Welke cat5e kabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02:17
Hi ,

Mijn casus is als volgt:

Ik heb op de begane grond een centraal punt staan (hub) waar alle cat5e kabels van de muurdozen binnen komen. Vanwege verbouwing wil ik nu een WCD toevoegen. Op het plaatje zie je de rode lijn.... daar loopt nu 1 cat 5 kabel doorheen in een PVC buis. Ik wil deze kabel er uit halen en aan het uiteinde 2 nieuwe cat5e kabels vastknopen en die er vervolgens doorheen trekken (waarvan een langere voor de nieuwe voorzetwand aan de overzijde). De langere gaat vervolgens onder de vinyl vloer door (hier maak ik een gleuf in de ondervloer, welke bestaat uit : geluidsdempende ondervloerplaten, rubber matten, groene vloerplaten en daarboven underlayment met vinyl). Deze kabel loopt dus naar de voorzetwand en daar wil ik dan uiteindelijk een nieuwe netwerk wand doos plaatsen.

Ik heb dus begrepen dat ik sowieso 100% koper kabel moet hebben. Standaard UTP zou voldoen zover ik heb gelezen, gezien er geen andere stroomkabel door dezelfde buis heen ligt. Echter was ik wel van plan om de kabel gewoon los onder de vinyl vloer met ondervloer door te leggen, hoop dat dit geen problemen oplevert? Op andere sites heb ik gelezen dat ik het beste stugge kabel zou kunnen gebruiken, maar dat dit problemen oplevert met hoeken van 90 graden. Gezien hier naar m.i. toch een aantal 90 graden hoeken in zitten ( naar boven - bocht naar voorzetwand 90 graden bijv.) weet ik niet welke kabel ik moet nemen. Stugge of soepele kern? Wie zou me hier in kunnen adviseren? Alvast bedankt!

ter illustratie
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/6559c1ae329a854d22086a5fc1799994.png

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Waarom niet gelijk cat6A trekken als je toch alles overhoop gaat halen.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Dan moet ik ook mijn hub vervangen. Daarbij zijn mijn overige 4 wanddozen ook nog cat5e
Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-10 19:36
Waarom zou je je hub moeten vervangen als je cat6 zou gebruiken?

[ Voor 25% gewijzigd door Hahn op 17-03-2019 12:17 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Is het dan downwards compatible? Maar dan zit ik nog steeds met het dilemma soepele of harde kabel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stugge (solide, dus niet stranded) kabel is bedoeld voor vaste installaties want dat soort kabel is niet geschikt om te bewegen. Mischien dat helemaal langs de muren in een kabelgoot leggen een beter idee is dan zonder leiding onder de vloer. De specificatie gaat uit van 90 meter stug en 10 meter patch, in een typische patch/stug/patch configuratie.

"Negentig graden hoeken" kunnen wel maar je moet op de buigradius letten, die mag niet te klein zijn. Een knik in je kabel wil je niet. Een mooi ronde ruim-genoege bocht kan prima.
HKLM_ schreef op zondag 17 maart 2019 @ 11:18:
Waarom niet gelijk cat6A trekken als je toch alles overhoop gaat halen.
Die is een stuk stugger (bv. door het plastieken kruis dat erin zit) en wat dikker en of dat met z'n twee door de bestaande leiding kan is maar helemaal de vraag.
saken schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:15:
Dan moet ik ook mijn hub vervangen. Daarbij zijn mijn overige 4 wanddozen ook nog cat5e
Of zie ik het verkeerd?
Nee hoor, zolang de kabel maar minimaal goed genoeg is voor de snelheid die je eroverheen wil jagen vindt je hub het wel prima. En Cat5e is goed genoeg voor gigabit ethernet.

Overigens, als het alleen maar een hub en niet een switching hub (a.k.a. "switch") is dan is het sowieso wel een aardig idee om aan vervanging te denken. Wat is het merk+type van wat je nu hebt?

En ook: Welke snelheid verwacht je van je aansluitingen? Wat voor verkeer wil je eroverheen jagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthurky
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-11-2020
Ik zou overwegen om cat6A te gebruiken, dan ben je klaar voor een lange tijd. Sugge kabel nemen, hoekjes niet te scherp maken (niet te kort door de bocht), zou normaal geen probleem moeten zijn. Neem pas een soepele kabel als je echt zeer scherpe bochtjes moet nemen en niet anders kan, maar die zijn bedoeld om vooral veel mee te bewegen. Als merk zou ik Belden adviseren, altijd 100% koper :) .

cat5e (Gigabit snelheden): cat5e Belden: 100m
cat6a (10 Gigabit snelheden): cat6A Belden (f/utp): 100m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:52

Pierre

Van nature lui!

Ik zou sowieso dit topic goed doorlezen Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
saken schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:15:
Of zie ik het verkeerd?
Je hebt toch niet echt een hub he? maar hopelijk gewoon een switch?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 22:00
Volgens mij zijn de meeste (alle?) wcd's gemaakt om een solid kabel in af te monteren. Als de hele afwerking van de vloer er toch uit ligt, kan je niet toevallig die kabel met een trekveer in de vloer leggen? Of is het beton/zandcement? Eventueel zou je kunnen overwegen de kabel in een pvc-buis te leggen. Dan schuift hij ook wat minder makkelijk tussen de islolatieplaten. (die rotkabels blijft omhoog krullen en draaien ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Meester_J schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:52:
Volgens mij zijn de meeste (alle?) wcd's gemaakt om een solid kabel in af te monteren. Als de hele afwerking van de vloer er toch uit ligt, kan je niet toevallig die kabel met een trekveer in de vloer leggen? Of is het beton/zandcement? Eventueel zou je kunnen overwegen de kabel in een pvc-buis te leggen. Dan schuift hij ook wat minder makkelijk tussen de islolatieplaten. (die rotkabels blijft omhoog krullen en draaien ;-))
Dat wordt lastig, het zijn nu de kale dikke Underlayment platen waar alles op hangt. Daarover komen dus rubber matten, dan geluidsisolerende platen, groene tegels en daarop underlayment met het vinyl. Ik wilde dus eigenlijk een geultje maken waar de kabel doorheen kan.
Ik neem aan dat ik dan ook een nieuwe kabeltang moet kopen...

[ Voor 3% gewijzigd door saken op 17-03-2019 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:36

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Arthurky schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:30:
Ik zou overwegen om cat6A te gebruiken, dan ben je klaar voor een lange tijd. Sugge kabel nemen, hoekjes niet te scherp maken (niet te kort door de bocht), zou normaal geen probleem moeten zijn. Neem pas een soepele kabel als je echt zeer scherpe bochtjes moet nemen en niet anders kan, maar die zijn bedoeld om vooral veel mee te bewegen. Als merk zou ik Belden adviseren, altijd 100% koper :) .

cat5e (Gigabit snelheden): cat5e Belden: 100m
cat6a (10 Gigabit snelheden): cat6A Belden (f/utp): 100m
met cat6 haal je ook 10 gigabit in een normale woning, een cat6a is stugger. Ik zou dus zeker voor cat6 gaan.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
hierbij nog wat foto's:
moet ik ook een andere WCD halen voor die cat6 kabels?

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/88aee1766c82d180cd51a8c051470711.png
hopen dat er 2 cat6 kabels doorheen passen

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/af80423b0f77c6c1bf7a4cf33c9818d2.png

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/d54ea907fce3bd9eb35d10b59ab6d518.png

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/ccc76f26dfd49ff8215a323be8a0f608.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hmm als er veel van die flexibele pijp is gebruikt kan het wel eens een uitdaging worden. Lees gezien je topic het is een k klus en je moet echt voorzichtig te werk gaan niet alleen trekken maar ook de kabel actief erin duwen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Frogmen schreef op zondag 17 maart 2019 @ 22:32:
Hmm als er veel van die flexibele pijp is gebruikt kan het wel eens een uitdaging worden. Lees gezien je topic het is een k klus en je moet echt voorzichtig te werk gaan niet alleen trekken maar ook de kabel actief erin duwen.
Hmm, dan kan ik beter voor cat6 kabel gaan ipv cat6a?

Ik zat te overwegen om deze te kopen, maar als dat te stug is dan misschien toch een ander.
https://www.netwerkwinkel...GXE00-GR-100-p_33270.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:36

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

saken schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 18:38:
[...]

Hmm, dan kan ik beter voor cat6 kabel gaan ipv cat6a?

Ik zat te overwegen om deze te kopen, maar als dat te stug is dan misschien toch een ander.
https://www.netwerkwinkel...GXE00-GR-100-p_33270.html
Sowieso CAT6 want 6a voegt niets toe in een woning. Dat is leuk in bedrijven waar je lengtes van meer dan 30 meter haalt.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Bart ® schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 18:42:
[...]

Sowieso CAT6 want 6a voegt niets toe in een woning. Dat is leuk in bedrijven waar je lengtes van meer dan 30 meter haalt.
Dus als ik het goed begrijp, flexibele cat6 kabel. UTP.
Ik zie op netwerkwinkel dat ''normale' cat6 kabel wel fors duurder is dan die eerder genoemde link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik denk persoonlijk dat 't al een hele uitdaging gaat worden om 2 CAT6 kabels door die flexibele 1/2" leidingen te gaan persen :o

Als er nú goede CAT5e kabel in die leidingen zit dan zou ik 't spul mooi laten zitten en niet de ellende van een "vastloper" in die 1/2" "*?!#*$@!" leidingen op de hals gaan halen.

Als je soepele kabel zoekt: Let even op 't AWG nummer!! Een stugge kabel heeft daar maar één getal achter staan (meestal iets van 24 - 25 - 26.....). Een soepele kabel heeft daar nog een tweede getal achter staan welke het aantal kernen pér ader aangeeft (24/7 - 25/7 - 26/7 .....). Sowieso voor 100% koper opteren en géén CCA o.i.d....

[ Voor 34% gewijzigd door Will_M op 19-03-2019 21:29 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
wimmel_1 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 18:53:
Ik denk persoonlijk dat 't al een hele uitdaging gaat worden om 2 CAT6 kabels door die flexibele 1/2" leidingen te gaan persen :o

Als er nú goede CAT5a kabel in die leidingen zit dan zou ik 't spel mooi laten zitten en je niet de ellende van een "vastloper" in die 1/2" "*?!#*$@!" leidingen op de hals gaan halen.
Kan ik ook een cat6 kabel er doorheen trekken en deze vervolgens splitten naar de 2e wcd?
Zal 2 cat5e kabels wel makkelijker gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door saken op 19-03-2019 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:16

BCC

saken schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 18:55:
[...]

Kan ik ook een cat6 kabel er doorheen trekken en deze vervolgens splitten naar de 2e wcd?
Je hebt dan een switch nodig, maar er bestaan vast poe wandcontactdozen met ingebouwde switch

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ik meet een diamter van 11 a 12mm van de flexibele buis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

saken schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 18:55:
[...]

Dat eerste moet je niet eens aan willen gaan denken. Voor "Gigabit" heb je alle vier de aderparen nodig en als je dat gaat splitsen naar twee WCD's dan krijg je effectief twee WCD's met maar 100Mbit (2 x 2 aderparen in plaats van 1 x 4).

Die flexibele buizen worden eigenlijk altijd vooraf / tijdens het leggen van bekabeling voorzien (op het moment dat ze nog "recht" te buigen zijn) en worden daarna incl. kabel weggewerkt in alle (on)mogelijke lussen en bochten..... Ik zou er persoonlijk niet eens aan dúrven te gaan rommelen >:)
saken schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:05:
Ik meet een diamter van 11 a 12mm van de flexibele buis....
12,7mm om precies te zijn...... Oftewel een halve Inch (1/2") 8)
BCC schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:04:
[...]

Je hebt dan een switch nodig, maar er bestaan vast poe wandcontactdozen met ingebouwde switch
Zélfs met ingebouwd WiFi AP :9 pricewatch: Ubiquiti UniFi In-Wall HD

@saken Je zou eventueel ook naar "grondkabel" kunnen kijken welke je, zoals je initieel al van plan was, in het underlayment freest.... Grondkabel is véél dunner en kan ook wat strakkere bochten maken (al moet je ook daar uiteraard geen haakse "90 graden bocht" in gaan knikken). Ik houd zelf altijd een "Cola Blikje" als minimale radius aan....

[ Voor 40% gewijzigd door Will_M op 19-03-2019 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Als je aan de kabel gaat trekken om 'm door buizen te halen heb je solide kabel met harde kern nodig. Patchkabels met zachte kern trek je op die manier kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
LanTao schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:05:
Als je aan de kabel gaat trekken om 'm door buizen te halen heb je solide kabel met harde kern nodig. Patchkabels met zachte kern trek je op die manier kapot.
Ik zit dan toch sterk te overwegen om het cat6 verhaal achterwege te laten, gezien het werk. Is het een optie als ik op de een of andere manier de cat5e kabel die er nu ligt doorlus aan een nieuwe kabel op het WCD utp kbl2 (zie foto). dat ik dan wcd1 achterwege laat. Of levert dat verlies op?
Dus, een nieuwe kabel d.m.v. koppelstuk oid aanlussen. (cat5e)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Je kan met een koppelblokje ook gewoon bijna tot 100m gaan dus lijkt me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
@saken Je hebt nu bij bestaand maar 1 UTP aansluiting? (zo te zien is dit een keystone of niet?)

Afhankelijk van of je ook nog een aansluiting op het oude punt wilt houden kan je verschillende dingen doen.

Voorbeeldje
sorry voor m'n snelle paint skills

• Rood = de bestaande situatie met 1 UTP aansluiting in je doosje
• Blauw links = Mogelijk een 2e keystone in het doosje bij de originele aansluiting
• Blauw rechts = de nieuwe gewenste aansluiting die een rechtstreekse verbinding heeft met blauw links
• Dan kan je rood en blauw 1 op 1 verbinden middels een (hele) korte patchkabel (paars) maar kan je niets meer met de originele aansluiting.
• Groen = je kan ook een switch plaatsen, poortje 1 op de rode aansluiting > poortje 2 op de blauw links aansluiting en je hebt nog iets van 3 poortjes (in geval van 5 poorts switch) over op je originele plaats.

Wil je de boel rechtstreeks doorverbinden kan je b.v. ook dit gebruiken: https://www.reichelt.nl/v...delock-86167-p150108.html

(ga trouwens wel uit van allemaal solid utp kabel).

Leg trouwens bij voorkeur gelijk even een 3/4" (19mm) buisje van oude naar nieuwe situatie tussen de vloerdelen, als je ooit nog wat wilt/moet kan je makkelijker daardoorheen werken zonder dat je de hele vloer weer los moet breken.
Hier is die goedkoper (zelfde kabel): https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan-d
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-08-2024

stefan-d

Tweakers gaming live!

En de 50 meter rol bij Netwerkwinkel is gelijkwaardig in kwaliteit, omdat je minder nodig hebt, wellicht interessant.

https://www.netwerkwinkel...g-50m-EN6U-50-p_2592.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Kan ik ook de bestaande Cat5e wanddoos aansluiten, en dan dat weer doorverbinden met een nieuwe kabel naar de voorzetwand WCD ? of is dat per definitie signaal verlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan-d

stefan-d

Tweakers gaming live!

saken schreef op maandag 25 maart 2019 @ 00:54:
Kan ik ook de bestaande Cat5e wanddoos aansluiten, en dan dat weer doorverbinden met een nieuwe kabel naar de voorzetwand WCD ? of is dat per definitie signaal verlies?
Als die cat5e doos al aangesloten heeft gezeten aan een kabel en je die eraf hebt gehaald, moet je hem eigenlijk niet opnieuw gebruiken. Die klemmen zijn bedoeld voor eenmalig gebruikt.

Bovendien als je cat5e spul in een cat6 of hogere lijn gebruikt, heb je inderdaad per definitie signaalverlies.

Als je een hem als 'koppelstukje' gebruikt in een cat5e kabel, is er geen groot probleem, dit verkort de maximale lengte, maar 90 meter haal je in je woonhuis toch niet.
Als je dit achter je voorzetwandje wegwerkt en er dan niet meer bij kunt, zou ik het je niet adviseren. Als er dan ooit iets mee gebeurd kan je er nooit meer bij en ook geen nieuwe kabel trekken.

Als je de oude kabel wilt hergebruiken en verlengen, zou ik zoiets adviseren, dan heb je een goede solide vaste verbinding: Let op, het niet meer kunnen vervangen van de kabel blijft actueel. Dus als een muis je kabel doorknaagt, of er ergens waterschade is, krijg je het er niet meer uit zonder je voorzetwand te slopen.
https://www.netwerkwinkel...inals-375962-p_10439.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
stefan-d schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:49:
[...]

Als die cat5e doos al aangesloten heeft gezeten aan een kabel en je die eraf hebt gehaald, moet je hem eigenlijk niet opnieuw gebruiken. Die klemmen zijn bedoeld voor eenmalig gebruikt.

Bovendien als je cat5e spul in een cat6 of hogere lijn gebruikt, heb je inderdaad per definitie signaalverlies.

Als je een hem als 'koppelstukje' gebruikt in een cat5e kabel, is er geen groot probleem, dit verkort de maximale lengte, maar 90 meter haal je in je woonhuis toch niet.
Als je dit achter je voorzetwandje wegwerkt en er dan niet meer bij kunt, zou ik het je niet adviseren. Als er dan ooit iets mee gebeurd kan je er nooit meer bij en ook geen nieuwe kabel trekken.

Als je de oude kabel wilt hergebruiken en verlengen, zou ik zoiets adviseren, dan heb je een goede solide vaste verbinding: Let op, het niet meer kunnen vervangen van de kabel blijft actueel. Dus als een muis je kabel doorknaagt, of er ergens waterschade is, krijg je het er niet meer uit zonder je voorzetwand te slopen.
https://www.netwerkwinkel...inals-375962-p_10439.html
Ik bedoel dus zo: ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/7c63a8343cf0d4f3aa1137f67f49ef96.png

Die cat5e kabel uit de buis halen is geen doen. Die zal er dus in moeten blijven zitten. Moet ik er dan nog een switch bij tussen zetten of bestaan er WCD's waar een kabel ingaat en de ander weer uit gaat (switch idee) dus dat alles over die ene cat5e kabel gaat. beide WCD's (een doorverbonden naar nieuwe voorzetwand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@saken Zo'n (sort-off) WCD had ik je hier laatst al eens op gewezen :P

https://inwall-hd.ui.com Flash plaatje halverwege de pagina laat goed zien hoe je zo'n ding inbouwt.

Zo'n ding is een tegelijkertijd een 4-port switch én een WiFi Access-Point waarbij één van de vier switch poorten ook nog kan dienen voor PoE+ Pass-Through (Power Over Ethernet), voor het geval je daar behoefte aan hebt.

Ding moet dus wél gevoed worden vanuit een PoE+ switch!!

[ Voor 70% gewijzigd door Will_M op 25-03-2019 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
aanvulling:

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/f07acb38e31769453f515c77ec7d76c9.png

AMP 406372-2 0821 MEXJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan-d

stefan-d

Tweakers gaming live!

saken schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:16:
[...]

Ik bedoel dus zo: ter illustratie:

[Afbeelding]

Die cat5e kabel uit de buis halen is geen doen. Die zal er dus in moeten blijven zitten. Moet ik er dan nog een switch bij tussen zetten of bestaan er WCD's waar een kabel ingaat en de ander weer uit gaat (switch idee) dus dat alles over die ene cat5e kabel gaat. beide WCD's (een doorverbonden naar nieuwe voorzetwand)
Wil je die koppeling perse in een walloutlet maken?
Of kan je dit ding gewoon kwijt? Want die is ideaal voor het verlengen van je paintschets. https://www.netwerkwinkel...inals-375962-p_10439.html

Als je op de voorkant van de walloutlet niet uit mag steken kan je gewoon een normaal koppelstukje erin maken en twee stekkertjes op de kabels zetten. Of allebei de kabels gewoon op de klemmen van je oude contact doggen aan de achterkant. Dat zou ik je niet super aanraden, maar werkt wel. Dan zijn ze wel 1:1 verbonden.

De switch moet je dan dus op het nieuwe outletje zetten, ik begrijp niet helemaal waarom je die erin zou willen hebben.

Edit: Ik heb nog een keer naar je eerste tekening gekeken. Het wisselen van zijaanzicht naar bovenaanzicht maakt het verwarrend! :)

Hier een nieuwe tekening.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0E7JAWI.png

Wat je eigenlijk moet doen is de kabel die nu in de flexibele pijp zit, verlengen naar de plek waar je op de bovenverdieping naartoe wilt. Dat kan je doen met de connectionbox die ik al twee keer gelinkt heb.

Daar leg je een extra kabel naast, die je op de oude plek op een nieuwe outlet monteert. En aan de kant van de nieuwe aansluiting krijg je dus een dubbele aansluiting.

Dan kan je vanaf beneden direct door naar je nieuwe aansluiting, daar kan je een switch neerzetten, en dan vanaf die switch weer terug naar de locatie van je originele outlet. Dan zitten ze samen op één kabel, zonder dat je terugvalt naar 100mb omdat je maar 4 aders gebruikt. Ze delen wel nog steeds (via de switch) samen 1gbit.

[ Voor 27% gewijzigd door stefan-d op 27-03-2019 08:53 . Reden: nieuwe inzichten ]

Pagina: 1