Probleem met vervangen van halogeen voor led lamp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:49

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Ik wil wat G4 halogeen lampen vervangen door G4 led lampen, maar loop hier tegen wel heel vreemd verschijnsel aan. Zodra ik de led lampen vervang zonder dat 1 van de originele halogeen lampen erin zitten branden de led lampen nauwelijks.

Iemand enig idee wat er hier aan de hand is?

Met 4 led lampen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UYpqTSa.jpg

Met 3 led lampen en 1 halogeen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/At3kc5I.jpg

Met 3 led lampen en 1 fitting leeg:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ATkwAAl.jpg

Beste antwoord (via Woohooo op 02-04-2019 23:12)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:29
Klopt

4x LED heeft misschien 12-16 W last en veel van dit soort trafo's gaan uit van 7-20W per lampje. Dus een last van 28-80W, met een bepaald minimum. Zit je eronder, dan brand de boel niet of nauwelijks. Doe je er een halogeenlampje bij, dan kan je wel weer op de minimale last komen. Gekend probleem, ook bij dimmers werkt het vaak om één lamp niet voor LED te vervangen om de boel werkend te houden. Devies is om op de trafo te kijken wat de capaciteit is. Nieuwe trafo kost een paar tientjes, maar die moet je wel ergens in de kap kwijt kunnen. Als je de lampen niet veel gebruikt, kan het zijn dat je dit eigenlijk nooit terugverdiend.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zit er misschien een dimmer in? Zo ja, dan is het opgenomen vermogen waarschijnlijk te laag met alleen led

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:49

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Er zit geen dimmer in de afzuipkap

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik gok dat het 12v halogeen is en geen 230v, Dan moet je je trafo vervangen.
Halogeen trafo's hebben een wat hoger minimaal opgenomen vermogen nodig om uberaupt aan te slaan. Met die ene halogeenlamp trek je dat, zonder niet.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:00
Een halogeen trafo (tronic) kan niet overweg met LED, misschien dat hij het een paar maandjes doet maar hij zal snel uitbranden.

Je zal dus een LEd geschikte trafo moeten inbouwen die een kleine minimum last heeft.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:29
Klopt

4x LED heeft misschien 12-16 W last en veel van dit soort trafo's gaan uit van 7-20W per lampje. Dus een last van 28-80W, met een bepaald minimum. Zit je eronder, dan brand de boel niet of nauwelijks. Doe je er een halogeenlampje bij, dan kan je wel weer op de minimale last komen. Gekend probleem, ook bij dimmers werkt het vaak om één lamp niet voor LED te vervangen om de boel werkend te houden. Devies is om op de trafo te kijken wat de capaciteit is. Nieuwe trafo kost een paar tientjes, maar die moet je wel ergens in de kap kwijt kunnen. Als je de lampen niet veel gebruikt, kan het zijn dat je dit eigenlijk nooit terugverdiend.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:50
Die lijkt wel heeeel erg op mijn afzuigkap. Ik heb wel degelijk de leds aan de praat gekregen, maar dat waren dan ook vrij zware leds. Ik heb ze er in opdracht van de kok weer uitgehaald thuis. De halogeenlampjes gaven toch meer licht.
Ik had 3 Watt leds van Ali:

https://www.aliexpress.co...fc-4f31-84ca-93e301a8624b

heb ze daarna in de slaapkamer gemonteerd, maar er zijn er al twee van de 6 kapot.

[ Voor 58% gewijzigd door Meester_J op 02-04-2019 14:42 ]

Pagina: 1