Windows op geheugenchips (raar idee?)

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik was eens aan het fantaseren en kreeg een raar idee. Vertel me aub wat je ervan vind!

Het idee:
Stel Microsoft, of wat voor OS-maker dan ook, brengt het OS uit op een soort pci-kaart, alleen dan iets sneller (soort agp dan). Moederbord fabrikanten maken daar een extra slotje voor. Op die insteekkaart zitten geheugen-chips, deels flash, deels ROM, deels RAM, whatever. De "engine" van Windows staat dan niet op de harde-schijf maar op flash-chips. De rest van de pc bijft zoals het nu is.

Voordelen:
-Als je dan Windows koopt, koop je hardware. Microsoft heeft geen last meer van de illegale kopien.
-Het is snel!!! Windows hoeft in feite niet meer geboot te worden. (het staat toch al in het geheugen.
-De belangrijkste bestanden staan geflashed; je kan ze niet verwijderen. Pas als er een update komt kan je hem flashen.

Nadeel:
-Flash-geheugen nog duur!!! (maar in de toekomst?)

Ik weet het, het is een heel raar idee, maar vertel ff serieus wat je ervan vind!

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 00:29

Koelkasten

har har koelkast op je knar

ik heb daar ook eens over na zitten denken ik dacht meer om een CPU te maken met daar in al bepaalde dingen van bijvoorbeeld windows voorgebakken zodat dat allemaal heel snel kon dan

Mhoa als het er is zal het wel niets voor tweakers zijn omdat er te weinig dan aan te passen valt

al is alles te tweaken natuurlijk

Sommige mensen....

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 22:00 schreef Insanepeanut het volgende:

Het idee: = Leuk idee :)

>Voordelen:
>-Als je dan Windows koopt, koop je >hardware. Microsoft heeft geen last meer >van de illegale kopien.

Kopien blijf je houden *D (ook hardware)

>-De belangrijkste bestanden staan >geflashed; je kan ze niet verwijderen. Pas >als er een update komt kan je hem flashen.

Alleen de basic's dan, de rest moet je kunnen veranderen..

>Nadeel:
>-Flash-geheugen nog duur!!! (maar in de >toekomst?)
Ach , als MS het besluit te doen :P dan
kopen ze er toch een Ziljoen van in :)
(inkoop kwartje stuk, verkoop 750,-)

Leuk en dan komt er iemand van MS bij je thuis om hem te activeren :(

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 21:59

Macros

I'm watching...

Je hebt al Linux in je bios.
Maar dat past alleen omdat het zo lekker klein kan zijn.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• maartenst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-04-2023
Ik denk dat het wel kan ja maar dan krijg je een soort nintendo denk ik heeft zo zijn beperkingen denk ik :)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
een hele tijd geleden (toen 1 MB Sipp-jes nog over de 100,-- kostten)
heeft er in de elektuur een ISA-kaart gestaan die zich manifesteerde als 1.44 MB floppy drive, maar dan natuurlijk alles in geheugens.
Het voordeel was dat je volledig diskless kon werken en dat het net ff heel veel sneller was dan een HDD in die tijd laat staan floppy's.
Je zou d'r dus ook van kunnen booten etc.
Het was ook uit veiligheids oogpunt een aardig project, omdat je via een jumper de write-protection aan kon zetten en vrijwel nieman weet wat het is, dus niet veel kan uitrichten.
Lijkt wel iets op je ideetje.
Het probleem is alleen dat een multiboot met bijv. Linux niet gaat, als MS dat product op de markt gaat brengen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Cubix
  • Niet online
Op dinsdag 24 juli 2001 22:27 schreef TD-er het volgende:
Het probleem is alleen dat een multiboot met bijv. Linux niet gaat, als MS dat product op de markt gaat brengen.
Ha, lijkt me geen probleem voor Microsoft! >:)(ik wil dat eigenlijk niet aanmoedigen, maar het zou typisch MS zijn!)

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-08 16:40

Simkin

Bzzzzz

ik heb wel eens gehoord van een ram-disk/kaart die de hardware en andere config opsloeg voor windows.
De eesrte keer start windows normaal op, de keren daarna in slechts enkele tellen

hoe en wat weet ik niet precies

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-08 14:20
is een beetja anders, maar je kan een ram-drive maken (als je heel veel ram hebt, bv 1Gb)
daar laad je dan bij opstarten de hele windows in, en vanaf dan -> pijlsnel >:)

een probleem, de ramdrive soft moet dan al werken voor windows is opgestart, dus het zou in windows moeten zitten

maar met het goedkope geheugen tegenwoordig lijkt het mij nuttig moest m$ een optie maken om meer belangrijke bestanden in het ram te laden (als je der toch genoeg hebt kan je het evengoed gebruiken)

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:19

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vroeger had Commodore dit in hun Amiga PCs zitten. Daar draaide echter geen windows op. Wel een goed idee.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 23:03 schreef catfish het volgende:

(...)

maar met het goedkope geheugen tegenwoordig lijkt het mij nuttig moest m$ een optie maken om meer belangrijke bestanden in het ram te laden (als je der toch genoeg hebt kan je het evengoed gebruiken)
Nou, in NT5 zit al zoietsachtigs: de registry-key "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\LargeSystemCache"! Als je die op 1 zet dan laadt Win2000 veel meer van zijn eigen executables en dll's vast in het geheugen (=veel sneller idd). Glappig... :7 (de Tweaker zet dit natuurlijk aan met zijn bak van meer dan 320 mb geheugen...)

Verwijderd

Helemaal geen gek idee kijk hier maar http://www.tweakers.net/nieuws/17629

In de toekomst zal het heus wel gebeuren. Dan koop je hardware met OS in 1. Begint dan ook wat op Apple te lijken alleen dan nog meer samen gesmolten tot 1 geheel.

Verwijderd

Het OS in het geheugen was tot de PC zijn intrede deed heel normaal. Merken die het lang volgehouden hebben met het OS in ROM waren ATARI, Commodore en Apple (MAC).

Uit mijn ATARI (Mega) ST(E) tijd weet ik nog dat als er vernieywingen in het OS waren je nieuwe ROMmetjes kon kopen die behoorlijk prijzig waren. Maar ook hier is een oplossing voor: Er is hardware en software waarmee je de ROMmetjes kunt uitlezen zodat je nadien het OS weer in EPROMmetjes kunt branden. Als er maar iemand op de club was met een nieuw OS had de rest binnen no time ook een nieuw OS. Het voordeel van een OS in ROM is dat je niet met laadtijden te maken hebt. Het is er domweg... Voorkeuren werden bewaard op een opstartdikette. Als je computer vast liep was er de magische resetknop. Indrukken en opstarten maar weer in no time... Sinds de ATARI ST serie, de COMMODORE AMIGA serie en de eerste MAC serie is er niet zo veel veranderd wat betreft het OS. We kunnen afgezien van het branden en lezen van CD-ROMS en DVD (ROMS) echt niet veel meer dan toen. Wat er nu aan goede software is was er toen ook, alleen in een ander jasje.... We werkten toen met een BBS en FIDO i.p.v. Internet. Internet is dus sindsdien wel een verbetering...

Verwijderd

In de duitse CT van November 1999 stond een project om win9x te laten booten van cdrom.
Dit is gemakkelijk om te zetten naar Ramdisk.

Zelf ben ik op t moment bezig met de GoT NTFAQ-boot-from-lan, en dan via t netwerk opstarten, win.zip downloaden, unpacken naar ramdisk, en naar GUI verder booten...lekker SNEL. t enige waar je dan nog mee zit is t windows register, en lange bestandsnamen (en een tekort aan intern geheugen :+ )

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Lijkt me lastig, want als windows goed crashed kan je dat stukje hardware misschien wel weg doen.... en je moet dat ding dan wel elke maand updaten om de bugs en zo eruit te halen. Moeten ze dus eerst goed leren programeren >:)

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

ja ja nog niemand een goede handheld in zijn handen gehad. bijv. psion :)

Verwijderd

Het geheugen was toen voor de merken die ik aanhaalde niet het probleem. Ze hadden allemaal 256KB tot uiteindelijk 4MB geheugen. Het OS varieerde van 128 KB tot 512KB en werd in het geheugen geladen. 700 tot 800 MB aan geheugen voor het OS zou nu toch niet zo'n probleem zijn? De ROMs vervangen door een CD lijkt me het zelfde als de HD die we nu gebruiken. We moeten een kaart hebben met voldoende (EP)ROM geheugen waar je vanaf kan booten. Een beetje plank kan toch een GB aan geheugen aan? De kosten.... 'k weet niet wat snel (EP)ROM kost.

• itsme
  • Niet online
Een cd is zelfs al rom ... cd-rom !!!

Er wordt ook een en ander door elkaar gehaald geloof ik,

ROM is Read Only Memory
RAM is Random Access Memory

ROM gaat niet verloren bij het Re-Booten en RAM wel.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Verwijderd

Niet dus... Vanaf een CD-ROM ben je toch al gauw een paar minuten laadtijd nodig.... Vanaf ROM (een geheugen chip)wordt het zootje in een fractie van seconden geladen...
Ach, what's in a name: een ROMchip is geen CD-ROM.

Edit: RAM is geen ROM.. Weet ik.. Alleen werd het RAM gebruikt om het ROM gedeelte in opteslaan.... ROM reageert wel erg traaag t.o. RAM.

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 22:57 schreef Simkin het volgende:
ik heb wel eens gehoord van een ram-disk/kaart die de hardware en andere config opsloeg voor windows.
De eesrte keer start windows normaal op, de keren daarna in slechts enkele tellen

hoe en wat weet ik niet precies
Ik denk dat je het Reborn kaartje bedoelt, die wordt veel door Systeem beheerders gebruikt. Als vervelende usertjes gaat zitten kloten op de pc maakt dat niets uit, ff restarten en alles is weer zoals het hoort.

Soort van instant Norton Ghost ofzo.

Correct me if I'm wrong.

Verwijderd

Goed idee. Hadden ze 20 jaar geleden ook al. Sinclair, Commodore, Atari en zo nog wat van die merken.

• itsme
  • Niet online
Nee maar het principe is hetzelfde,
Windows staat op de hardware (cd dus) en is READ ONLY.

Ipv te investeren in chippies kun je dan beter een nieuwe CDrom speler kopen.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Verwijderd

Back to basic.....

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Voor iedereen die veel geld heeft http://www.platypus.net/
Je OS op zo'n schijf (QikDrive), en booten in een paar seconden. Ook je swapfile/partitie kan op zo'n schijfje terecht natuurlijk. Zalig toch :9~

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 22:02 schreef Koelkasten het volgende:
ik heb daar ook eens over na zitten denken ik dacht meer om een CPU te maken met daar in al bepaalde dingen van bijvoorbeeld windows voorgebakken zodat dat allemaal heel snel kon dan

Mhoa als het er is zal het wel niets voor tweakers zijn omdat er te weinig dan aan te passen valt

al is alles te tweaken natuurlijk
Kheb precies hetzelfde idee!
Gewoon een heel basic besturingssysteem ingebakken, en als je mooie XP-achtige omgeving wil hebben moet je dat maar installeren op de hd. Hetzelfde voor programma's onder het besturingssysteem. Maar het grondbeginsel zit al in de chip ingebakken zodat je in principe gelijk al een simpel, degelijk en snel besturingssysteem zonder bullshit hebt. Maar dan zou er ook echt eens goed over nagedacht moeten worden zodat het gewoon foutloos is (moet kunnen, want zonder al die grafische bullshit blijft er maar een klein besturingssysteem over waar weinig fouten in kunnen zitten).

Eigenlijk een soort van MS DOS heb ik voor ogen, maar dan met ondersteuning voor de allernieuwste hardware. En op zich zou het dan ook wel mogelijk moeten zijn om direct programma's en spelletjes te kunnen draaien. Maar voor de vele mensen die liever een grafische interface hebben waarop ze op icoontjes kunnen klikken, is dat als uitbreiding op het besturingssysteem op de hd te installeren. Maar het moet dus niet noodzakelijk zijn om spelletjes ofzo te spelen. Daarvoor moet dat kale besturingssysteem al geschikt zijn.

Maar das slechts mijn toekomstvisie...

• ernst
  • Laatst online: 04-08 16:43
t zal wel tweakeble zijn zelf wat ddr op een plane aan je pc solderen ;) zo niet dan draaien er opeens een heleboel mensen linux denk ik (ik wel in elk geval :)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
Op dinsdag 24 juli 2001 22:18 schreef Macros het volgende:
Je hebt al Linux in je bios.
Maar dat past alleen omdat het zo lekker klein kan zijn.
En dat is domme praat !

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 00:03 schreef bas_konings het volgende:
Nee maar het principe is hetzelfde,
Windows staat op de hardware (cd dus) en is READ ONLY.
het gaat hier niet om rom of ram maar om chip of schijf; eprom-chips zijn veel sneller dan welke cdrom-drive dan ook, dat is het grote voordeel van "os in rom(chip)".

* denkend aan vervlogen tijden met mn opgevoerde atari 16MHz mét cache en 2,5MB ram..

Verwijderd

Punt 1 : Ideetje is niet er orgineel (http://www.microsoft.com/windows/embedded/family/default.asp)

Punt 2 : Hoe wil je systeemupdates en patches installeren? Welke impact op de prestatie heb je als de patches / updates nog ff geladen moeten worden?

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:43
Op dinsdag 24 juli 2001 23:53 schreef bas_konings het volgende:
Een cd is zelfs al rom ... cd-rom !!!

Er wordt ook een en ander door elkaar gehaald geloof ik,

ROM is Read Only Memory
RAM is Random Access Memory

ROM gaat niet verloren bij het Re-Booten en RAM wel.
Wat je zegt klopt wel, maar er werd verder niks door elkaar gehaald hoor.

EPROM kun je flashen
Flash geheugen houdt gegevens vast zonder spannig of whatever

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op dinsdag 24 juli 2001 23:41 schreef nutcase het volgende:
ja ja nog niemand een goede handheld in zijn handen gehad. bijv. psion :)
Ja ik heb een Psion gehad maar die is ook wel eens gecrached liep totaal vast. maar naar een reset deed ie het weer

Verwijderd

met de snelheid waarmee os'en worden uitgebracht lijkt het me vrij onlogisch. Om nog niet te denken aan de verschillende uitvoeringen. Wel zou het in het bedrijfsleven een uitkomst zijn. Omdat bij vervanging van os meestal ook het systeem moet worden vervangen(gebruiksduur van +/- 4 jaar.

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 00:20 schreef WiD het volgende:
Voor iedereen die veel geld heeft http://www.platypus.net/
Je OS op zo'n schijf (QikDrive), en booten in een paar seconden. Ook je swapfile/partitie kan op zo'n schijfje terecht natuurlijk. Zalig toch :9~
Hoevéel geld?
Pagina: 1