Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc16
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-11-2022
Ik balanceer volgens de maatstaven van de belastingdienst al jaren op de grens van wél of geen ondernemer zijn (wegens te geringe omvang van mijn eenmanszaak). Over 2018 kom ik zelf tot de conclusie dat ik niet meer aan die maatstaven voldoe. De ondernemersaangifte staat klaar, maar kan ik zelf de belastingdienst verzoeken om van die aangifte ontslagen te worden en weer de gewone particuliere aangifte te doen? (qua aftrek/teruggave zal het nog maar heel weinig uitmaken). Of moet ik gewoon maar invullen en afwachten tot de belastingdienst zélf tot die conclusie komt?
Met daaraan gekoppeld de vraag: moet ik mijn KvK inschrijving dan ook verplicht beëindigen of staat dat daar helemaal los van?
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De KvK en de Belastingdienst hanteren ongeveer dezelfde eisen voor een bedrijf, maar de belastingdienst controleert heel weinig en de KvK helemaal niet.
Als het qua inkomsten niet veel uitmaakt en je niet van plan bent om er een echt bedrijf van te maken zou ik het bedrijf opheffen bij de KvK en dan als je wat verdiend via het bijklussen gewoon op de particuliere aangifte invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc16
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-11-2022
Het probleem is dat het nog steeds op en af gaat. Over 2018 voldoe ik (achteraf alles opgeteld) volgens mij niet aan de norm, de laatste jaren daarvóór was het sowieso kantje boord. Voor 2019 hoop ik dat het er toch weer heel anders uitziet. Heeft niet zozeer te maken met de netto resultaten (je mag uiteraard verlies lijden), maar veel meer met de omvang, het hebben van tenminste 3 klanten etc. Daarom aarzel ik ook nog met het opzeggen van de KvK. Zónder KvK wordt het nog moeilijker nieuwe klanten te krijgen.
Ik ben ook niet zo'n handige jongen (en wil dat ook beslist niet zijn) die gewoon eens om de zoveel tijd een nieuw bedrijfje begint na het oude failliet te hebben laten gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Luc16 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:50:
Ik balanceer volgens de maatstaven van de belastingdienst al jaren op de grens van wél of geen ondernemer zijn (wegens te geringe omvang van mijn eenmanszaak). Over 2018 kom ik zelf tot de conclusie dat ik niet meer aan die maatstaven voldoe. De ondernemersaangifte staat klaar, maar kan ik zelf de belastingdienst verzoeken om van die aangifte ontslagen te worden en weer de gewone particuliere aangifte te doen?
Hoe vaak doe je bedrijfsmatig aangifte?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Even een paar dingen die hier misschien door elkaar lopen. Als je ondernemer bent dien je je in te schrijven bij de KvK. Het winstprincipe is niet zozeer leidend voor de KvK. Zie hier de criteria wanneer je je verplicht moet inschrijven bij de KvK:

https://www.kvk.nl/inschr...eria-van-een-onderneming/

De belastingdienst ziet het mijns inziens mbt de financien wat anders, indien je bijv kosten aftrekt en dus steeds geen winst maakt en geen belasting betaalt vinden ze je bedrijf niet rendabel en dus geen onderneming voor de inkomstenbelasting. Bij negatieve winst is dat zeker het geval en indien dat al paar jaar duurt. Je kan wel ondernemer voor de BTW blijven bij de BD.

Indien je nu geen aangifte doet lijkt me dat het misloopt. Je doet dus wel aangifte en je zou je ondernemerschap voor de BD wellicht moeten heroverwegen. Je kan te maken krijgen met een terugvordering wellicht als je teveel hebt afgetrokken, maar dat kun je nu ook voor jezelf al controleren en voorkomen dat er issues ontstaan.

Uitschrijven van KvK kan, maar indien je niet hobbymatig bezig bent kun je geen facturen sturen met BTW aan partijen (je hebt geen BTW nummer meer). Lijkt me geen oplossing en kan wellicht naar je klanten een verkeerde indruk geven (ik weet niet wat je precies doet hoor)?

Begrijp ik het zo goed? Ik ben geen fiscalist. Ik heb wel in mijn omgeving mensen die in de problemen kwamen met de BD omdat ze geen winst maakten (en wel veel kosten maakten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
@LucyLG volgens mij haal je inkomstenbelasting en omzetbelasting door elkaar...?

@Luc16 de urennorm zegt niks of de Belastingdienst je wel of niet als ondernemer ziet. Let goed op de definitie die de Belastingdienst zelf geeft:

- https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting

Ik denk dat je sowieso nog een W-biljet moet gebruiken. Al is het alleen maar om de staking aan te geven. Zie ook deze link:
- https://www.belastingdien...g/u_staakt_uw_onderneming

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:00
Luc16 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:50:
Ik balanceer volgens de maatstaven van de belastingdienst al jaren op de grens van wél of geen ondernemer zijn (wegens te geringe omvang van mijn eenmanszaak). Over 2018 kom ik zelf tot de conclusie dat ik niet meer aan die maatstaven voldoe. De ondernemersaangifte staat klaar, maar kan ik zelf de belastingdienst verzoeken om van die aangifte ontslagen te worden en weer de gewone particuliere aangifte te doen? (qua aftrek/teruggave zal het nog maar heel weinig uitmaken). Of moet ik gewoon maar invullen en afwachten tot de belastingdienst zélf tot die conclusie komt?
Met daaraan gekoppeld de vraag: moet ik mijn KvK inschrijving dan ook verplicht beëindigen of staat dat daar helemaal los van?
...
Bij het begin van de aangifte mag je aangeven of je een eigen bedrijf hebt, als je dat doet heb je automatisch de aangifte voor ondernemers. Wanneer je aangeeft dat je geen eigen bedrijf hebt kan je later bij 'overige inkomsten' een beknopte versie van je winst/verlies invullen, dat is de manier om aangifte te doen als je niet geheel aan de voorwaarden van de belastingdienst voldoet. Je hebt dan geen recht op (startersaftrek), zelfstandigenaftrek, investeringsaftrek en MKB winstvrijstelling.
Het wisselen tussen deze twee manieren van aangifte doen kan alleen na goedkeuring van de BD door simpelweg een briefje te sturen met 'verzoek tot herbeoordeling'. Toch eigenwijs de 'verkeerde' aangifte invullen en daarna een briefje sturen werkt overigens ook :+ mits ze het wel met je eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Als je eenmaal een ondernemersaangifte van ze hebt gehad moet je die ook invullen. Anders krijg je alleen maar gedoe.

Dat kan ook gewoon, ook als je niet aan de vereisten voldoet (urencriterium e.d.) : je mag dan alle ondernemers aftrekposten waarvoor het urencriterium een vereiste is niet gebruiken maar je kunt nog steeds correct aangifte doen.

Als je denkt in de toekomst er weer wel aan te voldoen: gewoon zo laten en volgend jaar krijg je opnieuw een ondernemersaangifte.

Als je denkt er niet meer aan te gaan voldoen de komende jaren: bedrijf uitschrijven bij de KvK. De belastingdienst neemt dit over en weet dat je bedrijf beëindigt. Als je je KvK inschrijving wilt laten bestaan kun je ook direct bij de belastingdienst aangeven dat je geen ondernemer wilt zijn. (Volgens mij is het trouwens meer correct dat je hen daarom kunt verzoeken, uiteindelijk bepalen zij welke aangifte je moet doen. Vandaar ook: als je hem nu al hebt ontvangen, vul die aangifte in!)

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er is nog een verschil heb ik gemerkt of je de auto van de zaak wel of niet kan opvoeren (lees netjes belasting betalen) Daarom heb ik dit jaar maar gekozen ondernemer te zijn. Als je verder geen extra aftrekfaciliteiten gebruikt maakt het verder niet echt uit. Je moet alleen wat meer invullen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:12 ]

Pagina: 1