WiSa audiotechniek en luidsprekers

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XBWillem
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-12-2024
Hallo!

Bij deze wil ik een topic starten omtrent "WiSa". Kort omschreven is het een techniek voor draadloos versturen van audio. Denk bijvoorbeeld aan een home cinema set waarbij je luidsprekers slechts een stekker voor stroom nodig hebben. Kabels door je ruimte trekken is niet nodig.

WiSa staat voor "Wireless Speaker & Audio". Enkele bedrijven, absoluut nog niet veel, produceren luidsprekers, receivers en dongels voor deze techniek. De bekendste zijn Klipsch, Bang & Olufsen en Harman Kardon.

Steeds meer TV's, waaronder die van LG, gaan WiSa supporten. Ook Xbox One gaat WiSa luidsprekers ondersteunen d.m.v. een dongel.

Het leuke aan ingebouwde support is dat je elke WiSa speaker, van welk merk dan ook, kan koppelen aan een receiver/transmitter. Zelf heb ik een Axiim Q UHD receiver/transmitter, en luidsprekers van Klipsch.

Meer over WiSa: https://www.wisaassociation.org/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pnXK5Hi.jpg

Om de discussie te starten, heb ik ook vragen aan jullie:
  1. Ken jij WiSa techniek en heb je luidsprekers?
  2. Wat zijn je bevindingen?
  3. Ken jij andere merken dan de door mij genoemde die WiSa luidsprekers maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
Kleine kick voor dit topic, in de hoop dat er mensen zijn die ook WiSa hebben. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik ben in principe geen voorstander van draadloze audio, maar tegenwoordig kunnen we zoveel met techniek dat het misschien een beetje een ouderwets standpunt is. Maar zo 1-2-3 krijg ik op hun website niet te zien of het om een lossless koppeling gaat of dat ze compressie toepassen. Dat vind ik verdacht O-) .

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-05 19:12
XBWillem schreef op donderdag 4 april 2019 @ 22:40:
Kleine kick voor dit topic, in de hoop dat er mensen zijn die ook WiSa hebben. :)
Het lijkt me mooie techniek, maar aangezien WiSa nu al een paar jaar bestaat ben ik toch wat skeptisch of het echt een succes gaat worden. Het is heel mooi dat LG het gaat implementeren, maar het is vooral belangrijk dat fabrikanten van luidsprekers dan ook speakers gaan maken want die keuze is nog veel te beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Eens kijken hoe het werkt dan, ik neem immers aan dat het vooral gaat om latency beperken, maar gebruiken ze dan 2.4GHz dedicated link? Of via Wifi/Bluetooth en doen ze iets voor synchronisatie achteraf? 60GHz UWB zal het nog niet zijn, al wordt ook die optie bekeken.

Nou ja, laten we beginnen met hun website. Ze hebben een kopje hoe werkt het:
WiSA-certified components work perfectly
Oké, nuttige informatie...
(Ja, ik heb hem creatief afgeknipt, en ja er staat nog wat meer, maar niks zinvols over de werking).

Dan maar Wikipedia:
WiSA is the Wireless Speaker and Audio Association.[1] Headquartered in Sunnyvale, California, WiSA was established to foster interoperability compliance testing between consumer electronics devices and high-performance wireless speakers, and to promote the adoption of WiSA technology worldwide.
Nee, hier heb ik niks in geknipt, dit is het complete Wikipedia artikel over WiSA. De technologie zelf heeft geen artikel.

Uiteindelijk bij https://www.digitaltrends.../wisa-wireless-explained/ gevonden dat ze in het 5GHz spectrum kijken naar rustigste kanaal en die gebruiken voor audio, via naar wat ik aanneem een eigen RF protocol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XBWillem
Jeej, een paar reacties. Cool!
bartvl schreef op donderdag 4 april 2019 @ 22:43:
Ik ben in principe geen voorstander van draadloze audio, maar tegenwoordig kunnen we zoveel met techniek dat het misschien een beetje een ouderwets standpunt is. Maar zo 1-2-3 krijg ik op hun website niet te zien of het om een lossless koppeling gaat of dat ze compressie toepassen. Dat vind ik verdacht O-) .
Dat dacht ik in eerste instantie ook. Maar omdat ik geen optie had om kabels te trekken naar tevredenheid (altijd lelijk in het zicht), heb ik besloten de gok te nemen. Begonnen met Klipsch luidsprekers en ook de bijbehorende hub die de speakers aanstuurt. Eerste ervaringen... not so good. De hub verloor vaak verbinding met één of meerdere speakers, waarna je een minuten lang proces in ging om ze weer te koppelen.

Daarna overgestapt op een hub van Axiim. Geïmporteerd uit de V.S. En dat werkt echt top! Prachtige UI met overlay, 4K HDR pass-through, handige app, enz.
Wekko306 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 06:40:
[...]

Het lijkt me mooie techniek, maar aangezien WiSa nu al een paar jaar bestaat ben ik toch wat skeptisch of het echt een succes gaat worden. Het is heel mooi dat LG het gaat implementeren, maar het is vooral belangrijk dat fabrikanten van luidsprekers dan ook speakers gaan maken want die keuze is nog veel te beperkt.
Of het een succes gaat worden weet ik niet... maar zou het wel zonde vinden als het stopt. Al blijft het maar een niche. Ik ben nu namelijk dik tevreden.

Keuze is erg beperkt ja. Eigenlijk in de EU bijna niks te krijgen. Klipsch heeft hun vorige lijn gestopt, komt binnenkort met een een nieuwe. "Binnenkort". Nu hebben ze dus niks. En ik wil net m'n 2 front speakers (bookshelf) vervangen voor zuilen. Maar dat kan dus niet meer! Wachten op de nieuwe lijn.
Sissors schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 07:52:
Eens kijken hoe het werkt dan, ik neem immers aan dat het vooral gaat om latency beperken, maar gebruiken ze dan 2.4GHz dedicated link? Of via Wifi/Bluetooth en doen ze iets voor synchronisatie achteraf? 60GHz UWB zal het nog niet zijn, al wordt ook die optie bekeken.

Nou ja, laten we beginnen met hun website. Ze hebben een kopje hoe werkt het:

[...]

Oké, nuttige informatie...
(Ja, ik heb hem creatief afgeknipt, en ja er staat nog wat meer, maar niks zinvols over de werking.

Dan maar Wikipedia:

[...]

Nee, hier heb ik niks in geknipt, dit is het complete Wikipedia artikel over WiSA. De technologie zelf heeft geen artikel.

Uiteindelijk bij https://www.digitaltrends.../wisa-wireless-explained/ gevonden dat ze in het 5GHz spectrum kijken naar rustigste kanaal en die gebruiken voor audio, via naar wat ik aanneem een eigen RF protocol.
De WiSa site is erg gaar. Heel die organisatie volgens mij. Op een mail van mij over welke merken nog meer WiSa luidsprekers maken dan nu op hun site staan, kreeg ik als antwoord "Houd de site in de gaten". Tja.

Het is inderdaad 5Ghz. Werkt bij mij nu zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
XBWillem schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 07:59:
Jeej, een paar reacties. Cool!

[...]

Dat dacht ik in eerste instantie ook. Maar omdat ik geen optie had om kabels te trekken naar tevredenheid (altijd lelijk in het zicht), heb ik besloten de gok te nemen. Begonnen met Klipsch luidsprekers en ook de bijbehorende hub die de speakers aanstuurt. Eerste ervaringen... not so good. De hub verloor vaak verbinding met één of meerdere speakers, waarna je een minuten lang proces in ging om ze weer te koppelen.

Daarna overgestapt op een hub van Axiim. Geïmporteerd uit de V.S. En dat werkt echt top! Prachtige UI met overlay, 4K HDR pass-through, handige app, enz.

[...]

Of het een succes gaat worden weet ik niet... maar zou het wel zonde vinden als het stopt. Al blijft het maar een niche. Ik ben nu namelijk dik tevreden.

Keuze is erg beperkt ja. Eigenlijk in de EU bijna niks te krijgen. Klipsch heeft hun vorige lijn gestopt, komt binnenkort met een een nieuwe. "Binnenkort". Nu hebben ze dus niks. En ik wil net m'n 2 front speakers (bookshelf) vervangen voor zuilen. Maar dat kan dus niet meer! Wachten op de nieuwe lijn.

[...]

De WiSa site is erg gaar. Heel die organisatie volgens mij. Op een mail van mij over welke merken nog meer WiSa luidsprekers maken dan nu op hun site staan, kreeg ik als antwoord "Houd de site in de gaten". Tja.

Het is inderdaad 5Ghz. Werkt bij mij nu zonder problemen.
K heb er ook naar gekeken in het verleden jaar maar toen helaas moeten concluderen dat het nog flink in de kinderschoenen staat inderdaad.
Speaker kabels naar surrounds trekken is bij mij geen optie dus met name daar zou het echt een uitkomst voor zijn. Maar gelukkig zijn daar wel alternatieven voor (Yamaha receivers met wireless surround) al zou ik idealiter helemaal geen losse receiver hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
Wekko306 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:42:
[...]

K heb er ook naar gekeken in het verleden jaar maar toen helaas moeten concluderen dat het nog flink in de kinderschoenen staat inderdaad.
Speaker kabels naar surrounds trekken is bij mij geen optie dus met name daar zou het echt een uitkomst voor zijn. Maar gelukkig zijn daar wel alternatieven voor (Yamaha receivers met wireless surround) al zou ik idealiter helemaal geen losse receiver hebben staan.
Naar welke van Yamaha heb je gekeken, en hoe werkt de surround functie daarvan? Voordat ik WiSa Klipsch kocht, heb ik ook allerlei alternatieven overwogen.

Ik heb van Yamaha de CD-NT670D, een netwerkspeler die ook "Rooms" ondersteunt voor wireless speakers. Maar dat is niet wat jij bedoelt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
XBWillem schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:44:
[...]

Naar welke van Yamaha heb je gekeken, en hoe werkt de surround functie daarvan? Voordat ik WiSa Klipsch kocht, heb ik ook allerlei alternatieven overwogen.

Ik heb van Yamaha de CD-NT670D, een netwerkspeler die ook "Rooms" ondersteunt voor wireless speakers. Maar dat is niet wat jij bedoelt, toch?
De 2018 lijn receivers zoals de 685 van Yamaha ondersteunt wireless surround indien je als surrounds gebruikt maakt van hun MusicCast speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
Wekko306 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:04:
[...]

De 2018 lijn receivers zoals de 685 van Yamaha ondersteunt wireless surround indien je als surrounds gebruikt maakt van hun MusicCast speakers.
Cool, thnx. Ga ik nog eens induiken wat dat dan inhoudt.

Hoe stuurt deze de draadloze audiodata bijvoorbeeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben in principe geen voorstander van draadloze audio, maar tegenwoordig kunnen we zoveel met techniek dat het misschien een beetje een ouderwets standpunt is.
Tja mijn TV krijgt ook zijn UHD stream via wifi op 5GHz dat is meer bandbreedte dan digitale audio.
Dus de techniek is er al is gewone bluetooth is wat teveel gecomprimeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:05
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XBWillem
Deleon78 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 00:09:
Ik heb een B&O systeem wat WiSA ondersteunt. Ik heb een tijd gebruik gemaakt van de wireless optie, maar nu in het nieuwe huis kies ik toch weer voor bedraad. Twee redenen:
- Kabel heb je sowieso nodig (stroom), en of er nou 1 of 2 dunne kabels achter de speaker zitten maakt me echt niet uit (zeker niet met kabelbinders etc)
- Het maken van de verbinding vanuit slaapstand (dus elke keer als je gaat starten met spelen) duurt ong 15s a 30s. Dat is echt lang als je even een muziekje aan wilt zetten. Misschien is dit B&O specifiek, dat weet ik niet.

Wel een mooie standaard trouwens!
Thnx voor je reactie! Stroom inderdaad nodig, maar wat ik het grote voordeel vind, is dat je geen kabels moet trekken van je receiver/versterker/hub/whatever naar alle luidsprekers. In mijn situatie is dat namelijk het probleem. Ik heb een achterdeur in de woonkamer die tussen mijn front en rear luidsprekers in zit. Dan moet je óf via het plafond, of over de vloer... beide met lelijke goten tot gevolg. Daarom voor draadloos gekozen. De stroompunten is geen probleem.

Wat je schrijft over het lang wachten vond ik ook een groot probleem met de Klipsch hub, die mijn luidsprekers aanstuurt. Later overgestapt op Axiim hub, die een standby stand heeft, wat dat probleem voorkomt. En je kan via een app van bron wisselen, settings veranderen, enz, zodat je TV niet aan hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-04 11:43
Vind dit ook erg interessant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:10
Ik zat te kijken naar een Harman Kardon Citation surround set (Bar, Towers, Surround, Sub). Die zijn Wisa gecertificeerd.
Alleen die Bar vind ik lelijk, als ik langer dan m'n TV en TV kast.

Dus wat nu als ik het volgende aanschaf
* LG Nanocel WiSa Ready TV
* een Axiim Wisa transmitter (https://www.residentialsy...xiim-link-usb-transmitter)
* 2 x een Wisa front speaker (bijv. die Citation Tower)
* 1 x Wisa Sub (bijv. die Citation Sub)
* 2 x Wisa surround speaker (bijv. die Citation Surround)

Kan ik dan de ingebouwde TV speaker gebruiker als center speaker?
Dan heb ik bij elkaar wel een 5.1 set maar geen losse center speaker of bar onder de TV

[ Voor 0% gewijzigd door testmanager op 10-10-2019 16:01 . Reden: typootje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• testmanager
Update: volgens Harman Kardon NL support zou ik niet de Citation Wisa gecertificeerde surround speakers kunnen koppelen met een Wisa USB transmitter van derden (zou alleen met hun eigen Citation Bar moeten kunnen).

Lijkt me wel sterk, waarom toont de site van Wisa dan die Citation speakers op hun site? Dus eigenwijs als ik ben ga ik het gewoon proberen.

Speakers komen vandaag binnen, die UsB transmitter volgt hopelijk snel
https://www.profusionplc....YEeirWXCZwpUaAs7MEALw_wcB

[ Voor 4% gewijzigd door testmanager op 12-10-2019 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

Ik ook niet, maar het wordt al jaren toegepast bij live opnames. Op Live Aid 1985 gebruikte diverse artiesten draadloze microfonen. Volgens mij was dat net nieuw en hip toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Bergmans
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-06-2024
Heb een probleem met (Summit) WISA Transmitter USB stick. Wie kan mij helpen?

Wat heb ik:

LG OLED C9.
OPPO UHD 203. op HDMI arc2 TV.
Ziggo Next. HDMI 1
ATV 4K. HDMI 3
AudioQuest kabels
B&O Beolab 20 voor
B&O Beolab 17 achter

In ‘configuratie menu’ van TV is de instelling WISA 5.1. Achter luidsprekers is surround.
De aangeboden weergave van Dolby surround speelt correct, ja zelfs van een UHD blu-ray met Dolby True HD (Atmos 7.1 in de opstelling 5.1).
Alles wat in Dolby aangeboden wordt speelt goed af.

Maar DTS HD Master Audio 5.1 op een blu-ray hoor je achter niets. 2 kanaals Stereo wel.

In de Oppo is het audioformaat LPCM deze gecodeerd het signaal pad naar de TV.
In de TV kan ik kiezen tussen PCM of Bitstream.

Alle mogelijke keuzes heb ik uit geprobeerd maar geen achter geluid.
Wie kan mij daarin helpen dat dit wel werkt.
Heel veel dank daarvoor.

PS. Ik zal dit ook plaatsen in “Ervaringen & Discussie”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
testmanager schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 07:41:
Update: volgens Harman Kardon NL support zou ik niet de Citation Wisa gecertificeerde surround speakers kunnen koppelen met een Wisa USB transmitter van derden (zou alleen met hun eigen Citation Bar moeten kunnen).

Lijkt me wel sterk, waarom toont de site van Wisa dan die Citation speakers op hun site? Dus eigenwijs als ik ben ga ik het gewoon proberen.

Speakers komen vandaag binnen, die UsB transmitter volgt hopelijk snel
https://www.profusionplc....YEeirWXCZwpUaAs7MEALw_wcB
Hoi testmanager, zie nu je bericht. Leuk dat er toch not wat gebruikers zijn van WiSa.

Hoe is het afgelopen met je speakers / USB transmitter?
G.Bergmans schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:09:
Heb een probleem met (Summit) WISA Transmitter USB stick. Wie kan mij helpen?

Wat heb ik:

LG OLED C9.
OPPO UHD 203. op HDMI arc2 TV.
Ziggo Next. HDMI 1
ATV 4K. HDMI 3
AudioQuest kabels
B&O Beolab 20 voor
B&O Beolab 17 achter

In ‘configuratie menu’ van TV is de instelling WISA 5.1. Achter luidsprekers is surround.
De aangeboden weergave van Dolby surround speelt correct, ja zelfs van een UHD blu-ray met Dolby True HD (Atmos 7.1 in de opstelling 5.1).
Alles wat in Dolby aangeboden wordt speelt goed af.

Maar DTS HD Master Audio 5.1 op een blu-ray hoor je achter niets. 2 kanaals Stereo wel.

In de Oppo is het audioformaat LPCM deze gecodeerd het signaal pad naar de TV.
In de TV kan ik kiezen tussen PCM of Bitstream.

Alle mogelijke keuzes heb ik uit geprobeerd maar geen achter geluid.
Wie kan mij daarin helpen dat dit wel werkt.
Heel veel dank daarvoor.

PS. Ik zal dit ook plaatsen in “Ervaringen & Discussie”
Hoi G. Bergmans, leuk om te lezen dat je WiSa gebruikt, minder leuk om over je problemen te lezen! Is het inmiddels al opgelost?

Ik vraag me af of je TV zelf DTS doorstuurt / encodet en dat misschien niet kan. Waar ik zelf ooit tegen aanliep is dat de rears als side moesten worden ingesteld bij een 5.1 setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Bergmans
[i]Ik vraag me af of je TV zelf DTS doorstuurt / encodet en dat misschien niet kan. Waar ik zelf ooit tegen aanliep is dat de rears als side moesten worden ingesteld bij een 5.1 setup.

Nee het is nog niet opgelost. Wel is een technische man van B&O hier geweest en vond dat op de surround speakers een veel te hard geluid stond. Hij heeft alle mogelijke mogelijkheden onderzocht maar niets gevonden. We hebben afgesproken dat hij op de zaak verder gaat zoeken.

Verder heb ik ook contact met LG maar nog niets gehoord.
Wel vreemd is dat met de interne app. van Netflix
wel kan kiezen of voor een commentaarstem met stereo geluid of zonder commentaar maar met surround geluid.

Er zit overig wel een DTS decoder in de TV.
Dat je ‘achter’ ook moet instellen als ‘voor’ lijkt mij zeer vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
G.Bergmans schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:11:
[i]Ik vraag me af of je TV zelf DTS doorstuurt / encodet en dat misschien niet kan. Waar ik zelf ooit tegen aanliep is dat de rears als side moesten worden ingesteld bij een 5.1 setup.

Nee het is nog niet opgelost. Wel is een technische man van B&O hier geweest en vond dat op de surround speakers een veel te hard geluid stond. Hij heeft alle mogelijke mogelijkheden onderzocht maar niets gevonden. We hebben afgesproken dat hij op de zaak verder gaat zoeken.

Verder heb ik ook contact met LG maar nog niets gehoord.
Wel vreemd is dat met de interne app. van Netflix
wel kan kiezen of voor een commentaarstem met stereo geluid of zonder commentaar maar met surround geluid.

Er zit overig wel een DTS decoder in de TV.
Dat je ‘achter’ ook moet instellen als ‘voor’ lijkt mij zeer vreemd.
Balen! Nog even wachten dan...

Ik had vroeger de Klipsch hub voor mijn bijbehorende spekaers (nu Axiim). Bij hub moest ik de rear speakers als Side instellen, dan werkte het. Front blijft natuurlijk front.

• michelono
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-02-2024
TV: LG OLED65C9

Onlangs kocht ik deze TV en zag dat er ondersteuning voor WiSa aanwezig is.
Ik heb zelf nog geen ervaring en overweeg met de tijd een soundbar of WiSa compatible speakers. Ben vooral erg benieuwd of Dolby Atmos en DTS X worden ondersteund en of er issues zijn met lag vanwege het draadloze aspect. Niets zo vervelend als dat de monden op TV niet gelijk met het geluid bewegen.

Heel erg benieuwd naar ervaringen hiermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G.Bergmans
michelono schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:09:
TV: LG OLED65C9

Onlangs kocht ik deze TV en zag dat er ondersteuning voor WiSa aanwezig is.
Ik heb zelf nog geen ervaring en overweeg met de tijd een soundbar of WiSa compatible speakers. Ben vooral erg benieuwd of Dolby Atmos en DTS X worden ondersteund en of er issues zijn met lag vanwege het draadloze aspect. Niets zo vervelend als dat de monden op TV niet gelijk met het geluid bewegen.

Heel erg benieuwd naar ervaringen hiermee!
WISA is een mooi systeem, maar met wat kleine gebreken aan de C9 kant.
Geen middenkanaal, geen Atmos en geen DTS-X.
Een soundbar met WISA weet ik niet.

Wat ook voorlopig niet kan is Blu-Ray DTS HD-MASTER 5.1 of 4.0 als je geen middenkanaal hebt. Hier komt in het 2de kwartaal een update voor. (Zegt men LG.)

Met input lag hoef je niet bang te zijn nooit iets van gemerkt.
Als je een WISA - USB zender zoekt dan zijn er twee opties: AXIIM LINK en LG INNOTEK WISA transmitter.
Bij de eerste zijn er veel meer mogelijkheden.

Ik heb de tweede optie genomen om dat het maar voor een half jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Is het met WiSA ook mogelijk om alleen de surround en center speaker(s) hiermee te configureren en de fronts bedraad via HDMI naar hifi stereo versterker?
Ik overweeg een LG OLED tv te kopen en heb een stereo hifi setup die ik graag in het systeem wil blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Bergmans
Triple-D schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 03:19:
Is het met WiSA ook mogelijk om alleen de surround en center speaker(s) hiermee te configureren en de fronts bedraad via HDMI naar hifi stereo versterker?
Ik overweeg een LG OLED tv te kopen en heb een stereo hifi setup die ik graag in het systeem wil blijven gebruiken.
Het is ALLES BEDRAAD of ALLES WISA. De center speaker is bij WISA UIT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:19
Ik heb alweer een tijdje een Sonos 5.1 systeem met twee "draadloze" Play 1 als rears. Ik ben zeer geïnteresseerd in WiSA omdat het in tegenstelling tot Sonos meerdere audioformaten kan ondersteunen.

In ieder geval heb ik al goede ervaringen met draadloze speakers, en het niet door hoeven trekken van kabels is toch echt wel een groot pluspunt. Ook beperk ik in mijn setup thuis zoveel mogelijk apparaten.

Ik heb nu alleen een TV (LG C9 is WiSA compatibel), PS4 Pro en dus de Sonos speakers. Als ik kan upgraden naar een vergelijkbaar systeem dat Dolby Atmos en DTS X ondersteund zou dat voor mij de moeite zijn.

LG OLED C2 65" | Playstation 5 Pro LE | Nintendo Switch OLED | Sonos Arc Ultra Sub 4 | 2x Sonos Five Sub Gen 3 | Philips PureProtect Pro 4200 | VW Golf MK 7.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:16

JT

VETAK y0

Wat mij niet helemaal helder is, in het geval van surround of media streamen zit je met het volgende pad:

1. Bron - 2. decoderen geluid - 3. via dsp opsplitsen in kanalen - 4. langs voorversterker (o.a volume) - 5. eindversterker per kanaal - 6. speakerkabel - 7. speaker

Je kunt erover discussieren of 2 en 3 bij elkaar horen ;) Maar ik was in eerste instantie in de veronderstelling dat het vervanging is voor alleen 6, alleen nu lees ik over onmogelijkheden op het gebied van aantal kanalen instellen voor surroundformaten met WiSA wat suggereert dat WiSA 3 tot en met 6 op z'n minst beïnvloedt?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michelono
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-02-2024
Dank voor de duidelijke uitleg G.Bergmans.

Ik ben (voorlopig) nog tevreden over het geluid van de TV zelf, met name omdat ik het volume niet écht open kan zetten in mijn huidige situatie vanwege overlast (Ik heb een B&B). Maar denk er serieus over na een soundbar of receiver met speakers aan te schaffen met de tijd. Na jouw punten betreffende WiSA te hebben gelezen en met name het ontbreken van een center speaker en DTS-HD MA is dit voor mij al geen optie meer.

Helaas wordt het (in mijn geval) wachten tot er enigszins betaalbare Atmos/DTS-X systemen arriveren. In ieder geval als lichtpunt enigszins future proof met de HDMI 2.1 op de TV ivm eARC.

Nogmaals bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 01:24

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
De WiSA implementatie van de LG C9 kan tot 5.1 aan. Helaas niet de max van de standaard, 7.1 of 5.1.2 . De TVs kunnen wel intern Dolby Atmos decoden naar DD5.1 .

Heb zelf de LG 65C9 en de Citation Bar, Towers, Surround en Sub. De WiSA controller/decoder/receiver zitten dan in de Bar. Dit is dan tevens het center kanaal. Dus de C9 voegt voor dat deel niks toe hierin.

Dolby Atmos/DD+/DD worden netjes afgespeeld als echte DD5.1.
DTS:X/DTS-HD MA/DTS worden netjes afgespeeld als echte DTS5.1 .

De Bar zelf ondersteund alleen DD5.1/DTS5.1 dus de TV converteert de rest intern. Hiervoor heb ik hem wel met Optical moeten aansluiten ipv HDMI. Maar dat werkt prima.

0,0 delays in het WiSA signaal. En erg strakke audio.

Voorheen had ik een losse zware Yamaha receiver met KEF 5.1.2 luidsprekers en moet zeggen, dat ik over deze set meer tevreden ben. Zeker veel opgeruimder met alleen stroomkabel per speaker.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 07-02-2020 22:24 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
BiG-GuY schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:23:
De WiSA implementatie van de LG C9 kan tot 5.1 aan. Helaas niet de max van de standaard, 7.1 of 5.1.2 . De TVs kunnen wel intern Dolby Atmos decoden naar DD5.1 .

Heb zelf de LG 65C9 en de Citation Bar, Towers, Surround en Sub. De WiSA controller/decoder/receiver zitten dan in de Bar. Dit is dan tevens het center kanaal. Dus de C9 voegt voor dat deel niks toe hierin.

Dolby Atmos/DD+/DD worden netjes afgespeeld als echte DD5.1.
DTS:X/DTS-HD MA/DTS worden netjes afgespeeld als echte DTS5.1 .

De Bar zelf ondersteund alleen DD5.1/DTS5.1 dus de TV converteert de rest intern. Hiervoor heb ik hem wel met Optical moeten aansluiten ipv HDMI. Maar dat werkt prima.

0,0 delays in het WiSA signaal. En erg strakke audio.

Voorheen had ik een losse zware Yamaha receiver met KEF 5.1.2 luidsprekers en moet zeggen, dat ik over deze set meer tevreden ben. Zeker veel opgeruimder met alleen stroomkabel per speaker.
Hoi Bug-Guy, ik lees net je bericht.

Weet jij of de Citation Bar ook andere speakers kan aansturen? Ik heb namelijk 4 bookend speakers en een sub van Klipsch, waar ik erg tevreden mee ben. Aansturing gebeurt nu via Axiim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

XBWillem schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 00:22:
[...]
Hoi Bug-Guy, ik lees net je bericht.

Weet jij of de Citation Bar ook andere speakers kan aansturen? Ik heb namelijk 4 bookend speakers en een sub van Klipsch, waar ik erg tevreden mee ben. Aansturing gebeurt nu via Axiim.
Heb geen andere WiSA speakers in huis om het te testen. Technisch zou het moeten kunnen, omdat de WiSA Compatible hoort te zijn, zou stom zijn van HK om zich niet aan de volledige standaard te houden, zodat het intercompatible is.
Hoe bevalt de Axiim? En dacht dat Klipsch in die serie ook een Center speaker heeft. Klipsch was namelijk degene waar ik naar aan kijken was voor ik de HK Citation series kocht.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gverboon
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-10-2024
Heb laats een demo bijgewoond. Hier hadden ze de laatste versie van Wisa welke nu ook Dolby Atmos ondersteund. Tv was een LG 65cx oled met USB Wisa dongle. Speakers waren van B&O de atmos speakers weet ik helaas niet. Maar ik moet zeggen was onder de indruk ook van het prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
BiG-GuY schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:21:
[...]

Heb geen andere WiSA speakers in huis om het te testen. Technisch zou het moeten kunnen, omdat de WiSA Compatible hoort te zijn, zou stom zijn van HK om zich niet aan de volledige standaard te houden, zodat het intercompatible is.
Hoe bevalt de Axiim? En dacht dat Klipsch in die serie ook een Center speaker heeft. Klipsch was namelijk degene waar ik naar aan kijken was voor ik de HK Citation series kocht.
Ik lees verschillende berichten over HK, dus ik twijfel nog steeds. Ik zou voor de bar van HK gaan omdat die laag genoeg is om onder mijn TV te gaan. Die center van Klipsch is machtig, maar ook machtig groot... en dan moet ik mijn TV verhangen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:53
Weet iemand een lijst te vinden met speakers die er op passen.
Heb de lg oled c9 en wil graag 2 rear speakers via wisa.
Maar weet niet welke beetje betaalbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptrv
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-05 07:52
Ik ben erg blij met dit draadje, als iemand die altijd gedroomd heeft van Bang & Olufsen spullen vanwege de vormgeving, volg ik het WiSa gebeuren al een paar jaar, maar er was weinig over bekend en ik ben blij dat er nu door de LG implementatie wat meer schot in begin te komen.

Een ding is mij nog steeds niet helemaal duidelijk: zijn de HK Citation series nu wel of niet volledig compatibel met de WiSa standaard en uitwisselbaar met andere speakers? (afgezien natuurlijk van de akoestische eigenschappen, ik begrijp dat dit per merk verschilt en afhankelijk is van de smaak van de gebruiker) Wanneer het inderdaad zo is dat de Harman Kardon Citation series zonder problemen uitwisselbaar is zou ik alvast kunnen gaan investeren op een niet al te dure manier via de ING rentepunten winkel 🙂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XBWillem
ptrv schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:22:
Ik ben erg blij met dit draadje, als iemand die altijd gedroomd heeft van Bang & Olufsen spullen vanwege de vormgeving, volg ik het WiSa gebeuren al een paar jaar, maar er was weinig over bekend en ik ben blij dat er nu door de LG implementatie wat meer schot in begin te komen.

Een ding is mij nog steeds niet helemaal duidelijk: zijn de HK Citation series nu wel of niet volledig compatibel met de WiSa standaard en uitwisselbaar met andere speakers? (afgezien natuurlijk van de akoestische eigenschappen, ik begrijp dat dit per merk verschilt en afhankelijk is van de smaak van de gebruiker) Wanneer het inderdaad zo is dat de Harman Kardon Citation series zonder problemen uitwisselbaar is zou ik alvast kunnen gaan investeren op een niet al te dure manier via de ING rentepunten winkel 🙂
Ze zijn helaas niet te gebruiken met welke andere WiSa apparatuur dan ook. Ik heb daar contact over opgenomen met HK en dat is aan mij bevestigd.

WiSa wordt door HK alleen gebruikt om de extra speakers binnen die specifieke lijn aan te sturen, helaas.
Demiesehv schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:01:
Weet iemand een lijst te vinden met speakers die er op passen.
Heb de lg oled c9 en wil graag 2 rear speakers via wisa.
Maar weet niet welke beetje betaalbaar zijn.
Je kan kijken op de site van WiSa zelf, maar die is ook niet helemaal volledig. Wordt Googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
XBWillem schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:33:

Ze zijn helaas niet te gebruiken met welke andere WiSa apparatuur dan ook. Ik heb daar contact over opgenomen met HK en dat is aan mij bevestigd.
Bedankt voor de info. Jammer, je zou denken een gemiste kans voor HK en WiSa in het algemeen.

Nog een ander vraagje over WiSa dat volgens mij wel in dit draadje thuishoort:
Er is natuurlijk zo'n USB dongle die werkt op LG televisies, en ik vroeg me af waarom zou er geen HDMI dongle worden gemaakt? Op die manier ben je niet gebonden aan een bepaald merk televisies - die intern misschien wat voorwerk doen richting de USB uitgang - en kun je gewoon gebruik maken van iedere HDMI-(e)ARC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-Yen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-05 19:00
Is de Harman Kardon Surround set wel volledig compatible met welke andere WiSa apparatuur dan ook?
https://www.harmankardon....nt&cgid=soundbars#start=1

[ Voor 38% gewijzigd door J-Yen op 07-05-2020 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-Yen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-05 19:00
WiSA heeft Dolby Atmos Height Channels support aangekondigd:
https://www.wisaassociati...by-atmos-height-channels/

Ik zit in de ontwerpfase van een nieuwbouwwoning waardoor ik voorruit denk in wat ik precies wil voorzien. Ik heb interesse in een 5.1.2 setup waarbij volgend Lithe Audio Wi-Fi Pro ceilling speakers in aanmerking komen met WiSA support: YouTube: ISE 2020: Lithe Audio Highlights Its Wi-Fi Pro Multi-Room Ceiling Sp...
Ik vind het echter moeilijk om een betaalbare surround set te vinden. Daarnaast wil ik graag de installatie ook gebruik om (multiroom) muziek te streamen, bv met Airplay 2. De ceiling speakers hebben dit alvast. Iemand tips voor mij?

[ Voor 9% gewijzigd door J-Yen op 07-05-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
@J-Yen Van die HK speakers weet ik niet zeker, heb een mail gestuurd naar HK. Ben benieuwd. :)

Als je aan het verbouwen bent én op de centen wil letten, is een bekabeld systeem denk ik voordeliger. De WiSa techniek brengt extra kosten met zich mee, en is ook relatief "nieuw" wat de hogere prijs verklaart.

Die Lithe speakers ken ik niet. Meestal zijn multi-room speakers (met WiSa of anders) niet geschikt voor surround film / games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
J-Yen schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:27:
Is de Harman Kardon Surround set wel volledig compatible met welke andere WiSa apparatuur dan ook?
https://www.harmankardon....nt&cgid=soundbars#start=1
Ja, hij is compatibel met andere WiSa apparatuur, maar de onderdelen zijn niet los verkrijgbaar. Ik kreeg dit bericht van HK:
Losse speakers van de Harman Kardon Surround zijn helaas niet verkrijgbaar, dit product wordt alleen als complete set verkocht.
De individuele speakers zijn WiSa gecertificeerd, en zullen dus op een WiSa gecertificeerde transmitter functioneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

De Citation Bar heeft een ingebouwde WiSA transmitter. Aangezien ik geen andere WiSA producten in huis heb dan de Tower, Sub en Surround kan ik niet testen of ik bijvoorbeeld ook een Klipsch speaker kan pairen met de Bar. Het zou raar zijn als hij alleen HK WiSA herkend, want de hele standaard is juist intercompatible...

De Tower, Sub en Surround moeten ook werken met de Axiim Link bijvoorbeeld.

Die nieuwe Harman Kardon Surround set is in feite 5x de Citation Surround (waarvan 1 aangepast als Center kanaal) + een sub + een WiSA transmitter met HDMI poorten erop. Waardoor je geen WiSA TV nodig hebt, al zou mijn voorkeur dan de Axiim Link zijn, zodat je niet weer afhankelijk bent van HDMI ARC of Optical.

Je zou technisch 3x HK Citation Surround + HK Citation Sub (S) + Axiim Link moeten kunnen combineren voor 5.1 vanaf een LG TV. Houd je wel 1 Surround speaker over 😅.

Jammer dat ze de HK Surround Center speaker niet los aanbieden, al weet ik niet of die qua kwaliteit verder gelijk is aan het center kanaal van de Bar.

Twijfel nog steeds om een keer de Axiim Link te kopen, maar tot er losse Center speakers zijn die passen in het design/klankbeeld, heb ik er dan weinig aan.

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 24-05-2020 12:46 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Heb vandaag de Axiim link gekocht en getest met HK Citation. De Citation Tower en Surround konden zonder problemen worden gepaired met de Axiim Link. De bar uiteraard niet.

De subwoofer zorgde voor constante audio glitches als ik hem koppelde als "Bass Boost", als ik de Sub die als twee apparaten herkend werd instelde als Front Left/Right naast de Towers werkte het wel, maar dan gebruik je dus niet het native sub kanaal.

Doordat de Bar niet gebruikt kon worden als Center kanaal, had ik een van de Surrounds ingesteld als Center en die voorin gelegd, dat werkte op zich prima. Daarna kwam ik er alleen achter dat de upsampler van de Axiim Link wel heel basaal was. Waardoor er inderdaad uit alle speakers geluid komt bij 2.0 audio maar dat het gewoon simpelweg een kopie is. Waardoor je stemmen dan ook van achteren komen...

Ook was het geluidsniveau van de Towers en de Surround niet in balans. De Surrounds stonden veeel harder, zelfs als ik ze op minimaal volume zette en de Towers op max. Met de Towers op Max had ik ook last van clipping, dus niet echt een optie. In m'n huidige woning zijn de Surrounds wel direct achter de bank ipv een stukje achter de bank wat de bedoeling is. Met de volume regeling in de Bar krijg ik het wel in balans voor hoe het hier staat.

Dus ik zit nu weer op m'n Citation Bar als center en controller. Heb wel de Citation Multibeam besteld, ben toch te benieuwd hoeveel verschil er is met de oudere Bar die ik nu heb.

Overigens heeft B&O wel een oplossing om van elke speaker met 3.5mm een WiSA speaker te maken. De Beolab Receiver + een verloopkabel van de speciale UTP poort naar 3.5mm jack. Dan zou je technisch ook de Citation Bar hiervoor kunnen gebruiken, aangezien die dan via 3.5mm jack aangesloten kan worden via Aux.

Overigens wist de B&O verkoper me te melden dat ze het soundbar/audiodeel van de Horizon TV'S vanaf September/Oktober als los product gaan aanbieden die iig gaat werken met LG 2019 en 2020 modellen TV's. Dat is dan ook gelijk het WiSA center kanaal en transmitter en het hele B&O platform.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G.Bergmans
Overigens wist de B&O verkoper me te melden dat ze het soundbar/audiodeel van de Horizon TV'S vanaf September/Oktober als los product gaan aanbieden die iig gaat werken met LG 2019 en 2020 modellen TV's. Dat is dan ook gelijk het WiSA center kanaal en transmitter en het hele B&O platform.

Het is niet de Horizon TV maar de Eclipse Soundcenter voor de C9 of CX die je los kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

G.Bergmans schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:32:

Het is niet de Horizon TV maar de Eclipse Soundcenter voor de C9 of CX die je los kan kopen.
Je hebt gelijk, haalde ze door de war.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAWK Wizard
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 13:52
Ben benieuwd hoe het verder gaat met WiSA vs DTS Play-fi.

LG zet blijkbaar in op WiSA, B&O trouwens ook (was jaren geleden de eerste) en Harman Kardon (proprietary versie van WiSA?) System Audio, Primare, Klipsch en Enclave (lijkt helaas in EU niet te krijgen?). Meer merken?

Zou het behalve met de Eclipse ook werken met de nieuwste "soundbar" van B&O, de stage?
https://www.bang-olufsen....und-stage-silver-black-eu

Philips gaat op DTS Play-fi inzetten, zie: nieuws: Philips-tv's met Android TV uit 2019 en 2020 krijgen DTS Play-Fi-onde...
Net als Onkyo, Paradigm, Anthem en Klipsch (jawel, supporten die nu beide standaarden of zijn ze overgestapt van DTS Pf naar WiSA?). Meer merken?

Ben benieuwd wat Samsung gaat doen. Die levert al high-end (wireless) soundbar ism HK, dus zou dat dan ook WiSA zijn of weer een andere "standaard"?

En dan heb je nog zo wat proprietary spul (Bluesound, B&W Formation?, Yamaha MusicCast?, Nakamichi? meer?).

Ben in nieuwe huis aan het kijken of ik van "klassieke" 5.1 Receiver setup met 5 bedrade, passieve speakers plus bedrade, actieve, subwoofer een keer zal overstappen naar draadloos, maar dan moet het wel goed zijn (stabiel en voldoende bandbreedte) en een 5.1 of 7.1 setup mogelijk maken. Draadloos streamen en multiroom is tegenwoordig eenvoudig in te richten met Google Home / Chromecast / etc,, dan kun je meerdere merken speakers ook gewoon door elkaar gebruiken (zou niet anders meer willen!) maar daar kun je dus niet persé een goed werkende surround setup mee creëren.......

Iemand nog tips / ideeën? Thx!

[ Voor 5% gewijzigd door HAWK Wizard op 21-06-2020 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptrv
[b]HAWK Wizard in "WiSa audiotechniek en luidsprekers"
Zou het behalve met de Eclipse ook werken met de nieuwste "soundbar" van B&O, de stage?
https://www.bang-olufsen....und-stage-silver-black-eu
Ik heb daar een paar weken geleden ook flink naar gegoogeld en wat verschillende draadjes op fora gelezen, maar het antwoord is voor 99% zeker: Nee :-(

Als de hardware er al in zou zitten, dan is het in ieder geval niet enabled, en waarom zouden ze er dan niet alvast mee adverteren ... Dus ik denk dat het redelijk is om aan te nemen dat de huidige soundbar van B&O niet compatibel is.

Er is wel een gerucht dat er in het najaar misschien een tweede soundbar komt van Bang en Olufsen die wel met WiSa zou kunnen worden verbonden en dan tevens als middenspeaker zou kunnen worden gebruikt, als onderdeel van een grotere surround set-up. Maar goed, dat is misschien wel wishful thinking van iemand geweest en dat heb ik dus alleen maar als gerucht ergens gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HAWK Wizard
Ok, thx. Jammer.

Hier nog interessant artikel over WiSA: https://www.pressreader.c.../20190416/281595241912333

BTW, die B&W Formation lijkt wel een WiSA variant: zelfde frequentie (net buiten de "normale' 5Ghz wifi frequenties) en ook met DFS (om militaire en andere publieke frequenties te ontzien, dat heeft WiSA ook): https://hifi.nl/artikel/2...van-Bowers---Wilkins.html

Wel jammer dat het dan weer niet compatible lijkt te zijn met andere WiSA implementaties. Nu B&W overgenomen gaat worden door Sound United (waaronder ook Denon, Marantz en HEOS vallen) ben ik benieuwd wat die merken gaan doen met dit wireless speaker onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
Ja precies, overigens heb ik over die compatibiliteit van B&W met WiSa een paar weken geleden nog gebeld met de helpdesk/info-telefoon en na enig speurwerk kon die meneer daar mij ook bevestigen dat de Citation lijn niet compatibel is met andere ‘gewone’ WiSa producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G.Bergmans
*KNIP*
Ik snap de goede bedoelingen van deze post maar V&A is op het forum niet toegestaan. Dit soort producten vallen onder https://tweakers.net/aanbod/

[ Voor 91% gewijzigd door FeaR op 08-07-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henna
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-08-2020
Interessante draad

Ik ben nieuw hier en heb een account aangemaakt voor dit onderwerp. En heb dus ook een vraag. Sorry dat ik daarmee ook begin ;-)

Hier in huis aanwezig:
WISA: Bang @ Olufsen Transmitter 1, gekoppeld aan een Yamaha WX H10 streamer. Die zijn op hun beurt weer gekoppeld aan een set speaker Bang & Olufsen Receiver 1’s aan de speakers (Beolab 9). Zo kan ik dus direct vanaf telefoon naar de oudere B&O’s streamen. Wat ook de enige bedoeling was.

Zijn jullie er nog?

Nu probeer ik mijn LG OLED C9 via een Axiim Link ook te koppelen aan de Receiver 1’s. Maar dat lukt dus niet. Kan er misschien maar 1 source ontvangen worden door de receivers? De TV herkent de Axiim wel en begint te zoeken naar WISA speakers, maar vindt niets.

Iemand enig idee?

Met vriendelijke groeten,

Henna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henna
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-08-2020
Dat is een goede opmerking en ik ben hierover aan het nadenken. Dan is alleen het idee van geen kabels meer in het zicht ook weg.

En de investering in de Axiim ook... Maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Bergmans
Zover ik weet kan je op de LG TV met WISA alleen maar Axiim en Summit usb-stick transmitter aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robmen
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-01-2023
Ik heb zelf de Veddan Orgin die ook WISA ondersteund. Geluid is echt super en wordt in nederland ontwikkeld en geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

WiSA speakers/receivers kunnen maar aan 1 transmitter tegelijk gekoppeld worden. Dus als je je Beolab 9 met de C9 wilt gebruiken via de Axiim Link, moet je ze eerst ontkoppelen/resetten zodat ze gepaard kunnen worden aan de Axiim Link.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptrv
ptrv schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:32:

Nog een ander vraagje over WiSa dat volgens mij wel in dit draadje thuishoort:
Er is natuurlijk zo'n USB dongle die werkt op LG televisies, en ik vroeg me af waarom zou er geen HDMI dongle worden gemaakt? Op die manier ben je niet gebonden aan een bepaald merk televisies - die intern misschien wat voorwerk doen richting de USB uitgang - en kun je gewoon gebruik maken van iedere HDMI-(e)ARC.
Ik quote mijzelf hier maar eventjes, want het lijkt erop dat mijn fantasie van 7 mei jongstleden nu snel werkelijkheid gaat worden:

https://ir.summitwireless...nema-audio-transmitter-to

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10-2024
ptrv schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:59:
[...]

Ik quote mijzelf hier maar eventjes, want het lijkt erop dat mijn fantasie van 7 mei jongstleden nu snel werkelijkheid gaat worden:

Helaas geen DTS, niet echt heel nuttig ding dus. Tenzij je alleen maar streaming services kijkt.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• ptrv
Ja, dat DTS dingetje had ik inderdaad ook meteen bedacht. En zo zouden er nog wel meer dingen fijn zijn als dat ook meteen in één keer geregeld was, bijvoorbeeld dat je via Airplay 2 of Google Music de met WiSa verbonden speakers kunt gebruiken om vanaf any device muziek af te spelen zonder tussenkomst van het HDMI gebeuren. En zo zijn er vast nog wel een paar dingen te noemen, Spotify would be a biggie, I guess. Maar het is een positieve stap in de goede richting 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

ptrv schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:59:
[...]

Inderdaad helaas geen DTS ( : X ), dan zou het een interessante optie geweest zijn. Ik zie ook geen LPCM genoemd.

Ben wel benieuwd naar de eventuele upsample techniek voor stereo naar 5.1/7.1 audio. Met name voor films/series, in de Axiim Link is dat dus vrij nutteloos met simpelweg een Channel Doubler.

Er bestaan wel andere WiSA AV Receivers, maar die zijn flink verouderd en kunnen sowieso niks met de object based audio opties.

Nu LG OLED vanaf 2020 ook geen DTS meer heeft, ben ik bang dat het langzaamaan bij de overige merken ook aan verdwijnen is :( . Op zo'n TV heb je sowieso niks aan DTS op je HDMI dongle...

Wat het voordeel is van de USB-based dongles, is dat je er geen HDMI-poort voor verliest en niet afhankelijk bent van ARC/eARC, wat vaker faalt helaas. WiSA integreert best netjes in de LG met ook volume control waarbij je ziet hoe hard hij staat in de TV zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 02-10-2020 00:19 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
De WiSA Association heeft er nog maar een keer een persbericht tegenaan gegooid voor wat betreft de SoundSend wireless audio transmitter, oftewel WiSA SoundSend.

Interessant wellicht ook dat ze expliciet Harmon Citation noemen:

http://www.insideci.co.uk...7_q5ONHbuXQWHcCCrRzg3TJIs

En hier nog iets meer info over de te gebruiken app waarmee je dan flink wat instellingen kunt doen:

https://www.flatpanelshd....AVoN9lDmgDuZCBb9gG4XWHKXg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
ptrv schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 00:29:
De WiSA Association heeft er nog maar een keer een persbericht tegenaan gegooid voor wat betreft de SoundSend wireless audio transmitter, oftewel WiSA SoundSend.

Interessant wellicht ook dat ze expliciet Harmon Citation noemen:

http://www.insideci.co.uk...7_q5ONHbuXQWHcCCrRzg3TJIs

En hier nog iets meer info over de te gebruiken app waarmee je dan flink wat instellingen kunt doen:

https://www.flatpanelshd....AVoN9lDmgDuZCBb9gG4XWHKXg
Ik had dit ook gelezen, en ziet er interessant uit! Ideaal dat deze met elke TV werkt op basis van toslink en niet op basis van USB wat alleen met specifieke TV's kan.

Mijn Axiim Q UHD (niet de Link) is niet perfect. Als ik dit WiSa ding koop is dat al de 3e hub/transmitter, omdat mijn Klipsch Hub ook niks is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
XBWillem schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:04:
[...]

Mijn Axiim Q UHD (niet de Link) is niet perfect. Als ik dit WiSa ding koop is dat al de 3e hub/transmitter, omdat mijn Klipsch Hub ook niks is.
Hi Willem, ik ben dan benieuwd wat er aan beide apparaten mankeerde bij jou?

Het laatste waar ik op zit te wachten is verbindingsproblemen, want dat is voor mij nu juist waarom ik zo geïnteresseerd ben in dit WiSa systeem. Ik had onlangs even de JBL 9.1 soundbar hier thuis, maar die heb ik na een week helaas weer terug moeten sturen omdat ik in de HDMI-CEC hel terecht was gekomen :-( De aangesloten apparaten, Samsung UHD Blu-ray, Apple TV en Samsung 2020 8K televisie werkten soms goed, en andere momenten hadden ze plotseling geen idee van elkaars bestaan …

Alsof dat allemaal niet erg genoeg was, waren er ook allerlei problemen met de sync van het geluid. Overigens heb ik geen idee of dat specifiek aan deze soundbar lag, de 8K televisie moet nogal wat processing doen, dus dat kan het natuurlijk ook zijn geweest. Alle kabels waren HDMI 2.1 en de televisie en de soundbar zijn eARC, maar toch die effing problemen allemaal 8)7

De soundbar klonk overigens prima in onze ruime woonkamer met open keuken en als het allemaal werkte was het zeer acceptabel, zeker voor die prijs. Maar ik heb lichamelijke beperkingen en het is helemaal niet fijn om je vrouw drie keer per dag te moeten vragen of ze even de stroomstekkers er uit trekt, de HDMI even opnieuw losgekoppeld, 5 minuten wacht, en weer aansluit.

Dus daarom is de soundbar helaas weer terug in de doos gegaan en ik ben nog steeds op zoek naar iets wat simpelweg werkt en verder een no-brainer is. Wanneer het geluid dan niet helemaal optimaal 100% super de luxe audiophielen-kwaliteit is, niet zo'n probleem, maar dan moet het dus wel werken. Daarom ben ik benieuwd waar je tegen aan liep met bovengenoemde apparaten.

Ik zou helemaal bereid zijn om zo'n WiSa SoundSend kastje te kopen voor - zeg 200 euro - en dan misschien gewoon twee Klipsch boekenplank speakers of voor mijn part van die Citation satelliet speakertjes, om te beginnen. En dan (van Marktplaats) hier en daar af en toe eens wat WiSa speakertjes oppikken. Het einddoel zou dan zijn Bang en Olufsen WiSa luidsprekers, maar dat is qua portemonnee ver weg. Als het allemaal werkt en aan en uitgaat op het verwachte moment, draadloos is en synchroon qua beeld en geluid èn bovendien iets beter klinkt dan de televisie, ga ik al een stuk meer tevreden zijn :)

Maar dan moet ik inderdaad wel weten dat het werkt als geadverteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XBWillem
ptrv schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:43:
[...]

Hi Willem, ik ben dan benieuwd wat er aan beide apparaten mankeerde bij jou?
De Klipsch hub (wordt volgens mij niet meer verkocht) verloor op willekeurige momenten verbinding met de speakers. Ik gebruik hem al zeker een jaar niet meer. Er is een firmware update die volgens posts op het Klipsch forum problemen weg neemt. De Hub ondersteunt echter geen HDR pass-through. Geen probleem bij optical verbinding, maar dat heeft bijvoorbeeld de nieuwe Xbox straks niet!

De Axiim Q UHD werkt niet lekker bij mijn tv. Wanneer er geschakeld wordt van non-HDR beelden naar beelden met HDR, snapte iets de “verversing” niet en gaf mijn tv geen beeld meer. Zelfs met de “Reinitialize input” knop die ik had ingesteld op mijn remote had ik geen beeld. Alleen een volledige reboot helpt dan. Dat heb ik nu voorkomen door het beeld de Axiim te laten bypassen én de stand-by modus uit te zetten. Nadeel is dan dat je niet met de app heel snel het apparaat aan kan zetten, en je ziet geen menu overlay over je scherm.

Een losse transmitter zoals de Axiim Link of de nieuwe WiSa dongle lijken me beter, maar daar heb ik geen ervaring mee. Die doen geen beeld professing en geven alleen geluid door. Ik zou dan voor de WiSa gaan omdat de Axiim Link alleen met specifieke TVs werkt. Het nadeel is dat je tv al geluid moet kunnen processen. Dolby en DTS en de verschillende varianten daarvan.

Het probleem zit hem niet in de stabiliteit van speakers en transmitter. Dat doet mijn Axiim nu top. Maar alles wat er bij komt kijken... succes!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptrv
Hi Willem,

Vriendelijk dank voor je uitgebreide antwoord, zeer interessant. Fijn om te lezen dat je nu geen verbindingsproblemen meer hebt, want zoals ik in mijn vorige post al zei, dat is voor mij het belangrijkste, gewoon alles aan en uitzetten en sync geluid zonder problemen.

Daarom is de komende SoundSend voor mij ook een interessant apparaatje, niet zo duur en direct via eArc achter in de televisie, zonder dat er nog allerlei apparaten tussen zitten die mogelijk iets met het HDMI beeldsignaal doen, door bijvoorbeeld HDR10+ of Dolby Vision of HLG niet door te geven. Wie weet wat er allemaal onder de motorkap van een soundbar of grote AV receiver met het beeldsignaal gebeurd :? (als het goed is niks natuurlijk, maar ja …)

Het enige dat eigenlijk nodig is: gewoon een kastje dat aan de eArc van de televisie hangt en - in goede kwaliteit (24-bit/96kHz hi-res audio) en synchroon - surround geluid draadloos doorstuurt naar verschillende boxen in de kamer. Ik hoop ook dat het assortiment beschikbaar speakers voor het WiSa systeem nog gaat worden uitgebreid. Met de komst van dit dingetje en vorig jaar al de LG optie, lijkt er inderdaad een wat grotere markt te ontstaan voor deze producten.

Overigens maakt het mij natuurlijk ook niet echt veel uit of het nu WiSa wordt, of uiteindelijk een soort van (toekomstige) surround-versie van AirPlay 2 is of Play-Fi of whatever. Als het maar werkt (HDMI-CEC goed functionerend en synchroon geluid) en als er maar een breed scala van goedkope, aardig klinkende tot leuk vormgegeven (WAF) en zeer goed klinkende speakers beschikbaar is voor het systeem.

Het lijkt mij dat WiSa vooralsnog ver voorop loopt en ik hoop dat het systeem verder aanslaat, zodat de keuze mogelijkheden uitbreiden. Dat zal natuurlijk alleen maar lukken wanneer de SoundSend gaat werken als geadverteerd, en dat gaan we dan meemaken de komende maanden :)

https://www.wisaassociation.org/soundsend/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XBWillem
ptrv schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Hi Willem,

Vriendelijk dank voor je uitgebreide antwoord, zeer interessant. Fijn om te lezen dat je nu geen verbindingsproblemen meer hebt, want zoals ik in mijn vorige post al zei, dat is voor mij het belangrijkste, gewoon alles aan en uitzetten en sync geluid zonder problemen.

Daarom is de komende SoundSend voor mij ook een interessant apparaatje, niet zo duur en direct via eArc achter in de televisie, zonder dat er nog allerlei apparaten tussen zitten die mogelijk iets met het HDMI beeldsignaal doen, door bijvoorbeeld HDR10+ of Dolby Vision of HLG niet door te geven. Wie weet wat er allemaal onder de motorkap van een soundbar of grote AV receiver met het beeldsignaal gebeurd :? (als het goed is niks natuurlijk, maar ja …)

Het enige dat eigenlijk nodig is: gewoon een kastje dat aan de eArc van de televisie hangt en - in goede kwaliteit (24-bit/96kHz hi-res audio) en synchroon - surround geluid draadloos doorstuurt naar verschillende boxen in de kamer. Ik hoop ook dat het assortiment beschikbaar speakers voor het WiSa systeem nog gaat worden uitgebreid. Met de komst van dit dingetje en vorig jaar al de LG optie, lijkt er inderdaad een wat grotere markt te ontstaan voor deze producten.

Overigens maakt het mij natuurlijk ook niet echt veel uit of het nu WiSa wordt, of uiteindelijk een soort van (toekomstige) surround-versie van AirPlay 2 is of Play-Fi of whatever. Als het maar werkt (HDMI-CEC goed functionerend en synchroon geluid) en als er maar een breed scala van goedkope, aardig klinkende tot leuk vormgegeven (WAF) en zeer goed klinkende speakers beschikbaar is voor het systeem.

Het lijkt mij dat WiSa vooralsnog ver voorop loopt en ik hoop dat het systeem verder aanslaat, zodat de keuze mogelijkheden uitbreiden. Dat zal natuurlijk alleen maar lukken wanneer de SoundSend gaat werken als geadverteerd, en dat gaan we dan meemaken de komende maanden :)

https://www.wisaassociation.org/soundsend/
Over de geluidskwaliteit en draadloze overdracht heb ik bij Axiim i.c.m. mijn Klipsch speakers niet te klagen. Dat klinkt in mijn oren TOP.

Je kan je voor zover ik kan inschatten dan ook geen buil vallen aan die SoundSend straks. Die moet maar één ding doen én hij wordt gemaakt door de organisatie die WiSa "reguliert". Dan moet het wel goed zijn. En als het dat niet is, kan je hopelijk retourneren. En anders ben je geen kapitalen kwijt.

Ik vind het zelf jammer dat Klipsch wel een 2e generatie WiSa bookshelf speakers en sub heeft uitgebracht, maar niet zuilen. Die wil ik namelijk nog. Heb nu 4 bookshelf speakers en een sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAWK Wizard
Je kunt neem ik aan ook met WiSa alleen een draadloze subwoofer verbinden (bv als je al een goede soundbar en/of bedrade front/surround speakers hebt)? Ofwel: kun je per speaker zeggen welke bedraad of draadloos gaan en in welke config "ze" zitten (5.1, 7.1.2, etc)?

BTW, volg de ontwikkelingen mbt DTS Play-fi ook, was beetje ingezakt, maar nu Philips/TPL in al haar nieuwe TVs dat standaard inbouwt (2020 en upgrade voor 2019 modellen) komt er mogelijk weer beweging in. Voordeel is dat ook DTS (HD/X) wordt gesupport, naast Dolby (HD/Atmos). Ook dan zou een losse draadloze subwoofer (en mogelijk nog surrounds) handig zijn.

Klipsch lijkt beide standaarden te ondersteunen, maar zie nog weinig echte DTS PF speakers op de markt (behalve de net door Philips aangekondigde modellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
HAWK Wizard schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:32:
Je kunt neem ik aan ook met WiSa alleen een draadloze subwoofer verbinden (bv als je al een goede soundbar en/of bedrade front/surround speakers hebt)? Ofwel: kun je per speaker zeggen welke bedraad of draadloos gaan en in welke config "ze" zitten (5.1, 7.1.2, etc)?
Ik weet niet zeker of dat werkt. In het geval van mijn TV kies ik ervoor om het geluid via HDMI-ARC weg te sturen naar mijn Axiim Q UHD.

Hoe zou een TV geluid sturen naar 1) je receiver voor bedrade speakers, en 2) je dongle/hub voor WiSa speakers?

Overigens is wat jij uitlegt iets wat ik ook graag zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
Werken die transmitters ook als je ze aansluit op de hdmi out van je avprocessor? Ik heb 5 speakers bedraad op mijn processor aangesloten en wil daar nog 2-3 speakers via wisa toevoegen via hdmi out aangezien ik die klassiek met audio kabels kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
LittleTycoon schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:34:
Werken die transmitters ook als je ze aansluit op de hdmi out van je avprocessor? Ik heb 5 speakers bedraad op mijn processor aangesloten en wil daar nog 2-3 speakers via wisa toevoegen via hdmi out aangezien ik die klassiek met audio kabels kan doen
Ik weet het niet zeker. Volgens mij sluit je Axiim dongle met USB aan en de WiSa dongle (in jouw situatie) optisch.

HDMI out alleen voor geluid gebruiken is misschien ook een beetje raar?

Ik zou contact opnemen met de leveranciers als ik jou was. Axiim, B&O, WiSa zelf, HK en nog een paar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 08:45
Het is al een tijdje bekend, maar wilde toch nog even melden dat de Buchardt actives inmiddels ook wisa ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawkje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-05-2023
Heeft iemand al ergens de Wisa Soundsend gevonden?

Is 30 nov released naar verkopers zeggen ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawkje
Voor degene die op zoek zijn naar de Wisa SoundSend.

In een reactie via mail van Wisa zelf geven ze aan in eind Q1 of anders begin Q2 in Europa te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawkje
En voor wie wil proberen de Wisa SoundSend te importeren.

Helaas niet op voorraad op moment van deze post.

https://www.newegg.com/p/...end&cm_re=wisa_soundsend-

https://www.amazon.com/dp...pi_glc_fabc_EMF3FbJ2N8FPW

[ Voor 10% gewijzigd door Shadowhawkje op 23-12-2020 22:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• testmanager
Ah, nice, guess what's coming my way.....
#reviewset #testmanager #PlatinMonaco #soundsend

Review volgt hier snel op Tweakers.... Oh wacht... dan moet het product wel worden toegevoegd aan de product-database hier op Tweakers. En dat gebeurt natuurlijk pas als het hier te koop is.. Hmmmm....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqQ8nO1w4WRMoqfHRa3M2XjmTf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbuRH9885Nlyb1cOu8MuznAt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73yzeYxJDLUEwIrOz6gkVjgg3MI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkaa1WjkfPzWLGk3LEAel8Gz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door testmanager op 05-01-2021 00:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• testmanager
Exciting!!
Daar is 'ie dan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7YuQoeSKpQR3ziwr_Zyy1p_z8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjCpf4niDXRayorkgKoJLdE3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

En, hoe bevalt de set en de SoundSend?

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• testmanager
BiG-GuY schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:55:
En, hoe bevalt de set en de SoundSend?
Uitstekend!
Installatie was in een piep gedaan, geluid is goed, verbinding stabiel. Er moeten in een firmware update die heel binnenkort komt, een paar kleine issues verbeterd worden. Zodra die uit is, ga ik her-testen en dan de review plaatsen.

Voorlopig dan, want het product staat nog niet in de product-database van Tweakers. Weet iemand of zo'n product-registratie naar voren gehaald kan worden? Anders moet ik wachten met de review totdat het hier als product op te zoeken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben er
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-03-2022
Ik ben toch wel heel benieuwd naar dit product,ook omdat de de lgoled65cx heb en de Xbox serie x heb.
En geef alvast een kleine review hoe het in zijn werk gaat en welke geluidsmodus er kan worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
Ben er schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:57:
Ik ben toch wel heel benieuwd naar dit product,ook omdat de de lgoled65cx heb en de Xbox serie x heb.
En geef alvast een kleine review hoe het in zijn werk gaat en welke geluidsmodus er kan worden gebruikt.
Kleine review volgt snel!
Wat bedoel je precies met "welke geluidsmodus"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben er
Hier bedoel ik mee dolby digital of dolby atmos of dus en dergelijke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
Ben er schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:12:
Hier bedoel ik mee dolby digital of dolby atmos of dus en dergelijke
De specs ga ik niet herhalen in een review, die staan al lang online gedocumenteerd ;-)

https://www.amazon.com/Pl...d-Certified/dp/B08KVT7147

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben er
Oké zal er niet meer om vragen
En omdat ik op verschillende sites ziet dat er verschillende specs op staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawkje
testmanager schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:16:
[...]

Uitstekend!
Installatie was in een piep gedaan, geluid is goed, verbinding stabiel. Er moeten in een firmware update die heel binnenkort komt, een paar kleine issues verbeterd worden. Zodra die uit is, ga ik her-testen en dan de review plaatsen.

Voorlopig dan, want het product staat nog niet in de product-database van Tweakers. Weet iemand of zo'n product-registratie naar voren gehaald kan worden? Anders moet ik wachten met de review totdat het hier als product op te zoeken is.
Heeft de soundsend een amerikaans stekker? Wat heb je daar mee gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
Shadowhawkje schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:48:
[...]

Heeft de soundsend een amerikaans stekker? Wat heb je daar mee gedaan?
In de doos laten zitten en een Europese stekker in gezet.
Aan de speaker zit gewoon een aansluiting voor een C7 apparaatsnoer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_-Each5-JPUV5dTKVW7lc6uliM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCT7dCP3hTQWX0Wvv5NKTMex.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4zD9lUYOcibq-kDqsTwvJC4Px0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eQoPUiEq5MnVmPNrp6xXaVN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawkje
testmanager schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:57:
[...]

In de doos laten zitten en een Europese stekker in gezet.
Aan de speaker zit gewoon een aansluiting voor een C7 apparaatsnoer.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor de snelle reactie maar die foto's lijken me niet van de soundsend
Of is dat extra info? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• testmanager
Shadowhawkje schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:10:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie maar die foto's lijken me niet van de soundsend
Of is dat extra info? :)
Ah, je hebt helemaal gelijk, sorry. De foto's betroffen de Platin Monaco WiSA speakers die samen met de SoundSend geleverd zijn. De SoundSend zelf wordt gevoed via micro USB, dus dat is dan sowieso geen probleem qua stekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XvBKr0keDQIhGPS8gw44q9ynkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTXYhraiYelnN7xoRMQT3xBB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
testmanager schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:32:
[...]

Ah, je hebt helemaal gelijk, sorry. De foto's betroffen de Platin Monaco WiSA speakers die samen met de SoundSend geleverd zijn. De SoundSend zelf wordt gevoed via micro USB, dus dat is dan sowieso geen probleem qua stekker.

[Afbeelding]
Hoi testmanager,

Ik heb een vraag over de Soundsend. Eigenlijk twee. ;)

Ben je er tevreden mee?

En; werkt de SoundSend ook al de TV níet aan staat? Ik zit er aan te denken om via optical mijn voorversterker voor muziek aan te sluiten. En ik wil dan niet de TV aan hebben staan natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
XBWillem schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:22:
[...]

Hoi testmanager,

Ik heb een vraag over de Soundsend. Eigenlijk twee. ;)

Ben je er tevreden mee?

En; werkt de SoundSend ook al de TV níet aan staat? Ik zit er aan te denken om via optical mijn voorversterker voor muziek aan te sluiten. En ik wil dan niet de TV aan hebben staan natuurlijk...
Heel tevereden! Review is hopelijk na dit weekend af.

Wat betreft je vraag, ik kan het niet testen via Optical. Vanuit HDMI gaat het natuurlijk wel via de TV en is de TV inderdaad aan. Dat is wel jammer als je alleen muziek wilt afspelen.. Vanuit optical zou dat wellicht misschien wel kunnen.

Is er iets te verzinnen dat je bijvoorbeeld een chromecast, met nog iets er tussen?, de optical invoer kan voeden voor alleen muziek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
testmanager schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:12:
[...]

Heel tevereden! Review is hopelijk na dit weekend af.

Wat betreft je vraag, ik kan het niet testen via Optical. Vanuit HDMI gaat het natuurlijk wel via de TV en is de TV inderdaad aan. Dat is wel jammer als je alleen muziek wilt afspelen.. Vanuit optical zou dat wellicht misschien wel kunnen.

Is er iets te verzinnen dat je bijvoorbeeld een chromecast, met nog iets er tussen?, de optical invoer kan voeden voor alleen muziek?
Chromecast met Spotify werkt misschien, maar dat is ook niet echt een oplossing (denk ik). Want: ik heb een platenspeler en network/CD speler. Via dat stream ik Spotify, maar ook mijn thuisnetwerk via PLEX met FLAC rips van mijn CD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
XBWillem schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:09:
[...]

Chromecast met Spotify werkt misschien, maar dat is ook niet echt een oplossing (denk ik). Want: ik heb een platenspeler en network/CD speler. Via dat stream ik Spotify, maar ook mijn thuisnetwerk via PLEX met FLAC rips van mijn CD's.
Hoi, snap ik, maar ik bedoelde in dit geval een oplossing voor mij, alleen maar om te testen hoe dat werkt met die Optical ingang (en TV uit), Je woont niet heeeeel toevallig in de buurt van Den Haag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawkje
Ik hoop dat het ok is dat ik dit hier zo plaats.

*KNIP*
Geen V&A op het forum, producten aanbieden via https://tweakers.net/aanbod/

[ Voor 52% gewijzigd door FeaR op 24-02-2021 02:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBWillem
testmanager schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:19:
[...]

Hoi, snap ik, maar ik bedoelde in dit geval een oplossing voor mij, alleen maar om te testen hoe dat werkt met die Optical ingang (en TV uit), Je woont niet heeeeel toevallig in de buurt van Den Haag?
Oh ik snap het! En nee, ik woon in Zeeland. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• critzz
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-12-2021
testmanager schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:19:
[...]

Hey testmanager,

Nog steeds tevreden met platin Monaco? :D
Ik vroeg me af hoe je hem met soundsend hebt besteld vanuit Amerika. Via amazon werd die niet naar Nederland geshipt (maar volgens mij via eBay wel?).

Misschien nog wel een belangrijkere vraag voor mij: weet je toevallig ook het systeem gewoon compatible is met een projector (epson TW9400)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
critzz schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:43:
[...]

Hey testmanager,

Nog steeds tevreden met platin Monaco? :D
Ik vroeg me af hoe je hem met soundsend hebt besteld vanuit Amerika. Via amazon werd die niet naar Nederland geshipt (maar volgens mij via eBay wel?).

Misschien nog wel een belangrijkere vraag voor mij: weet je toevallig ook het systeem gewoon compatible is met een projector (epson TW9400)?
Ik heb het ter review gekregen van de WiSa organisation.

Wat betreft de beamer, geen idee? Als het via HDMI met een TV werkt, waarom zou het dan niet via HDMI met een Projector werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• critzz
testmanager schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:50:
[...]

Ah kijk dat scheelt. :) Ben benieuwd naar de review.

[/quote] Wat betreft de beamer, geen idee? Als het via HDMI met een TV werkt, waarom zou het dan niet via HDMI met een Projector werken?
[/quote]

Nja, ik heb een paar keer ergens langs zien komen dat de soundsend in elke HDMI ARC kan worden aangesloten. Ik heb er verder ook niet veel verstand van, dus vandaar vroeg ik het, haha.

Als ik naar de beamer kijk, zijn het volgens mij gewoon standaard HDMI 2.0 (geen ARC) ingangen:
YouTube: Epson 5050ub Review - The Best Projector For 4K Gaming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• critzz
testmanager schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:50:
[...]

Wat betreft de beamer, geen idee? Als het via HDMI met een TV werkt, waarom zou het dan niet via HDMI met een Projector werken?
Ik heb vandaag contact met Platin audio gehad en helaas werkt Wisa inderdaad alleen met een HDMI/ARC port. Er schijnt wel een soort van hack te zijn door HDfury Arcana te kopen die HDMI compatible maakt (maar dan ben je ook weer 200 euro lichter.

Verder verwachten ze dat de platin monaco binnen èèn à twee kwartalen op de Europeese markt uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAWK Wizard
critzz schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:48:
[...]

Ik heb vandaag contact met Platin audio gehad en helaas werkt Wisa inderdaad alleen met een HDMI/ARC port. Er schijnt wel een soort van hack te zijn door HDfury Arcana te kopen die HDMI compatible maakt (maar dan ben je ook weer 200 euro lichter.

Verder verwachten ze dat de platin monaco binnen èèn à twee kwartalen op de Europeese markt uitkomt.
Dan zou het op een beamer met HDMI arc poort wel moeten werken dus? Die zijn er steeds meer, met name de nieuwere UST projectoren hebben die, maar ook sommige "gewone". Vooral als de projector zelf native content kan afspelen, bv via Netflix, Youtube, etc (gaat dan vaak via ingebouwde mediaplayer OS, zoals WebOS, Tizen, etc).

Er is nu zelfs een projector met ingebouwde WiSA: de LG AU819PB (let op, de zwarte dus, de witte is goedkoper en heeft GEEN WiSA). Die draait dus WebOS 5 en lijkt in dat op zicht op een LG TV. Zit daar serieus naar te kijken, omdat een grote uitdaging van de meeste beamers is: hoe krijg ik het geluid er op een goede manier uit (ingebouwde speakers is meestal drama)?

[ Voor 11% gewijzigd door HAWK Wizard op 01-03-2021 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• critzz
HAWK Wizard schreef op maandag 1 maart 2021 @ 23:06:
[...]

Dan zou het op een beamer met HDMI arc poort wel moeten werken dus?
Yep, dat is waar, alleen heb ik mn beamer al besteld en qua beeldkwaliteit is deze een van de beste in deze prijscategorie (voor een long throw).

Overigens denk ik dat je in principe wel goed geluid kan produceren ondanks de beamer als je gewoon een goede AVR met surroundset koopt. Ik was met name geinteresserd in Wisa systemen omdat het 'draadloos' is en betere kwaliteit heeft dan bluetooth.
Pagina: 1 2 Laatste