Welk domotica systeem of basis voor een smarthome

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonchiel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-08 10:45
Hey Tweakers, goeie avond

Zou me even voor stellen, ben Chiel en 23 jaar,
En ben momenteel bezig met een grote verbouwing van mijn woning,
Ben werkzaam als elektrien,

Nu wil ik graag een smarthome/domitica systeem bouwen in mijn huis,

Momenteel zijn alle schakelaars en verlichtings punten en wcds naar 1 centraal punt gebracht, het zolder,

Nu is mijn vraag, welk systeem kan ik het beste toepassen, en is dus ook bedraad uit te voeren? Want draadloos is een optie maar ik heb alles bij de hand om een regel kast te maken.

Verder wil ik graag in de toekomst verder uit kunnen bereiden en zoek dus een goeie basis , heb al diverse dingen gelezen hier op het forum,

Zo zag ik domotiaz langs komen en diverse andere dingen

Met het werk kom ik regelmatig in aanraking met knx, maar dit systeem is voor mij budget technies niet haalbaar, dus ik vroeg me af of er nog mensen zijn die? Mij opweg kunnen helpen? Duwtje in de goeie richting

Mvg chiel alvast bedankt

I7 3930k, Asus Gtx 680 DC2Top , Asus Rampage iv Formula, Antec HCP 1200 Watt

Beste antwoord (via canonchiel op 20-03-2019 00:11)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:06

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je dit betaalbaar bedraad wil aanpakken is mijn tip om te werken met Railduino I/O-modules. Voor ongeveer 250 euro heb je een I/O-module met 24 digitale inputs, 12 relaisuitgangen (naar keuze klassieke spoelrelais of solid state relais), 8 digitale outputs, een 1-wire-interface voor maximaal 10 DS18B20- of DS2438-sensoren en ook nog een paar analoge in- enoutputs:

https://sedtronic.eu/en/r...ype-12x_classic_relays_7a

Met het udp-protocol dat de Railduino gebruikt is ie snel genoeg om statusveranderingen van pulsdrukkers te kunnen doorgeven. Je kunt gewoon generiek schakelmateriaal gebruiken.

Dit hang je dan aan een [url=https://tweakers.net/ext/lt.dsp?action=feedclick&ItemID=1081879893]Loxone Miniserver[/ur] of een single board computer met domoticasoftware, bijv. IP-Symcon.

[ Voor 10% gewijzigd door Femme op 19-03-2019 13:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonchiel
Iemand toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 15:32

flessuh

Set sail for fail!

Er zijn hier op het forum meerdere opties te vinden met uitstekende start-posts.

Het lijkt mij min of meer eigen voorkeur voor wat je daadwerkelijk kiest.
Als je het over budget-technisch hebt kom je toch al snel op de "open" oplossingen zoals Home-Assistant, Domoticz of OpenHAB. Dat soort systemen kun je zo duur of goedkoop maken als je zelf wil, met een "laag" instaptarief.
Uiteraard zijn er ook wel professionele oplossingen maar meestal moet je hier een kastje kopen welke nog best pittig geprijsd kunnen zijn.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:06

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je dit betaalbaar bedraad wil aanpakken is mijn tip om te werken met Railduino I/O-modules. Voor ongeveer 250 euro heb je een I/O-module met 24 digitale inputs, 12 relaisuitgangen (naar keuze klassieke spoelrelais of solid state relais), 8 digitale outputs, een 1-wire-interface voor maximaal 10 DS18B20- of DS2438-sensoren en ook nog een paar analoge in- enoutputs:

Met het udp-protocol dat de Railduino gebruikt is ie snel genoeg om statusveranderingen van pulsdrukkers te kunnen doorgeven. Je kunt gewoon generiek schakelmateriaal gebruiken.

Dit hang je dan aan een [url=https://tweakers.net/ext/lt.dsp?action=feedclick&ItemID=1081879893]Loxone Miniserver[/ur] of een single board computer met domoticasoftware, bijv. IP-Symcon.

[ Voor 10% gewijzigd door Femme op 19-03-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonchiel
flessuh schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:02:
Er zijn hier op het forum meerdere opties te vinden met uitstekende start-posts.

Het lijkt mij min of meer eigen voorkeur voor wat je daadwerkelijk kiest.
Als je het over budget-technisch hebt kom je toch al snel op de "open" oplossingen zoals Home-Assistant, Domoticz of OpenHAB. Dat soort systemen kun je zo duur of goedkoop maken als je zelf wil, met een "laag" instaptarief.
Uiteraard zijn er ook wel professionele oplossingen maar meestal moet je hier een kastje kopen welke nog best pittig geprijsd kunnen zijn.
Bedankt voor je bericht ,

Jah budget budget ... we kunnen het zo gek maken als ze zelf willen, maar ik heb ze mogelijk heid tot bedraad en draadloos ,

Dus vroeg me Af wat een goeie optie is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonchiel
Femme schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:38:

Bedankt voor je bericht ,
Als ik me niet vergis ? Kan ik dus ook 2 van deze modules plaatsen?

Heb namelijk in de meterkast plek voor de complete beneden verdieping
En boven alles voor boven,
Ik kan van boven naar beneden komen met alle bekabeling ,
Maar gewoon domweg , op 2 plekken een module ge plaatsen scheeld een hoop werk, en is goed met elkaar te combineren toch,

Mvg. Chie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonchiel
Gisteren avond een hoop aan het bekijken geweest,

De railduno zou voor mijn boven verdieping perfect werken,

Omdat ik beneden nog bezig ben met de woonkamer, en leidingen kan ik dit nog mooi aanpassen. Zodat toch knx of iets er in gemaakt kan worden eventueel.

Ik zag bij onze vrienden van de allieeee expres ook knx EIB actoren? Is dit wat. ? Zijn er mensen die hier mee werken of zeggen laat liggen. Want het blijft toch apparatuur dat dag en nacht aan staat, en als ik 1 ding niet wil is het kortsluiting in dit soort grappen makers apparatuur

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom_swinkels
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk is geworden? Ik zit een beetje met de zelfde keuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonchiel
Sorry hele late reactie

Alles is Knx geworden
Met visualisatie met een iPad aan de wand van xxter

Pagina: 1