Moestuin aanleggen

Pagina: 1
Acties:
  • 539 views

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ik heb in mijn tuin een stuk ruimte over waar ik eigenlijk niets mee doe.
Het is een 'verloren' stuk waar ik niet vanuit mijn woning op kijk en waar mensen die langskomen ook geen zicht op hebben.

Nu dacht ik gisteren ineens: Waarom plant ik daar niet wat groentes?
Het is een stuk van +- 6 meter lang en 4 meter breed. Daar moet iets van te maken zijn, toch?

Deze strook is nu gewoon zand. En mijn vraag is eigenlijk: Waar nu te beginnen?

Kan ik simpelweg kijken welke groentes er in deze periode van het jaar gezaaid kunnen worden en de zaden hier poten? Of komt er nog veel meer bij kijken?
Zoekopdrachten op het internet geven veel informatie, maar de diverse sites spreken elkaar ook weer tegen.

Zijn er mensen die een moestuin hebben en wat informatie willen delen?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Eerst de grond bewerken zodat er wat kan groeien

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57
Hackus schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:37:
Eerst de grond bewerken zodat er wat kan groeien
Hoe? Moet ik de boel omspitten en mengen met bepaalde bodemvoeding?

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:30
Heb je de zoekfunctie op GoT al eens gebruikt?

Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2

En heb je de zoekfunctie op het web al eens gebruikt?

*knip* LMGTFY-linkjes doen we niet aan op Tweakers.

[ Voor 19% gewijzigd door Yorinn op 13-03-2019 15:04 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Yogibeer schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:39:
[...]

Lees eens online wat er nodig is, en wat zand is. dat geef je nogal globaal weer. Wat je nu doet lijkt meer op luiheid, zodat je voorgekauwde antwoorden krijgt hier. je laat niets zien van info waar je vragen over hebt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Hackus schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:42:
[...]

Lees eens online wat er nodig is, en wat zand is. dat geef je nogal globaal weer. Wat je nu doet lijkt meer op luiheid, zodat je voorgekauwde antwoorden krijgt hier. je laat niets zien van info waar je vragen over hebt.
+1

@Yogibeer wat je kan/wilt verbouwen is erg persoonlijk en je bereidheid tot "onderhoud", je kan aardappels direct de grond in duwen tot een glazen huis met complete voedsel voorziening. Dus zo zoals Hackus terecht zegt beetje "te globaal"
- budget
- wat vind je lekker/leuk om te verbouwen
- eigen inzet.
- schema (wanneer wil je wat oogsten, en hoeveel)

Daarnaast kan je veel doen met hydrophonics en/of vertikaal tuinieren, recyclen (o.a compost)
en hoe bewaar je "overschot"

Maar je hoeft niet complex te beginnen, het scheel alleen veel als je vooraf je huiswerk doet en afhankelijk van weer,locatie en inzet zal plant x het beter doen dan plant Y.

Voor een oppervlakte van 6x4 zou ik eerst eens gaan tekenen hoe je het indeelt, daarnaast is wateropvang(of grondwater/infiltratie put) voor die droge zomer waar je de tuin niet mag besproeien wel handig. Maar ook tegengesteld .. wij kennen ook zeer natte tijden en dan rot je spul ook weg. dus vooraf uitgraven en bv drainage aanleggen zodat de grond niet te nat is .. word je ook blij van.

Tja vanalles

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Yogibeer schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:39:
[...]
Je hebt nu een strook van pak en beet 24 m2 zand. Ik denk dat daar op dit moment uit zichzelf niet veel op zal groeien... en dat wat er wel staat vooral in de categorie 'onkruid' valt. Daaruit zou je kunnen afleiden dat het gemiddelde zaadje dat je in de grond propt het of af zal leggen tegen de huidige bewoners van deze groenstrook, of tegen een tekort aan voedingsstoffen aanloopt en dus niet opkomt.
Aan jou de schone taak om daar verandering in te brengen.

Persoonlijk heb ik een volkomen gebrek aan groene vingers en ben ik bijna in staat om een plastic plant te laten verpieteren, maar dat neemt niet weg dat ik voor bovenstaande geen Google nodig heb gehad.
Voor zover ik weet, is het hebben van een tuin vooral een hoeveelheid vierkante meters extra werk. De hoeveelheid is naar eigen inzicht van de tuineigenaar in te delen... dat loopt van "af en toe vegen" (tegels), via "kost je wel een paar zaterdagen" naar "bijna dagelijkse aandacht" (moestuinen).
Als je al moet vragen of die zandstrook geschikt is voor een moestuin, zou ik tegels gaan kweken ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:09
Kijk eens op makkelijkemoestuin.nl. Dit is een systeem dat gebruik maakt van bakken waarin je in vakken van 30x30cm een hoop verschillende dingen kan kweken. Ik heb het zelf ook in mijn voortuin en het werkt erg makkelijk. Zeker inc. met de app en het boek.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Gezien de overlap met Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2, gaat hier een slotje op. Je kan het in dat topic opnieuw vragen als je er niet uitkomt met de gegeven informatie.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.