Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwarming compleet herzien - spoor een beetje bijster

Pagina: 1
Acties:

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-11 16:50
Zoals al in een eerder topic van mij te lezen is geweest, zijn mijn vrouw en ik bezig met een boerderij uit 1840.
Vanzelfsprekend ligt er daar geen aardgas en is er zelfs geen gastank aanwezig (enkel een olietank die nog verwijderd moet worden).

Nu willen we eigenlijk kijken of we in staat zijn om er een nul op de meter woning van te maken, maar dat maakt het allemaal wel heel erg complex.

We hebben berekend dat de woning zelf rond de 900 m3 is.

Maar de vraag is nu eigenlijk dat we er in de toekomst nog 400 m3 extra mee willen kunnen verwarmen, al is dat momenteel nog maar een overweging, in plaats van een zekerheid.

We zijn aan het kijken naar de verschillende technieken die er mogelijk zijn, herbij zijn palletkachels en biomassaketels voor ons de interessante opties.

Al lopen we aan tegen de issue dat we de benedenverdieping eigenlijk volledig willen verwarmen met vloerverwarming (168 m2), maar niet direct weten wat hier nu het handigste voor zou zijn.

Ons idee is eigenlijk een palletcv waarmee we een buffervat van +/- 1000 liter verwarmen. Vervolgens misschien nog enkele zonnecollectoren om ook een poging te doen dit vat te verwarmen. Daarnaast nog kijken of het mogelijk is om een open haard aan te sluiten, zodat ook deze in staat is de buffer te verwarmen.

Of kunnen we de ruimte van zonnecollectoren beter gebruiken voor PV panelen om stroom op te wekken om dit te laten draaien? :?

Is dit een goede aanpak, of slaan we de plank compleet mis met een idee als dit?

Concrete vragen zijn eigenlijk:
  1. Naar wat voor soort palletkachel of biomassaketel moeten we kijken op het moment dat we tussen de 900 en 1300 m3 moeten kunnen verwarmen?
  2. Zijn zonnecollectoren eigenlijk slim voor zoiets als dit?
  3. Is een buffervat van 1000 liter voldoende? (dit was namelijk maar een gok van ons)
  4. Zijn er methoden om een open haard aan zo'n systeem te koppelen, zonder dat het een afgesloten pallethaard wordt?

sebsoft.nl

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:58
Waarom geen warmtepomp? Dat is sowieso ideaal icm met vloerverwarming op lage temperatuur, en je kunt er een voorziening voor sanitair warm water aan vastknopen.
Wat me niet duidelijk is is of je nog uitgebreid wilt gaan verbouwen/isoleren.
Je moet sowieso weten wat de warmtevraag van het gebouw is om de benodigde capaciteit van de verwarming te bepalen, of in ieder geval een goede inschatting daarvan maken.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:22

Theo

moederbord

Vloerverwarming werkt met water van 30-40 graden. Een warmtepomp is hierbij ideaal en erg zuinig. En een L/W warmtepomp kost max een paar duizend euro, kan je zelf plaatsen en kan zo'n 9 kW aan warmte leveren. De stroomkosten zijn lager dan wanneer je de vloer met gas zou verwarmen. (En met zonnepanelen kun je de stroom zelf opwekken)

Zoek eens naar de Panasonic Monoblokken. Deze kosten ongeveer 3 to 5 duizend euro, en er zit ruim 2k aan subsidie op. Dit zijn apparaten die je buiten neerzet, aansluit op je vloerverwarming (water in en water uit); aansluit op het lichtnet en meer hoef je niet te doen. Geen grondboringen, geen putten en ook geen dure bijkomende kosten.

Zie ook
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7

Voor buffervat moet je zelf nagaan wat je wil gebruiken aan water. Wil je per dag 4 keer in bad kunnen, of is 2 x 5 minuten douchen voldoende? Voor een buffervat moet je niet enkel kijken naar liters, maar ook de temperatuur van het vat. 1.000 liter op 55C (wat met een warmtepomp kan) is anders dan 1.000 liter op 80C (wat met een vuurkachel kan)
Persoonlijk vind ik 1.000 liter nogal veel voor SWW. Waarschijnlijk kun je ook goed uit de voeten met 250 liter @55C.

Voor een buffervat kun je ook kijken naar warmtepompboilers. Een 270 liter warmtepompboiler werkt als een gewone (electrische) boiler, maar heeft als verschil dat er ook twee luchtpijpen op ziten (lucht in en lucht uit). Deze units worden ook zwaar gesubsidieerd waardoor jet wee van deze units kan plaatsen voor minder dan 1.000 euro.

Zonnecollectoren zijn voor opwerk van stroom zeer handig; ze zijn erg goedkoop en de stroom kun je gebruiken om je warmtepomp(en) te laten werken. Een warmtecollector die het water opwarmt op het dak is niet rendabel; een zonnepaneel op dezelfde plek die je WP'en voedt is goedkoper en efficiënter.

7400 Wp op het dak

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Dit pas beter in DED, aangezien daar veel meer duurzame technieken besproken worden. Tikje die kant op. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-11 21:40
Voor oude huizen zijn er niet veel opties. Zijn we snel achter gekomen. Warmte pomp werkt geweldig alleen je moet wel een A label woning hebben. We hadden in onze vorige woning een lucht - lucht warmte pomp en dat wacht top (airco inverter) alleen die woning was tegen bijna het ongezonde geïsoleerd. Met onze huidige woning gaat je dat nooit redden.

Wij hebben net een Pellet CV ketel installatie van 32kw (iets te groot voor ons huis maar het is een modulerende ketel) en een 1000liter buffer vat. Dus misschien ook een optie voor jullie onze woning is redelijk geïsoleerd. Maar veel deuren die allemaal van hout zijn dus als de wind er op staat dan helpt niet veel meer.

Dus even kort:
Woning uit 1909
isolatie redelijk
ongeveer 700m3 vrijstaand.
nu een 25kw CV installatie
houtkachel.

Pellet CV 32kw met buffer van van 1000 liter en zonneboiler voor de zomer (die laatste hoeft totaal niet maar we willen graag uit principe hoe minder uitstoot hoe beter.) De zonneboiler gaat er met de kosten niet uit komen de komende tijd omdat pellets ongeveer de helft kosten voor dezelfde hoeveelheid warmte als gas.

Dit komt redelijk in de buurt van wat jullie nodig hebben. Ik zou de kachel op CV zeker niet overwegen omdat de CV zorgt dat de kachel minder goed brand.

Ik zou in de woonkamer een mooie houtkachel zetten voor het vuur en warmte en fun. De rest gewoon door de pellet CV laten doen. Je moet elke week ongeveer bij vullen en een in de 2-3 maanden de lade legen. Bespaar niet op je ketel trouwens er zijn veel flut merken en maar een paar goede.

Een warmte pomp kan je vergeten die zijn er op dit moment niet groot genoeg nog (makkelijk te krijgen) kom je rond de 12kw max plus je mag 3 fase 16A aansluiten dus als je er 2 moet dan zit je op 3 fase 32A mag je gelijk een hele dure stroom vastrecht gaan aftikken +800-900 euro per jaar.

Kosten op dit moment voor pellet CV + installatie rond de 15.000-18.000 krijg je nog 1400 euro subsidie die is helaas vorige week verlaagd. En als je een zonneboiler neemt nog een 7000 er bij + 2500 euro subsidie.

Het is geen goedkoop project maar wel erg de mooite waard omdat je zeker ook bij een boerderij je veel kosten gaat hebben om het warm te houden. En pellets zijn de goedkoopste op dit moment.

We gaan nog wel in de toekomst een paar inverter airco unit ophangen voor de woonkamer en slaapkamers gewoon voor er bij hoeft de pellet cv nog minder te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door MeZZiN op 25-03-2019 12:43 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:11
Afgelopen zomer hier geweest:
https://www.nieuwleventex...t-duurzame-project-europa

Is een complex welke compleet van het grid af is(voor zover ik begrepen heb) misschien zou je de vraag (gezien het complex ongeveer van gelijke grootte is) via de mail (of telefonisch) aan de eigenaar kunnen stellen.
Wij hebben ook een rondleiding gehad, omdat het zo'n bijzonder project was, waarin de eigenaar erg enthousiast tekst en uitleg heeft gegeven. Misschien kan hij je verder helpen qua tips en plan van aanpak.

*sowieso

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Ik denk dat @WoudseHoeve een vergelijkbare situatie heeft. Beter goed gestolen dan slecht verzonnen, is het niet.
Een belangerijk punt wat ik nog mis: wat is het budget? Als je nu fors kan investeren, kan je efficiënt en snel naar nul op de meter; als je stapje per stapje wil/moet werken moet je misschien "rare" stappen nemen (gasCV voor eerste X jaren).

Een kleine boiler voor sanitair warm water op hoge temperatuur ('s zomers prio zonneboiler, 's winters prio pellet/houtCV, want die wil je begrijp ik) in combinatie met een zo groot mogelijke buffer die op lagere temperatuur de CV kan voeden welke je overal uit kan voeden ('s zomers overschot zonneboiler, overschot zonnepanelen via warmtepomp, 's winters pellet/houtCV) lijkt me ideaal.

Overweging kan ook zijn om water/water warmtepomp te gebruiken, kan nuttige investering zijn bij het grote vermogen wat je nodig hebt ('s winters beter rendement, 's zomers gratis koeling (en eventueel affakkelen overschot zonneboiler om bron te regenereren)).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Theo

Theo

moederbord

MeZZiN schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:22:
Voor oude huizen zijn er niet veel opties. Zijn we snel achter gekomen. Warmte pomp werkt geweldig alleen je moet wel een A label woning hebben.
Dit is echt onzin; ook een normaal (niet A-label) woning kan perfect met een warmtepomp verwarm worden.
Ik heb een vrijstaande woning van 140 vierkante meter uit 1935 die redelijk standaard is nageïsoleerd. Aan gasverbruik zou ik ongeveer 2.000 kuub kwijt zijn per jaar voor verwarmen. Huis is dus zeker niet geïsoleerd volgens een A-label. Maar toch houdt een lucht/water warmtepomp het huis heerlijk warm, ook in de winter.

Voor een L/W warmtepomp heb je eigenlijk maar twee eisen om rekening mee te houden:
Je CV water moet met max 40 graden je woning kunnen verwarmen. Het liefst zelfs met 30 graden water.. Ofwel, JAGA radiatoren of vloerverwarming.
- Je warmtepomp moet een thermisch vermogen kunnen leveren bij -10°C van { [aantal kuub gas per jaar] / 190 } kW. In mijn geval dus 2000/190 is ongeveer 10 kW.

Aan de eerste eis is voldaan; over het algemeen kan vloerverwarming met 30-35 graden aanvoer een huis best warm maken en warm houden. Dan hoef je enkel nog en warmtepomp te gebruiken om het water op te warmen. Dan maakt het echt niet uit wat de isolatiewaarde van je woning is..

7400 Wp op het dak

• ASW1
Señor Sjon schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:37:
[mbr]Dit pas beter in DED, aangezien daar veel meer duurzame technieken besproken worden. Tikje die kant op. :)[/]
Waarom? Hij wil immers een pelletkachel.
Ik vroeg alleen maar waarom hij geen warmtepomp overweegt. :?

• MeZZiN
140 m2 is toch wel iets anders van een boerderij (ik gok 280m2????). Het is gewoon een berekening hoeveel kw je nodig heb om te verwarmen.

Bij ons was dat rond de 20-25 kw en dan kom je er niet met een warmte pomp. Je kan meerdere units neer zetten + LTV + extra kosten daarvoor maar dan nog het gaat wel om 700m3 (280m2) wat verwarmd moet worden. En een boerderij is moeilijk goed te isoleren en het zijn echt heel heel veel m2 dat je moet verwarmen.

Je mag per jaar al 800 euro extra aftikken voor de duurdere 35A aansluiting of 900+ voor een 50A aansluiting. Daar heb je verder niets voor. Komt gewoon boven op je jaarlijkse rekening.

Ik heb zelf een berekening gemaakt over 10 jaar uit gesmeerd. Kwam ik met de pellet CV ongeveer 30% goedkoper uit dan Gas gestookte CV en 25% goedkoper dan een warmte pomp oplossing. Je moet gewoon kijken wat onder de streep de juiste keuze is. Ik heb met de warmte pomp geen rekening gehouden met de duurdere kosten voor de aansluiting per jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door MeZZiN op 25-03-2019 14:39 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MeZZiN schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:36:
140 m2 is toch wel iets anders van een boerderij (ik gok 280m2????). Het is gewoon een berekening hoeveel kw je nodig heb om te verwarmen.

Bij ons was dat rond de 20-25 kw en dan kom je er niet met een warmte pomp. Je kan meerdere units neer zetten + LTV + extra kosten daarvoor maar dan nog het gaat wel om 700m3 (280m2) wat verwarmd moet worden. En een boerderij is moeilijk goed te isoleren en het zijn echt heel heel veel m2 dat je moet verwarmen.

Je mag per jaar al 800 euro extra aftikken voor de duurdere 35A aansluiting of 900+ voor een 50A aansluiting. Daar heb je verder niets voor. Komt gewoon boven op je jaarlijkse rekening.

Ik heb zelf een berekening gemaakt over 10 jaar uit gesmeerd. Kwam ik met de pellet CV ongeveer 30% goedkoper uit dan Gas gestookte CV en 25% goedkoper dan een warmte pomp oplossing. Je moet gewoon kijken wat onder de streep de juiste keuze is. Ik heb met de warmte pomp geen rekening gehouden met de duurdere kosten voor de aansluiting per jaar.
Wat moet je met die zwaardere stroomaansluiting?

Beetje WP draait in de winter alsnog COP2 (en dat is al slecht), bij 3x25A is dat dan 3*25*230*2=35kW.
Zelf al je "gebruik" je slechts de helft van je aansluiting voor de WP (je hebt immers meer apparatuur in huis) dan is het nog steeds nageneog 20kW die 24/7 beschikbaar is.
Daar kun je heeeeeeeeeele grote huizen mee warm houden. En ja, die zijn gewoon te koop.
Isoleren blijft echter altijd de beste optie waar mogelijk.

En 700m3 is tegenwoordig al niet meer echt groot, als je ziet wat voor nieuwbouwpaleizen uit de grond worden gestampt... .Pfffff.

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-03-2019 15:12 ]

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:39
Eerst kijken wat er aan isolatie zit en wat er bij kan/moet. Daarna een warmteverlies berekening maken. Dan pas verder kijken.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:41
Het is zeer zeker mogelijk om een oude boerderij 0 op de meter te krijgen.
Je zou voor vloerverwarming kunnen gaan, maar wat wellicht ook een mooie oplossing is om wandverwarming te maken in combinatie met leem stuc.

Het grote voordeel hiervan is dat de buitengevel mooi droog blijft waardoor die beter gaat isoleren.

Kijk eens anders hier

https://warmbouwen.nl/uitgebreid/

[ Voor 8% gewijzigd door Ramon_1984 op 25-03-2019 15:41 ]

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Theo schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:49:
[...]
Dit is echt onzin; ook een normaal (niet A-label) woning kan perfect met een warmtepomp verwarm worden.
Ik heb een vrijstaande woning van 140 vierkante meter uit 1935 die redelijk standaard is nageïsoleerd. Aan gasverbruik zou ik ongeveer 2.000 kuub kwijt zijn per jaar voor verwarmen. Huis is dus zeker niet geïsoleerd volgens een A-label. Maar toch houdt een lucht/water warmtepomp het huis heerlijk warm, ook in de winter.

Voor een L/W warmtepomp heb je eigenlijk maar twee eisen om rekening mee te houden:
Je CV water moet met max 40 graden je woning kunnen verwarmen. Het liefst zelfs met 30 graden water.. Ofwel, JAGA radiatoren of vloerverwarming.
- Je warmtepomp moet een thermisch vermogen kunnen leveren bij -10°C van { [aantal kuub gas per jaar] / 190 } kW. In mijn geval dus 2000/190 is ongeveer 10 kW.

Aan de eerste eis is voldaan; over het algemeen kan vloerverwarming met 30-35 graden aanvoer een huis best warm maken en warm houden. Dan hoef je enkel nog en warmtepomp te gebruiken om het water op te warmen. Dan maakt het echt niet uit wat de isolatiewaarde van je woning is..
Waar komt die 190 vandaan ? ( wil alles weten...)
Mijn oude boerderij is 180 m2 waarvan de helft op een hogere temperatuur (19 graden), de rest is slaap kamer en zo.
Bij ons was dat rond de 20-25 kw en dan kom je er niet met een warmtepomp. Je kan meerdere units neer zetten + LTV + extra kosten daarvoor maar dan nog het gaat wel om 700m3 (280m2) wat verwarmd moet worden. En een boerderij is moeilijk goed te isoleren en het zijn echt heel heel veel m2 dat je moet verwarmen.
De pijn ontstaat pas bij echt lage temperaturen, moet je een verwarmingssysteem uitleggen op een event wat mogelijk 1 week per jaar voorkomt? Dan kan je altijd lokaal bij verwarmen met simpele straalkacheltjes.
Een dikke buffer voor je warmtepomp 500L of zo maakt de Warmtepomp reactie tijd hetzelfde als die van een CV ketel (direct beschikbaar vermogen), alleen gaat de warmtepomp niet steeds aan en uit. Een houtkachel kan ook daar uitkomst bieden als het erg koud wordt.
Het voordeel van een Warmtepomp is dat je de stroom zelf kan opwekken (of laten opwekken) en dat je de grondstof dus niet uit Canada haalt. Een stuk klimaat neutraler dus. Wanneer het verschil financieel zo klein is het financiële aspect ondergeschikt.
Ook is het onderhoud aan een WP een stuk minder (if any).

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Theo

Theo

moederbord

WoudseHoeve schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:06:
[...]

Waar komt die 190 vandaan ? ( wil alles weten...)
De factor van is een vrij bekende factor hier op het forum, afgeleid van de @koevlaas2 formule:
[ aantal KWh per jaar aan warmte] / 1650 = vermogen van de Wp.
met een kleine 9 kWh per m3 gas kom je uit op [aantal m3 gas voor verwarming] / 190.
Hiermee kun je dan tot -15C je huis nog warm maken en warm houden. Een kleinere warmtepomp kan ook. Ter referentie; ik heb als facor geen 190 maar 400 aangehouden en kan het huis warmhouden wanneer het daggemiddelde buiten hoger is dan -2C. Hieronder moeten de L/L warmtepompen meedoen.

Nu is 25 kW ook wel een absurd vermogen om te hebben als verwarmingstoestel; dan zit je echt te kijken naar een vervanging van 5.000 tot 10.000 kuub gas per jaar voor verwarming. Dat zijn echt absurde hoeveelheden waarbij je echt moet gaan afvragen of het niet eens tijd wordt om het één en ander te isoleren in huis.

De extra kosten voor een stroomaansluiting is ook redelijk absurd. Een huisaansluiting heeft 1x35A of 3x25A (kosten beide hetzelfde) . Hierop kun je warmtepomp aansluiten van 10-15 kW zonder problemen. En dan kun je ook nog best de oven aan hebben staan terwijl je aan het stofzuigen bent en de waterkoker aanstaat :P

Ter referentie; ik heb (met velen hier) een 1x35A aansluiting en heb daar mijn warmtepomp, inductiekookplaat, oven en al het andere op zitten. En dat gaat gewoon.

Tenzij je een woning hebt van 500+ vierkante meter die matig is geïsoleerd is een 3 x35A aansluiting, en een 15+ kW warmtepomp echt pure onzin en geldverspilling.

7400 Wp op het dak

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:23
Het begint allemaal met isolatie en een warmteverliesberekening voor de situatie nadat je het huis hebt geïsoleerd.

Uit een warmteverliesberekening volgt een totaal benodigd vermogen aan verwarming bij buiten -10 (kust) of -15 graden (oosten vh land) en een kamertemperatuur van 20 graden. Ook volgt uit de warmteverliesberekening het benodigde afgiftevermogen voor elke kamer.

Wanneer je met vloerverwarming gaat verwarmen, dan heb je in die ruimtes vrijwel zeker genoeg afgiftecapaciteit. Ook op lage temperaturen (zoals met een warmtepomp).

Hoe groter de investering in isolatie, hoe lager de energiekosten én hoe goedkoper de technische installatie wordt. Een warmtepomp van een paar maatjes kleiner en Jaga convectoren waarvan het formaat beperkt kan worden, scheelt flink in de aanschafkosten. Voor een héél huis komt dat verschil op vele honderden of zelfs duizenden euro's.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
@Cpt.Chaos en @Ivow85 slaan de spijker op zijn kop. Er moet helemaal geen warmtepomp of pellet ketel of kachel komen voordat er geïsoleerd is. Dak (of plafond van de bovenste verdieping die in gebruik is) gevels (grote kans dat de boerderij ergens in zijn leven al eens voorzetwanden of zelfs een gemetselde spouw heeft gekregen) en de beglazing. Eventueel nog de vloer al is dat in oude boerderijen vaak lastig omdat er meestal ergens rond 1970 niet geïsoleerd beton in gestort is.

Pas dan ga je een verwarmingssysteem neerzetten. Pelletketels worden redelijk vaak gebruikt in zulke grote gebouwen, warmtepompen niet zo vaak omdat er meestal niet genoeg dak is voor het aantal zonnepanelen wat iedereen erbij wil hebben. Daar komt bij dat warmtepompen wat minder heet water maken en dat beetje extra temperatuur van een pelletketel helpt vaak wel om het in zoiets groots warm te krijgen.
Je kunt zelfs nog gewoon een lekkere dikke CV ketel ophangen en pas over 10 jaar de overstap naar wat anders maken, wie weet wat er nog komt aan alternatieven. Wel alvast de rest van je systeem erop aanpassen dan!

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ramon_1984
No Hands schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:57:
@Cpt.Chaos en @Ivow85 slaan de spijker op zijn kop. Er moet helemaal geen warmtepomp of pellet ketel of kachel komen voordat er geïsoleerd is. Dak (of plafond van de bovenste verdieping die in gebruik is) gevels (grote kans dat de boerderij ergens in zijn leven al eens voorzetwanden of zelfs een gemetselde spouw heeft gekregen) en de beglazing. Eventueel nog de vloer al is dat in oude boerderijen vaak lastig omdat er meestal ergens rond 1970 niet geïsoleerd beton in gestort is.

Pas dan ga je een verwarmingssysteem neerzetten. Pelletketels worden redelijk vaak gebruikt in zulke grote gebouwen, warmtepompen niet zo vaak omdat er meestal niet genoeg dak is voor het aantal zonnepanelen wat iedereen erbij wil hebben. Daar komt bij dat warmtepompen wat minder heet water maken en dat beetje extra temperatuur van een pelletketel helpt vaak wel om het in zoiets groots warm te krijgen.
Je kunt zelfs nog gewoon een lekkere dikke CV ketel ophangen en pas over 10 jaar de overstap naar wat anders maken, wie weet wat er nog komt aan alternatieven. Wel alvast de rest van je systeem erop aanpassen dan!
Dak en vloer goed isoleren, gevel zeker steens liever niet dik na isoleren.

Wellicht kan je eens kijken op polderhuis.org, een monument in de pijp die met wand verwarming zijn woning verwamt.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon_1984 op 25-03-2019 19:07 ]

• MeZZiN
In ons huis kan je niet veel meer isoleren redelijk goed gedaan en we gaan niet alles van binnen strippen om het nog beter te kunnen doen. Plus we zijn 24x7 thuis dat helpt helemaal niet in de gas rekening kan ik zeggen we zitten nu op 3000m2 per jaar. Als ik naar stroom moet rekenen kost het gewoon een hoop stroom is gewoon veel duurder dan pellets/gas.

Voordeel pellet CV je zal niet snel te kort warmte hebben zeker niet op erg koude dagen.

Ander voordeel ik heb nog genoeg ruimte over in mijn meter kast voor andere verbruikers zoals EV 's etc. Iets wat voor de meeste ook snel er aan komt. Een beetje kook plaat heb je al snel 2 fase nodig soms 3 fase. plus oven etc. Natuurlijk kan je het proberen te proppen op 1x35A maar slim is dat totaal niet natuurlijk.

We hebben zelf ooit een warmte pomp gehad maar bij een paar graden onder nul werkt het gewoon weg niet. Wat ze doen om dat op te lossen is een verwarming spiraal gebruiken om toch iets warmte te hebben. Natuurlijk is dat niet genoeg maar wel iets warmte. De oplossing zou dan zijn voor die extreem koude dagen (die helaas ook steeds vaker zijn) een hout kachel gebruiken of kleine straal kachels. Maar goed dat vind ik zelf erg behelpen.

Maar omdat mijn stroom rekening al over de 10000 kwh gaat per jaar (rij nogal wat kilometers) is een warmte pomp best een redelijke nuttige investering omdat ik veel minder per kwh betaal. Maar de herrie van een buiten unit op ons rustige plekje zit ik niet op te wachten. Een pellet CV is heel stil :)

• bbbrumbrum
  • Niet online
MeZZiN schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:57:
In ons huis kan je niet veel meer isoleren redelijk goed gedaan en we gaan niet alles van binnen strippen om het nog beter te kunnen doen. Plus we zijn 24x7 thuis dat helpt helemaal niet in de gas rekening kan ik zeggen we zitten nu op 3000m2 per jaar. Als ik naar stroom moet rekenen kost het gewoon een hoop stroom is gewoon veel duurder dan pellets/gas.

Voordeel pellet CV je zal niet snel te kort warmte hebben zeker niet op erg koude dagen.

Ander voordeel ik heb nog genoeg ruimte over in mijn meter kast voor andere verbruikers zoals EV 's etc. Iets wat voor de meeste ook snel er aan komt. Een beetje kook plaat heb je al snel 2 fase nodig soms 3 fase. plus oven etc. Natuurlijk kan je het proberen te proppen op 1x35A maar slim is dat totaal niet natuurlijk.

We hebben zelf ooit een warmte pomp gehad maar bij een paar graden onder nul werkt het gewoon weg niet. Wat ze doen om dat op te lossen is een verwarming spiraal gebruiken om toch iets warmte te hebben. Natuurlijk is dat niet genoeg maar wel iets warmte. De oplossing zou dan zijn voor die extreem koude dagen (die helaas ook steeds vaker zijn) een hout kachel gebruiken of kleine straal kachels. Maar goed dat vind ik zelf erg behelpen.

Maar omdat mijn stroom rekening al over de 10000 kwh gaat per jaar (rij nogal wat kilometers) is een warmte pomp best een redelijke nuttige investering omdat ik veel minder per kwh betaal. Maar de herrie van een buiten unit op ons rustige plekje zit ik niet op te wachten. Een pellet CV is heel stil :)
2-fase bestaat niet.
Kookgroep heet dat,op een enkelfase aansluiting. Maar voor hetzelfde geld heb je 3x25A wat een veel hogere max vermogen geeft dan 1x35A.
En ja, daar kunnnen ook nog wat EV laders op, maar dan moet je wel gaan load-balancen.
Maar als je toch heel de dag thuis bent, kun je EV's laden op zonnestroom, dat is een luxe die niet veel mensen hebben! Scheelt ook weer in je benodigd vermogen.

Dat je een slechte ervaring hebt met een warmtepomp, soit.
Maar gaarne dat afreageren op de desbetreffende installateur, en niet welwillende tweakers van slecht advies voorzien.
Met de juiste WP heb geen electrisch element nodig.
Die zou enkel in extreme gevallen in moeten komen, maar ik weet niet waar je de laatste jaren verblijft?
De laatste winters zijn juist extreem zacht, ik moet echt goed nadenken wanneer het voor het laatst serieus <-10C was voor meerdere dagen.

Herrie valt mee, en ik neem aan dat je met zo'n grote keet ook wat ruimte rondom hebt?
Daanaast, krijg de indruk dat je aan de onderkant van de samenleving zit qua inkomsten, dan is mss een WWWP wel iets voor je. Qua TVT niet ideaal, maar technisch wel de mooiste oplossing.
Alleen niet door dezelfde beunhaas laten installeren die je vorige WP heeft gedaan.

[ Voor 12% gewijzigd door bbbrumbrum op 26-03-2019 12:47 ]

• MeZZiN
@bbbrumbrum Iets te veel conclusies en te veel op de man spelen (ps lees mijn signature voor de aardigheid). Het is goed advies wat ik geef het is alleen een ander oplossing dan jouw oplossing maar wel wat de TS naar vroeg. Die vroeg specifiek naar een pellet CV. En ik heb heel heel toevallig bijna hetzelfde systeem staan wat hij beschrijft. Jij heb jouw visie ik de mijne en beide hebben hun plek. Ik heb de WP echt uitvoerig onderzocht en voor ons afgewezen omdat het niet voldeed voor ons huis.

2 fase koopplaten zijn redelijk standaard maar vaak ook in 1 fase en 3 fase te krijgen. Ligt er helemaal aan wat je koopt. Ga aansluit technisch maar eens 3x16A + 1x16A 2 EV's aansluiten met kookplaat oven quooker vaatwasser wasmachine droger (Warmte pomp) + normaal gebruik dan zit je 3x25A redelijk vol dan kan je nog wat loadbalancing doen maar dan is het gewoon op.

Dus terug op TS vraag die is namelijk " is het een goed idee om een pellet CV te nemen met 1000l vat?"

Zoals ik al aangaf is dat een prima oplossing die nu of later kan uitbreiden met een zonneboiler alleen die laatste zal je niet snel terug verdienen omdat de kostprijs van pellets zo laag ligt.

Natuurlijk als je alles opnieuw begint of helemaal stript zeker goed isoleren alleen je kan een oude boerderij niet pot dicht maken dan heb je heel snel veel problemen. Plus isoleren kan je in een oude boerderij tot zeker hoogte en dan moet je het toch echt oplossen met de capaciteit van je verwarming.

En isoleren moet je doen tot maximaal rendabel en niet verder om je woning helemaal passief te krijgen is het vaak niet waard.

Ben zelf geen voorstander van een WP in mijn situatie en waarschijnlijk in de TS situatie omdat je veel kosten moeten maken om de woning echt goed te isoleren om echt comfortabel te krijgen. Maar dit is helemaal mijn eigen mening en mijn eigen ervaring met ook een redelijk oud huis met exact dezelfde problemen die je hebt met een boerderij.

Ik zou je ook gelijk geven in onze vorige woning waar alles pot dicht geïsoleerd was daar kan je prima een warmte pomp gebruiken geen enkel probleem en die paar dagen koud houd hij de warmte wel vast. Maar je moet niet vergeten een Warmte pomp moet je koppelen met LTV + goede isolatie + Warmte terug win unit + oplossing voor je warm water (waarschijnlijk een doorstroom verwarmer op 3 fase :))

In een volgende stap gaan we wel voor de zomer (verkoeling) en voor adhoc verwarming een inverter airco nemen. Omdat we dat erg prettig vonden in de vorige woning een lucht lucht warmte pomp nemen en die is alleen maar bij verwarming en alleen omdat we deze luxe graag willen. Maar deze unit is wel redelijk klein

@Icheb als je meer info wilt over de installatie die ik heb laat het maar weten.

[ Voor 12% gewijzigd door MeZZiN op 26-03-2019 13:55 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
Excuses, op de man was niet de bedoeling. Maar gaat me er meer om dat "warmtepompen doen het niet als het koud is" als feit werd neergezet, dat is pertinent onjuist.
Net als dat je huis potdicht geisoleerd 'moet' zijn.

Ik heb 3-fase kookplaat, 5kW LWWP, wasdroger, wasmachine, vaatwasser, koffiezetter, waterkoker, 3kW heteluchtoven, 6kW electrische boiler en nog 2 2kW electrische kacheltjes op een 3x16A "aansluiting" (B16 groep in bouwkast).
Terwijl als je deze aansluitwaardes optelt je never-nooit-niet uitkomt.

2-fase kookplaten bestaan niet, er ligt dan 1-fase + N dubbel.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 26-03-2019 14:00 ]

• MeZZiN
Ik volg hier gewoon de advies van alle installateurs die over de vloer waren met WP units en eigen ervaring en tja daar was voor ons te veel extra aanpassing voor nodig o.a. WTW meer isolatie + nog meer stroom verbruikers (WP en doorstroom boiler of iets) extra kookplaat waardoor onze 3x25 te zwaar belast worden. En mijn autos moeten een halve dag gewoon maximaal kunnen laden. dus 3x16A en dan is er niet heel veel meer over voor de rest.

En natuurlijk sluit je veel meer aan dan kan omdat je bijna nooit alles aan heb staan. Maar als het vol wordt met 2 mega verbruikers zoals de EV's en de warmte pomp dan blijft er gewoon totaal niets meer over. Plus veel WP boeren beloven veel maar leveren gewoon weg te kort natuurlijk kan ik me zelf er in verdiepen maar het risico met oud huis en te hoge aansluitwaarde wilde ik het safe spelen en zeker nooit koud hebben in mijn woning. Plus een pellet CV doet het heel prima op een ups :)

[ Voor 17% gewijzigd door MeZZiN op 26-03-2019 14:34 ]

• Ramon_1984
MeZZiN schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:07:
Ik volg hier gewoon de advies van alle installateurs die over de vloer waren met WP units en eigen ervaring en tja daar was voor ons te veel extra aanpassing voor nodig o.a. WTW meer isolatie + nog meer stroom verbruikers (WP en doorstroom boiler of iets) extra kookplaat waardoor onze 3x25 te zwaar belast worden. En mijn autos moeten een halve dag gewoon maximaal kunnen laden. dus 3x16A en dan is er niet heel veel meer over voor de rest.

En natuurlijk sluit je veel meer aan dan kan omdat je bijna nooit alles aan heb staan. Maar als het vol wordt met 2 mega verbruikers zoals de EV's en de warmte pomp dan blijft er gewoon totaal niets meer over. Plus veel WP boeren beloven veel maar leveren gewoon weg te kort natuurlijk kan ik me zelf er in verdiepen maar het risico met oud huis en te hoge aansluitwaarde wilde ik het safe spelen en zeker nooit koud hebben in mijn woning. Plus een pellet CV doet het heel prima op een ups :)
Je hebt meer afgifte nodig, niet meer isolatie.

• Ivow85
Ramon_1984 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:37:
[...]
Je hebt meer afgifte nodig, niet meer isolatie.
Kleine correctie:

Je moet je benodigde vermogen en afgiftesysteem in balans brengen. Dat kan door de afgifte te vergroten, de isolatie te verbeteren of van beiden een beetje toepassen.

In elk geval kan ik met zekerheid melden dat óók in een oud huis met matige isolatie zonder vloerverwarming je er met een warmtepomp prima warmpjes bij kan zitten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@MeZZiN isolatie verdient zichzelf terug, dingen niet doen omdat het al "af" is vind ik niet de meest slimme zet. zeker als je 24*7 thuis bent.
Uit ervaring kan ik je zeggen dat hoe beter de isolatie aansluit (minder kieren/gaten) hoe meer effect het heeft en het is het (gevoels)verschil van 4 graden wat best bizar is.

Kortom in mijn optiek is stap 1,2 en 3 zsm je huis isoleren op alle mogelijk manieren, gelijk meenemen van elektra /gas/rook kanalen is ook handig.

En zeker niet te vergeten ventilatie

@Icheb ik zou 2 boilers doen .. 1 voor warmwater (kleine) en een grotere voor verwarming .. deze kan je ook naar wens aanpassen (gezins uitbreiding bv) Door slime schakeling kan je aan de hand van de water temperatuur die aangeleverd word kiezen welke boiler verwarmd word. En aparte wtw aansluiting erbij ?

Zonneboilers versus PV, in de winter heb je 2x de oppervlakte nodig (in NL) en een PV levert meer energie. maar er zijn combinatie https://www.zonneboilers....vt-zonneboiler-warmtepomp
geintergeerd en los. dit is wellicht eerder een overweging waard.

Waar ik wel goed naar zou kijken is energie verbruik, met name als de stroom uitvalt, want dan doet je installatie het niet. Nu is dit in NL geen super ramp maar met het verlies van salderen is het wellicht handig te werken vanuit de "camping" gedachte dat je af en toe de energieleverancier nodig hebt .. en dus eigenlijk 90% onafhankelijk van het net kan werken.

Dit omdat bv je vriezer 8 uur je producten bevroren houd, je niet kan douchen en je huis begint af te koelen. dan is het prettig dat je wat stroom achter de hand hebt om toch het 1 en ander te doen.

Zo is bv een grijswater (hemelwater) opslag in NL niet super rendabel maar een opslag van een paar kuub wel erg prettig met extreme droogte(s) zodat je toch nog wc door kan spoelen/kruiden tuin kan bevochtigen ;) en zeker als je aan het verbouwen bent een kleine moeite om erbij aan te leggen.. (al is het de voorbereiding)

Tja vanalles

• MeZZiN
Maakt heel veel uit hoeveel er nog te halen valt op dit moment heel weinig plus ik moet de plafonds gaan isoleren en tja we laten de ornamenten van 110 jaar oud zitten. Dus er is soms een limit wat je wel kan doen. Maar eens alles wat niet hoeft te verwarmen is winst.

We gaan nog wel de dubbel glas naar 3 laags waar nodig en de ruiten vervangen moeten worden. voor nu dan maar wat meer pellets beter dan gas :)

• Ramon_1984
Ivow85 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:20:
[...]

Kleine correctie:

Je moet je benodigde vermogen en afgiftesysteem in balans brengen. Dat kan door de afgifte te vergroten, de isolatie te verbeteren of van beiden een beetje toepassen.

In elk geval kan ik met zekerheid melden dat óók in een oud huis met matige isolatie zonder vloerverwarming je er met een warmtepomp prima warmpjes bij kan zitten.
Jahoor gaat prima in mijn woning uit 1930 met een enkel steens gevel

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MeZZiN schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:59:
Maakt heel veel uit hoeveel er nog te halen valt op dit moment heel weinig plus ik moet de plafonds gaan isoleren en tja we laten de ornamenten van 110 jaar oud zitten. Dus er is soms een limit wat je wel kan doen. Maar eens alles wat niet hoeft te verwarmen is winst.

We gaan nog wel de dubbel glas naar 3 laags waar nodig en de ruiten vervangen moeten worden. voor nu dan maar wat meer pellets beter dan gas :)
is van bovenaf of vullen met eps parels geen optie ? overgens als de buiten wanden/dak/vloer geisoleerd zijn zou ik me niet te druk maken over "plafond".

Maar te droog is ook weer niet goed dus hmmm .. ik zou me zeer goed inlezen over isoleren van "momumentale panden" niet zozeer voor het behoud van ornamenten maar meer de do's and don'ts

Tja vanalles

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

MeZZiN schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:57:
Maar de herrie van een buiten unit op ons rustige plekje zit ik niet op te wachten. Een pellet CV is heel stil :)
Die werkt alleen als het koud is buiten, zit jij toch binnen? Zeker als het erg koud is.....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• MeZZiN
True maar goed hij draait ook in de zomer natuurlijk. Maar ik hou graag wat rekening met de buren waar kan en met mijzelf het is behoorlijk stil en zo een buiten unit is toch over de 40db dat is best veel geluid.
vso schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 17:04:
[...]

is van bovenaf of vullen met eps parels geen optie ? overgens als de buiten wanden/dak/vloer geisoleerd zijn zou ik me niet te druk maken over "plafond".

Maar te droog is ook weer niet goed dus hmmm .. ik zou me zeer goed inlezen over isoleren van "momumentale panden" niet zozeer voor het behoud van ornamenten maar meer de do's and don'ts
Het meeste is gewoon al gedaan. De grootste stap nu is nog de oude dubbel glas vervangen voor beter dubbel / tripel glas. Plus de kieren fixen maar dan is de wel klaar met wat er nog gedaan kan worden.
Maar goed we hebben nu ons directe probleem opgelost de ketel die vervangen moest worden per direct ipv in de toekomst.

Kan je wel zeggen douchen met een 1000 liter boiler vat is wel heel heel overdreven luxe. Tijd voor een bespaarringetje :)

Maar goed terug naar de TS die heeft zijn vraag redelijk beantwoord gekregen voor nu :)

[ Voor 70% gewijzigd door MeZZiN op 27-03-2019 15:20 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
MeZZiN schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:14:
True maar goed hij draait ook in de zomer natuurlijk. Maar ik hou graag wat rekening met de buren waar kan en met mijzelf het is behoorlijk stil en zo een buiten unit is toch over de 40db dat is best veel geluid.

[...]

Het meeste is gewoon al gedaan. De grootste stap nu is nog de oude dubbel glas vervangen voor beter dubbel / tripel glas. Plus de kieren fixen maar dan is de wel klaar met wat er nog gedaan kan worden.
Maar goed we hebben nu ons directe probleem opgelost de ketel die vervangen moest worden per direct ipv in de toekomst.

Kan je wel zeggen douchen met een 1000 liter boiler vat is wel heel heel overdreven luxe. Tijd voor een bespaarringetje :)

Maar goed terug naar de TS die heeft zijn vraag redelijk beantwoord gekregen voor nu :)
Nogmaals. 40dB is niet veel geluid, sterker nog dat hoor je niet als je er niet bovenop staat.
1000ltr is buffervat, dat heeft niets met SWW te maken.

• MeZZiN
Sorry ik zie nu dat het rond de 49db zit (9 keer zo hard) ik heb een arco unit gehad en ja deze zijn redelijk stil maar niet echt stil.

En het buffervat heeft alles te maken met het warmwater voorziening als je daar je water uit haalt :) groot voordeel van een pellet CV oplossing is dat je gewoon je warm water uit het buffer vat kan halen. Scheelt een doorstroom verwarming voor je warm water.

• bbbrumbrum
  • Niet online
MeZZiN schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 00:27:
Sorry ik zie nu dat het rond de 49db zit (9 keer zo hard) ik heb een arco unit gehad en ja deze zijn redelijk stil maar niet echt stil.

En het buffervat heeft alles te maken met het warmwater voorziening als je daar je water uit haalt :) groot voordeel van een pellet CV oplossing is dat je gewoon je warm water uit het buffer vat kan halen. Scheelt een doorstroom verwarming voor je warm water.
Wederom niet geheel correct.
Je schetst een situatie met een hygieneboiler. Of buffervat met hygienespiraal, net hoe je het noemen wilt.
De warmtepomp kan deze wel naar een temperatuur brengen dat je geen naverwarmer meer nodig hebt, maar dat word omwille van efficientie en stilstandsverlies meestal inderdaad anders gedaan.
Met een los boilervat (met dus alleen SWW) heb je ook geen naverwarmer nodig.
Buffervat is bij genoeg systeemvolume niet perse nodig in een WP systeem.
Voordeel van een verbrandingstoestel is inderdaad dat de Ta van het water een stuk hoger ligt en je dus met een kleiner vat uit kunt, geen last hebt van legionella protectie (dit heb je bij een hygienesetup in principe ook niet) en dus ook geen naverwarmer nodig hebt.
Nadeel is wel dat je in de zomer ook moet stoken om in SWW te voorzien. Tenminste als je gasloos wilt zijn.

Mbt geluid ben je bij wss meerdere Tweakers incluis mezelf van harte welkom om te beluisteren in hoeverre het geluid mee- of tegenvalt.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Grootste nut van (groot) buffervat in deze situatie, is de combineerbaarheid met pellet/houtkachel. Je kan een (flink) minder grote warmtepomp gebruiken door de paar dagen piekverbruik hiermee op te vangen.
En als je dit sowiezo wil (omdat je een vlammetje fijn vind), waarom niet.

En terwijl je het vat hebt, kan je er meteen zonneboiler op aansluiten, met hygiënespiraal vermijd je dan om te moeten stoken voor SWW in de zomer en door de grootte vermijd je stagnatie.

's winters haal je wellicht (als je geen zin had om te stoken) onvoldoende warmte uit het vat, dus dat moet je dan anders oplossen (maar als het vat 40° is dan heb je minder vermogen nodig, dus goedkopere oplossing dan als het rechtstreeks koud leidingwater van 15° is).

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 29-03-2019 10:07 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Icheb
  • Laatst online: 12-11 16:50
ASW1 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:41:
Waarom geen warmtepomp? Dat is sowieso ideaal icm met vloerverwarming op lage temperatuur, en je kunt er een voorziening voor sanitair warm water aan vastknopen.
Wat me niet duidelijk is is of je nog uitgebreid wilt gaan verbouwen/isoleren.
Je moet sowieso weten wat de warmtevraag van het gebouw is om de benodigde capaciteit van de verwarming te bepalen, of in ieder geval een goede inschatting daarvan maken.
Omdat die voor een huis van 1840 echt niet voldoende gaat zijn..
Het huis staat in de volle wind, de isolatie is ook nog verre van top.
De ervaringen hier met warmtepomp zijn niet heel denderend als in zeker in de herfst/winter dat het niet voldoende is. Vandaar de keuze voor een palletcv of biomassaketel.

Het huis heeft een inhoud van 850m3; wat de warmtevraag van het huis is? Dat is lastig te achterhalen.
Er heeft altijd een oliegestookte kachel gestaan met een losse petroleumkachel in de ruimte waar ze op dat moment verbleven.
Ik kan er geen zinnige berekening van maken bij een niet geïsoleerd huis met enkel glas... ook na verbouwen is het denk ik het eerste jaar een beetje gokken?

Mocht iemand er wel wat zinnigs over kunnen zeggen hoor ik dat ook graag .. ;-)

Even voor de overbodigheid misschien..

De benedenverdieping wordt geïsoleerd van binnenuit. De isolatiewaarde zo dicht mogelijk bij 4,5-5 (dat betekend dat er waarschijnlijk ongeveer 20 cm van elke muur afgaat aan isolatie)
de bovenverdieping krijgt dakisolatie en de nieuw te zetten tussenmuren krijgen ook isolatie.

De benedenverdieping krijgt, waar dat gaat, vloerisolatie en vloerverwarming.
Nu kan er overal vloerverwarming, maar een dikke isolatielaag gaat ivm met hoogteverschillen soms lastiger. Ook het open en kunnen sluiten van deuren zou ik nog erg prettig vinden (deze zijn allemaal ongelijk en willen we graag behouden), beneden komt er in elk geval hr++ glas in de originele ramen.

Het dak word voorzien van nieuwere pannen (er zijn er van het oude dak erg veel beschadigd in die mate dat ze vervangen moeten worden).

Dat lijkt me qua isolatie wel redelijk op de goede weg.

Terug naar de vraag;
plan wat er nu ligt:
  • een palletcv van 36kw
  • dat aansluiten op een hygieneboiler/buffervat van 1000liter
  • vloerverwarming aansluiten op het buffervat
  • zonnecollectoren op het dak
  • zonneboiler aansluiten op het buffervat? > is dat slim? en kan het?
  • warmwatervoorziening uit buffervat?[/l]
  • in de woonkamer komt een allesbrander die ook aansluiten op het buffervat?
De allesbrander in de woonkamer dient als eerste vooral de gezelligheid.

[ Voor 36% gewijzigd door Icheb op 30-03-2019 13:21 . Reden: aanvulling/typo's ]

sebsoft.nl

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
Het lijkt me handig om eerst wat meer informatie aan te leveren. Ik zie enkelglas en een inhoud staan en vloerverwarming wat erin moet komen. Wat ga je precies doen met de verbouwing, ga je isoleren, ga je glas vervangen voor HR++?, wat komt er voor afgifte in de ruimtes waar geen vloerverwarming komt? Plattegrond van de woning met details (spouwmuur?,vloer etc) is bijv. al minimaal benodigd. Nu aannames gaan doen over warmtepompen lijkt me niet wijs, die vloerverwarming maakt het niets uit of die 38 graden zou van een warmtepomp of een buffervat op pellets komt. Wat heb je voor e-aansluiting 3x25A? Oftewel hoeveel aansluitcapaciteit heb je beschikbaar voor een eventuele WP. Ik denk dat naftebakje iets heel zinnigs zegt, een pellet-cv combineren met een kleine (9-16kW max.) WP.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ASW1
Ik denk dat je vooral moet gaan bedenken wat je er in de toekomst van wilt gaan maken.
Je had het wel over een nul op de meterwoning maar zoals ik dat lees zit je daar nu nog heel, heel ver vanaf. (of is het je alleen om elektra te doen?) Zo ver dat je het met lage temperatuurverwarming misschien niet eens gaat redden.
Wil je die buffer alleen voor de nacht of moet die langer meegaan?
Hoeveel wil je uitgeven aan een tijdelijk systeem dat je straks misschien niet meer nodig hebt als je echt gaat verbouwen/isoleren in de toekomst?

• MeZZiN
Icheb schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 12:44:
[...]

Het huis staat in de volle wind, de isolatie is ook nog verre van top.
De ervaringen hier met warmtepomp zijn niet heel denderend als in zeker in de herfst/winter dat het niet voldoende is. Vandaar de keuze voor een palletcv of biomassaketel.

Het huis heeft een inhoud van 850m3; wat de warmtevraag van het huis is? Dat is lastig te achterhalen.
Er heeft altijd een oliegestookte kachel gestaan met een losse petroleumkachel in de ruimte waar ze op dat moment verbleven.
Ik kan er geen zinnige berekening van maken bij een niet geïsoleerd huis met enkel glas... ook na verbouwen is het denk ik het eerste jaar een beetje gokken?

Mocht iemand er wel wat zinnigs over kunnen zeggen hoor ik dat ook graag .. ;-)

Even voor de overbodigheid misschien..

De benedenverdieping wordt geïsoleerd van binnenuit. De isolatiewaarde zo dicht mogelijk bij 4,5-5 (dat betekend dat er waarschijnlijk ongeveer 20 cm van elke muur afgaat aan isolatie)
de bovenverdieping krijgt dakisolatie en de nieuw te zetten tussenmuren krijgen ook isolatie.

De benedenverdieping krijgt, waar dat gaat, vloerisolatie en vloerverwarming.
Nu kan er overal vloerverwarming, maar een dikke isolatielaag gaat ivm met hoogteverschillen soms lastiger. Ook het open en kunnen sluiten van deuren zou ik nog erg prettig vinden (deze zijn allemaal ongelijk en willen we graag behouden), beneden komt er in elk geval hr++ glas in de originele ramen.

Het dak word voorzien van nieuwere pannen (er zijn er van het oude dak erg veel beschadigd in die mate dat ze vervangen moeten worden).

Dat lijkt me qua isolatie wel redelijk op de goede weg.

Terug naar de vraag;
plan wat er nu ligt:
  • een palletcv van 36kw
  • dat aansluiten op een hygieneboiler/buffervat van 1000liter
  • vloerverwarming aansluiten op het buffervat
  • zonnecollectoren op het dak
  • zonneboiler aansluiten op het buffervat? > is dat slim? en kan het?
  • warmwatervoorziening uit buffervat?[/l]
  • in de woonkamer komt een allesbrander die ook aansluiten op het buffervat?
De allesbrander in de woonkamer dient als eerste vooral de gezelligheid.
Lijkt mij een goed plan :) komt redelijk overeen met onze eigen oplossing. Jij kan misschien iets meer nog isoleren op dit moment dus is je warmte vraag iets minder. We hebben nu wel een pellet CV die te groot is voor wat we nodig hebben maar de prijsverschil was zo klein in verhouding dat we de grootste hebben genomen.
Zonneboiler kan werken maar omdat pellets zo goedkoop is de terug verdien tijd wel een stuk langer. Ik denk zelf er wel aan om het te doen als is het alleen om in de zomer de pellet CV minder nodig te hebben.
Ik zou zelf geen kachel aansluiten op een CV omdat het de werking van de kachel beinvloed. plus de kosten van een CV koppel systeem is behoorlijk hoog dat je het er waarschijnlijk niet uit kan halen.

Lijkt mij dat je je oplossing heb toch :) tijd voor een pellet CV en 1000l vat. Alleen de kw nog gaan uitrekenen maar dat kan de installateur voor jouw doen. Je kan wel kosten besparen voor de installatie al je alle leidingen al naar de plek kan brengen. We hebben zelf laten doen kost ook een stuk geld maar goed de installateur was een wel een week mee bezig met de hele installatie. Moet zeggen hij heeft wel top werk afgeleverd.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:39
@Icheb Is een pelletcv van 36kW niet veel en veel te groot? Zeker als je er ook nog en een zonneboiler en een "alles"brander erbij neemt.

Warmteverlies voor dummies (en ruim berekend, is een soort leidraad):
oppervlak van de gevels in m2, delen door de Rc,
zelfde voor dak en vloer,
dan van de ramen,
(dan heb je dus al "extra" verlies omdat je het raamoppervlak ook als gevelverlies hebt genomen)
Alles bij elkaar optellen
Dan voor ventilatie:
aantal kuub per uur wat je gaat/wilt ventileren delen door 3600, maal 1000 (soortelijke warmte lucht),
weer optellen.
+10% infiltratieverlies (heel ruim!)
dit maal 30 (binnen +20, buiten -10, voor de GEHELE woning, weer ruim!)

zie daar wat je nodig hebt aan verwarming. Omdat alles ruim genomen is kan je hier ook nog mee opstoken ipv alleen op temperatuur houden. Bewoners en andere apparatuur als warmtebron niet meegerekend. Een mens is een 100W kachel.

Lang verhaal kort: kijk eerst wat de isolatie wordt en kies daarop afgestemd de verwarming. Een 36kW pelletcv kost aanzienlijk meer dan een 20kW?

• Ivow85
Icheb schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 12:44:
[...]

....
...
Waarom zou een warmtepomp niet voldoende zijn?

Nogmaals: eerst een warmteverliesberekening uitvoeren. Dan weet je waar je over praat. Een deskundige kan dat ook voor een oud huis prima berekenen met een acceptabele marge.

Met de isolatie die je noemt, vrees ik namelijk dat je véél te veel gaat uitgeven aan een kachel van 36kW. Gewoon, omdat je het niet nodig hebt.

Ik lees namelijk: Wanden Rc4, dak geïsoleerd (ik neem aan ook iets in de buurt van Rc4) en vloer met verschillende diktes geïsoleerd. Dan ook nog HR++ glas.

Voeg ventilatie met warmte-terugwinning toe en doe waar nodig aan kierdichting en ik verwacht dat een 16kW warmtepomp écht ruimschoots voldoende is. Het huis is dan wel uit 1840, maar met de genoemde isolatie is het thermisch gezien straks op niveau van pakweg 2010.

Mijn hoekwoning uit 1902 heeft nu al genoeg aan een 7kW warmtepomp, en dan is de benedenverdieping nog niet eens fatsoenlijk geïsoleerd (oud dubbel glas, enkelsteens muren met daarop 2 à 3 cm vezelplaat als 'isolatie' uit de jaren zeventig. Vloer, bovenverdieping en dak zijn wel geïsoleerd. Ik verwacht dat na isolatie van de benedenverdieping ook een 5kW warmtepomp al meer dan voldoende zou zijn geweest.

Denk met zo'n grote woning trouwens ook eens na over zones voor de verwarming.

• MeZZiN
Pellet CV kosten zijn niet heel verschillend tussen de 25kw of 32kw scheelt maar een paar honderd euro maar vaak ook weer met iets grotere ketels kan je meer pellets in de opslag gooien.

Je kan beter groter nemen dan kleine elke ketel kan moduleren van een paar kw naar maximaal.

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:42
Niet het hele topic doorgespit, maar wat mij zo oppopt....als je off grid wilt is waterstof de oplossing, je PV surplus uit de zomer opslaan voor de winter. De techniek daarvoor lijkt me nu nog te veel in de kinderschoenen te staan en te duur. Je zou dat deels kunnen tackelen door een wp te nemen in hybride met een palletkachel. Je hoeft de wp dan niet te kopen op die 2 worst case dagen per jaar. Tegen de tijd dat de palletkachel af is is de H2 techniek wellicht
betaalbaar en laat je die het zware werk doen. Verder zou ik muurverwarming overwegen in de woonkamer. Ik kan het nu even niet vinden maar er zijn kant en klare polystyreen elementen waar de verwarmingsbuizen al in zitten. Je ben dan in 1 keer klaar.
https://www.vakbladwarmte...oormalige-gymzaal-1014318

[ Voor 7% gewijzigd door Marcva op 31-03-2019 11:15 . Reden: Link ]

• MeZZiN
Waterstof is al zo lang in ontwikkeling tot op heden geen rendabele oplossing de verliezen zijn gewoon te groot nog.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
En wie zegt iets over offgrid? Nul op de meter is wel iets heel anders dan offgrid.
Scheelt bijvoorbeeld een schuur vol met accupack's ;)

En waarom zonnecollectoren op het dak ik zou dan liever PV leggen. Ik denk dat je buffervat met Pellet-CV(+WP) en hygienespiraal al complex genoeg wordt zonder een zonnecollector.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ivow85
@Marcva je hoeft een warmtepomp sowieso niet te kopen op die twee worst case dagen per 5 jaar.

Die twee dagen een extra 2kW elektrisch kacheltje in de woon- of werkkamer is echt niet zo'n bezwaar. Kosten wanneer ze van 8 tot 22 uur aan staan: €6,44 per dag. Aanschafprijs per stuk €20-€30.

Dat het dan op de slaapkamer geen 20 graden is, maar slechts 17 graden, lijkt me niet onoverkomelijk.

Tuurlijk, als je graag een hout- of pelletkachel in de woonkamer wil hebben voor de gezelligheid/sfeer is dat meteen ook een uitstekende back-up. Maar om er voor dat doel in te gaan investeren is financieel een bijzonder onvoordelige keuze.

• MeZZiN
Jim423 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 11:48:
En wie zegt iets over offgrid? Nul op de meter is wel iets heel anders dan offgrid.
Scheelt bijvoorbeeld een schuur vol met accupack's ;)

En waarom zonnecollectoren op het dak ik zou dan liever PV leggen. Ik denk dat je buffervat met Pellet-CV(+WP) en hygienespiraal al complex genoeg wordt zonder een zonnecollector.
Precies off grid is nog wat anders je heb nogal wat accus nodig ja. En dan te bedenken dat over 5 jaar EVs de norm zijn. Dus daar kom je niet mee met een paar zonnepanelen. Wij zitten nu al op 12.000 kwh voor onze auto alleen al.

Voordeel van een zonneboiler is omdat je het vat al heb is het gewoon aansluiten op het onderste spiraal en klaar.
Plus omdat je toch al het grote vat gekocht heb is het niet super duur om de collectoren te kopen + een pomp.

Probleem is meer dat de zonneboiler in verhouding gewoon veel geld kost omdat de kosten van pellets zo laag is.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
MeZZiN schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:16:
[...]

Probleem is meer dat de zonneboiler in verhouding gewoon veel geld kost omdat de kosten van pellets zo laag is.
Nu nog wel maar iedereen wil biomassa dus straks zijn die pellets reteduur. Dat hout kan maar 1 keer verstookt worden

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 31-03-2019 13:28 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MeZZiN
Voordeel van pellets is bijna niemand heeft plek voor zo'n installatie. Bij ons neemt het in de garage 3m2 in beslag en dan buiten nog een vierkante meter voor de pallet met pellets. Dus minimaal 4m2 ruimte nodig dat hebben niet veel huizen beschikbaar en er is genoeg pellet op de markt te krijgen kans is klein dat het echt op raakt. Je moet rekenen pellets cv zijn redelijk normaal in duitsland en oosterrijk en daar doen ze het al jaren en op echt veel grote schaal een paar nederlandse ketels zal de markt echt niet verstoren.

Maar goed het is naar mijn idee altijd goed ook al is de brandstof nog zo goedkoop om daar ook op te besparen.

• Ivow85
@MeZZiN een doorsnee pelletkachel is niet of nauwelijks groter dan een houtkachel en zelfs bij de meeste bouwmarkten te koop.

• MeZZiN
We hebben het over een pellet CV niet een pellet kachel :) en ja je heb gelijk een pellet kachel is schattig :).
Pagina: 1