Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

Topicstarter
Ik zit met een vreemd probleem en ik kan er nergens iets over vinden, zelfs niets wat er ook maar enigszins op lijkt...

Sinds gisteren heb ik de anniversary update van Windows geïnstalleerd en sindsdien lijkt mijn pc trager en blijft regelmatig de harde schijf hangen.

Het gaat om een WD Blue van 1TB. Wanneer de schijf blijft hangen zie ik bij taakbeheer>prestaties dat de harde schijf voor 100% actief is met een lees en schrijf snelheid van 0,0. Na ongeveer 30 seconden gaat alles weer verder waar het gebleven was.

De harde schijf heb ik getest met het WD diagnose programma en daar staat alles goed, vind geen fouten of iets wat ook maar defect kan zijn.

Iemand enig idee waar dit door kan komen? Alles is hier up to date, het lijkt alsof het door de update komt, maar ik zou niet weten waardoor.

Pc verder bestaat uit een i7-2600 met 16gb ram en Windows 10 pro, build 1607

Tijdens het schrijven van dit bericht is het hangen al 2x gebeurd :(

ps. vanwege mijn idee dat het aan Windows ligt dit topic hier gezet, als het bij hardware hoort dan graag verplaatsen.

Beste antwoord (via DoingK op 09-08-2016 22:51)

• NTAuthority
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-08 16:35
Werkt de "NoLPM"-registerhack voor storahci toevallig om dit op te lossen? Er schijnt wat veranderd te zijn in RS1 welk een aantal SATA-apparaten doet 'hangen' met zo'n reset terwijl er geen fysieke problemen met de schijf bestaan.

Een typische 'bad sector' zou juist continue bij een lees/schrijfactie op dezelfde logische locatie (LBA) voor moeten komen, en bijna direct in SMART gelogd worden...

[ Voor 26% gewijzigd door NTAuthority op 09-08-2016 07:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Elders zag ik een incompatibiliteit met een virusscanner worden genoemd. Welke gebruik je? Deinstalleer/inactiveer die eens.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoingK

DoingK

Topicstarter
gambieter schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 00:04:
Elders zag ik een incompatibiliteit met een virusscanner worden genoemd. Welke gebruik je? Deinstalleer/inactiveer die eens.
Is een vrij kale pc nog, momenteel alleen Windows defender.

** nog even een late update:

Terwijl ik een stream aan het kijken ben via Kodi zie ik op het 2e scherm de hele tijd de schijf blijven hangen. De stream blijft wel gewoon doorlopen, voldoende buffer denk ik...Andere taken doen gaat dan bijna niet meer, maar het lijkt wel of niet elk proces hierdoor blijft hangen, sommige programma's doen het wel terwijl andere niet reageren.

Hieronder nog een foto van hoe het eruit ziet tijdens het hangen, en een foto waarop je ziet dat elk 'blok' steeds ongeveer 30 seconden duurt.

Afbeeldingslocatie: https://imageshack.com/a/img921/8650/RwvUm5.png

[ Voor 49% gewijzigd door DoingK op 05-08-2016 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoingK

DoingK

Topicstarter
Ik dacht dat het mogelijk ook aan de SATA controller zou kunnen liggen dus heb de schijf nu op een andere controller aangesloten, maar het probleem is er nog steeds. Ook heb ik in de BIOS gekeken maar ook daar kan ik geen instellingen vinden die hier een oplossing voor zouden kunnen bieden.

Het begint nu al te frustreren wel, om de paar minuten hangt alles voor 30 seconden, en dat terwijl de pc als een zonnetje werkte voor de anniversary update. Ik vind het daarom ook vreemd dat ik verder niks hier over kan vinden, lijkt me toch niet dat ik de enige ben die hier last van heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-08 02:17
Wat zegt crystaldiskinfo en crystaldiskmark over je smart status? plaats eens een screenshot.

[ Voor 33% gewijzigd door Mel33 op 05-08-2016 11:52 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoingK

DoingK

Topicstarter
SMART status lijkt goed, snelheden weet ik eigenlijk niet welke waardes normaal zijn. De schijf is momenteel wel aangesloten op een SATA300 controller ipv de SATA600 controller, maar dit moet volgens mij weinig uitmaken (toch?)/

Screenshots:
Afbeeldingslocatie: https://imageshack.com/a/img923/5456/WuulQt.png
Afbeeldingslocatie: https://imageshack.com/a/img922/1638/d2p6ed.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:06
Wat je kunt proberen is een SFC, Dism en checkdisk.

Open CMD, daarna:

1) Chkdsk /r
2) Sfc /scannow
3) Dism.exe /online /cleanup-image /restorehealth

[ Voor 10% gewijzigd door Clavis op 05-08-2016 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-08 02:17
je reallocated sectors count staat wel hoog, 140 tegn de 200 aan (200 wat slecht is) en idd met chkdsk /r kan je eens kijken of dit getal straks hoger is en of er gerepareerd is met chkdsk /r
Als checkdisk slechte sectoren vindt worden ze vervangen door een reserve sector.
En dan telt " reallocated sectors" op.

[ Voor 24% gewijzigd door Mel33 op 05-08-2016 13:05 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoingK

DoingK

Topicstarter
mell33 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:04:
je reallocated sectors count staat wel hoog, 140 tegn de 200 aan (200 wat slecht is) en idd met chkdsk /r kan je eens kijken of dit getal straks hoger is en of er gerepareerd is met chkdsk /r
Als checkdisk slechte sectoren vindt worden ze vervangen door een reserve sector.
Ik heb de (n.a.v. Clavis) de sfc gedaan, die vond niks. DISM gaf enkel aan dat het voltooid is en chkdsk ben ik van de pc weggelopen toen deze lange tijd op 16% stond, kwam ik terug is de pc bij het aanmeldscherm en heb ik geen resultaat gezien dus (word dit nog ergens gelogd?).

Het lijkt er wel op dat het probleem hiermee verholpen is, sinds de aanmelding heb ik geen hangende schijf meer gezien. Betekend dit dus dat de harde schijf bad sectors heeft en ik kan aannemen dat op niet al te lange termijn de schijf er mee op gaat houden? Dat zou wel balen zijn, schijf is net uit de garantie en dit is al de 2e schijf die er kort na garantie mee op houdt. Ik zal later nog wat langer kijken of het probleem echt weg is, en dan hier nog updaten. Het probleem is nog steeds aanwezig, zie latere posts.

Afbeeldingslocatie: https://imageshack.com/a/img921/9512/3GEt2k.png
Afbeeldingslocatie: https://imageshack.com/a/img924/9213/E5E6Ns.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Ben bang dat je een andere schijf moet gaan halen :X neem dan gelijk een SSD, dan komt je PC gelijk beter tot zijn recht qua snelheid en andere componenten. Deze WD kan je dan nog gebruiken als back-up disk via een USB behuizing ;)
DoingK schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 16:29:
[...]

Ik heb de (n.a.v. Clavis) de sfc gedaan, die vond niks. DISM gaf enkel aan dat het voltooid is en chkdsk ben ik van de pc weggelopen toen deze lange tijd op 16% stond, kwam ik terug is de pc bij het aanmeldscherm en heb ik geen resultaat gezien dus (word dit nog ergens gelogd?).

Het lijkt er wel op dat het probleem hiermee verholpen is, sinds de aanmelding heb ik geen hangende schijf meer gezien. Betekend dit dus dat de harde schijf bad sectors heeft en ik kan aannemen dat op niet al te lange termijn de schijf er mee op gaat houden? Dat zou wel balen zijn, schijf is net uit de garantie en dit is al de 2e schijf die er kort na garantie mee op houdt. Ik zal later nog wat langer kijken of het probleem echt weg is, en dan hier nog updaten.

[afbeelding]
[afbeelding]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Het hoeft trouwens niet aan de schijf te liggen, ik zag dit ook op Windows 10 op een laptop gister met goede HDD. 99-100% schijf gebruik en geen enkele service hoger dan 1MB/s (eerder gezamenlijk max 1MB/s aan activiteit). Zal wel weer iets buggy Microsoft zijn, op den duur ging het wel weg (geen antivirus behalve defender).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoingK

DoingK

Topicstarter
Helaas was ik toch te voorbarig, de schijf blijft nog steeds soms hangen, hoewel het wel minder frequent is dan eerder.

Het lijkt er op dat het starten van een programma, een tabblad in de browser of een willekeurig achtergrond proces de trigger is voor het hangen. Ook lijkt het vaker getriggerd te worden wanneer een programma voor de eerste keer word gestart, herhaling van het starten van het programma gaat vaak zonder vertraging.

Als het even kan wil ik liever nog geen nieuwe schijf halen, ik weet ook niet of de waardes van de tests goed zijn of niet? Ik sluit liever alles uit voor ik random spullen ga vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
(jarig!)
Haal je een mooie ssd, je gaat het verschil zeker merken.
en je oude schijf gebruiken als backup. of voor all je grote bestanden kwijt te raken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoingK

DoingK

Topicstarter
coolbvrobin schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:45:
Haal je een mooie ssd, je gaat het verschil zeker merken.
en je oude schijf gebruiken als backup. of voor all je grote bestanden kwijt te raken!
Jij bent nu al de 2e persoon die aangeeft om de oude schijf voor opslag te gebruiken. Als ik echter de schijf ga vervangen omdat deze niet meer functioneert zoals hij hoort, dan ga ik die zeker niet meer gebruiken als data opslag. Dit 'grapje' heb ik bij de vorige schijf ook gedaan, die was ineens heel erg traag geworden en heb ik toen vervangen voor de huidige. De oude schijf ernaast en daar films, muziek en andere grote bestanden op gezet. Na een paar weken begaf de schijf het compleet (direct) en was ik 800gb aan data kwijt...

Als ik nu CrystalDiskInfo bekijk dan zijn de waardes gelijk aan de waardes voor ik SFC, DISM en chkdsk gedaan heb. Ik lees overal dat de reallocated sector count gaat om beschadigde sectors die verplaatst zijn naar een nieuwe sector uit een reserve voorraad. Dit getal is echter constant (tot nog toe) en zou mogelijk zelfs als af fabriek zo hoog geweest kunnen zijn. Als er geen verandering in deze waardes optreedt dan hoeft dit dus niet direct een ernstig defect te zijn. Gezien sfc, DISM en chkdsk (vermoedelijk, ik neem aan dat als er reparaties geweest zijn dat de reallocated sector count hoger zou moeten zijn geworden) geen fouten hebben gevonden, lijkt het mij nog steeds meer op dat de schijf niet defect is en de vertragingen ergens anders aan moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Mijn hp stream 7 tabletje was na de anniversary update ook onwerkbaar traag vanaf vlak na opstarten, geen idee waarom, kon geen echte trigger vinden. Dus helaas moest die geheel opnieuw geinstalleerd worden (vraag niet HOE, bij een 7" tablet..... ik was not amused... )

Het heeft wel geholpen, tablet is nu net weer zo snel (eh traag lol) als voor de update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shmoopy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-07 11:05
Ik had exact hetzelfde als topicstarter na de install van Windows 8 in november 2012.
Soms een hangend systeem en exact hetzelfde beeld in taakbeheer: 30 seconden schijfactiviteit op 100%.

De oplossing bij mij:
Intel rapid storage technologie-driver installeren.

Met de IRST-driver verdwenen de problemen als sneeuw voor de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoingK

DoingK

Topicstarter
Shmoopy schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 22:52:
Ik had exact hetzelfde als topicstarter na de install van Windows 8 in november 2012.
Soms een hangend systeem en exact hetzelfde beeld in taakbeheer: 30 seconden schijfactiviteit op 100%.

De oplossing bij mij:
Intel rapid storage technologie-driver installeren.

Met de IRST-driver verdwenen de problemen als sneeuw voor de zon.
Als ik die driver wil installeren dan krijg ik de foutmelding "het platform word niet ondersteund". Lijkt me dan dat ik die hardware niet heb? Intel Driver update utility geeft enkel aan dat ik chipset drivers kan installeren, heb dit gedaan alleen lijkt het probleem nu weer erger geworden te zijn :( Of ik moet verkeerde drivers gevonden hebben, ik kwam uit op https://downloadcenter.in...RAID-Driver?product=55005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
Ik denk dat je wel op het goede spoor zit omdat je problemen verergerden na installatie van de chipset drivers.
Het probleem zit ergens bij de drivers van je chipset, harde schijf of BIOS.

Het kan ook liggen aan de hardeschijf-instellingen in de BIOS/UEFI.
http://decomputer.be/hard...en-ide-sata-ahci-of-raid/

Heeft je moederbord de meest recente versie van de BIOS/UEFI?

Ik had het probleem toevallig met een WD Scorpio Blue 500 GB bij de overgang van Windows XP naar Windows 8. Ik had ook met Windows 8.1 de Intel RST driver nodig.
Het vreemde is dat de oude notebook nu ruim een jaar prima draait op Windows 10 zonder de Intel RST driver.

Waarom je voor de anniversary update geen problemen had en na de update wel, dat snap ik niet.
Het zou zomaar kunnen dat ik na de anniversary update toch weer naar de Intel RST driver moet grijpen, als ik jouw verhaal zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoingK

DoingK

Topicstarter
Shmoopy schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 00:25:
Ik denk dat je wel op het goede spoor zit omdat je problemen verergerden na installatie van de chipset drivers.
Het probleem zit ergens bij de drivers van je chipset, harde schijf of BIOS.

Het kan ook liggen aan de hardeschijf-instellingen in de BIOS/UEFI.
http://decomputer.be/hard...en-ide-sata-ahci-of-raid/

Heeft je moederbord de meest recente versie van de BIOS/UEFI?

Ik had het probleem toevallig met een WD Scorpio Blue 500 GB bij de overgang van Windows XP naar Windows 8. Ik had ook met Windows 8.1 de Intel RST driver nodig.
Het vreemde is dat de oude notebook nu ruim een jaar prima draait op Windows 10 zonder de Intel RST driver.

Waarom je voor de anniversary update geen problemen had en na de update wel, dat snap ik niet.
Het zou zomaar kunnen dat ik na de anniversary update toch weer naar de Intel RST driver moet grijpen, als ik jouw verhaal zo lees.
Ik heb eerder vanavond al de BIOS geupdate naar de nieuwste versie en daarna leek het even of het weg was maar na een aantal minuten bleef hij toch weer hangen, en daarna lijkt het weer compleet willekeurig te gebeuren. De RST driver kan ik zoals al eerder aangegeven niet installeren, of ik zou anders niet weten welke driver of versie ik zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Shmoopy schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 00:25:
De Anniversary Update lijkt ook een hardware scan te doen en installeerd zelfstandig van alles wat hij vindt nieuwe(re) drivers. Ik werd bijvoorbeeld na de installatie van de Anniversary Update begroet met het welkomstscherm van Razer's Synapse software die ik zelf echt niet heb geinstalleerd (en waarbij ik vervolgens ook heb aangegeven dat die privacy infesting rotzooi ook niet geinstalleerd hoeft te worden). Het kan dus zomaar zijn dat de AU een driver versie via Windows Update heeft opgepikt die niet lekker samenwerkt met de gebruikte hardware.

[ Voor 13% gewijzigd door mindcrash op 06-08-2016 13:14 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shmoopy
Krijg je foutmeldingen in je logboek tijdens de 100% schijfactiviteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoingK

DoingK

Topicstarter
Shmoopy schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 00:57:
Krijg je foutmeldingen in je logboek tijdens de 100% schijfactiviteit?
Kijk nou komen we ergens, stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Ik had zowaar moeite met het creëren van een hang, maar toch kwam hij weer. Meteen nieuwe logs, het programma gaf aan 1436 nieuwe gebeurtenissen?, 153 daarvan op disk maar ik zie de meeste niet zo snel terug. Waar ik wel aan het kijken was stonden er 2, en dat ziet er niet als goed nieuws uit, zeker omdat er nog velen onder staan..

De meldingen (geclassificeerd als waarschuwing):
* Terugzetten op apparaat \Device\RaidPort0 is aangevraagd.
* Er is opnieuw een poging gedaan voor de IO-bewerking op logisch blok 0x1645fd88 voor schijf 0 (PDO-naam: \Device\00000039).

En zo staan er van de afgelopen dagen een paar honderd meldingen in het logboek, elk met een eigen blok nummer....

Iemand een goede suggestie voor een nieuwe schijf, 1tb, 7200rpm? Heb nu de WD Blue maar omdat dit mijn 2e schijf is in 4 jaar zit ik nu ernstig te overwegen om de Black te kopen dan maar, ik ga maar niet afwachten tot de schijf er mee op houdt :( Bedankt voor de hulp in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-08 04:52
mell33 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:04:
De RAW waarde staat op nul. Dat is de waarde die telt. Als er 140 reallocated sectors zouden zijn zou Crystal Disk je waarschuwen (ik heb een oude harde schijf met 40 reallocated sectors in RAW en dan krijg ik een waarschuwing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pws34
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-08 15:45
Het probleem speelt op meer plaatsen.

https://www.security.nl/p...ows+10+Anniversary+Update

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

DoingK schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 02:42:
[...]
Iemand een goede suggestie voor een nieuwe schijf, 1tb, 7200rpm? Heb nu de WD Blue maar omdat dit mijn 2e schijf is in 4 jaar zit ik nu ernstig te overwegen om de Black te kopen dan maar, ik ga maar niet afwachten tot de schijf er mee op houdt :( Bedankt voor de hulp in elk geval.
Als het een systeemdisk betreft en je budget het toelaat zou ik gaan voor een SSD, bijvoorbeeld de Samsung 850 Evo (Pricewatch). SSDs hebben geen mechanische onderdelen die (snel) stuk kunnen gaan (uiteindelijk houden wel de cellen er een keer mee op, maar dan moeten ze wel heel erg vaak beschreven zijn.)

Maar de events die je ziet kunnen ook te maken hebben met buggy drivers, zelf ook al eens gehad en ook trouwens met schijven van WD (Raptors in dit geval.). Drivers vervangen en het probleem was "ineens" weg.

[ Voor 10% gewijzigd door mindcrash op 06-08-2016 13:17 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
DoingK schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:58:
[...]

Jij bent nu al de 2e persoon die aangeeft om de oude schijf voor opslag te gebruiken. Als ik echter de schijf ga vervangen omdat deze niet meer functioneert zoals hij hoort, dan ga ik die zeker niet meer gebruiken als data opslag. Dit 'grapje' heb ik bij de vorige schijf ook gedaan, die was ineens heel erg traag geworden en heb ik toen vervangen voor de huidige. De oude schijf ernaast en daar films, muziek en andere grote bestanden op gezet. Na een paar weken begaf de schijf het compleet (direct) en was ik 800gb aan data kwijt...
Je had uiteraard een externe backup van al die belangrijke data, dus zo erg kan het niet geweest zijn ? |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
De SMART geeft geen reden tot zorg voor zover ik kan zien waar het om Pending en Reallocated Sectors en CRC errors. Ik weet weinig van de andere parameters. Post je SMART waardes eens in Check je SMART . Ik hoop dat Cipher er even naar kijkt. Dan krijgen we uitsluitsel of het probleem met de HD is waar ik serieuze twijfels heb of het probleem met de hard schijf zelf is.

Ik raad je aan te wachten tot Cipher naar de SMART waardes heeft gekeken. Te oordelen aan het aantal uren lijkt het een vrij jonge schijf waar je eventueel garantie op kunt claimen. In short; hold your horses en stel aankoop van een nieuwe schijf even uit.

Je definieert je probleem als zijnde een probleem met de harde schijf waar het probleem met HD gebruik is. Hoog HD gebruik associeer ik met software en niet met hardware. Als er problemen zijn met de HD, het apparaat of de verbinding, dan worden die in de regel in de Windows Logs (Event Viewer) gelogd. Kijk daar eens. Daar zou als het goed is ook de uitslag van de checkdisk gelogd moeten zijn.

Ik raad je aan Resource Monitor (resmon) te open en te kijken of je een verband ziet tussen HD gebruik en CPU gebruik door applicaties. Laat beide parameters op gebruik uitsorteren. Soms kun je dan een verband vinden tussen HD gebruik en een applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoingK

DoingK

Topicstarter
Dit lijkt mij te gaan over systemen die compleet vastlopen en een reset nodig hebben. Verder heb ik de volgende tips uit dat topic gedaan, allen zonder effect helaas

* u/Dooth said changing the location of Documents, Pictures, etc. back to C:/ solved his crashing.
* More users repored that changing the App install location back to system drive solved their freezing issues. These might not be possible for some SSD users with limited space on their system drive.
* u/skddanny advises to disable AppXsvc in regedit in safe mode, find HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\AppXSvc, set the value for Start as 4 and restart to normal mode. More users confirmed this. I advise you try it if you haven't rolled back yet.
* u/f4bric10 installed the Intel Rapid Storage Technology Driver and his freezing stopped
* u/ian2231 noticed there is a problem with storahci and provided a W8 solution link https://goo.gl/E8v1j8

Waarbij ik overigens de Intel RST drivers niet kan installeren, daarbij krijg ik de foutmelding Platform word niet ondersteund. Of kan iemand mij wijzen op een driver die ik zou kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoingK

DoingK

Topicstarter
EricJH schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 15:06:
De SMART geeft geen reden tot zorg voor zover ik kan zien waar het om Pending en Reallocated Sectors en CRC errors. Ik weet weinig van de andere parameters. Post je SMART waardes eens in Check je SMART . Ik hoop dat Cipher er even naar kijkt. Dan krijgen we uitsluitsel of het probleem met de HD is waar ik serieuze twijfels heb of het probleem met de hard schijf zelf is.

Ik raad je aan te wachten tot Cipher naar de SMART waardes heeft gekeken. Te oordelen aan het aantal uren lijkt het een vrij jonge schijf waar je eventueel garantie op kunt claimen. In short; hold your horses en stel aankoop van een nieuwe schijf even uit.

Je definieert je probleem als zijnde een probleem met de harde schijf waar het probleem met HD gebruik is. Hoog HD gebruik associeer ik met software en niet met hardware. Als er problemen zijn met de HD, het apparaat of de verbinding, dan worden die in de regel in de Windows Logs (Event Viewer) gelogd. Kijk daar eens. Daar zou als het goed is ook de uitslag van de checkdisk gelogd moeten zijn.

Ik raad je aan Resource Monitor (resmon) te open en te kijken of je een verband ziet tussen HD gebruik en CPU gebruik door applicaties. Laat beide parameters op gebruik uitsorteren. Soms kun je dan een verband vinden tussen HD gebruik en een applicatie.
Zo te zien lijkt de SMART analyse niet direct problemen te geven, maar wat dan wel :? Garantie is overigens al verlopen. Blijft wel vreemd al die meldingen dat er niet naar een blok geschreven kan worden, zou er iets dit verhinderen dus.

chkdsk log gevonden:

Checking file system on C:
The type of the file system is NTFS.
Volume label is Windows.

A disk check has been scheduled.
Windows will now check the disk.

Stage 1: Examining basic file system structure ...
530944 file records processed. File verification completed.
22391 large file records processed. 0 bad file records processed.
Stage 2: Examining file name linkage ...
689390 index entries processed. Index verification completed.
0 unindexed files scanned. 0 unindexed files recovered to lost and found.
Stage 3: Examining security descriptors ...
Cleaning up 3689 unused index entries from index $SII of file 0x9.
Cleaning up 3689 unused index entries from index $SDH of file 0x9.
Cleaning up 3689 unused security descriptors.
Security descriptor verification completed.
79224 data files processed. CHKDSK is verifying Usn Journal...
37965496 USN bytes processed. Usn Journal verification completed.

Stage 4: Looking for bad clusters in user file data ...
530928 files processed. File data verification completed.

Stage 5: Looking for bad, free clusters ...
22118724 free clusters processed. Free space verification is complete.

Windows has scanned the file system and found no problems.
No further action is required.

306635775 KB total disk space.
217207168 KB in 428971 files.
301928 KB in 79225 indexes.
0 KB in bad sectors.
651779 KB in use by the system.
65536 KB occupied by the log file.
88474900 KB available on disk.

4096 bytes in each allocation unit.
76658943 total allocation units on disk.
22118725 allocation units available on disk.

Internal Info:
00 1a 08 00 e4 bf 07 00 73 75 0e 00 00 00 00 00 ........su......
8a 04 00 00 1e ba 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 ................

Windows has finished checking your disk.
Please wait while your computer restarts.

Verder is er geen enkele indicatie dat er een proces of iets dan ook gelinkt kan worden aan het hangen van de schijf. Enkel de schijf draait op 100% met 0 kb/s lees en schrijfsnelheid, de CPU, geheugen en netwerk zijn allen laag/idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
DoingK schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 19:24:
[...]

Zo te zien lijkt de SMART analyse niet direct problemen te geven, maar wat dan wel :? Garantie is overigens al verlopen. Blijft wel vreemd al die meldingen dat er niet naar een blok geschreven kan worden, zou er iets dit verhinderen dus.
Drop die observatie eens in het andere topic. Ik vraag me af of dit de opmaat naar een of meerdere pending sectors is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoingK

DoingK

Topicstarter
Even een kleine update:

Zoeken naar storahci op Google geeft al meer resultaten. Een aantal gaf als oplossing aan om "bcdedit /set disabledynamictick yes" en voor heel even leek dit bij mij ook te werken, een aantal minuten lukte het maar niet om een hang te forceren. Helaas kwam hij toch dus ook dit heeft niet geholpen.

Morgen ga ik maar een nieuwe schijf bestellen (pricewatch: WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB en dan ga ik daar Windows maar eens geheel opnieuw op installeren. Heb de Windows 10 tool gebruikt om een USB drive te installeren, weet niet welke build dat is maar ik ga wel uit van 1607 (en anders komt ie daar vanzelf wel terecht). Dan maar hopen dat het probleem weg blijft anders word ik toch wel lichtelijk geïrriteerd dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Rapporteert de SMART van je harde schijf al een of meerdere pending sectors of heb je besloten dat niet af te wachten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• NTAuthority
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-08 16:35
Werkt de "NoLPM"-registerhack voor storahci toevallig om dit op te lossen? Er schijnt wat veranderd te zijn in RS1 welk een aantal SATA-apparaten doet 'hangen' met zo'n reset terwijl er geen fysieke problemen met de schijf bestaan.

Een typische 'bad sector' zou juist continue bij een lees/schrijfactie op dezelfde logische locatie (LBA) voor moeten komen, en bijna direct in SMART gelogd worden...

[ Voor 26% gewijzigd door NTAuthority op 09-08-2016 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-08 13:11
Er is geen enkele gegronde reden om de schijf te vervangen; grote kans dat je bedrogen uitkomt als je in de veronderstelling bent dat dat je problemen gaat oplossen.

DoingK in "Harddisk 'hangt' soms na Windows anniversary update"

Daar gaf TS aan dat er I/O timeouts in de event log staan. Zijn dat echt de enige 2 soorten entries, of is er nog meer te vinden? Post ze desnoods eens volledig?

In ieder geval lijkt het me vele malen waarschijnlijker dat er een bokkende storage driver is (na de update), dan dat je schijf er spontaan de brui aangeeft - bovendien zijn er geen bad sectors, en de SMART status ziet er ook niet gek uit.

Zoek nu eens precies uit welke storage driver je gebruikt, of dat inderdaad een andere zou kunnen zijn dan pre-update en kijk eens of er een alternatief is (je hebt enkel 1x 'werkt niet' geroepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoingK

DoingK

Topicstarter
NTAuthority schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 07:33:

_/-\o_ Jij bent mijn held van de dag _/-\o_

Gegoogled op NoLPM kwam ik uit op deze site (https://social.technet.mi...-issued?forum=w8itproperf). Deze aanpassing aan het register heb ik vervolgens gedaan.

Daarnaast heb ik ook nog gezocht naar een RST driver (omdat de Windows 10 versie die ik zou moeten gebruiken volgens Intel het dus niet doet), en kwam hierbij deze tegen (https://downloadcenter.in...-Intel-NUC?wapkw=rst+ahci). Deze wilde wel installeren ondanks dat het voor Windows 8.1 is.

In elk geval heeft 1 van deze, of een combinatie van beiden, ervoor gezorgd dat het probleem opgelost is. Sinds de herstart heeft er geen enkele fout meer opgetreden en de computer voelt eindelijk weer aan zoals het altijd was (en zeker voor de update). Ik ben in elk geval enorm opgelucht dat het opgelost is, ik haat het dat ik met al mijn kennis en ervaring niet een probleem kan oplossen op mijn eigen computer, die ik juist zo goed ken.

Gelukkig nog geen nieuwe schijf besteld, zeker ook om de reden die Thralas al aangaf. In elk geval bedankt allemaal, ik heb toch ook weer nieuwe dingen geleerd en mocht ik ooit iemand met dit probleem tegenkomen weet ik nu in elk geval wel wat te doen.
Pagina: 1