Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-08 22:54
Goede dag, ik wil een Panasonic 7kw monoblock warmtepomp gaan aanschaffen, beneden heb ik vloerverwarming, maar boven nog van die dubbele radiatoren.

Moeten deze radiatoren vervangen worden, of is hier een andere optie voor?

Ik heb sins begin januari de cv aanvoer temp op 35 graden staan, en beneden blijft hij netjes op de 21 graden. boven is het ook niet koud, en staan de radiatoren op standje 1 (van 6) open, en kamers zijn behagelijk.

Mijn vraag is dus of het nodig is deze radiatoren te vervangen voor andere types als de cv ketel eruit gaat, en alles via de warmtepomp draait.

linkjes van radiatoren en berekeningen om juiste radiator te vinden zijn welkom.

ik wil dus met de warmtepomp ook ltv gaan verwarmen met ca 35 graden aanvoer temp.

Alle reacties

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:53
Als je het met 35 graden warm kan houden lekker de bestaande radiatoren laten hangen boven. Vervangen kan altijd nog naderhand als je het te koud vind.

Zelf heb ik ook een warmtepomp met vloerverwarming op de begane grond en nog de originele radiatoren op de verdieping.

LTV radiatoren met ventilators zullen wel beter werken, maar als je het verwarmings vermogen niet nodig hebt hoef je het niet te vervangen voor een goede werking van je warmtepomp.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BjornKoster1989 Heb je al de relevante topics over "L/W wp" en specifiek over "Panasonic mono H" geraadpleegd?
Ook over (gebooste) LTV is er een specifiek topic.
Ik ga er van uit dat je de 7kW juist gedimensioneerd hebt (alleen voor cv).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• BjornKoster1989
dunklefaser schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:23:
@BjornKoster1989 Heb je al de relevante topics over "L/W wp" en specifiek over "Panasonic mono H" geraadpleegd?
Ook over (gebooste) LTV is er een specifiek topic.
Ik ga er van uit dat je de 7kW juist gedimensioneerd hebt (alleen voor cv).
Goede dag, ik ben al dagen aan het lezen, maar die topics zijn veel te groot om er info uit te halen.

Vandaar dat ik een vraag plaats. Ik wil de spullen gaan bestellen, dus vandaar.

Ik zit te denken om me lompe radiatoren te vervangen voor eco radiatoren:

https://www.vakhandeljans...3PPQboEAQYAiABEgJpL_D_BwE

Kan dit prima icm panasonic wp?

• BjornKoster1989
Erwin_83 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:58:
Als je het met 35 graden warm kan houden lekker de bestaande radiatoren laten hangen boven. Vervangen kan altijd nog naderhand als je het te koud vind.

Zelf heb ik ook een warmtepomp met vloerverwarming op de begane grond en nog de originele radiatoren op de verdieping.

LTV radiatoren met ventilators zullen wel beter werken, maar als je het verwarmings vermogen niet nodig hebt hoef je het niet te vervangen voor een goede werking van je warmtepomp.
Heb jij je huidige cv leidingwerk wel vervangen voor 28mm pijp icm de flow.

Hoelang draai jij je systeem al zo, al strenge vorst meegemaakt met je systeem?

• Erwin_83
Van de warmtepomp naar de vloerverwarming ligt een nieuwe buis, ik dacht 32 mm uponor. De rest van het huis is nog origineel.

Systeem draaid vanaf eind november 2017 en nog niet koud gehad in huis. Ik heb een 10 kw warmtepomp (insclusief sww) en nog niet alles extra geïsoleerd. Thermostaat staat constant op 20 of 21 graden. Nachtverlaging doe ik niet aan.

Betreft die radiatoren uit de link moet je maar eens in verdiepen of dat echt werkt met lage temperaturen. Bij andere LTV radiatoren werken ze vaak met ventilators. Met beide heb ik overigens geen ervaring.

[ Voor 9% gewijzigd door Erwin_83 op 06-03-2019 19:43 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BjornKoster1989 Ik dacht dat je de 7 kW al correct gedimensioneerd had a.d.h.v. bekende
verbruiksdata. En 28 mm leidingwerk heb je voor 7 kW met de gebruikelijke ΔT eigenlijk niet nodig, misschien voor de gemoedsrust vanaf de wp tot de eerste splitsing. - Dit is tenminste de ervaring van verschillende mensen, dus ook van @Erwin_83

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• BjornKoster1989
Erwin_83 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:42:
Van de warmtepomp naar de vloerverwarming ligt een nieuwe buis, ik dacht 32 mm uponor. De rest van het huis is nog origineel.

Systeem draaid vanaf eind november 2017 en nog niet koud gehad in huis. Ik heb een 10 kw warmtepomp (insclusief sww) en nog niet alles extra geïsoleerd. Thermostaat staat constant op 20 of 21 graden. Nachtverlaging doe ik niet aan.

Betreft die radiatoren uit de link moet je maar eens in verdiepen of dat echt werkt met lage temperaturen. Bij andere LTV radiatoren werken ze vaak met ventilators. Met beide heb ik overigens geen ervaring.
Ik heb geen sww nodig, dat gaat via een Atlantic explorer 3 200 liter warmtepompboiler. Zo hoeft de warmtepomp voor cv zomers niet te draaien en zou ik hem nog kunnen gebruiken het huis te koelen.

Eco radiatoren wou ik eventueel plaatsen, om zo de roestige (roestwater) radiatoren te vervangen.

• BjornKoster1989
dunklefaser schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:47:
@BjornKoster1989 Ik dacht dat je de 7 kW al correct gedimensioneerd had a.d.h.v. bekende
verbruiksdata. En 28 mm leidingwerk heb je voor 7 kW met de gebruikelijke ΔT eigenlijk niet nodig, misschien voor de gemoedsrust vanaf de wp tot de eerste splitsing. - Dit is tenminste de ervaring van verschillende mensen, dus ook van @Erwin_83
Gasverbruik inc sww voor douchen is ca 1300m3 per jaar. Als je de berekening doe van 1300*8/1560 kom ik uit op 6,6kw warmtepomp. Als ik me gas van sww eraf haal kom ik op een 5.12kw uit. Met beetje extra lijkt 7kw de beste keuze.

Wat is jou mening hierover?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BjornKoster1989 Bij roestpartikelen: Niet vergeten een passend magnetiet filter te (laten) installeren (FERNOX F1, caleffi o.i.d.) - Dit wordt vaak verplicht gesteld door de wp-producent.
7 kW lijkt me trouwens toereikend, zeker als je in toekomst nog wat extra isoleert.

• BjornKoster1989
dunklefaser schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:08:
@BjornKoster1989 Bij roestpartikelen: Niet vergeten een passend magnetiet filter te (laten) installeren (FERNOX F1, caleffi o.i.d.) - Dit wordt vaak verplicht gesteld door de wp-producent.
7 kW lijkt me trouwens toereikend, zeker als je in toekomst nog wat extra isoleerd.
Bedankt voor dat magneetfilter. Waar plaats je die het beste?

Hoeveel liter drukvat heb je nodig voor een WP?

Thanks voor je hulp

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BjornKoster1989 Omdat je de wp wilt beschermen komt zo'n filter natuurlijk altijd in de retour kort voor de wp. Het (bestaande) drukvat voor een normale cv installatie is ruim voldoende (kleinere temperatuurverschillen bij wp), de Panasonic mono's hebben voor zover ik weet al een (klein) verwarmd drukvat ingebouwd. Als je specifieke vragen kwijt wilt zou ik deze in de genoemde topics stellen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En hier ook wat tips
http://aquarea.smallsolut...tle=Installationsmaterial
En shoppen maar:
https://www.pumpendiscoun...71-Heizungsarmaturen.html

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-03-2019 20:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Erwin_83
dunklefaser schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:47:
De 32mm leiding is bij mij van de warmtepomp naar de verdeler van de vloerverwarming. Naar de radiatoren is nog origineel vanuit de bouw (30 jaar geleden)

Pagina: 1