frisianstar schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 16:03:
Het kan
globaal wel met een ohm meter (0-200 ohm stand); je moet dan tussen de aardrailtje meestal onder in de meterkast of de aardrail in de groepenkast en de metalen delen van de douche meten.
De weerstand moet onder de 1 ohm kunnen blijven.
Echter: als de douchekraan met kunstof waterleiding is aangesloten meet je daar meestal een hogere weerstand: geen probleem, een wastafel kraan kán nog aan de onderzijde worden voorzien van een aardklem die moet dan dus 0 en 1 ohm meten.
Het aardrailtje in een elektra-inbouwdoos onder de wastafel, een metalen bad, zichtbare koperen waterleiding/ cv leidingen en radiatoren
moeten tussen de 0 en 1 ohm meten.
Metalen doucheput-deksel/ afvoerrozet, metalen kozijnen, gordijnrail, metalen meubilair worden in principe niet aan de aarde gezet dus hoge weerstand.
Bedankt voor je uitleg. Ik heb een afgescherm WCD in de badkamer, ga er vanuit dat ik die ook gewoon kan gebruiken ipv de meterkast (pinnetje op aarde). De meter met de 200 stand geeft niks weer, pas als ik de meter op 200k of 2000k zet begint hij cijfers te weergeven (alleen bij badkamer onderdelen, als ik de pinnen tegen elkaar houd geeft hij wel vanaf 200 een meting)
Radiator geeft hij niks aan.
Doucheput naar aarde ongeveer 80-200
Doucheput naar douchekraan 200
Douchekop naar aarde geeft hij 1000 aan?
De rest schommelt tussen 50 en 200.
Hij heeft voor zover ik weet niks geaard en ik heb het met hem over gehad en hij gaf aan dat alles met flexibele leidingen is aangelegd en dit niet nodig is. Vloer is op Zwaluwplaten en beton met tegels daarop, loopt niet over in andere ruimtes. Douche is een inbouwdouche dus ik weet niet of dat effect heeft of de aarding.
Kan dit uberhaubt? Ik wil geen risico nemen dus zal waarschijnlijk iemand laten langskomen maar als je dit zo leest denk je dat dit een groot probleem is?