Bodem/water warmtepomp Vaillant Flexotherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1194092

Topicstarter
Hallo allemaal,

Voor onze nieuwbouw denken wij aan een bodem/water warmtepomp. We krijgen offertes van verschillende merken zoals Nibe en Vaillant. De Vaillant is beduidend goedkoper. Heeft iemand hier ervaring mee of argumenten waarom je beter niet voor de Vaillant kiest?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:31
Hier kan niemand een zinnig antwoord op geven. Welk type warmtepomp? Vermogen etc? Wat zit er allemaal nog meer bij? Denk aan naregeling e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:17

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Cpt.Chaos schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 07:12:
Hier kan niemand een zinnig antwoord op geven. Welk type warmtepomp? Vermogen etc? Wat zit er allemaal nog meer bij? Denk aan naregeling e.d.
Lezen? Bodem/water-wp, maar idd de andere info ontbreekt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Anoniem: 1194092 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:34:
Hallo allemaal,

Voor onze nieuwbouw denken wij aan een bodem/water warmtepomp. We krijgen offertes van verschillende merken zoals Nibe en Vaillant. De Vaillant is beduidend goedkoper. Heeft iemand hier ervaring mee of argumenten waarom je beter niet voor de Vaillant kiest?

Bedankt!
Misschien de offerte's even delen, dus welke specificaties, welke prijzen, etc.
Een merk kiezen kan je op basis van willekeur of ervaring doen, maar ik denk ook dat prijzen veel invloed hebben :).

Om in de bodem te gaan leggen overigens, moet je nog wel een flink aantal meter of valt zoiets mee?

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De technische zaken moeten idd overeenkomen anders zouden we appelen met peren vergelijken, maar het gaat misschien wat ver om hier de volledige vergelijking op te sommen juist omdat we ze zoveel als mogelijk gelijk maken. We hebben het dus over twee installaties die qua vermogen en regelingsmogelijkheden gelijkaardig zijn. Ook de vloerverwarming, passieve koeling en zoneregeling zijn gelijkaardig. Het belangrijkste verschil is de prijs van de warmtepomp an sich. Namelijk een Nibe met 300l boiler kost zo'n 10000€ excl vloerverwarming, een Vaillant met 300l boiler INCL de volledige vloerverwarming kost zo'n 10000€.
Het prijsverschil is zo groot dat we graag ervaringen van gebruikers zouden kennen om te beslissen.
@Kecin we gaan voor een diepteboring. Dus idd er steekt ook nog wel wat leidingwerk in de grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Geef op zijn minst even door welke modellen warmtepomp er in de offertes staan, hoe diep is de boring, hoe wordt de vww gelegd, etc etc etc.
dunklefaser schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 07:28:
[...]

Lezen? Bodem/water-wp, maar idd de andere info ontbreekt.
Geen goede reactie. Ik kan zeker lezen en zie dat er in het stuk tekst niks staat waar we wat mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Anoniem: 1194092 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:13:
De technische zaken moeten idd overeenkomen anders zouden we appelen met peren vergelijken, maar het gaat misschien wat ver om hier de volledige vergelijking op te sommen juist omdat we ze zoveel als mogelijk gelijk maken. We hebben het dus over twee installaties die qua vermogen en regelingsmogelijkheden gelijkaardig zijn. Ook de vloerverwarming, passieve koeling en zoneregeling zijn gelijkaardig. Het belangrijkste verschil is de prijs van de warmtepomp an sich. Namelijk een Nibe met 300l boiler kost zo'n 10000€ excl vloerverwarming, een Vaillant met 300l boiler INCL de volledige vloerverwarming kost zo'n 10000€.
Het prijsverschil is zo groot dat we graag ervaringen van gebruikers zouden kennen om te beslissen.
@Kecin we gaan voor een diepteboring. Dus idd er steekt ook nog wel wat leidingwerk in de grond
Het is wel de bedoeling meer informatie te geven over de aangeboden systemen. Kom dus met het volgende:

- Lijst van apparatuur (tot in de kleine zaken aan toe).
- Daarbij de prijzen
- Doe je de boring zelf of laat je het doen?
- Vloerverwarming of niet, ligt eraan hoeveel m2 vloerverwarming je krijgt en wacht de dichtheid daarvan is en de dikte van je slang
- Hoe wil je alles gaan inregelen? Ben je een warme of een koude stoker?
- Ga je gebruik maken van PV panelen naast de WP?
- Wat is de inhoud van je huis?
- Vrijstaand, rijtje, 2onder1 kapper, etc?

Dat zijn allemaal zaken die mee kunnen helpen qua beslissen of het bij je persoonlijke situatie past en er zullen zelfs mensen zijn die je COP kunnen berekenen hier.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nevermind...
Ik was niet op zoek naar een technische evaluatie van onze verwarming. Ik was op zoek naar ervaringen met een bodem/water warmtepomp van Vaillant.
Toch bedankt allemaal en een fijn weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
In dat geval, ik zou niet voor vaillant gaan want ik had 15 jaar terug een ketel van vaillant en die was snel stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:34
Anoniem: 1194092 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:13:
Nibe zit aan de topkant van de markt. Ik heb er destijds zelf ook naar gekeken en een vriendin heeft er een staan, prima unit. Ik wilde een modulerende en daarin was de Nibe destijds erg duur, heb dus gekozen voor een Nrqteq.

Het klinkt qua prijzen wel vreemd, ik weet niet hoe groot je huis wordt, maar vv is een aardige post normaal gesproken en een 300 liter boiler kost ook nog wat, dan blijft er weinig over voor de wp. Verder ken ik vaillant niet als wp maker, dus wellicht goed om te vragen of ze hem zelf produceren of inkopen als oem. Dan heb je in ieder geval beter zicht op eventuele service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wij hebben een aardwarmtepomp van Vaillant (Flexotherm). We hebben hem pas een half jaar, dus nog niet zo veel ervaring. We zijn nog bezig met afstellen.

De pomp krijgt het prima warm en koud in huis. Hij verbruikt wel een stuk meer dan we hadden verwacht, maar dat kunnen we hopelijk verbeteren met het afstellen. Ook resoneert de pomp best wel, maar we hebben natuurlijk geen vergelijking met andere warmtepompen. Hij staat bij ons in een afgesloten ruimte, dus we hebben er verder geen last van.

Ik heb het gevoel dat je met de Vaillant wel een stuk minder inzicht hebt in statistieken, dan wat ik hier weleens voorbij zie komen van andere merken (grafieken met de bodemtemperatuur e.d.). Dat mis ik wel. Moet wel zeggen dat ik nog nooit echt gezocht heb, maar het komt niet standaard voorbij in de app o.i.d..

Succes met je keuze!

[ Voor 7% gewijzigd door Skating_vince op 23-03-2019 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-05 16:37

bjp

@Skating_vince
mag ik vragen hoe het er mee is met de Vaillant flexoTHERM aardwarmtepomp, na 2,5 jaren?

Ze verkopen ze nog steeds, en ik ben me aan het informeren. Welk captatienet heb je? verticaal of horizontaal?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
Zeker. Eigenlijk is er weinig veranderd in die tijd. We hebben er geen problemen mee gehad en ik heb niet het idee dat het verbruik omhoog is gegaan.

We hebben een verticaal net. In het rapport van WKO noemen ze het: 2x 120 meter enkele U lus 40 mm. De twee lussen zitten ongeveer 5 meter uit elkaar onder onze oprit.

Als je specifieke vragen hebt, hoor ik het graag!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-05 15:01
Ik heb nu reeds een half jaar een flexotherm warmtepomp.

Deze verbruikt redelijk wat stroom inderdaad.

als 'Tweaker' vind ik dit wel nog een leuk toestel.
via mijn domotica (homeassistant/Nodered) schakel ik namelijk de warmtepomp 'uit' wanneer ik dat wil
(wat dus eigenlijk bijna constant is behalve tussen 13u en 17 - wanneer dus mijn zonnepanelen het meest opbrengen)

(zo was het anders dat als je 's morgens een douche neemt, de warmtepomp aanschiet om weer warm water te maken.. terwijl dit niet nodig was voor de rest van de dag)

door de wartepomp 'slim' aan te sturen kun je wel serieus wat besparen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YboJA9QzIDLVzAuZ_xXsgNRyP-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k29fH91uf5DcAycJv7HkeJue.png?f=fotoalbum_large
(ik vemoed dat je wel zult zien waar de wartepomp aanligt (2 keer dus in bovenstaande grafiek) )

Het is wel zo dat ik eer een 1000l buffervat bij hebt
(bovenste 500l is voor sanitair warm water, onderste 500l is voor vloerverwarming)

bij mij is het systeem zo ingesteld dat als hij sanitair warm water naar 65°C brengt.

ik heb 2 contacten waarmee ik speel:

- WP aan/uit (hiermee bepaal ik dus wanneer de pomp mag draaien - als er zon energie is)
-'zwembad warmtevraag'

Ik heb geen zwembad, maar door een 3e verwarmings circuit (ik heb reeds 2 vvw circuits) als 'zwembad' in te stellen kan ik hiervoor ook een contact gebuiken waardoor hij ook de onderste 500l van mijn buffervat naar 65°C zal brengen. (dit heb ik ng niet echt kunnen doortesten - eerste winter met dit systeem komt er nu aan -

met als gevolg dat ik zo 1000l op 65°C zal kunnen brengen.
de bedoeling is dan om nog extra temperatuur sensoren op het buffervat te plaatsen dat mijn domotica hierop ook beter kan inspelen. (nu kan ik probleemloos door enkel de bovenste 500l 1-malig naar 65°C te brengen zeker 2 keer douchen en probleemloos een bad nemen en nog genoeg warm water over hebben)

het idee is dan als ik zie dat er nog genoeg warm water in het buffervat zit om nog eens 24 uur ver te komen op een dag met weinig zon, zo een verwarmingcyclust proberen over te slaan en misschien wel 48 uur ver te geraken.. maar dit is dus nog toekomst muziek.. ik heb nu ook nog geen zicht hoeveel warm water mijn vloerverwarming in de winter zal verbruiken (tot nu toe heeft de vloerverwarming nog niet aangelegen sinds ik de logging/sturing doe.. (sturen - enkel warmtepomp aan/uit voorlopig) sinds begin augustus, logging sinds mei.

Ik heb hiervoor reeds heel wat support gekregen bij Vaillant (zoals de tip van een 3e circuit in te stellen als zwembad) om dit te kunnen doen. ik weet niet wat bij Nibe de mogelijkheden zijn en indien je zo ver support zal krijgen (dit is niet gewoon de consumenten support maar echt al support voor installateurs die ik krijg)

Groeten,
Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:06
Skating_vince schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:34:
Zeker. Eigenlijk is er weinig veranderd in die tijd. We hebben er geen problemen mee gehad en ik heb niet het idee dat het verbruik omhoog is gegaan.

We hebben een verticaal net. In het rapport van WKO noemen ze het: 2x 120 meter enkele U lus 40 mm. De twee lussen zitten ongeveer 5 meter uit elkaar onder onze oprit.

Als je specifieke vragen hebt, hoor ik het graag!
Ik sta ook op het punt een bodem/water Vaillant Flexotherm te laten plaatsen:
  • Vermogen 8.7kw
    3x105m enkele lus 8m uit elkaar
    280m² vloerverwarming
We hebben onze bron en afgifte net zo groot mogelijk gemaakt (dus ook vloerverwarming in de kamers waar we eerst airco zouden voorzien) om het rendement van de pomp hopelijk maximaal te laten renderen.

Gebruiken jullie de pomp ook voor koeling? En wat is jullie ervaring daarmee? En nog altijd tevreden van de pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 22:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Baritee de warmtepomp is anno 2024 duidelijk van een vorige generatie - niet modulerend, R410a.
Om hem interessant te maken verwacht ik wel flinke korting :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36
Was er niet een service window sunset voor r410a machines?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
Baritee schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:47:
[...]

• Vermogen 8.7kw
    280m² vloerverwarming
We hebben onze bron en afgifte net zo groot mogelijk gemaakt (dus ook vloerverwarming in de kamers waar we eerst airco zouden voorzien) om het rendement van de pomp hopelijk maximaal te laten renderen.

Gebruiken jullie de pomp ook voor koeling? En wat is jullie ervaring daarmee? En nog altijd tevreden van de pomp?
Wij zijn nog wel tevreden, maar zie de comment hierboven. Achteraf hadden we liever een modulerende gehad... Nu moeten we 'truukjes' uitvoeren om wat te besparen en pendelen te voorkomen. Hierdoor verwarmen we het water bijvoorbeeld niet tussen 9:00 en 16:00. Dat scheelt veel, maar als we een keer wat later wakker zijn en met de kinderen in bad/douche gaan, dan is het warm water op een gegeven moment wel 'op' (300l buffer voor warm water). Je kan de pomp dan met de hand aanzetten dat ie 1x het buffervat vult, maar toch.

We gebruiken de pomp ook voor koelen. Dat is fantastisch. Het is heerlijk koel binnen - bijna koud. Het werkt het best op de begane grond en eerste verdieping - voor de zolder is het onvoldoende. De grootste uitdaging bij ons zit in het voorjaar/najaar als het te koud is om te koelen, maar de zon het huis ontzettend warm maakt. We zijn nog aan het kijken naar screens/andere zonwering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Proton_ schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:46:
@Baritee de warmtepomp is anno 2024 duidelijk van een vorige generatie - niet modulerend, R410a.
Om hem interessant te maken verwacht ik wel flinke korting :)
die specificaties is volledig normaal in de water/water wereld. echte moderne installaties zoals inverters vind je alleen terug in het hogere segment zoals nibe en zelfs die heeft een berg "oude" meuk nog in het actieve assortiment.

als je iets moderns wilt moet je het zoeken in lucht/water. W/W leeft nog minstens 15 jaar geleden. er is ook voor die markt vrijwel 0 reden om wat nieuws te maken, de klanten vragen er gewoon niet om dus melken ze de oude onwerpen gewoon maximaal uit.

en valliant is nog steeds een boutmerk als het gaat om onderdelen op de lange termijn. goedkoop = duurkoop.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 25-03-2024 08:47 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:06
Skating_vince schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:33:
[...]

Wij zijn nog wel tevreden, maar zie de comment hierboven. Achteraf hadden we liever een modulerende gehad... Nu moeten we 'truukjes' uitvoeren om wat te besparen en pendelen te voorkomen. Hierdoor verwarmen we het water bijvoorbeeld niet tussen 9:00 en 16:00. Dat scheelt veel, maar als we een keer wat later wakker zijn en met de kinderen in bad/douche gaan, dan is het warm water op een gegeven moment wel 'op' (300l buffer voor warm water). Je kan de pomp dan met de hand aanzetten dat ie 1x het buffervat vult, maar toch.

We gebruiken de pomp ook voor koelen. Dat is fantastisch. Het is heerlijk koel binnen - bijna koud. Het werkt het best op de begane grond en eerste verdieping - voor de zolder is het onvoldoende. De grootste uitdaging bij ons zit in het voorjaar/najaar als het te koud is om te koelen, maar de zon het huis ontzettend warm maakt. We zijn nog aan het kijken naar screens/andere zonwering.
Bedankt voor de feedback zeker over het koelen, daar had ik nog best wat vraagtekens bij. Wij hebben ook screens dus vermoed ik dat het wel zal lukken om het binnen fris te houden.

Ik had ook liever een andere pomp gehad, maar onze loodgieter werkt nu enkel met Vaillant en we zijn echt tevreden van de loodgieter. Ik denk dan, beter een goede loodgieter en een wat mindere pomp dan omgekeerd. De pomp kan later nog vervangen worden, de leidingen in de vloer is wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:16
Baritee schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:47:
[...]

• Vermogen 8.7kw
    280m² vloerverwarming

Ik heb het 5.4kw flexotherm met 300liter warm water vat.
Het doet wat het moet doen bij mij.
Als hij verwarmt verbruikt hij 1200W, vind ik persoonlijk niet veel voor oppervlakte van 220m².
Alleen als het -8buiten is lange tijd dan moet mijn elektrisch bijverwarming van 2000W even bij springen om te boosten gedurende een uurtje.

Is vrij eenvoudig concept wat bij de modulerende wel anders is.
Als hij warm water maakt dan verbruikt hij 2000W, gedurende 30min.

Koelen doet hij ook goed, alleen heb ik wel airco bijgeplaatst, want hebben 11meter ramen van boven tot beneden zuid gericht & 9meter west zonder screens, wel zonwerende glas.
Maar als het 40graden is koelt het tot 26-27graden, wat net te veel was.

Maar in onze slaapkamer koelt die wel super af.

Vorige jaar heeft warmtepomp 1495.79kWh verbruikt, SWW & verwarming & koeling bij elkaar geteld.

• Mixhell 1337
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-02 19:46
Ondertussen zijn we bezig met onze ruwbouw en hebben we ook gekozen voor een Vaillant Flexotherm VWF87/4 (in combinatie met Sensocomfort VRC720). Bouw wordt ook voorzien van vloerverwarming en zonnepanelen.

Ik vraag me alleen af in hoeverre ik de warmtepomp ‘slim’ ga kunnen sturen, zijnde warm water voorzien als de zonnepanelen opbrengen en niet steeds bijvoorbeeld in het midden van de nacht (dagelijks ‘s morgens eens de kop onder de kraan stoppen en ‘s avonds douchen. ‘s Morgens of overdag een volledige douche gebeurd zelden).

Ik ben zelf niet heel technisch aangelegd, dus heb eerder schrik van het hele ‘home automation/domotica’ verhaal, maar wie weet kan ik met bepaalde ingrepen toch wat meer mijn energie gaan sturen.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 12:55
Hier ook een flexotherm exclusive bij mijn schoonouders.

Gedurende de afgelopen koude periode merk ik dat hij ogenschijnlijk pendelt (zie bijlage). Ik lees hier boven wat gelijkende ervaringen. Kunnen jullie nog wat tips geven? Ik heb de stooklijn al teruggebracht naar 0,1 (van 0,4) en het blijft gewoon warm in het huis. Zone regeling met een 200l buffervat en 300l warmwater vat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOpVl2U3GPNUHCiKHYqULCMvawQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvF2PJ2TtW5ZYFe3CCYQoYhV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Wesleymaur De flexotherm moduleert niet, dus dit is verwacht gedrag: circa 1 start per uur.

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 27-01-2025 08:23 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Proton_ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:22:
@Wesleymaur De flexotherm moduleert niet, dus dit is verwacht gedrag: circa 1 start per uur.
Getverdemme.

Dank je voor de reactie. Ik hoop dat de compressor dat niet al te vervelend vindt. Beetje met de stooklijn spelen om hem wat zuiniger te krijgen zal mogelijk helpen, maar dat beschermt de compressor dus niet.

Met stooklijn op 0,1 (ipv 0,4) heb ik hem al maximaal geknepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met één start per uur hoef je je geen zorgen te maken over de levensduur hoor. Je koelkast start vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Proton_ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:56:
Met één start per uur hoef je je geen zorgen te maken over de levensduur hoor. Je koelkast start vaker.
Heerlijk ontnuchterende opmerking :) .. Bedankt! Ik ga me weer druk maken over andere dingen.
Pagina: 1