Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 22:06
Hallo iedereen,

Op dit moment heb ik thuis een Synology DS415+ staan met 4 keer 6TB interne harde schijven.

Deze schijven staan helemaal vol en als beginner destijds heb ik de fout gemaakt om gewoon jbod zonder data protectie te gebruiken. My mistake, please do not judge me for this.

Nu ben ik met fotografie als hobby begonnen onder andere en twijfel welke aanpak nu aan te gaan.

Ofwel dacht ik eraan om

1) de harde schijven in de DS415+ te vervangen door 4keer 12TB of 14TB Seagate Ironwolf harde schijven en dus de DS415+ te behouden.

2) Een nieuwe nas te kopen, Synology DS918+ dacht ik op het eerste zicht aan, en daarin dan 4 12TB of 14TB seagate ironwolf harde schijven bij in te plaatsen.

Dit om RAID-5 dan te gebruiken als backup-solution. Is RAID-5 het juiste hiervoor?

Nu is mijn vraag, wat zouden jullie mij kunnen aanraden als suggestie om hierin verder te gaan?

Primaire doel is fotografie-opslag en backup.

Maar ook films, documenten en andere dingen zullen erbij komen waarschijnlijk.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Synology DS415+ met 4x WD red 6TB harde schijven.

[ Voor 3% gewijzigd door filou op 27-03-2019 08:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:41
Stel je vraag hier eens.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
ok, heb mijn vraag daar geplaatst :). dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:56
Bedenk wel even dat met schijven van +3TB de rebuild tijd van een raid array dagen gaat kosten.
De kans op nog een fout / disk die faalt wordt dan groter en groter, zorg dat je een goede back-up heb staan op een andere plaats!

[ Voor 3% gewijzigd door dylan111111 op 27-03-2019 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
dylan111111 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:39:
Bedenk wel even dat met schijven van +3TB de rebuild tijd van een raid array dagen gaat kosten.
De kans op nog een fout / disk die faalt wordt dan groter en groter, zorg dat je een goede back-up heb staan op een andere plaats!
Dag Dylan11111, Ik begrijp helaas niet helemaal wat je bedoelt. Suggereer je dan dat ik best een 2de nas neem? Of dat Raid-type niet goed is? Want RAID was toch bedoelt, in geval van falen van een disk. Of versta ik je helemaal verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:36
filou schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:33:

Dit om RAID-5 dan te gebruiken als backup-solution. Is RAID-5 het juiste hiervoor?
Ho stop!!!
RAID is geen back-up oplossing! Een backup maak je op een ander device en dan bij hele grote voorkeur ook op een andere locatie. Raid-5 helpt je alleen als er 1 schijf stuk gaat, dan heb je tijd om die schijf te rebuilden.

Als je NAS stuk gaat, meerdere schijven tegelijk stuk gaan (blikseminslag/andere reden), gestolen word, je huis gaat in brand, valt een meteoriet/vliegtuig op je huis etc. dan heb je niets aan Raid5. Ook per ongeluk de verkeerde map verwijderen (je zal de eerste niet zijn) ben je ook alles kwijt.

Kost meer geld, maar ik zou een 2e NAS kopen en daar een back-up op maken (eerste keer lokaal zonder data encrypte op de verbinding doen, scheelt veel tijd weet ik uit ervaring ;) ). Zet die op een andere locatie en schiet er elke nacht een back-up heen over internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
jongetje schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:53:
[...]

Ho stop!!!
RAID is geen back-up oplossing! Een backup maak je op een ander device en dan bij hele grote voorkeur ook op een andere locatie. Raid-5 helpt je alleen als er 1 schijf stuk gaat, dan heb je tijd om die schijf te rebuilden.

Als je NAS stuk gaat, meerdere schijven tegelijk stuk gaan (blikseminslag/andere reden), gestolen word, je huis gaat in brand, valt een meteoriet/vliegtuig op je huis etc. dan heb je niets aan Raid5. Ook per ongeluk de verkeerde map verwijderen (je zal de eerste niet zijn) ben je ook alles kwijt.

Kost meer geld, maar ik zou een 2e NAS kopen en daar een back-up op maken (eerste keer lokaal zonder data encrypte op de verbinding doen, scheelt veel tijd weet ik uit ervaring ;) ). Zet die op een andere locatie en schiet er elke nacht een back-up heen over internet.
Dag Jongetje,

Op dit moment heb ik wel een aantal externe harde schijven die ik als backup drive zou kunnen laten dienen ook van 4TB 2 stuks en 2 externe SSD's van 1TB.

Het is vooral de foto's en documenten die ik zeker gebackupt wil hebben. Moest er nu een schijf falen en ik ben mijn films kwijt, is dat geen groot probleem ofzo. niet dat ik daar wakker van zou liggen dan. Het gaat er vooral om dat persoonlijke data en gebruik veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
filou schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:33:
1) de harde schijven in de DS415+ te vervangen door 4keer 12TB of 14TB Seagate Ironwolf harde schijven en dus de DS415+ te behouden.
Je kunt met je JBOD setup niet schijven vervangen in je Synology zonder dat dat tot dataverlies zal leiden. Om dit te kunnen doen zul je sowieso ALLE bestanden eerst ergens anders neer moeten zetten.
2) Een nieuwe nas te kopen, Synology DS918+ dacht ik op het eerste zicht aan, en daarin dan 4 12TB of 14TB seagate ironwolf harde schijven bij in te plaatsen.
Ik zou er inderdaad een NAS bijkopen, en 1 van de twee als backup NAS gaan gebruiken voor je belangrijkste data. Zoals andere hierboven al zeiden is RAID-5 geen backup oplossing, maar garandeert alleen continu gebruik van de NAS als 1 schijf faalt. Je NAS als geheel is nog steeds een single point of failure (bijvoorbeeld als de controller ervan kapot gaat).

Daarnaast is het verstandig om ook een offsite backup te hebben (andere locatie, cloud, etc.). Lees hier eens over een veelgebruikte backup strategie: https://www.backblaze.com/blog/the-3-2-1-backup-strategy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 10:51
filou schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:13:
[...]

Dag Jongetje,

Op dit moment heb ik wel een aantal externe harde schijven die ik als backup drive zou kunnen laten dienen ook van 4TB 2 stuks en 2 externe SSD's van 1TB.

Het is vooral de foto's en documenten die ik zeker gebackupt wil hebben. Moest er nu een schijf falen en ik ben mijn films kwijt, is dat geen groot probleem ofzo. niet dat ik daar wakker van zou liggen dan. Het gaat er vooral om dat persoonlijke data en gebruik veilig is.
Er zijn meer manieren om data te verliezen dan slechts het mechanisch falen van een HDD. RAID is vooral om downtime te beperken en om ervoor te zorgen dat het falen van 1 disk niet zo'n groot probleem kan zijn.
Op het moment dat je huis afbrand, de bliksem inslaat en je disks gefrituurd zijn of dat je geïnfecteerd wordt met een cryptolocker ben je nogsteeds al je data kwijt. Naast je RAID wil je voor je belangrijke data dus eigenlijk nog minimaal 1 instance van de gegevens die op een andere locatie opgeslagen worden, zonder dat deze verbonden is met een computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:39
Je kunt eventueel ook je huidige NAS blijven gebruiken en uitbreiden met een DX517 expansion unit.

[ Voor 22% gewijzigd door Rensjuh op 27-03-2019 11:15 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
Rensjuh schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:14:
Je kunt eventueel ook je huidige NAS blijven gebruiken en uitbreiden met een DX517 expansion unit.
@Rensjuh ja, dat klopt, maar die prijs is evenveel als een nieuwe nas. In dat geval zou ik beter een 2de nas kopen als backup dan gewoon zo uitbreiden, maar snap je punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:39
filou schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:21:
[...]

@Rensjuh ja, dat klopt, maar die prijs is evenveel als een nieuwe nas. In dat geval zou ik beter een 2de nas kopen als backup dan gewoon zo uitbreiden, maar snap je punt.
Dat klopt inderdaad.
Voordeel is dat je dan je huidige setup kunt laten staan en hier niks aan hoeft te doen.

Nieuwe NAS is ook een optie, weet alleen niet of je huidige NAS ook van buitenaf bereikbaar is?
Nadeel van een 2e NAS is dat je dan een set extra poorten zou moeten forwarden in dat geval.

Mocht je op beide een webserver draaien op 80/443 zou dat niet gaan.
Geen idee waarom, maar stel dat... O-)

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
Rensjuh schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:25:
[...]

Dat klopt inderdaad.
Voordeel is dat je dan je huidige setup kunt laten staan en hier niks aan hoeft te doen.

Nieuwe NAS is ook een optie, weet alleen niet of je huidige NAS ook van buitenaf bereikbaar is?
Nadeel van een 2e NAS is dat je dan een set extra poorten zou moeten forwarden in dat geval.

Mocht je op beide een webserver draaien op 80/443 zou dat niet gaan.
Geen idee waarom, maar stel dat... O-)
@Rensjuh klopt inderdaad. maar in het geval van een 2de nas zal die dan bij mijn ouders staan (ik woon alleen).

ook moet mijn huidige setup aangepast worden naar shr. en nas naar buitenaf bereikbaar maken doe je gewoon via quickconnect van synology zelf. zonder poorten open te zetten.

als ik een webserver zou willen huur ik wel iets bij digitalocean ofzo, moest dat ooit gebeuren. :)
Pagina: 1