Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Externe SSD zo nu en dan synchroniseren met NAS.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-11 15:44
Sinds kort ben ik in het bezit gekomen van een Synology DS213+ door een kennis die alles in de Cloud is gaan doen. Ik wil deze NAS vooral gebruiken voor simpele backups van data.

Ik heb een externe SSD van 1TB in gebruik waarvan ik af en toe een backup/kopie op deze NAS wil maken.
Als ik de inhoud van de hele SSD naar de NAS map sleep werkt dit op zich goed maar het kost aardig wat tijd en bij herhaling van zo’n backup overschrijf ik onnodig reeds aanwezige data.

Al zoekende op internet kom ik eigenlijk alleen uitleg tegen hoe voor de NAS zelf een backup op een extrne schijf te maken maar niet andersom dus daarom dat ik mijn vraag hier post:

Welke Synology tool moet ik gebruiken om als een soort Apple Time Machine backups te draaien welke alleen de laatste verschillen op de SSD op de NAS bijwerken. Ik wil dus dat als de externe SSD aan mijn laptop hangt deze automatisch met de NAS synchroniseert.

Alvast dank voor het meedenken en de input.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Beste antwoord (via Theo74 op 31-03-2019 15:57)

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-11 08:27
Je kan eens kijken naar duplicati.
Is een gratis /opensource backup programma wat handig werkt. Het past ook een vorm van versie beheer toe, hij overschrijft dus geen bestanden, je kan altijd een oude versie van een document terug vragen.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Theo74 Ik denk dat je in dit topic voldoende inspiratie moet kunnen vinden. ;)
[Synology] Backup strategieën en tools

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom niet kijken wat je kunt doen door de externe schijf op de NAS aan te sluiten? Dus direct, zonder tussen komst van een computer. Daar zal op een Synology vast iets ingesteld worden dat data van een bepaalde schijf automatisch incrementeel geback-upped wordt.

• hans_1990
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
De package USB Copy van Synology?

Acties:
  • Beste antwoord

• brogel
Je kan eens kijken naar duplicati.
Is een gratis /opensource backup programma wat handig werkt. Het past ook een vorm van versie beheer toe, hij overschrijft dus geen bestanden, je kan altijd een oude versie van een document terug vragen.

• Theo74
Dank allen voor de snelle reacties.

De link van @Room42 heb ik deels doorgelezen maar blijkt een 65 paginas tellend topic te zijn waar een ieder zijn manier van backups draaien uitlegd. Op zich leerzaam en zeker om op een later moment eens door te lezen maar voor het moment stap ik even door naar de onderstaade opties.

Momenteel draai ik een backup van de 1TB SSD via Synology’s “USB Copy” zoals @hans_1990 adviseerde.
Echter is mij nog niet duidelijk of dit naar de eerste full backup vervolgens incrementele backups worden, wat aanzienlijk in backup tijd per keer scheelt.
Mocht dit niet het geval zijn dan kies ik uiteindelijk en mogelijk toch voor @brogel zijn optie Duplicati.
Ik ga er van uit dat dit een los programma zal zijn wat op de PC/laptop wordt geinstalleerd en zich niet in de OS van Synology nesteld.
Het voordeel van Duplicati is dan denk ik wel dat je de backups vanaf je laptop dus vanaf elke locatie kunt doen. USB Copy moet lokaal gebeuren dus eens in de zoveeltijd even de SSD aan de Synology hangen. Of toch niet?

Edit:
Ben tijdens de eerste backup de achtergrondinformatie van USB Copy aan het lezen en begrijp dat dit ook incrementele backups kunnen zijn als je dit zo insteld. Het enige ‘nadeel’ van USB Copy zou dan alleen het feit zijn dat je de SSD altijd lokaal op de NAS moet aansluiten en op de [C] knop voor een nieuwe kopie/backup moet drukken, terwijl je met Duplicatie overal vanaf de laptop de backup kunt draaien. Wat dan misschien wat trager is door het tussenliggende netwerk maar dat valt misschien weer te verwaarlozen door de incrementele backups welke kleiner zijn en minder tijd nodig hebben,

[ Voor 22% gewijzigd door Theo74 op 31-03-2019 16:25 ]

• brogel
Theo74 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 16:06:
.

kies ik uiteindelijk en mogelijk toch voor @brogel zijn optie Duplicati.
Ik ga er van uit dat dit een los programma zal zijn wat op de PC/laptop wordt geinstalleerd en zich niet in de OS van Synology nesteld.
Het voordeel van Duplicati is dan denk ik wel dat je de backups vanaf je laptop dus vanaf elke locatie kunt doen.
Ik gebruik duplicati momenteel om met behulp van een RPI mijn NAS te backupen naar een externe USB schijf. Het programma (service) draait op de PI en loopt automatisch,natuurlijk is manueel ook mogelijk. Je moet een externe schijf hebben en nog een locatie voor de database files ( deze kunnen ook op de externe schijf waarschijnlijk).
Als je zegt dat je vanaf verschillende locaties wilt backuppen hoe bedoel je dit juist?
Je backup moet natuurlijk wel worden ingesteld (locaties van-naar met nog andere database instellingen) dus je kan zo maar niet vanuit 2 verschillende duplicati programma's back-ups maken.

• Theo74
brogel schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:14:
[...]
Als je zegt dat je vanaf verschillende locaties wilt backuppen hoe bedoel je dit juist?
Voor grote hoeveelheden losse data gebruik ik een externe 1TB SSD via Thunderbolt/USB-C aan mijn Macbook Pro.
Sinds het advies binnen dit topic hang ik deze externe SSD eens in de zoveel tijd via USB aan mijn NAS waarna Synology deze nu herkent om hier automatisch een incrementele backup van te maken. Is de NAS klaar dan geeft deze een piepsignaal en gooit de USB verbinding er automatisch weer uit.

Wat mijn idee met Duplicati zou zijn, om automatisch incrementele backups plaatst te laten vinden zodra mijn Macbook online is en hieraan de externe SSD hangt. Dus in die zin de verschillende locaties, zodat ik overal waar ik online ben de automatische incrementele backups ook starten. Ik weet dus niet of dit ook mogelijk is.

• brogel
Oke maar het is dan wel altijd dezelfde drive locatie.
Ik ben in duplicati nog geen functie tegen gekomen die automatisch begint als er een schijf word gekoppeld. Maar misschien werkt het wel met een scriptje.
Gewoon eens installeren en testen zou ik zeggen

• Theo74
brogel schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 22:19:
Oke maar het is dan wel altijd dezelfde drive locatie.
Ik ben in duplicati nog geen functie tegen gekomen die automatisch begint als er een schijf word gekoppeld. Maar misschien werkt het wel met een scriptje.
Gewoon eens installeren en testen zou ik zeggen
Tja, dat is dus eigenlijk wat ik uit jouw reactie dacht op te maken. Een stukje software van derden wat het mogelijk maakt om een externe schijf aan je laptop (automatisch) een incrementele back-up op de NAS te laten maken. Maakt verder niet uit dat jij Duplicati zo niet gebruikt, of zou weten hoe te gebruiken en ook een scriptje schrijven gaat mij hierin te ver. Op dit moment prik ik eens in de 1 a 2 weken de externe SSD in de NAS en deze begint gelijk met een incrementele back-up. Na afronding een piep! en de SSD kan er weer uit.

Op dit moment heb ik nog een klein dingetje waar ik niet uit kom:
Als ik via de iPhone of iPad App "DS File" een .wav file op de NAS aanklik dan opent de muziekspeler maar blijft er een streep door het [PLAY] driehoekje staan en blijft het 'laden' cirkeltje maar draaien.
Als ik op de PC via de webbrowser in de NAS een .wav file aanklik dan begint deze gewoon te spelen met de interne audiosoftware (pop-up) van Synology.
Wat is de reden dat ik via de DS File App geen muziekfiles kan luisteren? DS Audio lijkt hier ook geen simpele oplossing zonder eerst afspeelmappen aan te maken, wat ik eigenlijk niet wil. Het is om files snel te testen.

Pagina: 1