Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smansoni
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-08 22:33
Hallo financieel wijze tweakers

Sinds 2010 heb ik een bankspaarhypotheek voor 215.500, deze is verhoogd ingeschreven op 265.500. Na 2013 zijn de regels voor de bankspaarhypotheek gewijzigd, bij het zoeken naar informatie vind ik steeds terug dat je een bestaande bankspaarhypotheek niet kan ophogen. Mijn vraag is mag ik nog wel onderhands ophogen, dus die 50.000 bijlenen voor verbouwing of zelfs bij aanschaf van een nieuwe woning tot 265.500 gebruik maken van mijn bankspaarhypotheek? Over dit specifieke punt lukte het me niet wat meer informatie te vinden.

Groet!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:52
Als je bank nog deze financiering wil aanbieden.

Je hebt nu een financiering van X en de bank heeft een zekerheid van X+50. Maar die 50 is een nieuwe lening.

Overigens is deze (indien afgesloten als bankspaarhypotheek) niet aftrekbaar onder de huidige regels.

Inschrijving is namelijk slechts de zekerheid voor de financiering en niet de financiering zelf.

Ook de fiscale eigenwoningschuld gaat uit van de financiering en niet van de zekerheden.

[ Voor 4% gewijzigd door t_captain op 29-03-2019 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik ben geen hypotheekadviseur, dus onderstaande is mijn interpretatie.
Smansoni schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 07:50:
Sinds 2010 heb ik een bankspaarhypotheek voor 215.500, deze is verhoogd ingeschreven op 265.500.
Bedoel je hiermee dat er op je huis een hoger hypotheekrecht is vastgesteld dan precies de waarde van de hypotheek? Het lijkt me van wel, aangezien dat voor zover ik begreep vrij gebruikelijk is (of iig toen was).

Dat staat dan verder los van de daadwerkelijke hypotheek. Het belangrijkste voordeel dat mij werd verteld is dat je dan niet weer naar de notaris hoeft als je dat geld zou willen bijlenen voor een verbouwing.
Na 2013 zijn de regels voor de bankspaarhypotheek gewijzigd, bij het zoeken naar informatie vind ik steeds terug dat je een bestaande bankspaarhypotheek niet kan ophogen.
Die mag je niet meer verhogen nee. Althans, je krijgt dan niet het belastingvoordeel over dat deel (of verliest het zelfs helemaal?), wat door banken effectief is uitgelegd als "het mag niet".
Mijn vraag is mag ik nog wel onderhands ophogen, dus die 50.000 bijlenen voor verbouwing of zelfs bij aanschaf van een nieuwe woning tot 265.500 gebruik maken van mijn bankspaarhypotheek? Over dit specifieke punt lukte het me niet wat meer informatie te vinden.
Aangezien dat "recht van hypotheek" alleen voor je huidige huis geldt, kan je het sowieso niet gebruiken voor een andere woning. En verder kan tot die 50k bijlenen zonder naar de notaris te moeten, maar dat zal dan - vziw - dan via via een aparte hypotheek moeten (en bij dezelfde bank gok ik).

Of dat tot begin 2013 inderdaad gekund had door de bestaande bankspaarhypotheek te verhogen, weet ik niet, kan ook zijn dat je toen al een extra lening(deel) kreeg.

[ Voor 4% gewijzigd door ACM op 29-03-2019 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:38
Alleen het hypotheekrecht is verhoogd ingeschreven.

Tegenover dat recht kunnen meerdere hypothecaire leningen staan. In dit geval 1 bankspaarhypotheek. Dat deel kan niet opgehoogd worden met behoud van de fiscale voordelen als SEW. Het doelkapitaal mag namelijk volgens de wet niet meer toenemen. De bank zal het ook niet willen verstrekken

Een nieuw leningdeel aangaan kan prima. HRA worst verleend als dat deel annuïtair of lineair wordt afgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smansoni
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-08 22:33
Bedankt voor jullie antwoorden! Even kijken of ik het begrijp. Het voordeel wat ik nu nog heb van deze verhoogde inschrijving is dus dat ik bij mijn eigen bank een verzoek kan doen voor een lening van 50k, zonder tussenkomst van notaris. De vorm van deze nieuwe lening is dan lineair of annuitair. De extra rente die ik betaal over deze lening is gewoon aftrekbaar. Als ik bij een andere bank een bedrag wil lenen moet dit wel langs de notaris

Er zijn verder geen voordelen te behalen van de bankspaarhypotheek die ik reeds heb. Bij aanschaf van een andere woning neem ik mijn hypotheek van 215 mee en sluit ik voor het andere deel een tweede hypotheek af, die is dan lneair of annuitair.

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:05

Herman

FP ProMod
Het voordeel van een verhoogde inschrijving is vrijwel uitsluitend bij de bank. Als je overwaarde hebt, ontstaat bij de bank nóg meer zekerheid dat zij hun vordering terugkrijgen...

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:31

Croga

The Unreasonable Man

Herman schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:22:
Het voordeel van een verhoogde inschrijving is vrijwel uitsluitend bij de bank. Als je overwaarde hebt, ontstaat bij de bank nóg meer zekerheid dat zij hun vordering terugkrijgen...
Waarom denk je dat?
De inschrijving bij de notaris zegt helemaal niets over de rechten van de bank. Het zegt wel wat over de kosten en administratie die nodig is om een extra hypothekaire lening aan te gaan. Daarmee ligt het voordeel hiervan volledig en uitsluitend bij de eigenaar van het huis; tenslotte kan die een extra hypothekaire lening afsluiten zonder daarbij weer de notaris te moeten betalen en weer de wachttijd van die notaris te moeten nemen.
Dat is een klein voordeel voor de bank; de drempel voor de nieuwe lening is lager waardoor het makkelijker voor ze wordt om meer geld uit te lenen. Maar daar houdt het voordeel voor de bank ook helemaal op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 22:38
Croga schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:28:
[...]

Waarom denk je dat?
De inschrijving bij de notaris zegt helemaal niets over de rechten van de bank. Het zegt wel wat over de kosten en administratie die nodig is om een extra hypothekaire lening aan te gaan. Daarmee ligt het voordeel hiervan volledig en uitsluitend bij de eigenaar van het huis; tenslotte kan die een extra hypothekaire lening afsluiten zonder daarbij weer de notaris te moeten betalen en weer de wachttijd van die notaris te moeten nemen.
Dat is een klein voordeel voor de bank; de drempel voor de nieuwe lening is lager waardoor het makkelijker voor ze wordt om meer geld uit te lenen. Maar daar houdt het voordeel voor de bank ook helemaal op.
Het ligt iets genuanceerder voor zover ik begrepen heb. Een hypotheekrecht is met minder juridisch gedoe in te roepen. En de hogere inschrijving geldt typisch voor elke vordering die de geldgever heeft op de hypotheekgever. Dat kunnen dus ook gemiste rentebetalingen of andere schulden zijn. Het geeft de geldgever dus een (beperkt) extra zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus2000
  • Laatst online: 16-09 14:13
mmmm vrijdag vandaag. binnen kantoortijden
Je kan natuurlijk ook even je bank bellen Of je hypotheek adviseur :X ?
Pagina: 1