Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade oude zooi met minimale kosten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:21
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil casual gamen tot ongeveer het niveau Witcher 3, GTA 5. Games waarbij de latency niet uitmaakt streamen naar m'n tv in de huiskamer. Ik kan dit nu al, maar ik kan bovengenoemde games niet draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil upgraden voor maximaal 100 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een goede voeding, hdd, ssd, kast, scherm muis en tobo. Ik twijfel over mobo & ram.
Ik heb:
Sapphire HD6770
Asus M5A78L-M/USB3
AMD AMD Athlon II X3 450 Boxed
4GB 1333 mhz ram

Heb de X3 altijd op X4 kunnen runnen met de basic unloack optie van dit mobo. Dit is een AM3 mobo wat dus ook de amd FX serie aan kan t/m FX8350

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik denk voor 100 euro een fx 6300 en een Hd 7950/7970 te kunnen krijgen, maar ik vraag me af of ik iets over het hoofd zie. Het moederbord was destijds al budget. Ik ben een zeer casual gamer, dwz enkele keren per maand, ik heb dus bijzonder weinig drive om over mijn budget heen te gaan. Graag hoor ik of ik echt iets over het hoofd zie qua in dit mobo prikken van een 6300 en dikke 7970 vid kaart. Ik kan misschien voor dit geld ook een volledig upgrade kitje kopen, met een non budget mobo.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Beste antwoord (via MrAngry op 15-03-2019 10:52)

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:30
Is niet de allerbeste voeding maar als ik kijk naar de belasting waaraan ie blootgesteld is dan kan ie misschien nog ff mee..

Er staan een aantal club 3D versies van de hd 7950 te koop op V&A. Dat zijn hele leuke kaartjes. Daar kun je nog wel een potje mee gamen.

Verder zou ik zeker ook even op marktplaats kijken omdat ze daar tegenwoordig ook een beoordelingssyteem hebben. Heb ik tot nu toe goeie ervaringen mee.

Daar staan bv. r9 380's met 4GB VRAM voor een 10tje of 5. Is ook een erg leuk kaartje.

Ff speuren dus :)

Een fx 6300 gaat voor ong. 3 10tjes (wel ff checkuh of er een biosupdate nodig is).

Je moet dan ff proberen een repie RAM te vinden dat vergelijkbaar is met je huidige geheugen. Dat kan problemen voorkomen.

En van sommige prijzen valt natuurlijk misschien nog wat af te onderhandelen..

Ik weet niet wat voor een koeler je er nu op hebt zitten maar ik zie dat de meeste fx 6300's zonder koeler te koop staan. Je zou dan nog een cheap topdown koeler kunnen nemen zoals de pricewatch: Arctic Alpine 64 PLUS bij amazon nu lekker goedkoop en goed genoeg.

Damn...ik zie nu dat die koeler alleen te koop is voor prime leden… Das jammer. Maar misschien 2e hands.
Je kunt eventueel wel prime 30 dagen gratis uitproberen. Kun je meteen 30 dagen gratis prime video kijken. Ff binge watchen. Staan een aantal erg leuke series op :)

[ Voor 29% gewijzigd door Baloes op 15-03-2019 10:40 ]

Alle reacties

• trixie24
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:58
Ik vraag me af of upgraden naar een CPU en GPU uit 2012 niet zonde is van je centen... Een aantal vragen voor extra info:

Zo te lezen heb je geprobeerd bovenstaande games te draaien. Wat is de reden dat dit niet lukt?
Hoelang geleden heb je deze pc gebouwd/gekocht?
Welke voeding zit erin?

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-11 16:35
Upgraden is absoluut zonde van je geld. Als je bovenstaande hebt en je wilt witcher 3 / GTA 5 spelen, dan ben je er niet met een €100 upgrade met bovenstaande hardware wat je nu hebt.

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:20
Dat word sparen.

Don't let perfect be the enemy of good.

• Baloes
Een fx 6300 + 4GB RAM extra om op 8 te komen (4 is erg weinig) + een GPUtje van V&A zullen wel degelijk casual gaming mogelijk maken.
Gaat veel meer fps opleveren dan je huidige config.
Meer dan een fx 6300 moet je echter niet op dat moederbordje prikken.

Of je daarbij onder de 100 euries gaat blijven hangt af van flink speuren en een beetje mazzel.
Er staan soms hele leuke dealtjes op tweakers/marktplaats.

Om te weten welke GPU in jouw config kan is het ook erg handig om even je voeding te vermelden.
Kans bestaat dat als deze ook al erg oud is dat het misschien slim is om hem te vervangen.

• MrAngry
trixie24 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 08:17:
Ik vraag me af of upgraden naar een CPU en GPU uit 2012 niet zonde is van je centen... Een aantal vragen voor extra info:

Zo te lezen heb je geprobeerd bovenstaande games te draaien. Wat is de reden dat dit niet lukt?
Eigenlijk niet eens geprobeerd. Mijn pc (proc met name) schurkt zo dicht tegen de minimum system requirements aan dat het denk ik niet gaat draaien zoals ik wil.
Hoelang geleden heb je deze pc gebouwd/gekocht?
PC is gebouwd in 2011, als lichte variatie op een best buy guide toen denk ik.
Welke voeding zit erin?
Er zit een corsair CX500 in die jonger is dan de rest van de hardware omdat m'n voeding een keer is geploft. Deze heeft 2* 6-8 pins PCI-E connectors. Weet niet uit welk jaar, gok op 2013
Geld is geen issue. Ik wil gewoon niet (veel) meer uitgeven aan iets wat ik weinig doe. Bedenk nu trouwens dat ik ook graag Zwift wat soepeler zou draaien op 720p. Zwift recommend: 2GB Radeon™ R9 200 series, or NVIDIA® GeForce™ GTX 650 en 8gig ram en Dual Core Intel® Core™ i5 or AMD.
silverchaoz schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 08:46:
Upgraden is absoluut zonde van je geld. Als je bovenstaande hebt en je wilt witcher 3 / GTA 5 spelen, dan ben je er niet met een €100 upgrade met bovenstaande hardware wat je nu hebt.
Wat raad je wel aan dan? En waar loopt mijn plan op stuk? Geheugen snelheid?

[ Voor 33% gewijzigd door MrAngry op 15-03-2019 10:08 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Baloes
Is niet de allerbeste voeding maar als ik kijk naar de belasting waaraan ie blootgesteld is dan kan ie misschien nog ff mee..

Er staan een aantal club 3D versies van de hd 7950 te koop op V&A. Dat zijn hele leuke kaartjes. Daar kun je nog wel een potje mee gamen.

Verder zou ik zeker ook even op marktplaats kijken omdat ze daar tegenwoordig ook een beoordelingssyteem hebben. Heb ik tot nu toe goeie ervaringen mee.

Daar staan bv. r9 380's met 4GB VRAM voor een 10tje of 5. Is ook een erg leuk kaartje.

Ff speuren dus :)

Een fx 6300 gaat voor ong. 3 10tjes (wel ff checkuh of er een biosupdate nodig is).

Je moet dan ff proberen een repie RAM te vinden dat vergelijkbaar is met je huidige geheugen. Dat kan problemen voorkomen.

En van sommige prijzen valt natuurlijk misschien nog wat af te onderhandelen..

Ik weet niet wat voor een koeler je er nu op hebt zitten maar ik zie dat de meeste fx 6300's zonder koeler te koop staan. Je zou dan nog een cheap topdown koeler kunnen nemen zoals de pricewatch: Arctic Alpine 64 PLUS bij amazon nu lekker goedkoop en goed genoeg.

Damn...ik zie nu dat die koeler alleen te koop is voor prime leden… Das jammer. Maar misschien 2e hands.
Je kunt eventueel wel prime 30 dagen gratis uitproberen. Kun je meteen 30 dagen gratis prime video kijken. Ff binge watchen. Staan een aantal erg leuke series op :)

[ Voor 29% gewijzigd door Baloes op 15-03-2019 10:40 ]

• MrAngry
Thanks voor de super uitgebreide post!
Koeler is wel bij de proc te onderhandelen in veel gevallen. Kan de verkoper meestal toch weinig mee.
Biedt een 7970 nog veel meerwaarde tov een 7950? Ik kan er hier in de stad eentje oppikken voor 70 euro (https://link.marktplaats.nl/m1379842142)

Of is die R9 380 dan een veel betere prijs kwaliteit verhouding? (ik heb ze zo snel nog niet gespot voor 50 euro op marktplaats, maar in de buurt wel eentje voor 60 euro)

[ Voor 23% gewijzigd door MrAngry op 15-03-2019 10:54 ]

• Baloes
Zou ik niet doen. een 7970 voor 70 euries is te duur. Is maar ietsjes beter dan een 7950 en kan een stuk meer stroom trekken. Vaak is de koeling die er op zit alweer stukken minder dan de koelingen van de wat modernere kaartjes en meestal beheurlijk noisy.

Dan zou ik zelf eerder een kaartje van 40-50 euries scoren en meteen een ssdtje in je pc zetten. Dat gaat (als je hem nog niet hebt) je veel meer opleveren qua performance..

Maar goed...ik schiet weer door met al m'n enthousiasme :)

[ Voor 31% gewijzigd door Baloes op 15-03-2019 11:05 ]

• MrAngry
Ssd zit er al in ;)

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:21
Kleine toevoeging: De Grafische Kaart is eigenlijk 1 van de weinige onderdeel van een build die uitwisselbaar is ;)

Zou je nu bijv een GTX1060 6GB halen en over 1 a 2 jaar een nieuwe build maken, dan kan de grafische kaart gewoon mee

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Baloes
@D_Jeff Een goede gedachte maar bij een totaalbudget van 100 euries (zie openingspost) voor alle upgrades gaat dat natuurlijk niet lukken. Daarbij kun je dan beter kijken naar kaartjes als de RX 470/570/480/580 die veel goedkoper weggaan en een veel betere bang4buck geven.

@MrAngry Das mooi. Scheelt weer :)

[ Voor 32% gewijzigd door Baloes op 15-03-2019 11:15 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MrAngry Voor €100,- iets van een GTX970 halen categorie: Videokaarten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MrAngry
Update:
Ik heb gekocht:
30 euro Fx-6300
60 euro R9 380x
6 euro 2x2gb ram (precies wat ik nu heb, zelfde kitje)

Ram moet nog binnen komen, maar het draait nu.

• MrAngry
Update 2: 6 euro ram bijgeprikt, dat maakt een belachelijk verschil, echt holy shit.

Pagina: 1