Windows loopt soms voor 10 seconden vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poedelini
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-10-2024
Mijn vraag
...

Ik heb mijn pc gebouwd en sindsdien heb ik zeer regelmatig freezes in windows. Dat ik circa 10 seconden moet wachten totdat ik weer verder kan. Dit probleem komt op elk moment voor dus niet alleen bij zwaar gebruik.

Nou had ik gegoogeld en vergeten XMP aan te zetten in de bios. Dit heb ik gedaan en het viel mij meteen op dat het 2 verschillende snelheden aangaf. Terwijl beide bankjes als setje is gekocht. Naja raar, maar verder gegaan en het probleem kwam voor een half uur/ uurtje niet meer voor.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yCU61cQ.jpg

Totdat het weer begon. Weliswaar een stuk minder (niet meer elke 5 minuten), maar toch het hoort niet. Ik verdenk toch mijn Ram of Moederbord dat niet meer goed is en instabiel is. CPU-Z geeft ook weer iets heel anders aan dan mijn moederbord dus ik snap er nu helemaal niets meer van.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uiEBnfu.png

Dit is het enige probleem wat ik heb met de pc.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of toevallig meteen weet wat er aan de hand is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Ryzen 7 1800X
B450M Mortar
16 GB G-Skill Ripjaws 3200
CooMas MasterLiquid ML120L RGB
GTX 1070TI
SSD en een HDD -> beide niet nieuwe meer, wel een verse windows installatie.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

XMP Aangezet.
Een andere setje geheugen erin gestopt maar hierbij geeft hij ook weer andere snelheden weer.
Temperaturen zijn goed van de pc.
Pc getest barebone getest zondere overbodige randapparatuur.

[ Voor 7% gewijzigd door Poedelini op 22-03-2019 19:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Is dit het enige symptoom of merk je nog wat anders? Had laatst een PC die ook regelmatig even vastzat, maar die had ook last van crashes bij het spelen van spellen (alleen dan, niet bij idle of surfen o.i.d.).

Uiteindelijk bleek een nieuwe powerunit de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:52

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Is de BIOS al de laatste versie? En hoe zijn de temperaturen?

Als die te hoog zijn gaat de CPU throttelen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-06 19:28

-36-

Trust me. I'm an amateur

Heb je al getest met alle overbodige randapparatuur en hardware afgekoppeld? Als het door het verschil in geheugen komt zou dit met 1 bankje DIMM erin niet moeten gebeuren. (je geeft aan dat je denkt dat het door het verschil in snelheid van het geheugen komt, als je met 1 DIMM test zou het dus niet moeten gebeuren en weet je dat het daaraan ligt)

[ Voor 74% gewijzigd door -36- op 22-03-2019 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poedelini
@Fly-guy Geen enkele crashes met games, wel wat gestotter hier en daar. Afgezien daarvan niks.

@tweakduke Bios heeft de laatste versie en de temperaturen zijn prima. Zoals gezegd, het freezed al als ik start wil openen als het ware. Het is ook super random wanneer het gebeurt.

@-36- Ik heb het barebone getest zonder overbodige hardware en randapparatuur. Ik begrijp je laatste zin niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Poedelini op 22-03-2019 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:54

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Beetje miereneuken, maar een bank doet aan betalingsverkeer en je parkeert je achterwerk op een bank, het zijn DIMM's :)
Al een volledig CMOS gedaan? Kijk in het manual van je moederbord hoe te doen.
Verder zie ik dat je een HDD en SSD hebt, nieuw of gebruikt?
Gaat het HDD/SSD lampje branden op je case tijdens de freezes?
Nieuwe Windows installatie of oude overgezet?

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poedelini
@DaLoona Is een hdd relevant als windows alleen op de SSD staat? SSD is niet meer zo nieuw. Er staat wel een gloednieuwe windows op in verband met een volledige nieuwe pc. Dacht dat is wel zo fris. 😁 HDD is ook niet nieuw meer trouwens.

Zit een ssd/hdd lampje ook op de nieuwere pc's? Geen idee eigenlijk of dat lampje brand. Voor nu draait de pc nog oke, dus ik heb het ook nog niet kunnen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Mijn ervaring is dat een HDD, ook al staat Windows er niet op, zo nu en dan toch geïnitialiseerd wordt en je soms even een hiccup kan krijgen daardoor. En ja, bij mijn case in ieder geval, zit er een lampje op voor SSD/HDD activiteit en deze licht regelmatig op bij schrijf/lees activiteit, maar weet niet of jouw/elke case dat ook heeft.
Goed van je dat je in ieder geval een verse Windows installatie gebruikt, dat scheelt al een hoop kopzorgen.
Heb je zelf de laatste BIOS erop gezet, of een winkel/iemand anders, want als ik zo kijk naar je geheugensnelheden in BIOS en cpu-z, welke inderdaad niet hetzelfde zijn, lijkt het erop dat CMOS niet goed geleegd is of dat er iets vreemds aan de gang is daarmee.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter E.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-02 09:26
Welke SSD heb je? Is er een firmware update uit te voeren? Ik heb onverwachtse vastlopers gehad door een niet up-to-date SSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Pieter E. schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:13:
Welke SSD heb je? Is er een firmware update uit te voeren? Ik heb onverwachtse vastlopers gehad door een niet up-to-date SSD.
Dat is een hele goede.
Verder, download eens CrystalDiskInfo en kijk eens wat dat programma zegt over de gezondheid en de SMART waardes van je HDD/SSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Staat er niets in de Windows Event Viewer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Check eventlog voor Disk errors
Check disk niet vol is
Check geheugen niet vol is (Ik verwacht pagefile gebruikt wordt op die momenten.)

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Poedelini schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 18:38:
Mijn vraag
...

Nou had ik gegoogeld en vergeten XMP aan te zetten in de bios. Dit heb ik gedaan en het viel mij meteen op dat het 2 verschillende snelheden aangaf. Terwijl beide bankjes als setje is gekocht. Naja raar, maar verder gegaan en het probleem kwam voor een half uur/ uurtje niet meer voor.
Jouw geheugen kent simpelweg 2 XMP Profielen: je mag zelf kiezen welke. De snelste (3200) vereist 1.35v voor je geheugen. Jouw CPU ondersteunt echter maar een max snelheid van 2666 Mhz. Zet dus eerst gewoon eens dat XMP Profiel uit, en draai je geheugen op 'stock'. Daarna, als je systeem weer stabiel is, kijk je nog eens naar XMP.

Overigens, kijk een beetje uit met XMP. Een hoop moederborden (zoals de mijne) vragen je meteen om ook 'aangepaste' settings te doen across the board, zeg maar. Dat kan bijv. tot CPU PLL OC overvoltage leiden. Doorgaans ook niet goed om aan BCLK te komen (gewoon op 100 laten staan).

Over je freezes, dat zou ook CPU thermal throttling kunnen wezen. Hoe warm wordt je CPU eigenlijk? Ook je CPU vcore staat vrij hoog (hoort standaard 1.2v te wezen, als ik het goed heb). Tenzij je overklokt, kijk daar ook eens naar.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

albatross schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 05:20:
[...]

Ook je CPU vcore staat vrij hoog (hoort standaard 1.2v te wezen, als ik het goed heb). Tenzij je overklokt, kijk daar ook eens naar.
Nope, is normaal voltage voor in BIOS, je cpu loopt dan ook op zijn maximale baseclock (3.6GHz in dit geval), dus 1.364V is dan vrij normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albatross
DaLoona schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 07:39:
[...]

Nope, is normaal voltage voor in BIOS, je cpu loopt dan ook op zijn maximale baseclock (3.6GHz in dit geval), dus 1.364V is dan vrij normaal.
Ik heb geen AMD, dus ik geloof je. :)

Desalniettemin, zou ik als ik de OP was, thermal throttling niet uitsluiten: dat is namelijk toch 1 van de condities waarbij Windows lang lijkt te freezen, zonder ook te crashen.

Ook zou ik een crash van de graphics driver overwegen. Dat veroorzaakt immers ook (wat lijkt op) freezes, terwijl de driver gereset wordt. De OP zou eens in de Event Manager moeten loeren ('System -> Errors'), om te zien of zijn driver gereset is.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Moet je niet gewoon de chipsetdriver installeren? Draai eens Snappy driver installer. Heb je gelijk alles up to date! :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter E.
Werkt je systeem normaal op stock? Overclock instellingen zou pas ik doen wanneer er geen dilemma's zijn.

[ Voor 2% gewijzigd door Pieter E. op 23-03-2019 11:01 . Reden: Typo correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poedelini
CMOS heeft geen verschil gegeven.

@albatross Ik had XMP in eerste instantie niet eens aan. Dit kwam pas naar voren toen ik zat werd van die freezes en ging googlen en XMP aanzetten kon helpen. Dit helpt inderdaad ook, want de freezes komen minder vaak voor.

Dat 2666 Mhz de max is voor deze cpu zie ik nu pas, wat stom van me.

@Pieter E. Ik heb nog niets met mijn cpu gedaan dus draait gewoon op stock. Ik heb ook gezorgd dat alle drivers inderdaad up te date zijn.

Verder valt het mij op dat in het logboek er op het moment van de freezes, voornamelijk disk en storage informatie/waarschuwingen te zien zijn. Dus ik begin nu inderdaad mijn ssd of hdd te vermoeden. Maarja welke van de twee,

[ Voor 6% gewijzigd door Poedelini op 23-03-2019 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter E.
Koppel eerst de schijf los waarop je geen OS en programma's hebt staan. Ik verdenk dat de schijf waarop je het OS draait de boosdoener is, als überhaupt het probleem in één van de twee schijven zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poedelini
Plan voor nu het geheugen op 2666 Mhz zetten, xmp uit en kijken wat er gebeurt. Als het dan nog voor komt koppel ik inderdaad de schijf los waar geen os op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter E.
Goed plan. XMP is ook overclocken. Dus eerst terug naar stock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:08

D4NG3R

kiwi

:)

De 1e generatie Ryzen is vrij kieskeurig m.b.t. het gebruikte geheugen, staat het gebruikte geheugen op de QVL?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

@Poedelini lees ook even de SMART (gezondheid) van je HDD en SSD uit met crystaldisk.
Dat geeft snel duidelijkheid als een schijf niet goed is.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik had laatst een soortgelijk probleem, random freezes in win10 met veel: i/o attempt error's in het logboek op dat moment. SMART waardes waren in orde, bleek uiteindelijk een defecte sata kabel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poedelini
Geheugen staat op 2667 mh (2666 stond er niet tussen) XMP uit en de freezes komen weer vaker voor dan met xmp aan.

Morgen vervang ik eerst de sata kabels en als dat het niet oplost koppel ik die schijf los.

Thanks iedereen voor de feedback.

[ Voor 8% gewijzigd door Poedelini op 24-03-2019 00:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albatross
Poedelini schreef op zondag 24 maart 2019 @ 00:03:
Geheugen staat op 2667 mh (2666 stond er niet tussen) XMP uit en de freezes komen weer vaker voor dan met xmp aan.
Dat duidt toch een beetje op een incompatibiliteit met jouw geheugen (immers, veranderingen in je geheugen settings leidt direkt tot een verandering in het 'freeze' gedrag). Staat dat geheugen van je wel op de QVL?**

Voorts, doe maar eens of een 'clear CMOS' en/of een 'set defaults', want je wilt beslist niet dat er nog wat oude XMP systeem-overklok waardes zijn blijven hangen, zoals overclocking van BCLK, bijvoorbeeld: dat raakt direkt je I/O, en zou dus ook verantwoordelijk kunnen zijn voor wat disk errors lijken.

Begin daarna eens met het draaien van Memtest86 (een paar uur lang, op zijn minst). Voordat je naar Windows gaat, wil je toch gewoon weten of het nou wel of niet gaat met dat geheugen van je.

Kijk inderdaad ook eens met CrystalDiskInfo: das een makkelijke test. Vervang daarna je SATA kabels eens.

** Dat wil dat overigens nog steeds niet zeggen dat het goed samen gaat werken met jouw CPU. Memtest86 draaien, dus.

[ Voor 5% gewijzigd door albatross op 24-03-2019 05:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poedelini
Over de QVL moet ik nog even checken. Pc is al de hele middag met een memtest bezig. Bijna klaar maar verder geen error's ofzo. Bios is alweer terug op default of cleared of hoe het ook genoemd word. 😋

De disk errors en freezes waren er al voordat ik ook nog maar aan de bios en het geheugen had gezeten.
Crystaldiskinfo is natuurlijk een van de eerste dingen die ik heb gecheckt. Allebei de schijven zijn gewoon nog goed. Zegt Crystal. Of dat echt zo is weet ik niet. Mischien is het inderdaad de sata kabel.

Memtest geen errors.

Ik heb de hdd afgekoppeld. Freezes komen nog steeds voor. Ik begin serieus mijn SSD te verdenken. Deze is zeker niet de nieuwste meer, maar ik wil ook niet er uiteindelijk achter komen dat dat het niet is terwijl ik er geld aan besteed heb. Moeilijk.

Op de tijden van de freezes Disk en storahci in het systeem logboek.
(9316,D,0) Unistore: Het schrijven naar bestand C:\Users\pluus\AppData\Local\Comms\UnistoreDB\USS.jtx bij offset 499712 (0x000000000007a000) voor 8192 (0x00002000) bytes is voltooid, maar de verwerking door het besturingssysteem heeft uitzonderlijk lang geduurd (22 seconden). Dit probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door beschadigde hardware. Neem contact op met de leverancier van uw hardware voor verdere hulp bij het vaststellen van de oorzaak van het probleem.
Deze vond ik wel opmerkelijk.

[ Voor 48% gewijzigd door Poedelini op 24-03-2019 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Poedelini schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:17:
Over de QVL moet ik nog even checken. Pc is al de hele middag met een memtest bezig. Bijna klaar maar verder geen error's ofzo. Bios is alweer terug op default of cleared of hoe het ook genoemd word. 😋

De disk errors en freezes waren er al voordat ik ook nog maar aan de bios en het geheugen had gezeten.
Crystaldiskinfo is natuurlijk een van de eerste dingen die ik heb gecheckt. Allebei de schijven zijn gewoon nog goed. Zegt Crystal. Of dat echt zo is weet ik niet. Mischien is het inderdaad de sata kabel.

Memtest geen errors.

Ik heb de hdd afgekoppeld. Freezes komen nog steeds voor. Ik begin serieus mijn SSD te verdenken. Deze is zeker niet de nieuwste meer, maar ik wil ook niet er uiteindelijk achter komen dat dat het niet is terwijl ik er geld aan besteed heb. Moeilijk.

Op de tijden van de freezes Disk en storahci in het systeem logboek.

[...]

Deze vond ik wel opmerkelijk.
Goed dat je flink wat getest, en uitgesloten hebt. :) Je harddisks zijn dus iig niet stuk (anders had CrystalDiskInfo het wel aangegeven); en het is ook niet een geheugen issue.

Toch vinden freezes plaats. Dat zou wellicht idd op een hardware error kunnen duiden. Soms, wanneer een hard disk sectors moet realloceren, kan een 'deep recovery' plaatsvinden die wel 10-15 secondes kan duren -- vandaar het hele TLER gebeuren (Time-Limited Error Recovery). Inspecteer je disk dus grondig op dingen als 'Reallocation Event Count' (in CrystalDiskInfo).

Vervang dan ook maar eens die SATA kabels als de write error count e.d. op je disk echt allemaal 0 zijn.

In het allerlaatste geval, zou het ook nog je B450 Chipset kunnen wezen. Niet het meest waarschijnlijke, maar Windows 10 kon destijds ook niet goed omgaan met mijn oude X58 Chipset (geen freezes per se, maar soms zeer gereduceerde throughput). Dat zal het wel niet wezen, denk ik, maar het kan zeker geen kwaad om je chipset driver up-to-date te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Het is niet waar dat de SSD niet defect kan zijn als crystaldisk zegt dat de status goed is. Het is alleen makkelijk om daarmee te starten om na te kijken. In dit geval moet de SSD ook getest worden met HDtune pro.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
tweakduke schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:45:
Het is niet waar dat de SSD niet defect kan zijn als crystaldisk zegt dat de status goed is. Het is alleen makkelijk om daarmee te starten om na te kijken. In dit geval moet de SSD ook getest worden met HDtune pro.
Er is een verschil tussen echt 'stuk' en 'on its way out', zeg maar. Dat laatste zou best het geval kunnen wezen. Vandaar dat ik dus suggereerde om, met CrystalDiskInfo, nog eens te kijken of er ueberhaupt errors op de disk hebben plaatsgevonden (DMA write errors, reallocated sectors, etc). Daarna kun je altijd verder kijken. Maar wanneer CrystalDiskInfo niets bijzonders aangeeft, zou ik toch eerst een andere SATA kabel proberen, anders kan ook HDTune Pro 'false positives' geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

albatross schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:53:
[...]

Er is een verschil tussen echt 'stuk' en 'on its way out', zeg maar. Dat laatste zou best het geval kunnen wezen. Vandaar dat ik dus suggereerde om, met CrystalDiskInfo, nog eens te kijken of er ueberhaupt errors op de disk hebben plaatsgevonden (DMA write errors, reallocated sectors, etc). Daarna kun je altijd verder kijken. Maar wanneer CrystalDiskInfo niets bijzonders aangeeft, zou ik toch eerst een andere SATA kabel proberen, anders kan ook HDTune Pro 'false positives' geven.
Als de SATA kabel defect is, kan jouw scenario zeker voorkomen. Ik heb een paar keer gehad dat HD tune wel fouten gaf en crystaldisk status goed was. Een andere SSD was dan de oplossing. Maar goed het blijft toch altijd testen en uitsluiten. Hopelijk vindt @Poedelini de oorzaak :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poedelini
Mijn freezes zijn voor nu verdwenen. Zie dit topic.

Harddisk 'hangt' soms na Windows anniversary update

Ik heb een register aanpassing gedaan. Dit heeft geholpen!
Gegoogled op NoLPM kwam ik uit op deze site (https://social.technet.mi...-issued?forum=w8itproperf).
Met dank aan @NTAuthority en @Doingk

En natuurlijk mijn dank aan iedereen voor het meedenken!

[ Voor 7% gewijzigd door Poedelini op 25-03-2019 19:55 ]

Pagina: 1