Graag wil ik de 15 jaar oude box vervangen door een zuinigere/stille gelijkstroommotor en het lijkt me ook leuk als ik deze
-CO2 gestuurd kan aansturen met mijn netatmo systeem (2 slaapkamers en huiskamer)
-Met een vochtsensor in de box automatisch harder kan laten draaien (voornamelijk voor badkamer/washok)
-Eventueel maximaal vermogen als ik het licht in de afzuigkap aanzet
-Eventueel harder als de lamp in de wc langer dan 3 min aan is
Mijn vraag is welke ventilatiebox en domotica systeem het meest geschikt zouden zijn, mede rekening houdend met de andere apparaten die ik heb.
In mijn huis heb ik mechanische ventilatie systeem C met een perilex 3-standen schakelaar in de keuken
-Verse lucht van buiten via ventilatieroosters boven de ramen van de keuken/huiskamer/slaapkamers
-Afzuigpunten in het toilet, keuken, afzuigkap, badkamer en washok
Momenteel heb al de volgende apparaten die ik zou kunnen gebruiken:
- Netatmo (4 sensoren, WIFI)
- Hue bridge V2 (tien lampen en slimme schakelaars, LAN)
- Google home mini (5x, WIFI)
- TV met Google chromecast (LAN adapter)
- Woonveilig alarm (LAN)
- Omvormer zonnepanelen (LAN)
- Slimme meter (P1 poort)
- Smartphones / Tablet (WIFI)
Nog 'dom':
- Ventilatiebox
- Thermostaat (modulerende Chronoterm IV)
- Elektrische garagedeur (kan slim worden met een pulsschakelaar)
Op mijn werk programmeer gebruik ik al Python en ik lees hier op het forum goede verhalen over Domoticz of Home Assistant op bijv een Raspberry Pi, maar misschien zijn er nog betere alternatieven?
Ik begrijp dat er voor de aansturing van de ventilatiebox grofweg vier manier bestaan:
1. De perlex aansturing met een Sonoff of KlikAanKlikUit aansturing
2. De knopjes van de afstandsbediening schakelen
3. Het RF protocol revers enegineeren en direct via 868Mhz een Itho box aansturen
4. Een 0-10V dimmer module in de box schroeven (nog mooier helemaal traploos, maar lees dat de interne voeding soms niet genoeg stroom kan leveren)
En voor het detecteren van douchen/bad:
1. Vochtsensor in de box (mijn voorkeur, dan meet ik het washok ook)
2. Vochtsensoren in de twee ruimtes (bijv nog twee netatmo sensoren of 433MHz modules)
3. Temperatuursensor op de tapwaterleiding
4. [OTGW] OpenTherm gateway
5. Eneco Toon met ketelmodule?
-Ik denk er ook aan om meteen twee boxen te kopen, dan kan ik de slaapkamers los aansturen. Al gaan de slaapkamers nu eigenlijk via de badkamer, die het dan weer onder de deur langs via de slaapkamers onder de deur moet afzuigen. Ik ook op de overloop een afzuigepunt kunnen maken, maar dan krijg ik misschien kortsluiting?
-Welke stille box (Itho, Orcon, Zehner, Duco)?
Iemand ideeën, ik ben niet zo goed in kiezen
-CO2 gestuurd kan aansturen met mijn netatmo systeem (2 slaapkamers en huiskamer)
-Met een vochtsensor in de box automatisch harder kan laten draaien (voornamelijk voor badkamer/washok)
-Eventueel maximaal vermogen als ik het licht in de afzuigkap aanzet
-Eventueel harder als de lamp in de wc langer dan 3 min aan is
Mijn vraag is welke ventilatiebox en domotica systeem het meest geschikt zouden zijn, mede rekening houdend met de andere apparaten die ik heb.
In mijn huis heb ik mechanische ventilatie systeem C met een perilex 3-standen schakelaar in de keuken
-Verse lucht van buiten via ventilatieroosters boven de ramen van de keuken/huiskamer/slaapkamers
-Afzuigpunten in het toilet, keuken, afzuigkap, badkamer en washok
Momenteel heb al de volgende apparaten die ik zou kunnen gebruiken:
- Netatmo (4 sensoren, WIFI)
- Hue bridge V2 (tien lampen en slimme schakelaars, LAN)
- Google home mini (5x, WIFI)
- TV met Google chromecast (LAN adapter)
- Woonveilig alarm (LAN)
- Omvormer zonnepanelen (LAN)
- Slimme meter (P1 poort)
- Smartphones / Tablet (WIFI)
Nog 'dom':
- Ventilatiebox
- Thermostaat (modulerende Chronoterm IV)
- Elektrische garagedeur (kan slim worden met een pulsschakelaar)
Op mijn werk programmeer gebruik ik al Python en ik lees hier op het forum goede verhalen over Domoticz of Home Assistant op bijv een Raspberry Pi, maar misschien zijn er nog betere alternatieven?
Ik begrijp dat er voor de aansturing van de ventilatiebox grofweg vier manier bestaan:
1. De perlex aansturing met een Sonoff of KlikAanKlikUit aansturing
2. De knopjes van de afstandsbediening schakelen
3. Het RF protocol revers enegineeren en direct via 868Mhz een Itho box aansturen
4. Een 0-10V dimmer module in de box schroeven (nog mooier helemaal traploos, maar lees dat de interne voeding soms niet genoeg stroom kan leveren)
En voor het detecteren van douchen/bad:
1. Vochtsensor in de box (mijn voorkeur, dan meet ik het washok ook)
2. Vochtsensoren in de twee ruimtes (bijv nog twee netatmo sensoren of 433MHz modules)
3. Temperatuursensor op de tapwaterleiding
4. [OTGW] OpenTherm gateway
5. Eneco Toon met ketelmodule?
-Ik denk er ook aan om meteen twee boxen te kopen, dan kan ik de slaapkamers los aansturen. Al gaan de slaapkamers nu eigenlijk via de badkamer, die het dan weer onder de deur langs via de slaapkamers onder de deur moet afzuigen. Ik ook op de overloop een afzuigepunt kunnen maken, maar dan krijg ik misschien kortsluiting?
-Welke stille box (Itho, Orcon, Zehner, Duco)?
Iemand ideeën, ik ben niet zo goed in kiezen
你还记得吗 记忆的炎夏