Ik heb nu reeds een half jaar een flexotherm warmtepomp.
Deze verbruikt redelijk wat stroom inderdaad.
als 'Tweaker' vind ik dit wel nog een leuk toestel.
via mijn domotica (homeassistant/Nodered) schakel ik namelijk de warmtepomp 'uit' wanneer ik dat wil
(wat dus eigenlijk bijna constant is behalve tussen 13u en 17 - wanneer dus mijn zonnepanelen het meest opbrengen)
(zo was het anders dat als je 's morgens een douche neemt, de warmtepomp aanschiet om weer warm water te maken.. terwijl dit niet nodig was voor de rest van de dag)
door de wartepomp 'slim' aan te sturen kun je wel serieus wat besparen..
/f/image/k29fH91uf5DcAycJv7HkeJue.png?f=fotoalbum_large)
(ik vemoed dat je wel zult zien waar de wartepomp aanligt (2 keer dus in bovenstaande grafiek) )
Het is wel zo dat ik eer een 1000l buffervat bij hebt
(bovenste 500l is voor sanitair warm water, onderste 500l is voor vloerverwarming)
bij mij is het systeem zo ingesteld dat als hij sanitair warm water naar 65°C brengt.
ik heb 2 contacten waarmee ik speel:
- WP aan/uit (hiermee bepaal ik dus wanneer de pomp mag draaien - als er zon energie is)
-'zwembad warmtevraag'
Ik heb geen zwembad, maar door een 3e verwarmings circuit (ik heb reeds 2 vvw circuits) als 'zwembad' in te stellen kan ik hiervoor ook een contact gebuiken waardoor hij ook de onderste 500l van mijn buffervat naar 65°C zal brengen. (dit heb ik ng niet echt kunnen doortesten - eerste winter met dit systeem komt er nu aan -
met als gevolg dat ik zo 1000l op 65°C zal kunnen brengen.
de bedoeling is dan om nog extra temperatuur sensoren op het buffervat te plaatsen dat mijn domotica hierop ook beter kan inspelen. (nu kan ik probleemloos door enkel de bovenste 500l 1-malig naar 65°C te brengen zeker 2 keer douchen en probleemloos een bad nemen en nog genoeg warm water over hebben)
het idee is dan als ik zie dat er nog genoeg warm water in het buffervat zit om nog eens 24 uur ver te komen op een dag met weinig zon, zo een verwarmingcyclust proberen over te slaan en misschien wel 48 uur ver te geraken.. maar dit is dus nog toekomst muziek.. ik heb nu ook nog geen zicht hoeveel warm water mijn vloerverwarming in de winter zal verbruiken (tot nu toe heeft de vloerverwarming nog niet aangelegen sinds ik de logging/sturing doe.. (sturen - enkel warmtepomp aan/uit voorlopig) sinds begin augustus, logging sinds mei.
Ik heb hiervoor reeds heel wat support gekregen bij Vaillant (zoals de tip van een 3e circuit in te stellen als zwembad) om dit te kunnen doen. ik weet niet wat bij Nibe de mogelijkheden zijn en indien je zo ver support zal krijgen (dit is niet gewoon de consumenten support maar echt al support voor installateurs die ik krijg)
Groeten,
Thomas