Potentiaalvereffening testen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-10 11:40
Beste Tweakers,

Ik heb twijfels dat de aannemer de badkamer goed heeft verbouwd. Ik heb net een multimeter gekocht zodat ik de potentiaalvereffening kan testen in de badkamer. Weet iemand hoe ik dit het beste kan met en of ik het uberhaubt met een meter kan testen. Meet ik de weerstand tussen de metalen onderdelen of aarde of meet ik de spanning tussen deze onderdelen?

Heel fijn als iemand mij op weg kan helpen, op internet kan ik niet veel vinden....

Bull3t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:35
De weerstand tussen metalen delen en de aarde, en metalen delen onderling.
Die zou (nagenoeg) 0 Ohm moeten zijn.

Het idee is namelijk dat áls er spanning op een metalen onderdeel komt te staan de weg van de minste weerstand niet via jou is (en dat de aardlekschakelaar er uit klapt).

[ Voor 57% gewijzigd door frickY op 16-03-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
frickY schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:57:
De weerstand tussen metalen delen en de aarde, en metalen delen onderling.
Die zou (nagenoeg) 0 Ohm moeten zijn.

Het idee is namelijk dat áls er spanning op een metalen onderdeel komt te staan de weg van de minste weerstand niet via jou is (en dat de aardlekschakelaar er uit klapt).
Dankje, op hoeveel K moet ik meten?

Ik krijg bij 20K en 200K lezingen tussen 100 en 200 tussen de goot en aarde en ook de kraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Een multimeter is hier niet gevoelig genoeg voor. De meegenieten hebben al bijna meer weerstand dan wat je wil meten.

Hier zijn speciale meters voor, van Fluke, Gossen Metrawatt, en nog een aantal andere merken.
Met andere woorden: zo'n meter huren (en dan ook weten wat je meet en hoe dit geïnterpreteerd moet worden) of een vakman inhuren.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Het kan globaal wel met een ohm meter (0-200 ohm stand); je moet dan tussen de aardrailtje meestal onder in de meterkast of de aardrail in de groepenkast en de metalen delen van de douche meten.
De weerstand moet onder de 1 ohm kunnen blijven.

Echter: als de douchekraan met kunstof waterleiding is aangesloten meet je daar meestal een hogere weerstand: geen probleem, een wastafel kraan kán nog aan de onderzijde worden voorzien van een aardklem die moet dan dus 0 en 1 ohm meten.

Het aardrailtje in een elektra-inbouwdoos onder de wastafel, een metalen bad, zichtbare koperen waterleiding/ cv leidingen en radiatoren moeten tussen de 0 en 1 ohm meten.
Metalen doucheput-deksel/ afvoerrozet, metalen kozijnen, gordijnrail, metalen meubilair worden in principe niet aan de aarde gezet dus hoge weerstand.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
frisianstar schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 16:03:
Het kan globaal wel met een ohm meter (0-200 ohm stand); je moet dan tussen de aardrailtje meestal onder in de meterkast of de aardrail in de groepenkast en de metalen delen van de douche meten.
De weerstand moet onder de 1 ohm kunnen blijven.

Echter: als de douchekraan met kunstof waterleiding is aangesloten meet je daar meestal een hogere weerstand: geen probleem, een wastafel kraan kán nog aan de onderzijde worden voorzien van een aardklem die moet dan dus 0 en 1 ohm meten.

Het aardrailtje in een elektra-inbouwdoos onder de wastafel, een metalen bad, zichtbare koperen waterleiding/ cv leidingen en radiatoren moeten tussen de 0 en 1 ohm meten.
Metalen doucheput-deksel/ afvoerrozet, metalen kozijnen, gordijnrail, metalen meubilair worden in principe niet aan de aarde gezet dus hoge weerstand.
Bedankt voor je uitleg. Ik heb een afgescherm WCD in de badkamer, ga er vanuit dat ik die ook gewoon kan gebruiken ipv de meterkast (pinnetje op aarde). De meter met de 200 stand geeft niks weer, pas als ik de meter op 200k of 2000k zet begint hij cijfers te weergeven (alleen bij badkamer onderdelen, als ik de pinnen tegen elkaar houd geeft hij wel vanaf 200 een meting)

Radiator geeft hij niks aan.
Doucheput naar aarde ongeveer 80-200
Doucheput naar douchekraan 200
Douchekop naar aarde geeft hij 1000 aan?
De rest schommelt tussen 50 en 200.

Hij heeft voor zover ik weet niks geaard en ik heb het met hem over gehad en hij gaf aan dat alles met flexibele leidingen is aangelegd en dit niet nodig is. Vloer is op Zwaluwplaten en beton met tegels daarop, loopt niet over in andere ruimtes. Douche is een inbouwdouche dus ik weet niet of dat effect heeft of de aarding.

Kan dit uberhaubt? Ik wil geen risico nemen dus zal waarschijnlijk iemand laten langskomen maar als je dit zo leest denk je dat dit een groot probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:18

OmeJoyo

This is me

Potentiaalvereffening badkamer

Zzp’er heeft er een zooitje van gemaakt, wat nu?

Kijk deze is door, metalen delen zullen gewoon aan een vereffening moeten hangen, zeker de vloer. Als er nu geen vereffening aan de zwaluwplaten hangt en er ontstaat een sluiting tegen de vloer aan dan ga je het met de kraan open mogelijk niet navertellen.

Edit:
Het nare is dat die platen op een houten vloer zonder doorloop niet perse aan aarde moeten lees ik nu, de rest van de regels blijven uiteraard intact.

Blijkbaar is er meer veranderd sinds ik het geleerd heb gekregen als dat ik mee heb gekregen.

Zit er een radiator in de badkamer en is die ook met kunstof leiding aangesloten?

Kan je bij de andere eventueel zichtbare leidingen bevestigen dat het kunststof is?

Wat is er verder aan verlichting en/of stopcontacten in de badkamer?

Andere metalen delen (douchewand bijvoorbeeld)

[ Voor 41% gewijzigd door OmeJoyo op 16-03-2019 16:57 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
OmeJoyo schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 16:28:
Potentiaalvereffening badkamer

Zzp’er heeft er een zooitje van gemaakt, wat nu?

Kijk deze is door, metalen delen zullen gewoon aan een vereffening moeten hangen, zeker de vloer. Als er nu geen vereffening aan de zwaluwplaten hangt en er ontstaat een sluiting tegen de vloer aan dan ga je het met de kraan open mogelijk niet navertellen.

Edit:
Het nare is dat die platen op een houten vloer zonder doorloop niet perse aan aarde moeten lees ik nu, de rest van de regels blijven uiteraard intact.

Blijkbaar is er meer veranderd sinds ik het geleerd heb gekregen als dat ik mee heb gekregen.

Zit er een radiator in de badkamer en is die ook met kunstof leiding aangesloten?

Kan je bij de andere eventueel zichtbare leidingen bevestigen dat het kunststof is?

Wat is er verder aan verlichting en/of stopcontacten in de badkamer?

Andere metalen delen (douchewand bijvoorbeeld)
Ik heb even gekeken en ik was ook bij de verbouwing zelf dus ik weet dat alle leidingen in het appartement van kunstof zijn. Radiator dus ook met kunstof.

Inbouwkraan douche kunstof naar warm en koud en van kraan naar kop ook weer kunstof.

Verlichting heb ik zelf gekocht en dit is de meest waterdichte spot, dus dat zit goed.

WCD zit achter de spiegel en eentje boven de wastafel, voor zover ik weet is deze gewoon geaard.

Douche schuifdeur is inderdaad ook metaal. Verder toiletrol houder.

Fotos: https://imgur.com/a/qLogbUU

Aangezien alles met kunstof leidingen en de betonnen vloer op een houten vloer staat lijkt mij niks geleidend, mja ik snap niet waarom ze dat niet gelijk gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
bulletproof93 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 16:23:
[...]

Bedankt voor je uitleg. Ik heb een afgescherm WCD in de badkamer, ga er vanuit dat ik die ook gewoon kan gebruiken ipv de meterkast (pinnetje op aarde). De meter met de 200 stand geeft niks weer, pas als ik de meter op 200k of 2000k zet begint hij cijfers te weergeven (alleen bij badkamer onderdelen, als ik de pinnen tegen elkaar houd geeft hij wel vanaf 200 een meting)

Radiator geeft hij niks aan.
Doucheput naar aarde ongeveer 80-200
Doucheput naar douchekraan 200
Douchekop naar aarde geeft hij 1000 aan?
De rest schommelt tussen 50 en 200.

Hij heeft voor zover ik weet niks geaard en ik heb het met hem over gehad en hij gaf aan dat alles met flexibele leidingen is aangelegd en dit niet nodig is. Vloer is op Zwaluwplaten en beton met tegels daarop, loopt niet over in andere ruimtes. Douche is een inbouwdouche dus ik weet niet of dat effect heeft of de aarding.

Kan dit uberhaubt? Ik wil geen risico nemen dus zal waarschijnlijk iemand laten langskomen maar als je dit zo leest denk je dat dit een groot probleem is?
Als de aardpen van het stopcontact al niet goed aan de centrale aarde ligt, meet je ook deze afwijkende waarden...

Douche put naar (3x)... zit niet goed aan de aarde; dit is heel goed mogelijk, zit vaak kunstof achter of omheen of tussen in.

Een douche moet volgens de Norm een centraal aardpunt hebben, dat is een vertind koperen railtje meestal in een elektra-inbouwdoos achter een deksel onder de wastafel te vinden.

WC rol houder ophangrekjes van metaal, schuifdeur... hebben geen aarde nodig, maar de cv radiator WEL.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
frisianstar schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:13:
[...]

Als de aardpen van het stopcontact al niet goed aan de centrale aarde ligt, meet je ook deze afwijkende waarden...

Douche put naar (3x)... zit niet goed aan de aarde; dit is heel goed mogelijk, zit vaak kunstof achter of omheen of tussen in.

Een douche moet volgens de Norm een centraal aardpunt hebben, dat is een vertind koperen railtje meestal in een elektra-inbouwdoos achter een deksel onder de wastafel te vinden.

WC rol houder ophangrekjes van metaal, schuifdeur... hebben geen aarde nodig, maar de cv radiator WEL.
WCD zijn geaard net even gekeken. Doucheput zit in beton en voorzover ik weet moet dat wel geaard worden maar omdat deze niet overloopt naar andere ruimtes en op een houten vloer staat hoeft het dan weer niet.

Radiatoren aangesloten met kunstof leidingen en zit met kunstof aan de muur.

Leidingen naar douche/wc en wasbak allemaal kunstof dus mischien ook niets mits het correct is aangesloten.

Metingen met multimeter zegt mij absoluut niks, ik krijg waardes tussen de 100 en 300 en soms helemaal niks.

Enige optie lijkt mij installatiebedrijf de potentiaalvereffening controleren.

Edit: Grootste zorg is gewoon dat de badkamer geen aarderail heeft terwijl dit wel verplicht is.

[ Voor 3% gewijzigd door bulletproof93 op 16-03-2019 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Douche put is/ zijn altijd van kunstof? dan is aarde niet nodig ook al is het putdeksel van metaal
Een geaarde metalen aardnet onder de (tegel)vloer is wel verplicht.
Bij een volledig kunstoffen inbouw doucheunits (cabine) wordt dat lastiger, ben ik nog nooit tegengekomen in mijn werk.
(wie ik ben: gediplomeerd elektromonteur sinds 1999)

[ Voor 39% gewijzigd door frisianstar op 16-03-2019 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
frisianstar schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:53:
Douche put is/ zijn altijd van kunstof? dan is aarde niet nodig ook al is het putdeksel van metaal
Een geaarde metalen aardnet onder de (tegel)vloer is wel verplicht.
Bij een volledig kunstoffen inbouw doucheunits (cabine) wordt dat lastiger, ben ik nog nooit tegengekomen in mijn werk.
(wie ik ben: gediplomeerd elektromonteur sinds 1999)
https://www.bol.com/nl/p/...er_confirmation2008093611

Deze heb ik besteld dus dat is het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
Ik denk dat weinig van deze drains op de aarde wordt aangesloten... moet eigenlijk wel, als het mijn douche zou zijn zou ik er niets meer aan aarde doen, het is nu niet ineens heel onveilig.

Aarding in een douche is voor de veiligheid van mens en dier bij extreme omstandigheden, bijvoorbeeld het gebruik van een jaren oude metalen straalkachel met beschadigd snoer dat tegen de metalen radiator ligt...
Bij normaal gebruik is een nieuwe douche zonder enkele aarde toch nog heel veilig.
Tegenwoordig is een föhn, ventilatorkachel, scheerapparaat lader ed. dubbel geïsoleerd dus hebben geen aarde nodig.
Als het goed is heb je nog altijd nog een aardlekschakelaar in de groepenkast zitten, die bij ernstige storingen (lekstroom groter dan 30mA) de spanning uitschakelt.

Pagina: 1