SMEG fornuis geeft kortsluiting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpandriesse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-03 10:51
Beste allemaal,

Ik vond al wat topics inzake er uit klappende aardlekschakelaars, maar helaas niet vergelijkbaar met mijn situatie vandaar dit topic. Het volgende.

Vandaag weigerde een van de branders te blijven branden van ons Smeg fornuis (snl91mfn6, zo'n losstaand geval). Ik heb het bovenblad er af gehaald en de betreffende thermokoppel losgehaald en weer teruggeplaatst (bleek na doormeten wel te werken, zal een slecht contact zijn geweest ofzo). Echter bij het terugplaatsen van het frontje (die moest los ivm demonteren bovenplaat) heb ik, denk ik, met een van de aansluitingen op de achterkant van het klokje ook het fornuis geraakt, althans de verlichting ging uit en de aardlekschakelaar klapte er uit.
Ik heb alles weer gemonteerd en als het fornuis nu onder spanning wordt gezet dan branden het display en de verlichting normaal en werkt de ontsteking van de branders naar behoren. Als ik echter de oven aan zet gaat deze wel aan, maar na korte tijd (1-2 minuten) dan klapt de aardlekschakelaar er weer uit.

Het feit dat de aardlekschakelaar er uit gaat geeft naar mijn idee aan dat er sprake is van kortsluiting, want bij overbelasting zou de groep er uit gaan (daarbij, het fornuis heeft een aparte groep). Het rare is dus alleen dat dat pas kort na aandoen van de oven gebeurd en niet direct.

Zou dit probleem vanuit het klokje kunnen komen, of waar zou het mogelijk anders aan kunnen liggen?

Alvast veel dank voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:26
jpandriesse schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:29:
Beste allemaal,

Ik vond al wat topics inzake er uit klappende aardlekschakelaars, maar helaas niet vergelijkbaar met mijn situatie vandaar dit topic. Het volgende.

Vandaag weigerde een van de branders te blijven branden van ons Smeg fornuis (snl91mfn6, zo'n losstaand geval). Ik heb het bovenblad er af gehaald en de betreffende thermokoppel losgehaald en weer teruggeplaatst (bleek na doormeten wel te werken, zal een slecht contact zijn geweest ofzo). Echter bij het terugplaatsen van het frontje (die moest los ivm demonteren bovenplaat) heb ik, denk ik, met een van de aansluitingen op de achterkant van het klokje ook het fornuis geraakt, althans de verlichting ging uit en de aardlekschakelaar klapte er uit.
Ik heb alles weer gemonteerd en als het fornuis nu onder spanning wordt gezet dan branden het display en de verlichting normaal en werkt de ontsteking van de branders naar behoren. Als ik echter de oven aan zet gaat deze wel aan, maar na korte tijd (1-2 minuten) dan klapt de aardlekschakelaar er weer uit.

Het feit dat de aardlekschakelaar er uit gaat geeft naar mijn idee aan dat er sprake is van kortsluiting, want bij overbelasting zou de groep er uit gaan (daarbij, het fornuis heeft een aparte groep). Het rare is dus alleen dat dat pas kort na aandoen van de oven gebeurd en niet direct.

Zou dit probleem vanuit het klokje kunnen komen, of waar zou het mogelijk anders aan kunnen liggen?

Alvast veel dank voor het meedenken.
Kortsluiting is eigenlijk een extreem geval van overbelasting, dan zou ook je groep er uit gaan.
Als je aardlekschakelaar er uit gaat, wil het zeggen dat de stroom via een andere weg dan normaal terugvloeit (dus langs aardgeleider, persoon, ...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:58

SA007

Moderator Tweaking
Wat een veelvoorkomend probleem is met ovens is dat de elementen stroom gaan lekken.
Dan zijn de stalen buizen die warm worden om de oven op te warmen.

'Makkelijke' manier om dat te testen is ze (een voor een) loshalen en kijken of het probleem terugkomt.

Soms is er nog wel 's verschil als de stekker er andersom ingaat (voor niet 3-fase spul).

Enige goede reparatie is de elementen vervangen, ze zijn niet duur, maar soms wil de elementen uitbouwen en met een gasbrander langzaam van de ene naar de andere kant flink heter stoken dan de oven zelf zou worden nog wel eens helpen als een vervanging niet meer te krijgen is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpandriesse
Helder. Maar meer concreet, wat zo zoiets kunnen veroorzaken in een oven/fornuis? Er zit dan ergens een 'lek' welke terugvloeit via de aardedraad?

Edit: bovenstaande was als reactie op Mschamp

@SA007 , je bedoelt de verwarmingselementen neem ik aan? Het is een nog niet zo heel erg oude (en weinig gebruikt) oven. Onderdelen zijn vast nog wel verkrijgbaar, maar zou toch wat zijn als dat het al was :(

Edit 2:

@SA007 Stekker is een gewone uitvoering, omdraaien kan ik zeker wel proberen. Wat zou dan alleen de reden zijn dat de aardlek er pas na korte tijd uit klapt en niet direct bij het aanzetten van de oven al?

[ Voor 68% gewijzigd door jpandriesse op 06-01-2018 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 08:52
Heb je niet gewoon nog garantie? Het lijkt me dat je met een oven niet echt zelf wil gaan rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpandriesse
@Edwin88 Het betreft een 2e hands (marktplaats) exemplaar, dus helaas.

Echter vandaag bedacht om het fornuis op een van de andere stopcontacten (tevens andere groep) aan te sluiten en dat gaat gelukkig goed, de oven functioneert naar behoren.

Zoals ik het nu zie komt het probleem dus voort uit, of de bedrading, of de groep/automaat. De automaat is nieuw (maar dat is uiteraard geen garantie dat die goed is), maar de bedrading zat er reeds. De keuken heb ik recent verbouwd (nu in afronding)en daarbij is er bedrading voor 4 nieuwe groepen getrokken, maar net op deze ene (5e) groep gebruik gemaakt van de bestaande bedrading.

Wat zou jullie inschatting zijn, de bedrading of de automaat?
Automaat vervangen is natuurlijk eenvoudiger, maar aansluiten van de groepenkast heb ik, vanuit verzekeringsoogpunt, laten doen door de installateur en om die nou voor niks te laten komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het kan ook zijn dat de oven in combinatie met andere apparatuur op diezelfde aardlekschakelaar (ALS) net een te grote lekstroom oplevert. Dan klapt die er uit terwijl er voor de rest van de tijd niets aan de hand is.

Wat een oplossing zou kunnen zijn om te controleren of je oven een defect heeft met betrekking tot een aardfout: gooi alle groepen van de betreffende ALS uit, houd alleen de groep aan waar de oven op zit. Zet de oven aan zoals je wenst en kijk wat er gebeurt.

Gebeurt er niets dan is de oven niet stuk. Schakelt de ALS uit dan weet je dat er een aardfout in de oven zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpandriesse
Ik gok van niet want zojuist had ik enkel een paar lampen aan toen ik het nogmaals probeerde, maar evengoed een goede tip want dat kan ik gemakkelijk nog wel even proberen. Thanks.
Pagina: 1