Excel gem. berekenen van cellen waarin al gem. ALS staat.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik ben geen Excel held, maar ben toch al een heel eind gekomen in mijn eentje. Ik ben bezig met het maken van een sheet waarin ik percentages (die uit de methode software van in dit geval het vak rekenen komen) kan laten omzetten in cijfers voor mijn leerlingen.
Echter, nu wil ik ook graag een rapport gemiddelde. Per blok/thema een gemiddelde uitreken gaat okay met een gemiddelde.ALS formule. Nu zou ik graag ook een overzicht blad hebben die een rapport gemiddelde maakt. Echter krijg ik het niet voor elkaar om van de cellen waarin al een gemiddelde.ALS formule staat, wederom een gemiddelde uit te rekenen.

Ter verduidelijking heb ik hieronder een tweetal screenshots geplaatst. Ik hoop dat mijn vraag hierdoor duidelijker wordt.

Ik werk met office professional plus 2013.

edit:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/EEEOpfJjvFCQ/540.jpg

Ik heb bij de eerste afbeelding de volgende formule om het cijfer uit te rekenen van percentage naar cijfer:

=ALS(F6=100;10;ALS(F6>=95;9,5;ALS(F6>=90;9;ALS(F6>=85;8,5;ALS(F6>=80;8;ALS(F6>=75;7,5;ALS(F6>=70;7;ALS(F6>=65;6,5;ALS(F6>=60;6;ALS(F6>=55;5,5;ALS(F6>=50;5;ALS(F6>=50;4,5;ALS(F6>=1;4,5;F6)))))))))))))

Vervolgens om van alle thema's een gemiddelde te berekenen deze:

=SOM(E6;G6;I6;K6;M6;O6;Q6;S6)/(ALS(E6>0;1)+ALS(G6>0;1)+ALS(I6>0;1)+ALS(K6>0;1)+ALS(M6>0;1)+ALS(O6>0;1)+ALS(Q6>0;1)+ALS(S6>0;1))

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/lfN7goI2YPQQ/1k0.jpg

Tweede afbeelding:
Hier wil ik dus een gemiddelde van 3 tabs, daar heb ik de volgende formule voor:

=SOM('Thema''s minimum'!E6;'Thema''s basis'!E6;'Thema''s plus'!E6)/(ALS('Thema''s minimum'!E6>0;1)+ALS('Thema''s basis'!E6>0;1)+ALS('Thema''s plus'!E6>0;1))

En nu wil ik van al deze cellen (waarin de gemiddelden van de tabs staan) ook een gemiddelde. Maar daar kom ik niet uit :)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.... :9

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2019 10:59 . Reden: Extra info, afbeeldingen deden het niet ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:39

Reptile209

- gers -

@Verwijderd je plaatjes doen het niet (moet je blijkbaar member van je blog voor zijn).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar kwam ik ook net achter. Ga even kijken of ik het kan oplossen. Dank je wel voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je plaatje is stoek, maar ik neem aan dat je gemiddeld.als gebruikt omdat nog niet alles gevuld is?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@SinergyX ja ik gebruik .als omdat niet alles is ingevuld. Heb alleen wel het idee dat ik laat maar zeggen via Rome naar Duitsland rij met mijn formules... ik denk niet dat ik de juiste weg heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dit is een privésite van de eigenaar. Als je deze wilt bekijken, heb je twee dingen nodig
Ze werken nog steeds niet :P

Maar holy, wat je heb je een flink geneste als constructie :P

Maar voor totaal, wordt percentage als basis gebruikt of afgeronde cijfers?
2x 54% geeft 5 gemiddeld, maar een 5,5 als je percentage->cijfer pas achteraf doet.

Maar ik zou gewoon een rekenblad gaan gebruiken, je probeert nu alles in 1 formule te gooien (niet per definitie slecht, maar je doet ze met een aardige omweg), of gebruik een verborgen kolom om de cijfers om te rekenen.

Zo kan je percentages prima met afronden(X; 0) doen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@SinergyX Nu werken mijn plaatjes wel als het goed is.

Voor het totaal gemiddelde gebruik ik de cijfers, niet de percentages.

Wat je allemaal als tip geeft is voor mij echt helemaal abracadabra (ben echt geen held in excel).

Heb je een tip voor hoe ik de laatste kolom in mijn tweede afbeelding zou kunnen fixen? Of moet ik dan juist de eerdere formules aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadieka
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 16:43
=ALS(F6=100;10;ALS(F6>=95;9,5;ALS(F6>=90;9;ALS(F6>=85;8,5;ALS(F6>=80;8;ALS(F6>=75;7,5;ALS(F6>=70;7;ALS(F6>=65;6,5;ALS(F6>=60;6;ALS(F6>=55;5,5;ALS(F6>=50;5;ALS(F6>=50;4,5;ALS(F6>=1;4,5;F6)))))))))))))
Dit kan een stuk makkelijker met de volgende formule:
=AFRONDEN(F6/10*2;0)/2

Stel F6 = 77
77/10 = 7,7
7,7*2 = 15 (afgerond met 0 decimalen)
15/2 = 7,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Sadieka, maar het is niet precies dat 77% een 7,7 zal worden... dat verschilt per percentage
Klopt het dan nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadieka
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 16:43
Hmm ja ik zie nu wat je probeert te doen met die formule. Een 7.1 wordt een 7, maar een 6.9 wordt een 6.5 en lager dan een 4.5 kan er niet gescoord worden. Dan blijf je wel met dit soort lastige constructies zitten inderdaad.

Voor het gemiddelde in de allerlaatste kolom kun je gemiddelde.als gebruiken. Je wilt het gemiddelde van alleen de ingevulde thema's hebben. Bij gemiddelde.als kun je een criteria meegeven, om de #deel/0! uit te sluiten is onderstaande voldoende:
=gemiddelde.als(bereik;">0")

[ Voor 38% gewijzigd door Sadieka op 03-04-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Sadieka Jammer!! had gehoopt dat ik verkeerd zou zitten! haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Is het alleen de gemiddelde berekening die een fout geeft (wegens delen door 0) of werkt ook de ALS constructie niet zoals het hoort?

Als de ALS constructie niet werkt, dan zou dat kunnen komen doordat je percentages eigenlijk getallen tussen 0 en 1 zijn (die vervolgens worden weergegeven als percentage). Dan faalt je hele ALS, blijven die cellen leeg en dat heeft dus als gevolg dat er een 0 onder je deling kom te staan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Orion84 Overal in mijn bestandje werkt mijn .als formule. Alleen bij de laatste gemiddelde berekening. Waar ik dus een gemiddelde wil berekenen van cellen waarin deze formule staat:

=SOM('Thema''s minimum'!E6;'Thema''s basis'!E6;'Thema''s plus'!E6)/(ALS('Thema''s minimum'!E6>0;1)+ALS('Thema''s basis'!E6>0;1)+ALS('Thema''s plus'!E6>0;1))

Daarvan wil ik een gemiddelde maken... maar dat krijg ik niet voor elkaar met een gemiddelde formule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
@Kiliboe, in je eerste formule komt in het laatste stukje twee keer ALS(F6>=50 voor met 2 verschillende bijkomende waarden (moet de laatste 50 niet 45 zijn?). En verder schrijf je dat als aan geen van de voorwaarden is voldaan F6 moet worden weergegeven, aan wat moeten we dan denken of wat wil je dan: een 0 of een lege cel ?

[ Voor 7% gewijzigd door dix-neuf op 03-04-2019 14:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:57

Croga

The Unreasonable Man

Sadieka schreef op woensdag 3 april 2019 @ 11:37:
Hmm ja ik zie nu wat je probeert te doen met die formule. Een 7.1 wordt een 7, maar een 6.9 wordt een 6.5 en lager dan een 4.5 kan er niet gescoord worden. Dan blijf je wel met dit soort lastige constructies zitten inderdaad.
Nee hoor....

=MAX((ROUNDDOWN(F6/10*2;0)/2),4.5)

Ofwel: Niet gewoon afronden maar altijd naar beneden, en als daar een getal lager dan 4.5 uit komt geef je een 4.5. Uitkomst is exact hetzelfde als de huidige formule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Of met een tabel, zie: Tabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 3 april 2019 @ 11:55:
@Orion84 Overal in mijn bestandje werkt mijn .als formule. Alleen bij de laatste gemiddelde berekening. Waar ik dus een gemiddelde wil berekenen van cellen waarin deze formule staat:
code:
1
Daarvan wil ik een gemiddelde maken... maar dat krijg ik niet voor elkaar met een gemiddelde formule
Dat komt door de naamgeving van de tabbladen. Als je die aanpast door daarin geen apostrof te gebruiken (zoals nu bij Thema's het geval is) en ook je formule dienovereenkomstig aan te passen, dan zal die formule wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Tweede afbeelding:
Hier wil ik dus een gemiddelde van 3 tabs, daar heb ik de volgende formule voor:
En nu wil ik van al deze cellen (waarin de gemiddelden van de tabs staan) ook een gemiddelde. Maar daar kom ik niet uit.
Als de bladen "Thema's minimum", "Thema's basis", en "Thema's plus" in je bestand naast elkaar staan en ook in die volgorde, kun je dit gebruiken:
code:
1
=als.fout(som('Thema''s Minimum:Thema''s Plus'!E6)/som('Thema''s Minimum'!E6>0;'Thema''s Basis'!E6>0;'Thema''s Plus'!E6>0);"")
Let goed op het gedeelte vóór het deelteken: daar worden slechts 2 bladen vermeld hoewel er 3 worden geteld. Let daar ook goed op de apostrofs, vooral waar er geen moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Excel's 'gemiddelde'-formule berekend alleen over de waarden die ingevuld zijn (let wel, 0 is hier een waarde en haalt het gemiddelde dus naar beneden!).

Hieronder een voorbeeldje waarbij je drie tabs op één pagina staan:
- de eerste is volledig gevuld met in kolom G de gemiddelden per leerling en daaronder het gemiddelde over de tab.
- bij de tweede is thema 4 niet gevuld, het gemiddelde wordt berekend over de eerste 3 thema's
- bij de derde tab is geen enkel thema gevuld, er kan geen gemiddelde worden berekend (vandaar 'iferror(... , "")') Let op bij 'iferror' niet 0 als foutwaarde mee te geven, anders wordt deze in vervolgformules meegerekend als nulscore.
- bij het totaaloverzicht haal ik de gemiddelde waarden per tab op (waarbij tab 3 dus geen invloed heeft, want leeg) en bereken de totaalgemiddelden per leerling en onderaan het gemiddelde over het totaal. Zodra van tab 2 thema 4 (of iets in tab 3) wordt ingevuld, rekent de rest automatisch door.

Excel_Averages

Ik heb in mijn voorbeeld even over je afronding op halve cijfers heengelezen, maar dat maakt voor het begrip van de functie 'gemiddelde' volgens mij niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:04

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Moet een leerling die eigenlijk een 1 haalt en later een 10 nu een (1+10)/2 = 5,5 krijgen, of een (4,5+10)/2 = 7,25?

Bedenk dus goed met welke getallen en percentages je verder rekent.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1