Toon posts:

Excel gem. berekenen van cellen waarin al gem. ALS staat.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik ben geen Excel held, maar ben toch al een heel eind gekomen in mijn eentje. Ik ben bezig met het maken van een sheet waarin ik percentages (die uit de methode software van in dit geval het vak rekenen komen) kan laten omzetten in cijfers voor mijn leerlingen.
Echter, nu wil ik ook graag een rapport gemiddelde. Per blok/thema een gemiddelde uitreken gaat okay met een gemiddelde.ALS formule. Nu zou ik graag ook een overzicht blad hebben die een rapport gemiddelde maakt. Echter krijg ik het niet voor elkaar om van de cellen waarin al een gemiddelde.ALS formule staat, wederom een gemiddelde uit te rekenen.

Ter verduidelijking heb ik hieronder een tweetal screenshots geplaatst. Ik hoop dat mijn vraag hierdoor duidelijker wordt.

Ik werk met office professional plus 2013.

edit:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/EEEOpfJjvFCQ/540.jpg

Ik heb bij de eerste afbeelding de volgende formule om het cijfer uit te rekenen van percentage naar cijfer:

=ALS(F6=100;10;ALS(F6>=95;9,5;ALS(F6>=90;9;ALS(F6>=85;8,5;ALS(F6>=80;8;ALS(F6>=75;7,5;ALS(F6>=70;7;ALS(F6>=65;6,5;ALS(F6>=60;6;ALS(F6>=55;5,5;ALS(F6>=50;5;ALS(F6>=50;4,5;ALS(F6>=1;4,5;F6)))))))))))))

Vervolgens om van alle thema's een gemiddelde te berekenen deze:

=SOM(E6;G6;I6;K6;M6;O6;Q6;S6)/(ALS(E6>0;1)+ALS(G6>0;1)+ALS(I6>0;1)+ALS(K6>0;1)+ALS(M6>0;1)+ALS(O6>0;1)+ALS(Q6>0;1)+ALS(S6>0;1))

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/lfN7goI2YPQQ/1k0.jpg

Tweede afbeelding:
Hier wil ik dus een gemiddelde van 3 tabs, daar heb ik de volgende formule voor:

=SOM('Thema''s minimum'!E6;'Thema''s basis'!E6;'Thema''s plus'!E6)/(ALS('Thema''s minimum'!E6>0;1)+ALS('Thema''s basis'!E6>0;1)+ALS('Thema''s plus'!E6>0;1))

En nu wil ik van al deze cellen (waarin de gemiddelden van de tabs staan) ook een gemiddelde. Maar daar kom ik niet uit :)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.... :9

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2019 10:59 . Reden: Extra info, afbeeldingen deden het niet ]

Alle reacties

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Excel's 'gemiddelde'-formule berekend alleen over de waarden die ingevuld zijn (let wel, 0 is hier een waarde en haalt het gemiddelde dus naar beneden!).

Hieronder een voorbeeldje waarbij je drie tabs op één pagina staan:
- de eerste is volledig gevuld met in kolom G de gemiddelden per leerling en daaronder het gemiddelde over de tab.
- bij de tweede is thema 4 niet gevuld, het gemiddelde wordt berekend over de eerste 3 thema's
- bij de derde tab is geen enkel thema gevuld, er kan geen gemiddelde worden berekend (vandaar 'iferror(... , "")') Let op bij 'iferror' niet 0 als foutwaarde mee te geven, anders wordt deze in vervolgformules meegerekend als nulscore.
- bij het totaaloverzicht haal ik de gemiddelde waarden per tab op (waarbij tab 3 dus geen invloed heeft, want leeg) en bereken de totaalgemiddelden per leerling en onderaan het gemiddelde over het totaal. Zodra van tab 2 thema 4 (of iets in tab 3) wordt ingevuld, rekent de rest automatisch door.

Excel_Averages

Ik heb in mijn voorbeeld even over je afronding op halve cijfers heengelezen, maar dat maakt voor het begrip van de functie 'gemiddelde' volgens mij niet uit.
Pagina: 1