Ervaringen bij loting/toewijzing nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Deze week heb ik iets meegemaakt wat ik best wel apart vond.

Wij zijn bezig met het orienteren op een nieuwbouwwoning. Dus ik heb een paar makelaars uitgenodigd om bij mij thuis een kijkje te komen nemen om zo een woningwaarde indicatie te geven mbt de verkoopprijs vd huidige woning.

Een van de makelaars die langs kwam blijkt de verkopende makelaar te zijn van het nieuwbouwproject waar wij interesse in hebben, wist ik niet maar kwam er dus tijdens de afspraak achter. Hij vertelde ons dat indien wij serieus geïnteresseerd zijn in een woning aan dat project, hij zou willen dat wij eerst een financiële haalbaarheidscheck kunnen laten doen bij een aan zijn kantoor gelieerd hypo adviseur. Indien positief zou hij ons op een 'voorkeurs' lijst plaatsen, wat de kans op toewijzing bij een evt. loting straks aanzienlijk zal vergroten voor ons. Hij voegde eraan toe dat hij het 'erg leuk' zou vinden als hij daar tegenover onze huidige woning zou mogen verkopen.

Ik wist dat het dringen was op de nieuwbouw-markt en dat er vaak veel meer vraag dan aanbod is (wat bij het desbetreffende project ongetwijfeld ook het geval zal zijn ivm locatie en ligging). Maar ik wist niet dat de lotingen onderhevig waren aan dit soort praktijken. Aan de ene kant best logisch zulke acties van makelaars, maar aan de andere kant komt het toch wel oneerlijk over.

Zijn er leden die gelijkwaardige situaties hebben meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Heel vreemd en klinkt als fraude.
Bij ons ging de loting om kavels vanuit de gemeente. Er was een notaris om erop toe te zien dat de loting correct verliep en er verslag van deed. In ons geval werden alle gegadigden via briefjes in 1 bak gegooid en trok de wethouder daar een briefje uit. Diegene die als eerste werd getrokken had eerste keus enzovoort.
Je bent dus bij de loting aanwezig.

[ Voor 3% gewijzigd door Vantage92 op 16-03-2019 20:43 ]

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-06 23:23
Er zijn geen wettelijke regels voor lotingen bij nieuwbouw. Het is wel een beetje dubieus dat je alleen op de voorkeurslijst kunt komen als je hun hypotheekadviseur een haalbaarheidscheck laat doen. Is die check gratis? Zo niet dan klinkt dat als koppelverkoop en dat is in beginsel verboden. Ze proberen je een preferente positie te geven als je hun hypotheekadviseur kiest (de voorkeurslijst). Verkoop van jullie woning door hem kan dus niet verplicht worden. Uiteraard kan de makelaar het stiekem toch laten meewegen, maar ik denk dat een nette NVM makelaar dat niet zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Een liegende makelaar is niks vreemds.

Ofwel het is complete onzin en de makelaar liegt.

Ofwel het is daadwerkelijk zo en die makelaar fraudeert.

En voor het geval zoiets geen fraude is... hoe dan!?

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-03-2019 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:43
Bij onze nieuwbouw woning waar we nu een jaar wonen, ben ik destijds ook op een voorkeurspositie terecht gekomen. Echter was dit wel vanwege het bijwonen van een bijeenkomst in een vroeg stadium van het project, alle aanwezigen kregen een voorkeurspositie.

Dat klonk op zich wel eerlijk op dat moment, maar mensen die zich later inschreven kregen volgens mij niet te horen dat er een voorkeur lijst bestond en ze dus per definitie weinig kans maakten.

Maar goed, als je de plek heel graag wil zou ik ongeacht dat het misschien niet eerlijk voelt, alle kansen aangrijpen om je eigen kans te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 12:54
Op zich is de financiele check, en na positief resultaat een voorkeursnummer, via een bekende adviseur niets nieuws. De koppeling met verkoop wel...

Maar goed, dit is natuurlijk alleen op schrift, niets let je, je huis pas na ondertekening van het nieuwbouwcontract te koop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
Op zijn zachtst gezegd riekt deze actie van de makelaar en niet naar viooltjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Bij nieuwbouwproject waar wij gekocht hebben, werd expliciet gezegd dat er geen loting was. Makelaar/projectontwikkelaar selecteerden blijkbaar de inschrijvingen op serieusheid en haalbaarheid. Bij inschrijving moesten er ook financiële gegevens worden ingevuld. Om aan te geven dat wij erg serieus waren, heb ik bij de inschrijving ook de werkgeversverklaring van mij en mijn vriendin meegestuurd.
Wij kregen onze eerste keus. Voor 15 appartementen en 3 penthouses waren 26 inschrijvingen, maar nu (10 maanden later) is 1 appartement nog niet verkocht.
Vraag aan TS: als de makelaar je een goed gevoel geeft om jouw huis te verkopen, waarom zou je dat dan niet doen? Ben je verzekerd van een goede bingo bij je nieuwe woning. Wat makelaar doet, is ethisch misschien erg onzuiver, maar jou treft geen blaam als je ingaat op die constructie, lijkt me. (En voor de goede orde: de makelaar van ons nieuwbouwappartement is niet degene die ons huidige huis gaat verkopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij waren er pas bij toen de loting allang achterwege was en een aantal woningen weer vrij waren. De projectontwikkelaar vertelde dat ze nooit de "reservelijst" afbellen, maar wachten tot mensen zich alsnog komen melden, zoals wij dus :).

Ik denk dat onze woning de 2e of 3e keus zou zijn geweest (van de 60). Maar we hadden geen keus, dus het voelt als onze eerste keus.

Vervolgens werd er bij het eerste gesprek gevraagd wat we voor werk deden en dat was het :).

Imo veel betere manier dan inloten met alle onzekerheid die erbij komt kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 17-03-2019 16:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:23
Bij ons was er een loting welke door een notaris is begeleid.
Ik had het idee dat bij ons geselecteerd is op 1ste keus bouwnummer, die gingen in een bak en daar kwam dan een winnaar uit, en vervolgens werden er reserve kandidaten doorgetrokken voor dat betreffende bouwnummer.
Was je als winnaar getrokken dan vervielen al je rechten voor je 2e en 3e keus.
Ook hielden ze rekening na trekken met de financiën, dit moest ingevuld worden op de keuze lijst. Eigen middelen en salarissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:27
Loting bij ons was zonder het woord notaris. Er waren circa 10-15 gegadigden per huis (44 woningen).
Gezien mijn inschatting van makelaars (Niet het neusje van de zalm op ethisch gebied) heb ik zelf extra ingezet op het ingeloot worden. O.a. door, waardebepaling en verkoopplan opvragen bij de verkopende makelaar (worst voor de neus houden) en tot 2x toe langsgaan op kantoor om als geïnteresseerde extra in de picture te staan.
Uiteindelijk wil de makelaar namelijk gewoon een kandidaat hebben met de grootste kans op doorgang. (Zowel financieel als mensen die echt graag willen) Dit scheelt hen tijd en dus geld.

Toeval of niet, wij zijn ingeloot op onze eerste keus en hebben getekend en krijgen over 2 maanden de sleutels. Makelaar blij en wij blij.
Wellicht waren we zonder deze acties ook ingeloot (niemand weet daadwerkelijk of er 10-15 kandidaten per huis waren). Ik zou zeggen, is het je droomhuis, zorg er dan voor dat de makelaar dit weet en niet om je heen kan. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
gron74 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 01:47:
Er zijn geen wettelijke regels voor lotingen bij nieuwbouw. Het is wel een beetje dubieus dat je alleen op de voorkeurslijst kunt komen als je hun hypotheekadviseur een haalbaarheidscheck laat doen. Is die check gratis? Zo niet dan klinkt dat als koppelverkoop en dat is in beginsel verboden. Ze proberen je een preferente positie te geven als je hun hypotheekadviseur kiest (de voorkeurslijst). Verkoop van jullie woning door hem kan dus niet verplicht worden. Uiteraard kan de makelaar het stiekem toch laten meewegen, maar ik denk dat een nette NVM makelaar dat niet zal doen.
Die check is idd gratis. Makelaar is een vrij bekende NVM makelaar in de regio. Natuurlijk zegt hij niet dat we enkel kans maken als we ons huidige huis aan hem laten verkopen, hij brengt het wat politieker door te zeggen dat hij het leuk zou vinden als ie onze woning mag verkopen en dat we onze kansen op toewijzing vergroten.

Ik heb eens nagevraagd in mijn omgeving aan mensen die in de afgelopen 2.5 jaar nieuwbouw hebben gekocht en guess what, deze constructie is meer de norm dan de uitzondering. Niet alleen door deze makelaar maar door meerdere makelaars wordt dit toegepast

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
Alert! Lang verhaal maar dit geeft wel aan dat het een schimmig proces is.

Bij ons stond op het inschrijfformulier dat er na de inschrijftermijn van 1 week geloot ging worden.
Nog net voor de inschrijftermijn sloot hadden we ons ingeschreven.

We waren helaas niet de gelukkige om een woning te mogen(!) kopen. :'(
De receptioniste van de makelaar gaf aan dat we op de 'reserve lijst stonden' toen ik vroeg welke positie werd er een beetje moeilijk gedaan. Uiteindelijk kreeg ik een nummer.

Vanaf toen ging ik elke week bellen om te vragen hoe het ermee stond.
Uiteindelijk kreeg ik de makelaar te spreken die aangaf dat er geen nummers op de reserve lijst stonden en dat ik maar gewoon moest afwachten. Ook gaf hij aan dat er niet geloot was maar dat de inschrijving ging volgens het principe ' wie het eerst komt, wie het eerst maalt'. Ik gaf aan dat dit niet conform de voorwaarden van inschrijving was. De makelaar gaf aan: 'Ik ben de hoofd makelaar, dus ik beslis'.

Gelukkig kon hij wel melden dat een ander kavel wel beschikbaar was gekomen in hetzelfde project. Ik en mijn vrouw togen dus nog dezelfde dag naar de makelaar om te kijken of het project ons uberhaubt aanstond.
Dit was wel het geval alleen niet voor de ligging van dat kavel. We hadden 4 kavels op ons oog die we wel wilde hebben.

Een familielid van mij had zich ook ingeschreven voor hetzelfde project, alleen via een andere verkoop makelaar. Die makelaar gaf aan dat mijn familielid ook voor andere huizen bovenaan de lijst kon worden geplaatst indien hij echt geïnteresseerd was. Ik besloot dus om de stoute schoenen aan te trekken en onder een fake naam de andere makelaar te bellen. Hij zei: ' Zeg maar welke woning je wilt, dan kom je bovenop de stapel' .

Toen trok ik van leer en gaf mijn echte naam op en dat ik op de reserve lijst stond. Ook gaf ik aan dat ik echt 100% zeker een van de 4 woningen wilde kopen maar dat de verkoopmakelaar mij niet wilde helpen. :9
De andere makelaar wilde mij niet overnemen als klant vanwege 'de gentleman agreement' met de hoofdmakelaar maar hij besloot wel een goed woordje te doen bij de project ontwikkelaar.

De projectontwikkelaar gaf aan dat de hoofdmakelaar direct met mij contact op moest nemen wanneer er iemand van de lijst af viel. En zo geschiede; binnen 2 dagen werd ik gebeld dat ik mijn 1e voorkeur woning mocht kopen. _/-\o_

Bij het officieel tekenen op het kantoor van de makelaar gaf hij aan dat ik een heel geniepig spel had ik gespeeld, hij vond het echt niet kunnen. Ik gaf aan dat ik blij was met het eindresultaat en dat ik het daarbij wilde laten. >:)

De andere makelaar had ik nog een bedankje gestuurd. Zonder hem was het niet gelukt. _/-\o_
Inmiddels wonen we bijna 3 jaar in volle tevredenheid op onze huidige stek. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Bij mijn eerste inschrijving ben ik afgevallen. Ik schreef in na de projectaftrap. Bij mijn 2e inschrijving viel ik in eerste instantie af, maar werd ik later teruggebeld. Hier ben ik wel bij de aftrap geweest en heb de hypotheekadviseur een sommetje laten maken i.v.m. eigen geld. Men wilde mij woningen aanbieden die ik niet wilde hebben. Hierop ben ik niet verder gegaan, voor het geld dat die 2 kamer appartementen moesten kosten koop je in dezelfde gemeente ook een eengezinswoning.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Net gehoord dat we niet zijn ingeloot; 23 woningen, 300 gegadigden. Ik ga een lotingsnummer ontvangen en daarmee sta je dan op de reservelijst… vrij onduidelijk hoe de toewijzing is verlopen. Hoefden geen haalbaarheidscheck in te leveren. Vraag me dus hoe een makelaar het dan doet met alle “spook” inschrijvingen of mensen die het financieel niet kunnen waarmaken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foutlook
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Herkenbaar, loting ging bij ons ook aardig op die manier (mensen die een financiele haalbaarheidscheck hadden gedaan kregen een plusje achter de naam, en ook als je je eigen huis via hen wilde verkopen). Punt alleen is dat dit soort criteria bijna nooit open en bloot wordt gemeld. Je moet er dus achter zien te komen door met de makelaars te kletsen en hopen dat ze het zelf noemen tussen neus en lippen door. De meeste mensen die oprecht geinteresseerd zijn, alleen het lotingsformulier invullen en braaf afwachten vissen daardoor regelmatig net achter het net. Dat er criteria zijn kan ik nog inkomen, maar dat er zo geheimzinnig over gedaan wordt stoort mij het meest.

Als de makelaars dus niet klip en klaar de lotings procedure kunnen uitleggen, volg vooral dan het stappenplan van @DaWayne :) Hebben wij destijds ook gedaan, en heeft zeker geholpen om onze eerste voorkeur huis te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Foutlook op 10-09-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
1x op een nieuwbouw ingeschreven, via een online portaal, nooit meer iets gehoord. Dat stond er wel bij, als je niks hoort ben je niet ingeloot. Het blijft triest dat schimmige gedoe, de gemiddelde makelaar verkoopt z'n moeder nog, krijg je z'n kinderen erbij. Maar als je de kans krijgt om op een dubieuze manier "ingeloot" te worden heb je uiteraard groot gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

gron74 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 01:47:
Je kunt de haalbaarheidscheck toch prima laten uitvoeren via hen netwerk?
Word je ingeloot, kun je alsnog een andere partij kiezen.

Ik had meer moeite (bij onze nieuwbouwwoning) met de gelieerde badkamer boer.. Juridisch weinig mogelijkheden, want je kunt in theorie de badkamer laten vervallen en 4k terugkrijgen zodat je met een ander zonder garantie verder kunt .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1