3D-print bouwonderdelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 15:21
Ik weet niet goed of het nu hier hoort, of in "bouwen-verbouwen", maar ik vermoed dat ik ier meer respons krijg.

Ik heb een 3D-printer die 30x30x30cm kan printen, heb enkel PLA ter beschikking en we gaan binnenkort bouwen. Zijn er dingen die ik zelf (goedkoper?) kan printen om mee aan de slag te gaan?

Vergaat PLA na een tijdje? Ik denk bv aan plastic houders om kabels in de chape vast te houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:04
Handdoekhaakjes hangen hier met dubbelzijdig tape aan de muur. De variant waar je een handdoek in 'klemt' ipv aan hangt (niet alle handdoeken hebben een lusje).

Kabelbinders kan je doen, maar ik zou voor het gemak gewoon naar de lokale bouwmarkt rijden.
Aangezien je toch gaat bouwen, gok ik dat je daar vaker gaat komen.

3D printen is leuk, maar om spul voor in je huis te printen zou ik het eerder zien als hobby.
Bedenk iets wat je nodig hebt, maak een alternatief (creatief) ontwerp, print het en geniet ervan.

Er zijn denk ik niet spullen die je niet kan kopen. Als het achterlijk duur is, print het. Voor de rest --> Kopen, of zelf een raar ontwerp maken en printen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
Leuke ingesteldheid! :-)

Ik denk ook eigenlijk niet dat je het goedkoper dan printen dan dat zij het in groten getale gieten... Maar wie weet is er wel al iemand op uit gekomen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:04
fl1p schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 18:02:
Leuke ingesteldheid! :-)

Ik denk ook eigenlijk niet dat je het goedkoper dan printen dan dat zij het in groten getale gieten... Maar wie weet is er wel al iemand op uit gekomen? :D
Bij mij staan kabelhouders voor op mijn bureau nog op de planning.
Deze zijn ook prima te koop in China, maar ik wil wat anders. Voor het geld doe ik het dus niet.

Echt voor in de 'bouw' zou ik het niet gaan gebruiken. Tenzij je echt een hele specifieke toepassing hebt waar maatwerk op van toepassing is.

Ik weet niet echt hoe je gaat wonen, je huis er uit ziet en wat jouw situatie is. Dus het is lastig inschatten waar je behoefte aan hebt.

Maar laat vooral weten wat je geprint hebt!
Ik denk dat dit topic ook wel nieuwsgierig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
Tnx! :-)

Vooral dingen van Thingiverse. Staan keimooie dingen op! Een vaas bv.
Verder al beschermingsvoetjes ontworpen en geprint voor onder mijn stoelen. Verder dan zo'n ontwerp kom ik voorlopig niet. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Ik denk dat je nagenoeg alles goedkoper kan kopen dan zelf printen. Goedkoper alleen al op de kosten van het materiaal. Ik weet niet hoeveel ervaring je reeds hebt met de printer, maar je zou inmiddels wel een idee moeten hebben dan 3D printen extreem langzaam is, er veel fout gaat, en veel moeite kost in de voorbereiding en nabewerking. Ook lang niet alle vormen zijn zo maar makkelijk te printen.

Daarnaast zijn prints zwakker dan niet geprinte onderdelen. Zeker PLA dat overigens ook door UV, vocht, etc. vergaat. Daar is het ook voor ontwikkeld. ABS veel geschikter maar lastiger te printen. PETG is een goede tussenweg. Het is redelijk stabiel, stevig, en makkelijk te printen.

3D printen geeft ongekende mogelijkheden maar in mijn mening bijna nooit beter dan hetzelfde onderdeel kopen. De enige reden om te printen is omdat je iets wil hebben dat niet te koop is. Een behuizing in een speciaal formaat. Een onderdeel dat niet langer verkrijgbaar is. Dat soort dingen.

Ik print veel functionele dingen. Meestal omdat ik zeer specifieke ideeën heb over hoe iets opgebouwd kan worden, en dan is een bestaande oplossing vaak net niet wat ik zoek. Je kan ook voor de hobby beeldjes printen enzo, maar als vervanging voor iets dat je gewoon overal kan kopen is het eigenlijk nooit een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:58
Ja het is alleen handig voor onderdelen die niet in de bouwmarkt te halen zijn :) en over het algemeen kun je het meeste gewoon kopen. Soms wel handig om bepaalde jigs te maken voor bijvoorbeeld het boren van gaten zodat je makkelijk de gaten kan aftekenen maar voor de rest is het niet direct handig (tenzij het heel slecht weer is en je een takke end moet fietsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:56

Rmg

jigs om te boren of (plinten) te zagen. Dingen als cable combs om je kabels netjes weg te werken. Vooral custom made dingen zijn interessant.

Standaard kabelclipjes en andere massa producten zijn een stuk goedkoper en makkelijker te krijgen in de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:34
Denk ook dat je moet kijken naar tijd=geld. Als je voor een object bij de bouwmarkt 2 euro betaald, en je het moet ontwerpen, en printen, kan het best zijn dat de tijd die je aan het ontwerpen en printen je iets duuurder uit bent en je verbouwing veel langer duurt dan gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 21:52
Koop PETG.

Print net zo makkelijk als PLA.
Je moet alleen wel een heated bed hebben.

PLA zal vergaan na een tijdje. PETG niet. naja na een heeeele lange tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 12:00

Bezulba

Formerly known as Eendje

MaChOmIdGeT schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:52:
Koop PETG.

Print net zo makkelijk als PLA.
Je moet alleen wel een heated bed hebben.

PLA zal vergaan na een tijdje. PETG niet. naja na een heeeele lange tijd
Ben ik het niet helemaal mee eens. PETG is toch wel een bitch om goed in te regelen. Ik heb hem nu ongeveer OK en nog steeds heb ik last van een beetje stringing.

Maar goed, zoals de rest hier ook meld, als het massa onderdelen zijn, koop ze dan. Haal het lekker uit china, moet je ff wachten maar heb je een pak van 100 voor de prijs van 1 in NL.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 21:52
Bezulba schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 08:30:
[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens. PETG is toch wel een bitch om goed in te regelen. Ik heb hem nu ongeveer OK en nog steeds heb ik last van een beetje stringing.

Maar goed, zoals de rest hier ook meld, als het massa onderdelen zijn, koop ze dan. Haal het lekker uit china, moet je ff wachten maar heb je een pak van 100 voor de prijs van 1 in NL.
Nozzle temp paar graden lager zetten en iets meer retract.
Ik print helemaal niets meer in pla sinds ik petg heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 08:07

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Om dan ook maar even een aanvulling te geven. Voor een kennis heb ik clips geprint voor het gordijn mee vast te houden in wit PLA. Zelf heb ik onder andere een pennenhouder en laptop houder geprint in woodfill. Tevens nog een hele meuk aan PETG spul.

Het ligt een beetje aan de printer wat je wilt halen en wat je ermee wilt printen. Petg is iets lastiger printen maar wel duurzamer. Dingen waar zon op staat zou ik zeer zeker in PETG of zelfs ABS gaan printen. Dat laatste is wel heel lastig te printen als je geen verwarmde kamer hebt.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Bezulba schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 08:30:
[...]

Ik ben het er wel mee eens :)

PLA print misschien iets makkelijker, maar PETG is heel goed te doen. Zeker in vergelijking tot ABS dat toch echt iets lastiger KAN zijn.

Bijna iedereen kan zo beginnen met PETG. De juiste instellingen vinden is natuurlijk altijd een beetje filament afhankelijk, dus dit is altijd wel heel even zoeken.

PETG is echter flink steviger dan PLA in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:01
SuperKris schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:44:
Zeker PLA dat overigens ook door UV, vocht, etc. vergaat.
Dit stukje niet serieus nemen, klopt niks van. PLA vergaat alleen in hele specifieke omstandigheden die in nederland nooit voorkomen. Enige waar je rekening mee moet houden is dat PLA niet goed kan tegen hogere temperaturen. En dat zijn dan vaak niet temperaturen door de zon maar dan hebben we het over 50 graden en hoger.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:06
Jampot007 schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:41:
[...]

Dit stukje niet serieus nemen, klopt niks van. PLA vergaat alleen in hele specifieke omstandigheden die in nederland nooit voorkomen. Enige waar je rekening mee moet houden is dat PLA niet goed kan tegen hogere temperaturen. En dat zijn dan vaak niet temperaturen door de zon maar dan hebben we het over 50 graden en hoger.
Niet helemaal waar, PLA prints kunnen al vervormen als ze iets ondersteunen en het warmer dan 30/35 graden wordt,
vooral bekend van de vervormde Telefoon houders voor in de auto :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeeDzi
Jampot007 schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:41:
[...]

Dit stukje niet te serieus nemen, PLA degradeert wel zeker door vocht en UV licht. PLA neem vocht uit de omgeving op en heel veel plastics degraderen door UVlicht.

er zit wel een verschil tussen vergaan en biodegradable. Alsin composteren zal PLA in dagelijks gebruik niet nee maar ik zou niet een PLA onderdeel in een vochtige omgeving gebruiken want dan gaan je onderdelen echt wel snel kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
PLA is biologisch-afbreekbaar. Dat betekent dat bepaalde organismen het kunnen afbreken. Het is ook licht hygroscopisch. Wat eerder genoemde weer ten goede komt.

PET degradeert ook in UV. Heel veel kunststoffen kunnen hier slecht tegen. PVC en ABS kunnen ze maken dat hier wel tegen kan, voor een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:01
WeeDzi schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 14:17:
[...]

Dit stukje niet te serieus nemen, PLA degradeert wel zeker door vocht en UV licht. PLA neem vocht uit de omgeving op en heel veel plastics degraderen door UVlicht.

er zit wel een verschil tussen vergaan en biodegradable. Alsin composteren zal PLA in dagelijks gebruik niet nee maar ik zou niet een PLA onderdeel in een vochtige omgeving gebruiken want dan gaan je onderdelen echt wel snel kapot
Dit dreun je heel leuk over maar in de praktijk valt het allemaal wel mee.

YouTube: Can you leave 3D Prints outside? PLA in the sun for a year!

Er is ook gewoon weinig betrouwbare info over

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:14

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik wacht al 4 jaar voordat mijn eerste PLA printje vergaat.
Zo vlot gaat dat echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
Jampot007 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 18:38:
[...]

Dit dreun je heel leuk over maar in de praktijk valt het allemaal wel mee.

YouTube: Can you leave 3D Prints outside? PLA in the sun for a year!

Er is ook gewoon weinig betrouwbare info over
Lol dreun ik over, wat weet jij daar nu van.... Ik spreek uit eigen ervaring
Pagina: 1