I have stability. The ability to stab.
Omdat ik bij de RUG geen bachelor volg maar een premaster, dat hoort bij de master.SmurfLink schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:17:
[...]
Maar waarom geldt dit bij de ene instelling wel en de ander niet?
Dus als je een bachelor hebt in de zorg en wilt een andere bachelor volgen in de zorg kost het je 20.000 per jaar. Als je een master hebt in de zorg en je wilt een master doen in de zorg kost het je ook 20.000 euro per jaar.
De discussie is waarschijnlijk op gang gekomen omdat het verhaal vanaf het begin niet voor iedereen duidelijk was. Voor mij eerlijk gezegd ook niet. Nu ik alles nog eens lees is het me duidelijker, maar je zinsopbouw is af en toe niet optimaal om helemaal eerlijk te zijnUltraInstinct schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:14:
[...]
Ik heb dit meerdere keren aangegeven hoorAls je een diploma hebt in de zorg en een andere opleiding in de zorg wilt volgen kost het je 20.000 per jaar.
[...]
Ja, dat klopt. 20.000 euro per jaar gedurende de bachelor is abnormaal veel. Is niet eens een keuze voor mij, maar iemand zei waarom ik niet koos om de opleiding geneeskunde in Rotterdam te doen. Daarbij gaf ik aan dat bij de EUR je langer moet studeren 6 jaar ipv 4, 4 vwo certificaten moet halen en 20.000 euro schoolgeld per jaar moet betalen. Toen kwam er een hele discussie over dat ik lui ben en niet de mentaliteit heb om geneeskunde te studeren.
De bijstand vraag kwam puur omdat ik niet weet wat ik moet doen als ik geen baan kan vinden na het halen van mijn diploma in de zorg, maar dat komt volgens mij wel goed.
Aha, dus als je eerst een MBO 4, dan een HBO-Associate Degree, dan een HBO-Bachelor en dan een HBO-Master zou doen, betaal je bij iedere opleiding gewoon de ~2000,- schoolgeld, maar als je een tweede opleiding op hetzelfde niveau wil doen betaal je de volle mep? Apart systeem dat we hier in NL hebben.UltraInstinct schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:18:
[...]
Omdat ik bij de RUG geen bachelor volg maar een premaster, dat hoort bij de master.
Dus als je een bachelor hebt in de zorg en wilt een andere bachelor volgen in de zorg kost het je 20.000 per jaar. Als je een master hebt in de zorg en je wilt een master doen in de zorg kost het je ook 20.000 euro per jaar.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Weet je dit 100% zeker? Ik heb zojuist het geprobeerd te achterhalen maar volgens mij moet jij voor deze 2e studie bij de EUR het instellingstarief betalen ad €2.083.UltraInstinct schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:18:
[...]
Omdat ik bij de RUG geen bachelor volg maar een premaster, dat hoort bij de master.
Bronnen:
https://apps.duo.nl/SRVS/...38575%29%2Cts%3DOcwDuoNew
https://www.studiekeuze12...s/hbo-naar-wo/collegegeld
[ Voor 15% gewijzigd door Backpacker op 26-03-2019 15:25 ]
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Ik had ook nog een vraag gesteld aan @UltraInstinct in mijn lange post.
Je negeert wel volledig de suggestie die @Ardana en ik hiervoor gemaakt hebben. Je betaalt namelijk instellingsgeld als je die HBO opleiding afgerond hebt. Het is echter niet duidelijk waarom je dat dan zou doen.UltraInstinct schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:18:
[...]
Als ik de opleiding geneeskunde volg aan de EUR dan moet ik voor de bachelor 20.000 euro per jaar betalen.
Ik zou het advies van iemand die ervaring heeft met beide opleidingen nog een goed doorlezen en op basis daarvan proberen te bedenken welke opleiding het beste bij je past.
Als ik je reacties hier lees dan denk ik dat " als een spons alles op te nemen, op zeer schoolse wijze werd alles je aangereikt" beter past dan "vrij weinig aangereikt en wordt er van verlangd dat de student deze kennis zelf bijspijkert". Tel daarbij op dat de wachttijden in Rotterdam minder lijken te zijn (op basis van aangehaalde reactie) en je al in Rotterdam woont en dan is Rotterdam in vrijwel elk opzicht gunstiger.
Het enige struikelpunt is dus de prijs, maar daarvoor komen we terug bij het begin van mijn post, kun je niet voorkomen dat je instellingsgeld moet betalen? Ik zou dat dus met de adviseur van je huidige opleiding bespreken. Misschien kun je wel alle vakken halen maar het nog niet voor de examencommissie (of HBO equivalent) laten komen en dat na afloop van / tegelijkertijd met de afronding van je EUR bachelor alsnog doen.
https://duo.nl/zakelijk/h...tie/soort-collegegeld.jspBackpacker schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:24:
[...]
Weet je dit 100% zeker? Ik heb zojuist het geprobeerd te achterhalen maar volgens mij moet jij voor deze 2e studie bij de EUR het instellingstarief betalen ad €2.083.
Bronnen:
https://apps.duo.nl/SRVS/...38575%29%2Cts%3DOcwDuoNew
https://www.studiekeuze12...s/hbo-naar-wo/collegegeld
Maar voor de duidelijkheid, je hebt toch (nog) "geen vergelijkbaar diploma behaald aan een andere bekostigde instelling in Nederland.", toch? De vraag is dus waarom je je huidige opleiding nu per se wil afronden, dan schiet je jezelf nogal in de voet lijkt me.
Wat let je om nu al te starten voordat je je HBO afrondt? Dan val je onder de uitzondering en betaal je gewoon het wettelijke collegegeld.een 2e opleiding is gestart tijdens een 1e opleiding en deze ononderbroken heeft gevolgd.
ofwel, zelfs als je al een HBO diploma hebt, zolang dit niet op gebied onderwijs of gezondheidszorg is, betaal je gewoon het wettelijk collegegeld,en niet die 20KHet wettelijk collegegeld voor het studiejaar 2018-2019 is € 2.060,-.
...
Er zijn 2 uitzonderingen op de 2e voorwaarde. De student betaalt ook wettelijk collegegeld als hij:
al wel een diploma aan een bekostigde instelling in Nederland heeft behaald, maar voor de 1e keer een opleiding op het gebied van onderwijs of gezondheidszorg volgt.
Your lack of planning is not my emergency
Ja dat klopt maar ik ben bijna klaar met een zorggerelateerde bachelor opleidinghellknight schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:05:
[...]
ofwel, zelfs als je al een HBO diploma hebt, zolang dit niet op gebied onderwijs of gezondheidszorg is, betaal je gewoon het wettelijk collegegeld,en niet die 20K
Ja dat kan, maar dan maak ik alles vele malen moeilijker voor mijzelf. Wanneer ga ik dan mijn hbo diploma halen? Ben dan bezig met geneeskunde en voor mijn scriptie moet ik een half jaar beschikbaar zijn. De RUG is vele malen gunstiger voor mij.SmurfLink schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:05:
[...]
[...]
Wat let je om nu al te starten voordat je je HBO afrondt? Dan val je onder de uitzondering en betaal je gewoon het wettelijke collegegeld.
Je maakt het jezelf inderdaad veel moeilijker. Waarom ben je direct dan bezig met geneeskunde en scriptie?UltraInstinct schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:15:
[...]
Ja dat klopt maar ik ben bijna klaar met een zorggerelateerde bachelor opleiding
[...]
Ja dat kan, maar dan maak ik alles vele malen moeilijker voor mijzelf. Wanneer ga ik dan mijn hbo diploma halen? Ben dan bezig met geneeskunde en voor mijn scriptie moet ik een half jaar beschikbaar zijn. De RUG is vele malen gunstiger voor mij.
Wat let je om je nu in te schrijven, rustig je HBO af te maken, geen studiepunten te halen voor Geneeskunde (of waar mogelijk alvast wat)... en vervolgens na je HBO verder te gaan? Kost je 2000 per jaar, ipv 20.000.
Dan betaal je in de collegejaren waarin je wel je HBO gehaald hebt waarschijnlijk wel instellingsgeld wettelijk collegegeld. De enige manier die misschien werkt (navragen bij studieadviseur oid) is om het afronden van het HBO uit te stellen tot het einde van je geneeskunde bachelor. Als je dan alle studiepunten hebt (voor allebei) dan kun je voor allebei tegelijk afstuderen.SmurfLink schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:28:
[...]
Wat let je om je nu in te schrijven, rustig je HBO af te maken, geen studiepunten te halen voor Geneeskunde (of waar mogelijk alvast wat)... en vervolgens na je HBO verder te gaan? Kost je 2000 per jaar, ipv 20.000.
Het enige waar je goed op moet letten is dat je studiepunten van HBO niet vervallen na zoveel jaar. Dat zul je dus na moeten vragen bij de studieadviseur van de HBO opleiding.
Is dit een vraag of stel je dit als gegeven?Verwijderd1 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:34:
Dan betaal je in de collegejaren waarin je wel je HBO gehaald hebt waarschijnlijk wel instellingsgeld.
Want volgens mij heb je het bij het verkeerde eind.
De student betaalt ook wettelijk collegegeld als hij:(...) een 2e opleiding is gestart tijdens een 1e opleiding en deze ononderbroken heeft gevolgd.
Ik stelde dat als iets om na te gaan, ik weet het namelijk niet zeker. Ik bedoelde wettelijk collegegeld trouwens, niet instellingsgeld.daan! schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 17:03:
[...]
Is dit een vraag of stel je dit als gegeven?
Want volgens mij heb je het bij het verkeerde eind.
[...]
Precies wat je in je tweede quote zegt dus.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd1 op 26-03-2019 17:34 ]
Er staat toch duidelijke dat als je niet aan de voorwaarden voor het wettelijk collegegeld voldoet (en dat doe je niet als je je HBO gaat afronden) dat je dan het instellingstarief moet betalen? En die is bij de EUR evenhoog als het wettelijke collegegeld
https://www.eur.nl/onderw...egegeldtarieven-2019-2020
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.