Kan ik terug vinden of mijn aarddraden zijn aangesloten...?

Pagina: 1
Acties:
  • 328 views

Vraag

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-08-2025

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Hey hoi.

Ik ervaar moment problemen in mijn huis en ik kan het probleem oplossen door mijn stopcontacten te aarden.

Ik heb een vermoeden dat achter al mijn niet-geaarde stopcontacten wel een bruine aarddraad loopt. Deze lopen ook bij mijn lampen namelijk.

Nou weet ik alleen niet of deze aardraden zijn aangesloten op mijn centrale lasdoos (zo heet dat toch?).

Weet iemand of ik ergens dit kan terug vinden door bijvoorbeeld de bouwplannen o.d terug te vinden?

Ons huis komt uit 1983 en heeft alleen in de keuken geaarde stopcontacten.

Het probleem dat ik ervaar:

Als ik mijn PC op een ongeaard stopcontact aansluit, geeft mijn PSU (Pc voeding) Coil Whine omdat ons huis een groot schommelend stroomtoevoer heeft. Onze lampen e.d (van de duurste tot de goedkoopste verlichting) gaat met 8 maanden al kapot... Ook flikkeren onze lampen regelmatig.

Nou heb ik mijn PC onlangs naar de PC winkel gebracht, en daar ging de PC op een geaard contact, en daar ontstond GEEN Coil Whine! Ondanks alle heavy loads op de PSU.

Ik wil gewoon heel graag dat dit irritante klote geluid stopt.

Ik wil graag zelf een geaardstopcontact monteren zodat alle ellende stopt. Alleen kan ik wel het stopcontact aansluiten, maar dat heeft geen nut als deze niet is aangesloten op het centrale lasdoos...

EDIT EDIT EDIT!

Na snelle reacties van jullie, moet ik mij zelf verbeteren.

Ik heb geen groen-gele draad naar m'n lampen lopen. Maar een bruine, de fasedraad dus.

Is het mogelijk dat mijn fasedraad niet is aangesloten op het stopcontact en dat daarom de spanning van het stopcontact erg wisselend is?

[ Voor 10% gewijzigd door AltTabKeys op 15-03-2019 23:05 ]

What a terrible day to have eyes!

Beste antwoord (via Señor Sjon op 18-03-2019 11:57)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
@AltTabKeys for the love of God blijf met je tengels van alles achter het stopcontact af. Je hebt écht werkelijk waar geen benul waar je over praat en, I'M NOT KIDDING, YOU'RE GONNA GET YOURSELF KILLED. Stoppen, alles uit je handen laten vallen en haal er iemand bij die er wél kaas van gegeten heeft. SERIEUS. En dan staan er ook nog eens ronduit achterlijke adviezen in dit topic; er wordt nog nét niet gesuggereerd even aan de draden te likken om te voelen of er spanning op staat. NIET DOEN.

En als je dan tóch eigenwijs bent/blijft: schakel alle groepen af vóórdat je ook maar IETS doet.

[ Voor 33% gewijzigd door RobIII op 16-03-2019 11:38 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Alle reacties

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik ben het met JBHC eens. Als je zo (eigen)wijs bent, als je al een beetje Googled zie je normale uitleg over stroomdraden de kleuren, blauw is een nuldraad,bruin is fase ( staat spanning op ) en geel met een groene lijn is aardedraad. Vele anderen hebben je dit ook al gezegd. Of stel je de vraag om een weekend wat reacties te lezen hoe mensen jou proberen te helpen en van goed advies te voorzien, maar dan toch zelf eigenwijs blijven volhouden dat het bij jou anders is. En als je plof hoort bij het knippen van een draad, dan heb je de verkeerde draad te pakken. Ik heb op de hartbewaking wel eens mensen gehad die door zo een kunstje een onregelmatige hartritmestoornissen hebben gekregen daarna.
En er zijn inderdaad al veel mensen die klooien met stroomdraden, zo had ik in mijn huis op een slaapkamer, dat als ik de stofzuiger in het stopcontact stak hij niets deed, totdat ik het lichtknopje daaronder om zette, toen ging het licht uit en de stofzuiger aan. Ik heb toen alles nagelopen en wel meer rare dingen weer goed gemaakt. De vorige bewoner had met draden doortrekken ws teveel blauwe draad, die gebruikte hij als fase draad (i.p.v. bruin ). En zoals al meerdere mensen je vertellen, stroom is geen grapje. Met een beetje mazzel en goede timing met het doorknippen van bruine draden, kan je zelfs een schok krijgen waardoor je hart gaat stilstaan, zeker als een aardlekschakelaar brak is geworden.

Als het bij jou anders is, dan is het levensgevaarlijk en zou ik je huis eens door een elektricien na laten kijken. Verder wens ik je een weekend vol spanning toe. ( niet vervelend bedoeld, maar meer als cynisch grapje ).
Wens je verder succes ook. :) :)

[ Voor 26% gewijzigd door teunijff op 16-03-2019 08:10 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
@AltTabKeys for the love of God blijf met je tengels van alles achter het stopcontact af. Je hebt écht werkelijk waar geen benul waar je over praat en, I'M NOT KIDDING, YOU'RE GONNA GET YOURSELF KILLED. Stoppen, alles uit je handen laten vallen en haal er iemand bij die er wél kaas van gegeten heeft. SERIEUS. En dan staan er ook nog eens ronduit achterlijke adviezen in dit topic; er wordt nog nét niet gesuggereerd even aan de draden te likken om te voelen of er spanning op staat. NIET DOEN.

En als je dan tóch eigenwijs bent/blijft: schakel alle groepen af vóórdat je ook maar IETS doet.

[ Voor 33% gewijzigd door RobIII op 16-03-2019 11:38 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-08-2025

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
maartend schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 21:20:
Oke, TS heeft het toch geprobeerd en daarom is het hier stil geworden, of hij is zo geschrokken dat hij het niet meer durft en daarom afzijdig blijft.
Ik lees gewoon stilletjes op het achtergrond mee 😛.

Ik heb inmiddels een 2e draadje geopend met een soort gelijk vraag.

Ik ga sws maandag de woningstichting bellen ^_^

What a terrible day to have eyes!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:52
Modbreak:Dit topic heb ik leeggehaald en een aantal posts teruggezet naar WVB. Er kwamen wel donders slechte adviezen langs.

@AltTabKeys Blijf eraf als je niet weet wat je doet en daar heeft het alle schijn van. Ook meerdere topics over hetzelfde probleem openen is niet de bedoeling. Ik hou Opzoek naar mening van elektricien betreft onzuivere Sinus? open, maar deze blijft geschoond dicht,

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Dit topic is gesloten.