Welke ventilatiebox en domotica systeem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
Graag wil ik de 15 jaar oude box vervangen door een zuinigere/stille gelijkstroommotor en het lijkt me ook leuk als ik deze
-CO2 gestuurd kan aansturen met mijn netatmo systeem (2 slaapkamers en huiskamer)
-Met een vochtsensor in de box automatisch harder kan laten draaien (voornamelijk voor badkamer/washok)
-Eventueel maximaal vermogen als ik het licht in de afzuigkap aanzet
-Eventueel harder als de lamp in de wc langer dan 3 min aan is

Mijn vraag is welke ventilatiebox en domotica systeem het meest geschikt zouden zijn, mede rekening houdend met de andere apparaten die ik heb.

In mijn huis heb ik mechanische ventilatie systeem C met een perilex 3-standen schakelaar in de keuken
-Verse lucht van buiten via ventilatieroosters boven de ramen van de keuken/huiskamer/slaapkamers
-Afzuigpunten in het toilet, keuken, afzuigkap, badkamer en washok

Momenteel heb al de volgende apparaten die ik zou kunnen gebruiken:
- Netatmo (4 sensoren, WIFI)
- Hue bridge V2 (tien lampen en slimme schakelaars, LAN)
- Google home mini (5x, WIFI)
- TV met Google chromecast (LAN adapter)
- Woonveilig alarm (LAN)
- Omvormer zonnepanelen (LAN)
- Slimme meter (P1 poort)
- Smartphones / Tablet (WIFI)

Nog 'dom':
- Ventilatiebox
- Thermostaat (modulerende Chronoterm IV)
- Elektrische garagedeur (kan slim worden met een pulsschakelaar)

Op mijn werk programmeer gebruik ik al Python en ik lees hier op het forum goede verhalen over Domoticz of Home Assistant op bijv een Raspberry Pi, maar misschien zijn er nog betere alternatieven?

Ik begrijp dat er voor de aansturing van de ventilatiebox grofweg vier manier bestaan:
1. De perlex aansturing met een Sonoff of KlikAanKlikUit aansturing
2. De knopjes van de afstandsbediening schakelen
3. Het RF protocol revers enegineeren en direct via 868Mhz een Itho box aansturen
4. Een 0-10V dimmer module in de box schroeven (nog mooier helemaal traploos, maar lees dat de interne voeding soms niet genoeg stroom kan leveren)

En voor het detecteren van douchen/bad:
1. Vochtsensor in de box (mijn voorkeur, dan meet ik het washok ook)
2. Vochtsensoren in de twee ruimtes (bijv nog twee netatmo sensoren of 433MHz modules)
3. Temperatuursensor op de tapwaterleiding
4. [OTGW] OpenTherm gateway
5. Eneco Toon met ketelmodule?

-Ik denk er ook aan om meteen twee boxen te kopen, dan kan ik de slaapkamers los aansturen. Al gaan de slaapkamers nu eigenlijk via de badkamer, die het dan weer onder de deur langs via de slaapkamers onder de deur moet afzuigen. Ik ook op de overloop een afzuigepunt kunnen maken, maar dan krijg ik misschien kortsluiting?

-Welke stille box (Itho, Orcon, Zehner, Duco)?

Iemand ideeën, ik ben niet zo goed in kiezen :+

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Mooie topicstart!
1. Vochtsensor in de box (mijn voorkeur, dan meet ik het washok ook)
In de Itho eco box is dit af fabriek ingebouwd. Dit werkt bij mij goed. Jammer van Itho's gesloten RF protocol.

[ Voor 5% gewijzigd door art op 29-03-2019 10:46 ]

l'art pour l'art

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:11
@Inge801
nette start van toppic. ;)

paar tipjes wat mogenlijk is als je naar het basis probleem kijkt.

1. een ventilatie die weinig stroom gebruik en zo min mogenlijk ventileert.
dus gelijkstroom ventilator met co2 aansturing.
jep dat is een oplossing, die leuk kan zijn.

2. de optie die ik heb gekozen. (omdat dit het handigste was in mijn huis.)
een ventilatie lucht-water warmtepomp.
de lucht die ik nu afzuig in huis word gekoeld naar ongeveer 4 graden, en de warmte gaat mijn verwarmings-systeem in. (dus in mij geval altijd een lekkere warme vloerverwarming, niet dat vloerverwarming nodig is, maar combi is erg tof.)
dit bespaart mij een goede 50% gas gebruik per jaar.
(kost wel aardig wat stroom en dure aanschaf, maar geeft veel luxe voor weinig geld in gebruik kosten.)

3. gewoon een WTW ventilatie ophangen.
ondank dat je een c-type ventilatie hebt, kun je de lucht ook gewoon b.v. het trappen hal in laten blazen hoor.
is iets minder effectief, maar nog steeds leuk.
de extra buizen die je eigenlijk voor WTW nodig hebt zijn vrij simpel te omzeilen als je dat wil.
(en dit kun je natuurlijk ook co2 gestuurd maken en lekker zuinige ventilator gebruiken.)

dus denk even verder als alleen vervanging van wat je hebt, en je bespaart er ook nog centen mee. ;)
met optie 2 en 3, is hoe je het aanstuurt veel minder belangrijk als optie 1.
over ventileren levert dan gewoon veel minder verlies op.
(met optie 2 is over ventileren zelfs kosten effectief.)

een losse tip:
ik heb een temperatuursensor op de warm water leiding zitten van de douche.
dus pak ik een douche, dan gaat de ventilator harder draaien.
het duurt een paar minuten voordat die leiding weer is afgekoeld dus heb een leuke na draai tijd.
dit werkt voor mij beter als een vocht sensor, die willen soms wel eens reageren als het gewoon vochtig weer is. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
Bedankt voor je uitgebreide antwoorden migjes!
migjes schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:30:
@Inge801
2. de optie die ik heb gekozen. (omdat dit het handigste was in mijn huis.)
een ventilatie lucht-water warmtepomp.
Helaas heb ik geen vloerverwarming, anders had ik meteen een combi lucht-water warmtepomp genomen. Heb nu nog 11 ouderwetse radiatoren, maar zit te denken aan een dual lucht-lucht warmtepomp voor beneden en boven ter ondersteuning (en verkoeling in de hete zomers, heb een plat dak).
de extra buizen die je eigenlijk voor WTW nodig hebt zijn vrij simpel te omzeilen als je dat wil.
(en dit kun je natuurlijk ook co2 gestuurd maken en lekker zuinige ventilator gebruiken.)
Daar heb ik ook aan gedacht, maar ik heb een deur tussen de trap naar boven en huiskamer. Dan zou ik ook nog een gat van het cv-hok door de vloer/plafond naar de huiskamer moeten boren, maar de elektriciteit/gas/waterleidingen lopen daar ook allemaal, dat durf ik niet aan.
dus denk even verder als alleen vervanging van wat je hebt, en je bespaart er ook nog centen mee. ;)
Ik las niet zo positieve verhalen over de Eneco Warmtepomp. Maar wellicht dat er betere apparaten op de markt zijn :)
een losse tip:
ik heb een temperatuursensor op de warm water leiding zitten van de douche.
dus pak ik een douche, dan gaat de ventilator harder draaien.
het duurt een paar minuten voordat die leiding weer is afgekoeld dus heb een leuke na draai tijd.
dit werkt voor mij beter als een vocht sensor, die willen soms wel eens reageren als het gewoon vochtig weer is. ;)
Goed idee, klinkt inderdaad betrouwbaarder :)

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:11
Inge801 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 23:18:
Bedankt voor je uitgebreide antwoorden migjes!

Helaas heb ik geen vloerverwarming, anders had ik meteen een combi lucht-water warmtepomp genomen. Heb nu nog 11 ouderwetse radiatoren, maar zit te denken aan een dual lucht-lucht warmtepomp voor beneden en boven ter ondersteuning (en verkoeling in de hete zomers, heb een plat dak).
tja HT en LT verwarming, eigenlijk verschillen ze precies 0% van elkaar.
is eigenlijk meer marketing.
probleem is maar 1 ding: een HT radiator geeft met LT temperaturen helaas maar 1/4 van zijn vermogen af.
en dan heb je vaak te weinig radiator vermogen om je huis te verwarmen.
maar draai je een xxx/water warmtepomp in hybride mode tot aan de max van 1/4 van je HT radiatorvermogen.
dan kom je er nog achter dat je een goede 70-80% van het jaar het er mee red.
en dat geeft weer een ruime 50% van je gas gebruik per jaar.
een standaard stads villa (rijtjes huis) heeft vaak een 6-7kW aan HT radiatoren, waar je dus met gemak 1,5kW aan LT verwarming in kunt duwen.
dus ook zonder vloer verwarming kun je een leuk eind komen.

de vloer verwarming die ik dan weer heb, daar kan ik wel een 3-4kW aan LT in duwen.
maar 95% van de tijd heeft mijn huis dat helemaal niet nodig.
is zelfs oncomfortabel als ik dat doe.
de vloer is dan maar een paar uur per dag warm, de rest niet.
met maar 1,5kW is dat een flink aantal meer uren en dat is prettiger.
(flink en hard stoken is niet tof, rustig het verlies van het huis bij houden is veel toffer.)

maar om duidelijk te zijn, lucht/lucht is ook cool.
er zijn meerdere wegen naar rome en kies altijd je eigen weg. ;)
Daar heb ik ook aan gedacht, maar ik heb een deur tussen de trap naar boven en huiskamer. Dan zou ik ook nog een gat van het cv-hok door de vloer/plafond naar de huiskamer moeten boren, maar de elektriciteit/gas/waterleidingen lopen daar ook allemaal, dat durf ik niet aan.
als het maar over 1 (of mischien 2) deur gaat.
tja denk jij dat binnen deuren tocht vrij zijn. ;)
zit vaak wel een 1/2 tot 1 cm kier onder en dat is vaak al genoeg om de lucht van het trapgat de huiskamer in te laten gaan.
(desnoods zaag je gewoon een 1/2 cm van de deur af, dat is vaak geen probleem.)
dan heb je nog steeds niet het perfecte systeem met een WTW.
maar perfectie bestaat niet, elk systeem heeft zijn imperfecties, eerder de vraag kun je iets met die imperfecties zodat je er bijna geen last van hebt. ;)
(je wil in ieder geval niet dat de lucht van de WC door heel het huis gaat.
dat soort imperfecties zijn erg problematisch >:) )

ik zou een WTW unit prefereren boven een rasberry PI of andere aansturing.
het kan allemaal blijven hangen, sensors kunnen kapot etc etc..
ben liever van het kiss principe.
hoe simpeler een systeem werkt de minder er ook fout kan gaan. ;)
Ik las niet zo positieve verhalen over de Eneco Warmtepomp. Maar wellicht dat er betere apparaten op de markt zijn :)
jep, dit is een lastige om te omschrijven.
dit klopt en dit klopt niet.
(tja maar de telegraaf en journalisten.
mijn vader zij altijd al: "je kunt beter heroïne hoer worden als journalist, dat is beter voor je persoonlijkheid."
ze moeten wel een sappig artikel maken, maar de werkelijkheid is genuanceerder.
ook de eneco reclame was erg over de top getrokken en daar zit de fout eerder als het apparaat zelf.
de eneco warmtewinner is gewoon een inventum ecolution, laat je niet gek maken met een ander label er op.)

mijn pre warmtepomp tijd was gas gebruik tussen de 600-700m3 per jaar.
met warmtepomp is het gas gebruik 300m3 per jaar.
reken je de gas prijs uit en de elektra prijs dan kom je vrij wel op het zelfde bedrag uit.
maar met de warmtepomp is mijn huis wel vaker warm als met alleen gas.
(de hele winter 24x7 gewoon 21-22 graden in de huiskamer. vinden mijn kamer planten erg lekker en ik ook.)
zou ik dit met gas proberen te doen dan had ik 900-1000m3 gas nodig gehad.
maar ja, neem je die luxe mee of niet is dan de vraag.
als je hem wel mee neemt, pff door goedkope aanschaf (subsidie) en installatie (kan ik zelf "even" doen) verdien ik hem volgende winter al weer terug (3,5 winters).

maar ik heb ook nog genoeg zonnepanelen op dak liggen (en dat al vele jaren, dus al veel terugverdiend er van) dus de 1600kWh die ik er voor nodig heb per jaar zijn gratis voor mij.
tja dan stookt het wel heel erg goedkoop, stoken op gas en betalen, of stoken met elektra (maal cop van 4 van warmtepomp) en niet hoeven te betalen.

dit schrijven voor een journalist is helaas geen sappig verhaal. ;)
maar ik wil hem je verder niet aan of afraden, ieder zijn weg is zijn eigen.
(zoals je verteld over je huis lijkt mij het hem niet helemaal, is best wel een grote kast van 100kilo.
heb hem ook op zolder staan, schuin dak.)
Goed idee, klinkt inderdaad betrouwbaarder :)
dat is best wel een goede, lekker kiss. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)