Pruza MK3 trilt tijdens printen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-09 12:58
Beste 3d mede printers

ik heb al een paar maand last van dat me nozzle over de print heen trilt. dit beschadigd de print + het maakt een enorm kabaal. Ik heb prusa hier al over benaderd meerdere keren maar nog geen oplossing.

YouTube: Prusa mk3 grinding

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? de first layer is goed, het maakt ook geen verschil of de first layer er nog strakker op gaat of nog losser. het is net of hij de stapjes van de z net te kort doet..

Topic is afgesplitst van OpenSource 3D Printing - Deel 2

[ Voor 8% gewijzigd door SA007 op 09-03-2019 23:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
KevinSetz schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:55:
Beste 3d mede printers

ik heb al een paar maand last van dat me nozzle over de print heen trilt. dit beschadigd de print + het maakt een enorm kabaal. Ik heb prusa hier al over benaderd meerdere keren maar nog geen oplossing.

YouTube: Prusa mk3 grinding

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? de first layer is goed, het maakt ook geen verschil of de first layer er nog strakker op gaat of nog losser. het is net of hij de stapjes van de z net te kort doet..
Daar ben je echt al heel lang mee bezig, ja :o Waarom kies je niet gewoon een andere infill? Eentje waarbij de kop niet steeds over hetzelfde grid hoeft? Of levert het uiteindelijk ook problemen op als je over de perimeters heem moet? Heb je daar al een mini z-hop overwogen en getest?

En wat voor layer height gebruik je? Heb je al eens gekeken of dat de exact optimale height is? Hier kun je hem berekenen. Je moet dan wel wat technische details kennen maar die zijn ook vast wel online te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 09-03-2019 14:06 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
Room42 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:03:
[...]

Daar ben je echt al heel lang mee bezig, ja :o Waarom kies je niet gewoon een andere infill? Eentje waarbij de kop niet steeds over hetzelfde grid hoeft? Of levert het uiteindelijk ook problemen op als je over de perimeters heem moet? Heb je daar al een mini z-hop overwogen en getest?

En wat voor layer height gebruik je? Heb je al eens gekeken of dat de exact optimale height is? Hier kun je hem berekenen. Je moet dan wel wat technische details kennen maar die zijn ook vast wel online te vinden.
Nou had ik hier nooit problemen mee, en een andere infill helpt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
KevinSetz schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:07:
[...]

Nou had ik hier nooit problemen mee, en een andere infill helpt ook niet.
Hoezo 'werkt niet'? Als je rectilinear kiest, maakt hij nog maar een van de twee diagonale bewegingen over dezelfde layer. Maar goed, ik stelde niet voor niks die andere vragen om meer context te krijgen ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
Room42 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:12:
[...]

Hoezo 'werkt niet'? Als je rectilinear kiest, maakt hij nog maar een van de twee diagonale bewegingen over dezelfde layer. Maar goed, ik stelde niet voor niks die andere vragen om meer context te krijgen ;)
met een andere infill raakt hij nog steeds sommige delen van de print. en wordt het slordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:32

MsG

Forumzwerver

En Z-hop al geprobeerd? Is je nozzle niet gewoon te strak geleveld waardoor je de 1e layer te diep legt en bij vervolglagen dus eigenlijk te laag uitkomt? De keren dat ik dit ook had, had ik namelijk gewoon de nozzle te dicht bij het bed geleveld.

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/AbVDV.png

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
MsG schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:49:
En Z-hop al geprobeerd? Is je nozzle niet gewoon te strak geleveld waardoor je de 1e layer te diep legt en bij vervolglagen dus eigenlijk te laag uitkomt? De keren dat ik dit ook had, had ik namelijk gewoon de nozzle te dicht bij het bed geleveld.

[Afbeelding]
nee het maakt verder niet uit hoe me eerste layer ligt, dar is ook zo raar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Edd

@KevinSetz Is je nozzle misschien beschadigd, waardoor dit verdrag wordt vertoond?

-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:49:

[Afbeelding]
Mooi hoe hij consequent slechts één vraag beantwoord en for some reason de z-hop-vraag ontwijkt/negeert. Gaat goed moeilijk zijn je zo te helpen, @KevinSetz! :w

edit:
Open anders gewoon een eigen topic, dan kan dit topic een beetje on-topic blijven. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 09-03-2019 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
Room42 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:13:
[...]

Mooi hoe hij consequent slechts één vraag beantwoord en for some reason de z-hop-vraag ontwijkt/negeert. Gaat goed moeilijk zijn je zo te helpen, @KevinSetz! :w

edit:
Open anders gewoon een eigen topic, dan kan dit topic een beetje on-topic blijven. :)
z-hop maakt niks uit, als hij print schraapt hij gewoon over de vorige laag heen, ook de buitenranden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
KevinSetz schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:18:
[...] z-hop maakt niks uit, als hij print schraapt hij gewoon over de vorige laag heen, ook de buitenranden etc.
Dit is absoluut onmogelijk, wat je hier zegt. :') Je kunt mij niet wijsmaken dat als je de z-hop op 5mm zet hij nog steeds tegen de vorige layer schraapt.

[ Voor 20% gewijzigd door Room42 op 09-03-2019 15:29 . Reden: Kevin, ik geef het op info uit je te trekken. Hopelijk kan en wil iemand anders je helpen ;w ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
Room42 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:26:
[...]

Dit is absoluut onmogelijk, wat je hier zegt. Je kunt mij niet wijsmaken dat als je de z-hop op 5mm zet hij nog steeds tegen de vorige layer schraapt. >:)
toch is het zo, want de nozzle raakt nog steeds de vorige infill van de laatst gelegde layer. en de hele tijd het lijkt er gewoon dat de z as niet 0.2mm omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 20:28
Room42 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:26:
[...]

Dit is absoluut onmogelijk, wat je hier zegt. :') Je kunt mij niet wijsmaken dat als je de z-hop op 5mm zet hij nog steeds tegen de vorige layer schraapt.
Dat klopt natuurlijk niet wat je zegt. Z-hop is alleen maar van belang voor "travel moves" Zodra hij gaat printen doet hij geen Z-hop. Je kunt ook duidelijk op het filmpje horen dat het gebeurd.

Ik heb dit ook wel eens gehad.

@KevinSetz Je kunt vrij makkelijk controleren of de hoogte niet klopt. Gewoon de Z-as omhoog sturen en met een schuifmaat controleren of de Z-as ook echt doet wat je wil. Ik zou stapjes van 0,1mm nemen.

Heb je soms iets aan de instellingen van de printer gewijzigd en wat is je laag hoogte? Sommige laaghoogtes zorgen voor problemen omdat deze mechanisch niet gehaald kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
KevinSetz schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:29:
[...]

met een andere infill raakt hij nog steeds sommige delen van de print. en wordt het slordig.
Combing off en coasting on hielp bij mij wel aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Uit het 3d print topic getrokken, past beter als gescheiden vraagtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
jbhc schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 17:59:
[...]

Dat klopt natuurlijk niet wat je zegt. Z-hop is alleen maar van belang voor "travel moves" Zodra hij gaat printen doet hij geen Z-hop. Je kunt ook duidelijk op het filmpje horen dat het gebeurd.

Ik heb dit ook wel eens gehad.

@KevinSetz Je kunt vrij makkelijk controleren of de hoogte niet klopt. Gewoon de Z-as omhoog sturen en met een schuifmaat controleren of de Z-as ook echt doet wat je wil. Ik zou stapjes van 0,1mm nemen.

Heb je soms iets aan de instellingen van de printer gewijzigd en wat is je laag hoogte? Sommige laaghoogtes zorgen voor problemen omdat deze mechanisch niet gehaald kunnen worden.
Hoe moet ik dit meten met de schuifmaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 20:28
KevinSetz schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:04:
[...]

Hoe moet ik dit meten met de schuifmaat
Sorry, maar als je dat niet weet dan kan ik je niet verder helpen. Dat soort kennis is toch echt wel een vereiste bij het oplossen van problemen aan een 3d printer. Ik zou zeggen zoek eens op hoe je een schuifmaat gebruikt en laat vervolgens de fantasie erop los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
jbhc schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:11:
[...]

Sorry, maar als je dat niet weet dan kan ik je niet verder helpen. Dat soort kennis is toch echt wel een vereiste bij het oplossen van problemen aan een 3d printer. Ik zou zeggen zoek eens op hoe je een schuifmaat gebruikt en laat vervolgens de fantasie erop los.
ik kan aardig met een schuifmaat overweg, maar hoe krijg jij die schuifmaat er onder? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
KevinSetz schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:43:
[...] ik kan aardig met een schuifmaat overweg, maar hoe krijg jij die schuifmaat er onder? |:(
Waarom vraag je dat dan niet meteen? Nu plemp je een simpel zinnetje neer dat je erg lui/ignorant laat lijken. En zoals je ziet raakt de lezer dan onwillig je nog verder te helpen. Je moet wel een beetje je best doen om geholpen te kunnen worden.

... bijvoorbeeld: wie zegt dat die schuifmaat 'er' (wat is er, trouwens) onder moet komen? Je kunt ook een blokje voor afstand gebruiken of de achterkant van de schuifmaat. Maar graag een beetje inzet en volledige informatie, anders komen we er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

En gezien je er al langer mee rondloopt, som in de topicstart eens op wat je al gedaan hebt.

Ik ken de Prusa printers niet, maar bijvoorbeeld eens nieuwere firmware er op zetten, of eens met een geheel andere slicer met basisinstellingen een printje doen. Geeft dat exact dezelfde problematiek?

Ik mis een beetje wat je zelf al hebt gedaan in die tijd, want je loopt hier inderdaad volgens mij al lang mee rond, nu ik het filmpje me herinner.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
MsG schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:52:
En gezien je er al langer mee rondloopt, som in de topicstart eens op wat je al gedaan hebt.

Ik ken de Prusa printers niet, maar bijvoorbeeld eens nieuwere firmware er op zetten, of eens met een geheel andere slicer met basisinstellingen een printje doen. Geeft dat exact dezelfde problematiek?

Ik mis een beetje wat je zelf al hebt gedaan in die tijd, want je loopt hier inderdaad volgens mij al lang mee rond, nu ik het filmpje me herinner.
Ja klopt ik heb al meerdere dingen gedaan. dit is alweer een nieuw filmpje:

Wat ik gedaan heb:
- Nieuwste frimware
- Rebuild de hele printer
- 2x de kop los gehad
- nieuwe Z-assen (heb nu 2 over)
- Paar hard reset gedaan

Ik heb de 2 slic3rs van prusa geprobeerd en geeft het zelfde resultaat.

Want ik bijzonder vindt is dat de first layer echt super perfect gaat en dan gaat hij de volgende laag printen en dan gaat het gelijk mis.

Ik ga de printer morgen nog 1x helemaal uit elkaar halen. en weer in elkaar bouwen. mocht het probleem nog weer voorkomen ga ik het testen of de kop wel echt 0.1mm omhoog gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

En dit probleem begon spontaan? Of heeft de printer nóóit zonder dit euvel geprint? Als dat zo is, is een bepaald hardwaredefect ook niet ondenkbaar.

Wat als je eens met Cura een printje maakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:14

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Zijn de extruder E steps al gecalibreerd?
Dat wordt vaak wel eens vergeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinSetz
Even weer een update van mijn kant.

Ik heb allemaal nieuwe parts besteld bij prusa (3d printed parts) zodat ik kan uitsluiten dat het niet aan de geprinte onderdelen liggen die misschien iets zijn verbogen tijdens de warmte in de ikea lack tafel.

Ik zal ongeveer over 4 week de parts kunnen ontvangen dus het duurt nog even. hier ga ik op wachten en daarna gaan we weer verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-09 19:06
KevinSetz schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:37:
Even weer een update van mijn kant.

Ik heb allemaal nieuwe parts besteld bij prusa (3d printed parts) zodat ik kan uitsluiten dat het niet aan de geprinte onderdelen liggen die misschien iets zijn verbogen tijdens de warmte in de ikea lack tafel.

Ik zal ongeveer over 4 week de parts kunnen ontvangen dus het duurt nog even. hier ga ik op wachten en daarna gaan we weer verder
De bovenstaande vraag of je je E steps al gekalibreerd hebt beantwoord je niet. Jouw probleem klinkt bij mij heel erg als over-extrusion. Dan krijg je het probleem dat de nozzle over het plastic gaat schrapen en daarbij veel geluid maakt.

Heb je de E steps al gekalibreerd en heb je ook een extrusion multiplier calibratie uitgevoerd? Zonder dit gedaan te hebben is het geld weg gooien aan nieuwe onderdelen. Ik durf te wedden dat de printer mechanisch prima in orde is en dit gewoon een fout in de instellingen en/of calibratie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Je beantwoord de hele tijd de vragen niet Kevin. Heb je bijvoorbeeld inmiddels al eens met Cura geprint zodat je de slicer eens uitsluit? Waarom eerst allerlei spullen kopen om dat soort dingen uit te sluiten. Het verbuigen van frames of het bed kan je toch ook met huis-tuin-en-keuken tools meten?

Vul ook de topicstart eens aan met de dingen die je hebt gedaan. Nu is het een beetje 1 richtingsverkeer.

[ Voor 15% gewijzigd door MsG op 14-03-2019 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
Hatsjoe schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:05:
[...]

De bovenstaande vraag of je je E steps al gekalibreerd hebt beantwoord je niet. Jouw probleem klinkt bij mij heel erg als over-extrusion. Dan krijg je het probleem dat de nozzle over het plastic gaat schrapen en daarbij veel geluid maakt.

Heb je de E steps al gekalibreerd en heb je ook een extrusion multiplier calibratie uitgevoerd? Zonder dit gedaan te hebben is het geld weg gooien aan nieuwe onderdelen. Ik durf te wedden dat de printer mechanisch prima in orde is en dit gewoon een fout in de instellingen en/of calibratie is.
Bedankt, ik ga dit doen zodra mijn parts binnen zijn. en ga uitzoeken hoe ik dat moet doen. _/-\o_

Helden jullie allemaal alvast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-09 19:06
KevinSetz schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 20:13:
[...]

Bedankt, ik ga dit doen zodra mijn parts binnen zijn. en ga uitzoeken hoe ik dat moet doen. _/-\o_

Helden jullie allemaal alvast
Waarom 4 weken wachten als je het nu ook al kan doen? 8)7

http://3daddict.com/3d-printer-extruder-calibration-steps/
https://mattshub.com/2017/04/19/extruder-calibration/
https://www.thingiverse.com/thing:1622868

Als dit het probleem blijkt te zijn dan kan je je order nog annuleren en wat geld besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Yo, laat hem lekker doen. Ieder zijn manier.
Hij kickt het topic wel als het zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:39
Als je over de vorige laag heen schraapt lijkt het er op dat je Z niet klopt in verhouding met wat de slicer verwacht. Zeker omdat je aangeeft dat hij het bij infill en de wanden doet. Je zou een kalibratie kubus kunnen printen en kijken hoe hoog die wordt. Afstellen gaat op een andere manier google maar eens.

Xiaomi 13T Pro

Pagina: 1