identieke PV installatie; verschil met de buren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 21:38
Wij hebben sinds eind december 2018 de sleutel gekregen van onze 0 op de meter woning in Utrecht. Op deze woning met plat dak liggen 18 stuks 360WP panelen die via deze omvormer (https://www.alma-solarsho...ar-evershine-tlc5000.html) 'hun werk' doen.

Nou vroeg ik mij af of er hier heel toevallig ervaringsdeskundige zijn die mij kunnen vertellen hoe ik meer inzicht krijg in het rendement van deze installatie. Ik kan op dagelijkse basis best op het apparaat zien wat er is opgebracht maar idealiter zou ik hiernaast een excel achtige oplossing bijhouden voor de eigen administratie.

Zelf heb ik al met een UTP kabel ingeprikt op de omvormer en deze naar mijn Netgear router gelegd, die overigens als AP fungeert. Bekabeld kreeg ik het niet voor elkaar en volgens mij heb ik voor een wifi signaal een 'combox' nodig die ik als losse wifi module op de omvormer kan aansluiten.

Daarnaast viel het mij op dat het huis direct naast ons dit jaar 390 kWh heeft opgewekt en wij nu op 310 blijven steken. Voor mijn gevoel is dit verschil van 20/25% best aanzienlijk maar ik heb er weinig ervaring mee dus wellicht is dit helemaal niet zo gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-06 17:14
BertP schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:39:
Wij hebben sinds eind december 2018 de sleutel gekregen van onze 0 op de meter woning in Utrecht. Op deze woning met plat dak liggen 18 stuks 360WP panelen die via deze omvormer (https://www.alma-solarsho...ar-evershine-tlc5000.html) 'hun werk' doen.

Nou vroeg ik mij af of er hier heel toevallig ervaringsdeskundige zijn die mij kunnen vertellen hoe ik meer inzicht krijg in het rendement van deze installatie. Ik kan op dagelijkse basis best op het apparaat zien wat er is opgebracht maar idealiter zou ik hiernaast een excel achtige oplossing bijhouden voor de eigen administratie.

Zelf heb ik al met een UTP kabel ingeprikt op de omvormer en deze naar mijn Netgear router gelegd, die overigens als AP fungeert. Bekabeld kreeg ik het niet voor elkaar en volgens mij heb ik voor een wifi signaal een 'combox' nodig die ik als losse wifi module op de omvormer kan aansluiten.

Daarnaast viel het mij op dat het huis direct naast ons dit jaar 390 kWh heeft opgewekt en wij nu op 310 blijven steken. Voor mijn gevoel is dit verschil van 20/25% best aanzienlijk maar ik heb er weinig ervaring mee dus wellicht is dit helemaal niet zo gek?
Om inzicht te krijgen in het rendement moeten op z'n minst de volgende vragen beantwoord worden:
1. verschil tussen jouw systeem en dat van de buren (ligging, type panelen, aantal panelen) - RELATIEF
2. logging via PVoutput om met vergelijkbare systemen op dezelfde locatie te kunnen vergelijken - ABSOLUUT

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
cville schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 17:07:
[...]

Om inzicht te krijgen in het rendement moeten op z'n minst de volgende vragen beantwoord worden:
1. verschil tussen jouw systeem en dat van de buren (ligging, type panelen, aantal panelen) - RELATIEF
2. logging via PVoutput om met vergelijkbare systemen op dezelfde locatie te kunnen vergelijken - ABSOLUUT
We hebben exact dezelfde panelen (type en stuks) en de omvormer is ook gelijk. Ligging is exact hetzelfde, ze liggen naast elkaar en het verschil is misschien een metertje. Dat had ik ook best in mijn eerste post kunnen zetten, excuus voor de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
BertP schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:04:
[...]

We hebben exact dezelfde panelen (type en stuks) en de omvormer is ook gelijk. Ligging is exact hetzelfde, ze liggen naast elkaar en het verschil is misschien een metertje. Dat had ik ook best in mijn eerste post kunnen zetten, excuus voor de verwarring.
Ook dezelfde schaduw? Indien ja, zou ik eens het DC voltage meten, rechtstreeks of via de inverter. Heeft je buurman ook dezelfde inverter? Het verschil is veel te groot; mijn buurman heeft hetzelfde systeem als ik en ons verschil is t.o.v. mij +1.5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
cville schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:13:
[...]

Ook dezelfde schaduw? Indien ja, zou ik eens het DC voltage meten, rechtstreeks of via de inverter. Heeft je buurman ook dezelfde inverter? Het verschil is veel te groot; mijn buurman heeft hetzelfde systeem als ik en ons verschil is t.o.v. mij +1.5%
Thanx voor je hulp! Ben nog aan het uitzoeken hoe alles werkt want de informatie vanuit de aannemer/ontwikkelaar is zo karig :(

Als er eventueel een schaduwverschil is (betwijfel het hoor) zou het nadeliger zijn voor hun installatie omdat ze dichter op een andere woning staan.

Hoe kom ik achter het type inverter dat we hebben? We kunnen helaas niet bij de installatie omdat het op ons platte dak ligt en daar geen luik oid in zit.

Enige wat ik binnenkort kan doen is een filmpje maken met mijn drone om eea te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
BertP schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:50:
[...]

Thanx voor je hulp! Ben nog aan het uitzoeken hoe alles werkt want de informatie vanuit de aannemer/ontwikkelaar is zo karig :(

Als er eventueel een schaduwverschil is (betwijfel het hoor) zou het nadeliger zijn voor hun installatie omdat ze dichter op een andere woning staan.

Hoe kom ik achter het type inverter dat we hebben? We kunnen helaas niet bij de installatie omdat het op ons platte dak ligt en daar geen luik oid in zit.

Enige wat ik binnenkort kan doen is een filmpje maken met mijn drone om eea te kijken.
Ik had hetzelfde probleem met de aannemer maar na forse druk was hij bereid om een factuur te sturen zodat ik de BTW kon terugvragen. Je moet niet alleen weten welke inverter het is maar ook welke panelen.
Als je weet welke inverter het is kun je naar logging gaan kijken (via ethernet,of wifi). 4500Wp is genoeg om het goed te willen uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
cville schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:06:
[...]

Ik had hetzelfde probleem met de aannemer maar na forse druk was hij bereid om een factuur te sturen zodat ik de BTW kon terugvragen. Je moet niet alleen weten welke inverter het is maar ook welke panelen.
Als je weet welke inverter het is kun je naar logging gaan kijken (via ethernet,of wifi). 4500Wp is genoeg om het goed te willen uitzoeken.
De factuur hebben we wel maar dat is er eentje die zij zelf hebben opgemaakt en ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hdc8fXL06MW1yQ0yjoxK6OcF/full.jpg

Ik ga nog wel even stoeien met het aan de praat krijgen van de tlc5000 via een utp kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 20:38
@BertP Als je utp met je router verbindt en Sunny explorer installeert zoekt het programma direct zelf je omvormer. Je kunt dan inloggen als installateur of gebruiker (wachtwoord wijst zichzelf en moet je eigenlijk zo snel mogelijk wijzigen). Je kunt nu lokaal alles uitlezen en instellen. Werkt alles dan installeer je Sunny Portal op PC of app op je telefoon en kun je ook op afstand uitlezen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Pietje555
Kan dat ook met een zeversolar? Is dat niet voor SMA?

[ Voor 86% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-03-2019 20:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 11:43
December 2018, dus je zit er pas een paar maanden?
Kan het verschil met je buren dan niet heel simpel zijn dat die van je buren een week ofzo eerder is geïnstalleerd en dus gewoon een week extra opbrengst heeft?

[ Voor 11% gewijzigd door Vloris op 13-03-2019 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Pietje555 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:38:
@BertP Als je utp met je router verbindt en Sunny explorer installeert zoekt het programma direct zelf je omvormer. Je kunt dan inloggen als installateur of gebruiker (wachtwoord wijst zichzelf en moet je eigenlijk zo snel mogelijk wijzigen). Je kunt nu lokaal alles uitlezen en instellen. Werkt alles dan installeer je Sunny Portal op PC of app op je telefoon en kun je ook op afstand uitlezen.
Dat kan uitsluitend met SMA inverters en de TLC5000 lijkt een Zeversolar te zijn; dat gaat dus niet werken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:41
@BertP Die opbrengst waar je het over hebt, is dat wat de elektra meter in de meterkast aangeeft als zijnde teruglevering?
Het verschil met de buren kan namelijk ook simpel verklaard worden door eigen verbruik.
De slimme meter in de meterkast registreert namelijk enkel de stroom welke door de meter heen terug het net opgaat, het gedeelte wat je direct verbruikt wordt niet geregistreerd.
Als je de tellerstand direct uitleest op de omvormer dan ligt de oorzaak elders.
Probeer eerst eens toegang te krijgen tot het monitoringportaal van de omvormer, met deze gegevens kan er al een en ander uitgesloten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
BertP schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:10:
[...]

De factuur hebben we wel maar dat is er eentje die zij zelf hebben opgemaakt en ziet er als volgt uit:

[Afbeelding]

Ik ga nog wel even stoeien met het aan de praat krijgen van de tlc5000 via een utp kabel.
Dat is geen factuur en zal niet door de Belastingdienst geaccepteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
205Gutmann schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:46:
@BertP Die opbrengst waar je het over hebt, is dat wat de elektra meter in de meterkast aangeeft als zijnde teruglevering?
Het verschil met de buren kan namelijk ook simpel verklaard worden door eigen verbruik.
De slimme meter in de meterkast registreert namelijk enkel de stroom welke door de meter heen terug het net opgaat, het gedeelte wat je direct verbruikt wordt niet geregistreerd.
Als je de tellerstand direct uitleest op de omvormer dan ligt de oorzaak elders.
Probeer eerst eens toegang te krijgen tot het monitoringportaal van de omvormer, met deze gegevens kan er al een en ander uitgesloten worden.
Ik heb de getallen van de TLC5000 direct afgelezen, bij ons stond deze op 310 en bij de buren op 390. Ik probeer toegang te krijgen tot het monitoringsportaal maar daarvoor moet ik hem met een UTP kabel aansluiten op een netgear R7000 die als accesspoint fungeert. Helaas geen wifi signaal waar ik op kan verbinden. De TLC5000 heeft 2 poorten waar ik UTP op kan aansluiten maar er staat RS485 bij, volgens mij is dat een ander type poort. Mocht iemand hier aansluit tips voor hebben, graag! :)

Nog even kijken hoe ik achter het IP adres van de TLC5000 kan komen, vraag mij ook af of deze altijd bereikbaar is want nu de zon niet schijnt kan ik ook geen data aflezen van het scherm.
cville schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:47:
[...]

Dat is geen factuur en zal niet door de Belastingdienst geaccepteerd worden.
Dit is een screenshot van een deel van de factuur, de belasting + prijzen en onze gegevens heb ik er voor het gemak even vanaf gehaald. Deze screenshot was even ter indicatie om aan te geven dat ze geen type panelen oid gespecificeerd hebben op de factuur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Vloris schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:28:
December 2018, dus je zit er pas een paar maanden?
Kan het verschil met je buren dan niet heel simpel zijn dat die van je buren een week ofzo eerder is geïnstalleerd en dus gewoon een week extra opbrengst heeft?
Zou in theorie kunnen maar we zitten met 5 man op een rij en de waarden komen over het algemeen aardig bij elkaar in de buurt. Met uitzondering van onze buurman dus.

Vandaar dat ik graag wil uitzoeken hoe onze installatie werkt, wat het doet/kan en of alles correct is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Als het goed is kun je ook het DC voltage uitlezen op het display, vergelijk dit eens met het voltage van de buren, dit zou nagenoeg gelijk moeten zijn bij een gelijk aantal panelen.

De Zeversolar omvormer beschikt standaard niet over een communicatie module volgens de handleiding, standaard is voorzien in een rs485 aansluiting, ethernet en Wi-Fi zijn optioneel middels een extra module.

Wat overigens ook wel eens voor wil komen is dat meterstand van de omvormer vanuit de fabriek niet op 0kWh is gereset.
Als het verschil altijd circa 80kWh blijft zou ik me geen zorgen maken.

[ Voor 19% gewijzigd door 205Gutmann op 13-03-2019 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Met dezelfde panelen en identieke orientatie vraag ik me af of de panelen niet 20 tegen 16 zijn gezet ipv 18 tegen 18. Want dat geeft je ongeveer 20% minder dan de buren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
205Gutmann schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:27:
Als het goed is kun je ook het DC voltage uitlezen op het display, vergelijk dit eens met het voltage van de buren, dit zou nagenoeg gelijk moeten zijn bij een gelijk aantal panelen.

De Zeversolar omvormer beschikt standaard niet over een communicatie module volgens de handleiding, standaard is voorzien in een rs485 aansluiting, ethernet en Wi-Fi zijn optioneel middels een extra module.

Wat overigens ook wel eens voor wil komen is dat meterstand van de omvormer vanuit de fabriek niet op 0kWh is gereset.
Als het verschil altijd circa 80kWh blijft zou ik me geen zorgen maken.
DC voltage zal ik vergelijken thanx voor die tip! En als ik je goed begrijp kan ik met een utp kabel niet in het monitorportaal komen? Heb nu een utp kabel tussen de rs485 aansluiting en mijn accespoint in de hoop dat ik hem dan kon benaderen.

Overigens, zouden jullie een partij aanbevelen die een soort van dubbelcheck doet op het aansluitwerk van de aannemer? Mijn onderbuik gevoel zegt eigenlijk dat het niet helemaal lekker in elkaar zit maar ik heb zelf niet genoeg kennis/apparatuur om dit te bevestigen.

[ Voor 12% gewijzigd door BertP op 13-03-2019 21:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-06 08:12
Rs485 is iets anders als utp dus dat gaat niet werken

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
snameroc schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:36:
Rs485 is iets anders als utp dus dat gaat niet werken
Dan kan ik die kabel rustig er tussenuit halen :) Had gehoopt omdat beide een Rj45 aansluiting hebben dit wel zou werken maar goed om te weten, thanx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
@BertP Informatie direct uit de omvormer peuteren zal je niet gaan lukken op deze manier.
Om toegang te krijgen tot een monitoring portaal moet je omvormer op het internet zijn aangesloten, de installateur meld je omvormer dan aan op het portaal aan de hand van een uniek serienummer op je omvormer of communicatie module.
Vervolgens kan men een account voor de klant waarmee deze zijn installatie kan monitoren.

Helaas wordt dit uit kostenoverweging vrijwel altijd achterwege gelaten bij seriematige woningbouw installaties.

Van wat ik zo kan vinden over de Zeversolar is dat je een combo module in de omvormer moet steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
205Gutmann schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:39:
@BertP Informatie direct uit de omvormer peuteren zal je niet gaan lukken op deze manier.
Om toegang te krijgen tot een monitoring portaal moet je omvormer op het internet zijn aangesloten, de installateur meld je omvormer dan aan op het portaal aan de hand van een uniek serienummer op je omvormer of communicatie module.
Vervolgens kan men een account voor de klant waarmee deze zijn installatie kan monitoren.

Helaas wordt dit uit kostenoverweging vrijwel altijd achterwege gelaten bij seriematige woningbouw installaties.

Van wat ik zo kan vinden over de Zeversolar is dat je een combo module in de omvormer moet steken.
Hmm, dat zou wel het e.e.a. verklaren dan :( Volgens mij moet je voor deze omvormer een zogenoemde combox hebben. Althans dat is wat ik las in de handleiding van het toestel. Het is vooral fijn dat als ik met deze vragen aanklop bij de bouwer ik doorverwezen wordt naar 4 verschillende partijen die allemaal vinden dat het niet hun pakkie aan is. Erg prettig werken |:( Hulp van mede tweakers wordt zeer gewaardeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 20:38
BertP schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:09:

Dit is een screenshot van een deel van de factuur, de belasting + prijzen en onze gegevens heb ik er voor het gemak even vanaf gehaald. Deze screenshot was even ter indicatie om aan te geven dat ze geen type panelen oid gespecificeerd hebben op de factuur. :)
Je hoeft bij je aanvraag helemaal geen factuur in te dienen. Je vult gewoon het formulier in met het bedrag. Pas als je controle krijgt wordt een BTW-factuur gevraagd. Je kunt het dus altijd proberen en de domme consument uithangen. Laat hun het maar afwijzen. Niet geschoten altijd mis.

Overigens maakt Vereniging Eigen Huis zich hier ook druk over: https://www.eigenhuis.nl/...onnepanelen-bij-nieuwbouw

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:16
Als ik de handleiding goed begrijp heb je of een combox of een PMu nodig (http://dansolar.dk/wp-con...ommercial_en_20141215.pdf) om een verbinding met je router te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
celshof schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:56:
Als ik de handleiding goed begrijp heb je of een combox of een PMu nodig (http://dansolar.dk/wp-con...ommercial_en_20141215.pdf) om een verbinding met je router te maken.
Yep, die had ik inderdaad ook gevonden. Eens kijken wat de kosten van zo'n ding zijn en hoe complex het is om die aan de omvormer te schroeven.

Ook maar even uitzoeken of het daarmee echt uit te lezen is of dat er nog een partij tussen moet zitten die accounts e.d. voor je kan aanmaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cville
BertP schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:23:
[...]

Yep, die had ik inderdaad ook gevonden. Eens kijken wat de kosten van zo'n ding zijn en hoe complex het is om die aan de omvormer te schroeven.

Ook maar even uitzoeken of het daarmee echt uit te lezen is of dat er nog een partij tussen moet zitten die accounts e.d. voor je kan aanmaken.
Je kunt ook kijken of je iets aan deze RS485 naar Ethernet converter hebt.

Verder is het vaak beter om zelf de data op te vragen uit de inverter en niet via het portal van de leverancier. Je hebt dan minder afhankelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
BertP schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:23:
[...]
https://www.instalplus.nl...-wifi-tbv-omvorm-8320997/

https://www.zeversolar.co...ercom/#download-data-link

Je kan even met je buren een (redelijk zonnig) weekje afstemmen om de totalen aan het begin en einde te vergelijken. Dan heb je wel en idee of het hetzelfde is

[ Voor 28% gewijzigd door TWyk op 14-03-2019 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Begrijp ik het nou goed dat je 18x 360 Wp = 6480 Wp op een 5000 watt omvormer hebt zitten?

Gaat dat niet flink aftoppen?
Kijk meteen naar een SMA 6.0 en gooi die zeversolar op markplaats?

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-03-2019 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:53

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Oh please, waarom nou net die toko ;w :+
AUijtdehaag schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:51:
Begrijp ik het nou goed dat je 18x 360 Wp = 6480 Wp op een 5000 watt omvormer hebt zitten?

Ik heb 5590Wp op een 4000W Sma, nou en? :9
Plat dak en 18 stuks, liggen ze niet /\/\/\ ?
Ik vermoed dat er geen 6 naast elkaar liggen (10m breed) maar daar is niets over gezegd.
Oriëntatie en hoek weten we ook niet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 12:18
@BertP
het is me niet hellemaal duidelijk welke omvormer je nu precies hebt.
(zevensolar Evershine TLC 5000 denk ik dan. :? )
maar als ik simpel zoek naar TLC5000 dan zie ik dat je alleen RS485 op de omvormer zelf hebt zitten.

dat is soms wel een RJ45 stekker, maar geen eternet.
dat is een soort com poort, daar lijkt het nog het meeste op.

je hebt RS485 converter's die zetten het om naar USB (om precies te zijn USB1.1 com poort.) of naar com(RS232).
zo als @cville je er 1 van aangeeft is daar een variant op.

die van cvile is voor 3-aderig, maar RS485 werkt soms met 2 en soms met 4 aansluitingen.
(full duplex / half duplex.)
dus flink puzzelen welke je eigenlijk nodig hebt.
(soms moet je de G dus dubbel aansluiten met 2 kabels, soms niet.
soms alleen de A gebruiken.)

nadat je er 1 hebt die werkt, dan heb je daarna nog speciale software nodig.
je moet met iets die RS485 poort uitlezen.
bestaat die software wel is eigenlijk de vraag?

(mijn omvormer heeft ook RS485.
heeft me samen met een andere tweaker 4x een RS485 gekost voordat we er 1 hadden die werkte.
gelukkig was er wel een amerikaan die had de software al voor ons gemaakt.
dus het kan allemaal wel via de RS485 poort, maar even simpel is het niet. ;) )

hoe dan ook, goedkoop even de omvormer uitlezen, dat is vrij lastig, maar niet onmogenlijk.
zeker niet voor een doorzetter. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
migjes schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:25:
@BertP
maar als ik simpel zoek naar TLC5000 dan zie ik dat je alleen RS485 op de omvormer zelf hebt zitten.

je hebt RS485 converter's die zetten het om naar USB (om precies te zijn USB1.1 com poort.) of naar com(RS232).

die van cvile is voor 3 kabel, maar RS485 werkt soms met maar 2 kabels soms met 4 kabels.

heeft me samen met een andere tweaker 4x een RS485 gekost voordat we er 1 hadden die werkte.

hoe dan ook, goedkoop even de omvormer uitlezen, dat is vrij lastig, maar niet onmogenlijk.
Om misverstanden te voorkomen: ik denk dat je 3-aderig bedoeld i.p.v. 3 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Om even op een aantal tips te reageren (thanks voor alle hulp zover!!).
cville schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:29:
[...]

Je kunt ook kijken of je iets aan deze RS485 naar Ethernet converter hebt.

Verder is het vaak beter om zelf de data op te vragen uit de inverter en niet via het portal van de leverancier. Je hebt dan minder afhankelijkheden.
Weet niet helemaal of ik dit aan de praat krijg, dan neig ik meer naar een oplossing die gemaakt is voor onze omvormer. 100 euro voor een module is nog te overzien als ik vervolgens zelf real time inzichten kan krijgen in de opbrengsten. Weet @TWyk heel toevallig ook of het complex is om deze unit te koppelen aan de omvormer?

Het zonnige weekje lijkt er volgende week aan te komen, ik zal even een balletje opgooien in de groepsapp, lijkt mij vrij makkelijk om e.e.a. uit te sluiten.

Durf ik echt niet te zeggen, dit is standaard voor onze type woningen en is gekozen door de projectontwikkelaar. Ik vermoed dat ze zelf wel nagedacht hebben over de systemen en de limieten hiervan.
Speedy-Andre schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:35:
[...]
Ik heb 5590Wp op een 4000W Sma, nou en? :9
Plat dak en 18 stuks, liggen ze niet /\/\/\ ?
Ik vermoed dat er geen 6 naast elkaar liggen (10m breed) maar daar is niets over gezegd.
Oriëntatie en hoek weten we ook niet.
Het is inderdaad een plat dak, gelukkig heeft een buurman al eens een filmpje gemaakt van onze buurt en daaruit kon ik onderstaande screenshot maken. Onze huizen staan in de gele 'cirkel', onze tuinen staan op het zuiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AZL8qRQDQH4rl5KUXWj0aBbE/full.png
migjes schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:25:
@BertP

die van cvile is voor 3-aderig, maar RS485 werkt soms met 2 en soms met 4 aansluitingen.

Het is inderdaad de evershine zeversolar TLC5000. Als ik jou ervaring hoor met een RS485 poort uitlezen dan is mijn keuze voor het aanschaffen van de combox (mits installatie te doen..) redelijk snel gemaakt :)

Nogmaals dank voor alle hulp & kennis!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@BertP
Ze liggen lekker in de schaduw.
De buurman met hoogste opbrengst woont in het midden van het blok?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik kan alvast zeggen dat de hoge dakrand bij een lage zon stand verschillen gaat geven per woning :)
De voorste is later op de dag 1 of 2 rijen kwijt terwijl de achterste nog zon heeft.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:56
Hier staat de pin-layout voor de RS485 mocht je het nog willen proberen: https://www.zeversolar.co...rshine_tl3680-5000_nl.pdf

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/734DhMx7jWamJz3sGsJ26VKD/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
BertP schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:55:
Het is inderdaad de evershine zeversolar TLC5000. Als ik jou ervaring hoor met een RS485 poort uitlezen dan is mijn keuze voor het aanschaffen van de combox (mits installatie te doen..) redelijk snel gemaakt :)
uit eindelijk heb ik mijn RS485 naar usb convertor gekocht voor 5,95€ op allibaba.

maar reken ik alle foutjes mee en uren klungelen door 2 tweakers, pfffff.
dan is alles goedkoper. >:)

maar als het dan werkt, dan werkt het ook 100% stabiel.
het gebeurd eerder dat mijn linux server een oeps maakt als dat de oeps in RS485/convertor zit. ;)

er schijnt ook een ethernet/wireless modullen optioneel te krijgen te zijn?
check de data:
https://www.zeversolar.co...hine-tlc-solar-inverters/

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
AUijtdehaag schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:02:
@BertP
Ze liggen lekker in de schaduw.
De buurman met hoogste opbrengst woont in het midden van het blok?
Ja nou moet ik wel zeggen dat dit volgens mij redelijk einde v/d dag gefilmd is en daarnaast is het ook niet heel recent (ergens half februari opgenomen). De hoge opbrengst zit inderdaad in het midden, van de 5 woningen (tellen vanaf 'beneden') zijn wij het 2e huis met plat dak en de buren op nummer 3 hebben de hoogste opbrengst. Overigens heeft het hoekhuis meer panelen i.v.m. hogere energiebehoefte(?) en die heeft juist weer een lagere opbrengst.

Is het uberhaupt een 'logische' opbrengst die 310kWh vanaf begin dec (sleuteloverdracht) met deze specificaties? Ik heb werkelijk geen idee wat ik moet verwachten hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Voor wie overigens de hele video wil checken om een beter beeld te krijgen, ik heb hem even op Vimeo gemikt.

https://vimeo.com/323791999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Laatst online: 11-06 11:43

Nu ik het filmpje gezien heb denk ik dat dat wel meevalt, het is een oost-west opstelling die dus nooit allemaal tegelijk dezelfde zon vangen, die 5000 watt zul je nooit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vloris schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:16:
[...]

Nu ik het filmpje gezien heb denk ik dat dat wel meevalt, het is een oost-west opstelling die dus nooit allemaal tegelijk dezelfde zon vangen, die 5000 watt zul je nooit halen.
En 2 strings van 9 zal ook niet bevordelijk zijn voor het rendement op een 3-fase omvormer. (Filmpie moet ik nog kijken)
Edit: tenzij sunpower met 59 Vmpp

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-03-2019 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
De opstelling lijkt, door het dakraam, ook niet 100% identiek. De verdeling oost-west lijkt anders te zijn bij jou als bij je buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Er zitten geen dakramen in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 12:58
Ik zie schaduw all over the place. Juist bij een lage zonstand (14 graden eind december) ga je hier flinke verschillen door krijgen. Combineer dat met een mogelijk andere verdeling in de strings, en dan heb je hele andere cijfers. Je hebt het perfecte dak om hier wat mee te spelen. Ik verwacht wel dat je in April een veel kleiner verschil gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Met name de panelen lang de zuid dakrand liggen ongunstig, even sleutelen op het dak is er ook niet bij tenzij je over de panelen van de buren mag wandelen :P
Ik neem aan dat er geen optimizers zijn geplaatst langs de zuid rand, dat zou aardig wat kunnen schelen.
De schaduw valt ook nog vaak haaks op de panelen zodat je weinig aan de diodes in de panelen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Zo'n designrand van meer dan een meter hoog is natuurlijk funest voor zonnepanelen.
Zeker in het voor en najaar is dat zonde.
Verhoog als architect dan tenminste dak tot vlak onder de rand als je er zonnepanelen op moet leggen.

[ Voor 21% gewijzigd door TWyk op 14-03-2019 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Nee die conclusie had ik zelf (helaas) ook getrokken :( Snap niet waarom ze de panelen ook niet wat hoger hebben gelegd.

Is er met de kennis van nu, zoals de ligging, het aantal en de wp iets te zeggen over een mogelijk rendement?

[ Voor 18% gewijzigd door BertP op 14-03-2019 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 01:07
BertP schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:57:
[...]

Ja nou moet ik wel zeggen dat dit volgens mij redelijk einde v/d dag gefilmd is en daarnaast is het ook niet heel recent (ergens half februari opgenomen).
Nou, als jullie tuinen op het zuiden liggen, zoals je zelf aangeeft, dan is dit filmpje dus pal midden op de dag gemaakt, rond 12u - 13u... De zon staat dan namelijk pal op het zuiden gelet op de schaduw van alle huizen.

Dat maakt het natuurlijk ook gelijk eeuwig zonde voor die éne volledige rij panelen die vlak tegen de zuidrand van die dakrand liggen, bij alle huizen van het blok. (goed te zien op 00:18 en 00:24 in de video)
Die panelen zullen waarschijnlijk zelfs in hoogzomer met de zon op 12u nog stééds gedeeltelijk in de schaduw liggen (of anders een uur later wel), en dus het overgrote deel van het jaar gewoon géén zon krijgen.

Diegene die dit bedacht heeft, heeft dit overduidelijk niet gedaan met in het achterhoofd een zo goed mogelijk rendement van de panelen, maar waarschijnlijk gewoon omdat "op papier" met het aantal panelen een bepaalde minimum-eis gehaald moest worden of zo.
Ik vraag me af of zo een paneel geen effect heeft op de rest van de installatie qua rendement.. Anyone? Wordt die volledig gebypassed door de diodes op het paneel in dat geval? Of limiteert dit de volledige installatie? (waarbij in dat geval het zelfs gunstiger kan uitpakken om dit paneel gewoon ertussenuit te halen?)

(wel een gaaf fimpje trouwens)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
BertP schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 19:29:
Nee die conclusie had ik zelf (helaas) ook getrokken :( Snap niet waarom ze de panelen ook niet wat hoger hebben gelegd.

Is er met de kennis van nu, zoals de ligging, het aantal en de wp iets te zeggen over een mogelijk rendement?
ach het zal allemaal wel mee vallen.

ik heb 6,4kWp, net zo als jij, dit licht/ligt oost-west (zie mijn onderschrift).
mijn omvormer is wel 1kW kleiner als die van jouw.
en hier scoor ik een 5500kWh per jaar mee.

ik denk dat jouw dak iets beter is als mijn dak, dus je zult iets hoger scoren.
maar denk niet dat je boven de 6000kWh uit gaat komen.
maar goed gokken is brokken, laat de praktijk dit maar bepalen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:13

ericplan

5180 Wp PV

Zou toch eens met de buren overleggen of er niet een soort van podium onder de zonnepanelen gebouwd kan worden, zodat ze minder diep liggen. Hangt natuurlijk ook van de montage af of dit technisch kan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
migjes schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:23:
[...]

ach het zal allemaal wel mee vallen.

ik heb 6,4kWp, net zo als jij, dit licht/ligt oost-west (zie mijn onderschrift).
mijn omvormer is wel 1kW kleiner als die van jouw.
en hier scoor ik een 5500kWh per jaar mee.

ik denk dat jouw dak iets beter is als mijn dak, dus je zult iets hoger scoren.
maar denk niet dat je boven de 6000kWh uit gaat komen.
maar goed gokken is brokken, laat de praktijk dit maar bepalen. ;)
Thanx voor deze cijfers! We hebben zelf ongeveer rekening gehouden met 5300kWh dus alles in die richting zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Kleine update, net met de drone wat foto's en video's gemaakt die ik in mn dropbox heb gezet.

https://www.dropbox.com/s...F0V_EB6O2udZ_Hb5mRma?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Om even het overzicht te bewaren en andere topics niet te vervuilen hierbij een overzicht van wat er nu bekend is. Alvast bedankt voor de tips @Rouske @stormfly @PClop

Het gaat om een nieuwbouwwoning waarop wij (als het goed is) de 18 x 360 WP panelen hebben liggen. De panelen zijn aangesloten op een Zeversolar TLC5000 omvormer zonder combox, het aflezen van de gegevens doe ik nu aan het einde van de dag van het schermpje op de omvormer.

De situatie is als volgt, meer foto's van de drone staan in de dropbox link.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V7DXpyKW3ObwS7nSO8dgkqNw/thumb.jpg

https://www.dropbox.com/s...F0V_EB6O2udZ_Hb5mRma?dl=0

Gegevens die ik al heb afgelezen van het display op de omvormer (maar mij nog niet zoveel zeggen):

Scherm 1
Operating information:

Ua 233.2V ia 0.3A
Ub 231.2V ib 0.3A
Uc 234.9V ic 0.3A

PF 1.00 Phase
Fac 49.93 Hz Runtime 11h

Scherm 2
Upv1 250.0 V Ipv 0.2 A
Upv2 377.8 V Ipv 0.3 A

Ppv1 50 W Ppv2 113 W

Er is 10 april een informatieavond waarbij ik in ieder geval de volgende vragen wil stellen:

- Welke panelen horen bij welke woning?
- Welk type/merk panelen is geplaatst?
- Zijn er optimizers geplaatst (zo niet, waarom niet)
- Foutmeldingen en geen opbrengst, redenen hiervoor..

Daarnaast de tips van @wopper, meenemen:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58376512

Gegevens van sinds ik het bijhouden ben:

Maandag 17.0 kWh - 2,65
Dinsdag 15.5 kWh - 2,34
Woensdag 6.5 kWh - 1.01
Donderdag 10 kWh - 1,5
Vrijdag 0 (foutmelding met relais, geen opbrengst)
Zaterdag 8.9 kWh - 1,39
Zondag 21.1 kWh - 3,29

Mocht er nog informatie nodig zijn dan hoor ik dat graag, check ik dat 10 april. Daarnaast zal ik ook even een foto van de omvormer plaatsen.

Thanx!

[ Voor 10% gewijzigd door BertP op 25-03-2019 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

BertP schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:33:

Scherm 1
Operating information:

Ua 233.2V ia 0.3A
Ub 231.2V ib 0.3A
Uc 234.9V ic 0.3A

PF 1.00 Phase
Fac 49.93 Hz Runtime 11h

Scherm 2
Upv1 250.0 V Ipv 0.2 A
Upv2 377.8 V Ipv 0.3 A

Ppv1 50 W Ppv2 113 W
Ik zou bijna zeggen 'helaas' ongelijke strings ;w
Per paneel rond 30V is normaal en hier zie ik strings van 8 en 10 panelen.
Voordelig zou zijn dat de 10 panelen niet in de schaduw liggen en de andere 8 wel.
Vraag om een layout en hoe de bedrading is gedaan, het is niet zo heel lastig om dat zo aan te passen dat 1 string (bijna) geen schaduw heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@BertP

Valt me op dat juist aan de noordkant panelen ontbreken, ik zou dat aan de zuidzijde (schaduwkant) doen.
De looppaden lijken niet symmetrisch verdeeld en juist ongunstig.
Bij de ontbrekende panelen vanwege de ventilatiedoorvoer, dat moet toch slimmer kunnen?

(Verder mis ik een flinke noodoverstort, voor het geval de afvoeren verstopt zijn. Maar misschien is die er wel.)

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:04
Je omvormer is ruk met schaduw beheer. Je hebt gewoon optimiser nodig met zon muur ervoor. Je panelen kijken niet gelijk verdeelt of er was al ernstig schaduw probleem.
Voordat je die vragen gaat stellen ging ik eens zelf op dak kijken. Foto maken van schaduw. Foto van panelen en waarschijnlijk foto van ontbreken optimiser.
Je moet die mannen voor zijn want ze houden je aan het lijntje met mooie praatjes en de man met de stropdas heeft er waarschijnlijk niet eens verstand van want alles is uitbesteed.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:25
ericplan schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:35:
@BertP

Valt me op dat juist aan de noordkant panelen ontbreken, ik zou dat aan de zuidzijde (schaduwkant) doen.
De looppaden lijken niet symmetrisch verdeeld en juist ongunstig.
Bij de ontbrekende panelen vanwege de ventilatiedoorvoer, dat moet toch slimmer kunnen?

(Verder mis ik een flinke noodoverstort, voor het geval de afvoeren verstopt zijn. Maar misschien is die er wel.)
Zitten die niet direct boven elke regenpijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@BertP
Scherm 1 laat de netgegevens zien, netjes drie fasen rond de 230 V.
Scherm 2 is interessant. Midden op de dag, bewolkt weer?
Dan doet schaduw niet zo veel.

Op je foto is duidelijk te zien dat je panelen met 60 cellen hebt.
Dan kom je op zo'n beetje dit paneel:
https://www.sun-solar.nl/...65_360_Siegel_NL_2505.pdf

Die doet 36 volt/paneel, waardoor je op een string van 7 en 10,5 komt.
Probeer eens:
* bij een uniforme lucht (egaal bewolkt of egaal blauw) het momentaan vermogen opschrijven (Ppv1 en 2)
* de omvormer midden op de dag uit en weer aanzetten (met de werkschakelaar oid),
* Na een minuut weer Ppv1 en 2 opschrijven, dit zou zomaar veel hoger kunnen zijn.
Als dit helpt, dan is de goedkoopste oplossing een betere omvormer ophangen die fatsoenlijk met schaduw om kan gaan.

Edit: en dan met optimizers alle panelen op één hoop gooien als 1 string, 600V vindt een 3fase omvormer lekker en geeft hem veel ruimte om schaduwmanagement te doen.
Wellicht helpt dat nu ook al, dat zou je zelf kunnen doen door de twee strings in serie te zetten.

Overigens, misschien is de rand wel zo hoog om de panelen tegen wind te beschermen.
Je moet op die hoogte best een eind van de rand blijven, dus dan hadden ze nooit zoveel panelen kwijt gekund.
Zomaar de panelen ophogen is vragen om problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 25-03-2019 13:45 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De panelen ophogen zal samen met de buren moeten, fijne klus met zo'n berg panelen en geen ruimte :p
Er kan tot 1000V op 1 string en de mppt werkt van 200-800V.
Juist met zo veel schaduw zou ik om te beginnen toe werken naar tenminste 1 string met weinig schaduw.
Door de O/W ligging is de schaduw van de dakrand op zuid funest omdat hij haaks op de panelen staat.
De diodes van de panelen schakelen nu het hele paneel uit ipv in 3 delen zoals het ontworpen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 15:57

Lo_

BertP schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:33:

Het gaat om een nieuwbouwwoning waarop wij (als het goed is) de 18 x 360 WP panelen hebben liggen.

Thanx!
Die oost/west vlakken hebben maar 14 tot 16 panelen. Dat komt niet overeen met 18 per huis, dus er zijn oost/west vlakken opgebroken en verdeeld over huizen lijkt me. Ik tel 89 panelen op het hele dak, dan zouden er 5 huizen staan met 4 die 18 panelen hebben en 1 met 17 of zo iets? Met de behoorlijke schaduwsituatie die ontstaat door de hoge rand en opgebroken vlakken zijn de PV installaties waarschijnlijk alleen wat betreft Wp vermogen gelijk, maar door de schaduwwerking behoorlijk verschillend voor verwachte opbrengst. Jij kan gewoon pech hebben dat je het deel van een vlak in je string hebt zitten dat veel meer schaduw ziet dan de rest van dat vlak dat naar je buren gaat. Ook zie ik een vlak waar geen schoorsteenpijpje voor schaduw zorgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Speedy-Andre schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:29:
De panelen ophogen zal samen met de buren moeten, fijne klus met zo'n berg panelen en geen ruimte :p
Er kan tot 1000V op 1 string en de mppt werkt van 200-800V.
Juist met zo veel schaduw zou ik om te beginnen toe werken naar tenminste 1 string met weinig schaduw.
Door de O/W ligging is de schaduw van de dakrand op zuid funest omdat hij haaks op de panelen staat.
De diodes van de panelen schakelen nu het hele paneel uit ipv in 3 delen zoals het ontworpen is.
Het is O/W in portrait, dus de schaduw op Zuid doet nu juist in delen uitschakelen.

@Lo_ er ligt nog 1 paneel landscape onderaan de foto, maar dat zie je niet op deze foto, bekijk die in de dropbox maar eens.

[ Voor 8% gewijzigd door Rouske op 25-03-2019 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Niet goed gekeken, idd in landscape dus dat maakt de schaduw problemen wat minder ernstig.
Aan de oost kant liggen 17 panelen waarvan 2 haaks langs de oost dakrand gericht op west.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rouske schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:47:
[...]

Zitten die niet direct boven elke regenpijp?
Die zag ik ook, maar echt groot vind ik ze niet. :|

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Laatst online: 22:29

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Even los van alles volgens mij gaat hier een hoop mis, 3 fase omvormer met net aan net niet Voltage op de strings.
Ik zou hier Solar Edge plaatsen alleen al vanwege de hoge rand schaduw.
Dit moet de installateur toch meteen hebben gezien? ok ok voor de SMA mensen: SMA met optitrack op zijn minst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
ApC_IcE schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:47:
Even los van alles volgens mij gaat hier een hoop mis, 3 fase omvormer met net aan net niet Voltage op de strings.
Ik zou hier Solar Edge plaatsen alleen al vanwege de hoge rand schaduw.
Dit moet de installateur toch meteen hebben gezien? ok ok voor de SMA mensen: SMA met optitrack op zijn minst?
Helemaal met je eens, mijn drie fase met dertien panelen viel zo dood als een pier met vier panelen schaduw. Nu zijn het er achttien en geen probleem als er nu vier schaduw hebben. Mpp blijft functioneren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

reneeke1970 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:52:
[...]

Helemaal met je eens, mijn drie fase met dertien panelen viel zo dood als een pier met vier panelen schaduw. Nu zijn het er achttien en geen probleem als er nu vier schaduw hebben. Mpp blijft functioneren
Je hebt neem ik aan dan wel P404 optimizers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
ApC_IcE schreef op maandag 25 maart 2019 @ 19:23:
[...]

Je hebt neem ik aan dan wel P404 optimizers?
Nee gewone string omvormer haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

reneeke1970 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:00:
[...]

Nee gewone string omvormer haha
oh shit las even te snel :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:54

Dogooder

dus...

Hee, die omvormer heb ik ook, Zeversolar TLC. Nieuwbouw uit 2018. Na lang kloten, proberen, debuggen, mailen naar china heb ik het volgende:

De omvormer gebruikt modbus-RTU over RS-485. Ik gebruik een ethernet<=>RS-485 omvormer.
Ik heb nog de volgende notitie staan:
code:
1
2
pin1-witoranje-TX+  -> pin3-witgroen-RX+    -> T+/B
pin2-oranje-TX_-    -> pin6-groen-RX_-      -> T-/A
Ik weet eigenlijk niet meer zo goed hoe ik dit moet interpreteren, ik heb in ieder geval 2 x 2 draden voor Rx en Tx plus 1 ground.

Verder draai ik een deamon in python op mijn raspberry pi welke elke minuut alles logt naar een database en elke seconde naar mijn home assistant schrijft.

Ik gebruik geen officieel modbus protocol, maar het werkt dus het is niet stom :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
import crcmod, struct, socket, datetime, sys, traceback, requests, json
import MySQLdb as mdb
from daemon import Daemon
from time import sleep
from time import time

TCP_IP = '192.168.0.30'
TCP_PORT = 23
INVERTER_ADDR = 3

crc16 = crcmod.mkCrcFun(0x18005, 0xffff, True)

class Request:
    """abstract class for building requests"""

def __init__(self, address, socket):
        self._address = struct.pack('B',address)
        self._socket = socket

"""create modbus request with function code 4"""
        self._request = bytearray(b'\x00\x04\x00\x00\x00\x00')
        self._request[0] = self._address

def send(self):
        #calculate and append checksum
        tmp_request = bytearray()
        tmp_request = self._request + struct.pack("<H", crc16(bytes(self._request)))
        print("send") 
        print(":".join("{:02x}".format(c) for c in tmp_request))
        self._socket.sendall(tmp_request)

def EToday(self):
        #Mem addr 2, Type U32, Unit kwh, Gain 0.1
        self._request[3]=b'\x02'
        self._request[5]=b'\x02'
        self.send()
        response = self.read('U32') 
        if len(response)==0:
            return
        return tuple(0.1*x for x in response) #kWh

def ETotal(self):
        #Mem addr 4, Type U32, Unit kWh, Gain 0.1
        self._request[3]=b'\x04'
        self._request[5]=b'\x02'
        self.send()
        if len(response)==0:
            return
        return tuple(0.1*x for x in response) #kWh

def HTotal(self):
        #Mem addr 6, Type U32, Unit h, Gain 1
        self._request[3]=b'\x06'
        self._request[5]=b'\x02'
        self.send()
        if len(response)==0:
            return
        return response # hours

def Pac(self):
        #Mem addr 38, Type U32, Unit W, Gain 1
        self._request[3]=b'\x26'
        self._request[5]=b'\x02'
        self.send()
        if len(response)==0:
            return
        return response # Watt

def Pdc(self):
        #Mem addr 18-1, Type U16 *4, Unit V,A , Gain 0.1
        self._request[3]=b'\x11'
        self._request[5]=b'\x04'
        self.send()
        response = self.read('U16')
        if len(response)==0:
            return
        return tuple(0.1*x for x in response) #PV1 V, PV1 A, PV2 V, PV2 A

def Temp(self):
        #Mem addr 15-1, Type S16, Unit C , Gain 0.1
        self._request[3]=b'\x0E'
        self._request[5]=b'\x01'
        self.send()
        response = self.read('S16')
        if len(response)==0:
            return
        return tuple(0.1*x for x in response) #Temp in Celcius

def read(self,type): 
        """Call this after sending a request. It will return an list of response objects, if any."""
        rss = () #response list
        data = "" #socket data
        while (1):
            try:
                part = self._socket.recv(2) #gather all data untill timeout
                data += part
            except:
                break

if (len(data) == 0):
            # No response, problably the inverter is not running because it is dark outside
            return rss # empty

#check CRC
        print("received:")
        print(":".join("{:02x}".format(ord(c)) for c in data))

if data[-2:] != struct.pack("<H",crc16(bytes(data[:-2]))):
            #probably missing inverter address in response
            #add address and check CRC again
            if data[-2:] != struct.pack("<H",crc16(bytes(self._address + data[:-2]))):
                #CRC incorrect
                print("Incorrect checksum")
                return rss #empty
            data = self._address + data #add the address to make it right

#since CRC is correct we can safely assume 1st byte is the inverter address, 2nd function code and 3rd the length.
        #strip crc and first 3 bytes. Endian swap and interpret depending on the type.
        print(":".join("{:02x}".format(ord(c)) for c in data))
        print("data2: ", data[2])
        if type=='U16': #unsigned short
            for x in struct.unpack("H"*(struct.unpack("B",data[2])[0]//2),data[3:-2]):
                rss += struct.unpack("H",struct.pack(">H",x))
            return rss
        elif type=='U32': #unsigned int
            tmp = ""
            for x in struct.unpack("H"*(struct.unpack("B",data[2])[0]//2),data[3:-2]):
                tmp += struct.pack(">H",x)
            print(len(tmp))
            for y in struct.unpack("HH"*(len(tmp)//4),tmp):
                rss += struct.unpack("I",struct.pack("<I",y))
            return rss
        elif type=='S16': #signed short
            for x in struct.unpack("h"*(struct.unpack("B",data[2])[0]//2),data[3:-2]):
                rss += struct.unpack("h",struct.pack(">h",x))
            return rss
        else:
            Debug("unknown type")

def Debug(mess):
    now = datetime.datetime.now()
    now = now.strftime("%Y-%m-%d %H:%M:%S")
    with open("/home/pi/Zeversolar_errors.log", "a") as file:
        file.write(now + ": " + mess + "\r\n")
    print now + ": " + mess + "\r\n"

def full_read_to_db(r):

try: #put everything in a big try, in case something goes wrong, logging must go on.
        sleep(0.003) #get minimal 28 bits silence before transmit

EToday=None
        ETotal=None
        HTotal=None
        Pac=None
        Pdc=None
        Temp=None
        retries = 0

while EToday == None and retries<3:
            tmp = r.EToday()
            if tmp!=None:
                EToday = tmp[0]
                retries=0   #request succesfull reset retries for next request
            else:
                retries+=1  #request unsuccessfull increase retries
            sleep(0.3) #give inverter a break and get minimal 28 bits silence before retry

while ETotal == None and retries<3:
            tmp = r.ETotal()
            if tmp!=None:
                ETotal = tmp[0]
                retries=0
            else:
                retries+=1
            sleep(0.3) #get minimal 28 bits silence before retry

while HTotal == None and retries<3:
            tmp = r.HTotal()
            if tmp!=None:
                HTotal = tmp[0]
                retries=0
            else:
                retries+=1
            sleep(0.3) #get minimal 28 bits silence before retry

while Pac == None and retries<3:
            tmp = r.Pac()
            if tmp != None:
                Pac=tmp[0]
                retries=0
            else:
                retries+=1
            sleep(0.3)

while Pdc == None and retries<3:
            tmp = r.Pdc() #remains tuple of V1,A1,V2,A2
            if tmp != None:
                Pdc=tmp
                retries=0
            else:
                retries+=1
            sleep(0.3)

while Temp == None and retries<3:
            tmp = r.Temp()
            if tmp != None:
                Temp=tmp[0]
                retries=0
            else:
                retries+=1
            sleep(0.3)
#       s.close()
#       r=None #cleanup

if EToday != None and ETotal != None and HTotal != None and Pac != None and Pdc != None and Temp != None:
            #skip db write in case a value is missing

print("EToday(kWh): " + str(EToday) + "\n" +\
                    "ETotal(kWh): " + str(ETotal) + "\n" +\
                    "HTotal(h): " + str(HTotal) + "\n" + \
                    "Pac(W): " + str(Pac) + "\n" +\
                    "Pdc PV1(W): " + str(Pdc[0]*Pdc[1]) + "\n" +\
                    "Pdc PV2(W): " + str(Pdc[2]*Pdc[3]) + "\n" +\
                    "Pdc(W): "   + str(Pdc[0]*Pdc[1]+Pdc[2]*Pdc[3]) + "\n" +\
                    "Temp(C): " + str(Temp))

#At startup of the inverter there is a glitch where DC power can be 8kW. 
            if Pdc[0]*Pdc[1] >Pac or Pdc[2]*Pdc[3] > Pac:
                Pdc = (Pdc[0],'0',Pdc[2],'0')

con = None  
            try:
                con = mdb.connect('localhost', 'solar', 'xxx', 'Energy');
                cur = con.cursor()
                cur.execute("INSERT INTO `solar`(`Vdc1`, `Idc1`, `Vdc2`, `Idc2`, `Pac`, `EToday`, `Etotal`,`HTotal`) VALUES (%s,%s,%s,%s,%s,%s,%s,%s)",(Pdc[0],Pdc[1],Pdc[2],Pdc[3],Pac,EToday,ETotal,HTotal))
                con.commit()
            except mdb.Error, e:
                Debug("Error %d: %s"% (e.args[0],e.args[1]))
            finally:
                if con:
                    con.close()

except:
        Debug("Something went wrong... Traceback: "+traceback.format_tb(sys.exc_info()[2])[0] + "\nError Info:\n" + str(sys.exc_info()[1]))

def lite_read_to_curl(r):
    try: #put everything in a big try, in case something goes wrong, logging must go on.
        sleep(0.003) #get minimal 28 bits silence before transmit

Pac=None
        retries = 0

while Pac == None and retries<3:
            tmp = r.Pac()
            if tmp != None:
                Pac=tmp[0]
                retries=0
            else:
                retries+=1
            sleep(0.3)

if Pac != None:
            try:
                response = requests.post('http://localhost:8123/api/states/sensor.sunpower', headers={'x-ha-access': 'xxxxxxxxxx', 'content-type': 'application/json'}, data=json.dumps({'state': Pac, 'attributes': {"unit_of_measurement": "Watt",'friendly_name': 'SunPower'}}))
                print(response.text)
            except:
                Debug("Something went wrong... Traceback: "+traceback.format_tb(sys.exc_info()[2])[0] + "\nError Info:\n" + str(sys.exc_info()[1]))
                pass
    except:

class MyDaemon(Daemon):
    def run (self):
        while True:
            s = socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_STREAM)
            s.settimeout(1)

try:
                 s.connect((TCP_IP, TCP_PORT)) # connect to tcp-converter
            except:
                 Debug("Unable to connect to tcp converter -  ")

r = Request(INVERTER_ADDR,s)
            if round(time(),0)%60 == 0:
                full_read_to_db(r)

lite_read_to_curl(r)
            s.close()
            r=None #cleanup
            sleep(2.0-(time()%2.0))

if  __name__ == "__main__":
    daemon = MyDaemon('/tmp/solarlogger.pid')
    if len(sys.argv) == 2:
        if 'start' == sys.argv[1]:
            daemon.start()
        elif 'stop' == sys.argv[1]:
            daemon.stop()
        elif 'restart' == sys.argv[1]:
            daemon.restart()
        elif 'run' == sys.argv[1]:
            daemon.run()
        else:
            print "Unknown command"
            sys.exit(2)
        sys.exit(0)
    else:
        print "usage: %s start|stop|restart|run" % sys.argv[0]
        sys.exit(2)

Hopelijk heb je er wat aan.

[ Voor 0% gewijzigd door Dogooder op 26-03-2019 20:31 . Reden: naam omvormer genoemd zodat andere deze post ook kunnen vinden in de toekomst ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertP
Speedy-Andre schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:47:
[...]
Vraag om een layout en hoe de bedrading is gedaan, het is niet zo heel lastig om dat zo aan te passen dat 1 string (bijna) geen schaduw heeft.
Thanx, ga ik doen! Ongelijke strings als in 'willekeurige' verdeling op het dak, niet netjes 2 rijen van 9?
Proton_ schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:48:
@BertP
Scherm 1 laat de netgegevens zien, netjes drie fasen rond de 230 V.
Scherm 2 is interessant. Midden op de dag, bewolkt weer?
Dan doet schaduw niet zo veel.

Op je foto is duidelijk te zien dat je panelen met 60 cellen hebt.
Dan kom je op zo'n beetje dit paneel:
https://www.sun-solar.nl/...65_360_Siegel_NL_2505.pdf

Die doet 36 volt/paneel, waardoor je op een string van 7 en 10,5 komt.
Probeer eens:
* bij een uniforme lucht (egaal bewolkt of egaal blauw) het momentaan vermogen opschrijven (Ppv1 en 2)
* de omvormer midden op de dag uit en weer aanzetten (met de werkschakelaar oid),
* Na een minuut weer Ppv1 en 2 opschrijven, dit zou zomaar veel hoger kunnen zijn.
Als dit helpt, dan is de goedkoopste oplossing een betere omvormer ophangen die fatsoenlijk met schaduw om kan gaan.

Edit: en dan met optimizers alle panelen op één hoop gooien als 1 string, 600V vindt een 3fase omvormer lekker en geeft hem veel ruimte om schaduwmanagement te doen.
Wellicht helpt dat nu ook al, dat zou je zelf kunnen doen door de twee strings in serie te zetten.

Overigens, misschien is de rand wel zo hoog om de panelen tegen wind te beschermen.
Je moet op die hoogte best een eind van de rand blijven, dus dan hadden ze nooit zoveel panelen kwijt gekund.
Zomaar de panelen ophogen is vragen om problemen.
Bedankt voor je reactie, de gegevens heb ik einde van de dag overgenomen van het display zo rond 18:15 afgelopen zaterdag. De werkschakelaar omzetten en gegevens noteren is een kleine moeite. Zal even kijken of mij dat van het weekend gaat lukken :)

Volgens mij is de conclusie dat ik nog wel genoeg vragen kan stellen op de informatieavond en er verre van ideaal gewerkt is. Ook als ik de ervaringen hier lees dan heb ik het idee dat er nog wel wat gekke zaken in de installatie zit.

en @Dogooder thanx voor je uitgebreide reactie! Voorlopig gaan we denk ik voor de gemakkelijke optie om een combox aan te schaffen. Voor logging en mocht er ooit een domotica slag komen met een raspberry is dit wel een hele goeie post om als backup te houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

BertP schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:47:
[...]

Thanx, ga ik doen! Ongelijke strings als in 'willekeurige' verdeling op het dak, niet netjes 2 rijen van 9?
Ja en nee, door de schaduw en eigenschappen van je omvormer is 10 of 11 panelen in 1 string niet eens zo gek omdat je dan de minimale startspanning van 200V vaker haalt (6 of 7 panelen zonder schaduw).
Gelijke strings is prettig zonder schaduw en minder werk voor de omvormer, echter zit je met die 200V die je dan te vaak niet haalt.
De diodes verdelen een paneel in 3 stukken, je verliest steeds 1/3 van de nominale spanning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
En hoe is de vergadering verlopen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Tabblad closed.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:41
@BertP update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Excuus voor de late reactie, onze eerste dochter is op 3 april geboren dus de prioriteiten hebben even elders gelegen :)

Zal vanmiddag even tijd maken voor een reactie! Thanx voor de tag @stormfly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Van harte gefeliciteerd! *O* :)F
Geniet er maar van, voor je het weet is ze groot. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:41
Dat is leuk van harte! Idd tag is net beter waarneembaar tijdens drukte 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Even kleine recap, de vergadering op 9 april heb ik helaas moeten missen omdat een paar dagen eerder onze dochter geboren is. Gelukkig heb ik wel met buren kunnen praten die er bij zijn geweest en heb ik achteraf nog per mail een aantal vragen kunnen stellen.

Aantal zaken waar ik achter ben gekomen:

- Er zijn voor het gehele project geen optimizers gebruikt, wat ik gek vind met zo'n hoge schaduwrand.
- De overkant van ons project bestaat uit woningen van 4 hoog en daar zit geen rand (zie foto's)
- Klimaatgarant verwijst naar de aannemer om aan te geven welke panelen bij welke woning horen, ik ben dus nog aan het achterhalen welke panelen van ons zijn, en wat de ligging is.
- Er zijn in totaal 4 partijen verantwoordelijk voor de installaties van onze woning, veel kastje en muur helaas.
- Als ik een dashboard wil inzien met resultaten dan moeten we de combox aanschaffen, á €150.
- Resultaten die we nu kunnen inzien staan op een 'tussenmeter' in de meterkast, volgens mij zijn dit dezelfde gegevens als die ook op de omvormer staan

Deze antwoorden zijn tijdens de avond gegeven over de PV panelen:

Vragen/opmerkingen PV-panelen
1 Klimaatgarant heeft per woning de benodigde capaciteit van de PV-panelen bepaald. Om deze reden zijn er verschillende types panelen toegepast en kan het aantal panelen per woning afwijken

2 Klimaatgarant zal de berekende capaciteit PV-panelen doorgeven aan bewoners zodat dat dit bijgehouden en gecontroleerd kan worden. Uiterlijk eind april verstrekken.

3 Klimaatgarant garandeert de berekende opbrengst van de PV-panelen. Door deze garantie maakt het niet uit welke panelen of aantallen toegepast zijn

4 Indien nodig zijn er micro omvormers toegepast bij panelen met WP 350 als deze in combinatie met panelen WP 300 aangebracht zijn

5 Klimaatgarant maakt de PV-panelen jaarlijks zuiver

6 Opbrengt PV-panelen is af te lezen op omvormer of op tussenmeter in meterkast

Voor zover even de antwoorden die ik tot nu toe heb, helaas wel een wordt vervolgd dus.

4 hoog woningen:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BtWFcXB2/Schermafbeelding-2019-04-24-om-12-51-11.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/QdmbsJqP/Schermafbeelding-2019-04-24-om-12-51-17.png

[ Voor 24% gewijzigd door BertP op 24-04-2019 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Nog een update, van een aannemer eindelijk de ligging gehad en verdeling qua strings. Volgens mij staat ook het type paneel onderaan. Wij hebben bouwnummer 21.

Hierbij het schema, overigens klopt het niet met de werkelijkheid, want op bouwnummer 22 ligt een paneel landscape en die staat hier niet zo getekend.

@Speedy-Andre @ericplan, wellicht dat jullie hier meer over kunnen zeggen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TO35GxdSt6Kp4qByC9yWPEMH/thumb.png

Zoals hier te zien is
Afbeeldingslocatie: https://uc3c3eb64c7b5a0f9669e3edfbfd.previews.dropboxusercontent.com/p/thumb/AAYmK_t91nGdYWt6Tei5dKTUPikWh2-HTUOt3nzywkSiiG_3wUYChYm_E_-O1MJzh4IkPZEjbcYBYUsZvqYrjAJISoSNDhp1So03O5hMIb_nA4urQ_LlznJRNAVTCjx41a9fA9KHg6DCQBxcDyCUkpD9PUDRJo13U8hmkT5Al0k2BkEK9HUJYv8nEGO7RkYJJVoaPJrMIjCBW7zIEgyo0iB3VDIcZPFzK04Ma9O3DLff2k21sy9l8IwtfgI8daggsU05rtWV68V0eIUIx9LVIzgE2eRMHimWnQLgEAPeFkzUBKrU4mFIcyuJNC-x1AYsgmcHVsFsNqx5PMRNsnGJwcR2VWUu6uUtkNLf630vhEungweEgz3nThkMKSacuVLAnr22j5s1uSSGyo6DQmFtMZxYY7kqjyhGmOlE81bIiOyuicUmHsPv9jUd1l_dRGn-kDmNYriF64lM-JHbCpoZ1m7mZckkM0BryCVyD_70hji6bg/p.jpeg?size_mode=5

[ Voor 43% gewijzigd door BertP op 02-05-2019 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@BertP Ze hebben in ieder geval het leed verdeeld. En elke installatie presteert veel minder dan zou kunnen door schaduw van de dakrand.
Quick win: verplaatsing van het looppad naar de zuidgevel.
Big win: ophogen van de ondersteuning zodat de panelen gelijk komen met de dakrand. Voor bouwnummer 21 zou je dan ook nog de strings gelijk kunnen maken door de open plekken te gebruiken en de open plekken aan de kant van de dakrand te maken. Dat zou ook al kunnen als je maar weinig ophoogt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hoe is het er nu mee? Liggen al jouw panelen en alleen jouw 18 stuks 360Wp panelen nu op jouw dak?
Of is er een erfdienstbaarheid gevestigd? Rijswijk?
Is de schaduw al verholpen en zijn de panelen hoger opgesteld?
Ik zou de oude situatie zelf niet accepteren... en zou dan ook niet getekend hebben voor een erfdienstbaarheid van dit soort. Als die er niet is zou ik correctie eisen en desnoods via de rechter afdwingen.
Ook de correcte aantallen panelen van het juiste vermogen. Er ontbreekt er 1 op de foto tov tekening.
En als 2 rijen van 9 panelen portrait niet past, dan 4 rijen landscape, passen er meteen 20 panelen.

p.s. ik vindt de ontwerpers van die situatie de grootst mogelijke klunzen op zijn aardigst gezegd, en anders misdadigers van een heel smerig soort die alleen maar in hun eigen binnen te harken geld zijn geïnteresseerd.
En overduidelijk niet in het milieu geïnteresseerd. (jullie situatie is wel het slechtste wat ik van ze gezien heb, de website van klimaatgarant komt goed over)

edit: @BertP

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertP
onetime schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:58:
Hoe is het er nu mee? Liggen al jouw panelen en alleen jouw 18 stuks 360Wp panelen nu op jouw dak?
Of is er een erfdienstbaarheid gevestigd? Rijswijk?
Is de schaduw al verholpen en zijn de panelen hoger opgesteld?
Ik zou de oude situatie zelf niet accepteren... en zou dan ook niet getekend hebben voor een erfdienstbaarheid van dit soort. Als die er niet is zou ik correctie eisen en desnoods via de rechter afdwingen.
Ook de correcte aantallen panelen van het juiste vermogen. Er ontbreekt er 1 op de foto tov tekening.
En als 2 rijen van 9 panelen portrait niet past, dan 4 rijen landscape, passen er meteen 20 panelen.

p.s. ik vindt de ontwerpers van die situatie de grootst mogelijke klunzen op zijn aardigst gezegd, en anders misdadigers van een heel smerig soort die alleen maar in hun eigen binnen te harken geld zijn geïnteresseerd.
En overduidelijk niet in het milieu geïnteresseerd. (jullie situatie is wel het slechtste wat ik van ze gezien heb, de website van klimaatgarant komt goed over)

edit: @BertP
We zijn er achter dat niet alle 18 panelen op ieder zijn eigen dak liggen, dat is door de plaatsing/manier van leggen gewoonweg niet mogelijk. Dat komt er dus op neer dat iedereen panelen van elkaar op het dak heeft liggen. Het zijn wel 18 stuks 360 WP panelen, dat heeft het bedrijf dat laatst de panelen kwam schoonmaken bevestigd.

Het ophogen voor een beter rendement of betere plaatsing (of plaatsing op eigen dak) is voor als nog niet echt een optie. Klimaatgarant blijft vasthouden aan het vooraf afgesproken aantal kwh dat ze minimaal moeten opleveren en dat het (veel) beter kan is daarmee voor hun geen reden om in actie te komen.

Er loopt op dit moment al een zaak voor andere problemen in huis, ik vermoed zomaar eens dat de zonnenpanelen en de plaatsing hiervan wel eens het volgende kan zijn. Het rendement is dan nog niet eens het belangrijkste, maar de plaatsing/erfdienstbaarheid vinden we wel erg belangrijk.

Overigens hebben we wel een nieuwe omvormer gekregen, de vorige liep vaak in de ochtend vast waardoor we dagen geen opbrengst hadden. Het voordeel, de nieuwe omvormer is uit te lezen via een app, wellicht dat iemand mij nog kan helpen met de stappen die ik kan doorlopen zodat ik hier gegevens kan delen. Ik heb nu een app (Zeversolar) waar summier een aantal gegevens in staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@BertP Succes en hou ons op de hoogte. Maak bv een screenshot van de app en upload die hier.
Wat is overigens de gegarandeerde opbrengst?
1 Klimaatgarant heeft per woning de benodigde capaciteit van de PV-panelen bepaald. Om deze reden zijn er verschillende types panelen toegepast en kan het aantal panelen per woning afwijken
moet voldoen aan de specificatie in je contract, dit antwoord is om te verklaren waarom er andere panelen zijn gezien dan de in contract vermelde...
2 Klimaatgarant zal de berekende capaciteit PV-panelen doorgeven aan bewoners zodat dat dit bijgehouden en gecontroleerd kan worden. Uiterlijk eind april verstrekken.
en wat heb je ontvangen? klinkt als afleiding / vertraging.
3 Klimaatgarant garandeert de berekende opbrengst van de PV-panelen. Door deze garantie maakt het niet uit welke panelen of aantallen toegepast zijn
moet voldoen aan de specificatie in je contract
4 Indien nodig zijn er micro omvormers toegepast bij panelen met WP 350 als deze in combinatie met panelen WP 300 aangebracht zijn
misschien voor de 3 landscape panelen, klinkt als afleiding
5 Klimaatgarant maakt de PV-panelen jaarlijks zuiver
Dus klimaatgarant of een bedrijf in opdracht van _ heeft vertelt dat het echt 360Wp panelen zijn...
Dat moet echt een onafhankelijk iemand controleren en met foto's bevestigen.
- En als 2 rijen van 9 panelen portrait niet past, dan 4 rijen landscape, passen er meteen 20 panelen. -
en dat per huis op eigen terrein.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Pagina: 1