Ja, zoals ik al aangeef is managed zelfs niet echt een optie ivm kosten, gaan al snel over de 50 euro per maand heenCyberJack schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:18:
[...]
Google de deur uit is veel werk en zal waarschijnlijk nooit 100% lukken, maar het is een mooi doel.
In plaats van managed vps/hosting oplossingen kan je natuurlijk zelf een vps opzetten. Fijne is dan dat je er meerdere applicaties tegelijk op kan draaien. Een managed NextCloud VPS zal alleen voor NextCloud gebruikt kunnen worden, terwijl je later misschien nog een mail server wilt toevoegen (let op! mailserver onderhouden kan veel tijd kosten).
Dat is wel een idee. Kan ik me er eens in verdiepen (gaat alleen wéér de scope van mijn projectjeOm het alle applicaties goed beheerbaar te houden, ben ik zelf vrijwel direct overgestapt naar Docker.
Later stap ik misschien nog over naar Kubernetes (of K3S van Rancher), maar daar heb ik nu niet echt de tijd/zin voor.

Dank voor de tips!Reverse proxy ervoor (Traefik), containers configureren (met docker-compose files), starten en klaar.
Verder heb ik een process draaien (ook in Docker) welke mijn andere docker omgevingen up-to-date houd, waardoor onderhoud echt minimaal is. Geen gedoe met lokaal alle dependencies goed krijgen, versie verschillen, of updates die andere tools stuk maken.
Een NextCloud is voor mij dan ook niet meer dan even kijken/zoeken op Docker hub. Kijken of een docker-compose voorbeeld in de documentatie staat. Aanpassen naar eigen inzicht (dus paden, Traefik configuratie e.d.), starten en klaar. Mocht deze niet bevallen, dan zoek ik een vergelijkbaar stuk software en daar doe ik het zelfde mee. Als er geen docker image bestaat kan je die natuurlijk zelf maken, maar dat is wat ingewikkelder.
Nou ja, ik vind het leuk. Maar mijn prioriteiten liggen bij mijn gezin en daarnaast wil ik ook nog andere leuke dingen doen. Dus dan wordt het een keuze. En dan denk ik dat ik qua privacy beter zit bij een VPS met onversleutelde backups dan bij Google. Echte privébestanden, foto's, financien e.d. heb ik toch allemaal op een NAS en versleuteld ergens gebackupt.[...]
Als je er geen/weinig werk aan wilt hebben is dit natuurlijk prima (mits er meerder restore points zijn), maar ik houd liever zelf controle over backups. Dus met encryptie, eigen te kiezen remote host en natuurlijk op een eigen in te stellen schema.
Het hoeft ook allemaal niet gratis, maar managed is 50e+. Ik kom dan uit bij Contabo (5 euro), Plesk (6 euro) en OVH ARM storage voor off site backup (5 euro)[...]
Of 17 euro per maand veel is weet ik niet (ik kan niet in de beurs van andere kijken). Zelf betaal ik 8.99 per maand voor mijn VPS en daarop kan ik alle dingen draaien die je beschreven hebt (incl mailserver).
Ja, dat is ook helemaal prima. Ik heb er geen problemen mee om een half uurtje in te loggen en updates te doen. En een keer als ik tijd heb lekker een half dagje te prutsen. Maar ik kan het niet elke week een halve dag opbrengen.Wat betreft updates. Er zijn linux distro's (o.a. Debian en Ubuntu) die unattended upgrades hebben. Hierbij worden security updates automatisch uitgevoerd. Dit betekend niet dat je zelf niets meer hoeft te doen, maar door Debian uitgebrachte security updates worden dan vanzelf uitgevoerd (scheelt toch iets aan werk). Natuurlijk moet je zelf wel de normale updates te doen. Een weekelijkse basis is goed, tenzij er een update uitkomt die niet kan wachten, maar dat spreekt voor zich.
Interessante tip om eens te bekijken, dankje.jeanj schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:46:
[...]
Kijk eens naar sovereign. Dit zijn ansible scripts die een hele configuratie inrichten voor mail, owncloud, vpn etc. Een aantal parameters aan passen als je domein etc en het installeerd en configrueerd alles voor je. De maker heeft ook als doel een alternatief voor google apps te hebben
Er is optioneel een mogelijkheid om extern te bakcupen (tegen betaling) bij een cloud dienst (naast backup door je vps provider).
De lijst met de mogelijkheden die het bied. Je zou het owncloud gedeelte kunnen vervangen door nextcloud (bijvoorbeeld https://github.com/ReinerNippes/nextcloud of vind andere, er zijn er meer) als je dat specifiek nodig hebt of wilt.
Ik kom dan uit bij Contabo (5 euro), Plesk (6 euro) en OVH ARM storage voor off site backup (5 euro). ARM puur omdat het goedkoop is en niet megasnel hoeft te zijn. Black friday is wel een idee ja.[...]
Hoe kom je eigenlijk op 17 euro per maand en waarom wil je naar een ARM architecture?
Ik zou nog even op het black friday weekend wachten om iets te beslissen, misschien zie je nog een leuke aanbieding langs komen voor een vps zoals vorig jaar
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning