Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_doee
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-07-2019
Beste Tweakers, .

Ik ga zoveel mogelijk (irre)relevante informatie geven over mijn profiel en situatie. Geef jullie eerlijke mening en spaar me niet. Spaar me trouwens wel als je mening gaat over mijn grammatica.

Vroeger was ik een beetje lastig....
Weinig tot geen interesse in school, veel spijbelen, geen discipline, jeugdzorg, uit huisplaatsing, etc. Uiteindelijk wel mijn vmbo-TL diploma weten te behalen. Nu ben ik 27 en totaal veranderd, ben supergemotiveerd, gedisciplineerd en op zoek naar een betere toekomst.

Nou heb ik in die tijd meerdere IQ-testen gemaakt, hieruit kwam naar voren dat ik op dertienjarige leeftijd een IQ van 115 had. In 2015 een capaciteitentest gemaakt waarbij de uitslagen werden vergeleken met een normgroep van mensen met een afgeronde opleiding op HBO-niveau.

1 = ver beneden gemiddeld
2 = beneden gemiddeld
3 = gemiddeld
4 = boven gemiddeld
5 = ver boven gemiddeld.

Werk en denkniveau: 4

Verbale capaciteiten: 3
Analogieën: 4
Diagrammen: 4
Woordenschat: 2

Cijfermatige capaciteiten: 4
Cijferreeksen: 4
Rekensommen: 4

Figurale capaciteiten: 3
Figuurreeksen: 3
Kubussen: 4

Is er op basis van deze uitslag te zeggen of ik de juiste capaciteiten beschik om in de IT te gaan werken?

Het liefst wil ik de ICT "inrollen". Een leuk eventueel helpdeskbaantje waarbij vooral belangrijk is dat er opleidingsmogelijkheden zijn. Iemand tips hoe dit te bewerkstelligen?

Welke certificaten kan ik halen om meer kans te maken op een baan met veel doorgroeimogelijkheden en opleidingsmogelijkheden?

Algemene tips/analyses zijn welkom!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvonW
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-05 21:10
Waarom wil je de ICT "inrollen"? Wat is het aan de ICT je aanspreekt? Dit zijn de eerste vragen die voor jezelf helder moet hebben en de eerste vragen je zult krijgen bij solicatiegesprekken.

Daarnaast is het zo dat 'de ICT' ontzettend groot is en er zijn heel veel verschillende rollen te vervullen binnen de ICT. Dus welke rol zou je willen vervullen? En waarom denk je dat die rol bij je past?

Ik zou als werkgever niet te veel waarde hechten aan een of andere IQ test. Wat voor mij belangrijk zijn is wat ken je, en wat kun je? Wat je ambities zijn en of je verhaal een beetje klopt is ook heel belangrijk.

Mijn advies is, ga vooral veel in gesprek met bedrijven. Vraag of je langs kan komen voor een kennismaking. Op deze manier leer je veel over bedrijven en wat bedrijven zoeken in een werknemer. Ook leer je het hele solicatie spelletje wat beter te spelen.

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door AvonW op 27-03-2019 14:38 . Reden: spelling, leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:04

Sweatleek

404: Member Not Found

Ik zou zeggen zoek een (bij)baan bij een help desk zo als KPN of Ziggo. En kijk of je het leuk vind.

Als je van wiskunden houd / goed in bent, zou je ook de kant van programmeur opgaan. (Kom even niet op de goede naam)

Daarnaast mis je een groot dedeelte wat @AvonW zecht wat trekt je in de ICT een welke ervaring heb je waar krijg jij waarderig van ?

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 10:45
hoeveel ICT kennis heb je? wat kan je en heb je tot nu toe zelf in de ICT gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-05 14:21

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Als je de ICT in wil rollen zou ik op zoek gaan naar een detacheerder die je in dienst wil nemen. Grote bedrijven schrikken nog al eens van een CV waar geen HBO/universiteit op staat, en via een detacheerder kom je makkelijker binnnen.

Voordeel van de ICT is dat het constant vernieuwd. Certificaten en opleidingen die in het verleden super relevant waren, zijn nu overbodig. De meeste nieuwe technieken kan je best leren door er gewoon mee te gaan werken omdat het aanbod van opleidingen minimaal is. (LET OP: dit is alleen relevant voor een startersfunctie!)

BTW; op deze manier ben ik ook met mijn VMBO-TL diploma (en onafgeronde MBO) de ICT ingerold. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je op stap 1 moet beginnnen; servicedesk, helpdesk, 1e lijns support.

Nog een kleine tip: de cijfers en getallen over je intelligentie zeggen eigenlijk helemaal niets relevants. Jij moet bij een werkgever laten zien wat je kan en snapt, als een werkgever je de kans geeft.

[ Voor 13% gewijzigd door De_Koele_Man op 27-03-2019 14:53 ]

Meh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Een capaciteitentest zegt eigenlijk helemaal niks... dus waarom wil je de IT in en wat wil je doen? Ga daar eens specifiek naar kijken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-05 10:02
Je niveau zit op HBO, je mist alleen nog de opleiding. Maak een plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

begin anders is op http://codecademy.com om te kijken of programmeren je ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@John_doee

inrollen in een paar "stappen" (the easy way)
- met een creditcard boek je een microsoft windows 10 examen (150 euro ofzo per examen)
- windows 10 kan je leren met boek (pdf)/proef examens
--- nu ben je MCP
Doe je meer van dit soort examens kan je naar MSCA/MSCE groeien.
Zet het op je (word) cv en linked de behaalde examens.

Recruiters gaan je vanzelf vinden.

Je kan ook via peak-it / centric/yacht of andere grote ICT bedrijven examens halen maar daar zitten andere voor/nadelen aan. maar zelf certificering halen is de snelste manier om in de wereld te rollen (en te blijven)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_doee
MrHarry schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:47:
hoeveel ICT kennis heb je? wat kan je en heb je tot nu toe zelf in de ICT gedaan?
Tot nu toe heb ik nog nooit iets in de ICT gedaan. Vandaar, ook dat ik vanaf onderaan wil beginnen. Het lijkt me mooi als ik een paar certificaten kan halen die blijk geven van ICT-kennis en een bepaald niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_doee
vso schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:39:
@John_doee

inrollen in een paar "stappen" (the easy way)
- met een creditcard boek je een microsoft windows 10 examen (150 euro ofzo per examen)
- windows 10 kan je leren met boek (pdf)/proef examens
--- nu ben je MCP
Doe je meer van dit soort examens kan je naar MSCA/MSCE groeien.
Zet het op je (word) cv en linked de behaalde examens.

Recruiters gaan je vanzelf vinden.

Je kan ook via peak-it / centric/yacht of andere grote ICT bedrijven examens halen maar daar zitten andere voor/nadelen aan. maar zelf certificering halen is de snelste manier om in de wereld te rollen (en te blijven)
Recruiters gaan mij opzoeken? Gaat dat zo makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:02

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

John_doee schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:21:
[...]

Ja en nee. Als je wat ervaring hebt gaan ze dit zeker doen. Als je echt nieuw bent denk ik van niet alhoewel dit kan verschillen natuurlijk.

Ik zou zoals eerder aangegeven ergens laag beginnen op een helpdesk en kijken of je er affiniteit mee hebt. Daar ICT nogal een groot begrip is zou je moeten kijken welke kant je op wilt.

Je kunt bijv kiezen voor programmeur of iets in de trant van netwerk engineer etc etc.

-Te huur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:37

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Eens met above, en vooral: begin zelf te hobbyen, en bepaal welke richting je voorlopig op wilt.
Helpdesk is een prima start, maar ook die vereisen kennis, anders heeft het geen nut. Jij zult voor een bedrijf duidelijk moeten maken wat jouw toegevoegde waarde is. Zo lang jij dat niet weet kun je jezelf er ook niet mee verkopen.

As for "Recruiters gaan mij opzoeken", ja. Als je daadwerkelijk iets kunt (liefst na 3 jaar ervaring ermee) word je lastiggevallen door mensen die daar geld mee willen verdienen ;) 95% van die recruiters biedt je niks wat je zelf niet ook kunt (een mail sturen naar een bedrijf of ze je willen aannemen), maar rekent daar wel 10k voor. Kortom: negeren.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:08
Sweatleek schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:43:
Ik zou zeggen zoek een (bij)baan bij een help desk zo als KPN of Ziggo. En kijk of je het leuk vind.
Nou als er iets is wat mij een gigantische afkeer van IT zou geven, dan is het dat wel. Wat heeft een script van een scherm aflezen met IT te maken? "Kunt U misschien even uw router opnieuw opstarten?" 50 keer per dag. Niks persoonlijks, maar een KPN of Ziggo helpdesk is gewoon een slecht advies. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Koele_Man

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

[...]

Ja, dat gaat heel makkelijk. Ze gaan je aanspreken, uitnodigen voor een gesprek. Als je in een gesprek toont dat je weet wat je wil, en laat zien wat je voor een bedrijf kan betekenen is het echt niet heel complex om binnen te komen. Bereid een goed verhaal voor wie je bent en waarom je de ICT in wil, dan is het echt niet heel moeilijk.

als ze niet door je overtuigt worden tijdens een gesprek begin je weer opnieuw met een goed verhaal voorbereiden en ga je bij de volgende detacheerder langs.

Meh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 17:46

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Eerste wat je kunt doen is cursussen volgen en certificaten behalen zodat je iets kan aantonen.

Op je CV en in je motivatie moet je wel aan kunnen tonen dat je meer interesse hebt in ICT en dat je daar tijd in wil steken. Ze nemen je niet aan op je mooie ogen maar meer om de papieren / kennis die je bezit.

Stel je helpt nu al hobbymatig diverse personen met computer of netwerkproblemen dan heb je dus al wel minimale helpdesk-'ervaring'.

Punt is alleen dat ze voor jou een jonger iemand kunnen krijgen met relevant diploma eventueel nog enkele jaren werkervaring. Zorg er dus voor iets van papieren gaat halen (Windows10 + Windows Server 2016 enz.) dan heb je in ieder geval nog een kans om ergens aangenomen te worden anders gaat dat echt niet gebeuren ondanks wat hier beweerd wordt.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ja die tikken in "mcp" windows 10 of andere zoek woorden, en als jou linkedin / cv op job sites de juiste zoekwoorden bevat dan word je zeker meer gebeld/uitgenodigd.
En het helpt zeker als je bv een kennis overzicht hebt met, software(office word/excel) en ervaring (3 jaar) producten die je intressant vind.
Naast dat je engels spreekt (niet geheel onbelangrijk)

Wat @Yagermeister vergeet is dat je als je "examen" doet je al affiniteit laat zien en het scheelt voor de toekomstige werkgever/opdracht gever of je die kennis wel bezit .. immers je hebt het papiertje al. (ze zullen je wel vragen maar dat is meer formeler)
Een grotere detacherings organisatie begeleid je deels op dit soort trajecten en kan je in het vak groeien, hoe meer papiertjes je haalt hoe makkelijker het is.

Progammeur is iets wat je echt moet "kennen", en in deze wereld stap je niet zomaar in tenzij je een junior stage c.q opleiding voor aanmeld .. kans is echter klein.

Linux of Netwerk engineer kan je ook worden door examens te halen .. (grof gezegd)

Helpdesk worden is ook niet de meest moeilijke pad, sterker nog omdat het verloop van personeel hoog is (weinig mensen blijven het doen) is dit de meest makkelijke instap.
Server/netwerk/linux vereist meer papieren en "ervaring" en is vaak meer kwestie van geluk dan wijsheid ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_doee
Frostbite schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:35:
Eerste wat je kunt doen is cursussen volgen en certificaten behalen zodat je iets kan aantonen.

Op je CV en in je motivatie moet je wel aan kunnen tonen dat je meer interesse hebt in ICT en dat je daar tijd in wil steken. Ze nemen je niet aan op je mooie ogen maar meer om de papieren / kennis die je bezit.

Stel je helpt nu al hobbymatig diverse personen met computer of netwerkproblemen dan heb je dus al wel minimale helpdesk-'ervaring'.

Punt is alleen dat ze voor jou een jonger iemand kunnen krijgen met relevant diploma eventueel nog enkele jaren werkervaring. Zorg er dus voor iets van papieren gaat halen (Windows10 + Windows Server 2016 enz.) dan heb je in ieder geval nog een kans om ergens aangenomen te worden anders gaat dat echt niet gebeuren ondanks wat hier beweerd wordt.
Welke certificaten zijn het meest gevraagd? Heb je veel kans om aangenomen te worden op basis van alleen certificaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

dehardstyler schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:28:
[...]

Nou als er iets is wat mij een gigantische afkeer van IT zou geven, dan is het dat wel. Wat heeft een script van een scherm aflezen met IT te maken? "Kunt U misschien even uw router opnieuw opstarten?" 50 keer per dag. Niks persoonlijks, maar een KPN of Ziggo helpdesk is gewoon een slecht advies. :P
Welke script :9 , Daar ben ik het wel een gedeelten mee eens kijk het is geen service desk bij een HP of bij een ICT bedrijf. Maar je kan wel een goede ervaring krijgen met betrekking tot service verlenen aan klanten op ICT gebied en ze daar in ondersteunen. En in de tussen tijd ga je zelf verdiepen in MS en alles er om heen. Verdien je wel geld aan de zijkant en je bouwt "ervaring" op. KPN en Ziggo even opnoemt omdat je daar als watermelon nog aangenomen word. (spreek uit ervaring ;) )

confused reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
John_doee schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:40:
[...]

Welke certificaten zijn het meest gevraagd? Heb je veel kans om aangenomen te worden op basis van alleen certificaten?
Je moet eerst bepalen wat je wilt doen in de ICT en daarna kan je op zoek gaan naar de juiste certificaten die daarbij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoww
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-05 09:43
Er zijn een aantal detacheerders die opties bieden om alsnog een diploma te halen, bijvoorbeeld https://www.werkenbijcalco.nl/starters/it-traineeship. Maar met wat langer zoeken vind je er vast meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 17:46

Frostbite

🤦🏻‍♂️

[...]

Je wil graag in de ICT 'rollen' dus moet je wel wat acties ondernemen en dan met name kennis opdoen. Kennis is aantoonbaar via diploma's en certificaten.

Zonder aantoonbare kennis wordt het lastig om een werkgever te vinden. Probeer eerst maar eens ergens op gesprek te komen voor een vacature.

Mocht dat lukken dan kun je een ICT opleiding via die werkgever volgen (als die mogelijkheid er is)
Ernemmer schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:41:
[...]

Je moet eerst bepalen wat je wilt doen in de ICT en daarna kan je op zoek gaan naar de juiste certificaten die daarbij horen.
Klopt ga eerst eens na wát je precies wil gaan doen. Wil je programmeren, websites maken, storingen oplossingen, netwerktechnische zaken aanpakken ... je kan op zich alle kanten op maar er moet wel iets zijn wat je aanspreekt.

[ Voor 27% gewijzigd door Frostbite op 27-03-2019 16:47 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Sweatleek schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:41:
[...]

Welke script :9 , Daar ben ik het wel een gedeelten mee eens kijk het is geen service desk bij een HP of bij een ICT bedrijf. Maar je kan wel een goede ervaring krijgen met betrekking tot service verlenen aan klanten op ICT gebied en ze daar in ondersteunen. En in de tussen tijd ga je zelf verdiepen in MS en alles er om heen. Verdien je wel geld aan de zijkant en je bouwt "ervaring" op. KPN en Ziggo even opnoemt omdat je daar als watermelon nog aangenomen word. (spreek uit ervaring ;) )
Ja daar moet ik je wel gelijk in geven. Ik bedoelde er alleen mee te zeggen dat het gewoon niks met IT te maken heeft, het heeft ook niet zoveel waarde op je CV, al helemaal niet als je daar op de onderste tree blijft steken. Maar als opstapje kan het inderdaad wel een goede zet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Als jij zijn bericht leest dan heb je 99% van het antwoord ;)

Ik verbaas me hoeveel mensen 0,0 kennis hebben en op een helpdesk functie zitten (daarom hebben ze scripts op helpdesks oftwel standaard antwoorden..) meest makkelijke = reboot je pc, of we hebben een storing bel later terug.

Maar met een examen van 165 euro (MS) verhoog je je kans met 75% .. je kan het testen door op je linked
gewoon eens te zetten "gezocht werkgever die (MCP)Microsoft windows 10 certificaat sponsort" te zetten.
en bv wat meer ervaring/kennis van ict producten neer te zetten.

kijk eens hoeveel meer mensen je linkedin profiel bezoeken en of je meer belletjes krijgt. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:24
Ik sluit me aan bij @FreezeXJ; kijk eerst eens of je er je hobby van kan maken. Dat geeft je een veel beter beeld bij wat het domein 'IT' zoal omvat, geeft je wat feeling met het onderwerp, en biedt zodoende een mooi perspectief om verder te kijken. Ook als ik solliciatiegesprekken voer dan blijkt doorgaans dat mensen die IT ook als hobby hebben doorgaans echt beter scoren dan kandidaten die uitsluitend van 9 tot 5 met de IT bezig zijn.

Mocht je dat allemaal niet willen, dan zou ik op zoek gaan naar een traineeship. Daarbij selecteert men allicht wat makkelijker op basis van een persoonlijkheidstest, en allicht wat minder op reeds aanwezige skills. Je leeftijd (en gebrek aan hbo/wo opleiding) is wellicht een minpuntje als 't daar om selectie gaat. Maar dat kan je natuurlijk altijd proberen. (zelf geen hands-on ervaring mee)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 10:20
Ga je eerst verdiepen waarin je wilt "inrollen".

ICT is een enorm breed begrip.
Van processen business tot code of infrastructuur.

Een recruiter gaat je vast vinden, maar niet bemiddelen. Je hebt geen ervaring noch kennis.

Stap 1; wat spreekt me aan in ICT
Stap 2; wat komt er kijken bij die specifieke rol
Stap 3; welke kennis heb ik daarvoor nodig
Stap 4; Start to learn!! (zeker met programmeren; heb geduld, het duurt lang... heel lang.)
Stap 5; zoek ene werkgever met startersplekken / traineeships
Stap 6; Blijf gemotiveerd. Werken in de ICT betekent een leven lang (bij)leren

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@dehardstyler @Sweatleek ja en nee .. 75% van de ICT-ers weten vaak niet wat ze doen. dus het is niet beperkt tot helpdesk helaas.

helpdesk met externe (lees thuisgebruikers) zou ik niet adviseren dat is gewoon helldesk, en heeft weinig met ICT in het bedrijfsleven te maken.

helpdesk bij een bedrijf intern met interne gebruikers zegt al 100x meer

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
vso schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:53:

helpdesk bij een bedrijf intern met interne gebruikers zegt al 100x meer
Klopt als een bus, zo ben ik ook begonnen 7 jaar geleden als stagiaire op een helpdesk. In Januari 2018 opgewaardeerd in een nieuwe functie tot netwerkspecialist bij hetzelfde bedrijf. :)
Intern doorgroeien kan dus absoluut!

[ Voor 5% gewijzigd door dehardstyler op 27-03-2019 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_doee
Ik wil gewoon wat certificaten halen en de ICT ''inrollen'''. Ik hoef geen superhoog salaris, gewoon een relaxed baantje en verder kijken/certificeren. Dan kan ik altijd nog kijken om een AD in deeltijd te volgen op HBO-niveau.

Welke certificaten zal ik mee beginnen? En welke aanbieder is het beste? Link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:37

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Depends... Ik denk dat een certificaat Google-gebruik al heel erg veel helpt :+ , maar
Microsoft is redelijk standaard voor algemene helpdesks, en MTA haal je vanaf 0 met een paar weken studeren,maar als je de kans krijgt en serieus bent ga je voor MCSA, die leveren een degelijkere basis.

Wil je de netwerk-kant op, dan is Cisco je startplaats, en voor development oid zijn certs minder in trek, maar Oracle's OCP java certificaten best degelijk. De boeken erover geven je in elk geval een goede start. Voor andere programmeertalen moet ik je het antwoord even schuldig blijven, maar alsnog: volg een set tutorials, en zoek naar concepten.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

John_doee schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:01:
Ik wil gewoon wat certificaten halen en de ICT ''inrollen'''. Ik hoef geen superhoog salaris, gewoon een relaxed baantje en verder kijken/certificeren.
Hier word ik persoonlijk een beetje bang van. Ik studeer nog en krijg ook van dat soort antwoorden van medestudenten: "ik game veel/graag" , "lijkt me wel leuk" , "je krijg veel $$$". En die dan maar voor ICT kiezen. En vaak zijn dit de eerste studenten die af vallen of het volgenden jaar een compleet andere richting opgaan. Je moet er van houden (tuurlijk kan je interesseren opbouwen) maar zeggen "het lijkt me een relaxed baantje" zonder enige achter grond er in. Hek heb je ooit een computer uit elkaar gehaald of ben je en enige zin technisch ?

daarom de opmerking ga gewoon voor de grap op een servicedesk tijdelijk werken. Zo krijg je wel een "proefje" van wat later gaat doen (even uit van dat je echt de servicedesk kant op wil)

Ik wil je echt niet bang maken/wegpesten of beledigen of zo alleen bewust maken van iets.

*hooplijk kan een anderen tweaker het beter uitleggen dan mij

confused reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:25
John_doee schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:15:
Is er op basis van deze uitslag te zeggen of ik de juiste capaciteiten beschik om in de IT te gaan werken?
Nee :P De uitslag geeft aan dat je gewoon geschikt bent om een leuke baan te vinden, haha. Maar specifiek op vakgebied of functie? Daaruit kan je niks concluderen uit zo'n onderzoek.

Daarnaast: wat is volgens jou 'de IT'?
Het liefst wil ik de ICT "inrollen"
Als developer? Network engineer? Manager? Wil je computers bouwen?
Een leuk eventueel helpdeskbaantje waarbij vooral belangrijk is dat er opleidingsmogelijkheden zijn.
Als je developer wil worden weet ik niet of helpdesk de beste start is.

Ik zou zeggen: maak een plan. Wat wíl je kunnen, waar wil je heen? Daarna kan je kijken of je het kan ;) (en als je echt wil kan er vast heel veel).

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Ik wil gewoon wat certificaten halen en de ICT ''inrollen'''. Ik hoef geen superhoog salaris, gewoon een relaxed baantje en verder kijken/certificeren. Dan kan ik altijd nog kijken om een AD in deeltijd te volgen op HBO-niveau.

Verkijk je niet op de hoeveelheid inspanning die je moet verrichten bij een HBO-opleiding. Je hebt zo te zien vrijwel geen IT-kennis. Om dat nog te gaan doen naast je werk vereist een behoorlijke discipline. Tijdelijke motivatie is niet voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jezze
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:13
Beginnen op een servicedesk helpt je wel met orienteren op andere IT vlakken, afhankelijk van je werkzaamheden natuurlijk. Dat is wat ik bij mezelf merk.

Het is alleen niet relaxed :p.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

... en wat wil je dan in godsnaam gaan doen? Dit is je nu meerdere keren gevraagd en ik zie nog geen antwoord. WAT zie jij jezelf doen in de ICT? Wat ga je elke dag doen, wat is dat relaxed baantje wat je zoekt nou precies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_doee
SmurfLink schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:38:
[...]

... en wat wil je dan in godsnaam gaan doen? Dit is je nu meerdere keren gevraagd en ik zie nog geen antwoord. WAT zie jij jezelf doen in de ICT? Wat ga je elke dag doen, wat is dat relaxed baantje wat je zoekt nou precies...
Ik zit nu te denken aan CCNA Routing & Switching en/of wat Microsoft certificaten. Als dat lukt, dan baantje vinden en kijken of ik mijn eigen meer kan certificeren en verder ontwikkelen. Vooral ook onderzoeken wat precies in de ICT mij leuk lijkt en ik in zou willen specialiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
John_doee schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 19:25:
[...]

Ik zit nu te denken aan CCNA Routing & Switching en/of wat Microsoft certificaten. Als dat lukt, dan baantje vinden en kijken of ik mijn eigen meer kan certificeren en verder ontwikkelen. Vooral ook onderzoeken wat precies in de ICT mij leuk lijkt en ik in zou willen specialiseren.
En wat zou dat baantje dan zijn? Je gaat volgens mij compleet de verkeerde kant op... certificaatjes halen, baatje zoeken, verder ontwikkelen...

Begin eens bij het begin. Wat wil je gaan doen. Wat is dat baantje wat je uiteindelijk wil hebben. Dan ga je vanaf daar kijken wat je ervoor nodig hebt om dat te bereiken, voorwerk, certificaten, etc. Maar gewoon lukraak certificaten halen terwijl je geen idee hebt wat je wil gaan doen lijkt mij zonde van de tijd, geld en moeite.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Voor "gewoon een relaxed baantje" denk ik dat je beter bij de plantsoenendienst kunt solliciteren.

ICT kan buitengewoon stresvol zijn en de nodige verantwoordelijkheid met zich mee brengen. Plus, je raakt nooit uitgeleerd.

Heb je uberhaupt wel een beeld van wat de ICT in houd, of denk je dat het niet meer is dan de hele dag een beetje aan computers sleutelen en op wat random knoppen rammen?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:24
Ik wil gewoon wat certificaten halen en de ICT ''inrollen'''. Ik hoef geen superhoog salaris, gewoon een relaxed baantje [...]
In je openingspost houd je voor dat je vermoedelijk wel op HBO niveau moet kunnen werken. De gequote uitspraak zou ik zelf associeren met VMBO-niveau.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Niet: in de ICT zitten ze niet op ongeschoold personeel te wachten! Dus dit is wel een heel leuk topic, alleen de werkelijkheid is dat je zonder relevante opleiding niks in de ICT te zoeken hebt.

De tijden dat er nog computers in elkaar geschroefd werden en op amateuristisch wijze voorzien werden, van een een niet zo legale Windows liggen alweer ver achter ons.

Er zijn wellicht nog een paar van dat soort computer zaken over, maar daar ga je geen betaald werk krijgen. Voor simpele klusjes zetten ze gewoon mbo ICT stagiaires in, daar word echt geen personeel voor in dienst genomen.

Sowieso word er enorm veel in de ICT geautomatiseerd: veel banen op MBO niveau zijn al verloren gegaan. PS die IQ testen zeggen geen drol, zolang je geen papiertje hebt.

Maar een MBO ICT Niveau 2 diploma krijg je bij twee pakjes boter, alleen of je er werk mee vind?

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 10:20
John_doee schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 19:25:
[...]

Sorry, maar volgens mij stelt iedereen dezelfde vraag, maar of je luistert niet of je hebt echt geen benul ?!
Ik werk al ruim 18 jaar in de ICT en geloof me de ICT wereld is erg breed en divers, maar vraagt gespecialiseerde vakmensen.

Termen als wat certificaatjes halen, baantje zoeken en kijken wat ik leuk vind... gaan niet werken.
Doe NU eerst vooronderzoek alvorens je kansloos tijd gaat investeren in bijvoorbeeld routing en netwerken om vervolgens tot de conclusie te komen dat development je meer aanspreekt om tijdens die studie erachter te komen dat php meer voor MKB is en .NET en backend na een jaar toch niet je ding is om je vervolgens te storten op JavaScript en gaandeweg interesse ontwikkelt in big data en gaat experimenteren met python om je uiteindelijk om te scholen naar security specialist.

Ben je na 4 jaar “Jack of all trades, master of none”

Onderzoek eerst bijvoorbeeld wat je aanspreekt
Infrastructuur & cloud
Software development
(Big) data
Security
Etc..

Ga dan verdiepen en certificeren. Steek je in ieder geval tijd in iets wat je echt leuk lijkt.

PS: het is geen “relaxt” baantje, maar net als ieder werk, keihard werken en daarnaast zal je binnen de ICT altijd moet blijven leren.... legacy = einde carrière

[ Voor 5% gewijzigd door Valandil op 28-03-2019 09:42 ]

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

XiaomiGlobal schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:01:
Niet: in de ICT zitten ze niet op ongeschoold personeel te wachten! Dus dit is wel een heel leuk topic, alleen de werkelijkheid is dat je zonder relevante opleiding niks in de ICT te zoeken hebt.
Dat. Of je moet zo'n idioot zijn als ik die te vroeg de ICT in is gerold en waarbij jaren ervaring (nu rond de 23) zinvol mee gaan tellen.
De tijden dat er nog computers in elkaar geschroefd werden en op amateuristisch wijze voorzien werden, van een een niet zo legale Windows liggen alweer ver achter ons.

Er zijn wellicht nog een paar van dat soort computer zaken over, maar daar ga je geen betaald werk krijgen. Voor simpele klusjes zetten ze gewoon mbo ICT stagiaires in, daar word echt geen personeel voor in dienst genomen.

Sowieso word er enorm veel in de ICT geautomatiseerd: veel banen op MBO niveau zijn al verloren gegaan. PS die IQ testen zeggen geen drol, zolang je geen papiertje hebt.
Plus dat een IQ van 115 ook niet schrikbarend hoog is. Het is iets bovengemiddeld.
Maar een MBO ICT Niveau 2 diploma krijg je bij twee pakjes boter, alleen of je er werk mee vind?
Ik denk vooral dat TS zich na een maand of wat gaat vervelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

unezra schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 06:37:
[...]

Dat. Of je moet zo'n idioot zijn als ik die te vroeg de ICT in is gerold en waarbij jaren ervaring (nu rond de 23) zinvol mee gaan tellen.
Zelfs met de 'jaren ervaring' uitspraak zou ik oppassen. TS niet een verkeerd beeld geven. Wat oudere ICT'ers die verder totaal niet meegaan in ontwikkelingen worden gigantisch ingehaald door jongere personen die wel een opleiding gehaald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:11

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wat grappig dat mensen zeggen dat capaciteitentesten niks waard zijn, er is wetenschappelijk bewijs dat (goede) assesments de beste voorspellers zijn voor het feit of iemand een baan wel of niet kan. Ik heb geen idee van de achtergrond van de test van de topicstarter, maar het ziet er uit als een heel gemiddeld hbo profiel, wat je dus op basis van werk en denkniveau voldoende kansen zou moeten bieden.

Uiteraard deel ik wel de algemene opinie hier dat je ervaring mist. Ervaring maakt een papiertje vaak snel overbodig maar je hebt wel een van beiden nodig om te kunnen starten. Calco, Peak IT, Call2 en zo zijn er nog vrij veel partijen te vinden, kunnen je helpen dat gat te dichten. Ik denk dat je wel vaak op een helpdeskfunctie begint (en eerlijk gezegd denk ik dat bijvoorbeeld een KPN contactcenter meer uitdaging biedt), maar krijgt wel mogelijkheden om door te leren en ervaring op te doen. Vanuit callcenters bij grote bedrijven carrière maken kan ook wel, maar is denk ik wel lastiger, zeker als je vrij gemiddeld bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-05 13:29

Croga

The Unreasonable Man

ZieMaar! schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 07:39:
Wat grappig dat mensen zeggen dat capaciteitentesten niks waard zijn, er is wetenschappelijk bewijs dat (goede) assesments de beste voorspellers zijn voor het feit of iemand een baan wel of niet kan.
Er is ook wetenschappelijk bewijs dat assessments en opleiding geen enkele indicatie geven van potentieel succes in een baan. Er is zelfs wetenschappelijk bewijs dat een opleiding aan een gerenomeerde universiteit de kans van succes in een baan verlaagd. Vandaar ook dat moderne bedrijven geen opleidings eis meer hebben....

Voor @Anoniem: 37297 ; iedereen zegt hier "Begin nou eens met wat je wilt bereiken". Altijd goed advies natuurlijk maar ze vergeten even dat de meeste mensen daar geen flauw benul van hebben. Ik zou liever zeggen: Kijk naar wat de markt vraagt en wat je leuk lijkt om te doen. Dan komt "wat je wilt bereiken" vanzelf. De zoektocht naar je Ikigai hoeft niet bij jezelf te beginnen, dat is maar één klein onderdeel.....

Aan de andere kant; "Maar wat certificaten halen en dan er in rollen" is ook niet ideaal. Niet voor jezelf maar zeker ook niet voor de IT markt in het algemeen. De verhalen van "Recruiters vinden je wel" zijn schromelijk overdreven; als je geen HBO opleiding hebt kom je zowieso niet in aanmerking voor de meeste starters functies; de traineeships bij de grote detacheerders eisen allemaal HBO opleiding. Dat betekend dat "wat je wilt bereiken" al een stuk minder interessant is; de enige traineeships waar je een redelijke kans maakt zijn die voor helpdesk functies en dan is de vraag of je daar niet al te oud voor bent.

Ik zou, als ik jou was, beginnen met eens op Coursera, Udemy, LinkedIn Academy rond te kijken voor cursussen op het gebied van systeembeheer. Als je daar wat cursussen kunt doen krijg je zowieso een gevoel of het wat voor je is. Ga daarnaast eens kijken naar welke bedrijven IT traineeships aanbieden zonder opleidings eis. Of kijk eens naar bedrijven die omscholing + plaatsing kunnen regelen. Kijk eens naar partijen als QISS-IT of Createment.

Zowieso heel veel succes en heel veel plezier gewenst. IT is een heerlijke speeltuin waar leuke dingen te doen zijn en altijd wel meer te leren valt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 06:58
Oh, ik heb hier zoveel meningen over, maar laten we bij het begin beginnen:

IQ test? Wat leuk dat je net bovengemiddeld scoort zeg, maar ten eerste zeggen die tests helemaal niets en ten tweede, als je net boven het gemiddelde zit, zou ik het niet gebruiken tijdens een sollicitatie.

De IT inrollen is net zoiets als zeggen dat je de auto-industrie in wilt, maar wel met een relaxt baantje (want: belangrijk). Wat ga je daadwerkelijk doen binnen de IT? Er zijn alleen binnen ons bedrijf al meer dan 5 verschillende takken. Je zou dat helder moeten krijgen, met 'gewoon wat certificaten halen en de recruiters vinden je wel' kom je er echt niet. Ik weet niet over welke recruiters de andere tweakers het over hebben, maarja...

Daarnaast, er is geen enkele junior die een 'relaxt' baantje heeft en er ook maar iets van leert. De IT is gewoon, net als elke andere tak, enorm hard werken mocht je er daadwerkelijk iets in willen bereiken.

Wat je vaakt ziet is dat bedrijven inderdaad niet zo nodig om diploma's zitten te springen, dat is in je voordeel, maar 27 jaar met een VMBO-TL diploma, dat wordt wel knokken om binnen te komen gok ik (wederom, afhankelijk van welke tak je gaat kiezen).

PS. Over assessments heb ik zo mijn meningen, maar dat is redelijk OT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 316512 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 07:34:
[...]
Zelfs met de 'jaren ervaring' uitspraak zou ik oppassen. TS niet een verkeerd beeld geven. Wat oudere ICT'ers die verder totaal niet meegaan in ontwikkelingen worden gigantisch ingehaald door jongere personen die wel een opleiding gehaald hebben.
Absoluut waar. Ik kom zelf vaak genoeg mensen tegen die qua werkervaringsjaren veruit mijn senior zijn en waarbij ik me echt af vraag onder welke steen ze de afgelopen 25 jaar hebben liggen maffen.

Ervaringsjaren alleen zeggen niet zo veel, je moet ook kunnen aantonen dat je niet stil hebt gezeten.
ZieMaar! schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 07:39:
Wat grappig dat mensen zeggen dat capaciteitentesten niks waard zijn, er is wetenschappelijk bewijs dat (goede) assesments de beste voorspellers zijn voor het feit of iemand een baan wel of niet kan. Ik heb geen idee van de achtergrond van de test van de topicstarter, maar het ziet er uit als een heel gemiddeld hbo profiel, wat je dus op basis van werk en denkniveau voldoende kansen zou moeten bieden.
Probleem is, de test van TS lijkt een algemene test te zijn. Die toont hooguit aan dat TS een HBO werk- en denkniveau heeft, niet of 'ie daarmee geschikt is voor een ICT baan.

Alleen dat werk- en denkniveau zegt niet zo veel. Je specifieke capaciteiten moeten ook passen bij de specifieke rol die je wil gaan vervullen. Er zijn ICT functies waarbij het een vereiste is dat je heel snel en ver buiten de doos moet kunnen denken, er zijn ook ICT functies waarbij je juist ongelooflijk secuur moet kunnen werken maar waarbij creativiteit nauwelijks een vereiste is. Er zijn functies waar een meer autistische inslag een pré is, er zijn functies waarbij je juist heel erg veel met mensen moet werken.

De ICT is dusdanig divers, dat een compleet algemeen assessment, niets zegt over je specifieke capaciteiten voor een specifieke ICT functie en dus of je daarin gelukkig en succesvol kunt worden.
Uiteraard deel ik wel de algemene opinie hier dat je ervaring mist. Ervaring maakt een papiertje vaak snel overbodig maar je hebt wel een van beiden nodig om te kunnen starten. Calco, Peak IT, Call2 en zo zijn er nog vrij veel partijen te vinden, kunnen je helpen dat gat te dichten. Ik denk dat je wel vaak op een helpdeskfunctie begint (en eerlijk gezegd denk ik dat bijvoorbeeld een KPN contactcenter meer uitdaging biedt), maar krijgt wel mogelijkheden om door te leren en ervaring op te doen. Vanuit callcenters bij grote bedrijven carrière maken kan ook wel, maar is denk ik wel lastiger, zeker als je vrij gemiddeld bent.
Je hebt beiden nodig. Ik merk absoluut het nadeel van het gebrek aan certificering. Met de juiste papieren was ik verder geweest dan nu. Ik heb het goed, don't get me wrong, maar ik verdien wel fors minder dan iemand anders met mijn ervaringsjaren en leeftijd.
sorted.bits schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:12:
Oh, ik heb hier zoveel meningen over, maar laten we bij het begin beginnen:

IQ test? Wat leuk dat je net bovengemiddeld scoort zeg, maar ten eerste zeggen die tests helemaal niets en ten tweede, als je net boven het gemiddelde zit, zou ik het niet gebruiken tijdens een sollicitatie.
Ook wat verder bovengemiddeld is niet iets dat je tijdens een sollicitatiegesprek direct benoemd. "Ik ben heel erg intelligent" doet het niet zo goed. :) Dat word snel gezien als arrogantie. Uiteraard kun je wel indirect aangeven welke mentale capaciteiten je hebt.

Alleen, 115 is net iets boven gemiddeld, dusdanig dat het denk ik relatief weinig nut heeft daar specifiek aandacht aan te besteden in een sollicitatiegesprek. Zeker als het gaat om een functie op HBO niveau, zal het eerder regel dan uitzondering zijn om qua IQ iets boven het gemiddelde te zitten. Word je voor zo'n gesprek uitgenodigd en nemen ze je serieus, is het bijna een vanzelsprekendheid. (Maar ook, ben je met 115 niet bijzonder en is er een redelijke kans dat je collega's een minimaal vergelijkbaar IQ hebben.)
De IT inrollen is net zoiets als zeggen dat je de auto-industrie in wilt, maar wel met een relaxt baantje (want: belangrijk). Wat ga je daadwerkelijk doen binnen de IT? Er zijn alleen binnen ons bedrijf al meer dan 5 verschillende takken. Je zou dat helder moeten krijgen, met 'gewoon wat certificaten halen en de recruiters vinden je wel' kom je er echt niet. Ik weet niet over welke recruiters de andere tweakers het over hebben, maarja...
Yep.

En de verschillen tussen de functiegroepen zijn gigantisch. Ze vergen ook totaal andere capaciteiten.
Daarnaast, er is geen enkele junior die een 'relaxt' baantje heeft en er ook maar iets van leert. De IT is gewoon, net als elke andere tak, enorm hard werken mocht je er daadwerkelijk iets in willen bereiken.
Ook geen medior of senior.
Als je iets wil bereiken moet je keihard werken en soms zijn er momenten dat je het even wat rustiger aan kunt doen.

Als TS een relaxte baan wil, moet 'ie op de vuilniswagen, bij de plantsoenendienst of in de schoonmaak gaan werken. Dan heb je in mijn beleving een redelijk relaxte baan waarbij je vooral niet te veel hoeft na te denken en alles voor je geregeld word.

Niets mis mee, belangrijk werk, groot respect voor de mensen die het willen doen maar mijn baan zou het denk ik niet zijn. (Al zijn er momenten genoeg geweest waar ik de ICT dusdanig zat was dat ik het heb overwogen.)
Wat je vaakt ziet is dat bedrijven inderdaad niet zo nodig om diploma's zitten te springen, dat is in je voordeel, maar 27 jaar met een VMBO-TL diploma, dat wordt wel knokken om binnen te komen gok ik (wederom, afhankelijk van welke tak je gaat kiezen).
Sowieso. Zolang TS geen duidelijke motivatie heeft, zal een bedrijf er niets mee kunnen. Ook een bedrijf zal niet alleen vragen naar certificeringen, maar naar wat TS kán en wat zijn motivatie is. Wat 'ie wil bereiken. Waarom.

Het antwoord "ik ben gewoon op zoek naar een relaxed baantje" is een beetje als de Royal Club reklame en zal TS geen baan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Pas daarmee op.
Er lopen legio consultants rond met hele fijne papieren, die eigenlijk liever wat anders hadden willen doen, bijvoorbeeld beheer of ontwikkeling.

Bedenk eerst eens wat je wil gaan doen: "ik wil inde ict" is net zo vaag als "ik wil het leger in". Er zijn namelijk enorm veel verschillen in functies en doorrollen van de ene naar de andere functie is lang niet zo makkelijk als het lijkt. Werk je graag met mensen? Dan is een helpdesk misschien wel iets voor jou. Zit je liever in je uppie tot de late uurtjes code te kloppen? Moet je richting ontwikkelaar gaan. Twee totaal verschillende richtingen met ieder hun eigen opleidingen.
Daarnaast zou het ook zonde van je tijd en moeite zijn als je nu een aantal jaren besteed aan het haken van papiertjes om vervolgens tot de conclusie te komen dat je toch liever in een andere richting werkzaam zou willen zijn.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Pietervs schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:53:
[...]

Pas daarmee op.
Er lopen legio consultants rond met hele fijne papieren, die eigenlijk liever wat anders hadden willen doen, bijvoorbeeld beheer of ontwikkeling.

Bedenk eerst eens wat je wil gaan doen: "ik wil inde ict" is net zo vaag als "ik wil het leger in".
Krijg je bij de ICT ook een psychologische keuring dan? En daarna een lichamelijke keuring? Want bij het leger, moet je eerst door diverse keuringen komen voordat je überhaupt bij het clubje mag.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:03

Zenix

BOE!

Een IQ test is leuk, maar zegt alleen iets over je IQ. Zijn veel andere factoren die ook invloed hebben op je prestaties. Denk aan discipline, motivatie en doorzettingsvermogen. Op basis waarvan denk jij dat je nu wel deze kwaliteiten bezit?

Ter vergelijking. Ik heb ook IQ testen gedaan, waarbij de score niet goed was. Maar tijdens mijn hbo opleiding behoorde ik tot de betere van mijn klas. Geen herkansingen gehad in 4 jaar met een 9 afgestudeerd. En dat kwam niet door mijn IQ, maar door motivatie en discipline.

Als jij denkt dat je de kwaliteiten bezit. Ga dan beginnen met een hbo-ict opleiding. In het eerste jaar krijg je vakken uit alle richtingen, op basis daarvan kan je een verdere keuze maken. Dat maakt het ook gelijk een goede test voor je motvatie, omdat je ook vakken moet halen die je minder liggen. Je bent namelijk nog niet te oud om te gaan studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:19
Gelukkig is de IT nog wel een wereld waar vakmanschap en hard werken belangrijker gevonden worden dan papiertjes en connecties (in vergelijking met andere sectoren). In mijn ervaring kun je nagenoeg overal aan de slag in de IT als je aan een aantal basiseisen voldoet. Je moeten aantonen dat je snel nieuwe dingen oppakt en dan ook kunt doorpakken. Je moet aantonen dat je een brede algemene kennis hebt en specifieke kennis over 1 gebied (bijv cloud computing) liefst met recente certificaten. En je moet aantonen dat je kunt samenwerken met anderen. Hoe groter het bedrijf hoe belangrijker dat je vlot en soepel om kunt gaan met diverse culturen, achtergronden en motivaties. De tijd van wereldvreemde nerds in de kelder is echt voorbij.

Als directe tips: Schoon je LinkedIn op en zorg dat je 500+ redelijk relevante connecties hebt. Loop dit topic eens goed door. Als je thuis wat computerspul hebt liggen, maak een 'homelab' (en google die term ook). Kijk of je budget hebt voor certificering, ik zou kijken naar 'cloud' dingen zoals AWS en Azure. Lees dagelijk tech nieuws op bijv tweakers en hackernews. Success!

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:56
Als je een relaxt baantje wil kan je ook kijken naar congierge/systeembeheerder bij bijvoorbeeld een middelbare school. Je ziet ze niet heel veel meer maar zo af en toe heb je nog de systeembeheerder/overige taken persoon bij kleinere bedrijven waarbij je wat minder diepe kennis/certificering nodig hebt. Die zoeken vooral iemand die een beetje handig is en helpt de boel draaiende te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21

Yucon

*broem*

Kaaswagen schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:11:
Gelukkig is de IT nog wel een wereld waar vakmanschap en hard werken belangrijker gevonden worden dan papiertjes en connecties (in vergelijking met andere sectoren). In mijn ervaring kun je nagenoeg overal aan de slag in de IT als je aan een aantal basiseisen voldoet. Je moeten aantonen dat je snel nieuwe dingen oppakt en dan ook kunt doorpakken. Je moet aantonen dat je een brede algemene kennis hebt en specifieke kennis over 1 gebied (bijv cloud computing) liefst met recente certificaten. En je moet aantonen dat je kunt samenwerken met anderen. Hoe groter het bedrijf hoe belangrijker dat je vlot en soepel om kunt gaan met diverse culturen, achtergronden en motivaties. De tijd van wereldvreemde nerds in de kelder is echt voorbij.
Zeg eens eerlijk, zijn dit dingen die je in de posts van TS ziet doorschemeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

XiaomiGlobal schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:00:
[...]

Krijg je bij de ICT ook een psychologische keuring dan? En daarna een lichamelijke keuring? Want bij het leger, moet je eerst door diverse keuringen komen voordat je überhaupt bij het clubje mag.
Nee, maar het legervoorbeeld was om aan te geven hoeveel verschillende functies er zijn. Je kan soldaat worden, maar ook tankchauffeur, officier, ondersteunende diensten, enzovoort enzovoort.
Zo is het in de ICT ook: je kan helpdeskmedewerker worden, in een computerwinkel gaan werken, programmeur, architect of consultant worden. Of weet ik wat nog meer. En iedere functie brengt weer andere opleidingen en eisen met zich mee.

Als ik de TS zie vragen welke certificaten hij het beste kan halen zonder een idee te hebben welke kant hij op wil heeft het niet heel veel zin om daarin te adviseren.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Betreft opleiden tot programmeur/developer is mijn ervaring dat het zonder een stevige basis Wiskunde een zware opdracht kan gaan worden.
Ik zit zelf in het bootje waar de top poster ook in zit. Wel het niveau, niet de papieren.
Momenteel bezig met een thuis cursus programmeren in C en C++. Basiscursus programmeren ging super, afgerond met en 8. Maar nu ik C aan het leren ben loop ik tegen vooral het probleem aan dat mijn wiskunde (oud MAVO niveau) te weinig is om de stof echt volledig te begrijpen.
De syntax en logica achter programmeren is geen probleem, maar vooral sommige algoritmen e.d. loop ik tegen nogal wat moeilijkheden aan.
Zo heb ik tijdens de studie nogal wat geleerd betreft de Engels talige benamingen voor wiskundige termen. Heb ik geleerd wat negatieve machten inhouden, wat priemgetallen, volkomen getallen etc. etc. zijn.

Kortom, naast het lesmateriaal, moest ik ook veel wiskunde boeken en websites raadplegen. En zelfs nu loop ik nog vast op de laatste 2 hoofdstukken en programmeer opdracht van de studie C. Ergste is dat ik daarna nog aan C++ moet beginnen.

Kort door de bocht: ik mis een goede basis (vooral wiskunde en algoritmen) en verwacht dat ik niet snel een goede programmeur kan worden op alleen eigen kracht en mis ook een studie genoot/klassikale lessen gezien het volledig thuisstudie is. Erger nog, ben bang dat ik de studie op een gegevens moment moet stop zetten, omdat de tijd die de opleider er voor geeft op is en er geen geld is om de studie opnieuw te betalen.

Dus zoek betreft ICT een opleiding die beter aan sluit op je basis die je al hebt + de richting die je leuk vind (en niet denkt dat leuk zal zijn, maar helaas niet haalbaar is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48

In dat geval: van Salesforce gehoord? Google eens op trailhead, dan krijg je een idee wat het is. Wellicht kan je ergens als admin aan de slag. Vervolgens haal je een hoop certificaten (de basis 3, maar liefst 5) en dan maak je de overstap naar een developer functie.

Daar is veel werk in te vinden - en als Java je een beetje ligt kan je hier een goede boterham in verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 09:42
Ik heb alle adviezen even gescand. Ik zou deze aanpak nemen:

1. Ga gewoon bellen naar MKB bedrijven. Je kan net iemand treffen die een klus heeft waar jij toch direct heel goed uit de verf komt.

2. Doe ondertussen in je privé tijd een onderzoek naar wat je leuk vindt (programmeren, netwerk, beheer, etc) en studeer veel over zaken die je op je sollicitatiegesprekken kan treffen.

Combineer bovenstaande. Je kan heel leuk een laagdrempelig certificaat van Microsoft of Cisco behalen, maar als er een klein bedrijfje op zoek is naar iemand die met wat simpele handelingen on-site Linux of Checkpoint upgrades doet dan heb je daar niks aan. Ben je met een simpele handleiding lekker aan de slag bij 150 upgrades door het land dan kan je ondertussen wat extra dingetjes bijleren en zo jezelf opwerken.

Kan je ergens een gesprek regelen leer dan vooraf veel over het vakgebied. Ik noem een gek voorbeeld: Vertel ze precies welke verschillende koemelkmachines je kent maar ook alles over UTP bekabeling als je een gesprek hebt bij een ICT/installatiebedrijf in de agrarische sector.

Wat ik hierboven mis is de willekeur die je in de ICT kan treffen:

Er zijn hele rustige baantjes die iedereen met een klein beetje leesvaardigheid prima jaren kan doen, zoals soms bij de overheid of als assistent-helpdesk/beheer in een fabriek waar je eigenlijk met 1 man teveel bent. Er zijn ook killer-startup banen waar je keihard moet werken voor weinig maar na 5 jaar heb je wel zeer veel geleerd of je schopt het zelfs tot een managementfunctie.

Dit alles is ook nog afhankelijk van je eigen inzet. Er zijn nou éénmaal mensen die bij hetzelfde bedrijf of zelfs in hetzelfde team volledige gedemotiveerd raken en anderen zien kans om binnen 10 jaar hun salaris te verdubbelen.

Mijn advies om bij het MKB te beginnen is omdat daar het aannemen van een persoon veel makkelijker gaat. Geen HR beleid dat HBO of certificaten vereist maar gewoon een opdracht of voorval waarvoor in korte tijd veel werk beschikbaar komt waarvoor soms een gezond stel hersens met handen die een schroevendraaier kunnen vasthouden genoeg is. Als je dan het geluk hebt een product of baan te treffen waarin je verder rolt dan ben je over 10 jaar master "MKB-opbouw-scanner-ding-dozen-met-IP-adres" en kan je inmiddels ook aardig uit te voeten met SQL, Linux, netwerken of storage.

De officiële weg, met certificaten bij grote bedrijven, is vaak moeizaam en de kans op geluk (groei, topfunctie, hoog salaris) is voor iemand zonder HBO/WO papieren veel kleiner. Terwijl de kans dat je bij een grote provider jarenlang op een suffe helpdeskbaan blijft hangen ernstig groot is.

Je capaciteiten zeggen niet veel. Je zal waarschijnlijk geen topprogrammeur worden anders had je al vanaf je puberteit veel meer besmet geweest met dat virus. Je kan echter nog steeds een hele goeie 'field engineer' worden omdat je heel vriendelijk en professioneel overkomt of goed communiceert met het thuisfront of je doet het later heel goed als 'Quality/Service/Project/incident/Problem/Change/Configuration/Demand Manager' omdat je een heel doortastend karakter hebt en goed bent in lijstjes bijhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
John_doee schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:15:
op dertienjarige leeftijd een IQ van 115 had. In 2015 een capaciteitentest gemaakt waarbij de uitslagen werden vergeleken met een normgroep van mensen met een afgeronde opleiding op HBO-niveau.

1 = ver beneden gemiddeld
2 = beneden gemiddeld
3 = gemiddeld
4 = boven gemiddeld
5 = ver boven gemiddeld.

Werk en denkniveau: 4

Verbale capaciteiten: 3
Analogieën: 4
Diagrammen: 4
Woordenschat: 2

Cijfermatige capaciteiten: 4
Cijferreeksen: 4
Rekensommen: 4

Figurale capaciteiten: 3
Figuurreeksen: 3
Kubussen: 4

Het liefst wil ik de ICT "inrollen". Een leuk eventueel helpdeskbaantje waarbij vooral belangrijk is dat er opleidingsmogelijkheden zijn. Iemand tips hoe dit te bewerkstelligen?

Welke certificaten kan ik halen om meer kans te maken op een baan met veel doorgroeimogelijkheden en opleidingsmogelijkheden?

Algemene tips/analyses zijn welkom!!!
Goed dat je de ICT in wilt; maar mischien heb je wel op je 15e alles weggeblowed en gezopen en heb je een IQ van 30. Dat is niet relevant. Ook je zelf scoren op bepaalde gebieden zegt niks over wat je wel of niet wilt. En in de ICT is iedereen geschikt. Begin ergens aan. Helemaal als geld geen drijfveer is. Soliciteer als helpdesk medewerker en klim op tot whatever je wilt. Mogelijkheden genoeg!

• De_Koele_Man

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

We zijn een paar maandjes verder, en ik ben wel benieuwd of je doorgezet hebt, of afgehaakt bent en wat anders bent gaan doen?

Meh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjahneee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 08:10
Je moet het echt hebben van een gunfactor om ergens binnen te komen zonder ervaring of diploma. Ik ben nu ook 27 jaar en ik heb precies het zelfde gehad. Geen goede diploma (VMBO-B) waarbij ik geen goed werk kon vinden. Toen ik 23 was toch gekozen om een 21+ toelatingstest te maken voor een HBO opleiding (ICT software engineering). Hierbij zeer slecht gescoord voor Nederlands en wiskunde (nooit breuken e.d. gehad op de VMBO-B) maar omdat ik voor ruimtelijk inzicht en logica zo goed als de hoogst haalbare punten heb gehaald toch toegelaten. Omdat bepaalde werkgevers zagen dat ik geen werkervaring had maar wel vast besloten ben om mij verder te ontwikkelen kwamen er ineens heel veel mogelijkheden in de ICT voor mij.

Toevoeging:

Omdat je het echt van een gunfactor moet hebben kan je je eigen onderscheiden van de rest door overenthousiast te zijn over wat je kan/wil doen in de ICT. Er zijn werkgevers die vroeger ook zoals jou zo zijn begonnen en nu een succesvolle ondernemer zijn. Als hun zien dat jij echt wilt heb je op deze personen de meeste kans van een gunfactor. Dit heeft volgens mij te maken omdat hun weten hoe het is om in jou schoenen te staan.

[ Voor 24% gewijzigd door Tjahneee op 15-11-2019 11:05 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tent2019
  • Laatst online: 29-11-2024
Even voor alle duidelijkheid...
Je kan nog zoveel certificaten hebben en ervaring maar het gaat erom dat 1 werkgever je een kans moet geven of die het je gunt.

Zodra jij die kans kan nemen moet je daar ook voor 100% ingaan.
Mensen die zeggen ik ga er meer dan 100% voor.... zijn in mijn ogen achterlijk.
Je kan namelijk niet meer dan 100% geven, aangezien je niet meer kan geven dan je max.

Als tip kan ik je kleine detacheerders aanbevelen, zodat je in ieder geval iets op CV kan zetten.
Max 10 tot 15 man in diesnt.

Gewoon ergens beginnen en dan later kijken wat je wilt gaan doen, een aantal hebben al vermeld dat IT erg breed is.

Een hele grote informatie bron is Google/YouTube daar vind je eigenlijk alles wel.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob079
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-05 14:42
No offense... maar als je op zoek bent naar een "relaxed baantje" zou ik de ICT als geheel mijden.
(Ik zou je ook niet aannemen, want dit klinkt als "ik wil makkelijk een salaris ontvangen".)

De ontwikkelingen gaan nog steeds snel, je bent continu bezig jezelf qua kennis bij te spijkeren om certificeringen up-to-date te houden dan wel uit te breiden. (Ook ik als 60 plusser ontkom hier niet aan.)
En dat is ook meteen het mooie van ICT, het is zo breed en dynamisch!
Wat al veel vaker is gezegd hier, ga eerst voor jezelf na welke rol je in de ICT wil hebben, benader detacheerders, praat met a.s. vakgenoten...
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:33
De_Koele_Man schreef op donderdag 14 november 2019 @ 23:51:
We zijn een paar maandjes verder, en ik ben wel benieuwd of je doorgezet hebt, of afgehaakt bent en wat anders bent gaan doen?
Dit werkt beter als je de TS, @John_doee even noemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]
Welke certificaten zijn het meest gevraagd?
Lascertificaten.

En nee, dit bedoel ik niet als grapje. Dit is het zoveelste topic waarin ik zie dat iemand "iets in de ICT" wil doen. En ja, dit is ook de zoveelste reactie van mij waarin ik zeg dat mensen lekker moeten leren lassen. Wat is het toch dat mensen de hele dag naar een schermpje willen turen en niks produceren? "Iets met ICT" is zo ontzettend breed dat je het toch écht veel meer moet kaderen wat je exact wilt doen. Wil je met computers slepen? Bekabeling aanleggen? Servers inrichten? Programmeren? Telefooncentrale's instellen? Excel rapporten maken?

En ja, als je lascertificaten haalt en gecertificeerde lassen gaat maken dan heb je ontzettend mooi en uitdagend werk. Lasertificaten hebben meer en strengere eisen dan lasdiploma's.

En nee, ik heb niet naar de datum van dit topic gekeken...

[ Voor 3% gewijzigd door sypie op 15-11-2019 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:12
Ik heb recentelijk nog iemand aangenomen op de servicedesk die 5 jaar lang iets heel anders gedaan heeft.
Maar die toonde wel affiniteit met het vak en had een duidelijke motivatie.

Dat mis ik hier een beetje. Daarom zou ik als werkgever nu niet met je verder gaan.

Wellicht kom je in een gesprek heel anders over dan nu hier in tekst op het forum, dat kan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

KnoxNL schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 18:45:
Ik heb recentelijk nog iemand aangenomen op de servicedesk die 5 jaar lang iets heel anders gedaan heeft.
Maar die toonde wel affiniteit met het vak en had een duidelijke motivatie.

Dat mis ik hier een beetje. Daarom zou ik als werkgever nu niet met je verder gaan.

Wellicht kom je in een gesprek heel anders over dan nu hier in tekst op het forum, dat kan natuurlijk.
Zoeken jullie nog mensen?
Ik ben wél gemotiveerd. :P

Maar idd, motivatie is key. Met een houding van "moe centuh verdienuh" kun je ws beter solliciteren bij de plantsoenendienst dan bij een ICT organisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-05 12:59
Interessant om te lezen. Ik heb zelf alleen MBO gedaan en zat laatst met mijn manager, senior manager en 2 andere engineers aan tafel.. Na een aantal biertjes ging het over school en diploma's en bleek ik het hoogst opgeleid aan tafel ;)

Niet elke werkgever heeft diploma tunnelvisie en het heeft mij nog nooit tegen gewerkt. Ik ben ondertussen redelijk door gegroeid binnen ons bedrijf in de laatste 5 jaar. Gaat trouwens om Amazon. Ik heb trouwens verder ook niet echt relevante certificeren.

Het kan dus prima, je moet alleen wel willen en.. kunnen.
Pagina: 1