Pastamachine voorzien van een motor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09 14:46
Allen,

Wij gebruiken op regelmatige basis een pasta machine. Om het deeg erdoor te draaien, is er een zwengel meegeleverd.
Dat gaat allemaal prima maar het zou handig zijn om er een motortje op te monteren. Hierdoor heb je je twee handen vrij om met de pasta te werken.

De fabrikant heeft hiervoor een product (https://www.marcato.it/si.../Marcato%20Atlasmotor.pdf) maar dat vind ik nogal duur :).
Graag had ik dit zelf gemaakt door een motortje aan te kopen en de behuizing te 3d printen.

Ik heb wat basiskennis van elektronica maar met motoren heb ik nog nooit gewerkt.

Vereisten:
1) Als de pasta aan de dikke kant is, moet je best stevig aan de hendel draaien. De motor moet best wel wat koppel leveren
2) Het snelste dat ik handmatig draai is ongeveer 70 RPM. Dat moet de motor ook kunnen.
3) Ik wil de snelheid kunnen regelen

Ik ben mij wat gaan inlezen in motoren.

A) AC vs DC
Ik heb liever geen 220V in mijn behuizing en ik wil de snelheid kunnen regelen.
Dat laatste is makkelijker met een DC motor. De fabrikant (zie bovenstaande PDF) gebruikt een AC motor met 1 snelheid.
Qua power is een AC motor beter (?) maar ik denk het met een DC motor ook kunnen op te lossen dmv een worm wiel

Vraag 1: volgen jullie dit?

B) DC brushed vs DC Brushless motor
Een brushed motor gaat sneller kapot dan een brushless motor
Een brushed motor haalt zijn maximale koppen op een bepaald RPM, bij een brushless is dat niet zo
Een brushed motor is makkelijker regelmaar dmv PWM. Bij een brushless motor heb je daar een echte controller voor nodig (Vraag 2: klopt deze stelling?)

De laatste twee ellementen zijn voor mij het belangrijkste om te kiezen voor een brushless motor.

Vraag 3: volgen jullie dit?

Als bovenstaande allemaal nogal logisch klinkt, dacht ik volgende te bestellen uit china:
Motor:
https://www.aliexpress.co...999999.266.11b83c00NQ2KY8
Dit is een 6000 RPM brushless motor (staat er niet letterlijk in maar kan je afleiden uit de reduction tabel). Deze zou ik neem met een reductie van 65.
No load RPM = 90, LOAD RPM = 70. Voldoet aan de vereisten.
Deze heeft een LOAD Torque van 3 kg cm (=0.3Nm) voor de 12v versie

Vraag 4: Is dat krachtig genoeg? Ik vind wel formules op het internet maar ik ken de specificaties van de pasta machine niet. Kan iemand met de 'natte vinger' zeggen of dit OK is?

De motor heeft 5 draden:
Rood: +12v
Zwart: GND
Geel: FG Output
Oranje: CW of CCW naargelang aangesloten op GND
Wit: Snelheids controle dmv PWM

Vraag 5: Heb ik hiervoor een speciale controller nodig die het FG signaal van de motor kan interpreteren?
Of kan ik een PWM gebruiken op enkel de witte draad en de gele draad negeren?

Ik denk dat ik de speciale controller nodig heb, daarvoor zou ik deze gebruiken (wel iets duurder als een simpele PWM controller):
https://www.aliexpress.co...999999.259.5a8f3c00W1jJxa

Bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Je zou even met je 'gekalibreerde hand' kunnen kijken hoeveel kracht het zou kosten? Ik weet niet wat voor hendel je er aan hebt zitten maar als je stevig moet draaien... Dan lijkt 0.3nm mij aardig weinig, ook omdat je de statische weerstand moet overkomen in het begin.
Let trouwens op dat je graag aan de rechterkant van je motorcurve wil zitten omdat je motor anders verbrand en wanneer de opstelling meer koppel vraagt dat je weer dichter naar je optimum efficientie punt gaat (wat gaat resulteren in een groter vermogen, zal je links van dit punt zitten loopt de motor zwaar en gaat die ermee stoppen)

http://lancet.mit.edu/motors/motors3.html
Wikipedia: Koppel (aandrijftechniek)

[ Voor 28% gewijzigd door dudee op 12-03-2019 10:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik gebruik zo'n Marcato ook al jaren, zonder motor.

Maar als ik ff online zoek, zie ik dat de kant en klare motor unit ca. 70 euro kost.
Denk niet dat je zelf een passende en goed werkende aandrijfunit voor dat geld kunt maken.

Je hebt een laagtoerige (of gebruik makende van een reductieoverbrenging) hoog koppel motor nodig. Daarnaast moet je een stevige behuizing hebben, precies passend en niet al te groot, waardoor het in de weg zou zitten. Plus b.v. een krachtige stappenmotor o.i.d. en de daarbij behorende aansturing...
Vergis je niet in torderende krachten tussen de motoraandrijving en de rest van de machine. De mechanische koppeling moet nogal stevig zijn.

Ik heb zelf wel eens een Arduino gestuurde aandrijving, met stappenmotor, op een verticale tandoverbrenging gezet:
[DIY] Arduino gestuurde focusrail #2
en dan merk je hoe sterk zo'n stappenmotor al trekt/duwt aan de hele constructie.
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/486/31437738662_c2a4ac0bd1_c.jpg
MacroRailProj2-Durst01 by Erik Haak, on Flickr

En je wilt ook geen takkeherrie uit zo'n motor unit horen, als je pasta aan het draaien bent.

De behuizing 3D printen? Hmmm, lijkt me niet stevig genoeg en schoonmaakbestendig (keukengebruik!)

[ Voor 31% gewijzigd door ehtweak op 12-03-2019 11:05 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Is een afgedankte naaimachine niets voor je?

Sterke motor, meestal al voorzien van een poelie waar je eventueel riem/tandriem ketting op kan laten lopen.

Al voorzien van voetpedaal om de snelheid te regelen, heb je gelijk je handen vrij voor pasta :D

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:51

pmeter

Poes!

Zorg wel dat je het veilig uitvoert. Ik denk aan een aan-knop die alleen aan blijft zolang je die indrukt. Dan voorkom je dat de motor blijft lopen terwijl de machine je vingers tot pasta maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zoek op de bekende chinese sites naar een geared motor, heb je een prima motortje met een toerental naar wens. Op dezelfde sites kan je ook een PWM motorregeling vinden.

Anders even op marktplaats voor 10 euro een accuboormachine zoeken met een defecte accu. Dan heb je en een sterke vertragingsmotor en een regeling.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
dudee schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:49:
Je zou even met je 'gekalibreerde hand' kunnen kijken hoeveel kracht het zou kosten? Ik weet niet wat voor hendel je er aan hebt zitten maar als je stevig moet draaien... Dan lijkt 0.3nm mij aardig weinig, ook omdat je de statische weerstand moet overkomen in het begin.
Let trouwens op dat je graag aan de rechterkant van je motorcurve wil zitten omdat je motor anders verbrand en wanneer de opstelling meer koppel vraagt dat je weer dichter naar je optimum efficientie punt gaat (wat gaat resulteren in een groter vermogen, zal je links van dit punt zitten loopt de motor zwaar en gaat die ermee stoppen)

http://lancet.mit.edu/motors/motors3.html
Wikipedia: Koppel (aandrijftechniek)
Ik kan hetgeen ik voel met de hand niet omzetten naar een getal in Nm omdat ik er totaal geen ervaring mee heb.
De rechterkant van de motorcurve: dat is de reden waarom ik in stap B) kies voor een brushless motor.
Hier kan je zien dat er wel een optimaal punt is maar niet zo dramatisch als bij een brushed motor: https://www.iiste.org/Jou...rticle/viewFile/1192/1113
De statische weerstand gaat wel meevallen. Je kan eerst de motor opstarten, hij krijgt het pas 'zwaar' als je er pasta gaat tussen steken :)
ehtweak schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:58:
Ik gebruik zo'n Marcato ook al jaren, zonder motor.

Maar als ik ff online zoek, zie ik dat de kant en klare motor unit ca. 70 euro kost.
Denk niet dat je zelf een passende en goed werkende aandrijfunit voor dat geld kunt maken.

Je hebt een laagtoerige (of gebruik makende van een reductieoverbrenging) hoog koppel motor nodig. Daarnaast moet je een stevige behuizing hebben, precies passend en niet al te groot, waardoor het in de weg zou zitten. Plus b.v. een krachtige stappenmotor o.i.d. en de daarbij behorende aansturing...
Vergis je niet in torderende krachten tussen de motoraandrijving en de rest van de machine. De mechanische koppeling moet nogal stevig zijn.

Ik heb zelf wel eens een Arduino gestuurde aandrijving, met stappenmotor, op een verticale tandoverbrenging gezet:
[DIY] Arduino gestuurde focusrail #2
en dan merk je hoe sterk zo'n stappenmotor al trekt/duwt aan de hele constructie.
[Afbeelding]
MacroRailProj2-Durst01 by Erik Haak, on Flickr

En je wilt ook geen takkeherrie uit zo'n motor unit horen, als je pasta aan het draaien bent.

De behuizing 3D printen? Hmmm, lijkt me niet stevig genoeg en schoonmaakbestendig (keukengebruik!)
De motor die ik link maakte gebruik van een reductieoverbrenging. De behuizing wil ik printen in PETG (voedsel veilig).
Op de reductieoverbrenging van de motor die ik link zitten schroefgaten. Daarmee wil ik hem an de pastamachijne maken.
De 42BYGHM809 motor uit jouw setup heeft een torque van 0.48 Nm. Dat is wel wat meer als de 0.3Nm maar volstaat de 0.3Nm of niet, that's the question ;-)
Of zo'n brushless motor op 6000RPM veel lawaai maakt, weet ik eigenlijk niet.
memphis schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:45:
Zoek op de bekende chinese sites naar een geared motor, heb je een prima motortje met een toerental naar wens. Op dezelfde sites kan je ook een PWM motorregeling vinden.

Anders even op marktplaats voor 10 euro een accuboormachine zoeken met een defecte accu. Dan heb je en een sterke vertragingsmotor en een regeling.
Ik link een geared motor en een PWM in de startpost (Of bedoel je nog iets anders? Ik kom net op hetzelfde uit als ik dat intyp).
De PWM die ik link gaat zeker werken met de motor. Ik vroeg me alleen af of het ook met een goedkopere PWM zou werken die niet speciaal voorzien is voor alle motor kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik ken niet de prestaties van de brushless motoren en weet ook niet of die 2 met elkaar gaan werken maar met de brushed versie kan ik wel zeggen dat de 370 formaat brushed motoren niet de meest sterkste zijn, in jouw geval zou ik liever voor een 550 of misschien wel een 775 formaat motor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 20:33
Hoe lang is de zwengel die bij de machine zit en hoe hard moet je hier op duwen tijdens het pasta maken?

Stel die zwengel is 20cm lang en je moet hier met 5kg aan trekken/duwen om deze tijdens het pasta maken rond te kunnen draaien dan is het koppel gelijk aan 5kg*10*(20cm /100) = 10Nm.

Ik weet niet of mijn aannames een beetje reëel zijn maar volgens mij is die motor een beetje te klein.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
silentkiller schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:03:
[...]

Ik kan hetgeen ik voel met de hand niet omzetten naar een getal in Nm omdat ik er totaal geen ervaring mee heb.
Nogmaals Wikipedia: Koppel (aandrijftechniek)
Je knutselt met eletronica dus het sommetje zal wel goed komen, even de zwengel opmeten en misschien wat met een gewicht lopen knutselen.

F*s=T
F=kracht (ofwel waarmee je op de zwengel drukt)'
s=arm (van zwengel)
T=koppel

Wat hier uit gaat komen is natuurlijk een benadering van de situatie dus doe dit keer 2 als dit je laag lijkt en dan zit je wel veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
Bedankt heren, dat had ik niet begrepen uit jullie vorige posts. Ik ga ermee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Misschien een idee om naar een ruitenwisser motor op de autosloop te kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:04
Misschien een beetje ghetto, maar een goedkope boormachine van de action? Misschien past de spanbek zelfs wel op de huidige as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08 16:21
volgens mij hoef je niet eens moeilijk te doen met een PMW controller hoor. Als even simpel naar een licht dimmer kijkt; die verlaagt/verhoogd alleen het voltage en de lamp gaat hard/zachter branden.
Bij een DC motor kan dat net zo goed. Dus je sluit gewoon DC motortje van 12/24V aan op een transformator en daartussen zet je een draaiknop die het voltage verhoogt of verlaagt.
De zwengel is dat gewoon een asje die in een opening gedrukt moet worden (connectie)? Zo ja, misschien even die maat op meten dan kan je kijken voor een as van de motor die hier direct op kan. Vaak zijn dat maten als 6, 8, 10 mm bijvoorbeeld.

Ik kan me verder niet voorstellen dat je 10 Nm aan koppel moet leveren om pasta door de molen te krijgen, maar ik heb er ook geen ervaring mee :P dus misschien is deze motor iets beter voor je toepassing:
https://www.aliexpress.co...22c13&transAbTest=ae803_4
EDIT: Deze motor heeft een as van 8 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik zie pasta machine(s) aan bv keuken mixers gekoppeld worden, Zolang je niet te dik rolt kost het veel minder kracht ipv gelijk de dunste stand pakken. Je zou ook je boormachine eraan kunnen koppelen,
Er zijn genoeg DIY voorbeelden te vinden op internet

Zelf zou ik de "motor" een los component houden van je "pasta" machine, Dit omdat je met voedsel werkt en smeerolie niet lekker is in je eten. maar dit is aan jezelf.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
Ik heb eens getest met een stukje papier maar ga het van de week testen met pasta.
Het papier had ik zo gevouwen waardoor ik het gevoel kreeg alsof ik er pasta doorduwde.

Het hengeltje is 13 cm en ik moest er +/- 1,3kg aan hangen om hem in beweging te krijgen.
F=m*g -> 1,3kg * 9,81m/s2 = 11,7N
T=F*s -> 11,7N * 0,13m = 1,5 Nm

Het motortje dat @Yorick90 linkt, heeft bij een optimale snelheid van 56RPM een koppel van 1,18Nm -> is wat aan de lage kant.

De zwengel is idd gewoon een asje dat je in de machine moet steken maar het is een "+" vorm.

Ik ga eens goed testen met pasta en zien hoeveel koppel ik nodig heb. Het zwaarste stuk is als je hem er de eerste keer door rolt, een optie is natuurlijk om hem al dun genoeg te rollen met de deegroller zodat de motor het niet te lastig krijgt. Maaaaar het zou natuurlijk fijn zijn als de motor dat kan trekken. Ik denk dat ik dan idd eerder een boormachine/naaimachine/ruitenwisser/.. motor moet :). Eerst eens goed testen dus!

Bij een DC motor het voltage verlagen kan inderdaad door een simpele dimmer ALS het een brushed motor is. Bij een DC brushless motor is dat volgens mij niet mogelijk gezien die een sinus wil (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:25
Ik wou ook nog even zeggen, dit soort projecten zijn over het algemeen niet de moeite waard. Tenminste, niet als het puur om het resultaat gaat.
Het is leuk om te knutselen, maar als je dit soort projecten doet kom je er meestal al vrij snel achter dat het echt niet goedkoper gaat worden als het product uit de winkel.
Je hebt dan uiteindelijk een minder goed product, voor net zo veel, of vaak zelfs meer geld.

Stel je hangt er een boormachine aan, dan is het bijvoorbeeld wel een goedkope oplossing, maar daar zit je toch niet op te wachten?
Ga je het een beetje netjes doen, en 3d printen, zal je er achter komen dat het niet de moeite waard is. Motor en regelaar, 20-30 euro. 3d printen behuizing, geen idee wat dat kost, neem aan wel 20 of meer. Misschien zelfs het dubbele als je behuizing niet in 1x perfect past. (en die kans is best groot) Wat andere onderdeeltjes, 10-20 euro.
Dan ben je er eigenlijk al. En dan heb je iets wat zeker weten niet zo goed is als het kant en klare product.

Zoals ik zei, als je het leuk vind om te knutselen kan het de moeite waard zijn, maar verwacht niet dat de price/performance beter is, om het zo maar even te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

WEBGAMING schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:28:
Ik wou ook nog even zeggen, dit soort projecten zijn over het algemeen niet de moeite waard. Tenminste, niet als het puur om het resultaat gaat.

...rationele overwegingen...

Zoals ik zei, als je het leuk vind om te knutselen kan het de moeite waard zijn, maar verwacht niet dat de price/performance beter is, om het zo maar even te noemen.
Idd! d:)b Zoals ik al eerder zei:
ehtweak in "Pastamachine voorzien van een motor"
voor 70 euro heb je een goed werkende, precies passende motoraandrijving voor deze specifieke pastamachine.

Dat gaat nooit lukken als DIY, voor dat geld en het beoogde resultaat:
makkelijk(er) pasta door je machine draaien!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Met de bovenstaande tweakers eens.

Zijn stiekem verrassend veel dingen die redelijk dicht bij perfect moeten zijn om het te laten werken, zoals:
- Precieze uitlijning van assen (als het gaat wringen/torderen raak je niet alleen heel snel vermogen kwijt, een 3d print krijg je dan ook gemakkelijk kapot (voor 'geleidelijk' delamineren heb je maar weinig kracht nodig).
- Hoeveelheid kracht moet vrij precies kloppen, te weinig en het ding is waardeloos, teveel en je draait zo dingen kapot (niet beperkt tot dingen, mechanieken zijn ook dol op haren, velletjes en vingers).
- Je moet je eigen tijd ook een bedrag geven, je zou in dezelfde tijd ook andere dingen kunnen doen. Projecten ver buiten je kennisgebied vreten tijd (en in mijn ervaring zijn na 10-15 uur kloten niet echt leuk knutselen meer).

Het is natuurlijk compleet je eigen beslissing, maar ik ga niet bouwen waar ik de kennis niet voor heb en voor 70 euro in de winkel ligt, dan pak ik liever een project op wat ik niet zo kan kopen :)

Ontopic:
Je wil niet gaan klooien met de spanning richting de motor verlagen, PWM is niet alleen veel simpeler om te bouwen (en voor een brushless motor toch nodig) je kan ook veel gelijkmatiger het vermogen regelen van een motor.
Bij een constante belasting van de motor is het verschil er niet echt, maar als je variatie in belasting hebt heeft een regeling op spanning de neiging om in te zakken of juist flink te stijgen in toerental als de belasting varieert.

Overweeg sterk om op de motor een flexibele koppeling te zetten zoals bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1O.egaiLrK1Rjy1zdq6ynnpXai/Uxcell-5mm-to-8mm-Flexible-Coupler-Motor-Connector-Joint-4-5-6-6-35-8-10mm.jpg_220x220xz.jpg
https://www.aliexpress.co...5-8-10mm/32959193476.html of
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1KpXEdzgy_uJjSZPxq6ynNpXaN/WALFRONT-Diameter-16mm-20mm-Universal-Coupling-Shaft-Coupling-Motor-Connector-DIY-Steering-Steel-Universal-Joint.jpg_220x220xz.jpg
https://www.aliexpress.co...al-Joint/32848794107.html

(Vast niet de goede maten, zijn gewoon eerste voorbeelden die ik vond)

Die helpen voorkomen dat niet-perfecte montage je spul losbreekt, je ziet er ook op de het plaatje van @ehtweak zitten eerder.
Pagina: 1