Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

WiSa audiotechniek en luidsprekers

Pagina: 1
Acties:

• XBWillem
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 25-09 14:08
Hallo!

Bij deze wil ik een topic starten omtrent "WiSa". Kort omschreven is het een techniek voor draadloos versturen van audio. Denk bijvoorbeeld aan een home cinema set waarbij je luidsprekers slechts een stekker voor stroom nodig hebben. Kabels door je ruimte trekken is niet nodig.

WiSa staat voor "Wireless Speaker & Audio". Enkele bedrijven, absoluut nog niet veel, produceren luidsprekers, receivers en dongels voor deze techniek. De bekendste zijn Klipsch, Bang & Olufsen en Harman Kardon.

Steeds meer TV's, waaronder die van LG, gaan WiSa supporten. Ook Xbox One gaat WiSa luidsprekers ondersteunen d.m.v. een dongel.

Het leuke aan ingebouwde support is dat je elke WiSa speaker, van welk merk dan ook, kan koppelen aan een receiver/transmitter. Zelf heb ik een Axiim Q UHD receiver/transmitter, en luidsprekers van Klipsch.

Meer over WiSa: https://www.wisaassociation.org/

Om de discussie te starten, heb ik ook vragen aan jullie:
  1. Ken jij WiSa techniek en heb je luidsprekers?
  2. Wat zijn je bevindingen?
  3. Ken jij andere merken dan de door mij genoemde die WiSa luidsprekers maken?

• XBWillem
Kleine kick voor dit topic, in de hoop dat er mensen zijn die ook WiSa hebben. :)

• bartvl
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:23

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik ben in principe geen voorstander van draadloze audio, maar tegenwoordig kunnen we zoveel met techniek dat het misschien een beetje een ouderwets standpunt is. Maar zo 1-2-3 krijg ik op hun website niet te zien of het om een lossless koppeling gaat of dat ze compressie toepassen. Dat vind ik verdacht O-) .

Life is not about specs, it is about joy!

• Wekko306
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:21
XBWillem schreef op donderdag 4 april 2019 @ 22:40:
Kleine kick voor dit topic, in de hoop dat er mensen zijn die ook WiSa hebben. :)
Het lijkt me mooie techniek, maar aangezien WiSa nu al een paar jaar bestaat ben ik toch wat skeptisch of het echt een succes gaat worden. Het is heel mooi dat LG het gaat implementeren, maar het is vooral belangrijk dat fabrikanten van luidsprekers dan ook speakers gaan maken want die keuze is nog veel te beperkt.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 23:00
Eens kijken hoe het werkt dan, ik neem immers aan dat het vooral gaat om latency beperken, maar gebruiken ze dan 2.4GHz dedicated link? Of via Wifi/Bluetooth en doen ze iets voor synchronisatie achteraf? 60GHz UWB zal het nog niet zijn, al wordt ook die optie bekeken.

Nou ja, laten we beginnen met hun website. Ze hebben een kopje hoe werkt het:
WiSA-certified components work perfectly
Oké, nuttige informatie...
(Ja, ik heb hem creatief afgeknipt, en ja er staat nog wat meer, maar niks zinvols over de werking).

Dan maar Wikipedia:
WiSA is the Wireless Speaker and Audio Association.[1] Headquartered in Sunnyvale, California, WiSA was established to foster interoperability compliance testing between consumer electronics devices and high-performance wireless speakers, and to promote the adoption of WiSA technology worldwide.
Nee, hier heb ik niks in geknipt, dit is het complete Wikipedia artikel over WiSA. De technologie zelf heeft geen artikel.

Uiteindelijk bij https://www.digitaltrends.../wisa-wireless-explained/ gevonden dat ze in het 5GHz spectrum kijken naar rustigste kanaal en die gebruiken voor audio, via naar wat ik aanneem een eigen RF protocol.

• XBWillem
Jeej, een paar reacties. Cool!
bartvl schreef op donderdag 4 april 2019 @ 22:43:
Ik ben in principe geen voorstander van draadloze audio, maar tegenwoordig kunnen we zoveel met techniek dat het misschien een beetje een ouderwets standpunt is. Maar zo 1-2-3 krijg ik op hun website niet te zien of het om een lossless koppeling gaat of dat ze compressie toepassen. Dat vind ik verdacht O-) .
Dat dacht ik in eerste instantie ook. Maar omdat ik geen optie had om kabels te trekken naar tevredenheid (altijd lelijk in het zicht), heb ik besloten de gok te nemen. Begonnen met Klipsch luidsprekers en ook de bijbehorende hub die de speakers aanstuurt. Eerste ervaringen... not so good. De hub verloor vaak verbinding met één of meerdere speakers, waarna je een minuten lang proces in ging om ze weer te koppelen.

Daarna overgestapt op een hub van Axiim. Geïmporteerd uit de V.S. En dat werkt echt top! Prachtige UI met overlay, 4K HDR pass-through, handige app, enz.
Wekko306 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 06:40:
[...]

Het lijkt me mooie techniek, maar aangezien WiSa nu al een paar jaar bestaat ben ik toch wat skeptisch of het echt een succes gaat worden. Het is heel mooi dat LG het gaat implementeren, maar het is vooral belangrijk dat fabrikanten van luidsprekers dan ook speakers gaan maken want die keuze is nog veel te beperkt.
Of het een succes gaat worden weet ik niet... maar zou het wel zonde vinden als het stopt. Al blijft het maar een niche. Ik ben nu namelijk dik tevreden.

Keuze is erg beperkt ja. Eigenlijk in de EU bijna niks te krijgen. Klipsch heeft hun vorige lijn gestopt, komt binnenkort met een een nieuwe. "Binnenkort". Nu hebben ze dus niks. En ik wil net m'n 2 front speakers (bookshelf) vervangen voor zuilen. Maar dat kan dus niet meer! Wachten op de nieuwe lijn.
Sissors schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 07:52:
Eens kijken hoe het werkt dan, ik neem immers aan dat het vooral gaat om latency beperken, maar gebruiken ze dan 2.4GHz dedicated link? Of via Wifi/Bluetooth en doen ze iets voor synchronisatie achteraf? 60GHz UWB zal het nog niet zijn, al wordt ook die optie bekeken.

Nou ja, laten we beginnen met hun website. Ze hebben een kopje hoe werkt het:

[...]

Oké, nuttige informatie...
(Ja, ik heb hem creatief afgeknipt, en ja er staat nog wat meer, maar niks zinvols over de werking.

Dan maar Wikipedia:

[...]

Nee, hier heb ik niks in geknipt, dit is het complete Wikipedia artikel over WiSA. De technologie zelf heeft geen artikel.

Uiteindelijk bij https://www.digitaltrends.../wisa-wireless-explained/ gevonden dat ze in het 5GHz spectrum kijken naar rustigste kanaal en die gebruiken voor audio, via naar wat ik aanneem een eigen RF protocol.
De WiSa site is erg gaar. Heel die organisatie volgens mij. Op een mail van mij over welke merken nog meer WiSa luidsprekers maken dan nu op hun site staan, kreeg ik als antwoord "Houd de site in de gaten". Tja.

Het is inderdaad 5Ghz. Werkt bij mij nu zonder problemen.

• Wekko306
XBWillem schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 07:59:
Jeej, een paar reacties. Cool!

[...]

Dat dacht ik in eerste instantie ook. Maar omdat ik geen optie had om kabels te trekken naar tevredenheid (altijd lelijk in het zicht), heb ik besloten de gok te nemen. Begonnen met Klipsch luidsprekers en ook de bijbehorende hub die de speakers aanstuurt. Eerste ervaringen... not so good. De hub verloor vaak verbinding met één of meerdere speakers, waarna je een minuten lang proces in ging om ze weer te koppelen.

Daarna overgestapt op een hub van Axiim. Geïmporteerd uit de V.S. En dat werkt echt top! Prachtige UI met overlay, 4K HDR pass-through, handige app, enz.

[...]

Of het een succes gaat worden weet ik niet... maar zou het wel zonde vinden als het stopt. Al blijft het maar een niche. Ik ben nu namelijk dik tevreden.

Keuze is erg beperkt ja. Eigenlijk in de EU bijna niks te krijgen. Klipsch heeft hun vorige lijn gestopt, komt binnenkort met een een nieuwe. "Binnenkort". Nu hebben ze dus niks. En ik wil net m'n 2 front speakers (bookshelf) vervangen voor zuilen. Maar dat kan dus niet meer! Wachten op de nieuwe lijn.

[...]

De WiSa site is erg gaar. Heel die organisatie volgens mij. Op een mail van mij over welke merken nog meer WiSa luidsprekers maken dan nu op hun site staan, kreeg ik als antwoord "Houd de site in de gaten". Tja.

Het is inderdaad 5Ghz. Werkt bij mij nu zonder problemen.
K heb er ook naar gekeken in het verleden jaar maar toen helaas moeten concluderen dat het nog flink in de kinderschoenen staat inderdaad.
Speaker kabels naar surrounds trekken is bij mij geen optie dus met name daar zou het echt een uitkomst voor zijn. Maar gelukkig zijn daar wel alternatieven voor (Yamaha receivers met wireless surround) al zou ik idealiter helemaal geen losse receiver hebben staan.

• XBWillem
Wekko306 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:42:
[...]

K heb er ook naar gekeken in het verleden jaar maar toen helaas moeten concluderen dat het nog flink in de kinderschoenen staat inderdaad.
Speaker kabels naar surrounds trekken is bij mij geen optie dus met name daar zou het echt een uitkomst voor zijn. Maar gelukkig zijn daar wel alternatieven voor (Yamaha receivers met wireless surround) al zou ik idealiter helemaal geen losse receiver hebben staan.
Naar welke van Yamaha heb je gekeken, en hoe werkt de surround functie daarvan? Voordat ik WiSa Klipsch kocht, heb ik ook allerlei alternatieven overwogen.

Ik heb van Yamaha de CD-NT670D, een netwerkspeler die ook "Rooms" ondersteunt voor wireless speakers. Maar dat is niet wat jij bedoelt, toch?

• Wekko306
XBWillem schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:44:
[...]

Naar welke van Yamaha heb je gekeken, en hoe werkt de surround functie daarvan? Voordat ik WiSa Klipsch kocht, heb ik ook allerlei alternatieven overwogen.

Ik heb van Yamaha de CD-NT670D, een netwerkspeler die ook "Rooms" ondersteunt voor wireless speakers. Maar dat is niet wat jij bedoelt, toch?
De 2018 lijn receivers zoals de 685 van Yamaha ondersteunt wireless surround indien je als surrounds gebruikt maakt van hun MusicCast speakers.

• XBWillem
Wekko306 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:04:
[...]

De 2018 lijn receivers zoals de 685 van Yamaha ondersteunt wireless surround indien je als surrounds gebruikt maakt van hun MusicCast speakers.
Cool, thnx. Ga ik nog eens induiken wat dat dan inhoudt.

Hoe stuurt deze de draadloze audiodata bijvoorbeeld!

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Ik ben in principe geen voorstander van draadloze audio, maar tegenwoordig kunnen we zoveel met techniek dat het misschien een beetje een ouderwets standpunt is.
Tja mijn TV krijgt ook zijn UHD stream via wifi op 5GHz dat is meer bandbreedte dan digitale audio.
Dus de techniek is er al is gewone bluetooth is wat teveel gecomprimeerd.

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:21
Ik heb een B&O systeem wat WiSA ondersteunt. Ik heb een tijd gebruik gemaakt van de wireless optie, maar nu in het nieuwe huis kies ik toch weer voor bedraad. Twee redenen:
- Kabel heb je sowieso nodig (stroom), en of er nou 1 of 2 dunne kabels achter de speaker zitten maakt me echt niet uit (zeker niet met kabelbinders etc)
- Het maken van de verbinding vanuit slaapstand (dus elke keer als je gaat starten met spelen) duurt ong 15s a 30s. Dat is echt lang als je even een muziekje aan wilt zetten. Misschien is dit B&O / speaker specifiek, dat weet ik niet.

Wel een mooie standaard trouwens!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XBWillem
Deleon78 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 00:09:
Ik heb een B&O systeem wat WiSA ondersteunt. Ik heb een tijd gebruik gemaakt van de wireless optie, maar nu in het nieuwe huis kies ik toch weer voor bedraad. Twee redenen:
- Kabel heb je sowieso nodig (stroom), en of er nou 1 of 2 dunne kabels achter de speaker zitten maakt me echt niet uit (zeker niet met kabelbinders etc)
- Het maken van de verbinding vanuit slaapstand (dus elke keer als je gaat starten met spelen) duurt ong 15s a 30s. Dat is echt lang als je even een muziekje aan wilt zetten. Misschien is dit B&O specifiek, dat weet ik niet.

Wel een mooie standaard trouwens!
Thnx voor je reactie! Stroom inderdaad nodig, maar wat ik het grote voordeel vind, is dat je geen kabels moet trekken van je receiver/versterker/hub/whatever naar alle luidsprekers. In mijn situatie is dat namelijk het probleem. Ik heb een achterdeur in de woonkamer die tussen mijn front en rear luidsprekers in zit. Dan moet je óf via het plafond, of over de vloer... beide met lelijke goten tot gevolg. Daarom voor draadloos gekozen. De stroompunten is geen probleem.

Wat je schrijft over het lang wachten vond ik ook een groot probleem met de Klipsch hub, die mijn luidsprekers aanstuurt. Later overgestapt op Axiim hub, die een standby stand heeft, wat dat probleem voorkomt. En je kan via een app van bron wisselen, settings veranderen, enz, zodat je TV niet aan hoeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 07-09 08:44
Vind dit ook erg interessant!

• testmanager
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 00:18
Ik zat te kijken naar een Harman Kardon Citation surround set (Bar, Towers, Surround, Sub). Die zijn Wisa gecertificeerd.
Alleen die Bar vind ik lelijk, als ik langer dan m'n TV en TV kast.

Dus wat nu als ik het volgende aanschaf
* LG Nanocel WiSa Ready TV
* een Axiim Wisa transmitter (https://www.residentialsy...xiim-link-usb-transmitter)
* 2 x een Wisa front speaker (bijv. die Citation Tower)
* 1 x Wisa Sub (bijv. die Citation Sub)
* 2 x Wisa surround speaker (bijv. die Citation Surround)

Kan ik dan de ingebouwde TV speaker gebruiker als center speaker?
Dan heb ik bij elkaar wel een 5.1 set maar geen losse center speaker of bar onder de TV

testmanager wijzigde deze reactie 10-10-2019 16:01 (0%)
Reden: typootje

• testmanager
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 00:18
Update: volgens Harman Kardon NL support zou ik niet de Citation Wisa gecertificeerde surround speakers kunnen koppelen met een Wisa USB transmitter van derden (zou alleen met hun eigen Citation Bar moeten kunnen).

Lijkt me wel sterk, waarom toont de site van Wisa dan die Citation speakers op hun site? Dus eigenwijs als ik ben ga ik het gewoon proberen.

Speakers komen vandaag binnen, die UsB transmitter volgt hopelijk snel
https://www.profusionplc....YEeirWXCZwpUaAs7MEALw_wcB

testmanager wijzigde deze reactie 12-10-2019 07:42 (4%)

• mdo8
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 17:15
Ik ook niet, maar het wordt al jaren toegepast bij live opnames. Op Live Aid 1985 gebruikte diverse artiesten draadloze microfonen. Volgens mij was dat net nieuw en hip toen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True