Toon posts:

Ervaringen bij loting/toewijzing nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

• Vantage92
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 00:31
Heel vreemd en klinkt als fraude.
Bij ons ging de loting om kavels vanuit de gemeente. Er was een notaris om erop toe te zien dat de loting correct verliep en er verslag van deed. In ons geval werden alle gegadigden via briefjes in 1 bak gegooid en trok de wethouder daar een briefje uit. Diegene die als eerste werd getrokken had eerste keus enzovoort.
Je bent dus bij de loting aanwezig.

[Voor 3% gewijzigd door Vantage92 op 16-03-2019 20:43]

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 08-10 12:07
Er zijn geen wettelijke regels voor lotingen bij nieuwbouw. Het is wel een beetje dubieus dat je alleen op de voorkeurslijst kunt komen als je hun hypotheekadviseur een haalbaarheidscheck laat doen. Is die check gratis? Zo niet dan klinkt dat als koppelverkoop en dat is in beginsel verboden. Ze proberen je een preferente positie te geven als je hun hypotheekadviseur kiest (de voorkeurslijst). Verkoop van jullie woning door hem kan dus niet verplicht worden. Uiteraard kan de makelaar het stiekem toch laten meewegen, maar ik denk dat een nette NVM makelaar dat niet zal doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 02:48
Bij nieuwbouwproject waar wij gekocht hebben, werd expliciet gezegd dat er geen loting was. Makelaar/projectontwikkelaar selecteerden blijkbaar de inschrijvingen op serieusheid en haalbaarheid. Bij inschrijving moesten er ook financiële gegevens worden ingevuld. Om aan te geven dat wij erg serieus waren, heb ik bij de inschrijving ook de werkgeversverklaring van mij en mijn vriendin meegestuurd.
Wij kregen onze eerste keus. Voor 15 appartementen en 3 penthouses waren 26 inschrijvingen, maar nu (10 maanden later) is 1 appartement nog niet verkocht.
Vraag aan TS: als de makelaar je een goed gevoel geeft om jouw huis te verkopen, waarom zou je dat dan niet doen? Ben je verzekerd van een goede bingo bij je nieuwe woning. Wat makelaar doet, is ethisch misschien erg onzuiver, maar jou treft geen blaam als je ingaat op die constructie, lijkt me. (En voor de goede orde: de makelaar van ons nieuwbouwappartement is niet degene die ons huidige huis gaat verkopen)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 18-10 14:01
Alert! Lang verhaal maar dit geeft wel aan dat het een schimmig proces is.

Bij ons stond op het inschrijfformulier dat er na de inschrijftermijn van 1 week geloot ging worden.
Nog net voor de inschrijftermijn sloot hadden we ons ingeschreven.

We waren helaas niet de gelukkige om een woning te mogen(!) kopen. :'(
De receptioniste van de makelaar gaf aan dat we op de 'reserve lijst stonden' toen ik vroeg welke positie werd er een beetje moeilijk gedaan. Uiteindelijk kreeg ik een nummer.

Vanaf toen ging ik elke week bellen om te vragen hoe het ermee stond.
Uiteindelijk kreeg ik de makelaar te spreken die aangaf dat er geen nummers op de reserve lijst stonden en dat ik maar gewoon moest afwachten. Ook gaf hij aan dat er niet geloot was maar dat de inschrijving ging volgens het principe ' wie het eerst komt, wie het eerst maalt'. Ik gaf aan dat dit niet conform de voorwaarden van inschrijving was. De makelaar gaf aan: 'Ik ben de hoofd makelaar, dus ik beslis'.

Gelukkig kon hij wel melden dat een ander kavel wel beschikbaar was gekomen in hetzelfde project. Ik en mijn vrouw togen dus nog dezelfde dag naar de makelaar om te kijken of het project ons uberhaubt aanstond.
Dit was wel het geval alleen niet voor de ligging van dat kavel. We hadden 4 kavels op ons oog die we wel wilde hebben.

Een familielid van mij had zich ook ingeschreven voor hetzelfde project, alleen via een andere verkoop makelaar. Die makelaar gaf aan dat mijn familielid ook voor andere huizen bovenaan de lijst kon worden geplaatst indien hij echt geïnteresseerd was. Ik besloot dus om de stoute schoenen aan te trekken en onder een fake naam de andere makelaar te bellen. Hij zei: ' Zeg maar welke woning je wilt, dan kom je bovenop de stapel' .

Toen trok ik van leer en gaf mijn echte naam op en dat ik op de reserve lijst stond. Ook gaf ik aan dat ik echt 100% zeker een van de 4 woningen wilde kopen maar dat de verkoopmakelaar mij niet wilde helpen. :9
De andere makelaar wilde mij niet overnemen als klant vanwege 'de gentleman agreement' met de hoofdmakelaar maar hij besloot wel een goed woordje te doen bij de project ontwikkelaar.

De projectontwikkelaar gaf aan dat de hoofdmakelaar direct met mij contact op moest nemen wanneer er iemand van de lijst af viel. En zo geschiede; binnen 2 dagen werd ik gebeld dat ik mijn 1e voorkeur woning mocht kopen. _/-\o_

Bij het officieel tekenen op het kantoor van de makelaar gaf hij aan dat ik een heel geniepig spel had ik gespeeld, hij vond het echt niet kunnen. Ik gaf aan dat ik blij was met het eindresultaat en dat ik het daarbij wilde laten. >:)

De andere makelaar had ik nog een bedankje gestuurd. Zonder hem was het niet gelukt. _/-\o_
Inmiddels wonen we bijna 3 jaar in volle tevredenheid op onze huidige stek. 8)

• Foutlook
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Herkenbaar, loting ging bij ons ook aardig op die manier (mensen die een financiele haalbaarheidscheck hadden gedaan kregen een plusje achter de naam, en ook als je je eigen huis via hen wilde verkopen). Punt alleen is dat dit soort criteria bijna nooit open en bloot wordt gemeld. Je moet er dus achter zien te komen door met de makelaars te kletsen en hopen dat ze het zelf noemen tussen neus en lippen door. De meeste mensen die oprecht geinteresseerd zijn, alleen het lotingsformulier invullen en braaf afwachten vissen daardoor regelmatig net achter het net. Dat er criteria zijn kan ik nog inkomen, maar dat er zo geheimzinnig over gedaan wordt stoort mij het meest.

Als de makelaars dus niet klip en klaar de lotings procedure kunnen uitleggen, volg vooral dan het stappenplan van @Wijnand1980 :) Hebben wij destijds ook gedaan, en heeft zeker geholpen om onze eerste voorkeur huis te krijgen.

[Voor 14% gewijzigd door Foutlook op 10-09-2021 09:48]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee