UTP kabels trekken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:21
Hi allen,

Ik ben deze week verhuisd. Tot mijn afschuw zitten er geen UTP kabels in de muren ;)
Maar daar is gelukkig wel ruimte voor.
Nu ga ik dit voor het eerst zelf doen.

Mijn vraag is: zijn daar nog speciale kabels voor nodig? Of kan ik elke willekeurige UTP kabel pakken?
De kabel zal gaan vanaf de modem naar zolder. Daar komt een access point, die vervolgens ook bekabeld naar de pc gaat.

Hebben jullie een schatting van de afstand van de meterkast naar een zolder? Het gaat om een kabel aan dezelfde zijde van het huis in een huis met bouwjaar 2006. Gaan die kabels kriskras en door het plafond of zitten die gewoon in een rechte lijn?

Beste antwoord (via DeBers op 01-04-2019 00:09)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:10
@DeBers Tip: pak deze kabel: https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

Als je ff klikt naar de bovenliggende pagina (UTP-Kabel) kan je deze ook los per meter bestellen a €0,59 p.m.

Afhankelijk of je een dubbele of een enkele aansluiting wilt bestel je deze erbij:
• enkel: https://www.sandervunderi...selement-enkel-cat-6.html
• dubbel: https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html

En dan natuurlijk bijpassende afwerking van/voor je schakelmateriaal (ook op de zelfde site te bestellen), incl. het hierboven genoemde simpele testertje en evt. andere materialen (zoals RJ-45 pluggen voor solid kabel niet geheel geadviseerd, maar het kan)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Voor UTP kabels in muren moet je kabels met massieve kern hebben, dus geen soepele patch kabels. Deze harde draden kan je dan weer makkelijk aansluiten op een patch panel of keystone in de muur. Hier zijn voldoende topics over geschreven, zoek dus even.
En aangezien wij je huis niet kennen: koop gewoon een rol van 100 meter, wat je overhoud bewaar je of gooi je op V&A.

Zie ook: https://www.utp-kabel.nl/...kabel-moet-ik-kiezen.html

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 24-03-2019 11:32 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

En zoals in dat artikel staat, neem geen CCA maar 100% koper, misschien iets duurder maar kan een hoop ergenis schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Bierkameel schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:06:
En zoals in dat artikel staat, neem geen CCA maar 100% koper, misschien iets duurder maar kan een hoop ergenis schelen.
De prijs van een echte/puike UTP cat 5e/6 kabel van puur koper staat sowieso niet in verhouding tot het werk dat je er van hebt.
Gaat eigenlijk nergens over en zoals al aangeven, koop meteen een rol van 100m.
Zie ook het topic: Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Nu wij toch bezig zijn is een disclaimer voor ondeugdelijke smeermiddelen zoals "dreft" wel op z'n plaats.
Er zijn uitstekende lubricants voor kabel te koop die niet na een jaar drogen hopeloos in de buis verkleven. ;)

En koop daar dan meteen een goedkoop netwerktestertje bij voor die paar luttele Euro.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 24-03-2019 12:41 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Annuk
@DeBers Tip: pak deze kabel: https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

Als je ff klikt naar de bovenliggende pagina (UTP-Kabel) kan je deze ook los per meter bestellen a €0,59 p.m.

Afhankelijk of je een dubbele of een enkele aansluiting wilt bestel je deze erbij:

En dan natuurlijk bijpassende afwerking van/voor je schakelmateriaal (ook op de zelfde site te bestellen), incl. het hierboven genoemde simpele testertje en evt. andere materialen (zoals RJ-45 pluggen voor solid kabel niet geheel geadviseerd, maar het kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Annuk schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:40:

Super! Bedankt voor de tip. Misschien een domme vraag. Ik wil voor de dubbele aansluiting gaan. Moet ik dan twee kabels door de leiding trekken? Of kan ik er 1 opsplitsen? Ik zie zelf even niet in hoe, maar wellicht is daar een methode voor? Ik wil er een access point en een pc op aansluiten. Anders doe ik er 1, met een access point en de pc op het access point. Archer C7.

Er zit al een dun telefoondraad in de leiding. Wat is de beste methode om de kabel er doorheen te trekken? Gewoon met ducttape aan elkaar bevestigen? Of zijn er betere manieren?
Ik zou uiteraard ook een trekveer kunnen kopen, maar ik wil even kijken of ik dat kan vermijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-07 01:31
Voor een dubbele aansluiting moet je 2 kabels trekken.

Opsplitsen werd uit besparing vroeger wel eens gedaan toen 10 en 100mbit/s de standaard was, met 1gbit/s worden alle 4 aderparen gebruikt en kan het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Josefien op 01-04-2019 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Josefien schreef op maandag 1 april 2019 @ 00:26:
Voor een dubbele aansluiting moet je 2 kabels trekken.
Of aan het einde een switch plaatsen als 2 kabels niet past (niet ideaal, maar het werkt)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
DJMaze schreef op maandag 1 april 2019 @ 10:06:
[...]

Of aan het einde een switch plaatsen als 2 kabels niet past (niet ideaal, maar het werkt)
Wat gebeurd er dan met de snelheid? Wordt die verdeeld over de router en mijn pc? Ik heb een abbonement van 200mbps en haal dit ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-07 01:31
DJMaze schreef op maandag 1 april 2019 @ 10:06:
[...]

Het ging hier om een wandcontactdoos, een switch kan je dan wel erg moeilijk netjes wegwerken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@DeBers Switches zijn eigenlijk altijd 1 Gb en op basis van gelijktijdigheid zou je het verschil met twee kabels kunnen merken, maar dat ligt ook aan de rest van je netwerk. In de praktijk merk je het niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
DeBers schreef op maandag 1 april 2019 @ 00:09:
[...]

Super! Bedankt voor de tip. Misschien een domme vraag. Ik wil voor de dubbele aansluiting gaan. Moet ik dan twee kabels door de leiding trekken? Of kan ik er 1 opsplitsen? Ik zie zelf even niet in hoe, maar wellicht is daar een methode voor? Ik wil er een access point en een pc op aansluiten. Anders doe ik er 1, met een access point en de pc op het access point. Archer C7.
Ja voor 2 aansluitingen ben je in principe ook 2 kabels nodig, anders ga je nooit meer dan 100Mbit trekken door een gesplitste kabel, oftewel je kunt max de helft van je internetverbinding gebruiken die je hieronder hebt staan.

Je kunt als het echt niet mogelijk is om 2 kabels te trekken inderdaad altijd een switch toevoegen op je eindpunt, of je gebruikt inderdaad de ziggo wifi booster via internetkabel om je signaal zowel via ethernet als via wifi verder te verdelen
Er zit al een dun telefoondraad in de leiding. Wat is de beste methode om de kabel er doorheen te trekken? Gewoon met ducttape aan elkaar bevestigen? Of zijn er betere manieren?
Ik zou uiteraard ook een trekveer kunnen kopen, maar ik wil even kijken of ik dat kan vermijden.
De beste methode is een trekveer bevestigen aan de telefoondraad, deze trekveer door de buizen heen te trekken en uiteindelijk met de trekveer weer 1 of 2 (wel tegelijk) utp-kabels erdoorheen te trekken.
Je kunt altijd even voor een goedkoop trekveertje als deze kijken: https://www.allekabels.nl...66/trekveer-20-meter.html
En als je later nog eens klusjes oid hebt is het altijd handig als je zo'n ding in huis hebt liggen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09
DeBers schreef op maandag 1 april 2019 @ 00:09:
Altijd een trekveer gebruiken. En goed aan elkaar vastmaken (trekveer heeft een oog). Niet op alleen ducttape vertrouwen.

Doe je dat niet dan is het wachten tot het losschiet en dan ben je verder van huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-07 15:43
Ja, trekveer is wel echt nodig. Als hij namelijk los schiet heb je straks een mooie lege buis en met een beetje pech geen manier om er een veer knap doorheen te krijgen (als ze bijvoorbeeld flexbuis gebruikt hebben krijg je er niet altijd een veer in).

Verder zorgen dat iemand onder of boven de kabel er in 'duwd' zodat je niet al te veel kracht hoeft te zetten. En kijk even op youtube voor een uitleg over hoe je het best de knoop kan maken van kabel naar trekveer, anders schiet ie zo los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:46
Als je met twee man bent is een trekveer niet echt nodig.

Wanneer je de 2 draden goed in elkaar draait op het koper dus zonder isolatie dan gaat het echt niet zomaar los.

1 iemand doet de kabel(s) aanvoeren en de andere trekt met gematigde kracht dan schiet het echt nooit los.

Gebruik van ductape ed doe ik nooit meer. Ooit 4/5 jaar geleden een stuk ductape losgeschoten en die buis hebben we niet meer kunnen rennen.

Ik trek vrijwel nooit de trekveer er eerst doorheen. Alleen wanneer de afstand meer dan 15 meter is of als er geen trekdraad aanwezig is.

Ik trek op deze manier toch zo'n ~3 tot 5 km aan utp per jaar en nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Thanks allemaal! Ik ga aan de slag. Voor het trekken van 1 utp kabel naar de zolder en een coax naar de woonkamer bestel ik:

50 meter: https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html
20 meter: https://www.sandervunderi...n-pvc-coax-kabel-wit.html

Trekveer: https://www.sandervunderink.nl/wymefa-trekveer-5-2mm.html

En de benodigde tangen en kopstukjes... Hartelijk dank voor al jullie advies.

Als laatste: De trekveer is maar 20 meter. Daaruit maak ik op dat de meeste leidingen max 20 meter zijn? Is 50 meter utp niet wat veel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-07 15:43
Jan-man schreef op maandag 1 april 2019 @ 22:52:
Als je met twee man bent is een trekveer niet echt nodig.

Wanneer je de 2 draden goed in elkaar draait op het koper dus zonder isolatie dan gaat het echt niet zomaar los.

1 iemand doet de kabel(s) aanvoeren en de andere trekt met gematigde kracht dan schiet het echt nooit los.

Gebruik van ductape ed doe ik nooit meer. Ooit 4/5 jaar geleden een stuk ductape losgeschoten en die buis hebben we niet meer kunnen rennen.

Ik trek vrijwel nooit de trekveer er eerst doorheen. Alleen wanneer de afstand meer dan 15 meter is of als er geen trekdraad aanwezig is.

Ik trek op deze manier toch zo'n ~3 tot 5 km aan utp per jaar en nooit problemen gehad.
Dat het jou nooit is overkomen betekent niet dat het niet voorkomt.

Vriend van mij heeft een nieuwbouwhuis en die heeft heel mooi nu een UTP/Coax kabel tot _bijna_ aan zijn TV in de muur zitten, echter muurvast omdat een of andere prutser krappe bochtjes maakt met flexbuis.

Bij normaal buis is een trekveer inderdaad niet altijd nodig, maar soms wel. Mijn buizen hier thuis zijn ook vrij lang met bochten (gaan vanuit de kamers naar zolder) en zonder trekveer wil dat niet echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvs31
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-07 22:47
DeBers schreef op maandag 1 april 2019 @ 23:03:

Als laatste: De trekveer is maar 20 meter. Daaruit maak ik op dat de meeste leidingen max 20 meter zijn? Is 50 meter utp niet wat veel dan?
Ze hebben deze toch ook in 30m lengte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Ik wil toch een UTP en Coax in 1 keer trekken.
Is dit een ok kabel? Dan haal ik die morgen in de bouwmarkt

https://www.gamma.nl/asso...g6-25-meter-wit/p/B546984

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07 11:03
DeBers schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:47:
Ik wil toch een UTP en Coax in 1 keer trekken.
Is dit een ok kabel? Dan haal ik die morgen in de bouwmarkt

https://www.gamma.nl/asso...g6-25-meter-wit/p/B546984
Ik zie nergens iets over de kabelspecs staan. Dus geen idee of het wel koper is. Zelfs nieteens of het CAT5 of CAT6 is. En UTP afgeschermd noemen..
Dat zijn bij mij alle aanwijzingen om die kabel zeerzeker niet te nemen.

Ik zou gewoon goede kabel nemen zoals al eerder genoemd. Kosten verschil is minimaal.

Coax: Hirschmann KOKA 9ECA en gewoon een goede CAT6 of betere UTP kabel (De eerder gelinkte Belden bv)

Coax en netwerkkabel bij de bouwmarkt is echt een last resort. Ze hebben wel goed spul, maar ook zat bagger. En doordat het allemaal gerelabeled spul is heb je 0,0 zicht op de kwaliteit.

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 05-04-2019 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
DJSmiley schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:56:
[...]

Ik zie nergens iets over de kabelspecs staan. Dus geen idee of het wel koper is. Zelfs nieteens of het CAT5 of CAT6 is. En UTP afgeschermd noemen..
Dat zijn bij mij alle aanwijzingen om die kabel zeerzeker niet te nemen.

Ik zou gewoon goede kabel nemen zoals al eerder genoemd. Kosten verschil is minimaal.

Coax: Hirschmann KOKA 9ECA en gewoon een goede CAT6 of betere UTP kabel (De eerder gelinkte Belden bv)

Coax en netwerkkabel bij de bouwmarkt is echt een last resort. Ze hebben wel goed spul, maar ook zat bagger. En doordat het allemaal gerelabeled spul is heb je 0,0 zicht op de kwaliteit.
Ok,bedankt! Alle kabels etc van belden worden vandaag geleverd :)
Maar ik ben nog op zoek naar een gecombineerde coax en cat6 kabel. Die verkochten ze daar niet. Dus dan zoek ik even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-07 15:37
DeBers schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 10:16:
[...]

Maar ik ben nog op zoek naar een gecombineerde coax en cat6 kabel. Die verkochten ze daar niet. Dus dan zoek ik even verder.
@DeBers Bedoel je zoiets?

@Annuk bedoel je dit spul?

[ Voor 19% gewijzigd door Comp User op 06-04-2019 21:02 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
DeBers schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 10:16:
[...]

Waarom een combi-kabel?
Je kunt het prima met 2 losse kabels verwerken hoor, mits je ze maar tegelijkertijd trekt :)
En let op het kabelglijmiddel ;)

EN NEE GEEN DREFT OID DAARVOOR GEBRUIKEN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Jep dat bedoel ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Dank allemaal overigens.
Twee weekenden terug is het gelukt. zowel de kabel trekken als de aansluitingen incl de wanddoos.
Echt super!

Nu moet ik nog een UTP/Coax kabel gaan trekken naar de woonkamer.

Nu heb ik deze gevonden" https://www.elektramat.nl...DAOUIlhF6ARwaAqNMEALw_wcB
Kan ik dit door een loze leiding trekken? Of is het omhulsel zelf al een leiding? Want dan moet ik een andere oplossing hebben. liefst wel een die je in een combi door de muur trekt. Of kan ik dat ook zelf maken van 2 kabels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Elektrabuis pijp is doorgaans 16 mm of 19 mm. Daar gaat geen flexibele PVC elektrabuis door passen.

Dat is gewoon een coax kabel en netwerkkabel door een flexibele PVC elektrabuis. Waarom is 2 kabels trekken door een loze leiding zo'n probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Groentjuh schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:33:
Elektrabuis pijp is doorgaans 16 mm of 19 mm. Daar gaat geen flexibele PVC elektrabuis door passen.

Dat is gewoon een coax kabel en netwerkkabel door een flexibele PVC elektrabuis. Waarom is 2 kabels trekken door een loze leiding zo'n probleem?
Ik hoor van meerdere mensen dat dat echt een probleem is. Is dat wel gewoon mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Ja, dat is gewoon mogelijk als je ze beide tegelijk erdoor haalt, dus de UTP en de COAX aan elkaar knopen aan de trekveer, iemand aan de andere kant de kabel aanvoeren en zelf rustig trekken aan de trekveer.

Gaat prima lukken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:25

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

DeBers schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:04:
[...]

Ik hoor van meerdere mensen dat dat echt een probleem is. Is dat wel gewoon mogelijk?
Toevallig gisteren nog 50 meter Cat6 F/UTP getrokken door stukken buis waar af en toe ook COAX in lag. Als de COAX er al in zit is het echt niet te doen af en toe. Als 'smeermiddel' wat WD40 in de buis gespoten en daarmee lukt het met veel gevloek uiteindelijk wel. Tegelijk trekken is het makkelijkste.

Ik begrijp overigens niet wat zo dramatisch is aan een trekveer die los raakt van de kabel, dan trek je de trekveer toch eruit en de kabel aan de andere kant eruit? Of mis ik iets belangrijks.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
Kuusj schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:46:
[...]

Toevallig gisteren nog 50 meter Cat6 F/UTP getrokken door stukken buis waar af en toe ook COAX in lag. Als de COAX er al in zit is het echt niet te doen af en toe. Als 'smeermiddel' wat WD40 in de buis gespoten en daarmee lukt het met veel gevloek uiteindelijk wel. Tegelijk trekken is het makkelijkste.

Ik begrijp overigens niet wat zo dramatisch is aan een trekveer die los raakt van de kabel, dan trek je de trekveer toch eruit en de kabel aan de andere kant eruit? Of mis ik iets belangrijks.
Stel dat je PVC buis kapot is doordat een verbindingssok of 90 graden bocht niet meer aansluit op de buis, dan kan het voorkomen dat je er geen trekveer meer in krijgt. Door de huidige draden te gebruiken geleid je de nieuwe draden door de problemen heen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:02
Zoals hierboven ook al gezegd 2 kabels in een keer trekken met een trekveer.
Die combikabel waar je naar linkt is bedoeld voor nieuwbouw. Je freest een sleuf in je muur oid en daar gaat die flex leiding met kabels in. Mijn menig over dat spul is simpel .. niet gebruiken.
Pagina: 1