SMEG C9GMXNLB1 Fornuis geeft kortsluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:13

Wish

ingwell

Topicstarter
Sinds vandaag weet ik dat mijn fornuis kortsluiting veroorzaakt. Dit is een SMEG C9GMXNLB1. Goed om te weten dat hij kortsluiting maakt - maar *wat* precies zou dit kunnen zijn en zou ik het zelf kunnen repareren?

In de handleiding zie ik eigenlijk niks wat me wijzer maakt. Van garantie is geen sprake meer - 2e hands gekocht en inmiddels alweer 5 jaar in mijn bezit.

Ik heb al zitten speuren, maar verder dan dingen als: mogelijk element vervangen (wat dan...?) kom ik niet. Iemand een idee hoe ik dit enigszins gestructureerd aan kan pakken? Of wordt het een kwestie van een bruingoed monteur langs laten komen?

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet2004
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 00:36
Gezien je vragen schat ik in dat je te weinig kennis hebt om dit zelf te repareren. Niet aan beginnen dus! Je speelt dan niet alleen met je eigen veiligheid maar ook met die van je eventuele huisgenoten.

Ok verkeerde intepretatie van je TS van mijn kant dus. :X

Ik zou eerst het snoer controleren met een multimeter, door ouderdom willen daar vaak cracks in komen met sluiting als gevolg. Misschien heb je een ander snoer om te proberen.

De verwarmingselementen krijgen vaak te maken met aardlekproblemen (ook door hele kleine cracks in het metaal of waar de draad in het metaal overgaat.Uiteindelijk kan daar ook sluiting ontstaan.

Dan heb je ook nog de ontstekers van de gaspitten (gebeurt niet vaak)

Kijk gelijk of er geen bedrading is die bloot ligt of aansluitingen verbogen.

Je hebt niet vermeld of er aardlekschakelaar(s) zijn. (meestal eerste probleem bij apparatuur met verwarmingselementen)

[ Voor 63% gewijzigd door Peet2004 op 15-03-2019 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Peet2004 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 23:51:
Gezien je vragen schat ik in dat je te weinig kennis hebt om dit zelf te repareren. Niet aan beginnen dus! Je speelt dan niet alleen met je eigen veiligheid maar ook met die van je eventuele huisgenoten.
Dat is een mooie aanname - ik ben niet echt onhandig met electra en kan prima onderdelen vervangen. Wat ik niet weet is welk potentieel onderdeel van een fornuis voor de kortsluiting kan zorgen. Dat is mijn vraag.

(P.S. Geen huisgenoten, dus die breng ik niet in gevaar :) )

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmulders
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-10 11:04
Hoe uit die korsluiting zich precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
mmulders schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:51:
Hoe uit die korsluiting zich precies?
Stekker van het fornuis in het stopcontact: stop vliegt eruit.
Stekker van het fornuis uit het stopcontact: stop blijft zitten :) .

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Kwestie van uitsluiten, meten is weten. Aangezien het een gasfornuis is verdenk ik de oven(elementen) :P.
Zie ook: SMEG fornuis geeft kortsluiting
https://www.circuitsonline.net/forum/view/101075
https://www.circuitsonline.net/forum/view/127409

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Thanks - ik was op zoek naar een iets diepergaande manual dan de standaard gebruikershandleiding. Want die elementen wil ik wel doormeten... maar waar zitten die krengen?

Ah, met wat andere zoektermen gevonden... YouTube: Hete lucht element vervangen van oven of fornuis, PartsNL uitleg en YouTube: Oven Heating Element - Continuity Test bijvoorbeeld.

[ Voor 20% gewijzigd door Wish op 14-03-2019 16:32 ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
@Wish Goed bezig (y) niet vergeten om de stekker uit te nemen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:46:
@Wish Goed bezig (y) niet vergeten om de stekker uit te nemen.
Nee - want dan klapt de stroom er ook meteen uit... Stekker zit er zeker niet meer in :) . Wel even kijken hoe ik dat praktisch ga doen aangezien ik de hele unit (en het is gewoon een lomp ding) van de muur en de verhoging krijg.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmulders
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-10 11:04
Zou even contact opnemen met SMEG (https://www.smeg.nl/contacts-us/). Zelf sleutelen aan een gasapparaat lijkt me niet verstandig, ook al is dit Tweakers ;).
Pagina: 1