Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• MrJizter
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 16-05 16:53
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Voornamelijk gamen op 1080p 60 FPS en dan het liefst op hoge settings.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Mijn maximale is ongeveer 600-700, maar dit komt omdat ik misschien nog wel wat mee kan nemen naar mijn nieuwe systeem

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Crucial BX100 250 GB SSD
Crucial 8 GB Ram 1600 MHZ (Wil upgraden naar 16gb ram dus ik denk dat dit ook wegmoet?)
Ik heb op dit moment een build met een asus gtx 970 en een FX6300, die fx6300 heeft volgensmij een bottleneck op mijn gtx 970, wil ze beide upgraden eigenlijk.
Voeding van 500 Watt, geen idee welke precies maar heb hem al wel 8 jaar ofzo (misschien aan vervanging toe?)
Koeling: Hyper 412S CoolerMaster

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Ik zat zelf te denken aan een GTX 1660 met een AMD ryzen 5 2600 wraith, of een intel processor in dezelfde prijsklasse. (Ik weet niet zeker of ik beter een intel of een amd kan nemen in deze prijsklasse)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik heb niet echt een vaste merkvoorkeur, maar ik heb wel een goede ervaring met Gigabyte, Asus, MSI, crucial, corsair en kingston.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Niet teveel geluid en het liefst ook niet teveel energiegebruik. Grootte maakt niet super veel uit, heb veel ruimte.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Eigenlijk is mijn doel om om de 3 of 4 jaar mijn pc te upgraden naar een goede build met een hoge prijs/kwaliteit. Ik hoef dus niet telkens het beste van het beste te hebben, maar ik wil wel de nieuwste games met hoge settings kunnen spelen. Graag wil ik advies over wat nou de beste build is voor mij. Als ik niet specifiek genoeg geweest ben of als er nog vragen zijn, hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

Lijstje waar ik aan dacht:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 162,66€ 162,66
1ASRock B450M Pro4€ 76,-€ 76,-
1Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G€ 245,50€ 245,50
1Seagate Barracuda, 1TB€ 38,99€ 38,99
1Fractal Design Focus G Zwart€ 44,99€ 44,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 653,04

MrJizter wijzigde deze reactie 28-03-2019 14:32 (25%)

Beste antwoord (via MrJizter op 02-04-2019 16:50)

• Vidra
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online

Vidra

<SG> Vydra#2644

Is een prima startpunt.

De voeding zou ik inderdaad vervangen: bijvoorbeeld pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M

De SSD kan je meenemen; het geheugen, de voeding en de CPU koeler kan je laten zitten in je huidige systeem. Het geheugen is ook DDR3 ipv DDR4 voor dit moederbord.

De GTX 1660 Ti is wel een tikkie sneller, en is de meerprijs van ongeveer EUR 50 wel waard (ook naar de toekomst toe).

Met een nieuwe voeding en wellicht de GTX 1660 Ti kom je dan uit rond de EUR 750 - eventueel je HDD weglaten voor nu ;)

Vidra wijzigde deze reactie 28-03-2019 14:38 (11%)

Senior Manager Legal | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Vidra
  • Nu online

Vidra

<SG> Vydra#2644

Is een prima startpunt.

De voeding zou ik inderdaad vervangen: bijvoorbeeld pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M

De SSD kan je meenemen; het geheugen, de voeding en de CPU koeler kan je laten zitten in je huidige systeem. Het geheugen is ook DDR3 ipv DDR4 voor dit moederbord.

De GTX 1660 Ti is wel een tikkie sneller, en is de meerprijs van ongeveer EUR 50 wel waard (ook naar de toekomst toe).

Met een nieuwe voeding en wellicht de GTX 1660 Ti kom je dan uit rond de EUR 750 - eventueel je HDD weglaten voor nu ;)

Vidra wijzigde deze reactie 28-03-2019 14:38 (11%)

• Jeroendouwe
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 13-05 15:06
Je zou inderdaad zoals @Vidra zij je videokaart kunnen upgraden naar een 1660ti en dat misschien veroorloven door je oude systeem te verkopen.

• Vidra
  • Nu online

Vidra

<SG> Vydra#2644

@MrJizter Welke games speel je?

Om te bepalen of je huidige CPU een bottleneck is voor je videokaart - raad ik je aan om MSI Afterburner te installeren en te draaien als je een game aan het spelen bent.

Met MSI Afterburner kan je dan zien of je CPU 100% load trekt tov een videokaart die op een load van bijv. 65% zit. Als de getallen andersom zijn, dan is je videokaart de botteneck.

• SpeedQber
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 13:30
Je hebt een mATX moederbord, maar in je kast past een ATX moederbord. Er is ook een Focus G Mini.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vidra
  • Nu online

Vidra

<SG> Vydra#2644

SpeedQber schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:10:
Je hebt een mATX moederbord, maar in je kast past een ATX moederbord. Er is ook een Focus G Mini.
Goede tip :)

Vidra wijzigde deze reactie 29-03-2019 00:37 (33%)

• MrJizter
Vidra schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:38:
Is een prima startpunt.

Allereerst bedankt voor je reactie!

Ik heb even rondgekeken en wat video's bekeken op YouTube. Waarschijnlijk ga ik toch voor de GTX 1660, zoals jij zei is de 1660 TI voor een meerprijs van 50 euro toch echt wel een stukkie beter maar natuurlijk blijft dat altijd. Verder heb ik even gekeken naar de processor en heb ik nu een beetje mijn twijfels tussen de i5-9400f en de amd ryzen 5 2600. De prijzen schelen maar 10 euro maar in sommige erg CPU afhankelijke games kan dit best wel wat fps schelen en lijkt de i5 beter. (En ook nieuwer). Ook heb ik even mijn computerkast opengemaakt en gekeken naar welke voeding ik heb: ik heb deze: coolermaster real power m520. Een voeding die al vanaf 2007 op de markt is en die ik vanaf 2008 of 2009 heb ( ook al in de vorige builds).
Ik denk dus toch dat ik ook een nieuwe voeding moet hebben (hij doet het nog gewoon goed maar hij is echt al wel oud). Dus hebben jullie misschien ook advies wat voor een voeding ik nodig zou hebben (het liefst een redelijk goedkope) en welke twee van de processoren nou echt het beste voor me is. Ik weet dat ik hiervoor ook een ander moederbord zou moeten kiezen.

Alvast bedankt!

• Vidra
  • Nu online

Vidra

<SG> Vydra#2644

De voeding die ik al eerder heb benoemd is prima; als je iets van Corsair wilt dan de Corsair Rm(x) 550 bijvoorbeeld.

Wat betreft i5 9400 (die eindelijk leverbaar is) tov van AMD 5 2600; dat blijft uiteindelijk je eigen keuze.

het voordeel van AMD is dat je in de toekomst een CPU upgrade kan doen ... want AMD ondersteund de huidige socket tot 2020; AMD lanceert binnen enkele maanden Ryzen 3000 serie en die past dan ook op je moederbord.

In het Intelkamp zal je tzt gewoon weer een ander moederbord moeten kopen

• MrJizter
Vidra schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 11:33:
De voeding die ik al eerder heb benoemd is prima; als je iets van Corsair wilt dan de Corsair Rm(x) 550 bijvoorbeeld.

Wat betreft i5 9400 (die eindelijk leverbaar is) tov van AMD 5 2600; dat blijft uiteindelijk je eigen keuze.

het voordeel van AMD is dat je in de toekomst een CPU upgrade kan doen ... want AMD ondersteund de huidige socket tot 2020; AMD lanceert binnen enkele maanden Ryzen 3000 serie en die past dan ook op je moederbord.

In het Intelkamp zal je tzt gewoon weer een ander moederbord moeten kopen
Bedankt voor je hulp.

Alleen nu heb ik nog even één vraagje. De RM550 van Corsair is een beetje aan de dure kant (90-100 euro), en als ik ook nog een kast erbij wil hebben etc dan zit ik toch al bij de 750-800 euro. Is het een slecht idee om te besparen op de voeding en er een van 50-60 euro te kopen? Of is dit gewoon mogelijk?
Sorry voor de vele vragen.

• Vidra
  • Nu online

Vidra

<SG> Vydra#2644

Als alternatief de BitFenix Whisper of Formula Gold.

Een kwaliteitsvoeding is altijd aan te raden; dan verminder je de kans dat er iets kortsluiting maakt of doorgaans (ongewild).

450watt is doorgaans voldoende.

Vidra wijzigde deze reactie 30-03-2019 14:41 (8%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MrJizter
Vidra schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:33:
Als alternatief de BitFenix Whisper of Formula Gold.

Een kwaliteitsvoeding is altijd aan te raden; dan verminder je de kans dat er iets kortsluiting maakt of doorgaans (ongewild).

450watt is doorgaans voldoende.
Heb gister dus de PC gebouwd met uiteindelijk toch een Ryzen 5, gtx 1660. Heb het geld wat ik bespaard heb op de ryzen 5 tov de intel i5 en het duurdere moederbord wat ik daarvoor moest nemen, geïnvesteerd in toch een kwalitatief betere voeding. Gister flink lopen aankloten met het inelkaar bouwen van de pc, was tevens mijn eerste pc die ik zelf heb gebouwd. Ding is echt kapot snel en ziet er super vet uit. Heel erg bedankt voor de hulp en heb geen minuut spijt van gehad :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vidra
  • Nu online

Vidra

<SG> Vydra#2644

Goed om te horen dat de pc werkt en super snel is :) Veel plezier met je nieuwe pc.

Btw, welke voeding heb je er nu bijgekocht?

• MrJizter
Vidra schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:25:
Goed om te horen dat de pc werkt en super snel is :) Veel plezier met je nieuwe pc.

Btw, welke voeding heb je er nu bijgekocht?
Uiteindelijk heb ik een TX550M V2 van Corsair gehaald. Een kennis had deze ook met een soortgelijke build (1060 ipv 1660). Heb uiteindelijk even rondgekeken en deze had prima reviews.

MrJizter wijzigde deze reactie 02-04-2019 16:52 (5%)

• Vidra
  • Nu online

Vidra

<SG> Vydra#2644

MrJizter schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 16:52:
[...]

Uiteindelijk heb ik een TX550M V2 van Corsair gehaald. Een kennis had deze ook met een soortgelijke build (1060 ipv 1660). Heb uiteindelijk even rondgekeken en deze had prima reviews.
Dat is ook een goede voeding. Nogmaals veel plezier van je pc. 8)

Vidra wijzigde deze reactie 02-04-2019 18:50 (5%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True