Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Elga warmtepomp anders koppelen aan CV-ketel

Pagina: 1
Acties:

• hein weijers
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 11-12 15:42
Sinds 2 jaar heb ik een hybride Elga warmtepomp, gekoppeld aan een HR-ketel.
Op de begane grond ligt vloerverwarming. Op de verdieping en zolder zorgen radiatoren voor de verwarming.
Het probleem is, dat de aanvoertemperatuur van de CV-ketel bij de standaard aansluiting laag moet zijn, zo'n 40 graden. Daarmee kan ik het op de bovenverdieping niet warm genoeg krijgen. Daarbij komt nog dat de thermostaat de Elga afschakelt als op de begane grond te gewenste temperatuur is bereikt.

Ik probeer nu de installatie zo te veranderen dat de CV en Elga elk een eigen thermostaat krijgen. De Elga en CV werken onafhankelijk van elkaar. De Elga verwarmt de begane grond en de CV-ketel bedient de radiatoren, die ik maar een paar keer per winter gebruik.

Nu is het zo, dat beneden 4 graden buitentemperatuur de Elga het niet meer alleen redt en ondersteund moet worden door de CV-ketel.

Ik dacht dat als volgt op te lossen:

De vraag is simpel: gaat dir zo werken of zie ik iets over het hoofd wat roet in het eten kan gooien?

Groet, Hein

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Nu online
Krijg je nu niet de situatie dat de Elga ondersteuning vraagt aan de ketel en er dan niks gebeurd omdat de thermostaat van de CV zegt setpoint bereikt? Je zou dan de Elga en een losse thermostaat boven parallel moeten hebben, wanneer 1 vd 2 warmte vraagt gaat de ketel aan. Dan moet het wel werken lijkt me.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• hein weijers
Zoals ik al zei, de CV-ketel krijgt een eigen thermostaat, waarvan ik het setpoint zo kan kiezen dat de CV-ketel standby blijft (functioneert eigenlijk alleen als schakelaar om de ketel aan en uit te zetten). De radiatoren worden geregeld met thermostaatkranen.
De motorklep "M" wordt open gestuurd door de Elga als de CV-ketel bij moet springen, het thermo-ventiel maximaliseert de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming.
De vraag is vooral: gaat dit circuitje echt draaien? Ik denk dat door het TA inregelventiel te knijpen, het warme water richting motorklep gedwongen wordt. Klopt die redenering?

Commentaar wordt zeer op prijs gesteld

Groet, Hein

hein weijers wijzigde deze reactie 24-03-2019 21:40 (6%)

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

hein weijers schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 20:23:

Ik dacht dat als volgt op te lossen:

[Afbeelding]

De vraag is simpel: gaat dir zo werken of zie ik iets over het hoofd wat roet in het eten kan gooien?

Groet, Hein

Dit hydraulische systeem gaat zo denk ik niet werken. Ik zie een aantal mogelijke problemen.

Je noemt nu een thermoventiel tussen de beide circuits. Ik neem aan dat je hiermee een thermostatisch mengventiel bedoeld? Alleen met een thermostaatknop gaat dit niet werken. Die gaat namelijk dicht bij een bepaalde ruimtetemperatuur, niet bij een bepaalde temperatuur in je leiding.

Wat je volgens mij wilt is dat in dit deel van je circuit de temperatuur van je water in je circuit van de ELGA terug gaat van 50 graden naar maximaal 40 graden. Daarvoor heb je een mengventiel nodig met 2 ingangen en 1 uitgang. Dan meng je koud retourwater bij in de invoer om zo je temperatuur te verlagen.

Je hebt nu 1 terugslagklep in je systeem. Ik denk dat daar een 2e bij moet, in de aanvoer onder je CV ketel.
Als je ELGA draait dan staat de motorklep richting je CV circuit open. Aanvoerwater komt dus via de klep daar terecht. Je CV doet niets en er zou dus in principe water geforceerd door je ketel kunnen worden gedrukt door de pomp van de ELGA.

Ik voorzie nog een veel groter probleem. Water zoekt de weg van de minste weerstand. Als je ELGA draait en het is buiten 0 graden en de ketel springt bij. Hoe komt het water van je CV circuit in je ELGA circuit? Beide pompen gaan draaien en je bent dus enorm afhankelijk van de aanvoerdruk van beide pompen.

Die moet precies zo zijn dat de druk in het ELGA circuit net lager is dan in het circuit van de CV. En de druk aan de CV kant is in hele grote mate afhankelijk van hoeveel radiatoren er open staan op dat moment. Het kan dus zo maar zijn dat de druk aan de CV kant lager is ( alle radiatoren open ) waardoor er dus nooit water van de CV bij de ELGA kan komen.

En dit probleem gaat gebeuren. Ik zie dat zelfs in mijn systeem waar de CV ketel mee gaat draaien, de klep bij het boilervat open staat ( mijn fout ). Water van de CV de weg van de minste weerstand kiest en dus het boilergat gaat verwarmen. Bij 50 graden in de boiler zegt een relais dat de ketel af moet springen en in vol bedrijf wordt de ketel ineens spanningsloos gemaakt. 8)7 .

Volgens mij kan je het probleem bij je in huis makkelijker oplossen door de radiatoren boven te vervangen voor een grotere maat. Ik ben van T11 radiatoren naar T22 gegaan en een maatje groter. Dat is bij ons voldoende om nu met de ELGA het boven warm te krijgen. Als dan je ketel bij schakelt heb je in principe twee verwarmingstoestel in een min of meer open verdeler. Als je dan je CV op 45 graden aanvoer instelt ( retour komt dan denk ik niet boven de 42 graden ) dan heb je net dat extra verwarmingsvermogen in huis om ook boven warm te krijgen.

Just my 2 cents.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• hein weijers
Hallo Martin, bedankt voor de reactie!

Even een paar verduidelijkingen.

Het thermoventiel wordt via een aanlegvoeler geopend en gesloten, dus niet door de ruimtetemperatuur.
Ik twijfel nog of die aanlegvoeler op de aanvoer of retour van de Elga moet komen.

De standaard aanwezige terugslagkleppen bij de installatie van de Elga zijn ook aanwezig, maar die heb ik vergeten in te tekenen.

Ik moet het inderdaad zo regelen dat de druk in de aanvoer van de CV iets hoger is dan in de aanvoer van de Elga. Dat kan ik op twee manieren doen: door de pompsnelheid van de CV en Elga te regelen en door een TA-inregelventiel dat in de aanvoer naar de radiatoren is opgenomen.

De werking van het systeem is als volgt gedacht:
Als de Elga hulp nodig heeft van CV dan stuurt de Elga de motorklep M open. Het thermoventiel laat water van 50 graden door naar de aanvoerleiding van de Elga en mengt daarmee. De instelling van het thermoventiel bepaalt de temperatuur van het water dat richting warmtewisselaar van de vloerverwarming stroomt.
Als de Elga geen hulp meer nodig heeft van de CV, dan wordt de motorklep M gesloten.
In beide situaties kunnen de radiatoren gewoon heet water blijven betrekken van de CV.

Nog steeds bedenkingen?

Groet, Hein

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
Heb je geen thermostaatkraan voor de VVW verdeler?

Die zou je ook lager kunnen zetten zodat je de afgifte beneden beperkt en de afgifte boven daarmee verhoog.

Thermostaat VVW beneden dicht = meer warmte naar de radiatoren -> door beperkte afgifte op de radiatoren op de verdieping en zolder zal de aanvoer temperatuur hierbij oplopen waardoor je meer afgifte krijgt.

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone

• hein weijers
Als de Elga vraagt om de CV te laten bijstoken, dan gebeurt dat omdat de Elga het in z'n eentje niet meer redt. Als ik de vloerverwarming beneden knijp ten voordele van de radiatoren op de verdieping, dan kom ik beneden alleen nog maar meer warmte tekort. Dat gaat dus niet lukken.

Groet, Hein

• hein weijers
Ik heb de installatie intussen omgebouwd en uitgebreid getest. Alles werkt prima. De Elga regelt de 24 V klep "M" open als warmte wordt gevraagd van de CV. Het thermoventiel "TV" begrenst de temperatuur van de aanvoer naar de vloerverwarming. De retourtemperatuur naar de Elga wordt maximaal 38 graden.
Los daarvan kunnen de radiatoren op de verdieping en zolder verwarmd worden door de CV ketel, onafhankelijk van de temperatuur in de huiskamer.
Om elektriciteit en gas te besparen wordt de CV ketel 's nachts (en uiteraard ook als de Elga het alleen af kan) uitgeschakeld.

De installatie ziet er nu (schematisch) zo uit:

• hein weijers
Sinds 2 jaar heb ik een hybride ELGA warmtepomp, gekoppeld aan een HR-ketel.
De begane grond heeft vloerverwarming. Op de verdieping en zolder zorgen radiatoren voor de verwarming.
Het probleem is, dat de aanvoertemperatuur van de CV-ketel bij de standaard voorgeschreven installatie laag moet zijn, maximaal zo'n 40 graden. Daarmee kan ik het op de bovenverdiepingen niet warm genoeg krijgen. Daarbij komt nog dat de kamerthermostaat de ELGA afschakelt als op de begane grond te gewenste temperatuur is bereikt.

Het leek me beter om de ELGA en CV onafhankelijk van elkaar te laten werken. De ELGA verwarmt de begane grond en de CV-ketel bedient de radiatoren, die ik maar een paar keer per winter gebruik.
Tot zover geen probleem. Maar wat als de buitentemperatuur te laag wordt? Dan moet de CV ook kunnen bijspringen om de ELGA te assisteren en is een hybride systeem weer handig.

Om dat mogelijk te maken heb ik de twee circuits gekoppeld. De installatie ziet er nu (schematisch) zo uit:

Ik heb de installatie intussen omgebouwd en uitgebreid getest. Alles werkt prima. De ELGA regelt de 24 V klep "M" open als warmte wordt gevraagd van de CV. Het thermoventiel "TV" begrenst de temperatuur van de aanvoer naar de vloerverwarming. De retourtemperatuur naar de ELGA heb ik ingeregeld op maximaal 38 graden.
Los daarvan kunnen de radiatoren op de verdieping en zolder op elke gewenste temperatuur verwarmd worden door de CV ketel, onafhankelijk van de temperatuur in de huiskamer.
Om stand-by elektriciteit- en gasverbruik te minimaliseren wordt de CV ketel alleen ingeschakeld als op de verdieping warmte nodig is en/of als de ELGA het niet alleen af kan door een te lage buitentemperatuur.

• Jim423
  • Nu online
Dit schema is volgens mij al eens besproken in je vorige topic/post. Het is me een beetje onduidelijk welke discussie je nu op gang wilt helpen? In feite heb je nu een 2-zone systeem gebouwd wat vrij gebruikelijk is echter lopen de radiatoren niet mee op de Elga totdat de ketel bij komt wat ik wel zonde vind maar voor jou wel werkt door gering gebruik. Maargoed, die discussie is al gevoerd.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:45

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

En weer samengevoegd :Y

Wise enough to play the fool

• hein weijers
Sorry, inderdaad een beetje dubbel op, maar ik heb dit probleem van ELGA gebruikers, die de bovenverdieping niet warm genoeg kunnen stoken, al vaker voorbij horen komen. Daarom wilde ik het nog eens onder de aandacht brengen :$
Jim423 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:08:
echter lopen de radiatoren niet mee op de Elga totdat de ketel bij komt wat ik wel zonde vind
Dat is alleen maar zonde als de ELGA het alleen af zou kunnen. Zou gauw assistentie van de CV nodig is maakt het nog maar weinig uit. Als de radiatoren dan meelopen op de ELGA is er voor de vloerverwarming beneden minder vermogen over en zal de CV eerder bijschakelen.

• johooo
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 13-12 17:29
@Jim423 Ik ben deze variant aan het bestuderen, want het scheelt mij een pomp, een expansie vat, een overstort ventiel, een filter en werk. Maar ik heb geen elga en zal de twee zones op een ander manier moeten bewerkstelligen. Suggesties? Ik ben er nog niet uit maar wil de beste keuze maken tussen deze oplossing en de WP parallel zetten. Wat zou jij doen? de radiatoren boven gaan hoogstzelden aan.

• johooo
@hein weijers Heb je geen last van ongewenste wisselwerkingen tussen de pompen van je CV en VV als je de klep open heb.

• Jim423
  • Nu online
Zoals hein al zegt is deze oplossing voornamelijk voor als je een zeer lichte WP hebt en de radiatoren niet vanaf de WP wilt voeden. Dit staat overigens ook gewoon parallel alleen dan met een ventiel en 24V zoneklep voor een HT en LT zone. Zoals gezegd ben ik er niet kapot van omdat het moment aanbreekt dat de WP vermogen over heeft (zoals vandaag overdag) je toch de cv-ketel moet gaan opstarten als het boven (radiatoren) wat fris wordt terwijl dat eigenlijk niet nodig is. Ik laat hier de radiatoren gewoon 24/7 meedraaien op de WP, die zijn dus continu lauw. Jij hebt vermogen zat en een open VV verdeler, maar je kan altijd een thermoventiel ertussen zetten als je het boven niet warm krijgt omdat de afgifte onvoldoende is.

• johooo
@Jim423 Klinkt goed, ik ga ga voor deze oplossing. Bedankt voor je snelle reactie. Ik snap alleen niet wat je bedoelt met ''een open verdeler''

Dit is nu mijn vloerverwarming:

https://i.imgur.com/L3uwbA9.jpg

• hein weijers
johooo schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:23:
@hein weijers Heb je geen last van ongewenste wisselwerkingen tussen de pompen van je CV en VV als je de klep open heb.
De pomp van de vloerverwarming zit achter de warmtewisselaar en kan niet interfereren met de pompen van de CV en WP.

• hein weijers
Jim423 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:32:
Zoals gezegd ben ik er niet kapot van omdat het moment aanbreekt dat de WP vermogen over heeft (zoals vandaag overdag) je toch de cv-ketel moet gaan opstarten als het boven (radiatoren) wat fris wordt terwijl dat eigenlijk niet nodig is. Ik laat hier de radiatoren gewoon 24/7 meedraaien op de WP, die zijn dus continu lauw.
Ja, het is een keuze tussen 2 kwaden: de WP zo optimaal mogelijk inzetten met als gevolg dat ik het niet altijd overal voldoende warm krijg of iets meer gasverbruik en altijd voldoende warmte.

Hoe krijg jij het warm in ruimtes met alleen radiatoren als het echt koud wordt? Lauwe radiatoren zullen dan niet voldoende zijn. Lage temperatuur radiatoren vind ik echt een te grote investering.

• Jim423
  • Nu online
Afgelopen 2 jaar bleef het gewoon 20 graden binnen. 21 graden zal wel lastig gaan worden.
Mochten we echt zware vorst gaan krijgen dan zal de Ta van de ketel iets hoger moeten en zal de COP van de WP dus iets dalen maar die winters van -10 meerdere dagen achter elkaar zullen niet snel meer voorkomen. Vergeet niet dat die radiatoren 24/7 lauw zijn, er wordt alleen vastgehouden ipv opgewarmd.

Het mooiste zou misschien zijn (maar wel complex), de radiatoren mee laten lopen op de WP, stel de WP red het niet meer of wordt te ongunstig vanwege lage Tb de 24V klep dicht laten lopen waardoor alles via de TV gaat. De 24V klep en TV komen dan parallel te staan ipv in serie. Je schakelt dan als het ware om van 1 zone naar 2 zones (HT+LT). In jouw geval misschien minder interessant vanwege het lage vermogen van de Elga maar voor zo'n 7,2kW WP kan dit wel werken.

hein

Jim423 wijzigde deze reactie 30-11-2019 20:44 (45%)

• hein weijers
Ik probeer je schema te begrijpen, maar het lukt me niet :$
Tb=Tbuiten, neem ik aan?

Zou je voor de 2 situaties, CV aan en CV uit, kunnen schetsen wat er gebeurt?

Groet, Hein

• Jim423
  • Nu online
Tb is buitentemperatuur inderdaad. De klep M loopt dicht bij cv aan. (omgekeerd wat nu gebeurd dus). CV uit: WP pompt naar de vloerverwarming, pompt ook door klep M (en enigzins door TV), door Ta, naar de radiatoren, maar kan niet door de cv-ketel stromen vanwege de TK. CV aan (incl cv-pomp): WP pompt nu nog puur naar de VV, cv-ketel pompt naar de radiatoren en naar TV. Originele situatie dus eigenlijk. Gedachtenspinsel hoor, voor jou misschien wat minder nuttig omdat de ketel ten alle tijden aan staat als de radiatoren aan staan vanwege het lage vermogen van de Elga. Maar johoo heeft natuurlijk 5kW bij -7. Sommige pijltjes staan nu verkeerd om bij cv-uit modus maar hopelijk is het zo wat duidelijker.

Jim423 wijzigde deze reactie 01-12-2019 13:23 (7%)

• johooo
@Jim423 @hein weijers Ik vind dit echt leuk.. en nuttig.

Ik vind dit een goed idee. Is de ww geen bypass in deze situatie? Ik kan ook de radiator in de badkamer een beetje open laten staan

Wat is de functie van TA? Ik snap het al, dat is de instelling van de ketelwatertemperatuur, toch? Ga ik op 50 graden zetten. staat hij nu ook.

Een idee voor een buitenvoeler met een bijpassende 24 v Klep? Merk en type?

Is dit een NOGO?

https://www.amazon.de/dp/...atz&qid=1575214572&sr=8-7

johooo wijzigde deze reactie 01-12-2019 16:38 (34%)

• hein weijers
@Jim423 Ja, nu is het duidelijker. Ik zal het eens uittekenen. Bedankt!

@johooo De bypass blijft nodig als de motorklep M dicht is en de thermostaatknoppen van de radiatoren dicht geregeld zijn.

Een TA inregelventiel wordt gebruikt om te zorgen dat twee systemen met elk een circulatiepomp goed kunnen samenwerken en b.v de ELGA niet in storing gaat. Misschien overbodig maar zat al in mijn installatie .

De motorklep is een 24 V klep die (in mijn geval) open gestuurd wordt als de ELGA de 24V voeding ervan inschakelt bij het inschakelen van de CV. Het merk is Heimeier, maar er zijn vele merken

• johooo
@hein weijers Is het niet zo dat warm water van de CV niet naar de wp kan door de terugslagklep? dan heb je toch TV niet nodig?

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 08:38

Yucon

*broem*

Heb je wel eens gemeten hoeveel gas je kwijtbent voor het verwarmen van de bovenverdieping via de radiatoren? Dat kon namelijk wel eens heel vies tegenvallen. Ik heb zelf een pelletkachel en gebruik op de bovenverdieping de CV ketel hetzelfde als jij. Hoewel ik het nooit precies gemeten heb viel me op dat m'n cv ketel erg veel gas ten opzichte van de geleverde warmte gebruikt, en vermoedelijk komt dat door een veel te hoge retourtemperatuur.

Eigenlijk moet ik er nog eens induiken. Gevoelsmatig kon het zelfs wel goedkoper zijn om gewoon een oliegevuld elektrisch kacheltje te gebruiken.. en dat houdt het hele systeem een stuk eenvoudiger.

• Jim423
  • Nu online
@johooo Bij cv-ondersteuning (dus bypass via M is dicht) mag de WP-vloerverwarmingcircuit (LT-zone) niet warmer worden dan 35 graden. Daar zorgt TV voor.

@Yucon Ook de cv-ondersteuning is enorm laag rendement vanwege het vele gependel. Die ketel kan zijn minimale vermogen nooit kwijt omdat er maar 1-2kW vermogen nodig is. Zover kunnen die ketels niet terugmoduleren. Het is huur hier maar stel ik gooide mijn ketel en gasaansluiting de deur uit en doe het deel gas op COP1 ben ik even duur uit totaal.

• johooo

• hein weijers
@johooo Het thermoventiel is noodzakelijk om de aanvoertemperatuur richting vloerverwarming te begrenzen op < 40 graden.

@Yucon In een ideale wereld zou ik ook de bovenverdieping liever via de warmtepomp verwarmen, maar ik heb een Elga die maar ongeveer 4 kW aan warmte levert, net voldoende voor de begane grond met VV. Als ik een gedeelte daarvan zou gebruiken om de radiatoren op de verdieping te verwarmen dan zal de CV eerder moeten bijspringen en dus ook weer gas gebruiken.
De radiatoren zijn goed ingeregeld en bij een Ta van max. 50 graden is de Tr ongeveer 38 graden.
In de praktijk worden de radiatoren niet vaak gebruikt, dus in mijn situatie vind ik dit een mooie oplossing.
Vanaf 3 januari tot nu heb ik 480 m3 gas gebruikt. Dat is inclusief warm water en koken. ;)

• johooo
@hein weijers @Jim423 @Yucon

Een beetje gestroomlijnder

https://i.imgur.com/KOGwwCo.jpg

johooo wijzigde deze reactie 03-12-2019 15:06 (81%)

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 08:38

Yucon

*broem*

Ik werd een paar keer getagd, maar ik weet niet genoeg ervan om er een mening over te hebben :)

• Jim423
  • Nu online
@johooo Hij klopt zo niet, tenzij je de bestaande aanvoer CV op de WP aan gaat sluiten. En je rode terugslagklep op de CV. Maar dat is niet de bedoeling denk ik? Er komen 2 nieuwe leidingen voor de WP neem ik aan.

• johooo
@Jim423 Dank dat je er naar wil kijken. Wat is het verschil met het schema? De 22 mm aanvoer van de CV (doorverbonden met de radiatoren) naar de WW wordt doorverbonden via de twee paralellel leidingen (M en TV) naar de aanvoer van de WP. Dat is toch ook zo op het schema.

• Jim423
  • Nu online
Het kan zijn dat ik je tekening niet begrijp. Ik dacht dat je de cv-aanvoer zo wilde laten en het rood ingekleurd de WP aanvoer was. Misschien kun je er wat tekst bij zetten om te verduidelijken.

Jim423 wijzigde deze reactie 04-12-2019 00:08 (29%)

• johooo
@Jim423 Chapeuax. Zo is het ook. Nu zie ik de fout ook, de de blauwe terugslag klep moet vlak bij de CV worden geplaatst. (zit niet op de foto) . Is dat wat je bedoelt?

https://i.imgur.com/Td4X7CG.jpg

En nogmaals erg bedankt voor je meekijken

johooo wijzigde deze reactie 04-12-2019 12:24 (12%)

• johooo
@Jim423 Ik wil wil weer ven terug naar het schema. Ik ga ervan uit dat de klep M dicht gaat bij een te lage COP en kan dicht gaan als zowel de WP als de CV aanstaat. Wat gebeurt er dan?

• Jim423
  • Nu online
Ik heb hem even aangepast zodat hij klopt. Alleen de terugslagklep die nog in de aanvoer moet onder de ketel staat hier niet op. Bypass is niet nodig als je altijd 1 radiator openlaat. Ignore alleen de groene cijfers want die kloppen nu niet meer:

wp2

Met M open en cv uit zal het WP water naar de radiatoren stromen boven.
Met M dicht en cv aan zal de cv bijmengen met je WP en de radiatoren direct verwarmen met 50 graden. Ik hoop alleen wel dat je nog een beetje rendement haalt uit je WP met die wisselaar ertussen.

Jim423 wijzigde deze reactie 04-12-2019 21:42 (6%)

• johooo
@Jim423 Jim, heel erg bedankt tot nu toe, de WP zit in een zeecontainer onderweg naar hier, het wordt wel 2020 voor ik hem kan plaatsen. De leidingen kan ik alvast gaan monteren. Zonder jou hulp had ik het moeiilijk gekregen, misschien wel niet gered. Als het tegenvalt kan ik altijd nog de vloer direct op de WP zetten.

En ik heb nog 1 klein vraagje: De terugslagklep staat in het schema in de retour van de ketel, is dat relevant?

johooo wijzigde deze reactie 05-12-2019 16:09 (15%)

• Jim423
  • Nu online
Hij mag ook in de retour, uiteraard wel altijd de juiste richting op plaatsen.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True