Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik heb een aantal 7" toestellen (wall mounted tablets.)
Na veel proberen (multimeter en trail & error) heb ik eindelijk een serial console ...voor elkaar gekregen.
Het blijkt dat er een android OS op draait. (zoiets als de toon van eneco?)

hw
I.mx53 800mhz cpu, netwerk, usb(nog te solderen) en dus serial console
128 mb geheugen (schat ik in) en een erg leuk schermpje met goeie responsive touchscherm
serial doe ik via raspberry pi
- ik heb geen spec sheet, en aangezien het custom HW is er ook geen info online te vinden.
(afgezien van een temp meter) heb ik niet veel kunnen ontdekken wat intressant zou kunnen zijn aan chips)

sw
- adbd lijkt "stuk' te zijn .. :(
- console is limited

kunnen jullie me een goeie schop(pen) geven waarmee ik verder kan google-n ? aangezien de commandline erg gelimiteerd is vind ik het lastig om wat info te vinden waar ik ook wat aan heb.

Wat ik vooral zoek is bv
- welke informatie moet ik zeker "bewaren" als ik custom firmware (android) erop wil zetten.
- hoe trek ik de data het beste eraf (serieel of utp)
- advies welke android versie ik het beste zou kunnen gebruike, ik las dat ik aardig wat diskspace moet "opofferen' voor een custom android install .. hmmm

Dit is voor mij met name een leuk leer project en tijdverdrijf, en ik zoek vooral tips mensen die ervaring hebben met custom HW voorzien van android, en/of bezig geweest zijn met de android "console".
En ik denk dat dit topic niet "hap klaar" antwoord zal krijgen.. wat ook de insteek is.

ps ik google nu wel verder naar hoe krijg ik de juiste info van het kreng zelf .. en hoe krijg ik het er straks op. :)

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hoe ben je erop gekomen dat het Android is dan? Dit klinkt meer als een Embedded Linux. 128MB ram is krap voor Android, de nieuwe starten daar al niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

kunnen jullie me een goeie schop(pen) geven waarmee ik verder kan
Ja hoor, daar kan ik je wel in voorzien. Een schop uit NOS naar ATB, want Android bespreken we hier niet direct en in ATB is het waarschijnlijker meer kennis te vinden over wat je wilt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@vso niet dat ik zulke projecten niet wil aanmoedigen, maar als het apparaat inderdaad maar 128MB werkgeheugen heeft en maar een 800Mhz CPU, zijn de specs eigenlijk gewoon te karig om nog iets mee te kunnen.

Android Go heeft al 1GB nodig en een 'full android versie' 2 of 3GB.

Ik heb verder even je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 21-03-2019 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Kaalus dalvik-cache is imho een duidelijke give away an de aanwezigheid van APK bestanden.

@rens-br in de huidige staat reageert de tablet goed en zeer rap, beter als sommige tablets die ik eerder heb gehad van bv 50,- maar dat is ook onderdeel van de vraag, wat heb ik dus nodig om er een functioneel iets van te maken ? en ik denk bv kodi+browser al genoeg moet zijn.

ik zou een usb storage device er aan kunnenen toevoegen,

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder enige informatie over welke basis hardware daar onder draait wordt het niks. Op die manier ga je geen rom vinden.

Maar inderdaad, elke moderne vorm van Android gaat absoluut niet draaien op 128mb ram met een 800mhz single core CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

vso schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:39:
wat heb ik dus nodig om er een functioneel iets van te maken ? en ik denk bv kodi+browser al genoeg moet zijn.
Heel veel kennis van Android, aangezien je geen custom rom zal vinden hiervan, zal je er dus zelf eentje moeten maken.

Maar ik ben echt bang dat je hardware gewoon te kort gaat komen. Android 4.4 heeft bijvoorbeeld al 512MB aan ram nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Verwijderd & @rens-br ik heb het weer aangeslingerd .. dit is de info die ik 1.2.3 kan geven, dmesg gaf imho niet super veel meer prijs maar mocht je vragen/commands weten schiet :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
U-Boot 2009.08-R08 (Dec 10 2012 - 12:04:50)

CPU: Freescale i.MX53 800 MHz
Version: R08
Boot Device: SPI NOR
I2C:   ready
DRAM:  256 MB
NAND:  512 MiB
In:    serial
Out:   serial
Err:   serial
Net:   FEC0 [PRIME]
MII: read reg 20
MII: write reg 20
booting... stop with SPACE
No recovery
Creating 1 MTD partitions on "nand0":
0x000010800000-0x000020000000 : "mtd=3"
UBI: attaching mtd1 to ubi0
UBI: physical eraseblock size:   131072 bytes (128 KiB)
UBI: logical eraseblock size:    129024 bytes
UBI: smallest flash I/O unit:    2048
UBI: sub-page size:              512
UBI: VID header offset:          512 (aligned 512)
UBI: data offset:                2048
UBI: attached mtd1 to ubi0
UBI: MTD device name:            "mtd=3"
UBI: MTD device size:            248 MiB
UBI: number of good PEBs:        1970
UBI: number of bad PEBs:         14
UBI: max. allowed volumes:       128
UBI: wear-leveling threshold:    4096
UBI: number of internal volumes: 1
UBI: number of user volumes:     1
UBI: available PEBs:             0
UBI: total number of reserved PEBs: 1970
UBI: number of PEBs reserved for bad PEB handling: 19
UBI: max/mean erase counter: 34/21
UBIFS: recovery needed
UBIFS: recovery deferred
UBIFS: mounted UBI device 0, volume 0, name "data"
UBIFS: mounted read-only
UBIFS: file system size:   249661440 bytes (243810 KiB, 238 MiB, 1935 LEBs)
UBIFS: journal size:       12515328 bytes (12222 KiB, 11 MiB, 97 LEBs)
UBIFS: media format:       w4/r0 (latest is w4/r0)
UBIFS: default compressor: LZO
UBIFS: reserved for root:  5182151 bytes (5060 KiB)
cachepart/recovery/command not found!
firmware.bin not found!

Loading from nand0, offset 0x0
   Image Name:   Linux-2.6.35.3
   Image Type:   ARM Linux Kernel Image (uncompressed)
   Data Size:    2902848 Bytes =  2.8 MB
   Load Address: 70008000
   Entry Point:  70008000
## Booting kernel from Legacy Image at 70800000 ...
   Image Name:   Linux-2.6.35.3
   Image Type:   ARM Linux Kernel Image (uncompressed)
   Data Size:    2902848 Bytes =  2.8 MB
   Load Address: 70008000
   Entry Point:  70008000
   Verifying Checksum ... OK
   Loading Kernel Image ... OK
OK
Starting kernel ...

en wat info
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
# mount
rootfs / rootfs rw 0 0
ubi0:system / ubifs ro,relatime 0 0
tmpfs /dev tmpfs rw,relatime,mode=755 0 0
devpts /dev/pts devpts rw,relatime,mode=600 0 0
proc /proc proc rw,relatime 0 0
sysfs /sys sysfs rw,relatime 0 0
tmpfs /mnt/asec tmpfs rw,relatime,mode=755,gid=1000 0 0
tmpfs /mnt/obb tmpfs rw,relatime,mode=755,gid=1000 0 0
tmpfs /mnt/shm tmpfs rw,relatime,size=1024k,mode=775,uid=1000,gid=1003 0 0
ubi3:data /data ubifs rw,nosuid,nodev,relatime 0 0
# df
Filesystem             Size   Used   Free   Blksize
/                      114M    44M    69M   4096
/                      114M    44M    69M   4096
/dev                    90M    44K    90M   4096
/mnt/asec               90M     0K    90M   4096
/mnt/obb                90M     0K    90M   4096
/mnt/shm              1024K    32K   992K   4096
/data                  223M    81M   142M   4096

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat gaat niks worden. Je hebt iig 256mb Ram, niet 128, en 512mb rom. Daar past precies niks moderns op. En al was dat niet het geval, voor 20 euro raap je 2ehands een tablet op die sneller, beter, bekender, en WEL custom roms heeft op.

Leuk projectje om wat mee te rommelen, maar niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Verwijderd die 20 euro vind ik nogal bold statement :+ . ook gezien dat op papier een RPi3 android 8.x moet kunnen draaien maar in praktijk crasht en kruipt het geheel. (iets met drivers niet in orde zijn)

Er zijn voor dit ding best redelijk wat simple toepassingen te bedenken waarbij hij nog nuttig kan zijn en tegen gratis kan je niet opboxen .. het is ook een tijdsverdrijf onderzoek :)

maar hoe nu verder ? want oke ik heb een werkende serial console .. maar welke stappen moet ik nu gaan doen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

vso schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:12:
@Verwijderd die 20 euro vind ik nogal bold statement :+ . ook gezien dat op papier een RPi3 android 8.x moet kunnen draaien maar in praktijk crasht en kruipt het geheel. (iets met drivers niet in orde zijn)
Maar een Rapsberry Pi heeft veel meer opslag (afhankelijk van je SD), een 1,2Ghz quadcore processor en 1GB ram. Dat is echt een pak meer dan de hardware die jij in bezit hebt.
maar hoe nu verder ? want oke ik heb een werkende serial console .. maar welke stappen moet ik nu gaan doen ..
Zoals ik al zei. Je zal nu je eigen Android moeten gaan builden, met de juiste drivers, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:12:

Er zijn voor dit ding best redelijk wat simple toepassingen te bedenken waarbij hij nog nuttig kan zijn en tegen gratis kan je niet opboxen .. het is ook een tijdsverdrijf onderzoek :)

Niet lullig bedoelt - maar als je niet weet welke stappen je nu moet nemen om verder te geraken dan "dit is de hardware" (en dan weten we nog niet eens welke chipset er gebruikt wordt, enkel dat het 800mhz is) dan is een custom rom maken echt veeeeel te hoog gegrepen.

Dat is het voor mij ook, daar niet van, maar ik wil dan ook geen random hardware updaten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:49:
[...]

Niet lullig bedoelt - maar als je niet weet welke stappen je nu moet nemen om verder te geraken dan "dit is de hardware" (en dan weten we nog niet eens welke chipset er gebruikt wordt, enkel dat het 800mhz is) dan is een custom rom maken echt veeeeel te hoog gegrepen.

Dat is het voor mij ook, daar niet van, maar ik wil dan ook geen random hardware updaten....
Ik vermoed dat het om deze chipset gaat. Maar zelfs met deze info verwacht ik niet dat @vso hier iets mee gaat kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gadgeteer op 22-03-2019 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Verwijderd zo kom je nooit ergens ;)

@rens-br het lijkt mij wijsheid de huidige "build" veilig te stellen door de data te copieren naar de rpi,

@Gadgeteer i.MX535 als ik de serienummer op de chip mag geloven.

mij lijkt het dat ik eerst de "specs" moet vinden, en dus de belangrijkste componenten
- i.MX535 800mhz ARM Cortex-A8
- 256mb Ram,
- 512mb rom
- ethernet chip / driver
- usb chip / driver
- meer ?

foto's van het plankje (onder en boven)

rechts bovenaan (rode vierkant) is de "temp" meter, eth en unpopulated USB moet duidelijk zijn .. maar de rest heb ik nog geen clue de 4 rode vierkantjes aan de onderkant zijn overgens goldplated ?? maar waarvoor.

Overgens ben ik op zoek naar nuttige zaken zoals SD/Sata of wifi interface .. een smd chip vervangen nah dat zie ik niet zitten.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:45:
@Verwijderd zo kom je nooit ergens ;)

@rens-br het lijkt mij wijsheid de huidige "build" veilig te stellen door de data te copieren naar de rpi,

@Gadgeteer i.MX535 als ik de serienummer op de chip mag geloven.

mij lijkt het dat ik eerst de "specs" moet vinden, en dus de belangrijkste componenten
- i.MX535 800mhz ARM Cortex-A8
- 256mb Ram,
- 512mb rom
- ethernet chip / driver
- usb chip / driver
- meer ?

foto's van het plankje (onder en boven)

rechts bovenaan (rode vierkant) is de "temp" meter, eth en unpopulated USB moet duidelijk zijn .. maar de rest heb ik nog geen clue de 4 rode vierkantjes aan de onderkant zijn overgens goldplated ?? maar waarvoor.

Overgens ben ik op zoek naar nuttige zaken zoals SD/Sata of wifi interface .. een smd chip vervangen nah dat zie ik niet zitten.
Ethernet & usb zit in de iMX535 chipset, dus als je daar een Android built voor vind ben je al een eind.

Ik zie ook 2x K4B1G1646G-BCH9 en dat zijn idd 128mb geheugenchips dus ie 256mb is correct

Er is overigens ook Linux en Windows Embedded ondersteuning zie ik, maar android zie ik niet verder gaan dan versie 2.3 dus dat is absoluut waardeloos voor moderne toepassingen

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2019 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik kan nu via de raspberry pi adb connecten naar het ding,
adb op rasbian geinstalleerd.
Het is me gelukt om op de tablet wat packages te disabbelen (mv custompackage(s).apk naar *.apk1

stappen:
- start tablet
- ifconfig eth0 192.168.1.A
- adbd root
---------------
- rasbian
- adb connect 192.168.1.A
-adb root --> adbd is already running as root

nu kan ik via pull de data die ik wil backuppen naar binnen trekken, maar wijzigen van bv
/data/system/packages.xml lukt niet

Meeste bestanden zijn readonly en ik heb nog geen enkel idee hoe ik dit wijzig

ik vermoed dat ik wellicht packages.xml (hieronder example) iets met protection moet doen om bv gui access te krijgen tot functies.
code:
1
2
3
4
5
<packages>
<last-platform-version external="15" internal="15">
<permission-trees>
<permissions>
<item name="android.permission.CHANGE_WIFI_MULTICAST_STATE" package="android" protection="1">

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:33
vso schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:58:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Boot Device: SPI NOR
NAND:  512 MiB

Creating 1 MTD partitions on "nand0":

UBI: MTD device name:            "mtd=3"
UBI: MTD device size:            248 MiB

Daar staat al een hoop boeiends in.
vso schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:45:
- welke informatie moet ik zeker "bewaren" als ik custom firmware (android) erop wil zetten.
- hoe trek ik de data het beste eraf (serieel of utp)
1. Alles backuppen (NOR, NAND)

2. Onderbreek u-boot eens. Dan kun je seriëël vaak gemakkelijk bij alle data, allen de grap is dat die interface te traag is om alles te dumpen. Het levert mogelijk wel een hoop informatie (printenv) over het bootproces.

Dus bij voorkeur via het netwerk, en vanaf Linux - maar dat kan out-of-the-box mogelijk niet bij alle storage. In dat geval moet je alsnog terugvallen op u-boot.

Stap één is inzichtelijk krijgen welke storage je hebt (tenminste: NOR, NAND) en wat wáár staat.

Uit bovenstaande blijkt al dat er een UBI-volume op het NAND staat voor /android's data. Die wordt mtd=3 genoemd, dus daaruit kun je afleiden dat er nog minimaal een mtd1 en mtd2 zijn.

Verder:

code:
1

Toevallig is 0x20000000 gelijk aan 512 MiB. De datapartitie beslaat dus de laatste ~243MB.

code:
1

Kernel image staat dus op offset 0 van de NAND. Normaliter zou je daar een bootloader verwachten, maar in jouw geval heb je ook nog NOR. Dáár staan een of meerdere bootloaders (tenminste u-boot).

code:
1
2

Hieruit blijkt dat er tenminste nóg een UBI-partitie is voor Android's /system. De kernel weet dus ook meer van de NAND partition layout dan de enkele partitie die u-boot laat zien.

Raadpleeg dmesg, of /proc/partitions daarvoor.
Dus om die nog even specifiek te behandelen: genoeg om zaken te kunnen terugzetten als je iets vernaggelt. In jouw geval is je last resort u-boot, dus die zou ik in geen geval overschrijven. Gelukkig staat die op apart geheugen, dus is het samen te vatten als 'blijf van 't NOR af'.
Absoluut. Zodra je zaken gaat overschijven wil je absoluut voorkomen dat een foutje onherstelbaar blijkt.

Om NAND te backuppen (exposed als mtd onder Linux) heb je nand-utils nodig. Als je mazzel hebt heeft het tablet al nanddump aan boord, zo niet dan zul je die zelf moeten compileren.

Ik denk overigens niet dat dit hier thuishoort, je kunt niet 'gemakkelijk' even Android upgraden. Tot versie 8.0 hing dat aan elkaar met proprietary blobs - en de resources (CPU, geheugen, kernel) zijn simpelweg ontoereikend voor moderne versies van Android.

Wat wél realistisch zou kunnen zijn is zelf een image bouwen met iets als buildroot. Grootste obstakel daarvan is de relatief oude (2.6.35) kernel. En dan zou ik voor het grafische gedeelte proberen iets als QtWebkit werkend te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Thralas schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 09:08:
[...]

Daar staat al een hoop boeiends in.

[...]

1. Alles backuppen (NOR, NAND)

2. Onderbreek u-boot eens. Dan kun je seriëël vaak gemakkelijk bij alle data, allen de grap is dat die interface te traag is om alles te dumpen. Het levert mogelijk wel een hoop informatie (printenv) over het bootproces.

Dus bij voorkeur via het netwerk, en vanaf Linux - maar dat kan out-of-the-box mogelijk niet bij alle storage. In dat geval moet je alsnog terugvallen op u-boot.

Stap één is inzichtelijk krijgen welke storage je hebt (tenminste: NOR, NAND) en wat wáár staat.

Uit bovenstaande blijkt al dat er een UBI-volume op het NAND staat voor /android's data. Die wordt mtd=3 genoemd, dus daaruit kun je afleiden dat er nog minimaal een mtd1 en mtd2 zijn.

Verder:

code:
1

Toevallig is 0x20000000 gelijk aan 512 MiB. De datapartitie beslaat dus de laatste ~243MB.

code:
1

Kernel image staat dus op offset 0 van de NAND. Normaliter zou je daar een bootloader verwachten, maar in jouw geval heb je ook nog NOR. Dáár staan een of meerdere bootloaders (tenminste u-boot).

code:
1
2

Hieruit blijkt dat er tenminste nóg een UBI-partitie is voor Android's /system. De kernel weet dus ook meer van de NAND partition layout dan de enkele partitie die u-boot laat zien.

Raadpleeg dmesg, of /proc/partitions daarvoor.

[...]

Dus om die nog even specifiek te behandelen: genoeg om zaken te kunnen terugzetten als je iets vernaggelt. In jouw geval is je last resort u-boot, dus die zou ik in geen geval overschrijven. Gelukkig staat die op apart geheugen, dus is het samen te vatten als 'blijf van 't NOR af'.

[...]

Absoluut. Zodra je zaken gaat overschijven wil je absoluut voorkomen dat een foutje onherstelbaar blijkt.

Om NAND te backuppen (exposed als mtd onder Linux) heb je nand-utils nodig. Als je mazzel hebt heeft het tablet al nanddump aan boord, zo niet dan zul je die zelf moeten compileren.
Heel helder verhaal, mijn dank is groot, ik zal eens verder googlen op Nand-utils

Omdat ik zowel de toon(linux) als dit ding heb liggen kan ik nu nog vergelijken.
Ik denk overigens niet dat dit hier thuishoort, je kunt niet 'gemakkelijk' even Android upgraden. Tot versie 8.0 hing dat aan elkaar met proprietary blobs - en de resources (CPU, geheugen, kernel) zijn simpelweg ontoereikend voor moderne versies van Android.

Wat wél realistisch zou kunnen zijn is zelf een image bouwen met iets als buildroot. Grootste obstakel daarvan is de relatief oude (2.6.35) kernel. En dan zou ik voor het grafische gedeelte proberen iets als QtWebkit werkend te krijgen..
Zal ik ook in duiken (google) maar wat ik inmiddels gevonden heb is dat ARM cpu (32-bit) de weg van de dodo's & dino's volgt dus Android is inderdaad niet echt meer een optie, vandaar dat ik meer richting linux
aha je hebt ook Thralas in "android vervangen door linux op 512mb" gevonden :)

Uiteindelijke doel is een smart thermostaat achtig ding met een paar nice to have feature(s)

Tja vanalles

Pagina: 1