Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Tr3th0n
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 27-03 08:29
Hallo tweakers,
Al enige tijd twijfel ik om mijn PC te upgraden. Ik gebruik de PC het meeste om te gamen (FFXIV,The Division 2 etc) en merk dat bij de graphics vaak naar low-med moeten. Nu komt mijn PC uit 2014 met onderdelen die toen al niet meer nieuw waren (volgensmij).
Nu vroeg ik me af of ik met mijn huidige setup weg kom om alleen de GPU te vervangen (en mogelijk later de rest) of kom ik er niet onderuit om meer te upgraden?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (The division 2, FFXIV) en huis tuin en keuken surfen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Afhankelijk van de hoeveelheid componenten die geupgraden worden.
Alleen GPU: zat te denken aan ronde de 500-600.
Meerdere componenten zoals GPU,MOBO en CPU etc dan max 1000.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem is als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4770K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus Republic Of Gamers Maximus VII Ranger€ 0,-€ 0,-
1Asus GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC€ 0,-€ 0,-
1Creative Sound Blaster Z (retail)€ 78,82€ 78,82
1Corsair Hydro H100i€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A1600C9R€ 86,25€ 86,25
1Corsair Professional Gold AX850€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 165,07

Ik zou graag zoveel mogelijk willen hergebruiken. Dus het liefst alleen de GPU upgraden maar ik weet niet of dat goed samen kan.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Betreft de GPU zelf weet ik het niet zo goed. Ik heb al gekeken naar een RTX2060 pricewatch: MSI GeForce RTX 2060 Ventus 6G OC
Maar als alleen een GPU goed kan met de rest mag het wel wat duurder zoals bijv een GTX1080 pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 AERO 8G OC

Als er meer componenten geupgrade moeten worden dan zou ik graag iets als het volgende willen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 160,49€ 160,49
1Asus ROG Strix B450-E Gaming€ 156,99€ 156,99
1MSI GeForce RTX 2060 Ventus 6G OC€ 374,99€ 374,99
1be quiet! Silent Base 601 Window (Zwart/Zilver)€ 111,32€ 111,32
1G.Skill Trident Z RGB F4-3600C18D-16GTZRX€ 154,-€ 154,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 957,79

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet perse een voorkeur voor merken maar, als ik een nieuwe CPU zou moeten zit ik te denken aan een AMD ivm de prijs. Voor GPU zou het liefst een Nvidia kaart zijn omdat ik denk dat AMD momenteel niet zo super is (Of is dit totaal niet waar??).
Verder moet het gewoon goed werken en er niet al te lelijk uit zien (in de case zit namelijk een raampje).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Er komt een nieuwe case (Met raam). Het is een ATX kast dus ook in die orde zou de MOBO een ATX moeten zijn (niks moet naturrlijk maar goed). Verder zit ik eraan te denken om in de toekomst mijn monitor te upgraden van 2xFullHD naar WQHD. Het liefst zou dit 144Hz zijn maar lijkt mij niet haalbaar met mijn budget.

Ga je overklokken?
Heb met mijn huidige systeem niet aan overclocken gedaan ondanks het daarvoor wel was aangeschaft. Echter heb ik van een vriend begrepen dat het best eenvoudig is en zeker met AMD??. Dus de optie voor overclocken is aanwezig maar neit verplicht.

Wat verwacht je van ons?[i]
Wat zou ik willen weten: Kan ik met mijn huidige systeem alleen mijn GPU upgraden? En wat zou dan een goede investering zijn ivm mogelijke toekomstige upgrade van de andere componenten.
Indien ik meerdere componenten zou moeten upgraden wat zouden dan betere componenten zijn als dat ik al eerder heb aangegeven?

Ik sta open voor verbeteringen en groter budget maar het moet wel goed onderbouwd zijn natuurlijk.

Beste antwoord (via Tr3th0n op 19-03-2019 09:54)

• Yorick90
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 11:29
Ik heb bijna een identiek systeem als dat van jou. Ik heb het volgende gedaan:
Vorig jaar een nieuwe videokaart gekocht en mijn GTX770 vervangen door een GTX1070Ti.
Watercooling gebouwd op mijn CPU, en mijn i5 4670K overgeklokt naar 4.5 GHz.
Draaide toch niet helemaal stabiel, dus nu terug geschroefd naar 4.3 GHz en daar draait mijn systeem nu helemaal prima op.
Tijdens gamen haal ik op 1080p gewoon lekkere resultaten. Nou hoef je niet precies hetzelfde te doen als ik natuurlijk, maar je systeem kan dus nog prima even mee ;)

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 11:59

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Overclocken is lastiger op AMD dan op Intel als je de juiste spullen hebt, die je al hebt. Op AMD zijn de instellingen niet persé lastiger; maar er valt over het algemeen iets minder uit te halen. de 4770K kun je over het algemeen makkelijk boven de 4GHz halen, 4.4 lijkt mij ook wel mogelijk. Dan heb je al een behoorlijk verschil. Op dit moment is je GPU voor gaming inderdaad de bottleneck, je voeding e.d. zijn nog gewoon prima. een GTX 1080 voor die prijs met zo'n koeler is gewoon geen goede deal, een goedkopere RTX 2070 is uitgerust met een stillere koeler waarbij uiteindelijk betere prestaties uit voort vloeien.

i5-6600/MSI H270 Carbon/16GB Ram/ Phanteks TC14PE/ Gainward GTX1060

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Yorick90
Ik heb bijna een identiek systeem als dat van jou. Ik heb het volgende gedaan:
Vorig jaar een nieuwe videokaart gekocht en mijn GTX770 vervangen door een GTX1070Ti.
Watercooling gebouwd op mijn CPU, en mijn i5 4670K overgeklokt naar 4.5 GHz.
Draaide toch niet helemaal stabiel, dus nu terug geschroefd naar 4.3 GHz en daar draait mijn systeem nu helemaal prima op.
Tijdens gamen haal ik op 1080p gewoon lekkere resultaten. Nou hoef je niet precies hetzelfde te doen als ik natuurlijk, maar je systeem kan dus nog prima even mee ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pelle888
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 21-04 19:57
Ik ben het eens met de tweakers hierboven. Ik zou als eerst alleen de gpu upgraden en dan naar een RTX 2070. Net iets beter dan de GTX 1080 en heeft ook Raytracing (ook al hebben de meeste daar niks aan). Mij lijkt het dat je daar voorlopig genoeg aan hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 11:54

iCore

Dat is mijn uitspraak.

Ik zou alleen je GPU vervangen, behalve als je cpu nu bottleneckt. Ik heb een i7 4790K (4.5Ghz @1.251V) en dat ding is nog een beest, het lijkt me nog niet nodig om dat nu te vervangen.

En je kan beter een RTX 2070 nemen tov. een GTX 1080. Is wat goedkoper, en ook nog iets sneller

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen, dus ook niet.

• Tr3th0n
Allemaal bedankt voor jullie snelle reacties :D.
Die raytracing is nu nog niet erg interessant maar misschien in de toekomst wel dus dat is mooi meegenomen. Toevallig goede aanraders voor RTX2070? Heb zelf weinig ervaring met de verschillende fabrikant etc.
Als ik in de pricewatch kijk zie ik de pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G en de pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Gaming 8G. Wat is het verschil? Ik zie alleen 2mm lengte verschil, led verlichting of dingen die niet bij beide zijn ingevuld. en dat voor 30eurotjes verschil.
Aan de naam lijkt me dat de Gaming beter zou zijn voor gamen of maakt dat niet veel uit?

Ook zal ik eens kijken naar een goede uitleg over OC voor mijn cpu. Misschien nog tips voor een goede handleiding/site hiervoor?
Zelf zag ik nu snel het volgende:
https://nl.hardware.info/...ken-gratis-snelheidswinst
https://forums.tomshardwa...cking-to-4-5-ghz.1840662/
https://linustechtips.com...4770k-overclocking-guide/
Ik zal deze binnekort eens beter bestuderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yorick90
Je kan voor een OC handleiding ook gewoon op tweakers terecht: Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock Topic #1

Vaak is het verschil tussen de gaming variant en de overige varianten, dat er (zoals je zelf al aangeeft) maar kleine verschilletjes aanwezig zijn. Vaak zit dat in de boost clock frequenties die bij de gaming varianten net wat hoger liggen (dus een klein verschil in prestatie) vaak is dus de 'Armor' lijn van MSI een soort van budget kaart vergeleken met de gaming varianten.

• pelle888
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 21-04 19:57
Tr3th0n schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:03:

Als ik in de pricewatch kijk zie ik de pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G en de pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Gaming 8G. Wat is het verschil? Ik zie alleen 2mm lengte verschil, led verlichting of dingen die niet bij beide zijn ingevuld. en dat voor 30eurotjes verschil.
Aan de naam lijkt me dat de Gaming beter zou zijn voor gamen of maakt dat niet veel uit?
De naam Gaming is gewoon een marketing truc, dat zegt niks over de kaart zelf. pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G deze is prima en ook goed beoordeeld door de gerenommeerde reviewer Foritain. Dus dan zou ik daar voor gaan tenzij je RGB zo belangrijk vindt dat je daar €30 extra wilt betalen voor de RGB ringen om de fans heen van de pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Gaming 8G.

• NLBUURMAN
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 11:59

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

@Tr3th0n de Armor en Gaming versies verschillen wel op meer varianten, zo zit er een andere koeler op, en wellicht is het PCB nog iets anders. Maar je zou vooral kunnen vergelijken op temperatuurverschillen/geluidsverschillen

i5-6600/MSI H270 Carbon/16GB Ram/ Phanteks TC14PE/ Gainward GTX1060

• Tr3th0n
Top!

Ik ga dan denk ik binnenkort de pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G aanschaffen. Houd ik nog budget over voor een SSD erbij :D.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True