Mijn vraag
...
Ik heb mijn pc gebouwd en sindsdien heb ik zeer regelmatig freezes in windows. Dat ik circa 10 seconden moet wachten totdat ik weer verder kan. Dit probleem komt op elk moment voor dus niet alleen bij zwaar gebruik.
Nou had ik gegoogeld en vergeten XMP aan te zetten in de bios. Dit heb ik gedaan en het viel mij meteen op dat het 2 verschillende snelheden aangaf. Terwijl beide bankjes als setje is gekocht. Naja raar, maar verder gegaan en het probleem kwam voor een half uur/ uurtje niet meer voor.

Totdat het weer begon. Weliswaar een stuk minder (niet meer elke 5 minuten), maar toch het hoort niet. Ik verdenk toch mijn Ram of Moederbord dat niet meer goed is en instabiel is. CPU-Z geeft ook weer iets heel anders aan dan mijn moederbord dus ik snap er nu helemaal niets meer van.

Dit is het enige probleem wat ik heb met de pc.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of toevallig meteen weet wat er aan de hand is.
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Ryzen 7 1800X
B450M Mortar
16 GB G-Skill Ripjaws 3200
CooMas MasterLiquid ML120L RGB
GTX 1070TI
SSD en een HDD -> beide niet nieuwe meer, wel een verse windows installatie.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
XMP Aangezet.
Een andere setje geheugen erin gestopt maar hierbij geeft hij ook weer andere snelheden weer.
Temperaturen zijn goed van de pc.
Pc getest barebone getest zondere overbodige randapparatuur.
...
Ik heb mijn pc gebouwd en sindsdien heb ik zeer regelmatig freezes in windows. Dat ik circa 10 seconden moet wachten totdat ik weer verder kan. Dit probleem komt op elk moment voor dus niet alleen bij zwaar gebruik.
Nou had ik gegoogeld en vergeten XMP aan te zetten in de bios. Dit heb ik gedaan en het viel mij meteen op dat het 2 verschillende snelheden aangaf. Terwijl beide bankjes als setje is gekocht. Naja raar, maar verder gegaan en het probleem kwam voor een half uur/ uurtje niet meer voor.

Totdat het weer begon. Weliswaar een stuk minder (niet meer elke 5 minuten), maar toch het hoort niet. Ik verdenk toch mijn Ram of Moederbord dat niet meer goed is en instabiel is. CPU-Z geeft ook weer iets heel anders aan dan mijn moederbord dus ik snap er nu helemaal niets meer van.

Dit is het enige probleem wat ik heb met de pc.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of toevallig meteen weet wat er aan de hand is.
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Ryzen 7 1800X
B450M Mortar
16 GB G-Skill Ripjaws 3200
CooMas MasterLiquid ML120L RGB
GTX 1070TI
SSD en een HDD -> beide niet nieuwe meer, wel een verse windows installatie.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
XMP Aangezet.
Een andere setje geheugen erin gestopt maar hierbij geeft hij ook weer andere snelheden weer.
Temperaturen zijn goed van de pc.
Pc getest barebone getest zondere overbodige randapparatuur.
[ Voor 7% gewijzigd door Poedelini op 22-03-2019 19:00 ]