Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoleB78
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-04 16:47
Hallo, ik ben nu een jaar actief als ondernemer en voldoe aan de eisen om de KOR te mogen ontvangen.
De eerste drie kwartalen heb ik geen omzet gedraaid en heb ik de voorbelasting teruggevraagd en gekregen.
Alleen in het vierde kwartaal zijn er goederen verkocht en is er voor het eerst verschuldigde omzetbelasting.
De verschuldigde omzetbelasting van 5a is 1405 Euro.
En de voorbelasting van 5b is 6987 Euro.
Het drempelbedrag van de KOR is 1345.
Indien lager dan hoef je die BTW niet af te dragen.
Daar zit ik overheen.
Maar ik zit wel onder de 1883.

Nou zie ik op de belastingpagina dat ik de vermindering als volgt bereken:2,5 x (€ 1.883 – (btw-bedrag van vraag 5a van de aangifte – voorbelasting van vraag 5b van de aangifte))
Dat is 2,5 x (1883 - (1405-6987= -5582).
Dan moet ik daar een minbedrag vanaf tellen?

Volgens andere sites moet ik het als volgt doen:2,5 x (1883-1405) = 1195.
Zou ik dat dan mogen aftrekken?
Ik heb mijn vierde BTW aangifte ook al verzonden.
Dat kan ik niet alsnog invullen.
Wel via een extra formulier.
Voordat ik dat ga doen; klopt het dat ik 1195 er vanaf mag trekken?

Of is de KOR alleen van toepassing als je daadwerkelijk btw moet afdragen.
Daarvoor moet 5b lager zijn dan 5a én het verschil moet minder dan 1.883 euro zijn.
Aangezien mijn voorbelasting zo hoog is, is er geen btw om af te dragen - en is de KOR dus ook nihil.
Dan heb ik alleen recht op een teruggave van 5.582 euro (6.987 minus 1.406 euro).
Klopt dit? Of het bovenstaande?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Je vierde kwartaal is niet anders dan je eerste drie kwartalen:
In jouw geval heb je een negatieve btw-aangifte: je moet € 1.405 afdragen en hebt € 6.987 aan BTW aan leveranciers betaald: per saldo 5.582 terug van de belastingdienst.

In je vorige drie kwartalen gaf je aan geen omzet te hebben ( = 0 afdragen) en X aan BTW te hebben betaald aan leveranciers. Dus je kreeg X terug.

De Kleine Ondernemersregeling is van toepassing voor ondernemers die over het gehele jaar tussen de € 0 en € 1.345 aan BTW dienen te betalen (stel je dient € 5.000 BTW af te dragen en hebt € 4.000 voorheffing, dan is je resultaat € 1.000 en hoef je deze € 1.000 niet te betalen vanwege de KOR). Indien je jaartotaal tussen de € 1.345 en € 1.883 uitkomt, krijg je een korting.

Zie ook: https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Op pagina 3 staat dat de KOR niet van toepassing is indien je BTW-aangifte minder dan nul is.

Mocht je dit jaar of volgende jaren wél in aanmerking komen voor de KOR, dan moet je er rekening mee houden dat het bedrag dat je via de KOR niet hoeft te betalen (de € 1.000 in mijn voorbeeld), mee moet worden genomen in de bepaling van je winst.

Als je het vierde kwartaal niet juist hebt opgegeven, kan je in de ondernemersomgeving (ik meen bij 'overige formulieren') een suppletieaangifteformulier omzetbelasting vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:38

Herman

FP ProMod
Wat @DHH al aangeeft, wanneer de verschuldigde omzetbelasting in een jaar negatief is (per saldo een teruggave), is de KOR nihil.

Is het misschien verstandig om je aangiften uit te besteden? Ik ken je situatie niet maar € 6.987 aan voordruk in één kwartaal is best veel. Dat houdt namelijk in dat je minstens € 33.272 aan belaste kosten / inkopen hebt gehad. Gelet op je geringe omzet is dat best veel en bijvoorbeeld zou de Belastingdienst hier vragen over kunnen stellen. Dus misschien is het goed om even wat hulp in te schakelen? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Herman op 15-03-2019 12:51 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic