Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallotjes,

Ik heb zojuist een huis gekocht uit de jaren 80. Nu wil ik internet aanleggen door de zelfde buizen als mijn stroom omdat dit voor mij de enigste manier is zonder gelijk te gaan vrezen in de muren.

Ik ben van plan gebruik te maken van S/FTP kabels voor betere isolering tegen elektrische straling.
Nu zijn er twee opties (een soepele of harde kern) Ik ga geen gebruik maken van een patchpaneel of wandcontact doos. Nu hoor ik van veel mensen dat het makkelijker is een stugge dus harde kern door een leiding te trekken, maar aangezien er direct een Rj45 stekker aan komt lijkt mij dat niet handig?

Is het dus gewoon verstandig de soepele kern aan te schaffen om door de muur de trekken?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 14:04:
Hallotjes,

Ik heb zojuist een huis gekocht uit de jaren 80. Nu wil ik internet aanleggen door de zelfde buizen als mijn stroom omdat dit voor mij de enigste manier is zonder gelijk te gaan vrezen in de muren.

Ik ben van plan gebruik te maken van S/FTP kabels voor betere isolering tegen elektrische straling.
Waar heb je het over?

"Electrische straling" bestaat niet. De risico die je loopt met geleidende datakabels door een buis met stroomkabels heeft niets met goede werking van de data-overdracht te maken en alles met risico op gevaarlijke spanningen op netwerkcompontenten bij kortsluiting. Die risico is eve groot met S/FTP als met U/UTP, sterker nog, omdat de mantel van S/FTP beter geleidt is allicht de risico groter.

Daarom is terecht het voeren van geleidende datakabels naast stroomkabels in NEN1010 verboden. Negeer je dat en doe je het toch? Mocht je ooit brand krijgen en inspectie van de verzekering kan dit een erg dure grap worden...
Is het dus gewoon verstandig de soepele kern aan te schaffen om door de muur de trekken?
Verstandig is om geen geleidende datakabels door die stroomleidingen te trekken. Kijk naar POF als niet-geleidende (maar dure) alternatief.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Afgezien van NEN1010 en wat verstandig is om te doen met betrekking tot veiligheid:

Voor allebei zijn specifieke connectors te krijgen. Alleen voor stugge kern zijn de connectors was lastiger verkrijgbaar, omdat dit niet zo vaak toegepast wordt. Ik zou zelf altijd een patchpunt aanleggen :)

Wat betreft het type kabel om in een leiding te trekken, stug of soepel zegt niet zoveel over de fysieke eigenschappen van de kabel, e.g. een stugge kabel is niet per definitie "stugger" of makkelijker om te trekken. Het is wel zo dat je later niet gemakkelijk een UTP patchpunt kan maken op dit soort kabels. De aders kunnen namelijk niet gebruikt worden in een LSA opstelling.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 18 maart 2019 @ 14:15:
[...]

Waar heb je het over?

"Electrische straling" bestaat niet. De risico die je loopt met geleidende datakabels door een buis met stroomkabels heeft niets met goede werking van de data-overdracht te maken en alles met risico op gevaarlijke spanningen op netwerkcompontenten bij kortsluiting. Die risico is eve groot met S/FTP als met U/UTP, sterker nog, omdat de mantel van S/FTP beter geleidt is allicht de risico groter.

Daarom is terecht het voeren van geleidende datakabels naast stroomkabels in NEN1010 verboden. Negeer je dat en doe je het toch? Mocht je ooit brand krijgen en inspectie van de verzekering kan dit een erg dure grap worden...

[...]

Verstandig is om geen geleidende datakabels door die stroomleidingen te trekken. Kijk naar POF als niet-geleidende (maar dure) alternatief.
Wauw oke, goed dat ik dit nu weet. De reden dat ik hierover begonnen ben is omdat ik er zelf een leek in ben en ik mij heb laten adviseren door een kennis van de buurman :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:26
Het is niet de bedoeling om soepele kabel in de leidingen te trekken: normaliter wordt hiervoor stugge kabel gebruikt i.v.m. minder verlies en sterkere aders. Voor stugge kabel zijn speciale connectors verkrijgbaar, je kan ook overwegen om een doos of patchpaneel (keystone) (LSA) aan te sluiten. Pas op voor nepkabel: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1491393.
Verder mag je voor zover ik weet geen utp/(s)ftp kabels door buizen trekken waar ook netspanningsleidingen lopen.

Overigens zijn LSA dozen/patchpanelen/keystones alleen geschikt voor solide aders. Stranded/soepel is voornamelijk bedoeld voor patchkabels tussen de apparaten onderling en tussen de apparaten en de muuraansluiting.

[ Voor 17% gewijzigd door base_ op 18-03-2019 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

dion_b schreef op maandag 18 maart 2019 @ 14:15:
[...]

Waar heb je het over?

[...]

Electromagnetische interferentie is wel degelijk van belang, maar natuurlijk niet in een woonhuis waar je prima UTP kunt gebruiken.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus eindconclusie: Geen netwerkkabels (afgezien van POF) trekken door netspanningsleidingen.
Dan ga ik wel een paar gaatjes boren vanaf mijn meterkast met een paar kabelgootjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 14:19:
[...]

Wauw oke, goed dat ik dit nu weet. De reden dat ik hierover begonnen ben is omdat ik er zelf een leek in ben en ik mij heb laten adviseren door een kennis van de buurman :9
Tip: volgende keer bij iemand anders advies inwinnen O-)

POF is ideaal voor deze toepassingen, maar duur - point-to-point Gigabit Ethernet kost al snel EUR 300 als je alle materialen erbij rekent. Er zijn goedkopere 100MbE setjes, maar die zijn van erg discutabele kwaliteit en dan nog > EUR 100.

Andere alternatieven hangen af van wat je wel beschikbaar hebt. Met coax (TV-kabel) kun je MoCA gebruiken voor ~GbE snelheden voor ~EUR 100 voor set. Over stroomkabels zelf kun je met PLC werken, met zeer wisselende resultaten. Hamvraag daarvoor is of je randaarde hebt, dan is het doorgaans wel snel+stabiel genoeg. ~EUR 60 voor een goede set. Tenslotte kun je mogelijk ook iets met WiFi backhaul doen. Hoe zinnig dat is hangt af van waar je vloeren van gemaakt zijn en of er metaalhoudende isolatielagen op liggen.
|sWORDs| schreef op maandag 18 maart 2019 @ 14:25:
[...]

Electromagnetische interferentie is wel degelijk van belang, maar natuurlijk niet in een woonhuis waar je prima UTP kunt gebruiken.
50Hz van netspanning is geen issue.
Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 14:27:
Dus eindconclusie: Geen netwerkkabels (afgezien van POF) trekken door netspanningsleidingen.
Dan ga ik wel een paar gaatjes boren vanaf mijn meterkast met een paar kabelgootjes ;)
Dat is zonder meer goedkoopste optie, maar kost idd tijd en moeite. Aanrader als je dat ervoor over hebt :)

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 18-03-2019 14:29 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 18 maart 2019 @ 14:29:
[...]

Tip: volgende keer bij iemand anders advies inwinnen O-)
Voortaan gewoon eerst lekker naar Tweakers gaan. Gelukkig dat ik nog niets gekocht had :)
Pagina: 1