android vervangen door linux op 512mb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
in topic Oude 7" tablets, (nieuwe) Android versie erop zetten ben ik bezig een android device aan het "hacken",

spec's
Freescale i.MX53 800 MHz
DRAM: 256 MB (ram)
NAND: 512 MiB (rom)
- ethernet 10/100
- touch scherm
- speaker
- usb (nog geen fysieke connector)
u-boot bootloader.(momenteel nog android os erop)

Afgezien dat de fabrikant een howto heeft om er linux op te krijgen met drivers etc.. vraag ik me af welke software ik er nog op kan zetten ..
ik heb wel een een kernel compiled enzv maar nog nooit een dergelijk gelimiteerd systeem.

Kunnen jullie me adviseren hoe ik een gui voor elkaar krijg ? en hopenlijk een paar apps
- browser
- vlc achtige "app"
- mp3
- SDR

ik zou namelijk niet weten wat ik voor een dergelijk "minimal" systeem weg zou kunnen laten, of waar ik op moet letten bij het selecteren van packages (normaal altijd diskspace genoeg)

uiteindelijke doelen die ik kan bedenken
- monitoring client/display
- addon voor sim-game
- p2000 monitor, of andere signalen
- kodi (al lijkt me dit echt een stap te ver) ..

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2024
Ben er zelf niet erg bekend mee, maar misschien kun je hier wat mee.

https://wiki.gentoo.org/wiki/Embedded_Handbook

Daarnaast kun je hier is kijken, en wellicht op IRC wat hulp/tips krijgen over de setups van mensen?
This is a list of ARM hardware owned by the people in #gentoo-embedded and #gentoo-arm on Freenode have running Gentoo.
Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik ben nu vooral op zoek naar welke apps / dingen ik minimaal nodig heb om een minimale interface te bouwen

mooier zou zijn een soort linux project die linux tablets voor domotica heeft oid :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2024
Haha succes met het vinden van kant en klare linux tablet domotica software voor je tablet!

Kun je uberhaupt programmeren of is dat geen optie?

[ Voor 23% gewijzigd door Yemoke op 29-03-2019 04:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik kan "progammeren" (lees webpagina bouwen en wat scripten moet lukken)

Wat ik zoek is een project (zoals freenas,openwrt) waarbij men al "packages" heeft alleen deze zijn headless en dus voor mij doel waardeloos.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:33
Buildroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ben er mee aan het spelen, dank is groot

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Thralas kan je me helpen met buildroot ?

Ik denk dat ik via http://git.freescale.com/git/ bestanden (BSP?) moet downloaden om in de dir board/ te plaatsen voor de i.mx53

wel erg intressant !

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
vso schreef op woensdag 3 april 2019 @ 23:59:
@Thralas kan je me helpen met buildroot ?
Je hebt geen BSP nodig.

Buildroot heeft enkel afhankelijkheden ten opzichte van de kernel (2.6.35 in jouw geval) en CPU-architectuur (niet de specifieke SoC).

In de buildroot menuconfig dus even kiezen voor ARM, Cortex-A8 (dat is wat de i.MX53 is).

Verder is met name de kernelversie belangrijk; in het menu Toolchain kun je de exacte kernelversie (2.6.35) en kernel header series (2.6.x) kiezen.

Met die opties - verder geen aanpassingen - zou je een werkende image moeten kunnen bakken. Enige ding is dat je dat waarschijnlijk wilt doen in een formaat dat u-boot snapt, ofwel een uImage.

Daartoe moet je 'host u-boot tools' aanzetten onder 'Host utilities', daarna kun je bij 'Filesystem images' kiezen voor een uImage.

Die image kun je vervolgens laden met u-boot (tftp is handig). Daarmee laad je de originele kernel (van NAND), je eigen buildroot image als initrd (via tftp), en boot je met 'bootm <kernel addr> <initrd addr>'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Thralas misschien zit ik helemaal in de verkeerde hoek maar voor mij is dit hele embedded gloed nieuw dus .. overgens je antwoord ben ik zeker dankbaar en ik ga er ook zeker wat mee doen.

oke nu heb ik een config.gz van het systeem weten te halen, deze kan ik als config bij de kernel stoppen toch ? make kernelconfig (wellicht verkeerde commando maar je snapt waar ik heen wilt)

Is het mogelijk (en/of handig) om bv voor kernel 4.x of 5.x te gaan ? wat is de toegevoegde waarde ?

Ik had overgens ook de cortex A8, neon enzv gekozen, maar buildroot vind het niet leuk als ik niet alle defconfigs niet invul. vandaar dat ik een beetje dacht aan een BSP

ik ben eerst even aan het spelen met buildroot, voordat ik verderga met embedded project het leert immers makkelijker met project voor ogen. zou leuk zijn als ik de image voor zowel de toon als de eigen device kan bouwen maar dat is eerder nice to have dan een vereiste.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
vso schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 17:09:
@Thralas misschien zit ik helemaal in de verkeerde hoek maar voor mij is dit hele embedded gloed nieuw dus .. overgens je antwoord ben ik zeker dankbaar en ik ga er ook zeker wat mee doen.

oke nu heb ik een config.gz van het systeem weten te halen, deze kan ik als config bij de kernel stoppen toch ? make kernelconfig (wellicht verkeerde commando maar je snapt waar ik heen wilt)
De configuratie is één ding, maar je hebt ook de juiste kernel source nodig. Dat is zeker niet de mainline source, maar inderdaad op basis van een BSP (als je googlet vind je een v2.6.35 tree voor iMX.53).

Maar ook die tree is naar alle waarschijnlijkheid aangepast voor jouw board. Met simpelweg compileren van die tree ben je er dus niet - denk aan zaken als een touchscreen of sensoren, die zijn vrijwel altijd board specific en daarmee dus niet onderdeel van de BSP.

Je kunt je gextracte config diffen tegen een willekeurige iMX53 defconfig uit een Freescale BSP voor 2.6.35, dan zie je waarschijnlijk zo dat er een aantal configopties zijn gezet die je in je BSP tree niet hebt (maw. ontbrekende drivers).

Vandaar dat ik aanraad om de kernel geheel niet te hercompileren, maar de bestaande (gecompileerde) kernel te hergebruiken.
Is het mogelijk (en/of handig) om bv voor kernel 4.x of 5.x te gaan ? wat is de toegevoegde waarde ?
Weinig toegevoegde waarde, anders dan dat bv. recente glibc-versies niet werken met zo'n oude kernel als je nu hebt. Je ziet dan ook in buildroot dat je enkel nog kunt kiezen uit uclibc-ng of musl als libc zodra je aangeeft dat je kernel 2.6.x is.

Je kunt nu niet eens v2.6.35 compileren, want veel source code ontbreekt. Zelf al zou je die hebben, dan zou je alle boardspecifieke code moeten aanpassen om het werkend te krijgen op nieuwere kernels.

Verre van triviaal, daarvoor zul je C goed moeten beheersen en de kernelcode je eigen maken. Alle drivers die je uberhaupt niet in je source tree hebt zul je zelf moeten schrijven.
Ik had overgens ook de cortex A8, neon enzv gekozen, maar buildroot vind het niet leuk als ik niet alle defconfigs niet invul. vandaar dat ik een beetje dacht aan een BSP
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt. Je kunt gewoon de default config van buildroot als basis gebruiken ('make menuconfig'). Dan heb je geen defconfig (een voorgebakken configuratie voor een specifiek board).

Als je de opties die ik noemde selecteert, dan levert een simpele 'make' een buildroot image op.

En dus - voor de duidelijkheid - de optie om een Linux kernel te bouwen vanuit buildroot selecteer je dus niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 05-04-2019 18:25 ]

Pagina: 1