Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:54
Hallo allemaal,

In december ben ik klaar met mijn HBO opleiding en wil hierna na het behalen van een paar certificaten de opleiding geneeskunde gaan doen. Ik heb alvast maanden geld bij duo hiervoor geleend en opzij gezet.
De opleiding geneeskunde zal me totaal ongeveer 20 - 50.000 euro kosten.

Nu heb ik op mijn spaarrekening 20.000 euro en mijn schuld bij duo is exact hetzelfde.

- Als ik na het behalen van mijn HBO diploma geen baan kan vinden, heb ik recht op (bijstandsinkomen aangezien mijn vermogen nog steeds 0 is)?
- Moet ik ook belasting over mijn 'spaargeld' betalen als dit boven een bepaalde bedrag is, ondanks de schuld bij duo?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 22:23

NoFearCreations

3DPrint the world!

Op het eerste weet ik geen antwoord, maar belastingvrij eigen vermogen staat dit jaar op €30.000. Dat is dus wel spaar rekening en lopende rekening gecombineerd.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-04 18:00
Heb je zelf al gezocht naar de voorwaarden voor een bijstandsinkomen? Idem voor je belasting over spaargeld, twee zoektochten op Google gaan je verder helpen ;)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
NoFearCreations schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:44:
Op het eerste weet ik geen antwoord, maar belastingvrij eigen vermogen staat dit jaar op €30.000. Dat is dus wel spaar rekening en lopende rekening gecombineerd.
Hoe zit het dan met geleend geld? Als ik boven de 30.000 kom, moet ik dan daar wel belasting over betalen?
Arjan90 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:45:
Heb je zelf al gezocht naar de voorwaarden voor een bijstandsinkomen? Idem voor je belasting over spaargeld, twee zoektochten op Google gaan je verder helpen ;)
Ja, er staat dat ze naar je bankrekening kijken, verder heb ik niet echt verder onderzoek naar gedaan.

[ Voor 34% gewijzigd door UltraInstinct op 24-03-2019 15:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 20:27

job

Dan is dat onderzoek de volgende stap. De site van de rijksoverheid is er erg duidelijk over.

edit: ohja, vergeet niet dat als je in de bijstand wilt dat je beschikbaar moet zijn om te kunnen werken.
Als je studeert ben je dat niet.

[ Voor 43% gewijzigd door job op 24-03-2019 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pidipel
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-04 20:21
Hou ook rekening met het instellingscollegegeld bij langer dan 10jr studeren. Je hebt er al een HBO studie opzitten en een studie geneeskunde kan zomaar 7-8 jaar duren als je de wachttijden voor en tijdens de coschappen in acht neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:58
UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:49:
[...]

Hoe zit het dan met geleend geld? Als ik boven de 30.000 kom, moet ik dan daar wel belasting over betalen?

[...]
Of het geld geleend of zelf gespaard is maakt voor de bdienst niets uit...vermogen is vermogen.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:49:
[...]

[...]

Ja, er staat dat ze naar je bankrekening kijken, verder heb ik niet echt verder onderzoek naar gedaan.
Maakt niet uit wat voor een geld het is, als het op een rekening op jouw naam staat en jij kunt erbij, valt het onder eigen vermogen. Anders is het bijvoorbeeld met een hypotheek.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:08
UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:41:

Nu heb ik op mijn spaarrekening 20.000 euro en mijn schuld bij duo is exact hetzelfde.
Heb je nou €20.000 op je spaarrekening staan, waarvan alles is geleend van de DUO?

Of heb je €40.000 op je spaarrekening staan, waarvan €20.000 je eigen spaargeld is, en €20.000 geleend van de DUO?

Dat is mij niet helemaal duidelijk.

Als je €40.000 op je rekening hebt staan, dan gaat dat je in 2019 €55 aan vermogensbelasting kosten, want het maakt de belastingdienst niet uit dat het niet je eigen geld is.

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:51
In principe gaat het voor bijstand bij de vermogenstoets om het saldo van bezit en schulden, maar volgens https://www.antwoordop.nl...stand-financi-le-situatie gaat dat niet op voor studieschulden.

Sowieso is de kans op bijstand miniem na een studie. Je wordt geacht te werken.

Voor box3 belasting is het weer anders want daar mogen schulden minus een drempelbedrag afgetrokken worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 24-03-2019 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:31
Hallo allemaal,

In december ben ik klaar met mijn HBO opleiding en wil hierna na het behalen van een paar certificaten de opleiding geneeskunde gaan doen. Ik heb alvast maanden geld bij duo hiervoor geleend en opzij gezet.

- Als ik na het behalen van mijn HBO diploma geen baan kan vinden, heb ik recht op (bijstandsinkomen aangezien mijn vermogen nog steeds 0 is)?
- Moet ik ook belasting over mijn 'spaargeld' betalen als dit boven een bepaalde bedrag is, ondanks de schuld bij duo?

Alvast bedankt
Bijstand is vaak afhankelijk van gemeentelijke regels, studieschulden tellen echter niet in de regel niet voor de vermogensbepaling bij een bijstandsaanvraag. Je kan in dat geval dus niet je 20k op de spaarekening wegstrepen tegen de 20k schuld bij de DUO. Of het handig is in dat geval een bijstandsuitkering aan te vragen betwijfel ik, deze zal afgewezen worden i.v.m. te veel vermogen en je mag dan ook nog eens niet je vermogen "te snel" opmaken en dan alsnog bijstand aanvragen. Vaak is dat maximaal 1,5x het bijstandsbedrag dat je zou krijgen per maand.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:21

Saven

Administrator

Goldman schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:52:
[...]

Of het geld geleend of zelf gespaard is maakt voor de bdienst niets uit...vermogen is vermogen.
Regeer dan gewoon niet als je geen verstand van een onderwerp hebt :') ! Gewoon te vinden op de site van de belastingdienst https://www.belastingdien..._en_schulden/uw_schulden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Dennism schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:57:
[...]

Bijstand is vaak afhankelijk van gemeentelijke regels, studieschulden tellen echter niet in de regel niet voor de vermogensbepaling bij een bijstandsaanvraag. Je kan in dat geval dus niet je 20k op de spaarekening wegstrepen tegen de 20k schuld bij de DUO. Of het handig is in dat geval een bijstandsuitkering aan te vragen betwijfel ik, deze zal afgewezen worden i.v.m. te veel vermogen en je mag dan ook nog eens niet je vermogen "te snel" opmaken en dan alsnog bijstand aanvragen. Vaak is dat maximaal 1,5x het bijstandsbedrag dat je zou krijgen per maand.
Oke, maar als ik nu mijn HBO diploma heb en tijdelijk geen werk kan vinden heb ik dus geen inkomen, wat kan ik dan doen? Leven op geleend geld? 8)7
Hahn schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:56:
[...]

Heb je nou €20.000 op je spaarrekening staan, waarvan alles is geleend van de DUO?

Of heb je €40.000 op je spaarrekening staan, waarvan €20.000 je eigen spaargeld is, en €20.000 geleend van de DUO?

Dat is mij niet helemaal duidelijk.

Als je €40.000 op je rekening hebt staan, dan gaat dat je in 2019 €55 aan vermogensbelasting kosten, want het maakt de belastingdienst niet uit dat het niet je eigen geld is.
20.000 op spaarrekening en 20.000 schuld
NoFearCreations schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:53:
[...]

Maakt niet uit wat voor een geld het is, als het op een rekening op jouw naam staat en jij kunt erbij, valt het onder eigen vermogen. Anders is het bijvoorbeeld met een hypotheek.
Vermogen is toch uiteindelijk bedrag wat je beschikt - schulden :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:03:
[...]

Oke, maar als ik nu mijn HBO diploma heb en tijdelijk geen werk kan vinden heb ik dus geen inkomen, wat kan ik dan doen? Leven op geleend geld? 8)7
In dit geval kan jij in ieder geval leven van die €20.000 die je hebt.

Waarom zei je in je startpost eigenlijk dat je vermogen 0 is? Je hebt €40.000 waarvan €20.000 niet van jou is. Dat maakt dat je vermogen €20.000 is, geen 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

[...]

[...]

[...]

https://www.rijksoverheid...-heb-ik-recht-op-bijstand

Je mag dus zo'n 6k aan vermogen hebben voordat je een bijstandsuitkering wordt geweigerd. Zie ook mijn link hierboven en trek je conclusie. Geen zorgen dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

[...]
Werk zoeken. Je kan mij niet wijs maken dat je met een HBO diploma geen werk kan vinden.

Je gaat er misschien niet je droombaan mee vinden. Maar werk is overal.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
[...]

Oke, maar als ik nu mijn HBO diploma heb en geen werk kan vinden heb ik dus geen inkomen, wat kan ik dan doen? Leven op geleend geld? 8)7
Dat zal afhankelijk zijn van de gemeente waar je woont, kijk dus goed naar hun regels voor bijstand.
Maar ja, in een aantal gevallen zal het daar inderdaad op neerkomen. De vraag is natuurlijk wel hoe lastig het gaat zijn om werk te vinden (desnoods tijdelijk iets dat tijdens een studie als bijbaan gezien zou worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

[...]

Oke, maar als ik nu mijn HBO diploma heb en geen werk kan vinden heb ik dus geen inkomen, wat kan ik dan doen? Leven op geleend geld? 8)7
[...]

[...]

Maar dat geld staat toch niet vast? Als jij morgen een gekke bui krijgt en die 20.000 uitgeeft aan een auto? Omdat jij het aan het sparen bent om een bepaalde schuld af te lossen, maakt voor de belastingdienst niet uit.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
NoFearCreations schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:06:
[...]

Maar dat geld staat toch niet vast? Als jij morgen een gekke bui krijgt en die 20.000 uitgeeft aan een auto? Omdat jij het aan het sparen bent om een bepaalde schuld af te lossen, maakt voor de belastingdienst niet uit.
Dan moet je niet de maand erna bijstand aan gaan vragen, die zijn nogal streng op het "verbranden" van vermogen ;)
Saven schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:05:
[...]

https://www.rijksoverheid...-heb-ik-recht-op-bijstand

Je mag dus zo'n 6k aan vermogen hebben voordat je een bijstandsuitkering wordt geweigerd. Zie ook mijn link hierboven en trek je conclusie. Geen zorgen dus.
Voor bijstand maakt dat wel uit, studieschulden mag je namelijk bij de vermogenstoets voor bijstand vaak niet wegstrepen. In veel gevallen zal TS voor het aanvragen van bijstand dus 20k vermogen hebben, namelijk 20k op een spaarrekening en 0 schuld die weggestreept kan worden.

[ Voor 41% gewijzigd door Dennism op 24-03-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

[...]

Ik heb nooit een bijstandsuitkering gehad, maar lijkt me sterk dat ze een andere richtlijn aanhouden voor 'vermogen' dan in andere gevallen:
Saven schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:02:
[...]

Regeer dan gewoon niet als je geen verstand van een onderwerp hebt :') ! Gewoon te vinden op de site van de belastingdienst https://www.belastingdien..._en_schulden/uw_schulden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Hahn schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:05:
[...]

In dit geval kan jij in ieder geval leven van die €20.000 die je hebt.

Waarom zei je in je startpost eigenlijk dat je vermogen 0 is? Je hebt €40.000 waarvan €20.000 niet van jou is. Dat maakt dat je vermogen €20.000 is, geen 0.
Ik heb 20.000 euro op mijn spaarrekening, niet 40.000 euro. 20.000 euro op bank - 20.000 schuld = 0 euro, dat bedoel ik.
SmurfLink schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:05:
[...]

Werk zoeken. Je kan mij niet wijs maken dat je met een HBO diploma geen werk kan vinden.

Je gaat er misschien niet je droombaan mee vinden. Maar werk is overal.
Jij wilt mij wijs maken dat na het behalen van mijn diploma ik gelijk de volgende dag een baan heb? Kerel waar heb jij het over, ik zeg niet dat ik jarenlang de bijstand inga, het zullen waarschijnlijk paar maanden zijn tot ik een baan heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:09:
[...]

Ik heb 20.000 euro op mijn spaarrekening, niet 40.000 euro. 20.000 euro op bank - 20.000 schuld = 0 euro, dat bedoel ik.
[...]

Jij wilt mij wijs maken dat na het behalen van mijn diploma ik gelijk de volgende dag een baan heb? Kerel waar heb jij het over, ik zeg niet dat ik jarenlang de bijstand inga, het zullen waarschijnlijk paar maanden zijn tot ik een baan heb.
Baantje in de horeca, productie, dat soort zaken moet toch wel lukken op korte termijn en vanuit dat baantje doorzoeken naar een baan behorende bij je opleiding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
[...]

[...]

Ja, je kan letterlijk in een paar dagen een baan hebben. Loop eens een uitzendbureau binnen. Natuurlijk ver beneden jouw niveau, maar nog altijd beter dan in de bijstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
[...]

Oké, dat was me zelfs na je antwoord op mijn eerste vraag niet duidelijk geworden 8)7 In plaats van het te hebben over '20.000 euro op rekening en 20.000 euro schuld' had je beter gewoon direct kunnen zeggen dat je géén eigen spaargeld hebt. Had een hoop verwarring voorkomen.
[...]

Kerel, je kan ook solliciteren voordat je afstudeert, hè? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Hahn schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:13:
[...]
Oké, dat was me zelfs na je antwoord op mijn eerste vraag niet duidelijk geworden 8)7 In plaats van het te hebben over '20.000 euro op rekening en 20.000 euro schuld' had je beter gewoon direct kunnen zeggen dat je géén eigen spaargeld hebt. Had een hoop verwarring voorkomen.

[...]

Kerel, je kan ook solliciteren voordat je afstudeert, hè? ;)
Dat doe ik ook, maar er staat momenteel niks open in de gezondheidszorg sector. Wil graag in een ziekenhuis aan de slag gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:06

Zenix

BOE!

De schuld van de DUO kan je aftrekken in box3. Dus heb je bijvoorbeeld 20k spaargeld en 20k studieschuld, dan is je echte vermogen ongeveer 3k, omdat je wel een drempel hebt bij schulden die je kan aftrekken. Aangezien vermogensgrens op 30k zit hoef je sowieso geen vermogensbelasting te gaan betalen. Het is dus geen 0.

https://www.belastingdien...ulden/uw_schulden/drempel

[ Voor 25% gewijzigd door Zenix op 24-03-2019 16:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Uhm... Ja.
Een tijdelijk baantje vinden tegen minimumloon wil ik je best garanderen. En als je slim bent regel je iets waar je kan beginnen zodra je een afstudeer datum hebt.
Ze staan echt te springen om orderpickers, horecapersoneel, callcenter medewerkers, thuiszorg hulpen, groenten plukkers. Genoeg bedrijven waar je bij wijze van spreken dezelfde dag nog kan beginnen.

Een baantje op HBO niveau kost wat meer tijd. Maar ook daar kun je al beginnen met zoeken zodra je weet dat je binnen een paar maanden afstudeert. En hoe makkelijk dat gaat ligt een beetje aan welk diploma je hebt.
Voor HBO niveau zitten ze waarschijnlijk wat minder te wachten op iemand die na een half jaartje alweer gaat studeren.

Daarnaast kost bijstand aanvragen ook tijd.
En je komt er eigenlijk alleen in als je om een of andere reden die bovenstaande baantjes niet kan doen. Denk aan een alleenstaande ouder; een verslaafde of iemand met een beperking.

Overigens. Die 20-50k aan kosten die je verwacht. Is dat alleen voor de studie of inclusief geld om al die jaren van te leven? Want als student heb je ook geen recht op een uitkering.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
RocketKoen schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:30:
[...]

Uhm... Ja.
Een tijdelijk baantje vinden tegen minimumloon wil ik je best garanderen. En als je slim bent regel je iets waar je kan beginnen zodra je een afstudeer datum hebt.
Ze staan echt te springen om orderpickers, horecapersoneel, callcenter medewerkers, thuiszorg hulpen, groenten plukkers. Genoeg bedrijven waar je bij wijze van spreken dezelfde dag nog kan beginnen.

Een baantje op HBO niveau kost wat meer tijd. Maar ook daar kun je al beginnen met zoeken zodra je weet dat je binnen een paar maanden afstudeert. En hoe makkelijk dat gaat ligt een beetje aan welk diploma je hebt.
Voor HBO niveau zitten ze waarschijnlijk wat minder te wachten op iemand die na een half jaartje alweer gaat studeren.

Daarnaast kost bijstand aanvragen ook tijd.
En je komt er eigenlijk alleen in als je om een of andere reden die bovenstaande baantjes niet kan doen. Denk aan een alleenstaande ouder; een verslaafde of iemand met een beperking.

Overigens. Die 20-50k aan kosten die je verwacht. Is dat alleen voor de studie of inclusief geld om al die jaren van te leven? Want als student heb je ook geen recht op een uitkering.
toon volledige bericht
Nee, als ik werk of bijstand heb wil ik vwo certificaten halen en als ik eenmaal ben begonnen met de opleiding dan heb ik inderdaad geen recht op uitkering.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

[...]

Ja dame, dat kan. En weetje, zal ik je wat schokkends vertellen? Je kan ook VOOR je afstuderen al een baantje zoeken. Dan heb je sowieso een hoop meer zakgeld en kan je prima de periode overbruggen tussen afstuderen en een baan na je studie. Dat doen nogal veel mensen, hun studie betalen van hun bijbaan. Echt geen wereldvreemd concept.. gewoon een studentenuitzendbureau binnenlopen, klaar. Of bij de supermarkt aankloppen, hoewel je daar waarschijnlijk te oud voor gaat zijn.

De bijstand is bedoeld voor mensen die niet kunnen werken. Niet voor zij die dat niet willen.

[ Voor 4% gewijzigd door SmurfLink op 24-03-2019 16:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]

Lees deze uitspraak even door. Inhoudsindicatie:
Intrekking en terugvordering bijstand. Verzwegen bankrekening. Boven vermogensgrens. Studieschuld wordt niet als schuld in aanmerking genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
Verwijderd1 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:40:
[...]

Lees deze uitspraak even door. Inhoudsindicatie:

[...]
Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-04 19:12
UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:35:
[...]

Nee, als ik werk of bijstand heb wil ik vwo certificaten halen en als ik eenmaal ben begonnen met de opleiding dan heb ik inderdaad geen recht op uitkering.
Studeren met een bijstand kan sowieso niet, tenzij je het bij je 36-urige werkweek doet. Bijstand betekent dat je full-time werk voor alles moet laten gaan. Als je 20 uur wilt werken en daarbij wilt studeren, betekent het dat je van het loon van die 20 uur moet overleven, daar krijg je dan geen bijstand nog bij, want je zou nog meer kunnen werken.
Ergens begrijpelijk, maar ergens ook een domme regel, want in mijn ervaring betekent het dat mensen zich moeilijker kunnen laten omscholen, en voornamelijk vrijgezellen hier minder makkelijk door bedeeld worden (partners kunnen vaak de woon-/leefkosten betalen terwijl andere partner studeert met geleend geld).

&

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:23

Barrycade

Through the...

Het moet wel allemaal komen aanwaaien bij TS hè...

Met bijna een HBO diploma op zak zou ik toch wel iets meer zelfredzaamheid verwachten.

Waar heb je stage gelopen? Bel ze eens op of ze nog een plek voor je hebben.

En qua bijstand? Waar leef je nu dan van? Ik neem aan dat je thuis ofzo woont? Dat je je stufi allemaal op je rekening hebt staan?

Dan heb je dus nu eigenlijk een voorschot op je financiering van vervolgstudie genomen toch? Dus ja als je niet gaat werken maar verder gaat studeren zal je die 20k toch op moeten eten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En bijstand wil je ook niet. Als je daar in zit moet je alles aannemen qua werk om er zsm uit te komen, en alles wat je aanneemt wordt gekort op je bijstand. Ergo: als jij voor 40 uur per week ergens kunt gaan putjesscheppen dan moet je dat doen. Bij mij ((20 jaar terug) vereisten ze direct bij de aanvraag al dat ik me inschreef bij 3 uitzendbureaus, alles aannam wat er kwam en me een weet later weer zou melden om te vertellen wat er wel en niet gelukt was. En dat was 20 jaar terug, ik verwacht dat ze tegenwoordig strenger zijn.
Bijstand wil je niet, zoek gewoon een (bij) baan waar je net na je studie kunt blijven werken. Heb je toch iets van een inkomen. En meer dan evt bijstand. Die imho overigens sowieso niet voor dit soort gevallen bedoeld is, maar voor de mensen die het echt nodig hebben. Gratis geld bestaat niet ;)

Zou me ook zeker niet vergissen in de loting voor geneeskunde. Ben je al ingeloot? Zo nee, zorg dan voor een plan B :)

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 24-03-2019 17:41 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:54
UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:35:
[...]

Nee, je krijgt geen bijstand als je gaat studeren of certificaten gaat halen. Als je bijstand wilt moet je werkloos zijn, en ik kan je bijna garanderen dat je binnen een week werk hebt, wat voor werk doet er niet toe, maar je hebt werk!

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:25
Hallo allemaal,

Alvast bedankt
Waarom heb je nu al 20k geleend bij DUO? als ik het goed begrijp studeer je nog aan het HBO t/m december 2019, dan paar maanden VWO certificaten halen om daarna WO geneeskunde te doen, correct? zo ja, dan heb je nu alleen geld nodig om die paar maanden VWO certificaten te overbruggen toch? dat is toch geen 20k?

verder eens met de rest: hier is de bijstand niet voor en al krijg je het dan moet je het niet willen (stel dat je voor 32u/wk in een kas gezet wordt, veel succes met certificaten halen dan). Veeel fijner om op je eigen voorwaarden verder te kunnen, door ff bijbaantje te regelen voor de tijd die nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
Fr33z schreef op zondag 24 maart 2019 @ 17:55:
[...]

Waarom heb je nu al 20k geleend bij DUO? als ik het goed begrijp studeer je nog aan het HBO t/m december 2019, dan paar maanden VWO certificaten halen om daarna WO geneeskunde te doen, correct? zo ja, dan heb je nu alleen geld nodig om die paar maanden VWO certificaten te overbruggen toch? dat is toch geen 20k?

verder eens met de rest: hier is de bijstand niet voor en al krijg je het dan moet je het niet willen (stel dat je voor 32u/wk in een kas gezet wordt, veel succes met certificaten halen dan). Veeel fijner om op je eigen voorwaarden verder te kunnen, door ff bijbaantje te regelen voor de tijd die nodig is.
Omdat als je eenmaal begint met de opleiding je iets van 400-500 euro per maand kunt lenen, ik moet ook in kamers leven en dat red je niet ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:59
UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:22:
[...]

Omdat als je eenmaal begint met de opleiding je iets van 400-500 euro per maand kunt lenen, ik moet ook in kamers leven en dat red je niet ermee
Je kan ~1000 euro per maand lenen volgens DUO. Ik weet alleen niet hoeveel jaar je nog recht hebt omdat je al een hbo-studie hebt gedaan. Het kan zijn dat je dus helemaal niets van DUO kan lenen voor je studie geneeskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04 18:05

Dido

heforshe

UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:18:
Dat doe ik ook, maar er staat momenteel niks open in de gezondheidszorg sector. Wil graag in een ziekenhuis aan de slag gaan.
Misschien moet je dan beleidsmedewerker worden ergens in Den Haag. Daar investeren ze namelijk momenteel flink in campagnes om personeel voor de zorgsector te werven, maar ik bergijp van jou dat die hele sector bomvol zit :?

Ik denk dat je, zoals anderen al aangeven, misschien even wat minder moet kijken naar wat je nu op dit moment zelf misschien graag wil, en iets meer focussen op wat de mogelijkheden zijn die je op dit moment hebt. Dat zijn er waarschijnlijk best een hoop, maar een paar maanden thuis zitten en je hand ophouden voor bijstand terwijl je gaat studeren is er niet een van.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:22:
[...]

Met een bijbaan zou dat toch een stuk makkelijker zijn lijkt me... heb je een specifieke reden dat je nu geen bijbaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
SmurfLink schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:57:
[...]

Met een bijbaan zou dat toch een stuk makkelijker zijn lijkt me... heb je een specifieke reden dat je nu geen bijbaan hebt?
Ik heb stage en leer voor de vwo certificaten.
en daarnaast als ik wat verdien dan korten ze dat gelijk uit in de huurtoeslag van mijn ouders. Vorig jaar 4000 euro netto verdient en 1500 aan huurtoeslag terug moeten betalen, lekker is dat als je elke keer 70 km moet reizen voor je werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:02:
[...]

Ik heb stage en leer voor de vwo certificaten.
en daarnaast als ik wat verdien dan korten ze dat gelijk uit in de huurtoeslag van mijn ouders. Vorig jaar 4000 euro netto verdient en 1500 aan huurtoeslag terug moeten betalen, lekker is dat als je elke keer 70 km moet reizen voor je werk.
Huh, maar je zegt net dat je op kamers leeft. Hoe heeft dat effect op je ouders huurtoeslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
SmurfLink schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:03:
[...]

Huh, maar je zegt net dat je op kamers leeft. Hoe heeft dat effect op je ouders huurtoeslag?
Ik zeg dat ik in kamers moet gaan leven als ik de opleiding geneeskunde volg, het is in groningen en ik woon in rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:05:
[...]

Ik zeg dat ik in kamers moet gaan leven als ik de opleiding geneeskunde volg, het is in groningen en ik woon in rotterdam
Een beetje specialist verdient wel 4x modaal. dat is 2 a 3 x een modaal salaris meer dan andere HBO/WO'ers.

Ik zou niet zo bang zijn voor een studieschuld van 70~80K op het eind van je studie. Het is een investering die zich in veelvoud terug betaald. OPM met een gigantische leverage.

Als je bang bent voor die schuld, zou je ook kunnen kiezen om hoog betaald werk te doen naast je studie. Dat kan bij geneeskunde niet in elk jaar, vooral naast je co-schappen is het bijna onmogelijk.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
3x3 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:20:
[...]

Een beetje specialist verdient wel 4x modaal. dat is 2 a 3 x een modaal salaris meer dan andere HBO/WO'ers.

Ik zou niet zo bang zijn voor een studieschuld van 70~80K op het eind van je studie. Het is een investering die zich in veelvoud terug betaald. OPM met een gigantische leverage.

Als je bang bent voor die schuld, zou je ook kunnen kiezen om hoog betaald werk te doen naast je studie. Dat kan bij geneeskunde niet in elk jaar, vooral naast je co-schappen is het bijna onmogelijk.
Klopt, als AMC verdien je volgens de cao max 11.000 per maand bruto (weet niet meer of het fulltime is of 36 uur per week). Daarvoor moet je je wel specialiseren en dat duurt ook nog 6 jaar. Voor een schuld ben ik niet bang, alleen ik wil nu wel rondkomen en genoeg tijd hebben om de vwo certificaten te halen. Scheikunde en natuurkunde zijn heel erg pittig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3

3x3

UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:22:
[...]

Klopt, als AMC verdien je volgens de cao max 11.000 per maand bruto (weet niet meer of het fulltime is of 36 uur per week). Daarvoor moet je je wel specialiseren en dat duurt ook nog 6 jaar. Voor een schuld ben ik niet bang, alleen ik wil nu wel rondkomen en genoeg tijd hebben om de vwo certificaten te halen. Scheikunde en natuurkunde zijn heel erg pittig.
Ik weet niet of een tussenjaar om vermogen op te bouwen ook een optie is?

Als je nu 1 jaar gaat werken. Daar netto 20 ~25K aan overhoudt en je certificaten haalt, dan begin je je studie met een buffer van 40K + recht op duo. Daarmee moet je het eind van je studie wel halen zonder tijdens je studie te moeten werken.

Als dat fiscaal je ouders raakt, zou je met bijvoorbeeld een oom die die toeslagen allemaal niet heeft kunnen afspreken dat je daar als hospice gaat wonen en op dat adres ingeschreven staat.

In mijn tijd kon je als student prima leven op basis van de maximale lening van DUO. Dat zal nu ook wel moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:59
UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:05:
[...]

En geneeskunde in Rotterdam is geen optie?
3x3 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:29:
Als dat fiscaal je ouders raakt, zou je met bijvoorbeeld een oom die die toeslagen allemaal niet heeft kunnen afspreken dat je daar als hospice gaat wonen en op dat adres ingeschreven staat.
Dat zou ik alleen doen als TS er dan ook daadwerkelijk gaat wonen, want met zo een constructie kan je er op rekenen dat ze gaan controleren of TS er ook daadwerkelijk woont. Toen de uitwonende beurs nog een gift was deed de DUO dat ook, mensen die bij familie gingen wonen konden extra controles verwachten, juist omdat het een manier is om te gaan frauderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

@Transportman Ik heb de TS aangeraden om daar te gaan wonen. Niet om fraude te plegen. Als dat onduidelijk was, dan wil ik dat nu nogmaals verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
3x3 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:29:
[...]

Ik weet niet of een tussenjaar om vermogen op te bouwen ook een optie is?

Als je nu 1 jaar gaat werken. Daar netto 20 ~25K aan overhoudt en je certificaten haalt, dan begin je je studie met een buffer van 40K + recht op duo. Daarmee moet je het eind van je studie wel halen zonder tijdens je studie te moeten werken.

In mijn tijd kon je als student prima leven op basis van de maximale lening van DUO. Dat zal nu ook wel moeten lukken.
Daar zit ik ook over na te denken. Ik moet wel na het behalen van mijn diploma uit huis en de huurprijzen hier in Rotterdam zijn ook abnormaal aan het worden. Als ik bijvoorbeeld 3 dagen per week werk en daarna studeer, vraag ik me wel af hoeveel er overblijft.
Transportman schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:34:
[...]

En geneeskunde in Rotterdam is geen optie?

[...]

Dat zou ik alleen doen als TS er dan ook daadwerkelijk gaat wonen, want met zo een constructie kan je er op rekenen dat ze gaan controleren of TS er ook daadwerkelijk woont. Toen de uitwonende beurs nog een gift was deed de DUO dat ook, mensen die bij familie gingen wonen konden extra controles verwachten, juist omdat het een manier is om te gaan frauderen.
Nee, in Rotterdam heb je 4 certificaten nodig en in Groningen 2. Daarnaast begin je bij Rotterdam gelijk met de bachelor en in groningen met de premaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:00:

Nee, in Rotterdam heb je 4 certificaten nodig en in Groningen 2. Daarnaast begin je bij Rotterdam gelijk met de bachelor en in groningen met de premaster.
Zijn die 4 (VWO?) certificaten zo'n probleem dan? Als ik dat stuk over de premaster in Groningen doorlees is dat ook niet heel simpel:
Qua leerstof is het misschien niet het zwaarste op de markt; we vragen je niet om duizenden pagina's stof te bestuderen (dat doen we pas tijdens de premaster).

https://www.rug.nl/umcg/education/medicine/lateral-entry/
Ik ben niet thuis in de geneeskunde studies, maar misschien kun je ook nog de andere kant opkijken (België)? Ik weet ook niet hoe het dan met stufi zit, maar ik zou wel alle opties goed bekijken (misschien nog een apart topic openen specifiek daarover als je zelf ook nog met twijfels zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
[...]

[...]

Nou, aparte instelling. :9 Als of je na je studie exact 0,- euro op je rekening hebt 8)7 Hoe je aan 20 tot 50.000 euro komt voor een bachelor studie geneeskunde snap ik ook niet. Kosten voor de studie bedragen toch gewoon de 2000,- euro/jaar en misschien nog 1000,- euro aan boeken?
En ik neem aan dat je naast je studie toch gewoon nog part time ergens gaat werken?

Edit: pagina twee over het hoofd gezien |:(

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Verwijderd1 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:07:
[...]

Zijn die 4 (VWO?) certificaten zo'n probleem dan? Als ik dat stuk over de premaster in Groningen doorlees is dat ook niet heel simpel:

[...]

Ik ben niet thuis in de geneeskunde studies, maar misschien kun je ook nog de andere kant opkijken (België)? Ik weet ook niet hoe het dan met stufi zit, maar ik zou wel alle opties goed bekijken (misschien nog een apart topic openen specifiek daarover als je zelf ook nog met twijfels zit).
Ja , voor vier vwo certificaten heb je gerust 3 jaar nodig om ze te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:16:
[...]

Ja , voor vier vwo certificaten heb je gerust 3 jaar nodig om ze te halen.
Is dat echt zo? Hier hebben ze het over een hele VWO opleiding in een jaar. Dat vergt natuurlijk wel meer inzet dan gewoon VWO (afhankelijk van je voorkennis) maar het is denk ik wel te doen, zeker voor iemand die een studie als geneeskunde wel ziet zitten (veel stampwerk, zie voorgaande quote over duizenden pagina's).

Ik zou daar ook nog wat meer naar kijken. Zeker als je thuis woont en niet werkt kun je veel meer uren studeren (om bijvoorbeeld die VWO certificaten te halen, die basis goed leggen helpt je ook in de rest van je studie en daarna)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjepper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-04 22:28
Misschien niet wat je wilt horen maar bijstand is voor mensen die absoluut geen werk kunnen vinden en ook uit een situatie komen waardoor ze vaak door onmacht werkloos zijn geworden.

Waarom word er niet nu alvast een bijbaantje gezocht of een baan zodat je inkomen hebt en verder kan kijken?

Je kan het recht op een bijstand echt wel vergeten in je huidige situatie. Daarnaast zal je in de bijstand actief moeten solliciteren ook al is het ver onder niveau of in ander werkgebied. dan heb jij echt geen tijd om ondertussen te studeren, daar is het ook absoluut geen hulpmiddel voor. Het is een hulp om te kunnen leven terwijl je jezelf uit een benarde situatie haalt het zijnde werkeloosheid.

Ik werk ook gewoon naast mijn studie en mocht ik klaar zijn en nog een baan hebben dan zoek ik er wel een tweede bij.

Recht op bijstand is lastig daarnaast heb je ongeacht je schuld 20k op je rekening staan. voor verdere toeslagen ect dien je dan ook op te passen dat men niet gaat weigeren of terugvorderen.

Tot slot vind ik je redenering erg slecht en zou ik het redelijk storend vinden als mensen hiervoor de bijstand gebruiken.

Excuus voor deze insteek maar bijstand is in de situatie die je nu schetst niet bedoeld voor jou.

Om na deze negatieve toon ook wat tips te geven

Kijk of een tussenjaar mogelijk is en ga sparen, leef op een kleine voet en je hebt mogelijk het gewenste bedrag voor je studie. Maak een plan voor jezelf hoe je dit verder aan wil pakken. Tot slot je bent neem ik aan nog jong dus je bent erg gewild, misschien niet in het directe werkgebied ivm certificaten maar er zijn vaak nog andere werkgebieden die wel interessant zijn als ervaring voor je CV.

[ Voor 43% gewijzigd door sjepper op 24-03-2019 22:10 ]

|9800X3D|32GB|RTX 5070Ti|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Laatst online: 13:44
Hallo @UltraInstinct , wat leuk dat je geneeskunde wilt studeren!
Welke HBO studie doe je nu, en waarom ben je die gaan doen?
Nu ben je bijna klaar en wil je niet in je eigen vakgebied gaan werken?
Hoe komt dat? Niet wat je ervan had verwacht? Verdient te weinig?
Waarom wil je Geneeskunde gaan doen, wat is je motivatie? Wat verwacht je van het vak?
Weet je al welke vervolgopleiding je daarna in wilt?
Hoe ga je de opleiding eigenlijk in komen? Via de selectieprocedure? Weet je hoe dat werkt en hoeveel kans je maakt?

Ik ga je wat feedback geven.
Het is allemaal goed bedoeld, doe ermee wat je wilt.

Je komt namelijk een beetje over alsof je een eindstation hebt bedacht maar nog niet echt weet hoe je er komt en waarom daar wilt komen.
Dat lijkt zo met de HBO opleiding (wil er na behalen diploma helemaal niet in werken).
Met dit topic (ik wil bijstand tijdens mijn Geneeskunde opleiding, maar dat kan dus helemaal niet)
En met de opleiding Geneeskunde (het wordt Groningen want daar heb ik minder VWO certificaten voor nodig).

Dus mij advies is om eerst terug te kijken naar het verleden om te zien waarom je op deze plek in je leven bent gekomen, en vervolgens een langjarenplan te maken waarin je de valkuilen van vroeger weet te vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Als arts is je kostje gekocht. Bijstandsuitkeringen zijn bedoeld voor mensen die echt niet anders aan geld kunnen komen en bekostigd wordt uit de werkende samenleving. Ik voel hier toch enig onrechtvaardigheid in wat TS wil en dat is nog zacht uitgedrukt. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Verwijderd1 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:30:
[...]

Is dat echt zo? Hier hebben ze het over een hele VWO opleiding in een jaar. Dat vergt natuurlijk wel meer inzet dan gewoon VWO (afhankelijk van je voorkennis) maar het is denk ik wel te doen, zeker voor iemand die een studie als geneeskunde wel ziet zitten (veel stampwerk, zie voorgaande quote over duizenden pagina's).

Ik zou daar ook nog wat meer naar kijken. Zeker als je thuis woont en niet werkt kun je veel meer uren studeren (om bijvoorbeeld die VWO certificaten te halen, die basis goed leggen helpt je ook in de rest van je studie en daarna)
Biologie, scheikunde, wiskunde a en natuurkunde in 1 jaar? Veel geluk
daan! schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:46:
Hallo @UltraInstinct , wat leuk dat je geneeskunde wilt studeren!
Welke HBO studie doe je nu, en waarom ben je die gaan doen?
Nu ben je bijna klaar en wil je niet in je eigen vakgebied gaan werken?
Hoe komt dat? Niet wat je ervan had verwacht? Verdient te weinig?
Waarom wil je Geneeskunde gaan doen, wat is je motivatie? Wat verwacht je van het vak?
Weet je al welke vervolgopleiding je daarna in wilt?
Hoe ga je de opleiding eigenlijk in komen? Via de selectieprocedure? Weet je hoe dat werkt en hoeveel kans je maakt?

Ik ga je wat feedback geven.
Het is allemaal goed bedoeld, doe ermee wat je wilt.

Je komt namelijk een beetje over alsof je een eindstation hebt bedacht maar nog niet echt weet hoe je er komt en waarom daar wilt komen.
Dat lijkt zo met de HBO opleiding (wil er na behalen diploma helemaal niet in werken).
Met dit topic (ik wil bijstand tijdens mijn Geneeskunde opleiding, maar dat kan dus helemaal niet)
En met de opleiding Geneeskunde (het wordt Groningen want daar heb ik minder VWO certificaten voor nodig).

Dus mij advies is om eerst terug te kijken naar het verleden om te zien waarom je op deze plek in je leven bent gekomen, en vervolgens een langjarenplan te maken waarin je de valkuilen van vroeger weet te vermijden.
toon volledige bericht
Ik wou altijd al iets met medicijnen doen en mensen voorlichting geven over medicijnen, maar helaas was mijn niveau te laag. De opleiding apothekersassistent heb ik afgerond en een vervolgopleiding die hierop aansloot was farmakunde. Wou eigenlijk studeren op apotheker te worden maar daar moet je 4 vwo certificaten halen en mocht je beginnen aan de bachelor. Voor mij is dit niet te doen omdat ik elke jaar 20.000 euro instellingsgeld moet betalen. Toen zag ik de zijstroom geneeskunde bij de universiteit van groningen. Hier kan ik de premaster doen en later mijzelf verder specialiseren, dacht zelf richting anesthesie maar daar zal ik eenmaal in de coschappen betere weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
aljooge schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:57:
Als arts is je kostje gekocht. Bijstandsuitkeringen zijn bedoeld voor mensen die echt niet anders aan geld kunnen komen en bekostigd wordt uit de werkende samenleving. Ik voel hier toch enig onrechtvaardigheid in wat TS wil en dat is nog zacht uitgedrukt. }:|
Ik weet niet waar je het over hebt maar iedereen tegenwoordig fraudeert enorm met een bijstanduitkering en de overheid doet er niks over. Kwam nog laatst in de nieuws dat de UWV expres niks doet omdat het veel tijd kost. Heb je zelf niet gelezen dat Polen in Polen een Nederlandse uitkering innen en er niks wordt gedaan? Weet niet waar jij salty over doet. Ik fraudeer niet, wil alleen weten, hoe ik aan geld kom als ik na mijn diploma niet een baan heb voor een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik vind het idee om eerst een jaartje te werken niet eens zo'n verkeerde. Dat geeft je de mogelijkheid goed uit te zoeken wat je wil. Het mooiste is als je in de zorg kunt werken natuurlijk. Zou dat geen optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:00:
[...]

[...]

Ik wou altijd al iets met medicijnen doen en mensen voorlichting geven over medicijnen, maar helaas was mijn niveau te laag. De opleiding apothekersassistent heb ik afgerond en een vervolgopleiding die hierop aansloot was farmakunde. Wou eigenlijk studeren op apotheker te worden maar daar moet je 4 vwo certificaten halen en mocht je beginnen aan de bachelor. Voor mij is dit niet te doen omdat ik elke jaar 20.000 euro instellingsgeld moet betalen. Toen zag ik de zijstroom geneeskunde bij de universiteit van groningen. Hier kan ik de premaster doen en later mijzelf verder specialiseren, dacht zelf richting anesthesie maar daar zal ik eenmaal in de coschappen betere weten.
Dus je wil niet de basis doen, in een jaar of over wat meer tijd maar wel twee van de vier certificaten 'rushen' en vervolgens een premaster gaan doen. Ik hoop dat je inziet dat die premaster er dan ook niet makkelijker op wordt én dat die vier VWO vakken (met alle respect) waarschijnlijk een eitje zijn vergeleken met het stampen wat je in die premaster gaat doen. Dan kun je denk ik beter wat meer tijd in de VWO vakken steken, daar heb je later sowieso profijt van.

Wat betreft dat instellingsgeld, geldt dat voor een tweede studie in de zorg? Ik dacht altijd dat dat niet zo was, zie bijvoorbeeld:
Geen extra collegegeld voor tweede studie als:
je een tweede bachelor of een tweede master in de zorg of in het onderwijs wilt volgen en nog geen diploma behaald hebt in een van deze richtingen.

https://www.studiekeuze12...ngscollegegeld-wat-is-dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Verwijderd1 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:14:
[...]

Dus je wil niet de basis doen, in een jaar of over wat meer tijd maar wel twee van de vier certificaten 'rushen' en vervolgens een premaster gaan doen. Ik hoop dat je inziet dat die premaster er dan ook niet makkelijker op wordt én dat die vier VWO vakken (met alle respect) waarschijnlijk een eitje zijn vergeleken met het stampen wat je in die premaster gaat doen. Dan kun je denk ik beter wat meer tijd in de VWO vakken steken, daar heb je later sowieso profijt van.

Wat betreft dat instellingsgeld, geldt dat voor een tweede studie in de zorg? Ik dacht altijd dat dat niet zo was, zie bijvoorbeeld:

[...]
Ik geef je 1000 euro als jij 4 vwo certificaten kunt halen in een jaar tijd, wat je me stuurde is gewoon BS. Niemand die ik ken die dat heeft kunnen doen, met geluk haal je natuurkunde en scheikunde in anderhalf jaar laat staan alle vier in 1 jaar.
En daarnaast zoals ik al zei je betaald 20.000 euro per jaar als je een HBO diploma hebt in de zorg en begint aan een bachelor in de zorg. Heeft helemaal niks met lui zijn te maken, wat ik doe is een slimmere zet. En de erasmus universiteit zijn de toelatingseisen vele malen stricter dan bij groningen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
3x3 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:20:
Dit is wel erg optimisch. Het modaal inkomen op dit moment ligt op 2769 euro bruto per maand. En daarbij dien je dan ook nog eens in acht te nemen dat de gemiddelde werkweek in Nederland (voor mannen) 36 uur is.

Daar staat tegenover bijvoorbeeld mijn salaris als medisch specialist in opleiding op dit moment 4321 euro bruto per maand (kaal, zonder ORT) voor een 48 urige werkweek. Als ik dit als 36 urige werkweek zou uitdrukken, dan komt dit neer op een equivallent van circa 3240 per maand. Je kunt er ook voor kiezen om een meer reguliere baan te nemen en er part-time een tweede baan / eigen onderneming bij te starten...

Ik verdien niet slecht, zeker niet. Maar als ik dan daar tegenover bekijk dat ik inmiddels op 9 jaar werkervaring zit na in mijn geval een binnen 6 jaar en 2 maanden afgeronde geneeskunde studie (tegenwoordig nog nauwelijks behaald), dan betekend dit voor TS een lange weg te gaan. Een week van circa 15 jaar om op een naar equivallent 17% boven modaalinkomen te vallen. De rest verdien ik namelijk enkel en alleen meer doordat ik meer uren werk dan de gemiddeld werknemer in Nederland.

Gaat mijn salaris er in de toekomst er verder op vooruit? Ja, er is zeker nog groei. Maar ook dit zal niet snel gaan. En daarbij moet niet vergeten worden dat de door jouw genoemde bedragen bijvoorbeeld in loondienst binnen de academie beperkt zijn tot bijvoorbeeld een afdelingshoofd, een regulier staflid behaald dit niet. In perifere centra kan er wat meer speling zijn, maar ook dit loopt de afgelopen jaren terug. En daar komt dan ook nog eens inkoop in een maatschap bij. De gehele terminologie rondom dit gebeuren is de afgelopen jaren het nodige veranderd, maar de bedragen die hierbij gemoeid gaan niet. Reken maar op een tweede hypotheek.

Nee, gouden bergen zijn er binnen de geneeskunde echt niet meer te vinden. De riante inkomens zoals deze bij de vorige generatie verdiend werden zijn voorbij.

En daar komt bovendien dan ook nog eens bovenop alle additionele kosten waar je tegen aan zult gaan lopen door de wijze waarop je de opleiding tot arts zult doorlopen. Een huisje, boompje, beestje verhaal zal er namelijk niet snel in zitten. Waar jij de geneeskunde opleiding doet zegt niets over waar jij uiteindelijk de opleiding tot medisch specialist, huisarts of anderszins doet. Ook zegt het indien jij een opleiding tot medisch specialist vervolgd niets over waar jij later een eventueel fellowship doet, waar jij eventuele tussenliggende perifere jaren doet en ook niets over hoe eventuele financiële vergoedingen rondom verhuizingen geregeld zijn. Over het algemeen is dit laatste namelijk te beschrijven als slecht. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn doorgaans belabberd indien jij niet in opleiding bent vanuit een academisch centrum.

Ben je eindelijk zover, medisch specialist, dan is de kans ook nog maar weer eens aanwezig dat je weer een periode in de WW verkeerd, je weer aan een verhuizing naar andere kant van het land vast zit en er weer de extra kosten aan maakt.

Om nog maar niet te spreken over de impact dat dit alles heeft op je prive leven. Ik ben nu bijna 32. Primair 6 jaar opleiding, 2 jaar klinische werkervaring en 3 jaar promitie onderzoek alvorens een opleidingsplaats tot medisch specialist. Een traject van in mijn geval wederom 5 jaar. Om daar bovenop nog eens een verdiepende fellowship van een jaar in het verschiet te hebben. Dan hebben we het toch al snel over een periode van 17 jaar. 17 jaar alvorens je 'klaar' bent. 17 jaar alvorens je je met wat goede hoop kunt gaan settelen. 17 jaar alvorens je uit komt op een starters medisch specialisten salaris.

Tegen die tijd is TS met een al doorlopen HBO diploma vermoedelijk rond de 40. Het wordt er allemaal echt niet makkelijker.

En ga dan nog maar eens na dat in de tijd dat hij 6 - 8 jaar geneeskunde studie doorloopt, hij ook 6 - 8 jaar een full-time salaris had kunnen vangen en door had kunnen blijven verdienen. Zelfs met een boven modaal salaris zal hij nog de nodige jaren bezig zijn om dit te overtreffen.

Nee, geloof mij, om geld hoef je dit echt niet te doen.

En dan komt nog het tweede probleem waar TS tegen aan zal gaan lopen, leeftijdsdiscriminatie. Ja, het zou niet moeten mogen. Maar in de praktijk speelt het wel degelijk een rol. Voor meerdere medische specialisaties worden mensen boven de 30 bij aanvang van de opleiding nauwelijks (lees eigenlijk niet) aangenomoen. En waar dit al weer gebeurd, is dit eigenlijk ook al redelijk uitzonderlijk. De meeste 30+'ers bij aanvang van de vervolgopleiding wordt huisarts/bedrijfsarts/verzekeringsarts. Een beschouwend vak heeft nog enige kans indien de TS zich echt goed weet te onderscheiden, een snijdend vak is vrijwel uitgesloten.

Als ik de TS was zou ik mij dan ook zeer goed bedenken alvorens ik dit pad zou bewandelen. En met inmiddeld 15 jaar op dit pad, spreek ik uit de nodige ervaring. Het is een lange weg. Je zult vele offers moeten maken. Je huidige of toekomstige partners zal bereid moeten zijn deze offers met je te willen delen. En een gezin stichten wordt er ook niet bepaald makkelijker op gemaakt. Gezien je leeftijd bij afronden van de opleiding, zullen je carrière mogelijkheden beperkt worden. En gouden bergen, torenhoge inkomens, kun je eigenlijk wel vergeten.

En om het nog aantrekkelijker te maken, veel oude vrienden zul je verliezen, zij begrijpen namelijk niet dat je nauwelijks nog contact met ze kunt hebben, zit jij aan de andere kant van het land verwaterd het al helemaal. Je nieuwe vrienden worden collega artsen. En zeker indien je ook nog eens een partner uit de gezondheidszorg vind (worst case scenario, een andere arts), zal de geneeskunde het belangrijkste deel van je leven worden.

Het één en ander klinkt misschien iets pessimistisch. Maar ik zou het eerder als realistisch bestempelen. De geneeskunde is een mooie beroepscategorie. Maar de offers die je moet maken zijn groot, wees je hier van bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:02:
[...]

Ik weet niet waar je het over hebt maar iedereen tegenwoordig fraudeert enorm met een bijstanduitkering en de overheid doet er niks over. Kwam nog laatst in de nieuws dat de UWV expres niks doet omdat het veel tijd kost. Heb je zelf niet gelezen dat Polen in Polen een Nederlandse uitkering innen en er niks wordt gedaan? Weet niet waar jij salty over doet. Ik fraudeer niet, wil alleen weten, hoe ik aan geld kom als ik na mijn diploma niet een baan heb voor een paar maanden.
Gewoon meer uren gaan werken waar je nu al werkt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 457607

[...]

Niemand stelt dat je fraudeert, men spreekt je aan op het verkeerde beeld wat je van bijstand hebt. Je gaat niet in de bijstand komen want je kunt gewoon werken. Je hebt zover ik mag aannemen een werkend set handen en hersenen, en daarmee kun je dus werken. Het is niet zo dat betaald werk vinden moeilijk is.

Dus om de vraag te beantwoorden: hoe kom je aan geld als je even zonder inkomen zit? Door te werken. Je gaat geen bijstand krijgen.

Wees die situatie voor: zorg dat je wel direct na het afstuderen al een baan geregeld hebt. Hoe? Ik mag hopen dat een beoogd medisch specialist dat zelf wel kan bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Na mijn studie ben ik gewoon uitzendbureaus afgelopen (aan de telefoon vonden ze met et hoog opgeleid) en na de derde had ik werk, veel inzet getoond, daarna een baantje op niveau weten te maken bij de derde opdrachtgever.
Als je niet wilt werken mag je bedelen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:19:
[...]

Ik geef je 1000 euro als jij 4 vwo certificaten kunt halen in een jaar tijd, wat je me stuurde is gewoon BS. Niemand die ik ken die dat heeft kunnen doen, met geluk haal je natuurkunde en scheikunde in anderhalf jaar laat staan alle vier in 1 jaar.
Nogmaals, hoeveel werk denk je dat 4 VWO vakken zijn t.o.v. een premaster geneeskunde? Wat betreft die vakken in studielasturen:

Wiskunde A: 520, biologie: 480, scheikunde: 440, natuurkunde: 480, samen: 1920. Een normaal VWO vakkenpakket voor 3 jaar bovenbouw bestaat uit 4800 studielasturen. Dat komt neer op 1600 uur per jaar.

Op Nederlandse uni's met ECTS is een studiepunt 28 uur waard en is nominaal studeren 60 ECTS per jaar. Dat komt neer op 1680 studielasturen per jaar. Een student die in een jaar 2 vakken meer dan nominaal studeert zit dus al op meer studielasturen dan die 4 VWO certificaten in een jaar (en dat is zeker niet ongebruikelijk).
En daarnaast zoals ik al zei je betaald 20.000 euro per jaar als je een HBO diploma hebt in de zorg en begint aan een bachelor in de zorg. Heeft helemaal niks met lui zijn te maken, wat ik doe is een slimmere zet. En de erasmus universiteit zijn de toelatingseisen vele malen stricter dan bij groningen.
Ik weet niet precies hoe dit zit, maar als je je HBO nog niet afrond hebt, kun je dan niet een neveninschrijving doen en zo gewoon wettelijk collegegeld blijven betalen? Zie:
Wettelijk collegegeld voor 2e studie
Voor een 2e studie betaalt u het wettelijk collegegeld als:
[...]
u de tweede opleiding bent gestart tijdens een eerste opleiding en deze, ook na het behalen van een graad voor de eerste opleiding, ononderbroken hebt gevolgd.

https://www.rijksoverheid...et-ik-collegegeld-betalen
Ik zou aanraden dit ook met je huidige studieadviseur te bespreken. Die weten waarschijnlijk net wat beter hoe het allemaal zit en wat wel en niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Verwijderd1 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:41:
[...]

Nogmaals, hoeveel werk denk je dat 4 VWO vakken zijn t.o.v. een premaster geneeskunde? Wat betreft die vakken in studielasturen:

Wiskunde A: 520, biologie: 480, scheikunde: 440, natuurkunde: 480, samen: 1920. Een normaal VWO vakkenpakket voor 3 jaar bovenbouw bestaat uit 4800 studielasturen. Dat komt neer op 1600 uur per jaar.

Op Nederlandse uni's met ECTS is een studiepunt 28 uur waard en is nominaal studeren 60 ECTS per jaar. Dat komt neer op 1680 studielasturen per jaar. Een student die in een jaar 2 vakken meer dan nominaal studeert zit dus al op meer studielasturen dan die 4 VWO certificaten in een jaar (en dat is zeker niet ongebruikelijk).

[...]

Ik weet niet precies hoe dit zit, maar als je je HBO nog niet afrond hebt, kun je dan niet een neveninschrijving doen en zo gewoon wettelijk collegegeld blijven betalen? Zie:

[...]

Ik zou aanraden dit ook met je huidige studieadviseur te bespreken. Die weten waarschijnlijk net wat beter hoe het allemaal zit en wat wel en niet mogelijk is.
toon volledige bericht
Oke dus dit stel jij voor : 4 vwo certificaten halen + 3 jaar bachelor + 3 jaar master + een toelatingsprocedure aan de universiteit in rotterdam tegen 2 vwo certificaten + een toelatingstoets + 1 jaar premaster + 3 jaar master? Hoe is nummer 1 beter dan optie 2? Erasmus universiteit is het overigens heel moeilijk om binnen te komen en heb je minder kans om toegelaten te worden dan de universiteit in groningen. Ik snap je logica niet, misschien als je het wilt toelichten waarom jij voor optie 1 zou kiezen.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:01
[...]

1). Verkeerde mentaliteit/instelling heb je
2). Je weet totaal niet waar je over praat en hebt je slecht verdiept in de materie (de Polen constructie met een WW-uitkering bijvoorbeeld en de voorwaarden voor een bijstandsuitkering)
3). Je maakt ontzettend veel taal- en spelfouten
4). Je voelt je steeds aangevallen en stelt je (veel te) verdedigend op
5). Je komt over als een lui en onsympathiek persoon
6). Ik krijg het gevoel dat je het niveau van een dergelijke opleiding niet aan kan (zie alle bovenstaande punten)
7). Doe met de tips wat je wilt, succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:45:
[...]

Oke dus dit stel jij voor : 4 vwo certificaten halen + 3 jaar bachelor + 3 jaar master + een toelatingsprocedure aan de universiteit in rotterdam tegen 2 vwo certificaten + een toelatingstoets + 1 jaar premaster + 3 jaar master? Hoe is nummer 1 beter dan optie 2? Erasmus universiteit is het overigens heel moeilijk om binnen te komen en heb je minder kans om toegelaten te worden dan de universiteit in groningen. Ik snap je logica niet, misschien als je het wilt toelichten waarom jij voor optie 1 zou kiezen.
Je bent nog helemaal aan het begin van je loopbaan. Het is geen sprint waarbij je zo snel mogelijk bij de eindstreep moet zijn maar een marathon waarbij je zoveel mogelijk kennis moet vergaren. So what dat Erasmus hoge eisen stelt. Je hebt het nu al over specialiseren, denk je dat die specialisaties geen selectie-eisen hebben? Waarom zouden ze jou kiezen tegenover een kandidaat die veel meer kennis heeft opgedaan?

Het grote voordeel als je thuis woont is natuurlijk dat je meer tijd hebt om te studeren en niet steeds allerlei andere dingen moet doen (koken, wassen, whatever?).

Ik vind het trouwens erg ironisch dat je zo zit met die 4 VWO certificaten. Die zie je als een groot obstakel maar tegelijkertijd zie je er niet tegenop om in 4 jaar Groningen te doen waar je in Rotterdam 6 jaar de tijd voor hebt. Je snapt hopelijk dat als je aan het einde van beide studies op hetzelfde niveau moet komen je bij de Groningse variant een veel hogere studiedruk zult ervaren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:19:
[...]

Als je denkt dat dit onmogelijk is zou ik zeer sterk gaan nadenken over je toekomstige opleiding. Ikzelf heb de havo gedaan en een wiskunde A certificaat op vwo niveau (staatsexamen) gehaald met welgeteld 3 weken studeren naast een fulltime vakantiebaan. Later ook wiskunde B behaald met slechts enkele weken voorbereiding naast fulltime werk. Het is maar net hoeveel je je er voor in wilt zetten he. Met een uurtje per week gaat het niet lukken.

Ik neem aan dat je op de havo/hbo al een deel van de te behandelen stof hebt gehad, en dat het enkel leerjaar 5/6 is wat je extra moet leren. Als je verwacht hier zoveel moeite mee te krijgen (met een bijstandsuitkering want werken zie je ook niet zo zitten lijkt het) en dit niet in 1 jaar te kunnen halen dan ga je het op de universiteit niet volhouden. Want reality check; vwo examens zijn erg simpel in vergelijking met de uni, waar het tempo een heel stuk hoger ligt met moeilijkere stof.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ballenbakz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
Ik hoop dat je ooit zult inzien dat mensen je lui en aanmatigend kunnen vinden. Met stijgende verbazing heb ik zitten lezen hoe mensen je proberen te helpen en hoe jij daar mee omgaat. Wat je wilt, is niet altijd wat je krijgt. Gemaakte keuzes zijn de basis voor nieuwe. Er is geen undo knop waar de maatschappij je wel even een collectief handje bij wil helpen. Je wereldbeeld lijkt (nog) wat beperkt en je manier van redeneren komt op mij nog erg jong over. Zoek voor nu een baan, ga werken en ervaring op doen in de zaken des levens, verdiep je in wat er mogelijk is wat betreft een eventueel vervolg en kijk of dat past bij wat je aan kan. Op dit moment heb je geen WO mentaliteit en ga je jezelf keihard tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Twijfels schreef op maandag 25 maart 2019 @ 00:45:
[...]

Als je denkt dat dit onmogelijk is zou ik zeer sterk gaan nadenken over je toekomstige opleiding. Ikzelf heb de havo gedaan en een wiskunde A certificaat op vwo niveau (staatsexamen) gehaald met welgeteld 3 weken studeren naast een fulltime vakantiebaan. Later ook wiskunde B behaald met slechts enkele weken voorbereiding naast fulltime werk. Het is maar net hoeveel je je er voor in wilt zetten he. Met een uurtje per week gaat het niet lukken.

Ik neem aan dat je op de havo/hbo al een deel van de te behandelen stof hebt gehad, en dat het enkel leerjaar 5/6 is wat je extra moet leren. Als je verwacht hier zoveel moeite mee te krijgen (met een bijstandsuitkering want werken zie je ook niet zo zitten lijkt het) en dit niet in 1 jaar te kunnen halen dan ga je het op de universiteit niet volhouden. Want reality check; vwo examens zijn erg simpel in vergelijking met de uni, waar het tempo een heel stuk hoger ligt met moeilijkere stof.
Rotterdam :4 vwo certificaten, HBO opleiding pauzeren, zeer strenge toelatingstoets maken + motivatie toelichten, 3 jaar bachelor, 3 jaar master en in de tussentijd mijn HBO diploma nog halen.

Groningen: 2 vwo certificaten halen, toelatingstoets maken, 1 jaar premaster, 3 jaar master

Ben ik nou gek dat optie 2 beter is :S? Snap er niks meer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
UltraInstinct schreef op maandag 25 maart 2019 @ 00:50:
[...]

Rotterdam :4 vwo certificaten, HBO opleiding pauzeren, zeer strenge toelatingstoets maken + motivatie toelichten, 3 jaar bachelor, 3 jaar master en in de tussentijd mijn HBO diploma nog halen.

Groningen: 2 vwo certificaten halen, toelatingstoets maken, 1 jaar premaster, 3 jaar master

Daar kan ik geen zinnig antwoord op geven, als je het zo stelt dan is mijn verwachting dat de opleidingen wezenlijk verschillen en je in Rotterdam meer leert of Groningen wellicht niet voldoende is voor wat je later wilt doen.

Regel bij beiden eens een meeloopdag of ga naar een open dag toe en stel vragen. Bij de opleidingen zelf weten ze er het meeste van, in die zin heb je weinig aan Tweakers, zeker omdat er weinig geneeskundigen hier zullen zitten.

Edit; het zou je overigens sieren om ook te reageren op de rest van de goedbedoelde adviezen hier, ook al is het wellicht niet allemaal wat je wilt horen.

[ Voor 7% gewijzigd door Twijfels op 25-03-2019 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:35

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Heb/ben jij liever een arts die alles goed doet, of liever 1 die alles net-aan haalt met een oprotzesje, of soms wel eens niet?

Er is een reden dat er hoge eisen gesteld worden, en dat is niet alleen om uitval te beperken :X

Verder weet ik niet hoeveel natuur/scheikunde je op je HBO en middelbare school gehad hebt, maar zo lang je er iets van begrepen hebt hoeft de VWO-editie je niet de hoeveelheid tijd te kosten die een scholier erin steekt. Idem met de andere vakken.
Als je je vakken in de avonduren naast je HBO moet halen kan ik me anderhalf jaar wel voorstellen, maar ik neig net als mijn mede-posters naar een halfjaar maximaal als je je er voltijd op kunt storten. Haal je dat niet dan zou ik me ernstig zorgen maken over een studie geneeskunde, die niet echt heel makkelijk is.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik denk op basis van TS zijn posthistorie een Mavo / MBO / 1/2 HBO -> Uni wil doen.

Dus lijkt me pittig. Ik heb HBO Chemie gedaan(20 jaar geleden welliswaar) maar bv voorbeeld examen biologie VWO dat ik op een van de Universiteiten vond als toelatingseis was redelijk weer achter het oor krabben. Maar ik denk dat als je via MBO het pad aflegt dat dit stukken pittiger zal zijn.

Maar wat ik niet begrijp van TS; waarom nu niet al die certificaten gaan halen. Je bent nu op het HBO bezig. Je zit als het goed is in de studie modus. En die certificaten kost 91 euro per examen. Dus te overzien met 20k stufie op de bank.

Als je tot december wacht na je HBO diploma ben je wellicht al te laat voor de nieuwe loting. Zit je een jaar minimaal te wachten voor een nieuwe kans.

Als je nu je certificaten (niet) weet te halen dan weet je toch waar je aan toe bent?

[ Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 25-03-2019 08:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psychodude
Twijfels schreef op maandag 25 maart 2019 @ 01:01:
[...]
Regel bij beiden eens een meeloopdag of ga naar een open dag toe en stel vragen. Bij de opleidingen zelf weten ze er het meeste van, in die zin heb je weinig aan Tweakers, zeker omdat er weinig geneeskundigen hier zullen zitten.
De opleiding in Groningen en Rotterdam verschilt aanzienlijk. Er is geen standaard curriculum voor de geneeskunde. Het enige dat er tegenwoordig is om de kwaliteit een beetje te waarborgen is de interuniversitaire voortgangstoets.

Zelf ben ik aan het Erasmus MC opgeleid tot arts en ben ik nu ook als docent betrokken bij de opleiding geneeskunde binnen de RUG. Nu is er ook in Rotterdam de afgelopen jaren wel weer het een en ander veranderd binnen het curriculum, maar als ik mijn eigen opleiding vergelijk met de opleiding die de geneeskunde studenten in Groningen doorlopen is het op vele vlakken een totaal verschillende opleiding.

Mijn opleiding bestond uit veel contact uren, waarvan veel colleges, patienten demonstraties, verplichte practica, etc. In Groningen is het momenteel veel meer gericht op zelfstudie, een vrij laag aantal contacturen, de opleiding heeft een zeer internationaal karakter gekregen met een groot aantal buitenlandse geneeskunde studenten in de mix. Het einddoel is hetzelfde, maar de manier waarop je er komt is heel anders.

Wat beter is, is moeilijk te zeggen. Grotendeels zal het ook afhangen van de eigen inzet van de student. In Rotterdam werd er veel kennis opgelegd en kon je met een redelijk passieve instelling de opleiding doorlopen door als een spons alles op te nemen, op zeer schoolse wijze werd alles je aangereikt. In Groningen wordt je vrij weinig aangereikt en wordt er van verlangd dat de student deze kennis zelf bijspijkert. Er is voor allebei wat te zeggen. En bij beide opleidingsmethoden zijn er studenten die zich er in kunnen vinden en studenten die het er zwaar mee hebben.

Zo was een veel gehoord punt tijdens mijn opleiding dat het als te schools bestempeld werd door studenten. En in Groningen hoor ik van diverse studenten dat zij de sturing in de opleiding missen. Uiteraard zijn er ook bij beide opleidingen mensen voor wie het wel werkt.

Het beste is dan ook om gewoon meeloopdagen te doen bij de diverse academische centra in het land en kijk welke opleiding het beste bij jou zal passen. Bovendien, op papier kun je in Groningen binnen 4 jaar klaar zijn met het versnelde traject, maar in de praktijk is de delay voor co-assistenten op dit moment aanzienlijk. Ik heb coassistenten meegemaakt die ruim een jaar of langer hebben moeten wachten in Groningen.

Daarentegen is de wachttijd in Rotterdam bij mijn laatste weten (circa 2017) toch nog altijd gunstiger. Verkijk je daar dan ook niet op hoeveel dit uit kan maken. Een verschil van 2 jaar in opleidingsduur is uiteindelijk nog nauwelijks relevant indien je een verschil van ruim een jaar in wachttijd krijgt.

Informeer je hier goed in alvorens de keuze voor een centrum te maken. Denk hierin niet alleen op de korte termijn. Houdt er daarnaast ook rekening mee dat de coschappen in de regio Groningen ook wel een 'dingetje' is. De regio Groningen is groot. Dit omvat niet alleen de provincie Groningen, maar ook Friesland, Drente, Overijssel (en Curacao). De kans is dan ook groot dat je tijdens je opleiding geneeskunde al weer een jaar zult verhuizen. Dit in tegenstelling tot de coschappen in de centra in de randstad waarbij je doorgaans de coschappen dichter bij huis kunt doorlopen.

Allemaal niet onoverkomelijk, maar zeker wel keuzes die je in acht moet nemen binnen je keuze als je het mij vraagt. Zeker gezien je toch al weer wat jaartjes ouder bent dan de gemiddelde geneeskunde student. En ik weet niet of er nu een partner / priveleven in het spel is, maar ook als dit in de komende jaren komt, zoals al eerder gezegd, het wordt er met deze opleiding allemaal niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:55
Hangt van de bedragen af. Box 3 is de som van vermogen - ( max(0, schulden - drempelbedrag) ).

Het drempelbedrag voor aftrekbare schulden is 3000 euro (verschilt iets per jaar, opzoeken bij belastingdienst.nl). Ofwel, alleen als het meer is dan dat, mag je het meerdere (het stuk boven de 3000) van je vermogen aftrekken. Voor jouw geval dus:bij 20k schuld DUO mag je 20k - 3k = 17k van je vermogen aftrekken.

Dus je vermogen voor box 3 is op dit moment 20k op de bank - ( 20k schuld DUO - 3k drempel) is dus rond de 3K.

Vermogensbelasting wordt alleen geheven op het deel boven de 30K, oftewel daar ben je op deze manier zo snel nog niet: je kunt nog 27k sparen voor dit een issue wordt.

De vraag over bijstand laat ik aan anderen over.

[ Voor 14% gewijzigd door Wilke op 25-03-2019 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Inderdaad. Bovenstaande is ook de reden dat ik mijn studieschuld pas 7 jaar na afstuderen begin af te betalen (dat mag gewoon volgens de regels, je kunt 5 jaar uitstel aanvragen). Zo gaat er 7 jaar inflatie overheen en de rente is toch 0%. Ondertussen kan ik meer spaargeld/aandelen hebben zonder daar VRH over te hoeven betalen.

Mocht de DUO rente opeens stijgen, los ik het gewoon in 1 x af.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
[...]

Het komt over alsof je de hele procedure wat onderschat.

Een jaar premaster is ontzettend bikkelen, daar vallen ook mensen bij af die met 2 vingers in hun neus VWO hebben gedaan.
Zelfs met een flink stuk voorkennis is het geen kattenpis. Of eigenlijk JUIST met dat flink stuk voorkennis, want anders kom je de toelatingstoets voor de premaster niet eens door.

Dus als 4 VWO certificaten een struikelblok zijn, dan denk ik dat een jaar premaster nog een veel groter struikelblok gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
daan! schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:58:
[...]

Het komt over alsof je de hele procedure wat onderschat.

Een jaar premaster is ontzettend bikkelen, daar vallen ook mensen bij af die met 2 vingers in hun neus VWO hebben gedaan.
Zelfs met een flink stuk voorkennis is het geen kattenpis. Of eigenlijk JUIST met dat flink stuk voorkennis, want anders kom je de toelatingstoets voor de premaster niet eens door.

Dus als 4 VWO certificaten een struikelblok zijn, dan denk ik dat een jaar premaster nog een veel groter struikelblok gaat zijn.
Ik weet hoe zwaar de premaster zal zijn, het zijn in feite 2 leerjaren in 1 leerjaar gepropt.
Men praat wel telkens over de 4 vwo certificaten, maar ik snap nog steeds niet waarom ik voor deze optie zou moeten kiezen. Het heft geen enkel positieve meerwaarde. Ik ben uiteindelijk langer bezig met 2 extra vwo certificaten, moet stoppen met mijn hbo opleiding en ben nog 2 extra jaren bezig met studeren terwijl dit in Groningen allemaal anders verloopt. Het lijkt alsof jullie tegen mij zeggen dat ik lui ben en daarom met de auto naar mijn werk ga :/ . Ik weet ook niet hoe men een conclusive kan trekken over dat EUR beter is dan de RUG als het gaat over de opleiding geneeskunde. RUG heeft een zijinstroom optie, wat de EUR niet heeft. Zijn er positieve punten waarom ik voor EUR zou moeten kiezen? Ik heb overigens al meegedaan aan de meeloopdag bij de EUR en in November ga ik dat bij de RUG doen.
psychodude schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:26:
[...]

De opleiding in Groningen en Rotterdam verschilt aanzienlijk. Er is geen standaard curriculum voor de geneeskunde. Het enige dat er tegenwoordig is om de kwaliteit een beetje te waarborgen is de interuniversitaire voortgangstoets.

Zelf ben ik aan het Erasmus MC opgeleid tot arts en ben ik nu ook als docent betrokken bij de opleiding geneeskunde binnen de RUG. Nu is er ook in Rotterdam de afgelopen jaren wel weer het een en ander veranderd binnen het curriculum, maar als ik mijn eigen opleiding vergelijk met de opleiding die de geneeskunde studenten in Groningen doorlopen is het op vele vlakken een totaal verschillende opleiding.

Mijn opleiding bestond uit veel contact uren, waarvan veel colleges, patienten demonstraties, verplichte practica, etc. In Groningen is het momenteel veel meer gericht op zelfstudie, een vrij laag aantal contacturen, de opleiding heeft een zeer internationaal karakter gekregen met een groot aantal buitenlandse geneeskunde studenten in de mix. Het einddoel is hetzelfde, maar de manier waarop je er komt is heel anders.

Wat beter is, is moeilijk te zeggen. Grotendeels zal het ook afhangen van de eigen inzet van de student. In Rotterdam werd er veel kennis opgelegd en kon je met een redelijk passieve instelling de opleiding doorlopen door als een spons alles op te nemen, op zeer schoolse wijze werd alles je aangereikt. In Groningen wordt je vrij weinig aangereikt en wordt er van verlangd dat de student deze kennis zelf bijspijkert. Er is voor allebei wat te zeggen. En bij beide opleidingsmethoden zijn er studenten die zich er in kunnen vinden en studenten die het er zwaar mee hebben.

Zo was een veel gehoord punt tijdens mijn opleiding dat het als te schools bestempeld werd door studenten. En in Groningen hoor ik van diverse studenten dat zij de sturing in de opleiding missen. Uiteraard zijn er ook bij beide opleidingen mensen voor wie het wel werkt.

Het beste is dan ook om gewoon meeloopdagen te doen bij de diverse academische centra in het land en kijk welke opleiding het beste bij jou zal passen. Bovendien, op papier kun je in Groningen binnen 4 jaar klaar zijn met het versnelde traject, maar in de praktijk is de delay voor co-assistenten op dit moment aanzienlijk. Ik heb coassistenten meegemaakt die ruim een jaar of langer hebben moeten wachten in Groningen.

Daarentegen is de wachttijd in Rotterdam bij mijn laatste weten (circa 2017) toch nog altijd gunstiger. Verkijk je daar dan ook niet op hoeveel dit uit kan maken. Een verschil van 2 jaar in opleidingsduur is uiteindelijk nog nauwelijks relevant indien je een verschil van ruim een jaar in wachttijd krijgt.

Informeer je hier goed in alvorens de keuze voor een centrum te maken. Denk hierin niet alleen op de korte termijn. Houdt er daarnaast ook rekening mee dat de coschappen in de regio Groningen ook wel een 'dingetje' is. De regio Groningen is groot. Dit omvat niet alleen de provincie Groningen, maar ook Friesland, Drente, Overijssel (en Curacao). De kans is dan ook groot dat je tijdens je opleiding geneeskunde al weer een jaar zult verhuizen. Dit in tegenstelling tot de coschappen in de centra in de randstad waarbij je doorgaans de coschappen dichter bij huis kunt doorlopen.

Allemaal niet onoverkomelijk, maar zeker wel keuzes die je in acht moet nemen binnen je keuze als je het mij vraagt. Zeker gezien je toch al weer wat jaartjes ouder bent dan de gemiddelde geneeskunde student. En ik weet niet of er nu een partner / priveleven in het spel is, maar ook als dit in de komende jaren komt, zoals al eerder gezegd, het wordt er met deze opleiding allemaal niet makkelijker op.
toon volledige bericht
Bedankt voor de tips, dat waardeer ik enorm. Had wel een vraagje over co-assistenten, bedoel je daarmee AIOS? Dat er een wachttijd kan zijn bij het vinden van een plek om je verder te specaliseren of bedoelde je wat anders? Over prive leven en partner heb ik al goed erover nagedacht en als je in kamers later woont is verhuizen makkelijker voor als je later ergens anders coschappen moet volgen. In November is er een voorlichtingsdag bij de RUG over de zijinstroom geneeskunde, daar ga ik ook naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
UltraInstinct schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:40:

Bedankt voor de tips, dat waardeer ik enorm. Had wel een vraagje over co-assistenten, bedoel je daarmee AIOS?
coshappen doe je tijdens je master Geneeskunde. Dan leer je in het ziekenhuis bij een bepaald specialisme. Dat hoor bij de basis opleiding tot arts, dan ben je dus nog geen arts.
Daar krijg je niet voor betaald.
AIOS is een arts in opleiding tot specialist. Die heeft de opleiding Geneeskunde al afgerond. Vaak hebben ze ook al ervaring als ANIOS (arts NIET in opleiding tot specialist) of zijn ze gepromoveerd.
Die krijgt wel betaald.
Dat er een wachttijd kan zijn bij het vinden van een plek om je verder te specaliseren of bedoelde je wat anders?
Er is vaak een wachttijd voordat je mag beginnen met je coschappen. Tussen bachelor en master dus. Soms kan je in die periode al wel je wetenschappelijke stage doen en je scriptie schrijven. Dat is in ieder geval zo in Nijmegen. Scheelt weer aan het eind van je opleiding.

[ Voor 11% gewijzigd door daan! op 25-03-2019 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
UltraInstinct schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:40:
[...]
Bedankt voor de tips, dat waardeer ik enorm. Had wel een vraagje over co-assistenten, bedoel je daarmee AIOS? Dat er een wachttijd kan zijn bij het vinden van een plek om je verder te specaliseren of bedoelde je wat anders? Over prive leven en partner heb ik al goed erover nagedacht en als je in kamers later woont is verhuizen makkelijker voor als je later ergens anders coschappen moet volgen. In November is er een voorlichtingsdag bij de RUG over de zijinstroom geneeskunde, daar ga ik ook naartoe.
Nee, ik bedoel de daadwerkelijke coschappen, zoals @daan! ook aangeeft. Er is een wachttijd voor de start van de coschappen. Deze duur verschilt nogal per regio. Zoals Daan suggereert kun je in die tussenliggende periode aan je wetenschappelijke stage werken, maar de wachtlijst kan soms dusdanig oplopen dat je er dan nog niet bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
daan! schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:29:
[...]

coshappen doe je tijdens je master Geneeskunde. Dan leer je in het ziekenhuis bij een bepaald specialisme. Dat hoor bij de basis opleiding tot arts, dan ben je dus nog geen arts.
Daar krijg je niet voor betaald.
AIOS is een arts in opleiding tot specialist. Die heeft de opleiding Geneeskunde al afgerond. Vaak hebben ze ook al ervaring als ANIOS (arts NIET in opleiding tot specialist) of zijn ze gepromoveerd.
Die krijgt wel betaald.

[...]

Er is vaak een wachttijd voordat je mag beginnen met je coschappen. Tussen bachelor en master dus. Soms kan je in die periode al wel je wetenschappelijke stage doen en je scriptie schrijven. Dat is in ieder geval zo in Nijmegen. Scheelt weer aan het eind van je opleiding.
Ik zal dit even bij de voorlichtingsdag even navragen over de coschappen. Dacht altijd dat je er gelijk mee kon beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
UltraInstinct schreef op maandag 25 maart 2019 @ 19:24:
[...]
Ik zal dit even bij de voorlichtingsdag even navragen over de coschappen. Dacht altijd dat je er gelijk mee kon beginnen.
Nope, maar vragen staat vrij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Dacht het volgende nu te doen ;
- Stap 1 HBO diploma halen en nu alvast beginnen met leren voor de vwo certificaat scheikunde.
- In november de scheikunde toets maken en mijn hbo diploma in ontvangst nemen.
- 3x per week werken in een apotheek en daarnaast leren voor natuurkunde.
- in januari 2021 de toelatingstoets maken.

Nu even kijken of het me lukt om voor een normale prijs een huurwoning te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-04 19:17
@UltraInstinct Mogelijk kun je nu ook alvast (bij)vakken volgen aan de uni als bijvakker? Vraag ook een gesprek aan met de studieadviseur van de opleiding :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 21:30

PcDealer

HP ftw \o/

@UltraInstinct je hebt bar weinig gezocht op "bijstand".
(Algemene) Bijstand valt onder de Participatiewet bedoeld voor:
b. algemene bijstand: de bijstand ter voorziening in de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan;
https://wetten.overheid.n...uk1_Paragraaf1.1_Artikel5
1 Iedere in Nederland woonachtige Nederlander die hier te lande in zodanige omstandigheden verkeert of dreigt te geraken dat hij niet over de middelen beschikt om in de noodzakelijke kosten van bestaan te voorzien, heeft recht op bijstand van overheidswege.
https://wetten.overheid.n...k2_Paragraaf2.2_Artikel11
Om recht te hebben en te houden op Algemene Bijstand moet je beschikbaar zijn voor (onbetaald) werk (art. 6 lid 1 sub b Participatiewet), meedoen aan workshops. Zelfs geestdodend werk (art. 9 Participatiewet) gericht op mensen die jaren niet het huis uit zijn gekomen, ook wel sociale activering (art. 6 lid 1 sub c Participatiewet).

Wat is je leeftijd? Dit i.v.m. artt. 12 en 13 Participatiewet.

Kijk ook even bij art. 18 of je zo graag Algemene Bijstand wilt, met name lid 4 sub d en e. Ook h komt hier weer om de hoek kijken.

De voorwaarden:
a. het in aanmerking te nemen inkomen lager is dan de bijstandsnorm; en

b. er geen in aanmerking te nemen vermogen is.
https://wetten.overheid.n...k3_Paragraaf3.1_Artikel19
En dan nu het vermogen:
Art. 34
1 Onder vermogen wordt verstaan:

a. de waarde van de bezittingen waarover de alleenstaande of het gezin beschikt of redelijkerwijs kan beschikken, verminderd met de aanwezige schulden. De waarde van de bezittingen wordt vastgesteld op de waarde in het economische verkeer bij vrije oplevering;
Nu weet ik niet of onder bezittingen alleen stoffelijke zaken worden bedoeld of ook spaargeld.
Je vermogen zou 0 uitgaande van dit artikel:
Studiefinanciering] telt niet als vermogen inkomen:
b. middelen die worden ontvangen in de periode waarover algemene bijstand is toegekend, voorzover deze geen inkomen betreffen als bedoeld in de artikelen 32 en 33.
Vermogensgrens:
3 De in het tweede lid, onderdeel b, bedoelde vermogensgrens is:

a. voor een alleenstaande: € 6.120,00;
Voor de aanvraag afgerond is, ben je zo 4-6 weken verder.

UltraInstinct in "Geleend geld op bankrekening"
Kun je niet afspreken dat je eerst een baan mag zoeken en vinden? Je kunt ook buiten Rotterdam kijken of in minder gewilde wijken.

Mijn moeder had vroeger Bijstand. Omdat ik werkte en thuis woonde, werd zij gekort omdat kinderen geacht worden mee te helpen in de huishouding. Ik betaalde destijds de volledige huur. Wat is het probleem voor jou om ook bij te dragen als je werkt? Volgende keer beter opletten want in alle formulieren staat dat alle inkomensveranderingen doorgegeven moeten worden. Zie ook art. 19a. Iemand die studeert telt niet mee, zie art. 19a lid 1 sub d. Let wel op de bijverdiensten die mogelijk van toepassing zijn.

Je bedoelt een kamer toch?
Dennism schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:07:
[...]

Dan moet je niet de maand erna bijstand aan gaan vragen, die zijn nogal streng op het "verbranden" van vermogen ;)
Dat is art. 15 lid 1 en 3 Participatiewet.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:44

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je blijft ook hameren op het afronden van je HBO-opleiding. Nu snap ik dat wel, maar ik zou echt zeker onderzoeken of je daarna niet het instellingsgeld moet gaan betalen... en hoe hoog dat is.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:37
[...]

Voor een schuld ben ik niet bang, alleen ik wil nu wel rondkomen en genoeg tijd hebben om de vwo certificaten te halen. Scheikunde en natuurkunde zijn heel erg pittig.
Als je dat al pittig vind, kun je geneeskunde beter links laten liggen ;).

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:47

Wailing_Banshee

You're Next

UltraInstinct schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:00:
[...]

[...]
Niets geluk, gewoon hard werk. Ik heb HAVO gedaan, ben daarna VWO gaan doen. Dit heb ik in 1 jaar gedaan (ben een jaar naar Amerika geweest na m'n HAVO diploma). Van jouw lijst had ik alleen geen biologie (sloot niet aan op wat ik wilde gaan doen: sterrenkunde). Voor de rest was het allemaal goed te doen (ik had Nederlands, Engels, aardrijkskunde, wiskunde A en B, natuurkunde en scheikunde, op HAVO had ik ook biologie, en was er geen onderscheid tussen wiskunde A en B, alleen wiskunde).

En waarom denk je er 3 jaar over te moeten doen? Als je het reguliere onderwijs volgt, doe je er toch ook maar 2 jaar over? Vergeet daarbij ook niet dat je al een HBO opleiding afgerond hebt (ik neem aan in dezelfde richting, als dat iets met economie en/of talen is, kan ik er wel inkomen dat je denkt er langer over te gaan doen...).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Edit, beter lezen.

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 26-03-2019 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Ardana schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 07:19:
Je blijft ook hameren op het afronden van je HBO-opleiding. Nu snap ik dat wel, maar ik zou echt zeker onderzoeken of je daarna niet het instellingsgeld moet gaan betalen... en hoe hoog dat is.
Als ik de opleiding geneeskunde volg aan de EUR dan moet ik voor de bachelor 20.000 euro per jaar betalen.
Wietsee. schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 07:32:
[...]

Als je dat al pittig vind, kun je geneeskunde beter links laten liggen ;).
Het is niet pittig, het is alleen veel om in 1 jaar te kunnen doen met weinig voorkennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:37
UltraInstinct schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:18:
[...]
Het is niet pittig, het is alleen veel om in 1 jaar te kunnen doen terwijl je voorkennis weinig is.
[...]
Scheikunde en natuurkunde zijn heel erg pittig.
Duidelijk ja :+ .

[ Voor 12% gewijzigd door Wietsee. op 26-03-2019 14:20 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
[...]

[...]
Bijstand is echt helemaal niks hè. Met een paar dagen werken heb je dat al verdient. En je gaat mij niet vertellen dat je niet ergens een baantje kunt vinden en daarnaast solliciteren!

Dat laatste had niet gehoeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 26-03-2019 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:44

Ardana

Moderator General Chat

Mens

UltraInstinct schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:18:
[...]
Als ik de opleiding geneeskunde volg aan de EUR dan moet ik voor de bachelor 20.000 euro per jaar betalen.
:o

Ok, en dat heb je er voor over??? Terwijl je het nu hebt over een bijstandsuitkering? Waar wil je in vredesnaam € 20.000 per jaar vandaan gaan halen???

Dat kan ik absoluut niet rijmen met:
[...]
Als je al een paar maanden niet kunt overleven zonder inkomen, hoe wil je dan in vredesnaam meerdere jaren achter elkaar € 20.000 gaan betalen???

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-04 18:58
[...]

Nee maar dan hoef je ook gewoon wegenbelasting te betalen, omdat die auto geleend is. /sarcasm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Ardana schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:35:
[...]

:o

Ok, en dat heb je er voor over??? Terwijl je het nu hebt over een bijstandsuitkering? Waar wil je in vredesnaam € 20.000 per jaar vandaan gaan halen???

Dat kan ik absoluut niet rijmen met:

[...]

Als je al een paar maanden niet kunt overleven zonder inkomen, hoe wil je dan in vredesnaam meerdere jaren achter elkaar € 20.000 gaan betalen???
Bij de premaster in groningen betaal je geen 20.000 per jaar maar gewoon de normale tarief. Dat wil ik ook doen, maar een paar hier zeggen dat ik niet lui moet zijn en 4 vwo certificaten moet halen en aan de EUR moet studeren. Daar betaal ik 20.000 per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

UltraInstinct schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:51:
[...]

Bij de premaster in groningen betaal je geen 20.000 per jaar maar gewoon de normale tarief. Dat wil ik ook doen, maar een paar hier zeggen dat ik niet lui moet zijn en 4 vwo certificaten moet halen en aan de EUR moet studeren. Daar betaal ik 20.000 per jaar
20K per jaar is wel erg veel.. Zou dan zeker andere opties overwegen. Mensen kunnen het lui vinden, maar als je via een makkelijkere dan wel goedkopere manier een traject kan doorlopen met hetzelfde eindresultaat zou ik dat eerder slim dan lui vinden.

Zelf ben ik bijna afgestudeerd aan mijn HBO ICT opleiding, en kan er aansluitend een 1 jarige Universitaire master achteraan plakken waar je echt geen 20.000,- per jaar hoeft te betalen en geen certificaten van het een of ander voor nodig hebt.. Ik lees daarom ook wel met enige verbazing dat het zo veel tijd/geld kost. Vraag mij dan ook af wie zoiets kan betalen (zonder steun van pa en ma).

Die 20.000,- heb je momenteel niet voor meerdere jaren, en ga je ook niet bij elkaar krijgen binnen een redelijke tijd als je niet full-time gaat werken. Ik denk dan ook dat zoiets geen realistische route is. Met bijstand ga je dat bedrag ook niet bij elkaar schrapen. Als je nu een paar jaar werkervaring gaat opdoen met je (ook helemaal niet verkeerde) HBO diploma heb je denk ik de meeste winst. Winst op financieel gebied, winst op het gebied van ervaring, en winst in de vorm van de kennis op allerlei gebieden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
UltraInstinct schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:51:
[...]

Wellicht zeggen mensen dat omdat dit voor het eerst is dat je dit meldt? Waar komt dit verschil vandaan, waarom moet je in Rotterdam zo idioot veel betalen en in Groningen niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
SmurfLink schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:12:
[...]

Wellicht zeggen mensen dat omdat dit voor het eerst is dat je dit meldt? Waar komt dit verschil vandaan, waarom moet je in Rotterdam zo idioot veel betalen en in Groningen niet?
Ik heb dit meerdere keren aangegeven hoor :) Als je een diploma hebt in de zorg en een andere opleiding in de zorg wilt volgen kost het je 20.000 per jaar.
Kuusj schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:06:
[...]

20K per jaar is wel erg veel.. Zou dan zeker andere opties overwegen. Mensen kunnen het lui vinden, maar als je via een makkelijkere dan wel goedkopere manier een traject kan doorlopen met hetzelfde eindresultaat zou ik dat eerder slim dan lui vinden.

Zelf ben ik bijna afgestudeerd aan mijn HBO ICT opleiding, en kan er aansluitend een 1 jarige Universitaire master achteraan plakken waar je echt geen 20.000,- per jaar hoeft te betalen en geen certificaten van het een of ander voor nodig hebt.. Ik lees daarom ook wel met enige verbazing dat het zo veel tijd/geld kost. Vraag mij dan ook af wie zoiets kan betalen (zonder steun van pa en ma).

Die 20.000,- heb je momenteel niet voor meerdere jaren, en ga je ook niet bij elkaar krijgen binnen een redelijke tijd als je niet full-time gaat werken. Ik denk dan ook dat zoiets geen realistische route is. Met bijstand ga je dat bedrag ook niet bij elkaar schrapen. Als je nu een paar jaar werkervaring gaat opdoen met je (ook helemaal niet verkeerde) HBO diploma heb je denk ik de meeste winst. Winst op financieel gebied, winst op het gebied van ervaring, en winst in de vorm van de kennis op allerlei gebieden.
Ja, dat klopt. 20.000 euro per jaar gedurende de bachelor is abnormaal veel. Is niet eens een keuze voor mij, maar iemand zei waarom ik niet koos om de opleiding geneeskunde in Rotterdam te doen. Daarbij gaf ik aan dat bij de EUR je langer moet studeren 6 jaar ipv 4, 4 vwo certificaten moet halen en 20.000 euro schoolgeld per jaar moet betalen. Toen kwam er een hele discussie over dat ik lui ben en niet de mentaliteit heb om geneeskunde te studeren :/ .
De bijstand vraag kwam puur omdat ik niet weet wat ik moet doen als ik geen baan kan vinden na het halen van mijn diploma in de zorg, maar dat komt volgens mij wel goed.

[ Voor 10% gewijzigd door UltraInstinct op 26-03-2019 15:16 ]

Pagina: 1 2 Laatste