Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiriusMedia
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-03-2024
Mijn vraag
C schijf blijkt inmiddels te klein

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geen idee.
Mijn SSD is helemaal vol, met W10 en software. Er staat een legale W10 versie op die ik uiteraard niet als hardcopy heb. Ik moet helaas overgaan tot aanschaf van een 512 GB SSD. Maar wat is wijsheid? Mijn software loopt prima en als ik alles opnieuw moet installeren ben ik weer even bezig.

Die het weet mag het zeggen. Is het maken van een Image een oplossing?En zo ja, hoe doe ik dat en met welke software?

Will

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-10 11:44

MsG

Forumzwerver

Hoe groot is je huidige SSD? Je kan prima de huidige SSD 1 op 1 klonen waardoor je zonder enig softwarematig werk (los van het klonen zelf) weer verder kunt. Maar vaak kan je ook nog wel ruimte winnen door bijvoorbeeld eens goed te kijken bij schijf opruiming.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiriusMedia
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-03-2024
Ik heb nog 200 mb. Opruiming is al gedaan. Alle overtollige ballast staat al op een back up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-10 16:44

Soggney

Zeekomkommer

Heb je nog een 2de schijf? verplaats anders jouw user folders (niet %appdata% maar documents/downloads/... naar daar (rechtsklik op folder, tab locatie)
Daar kan je wel eens een aantal gigabytes mee winnen

[ Voor 1% gewijzigd door Soggney op 06-03-2019 09:17 . Reden: (terrabytes -> gigabytges ) ]

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lees even Windows 10: Waar is mijn schijfruimte

200MB is sowieso funest voor de performance van je machine.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

(Offline) klonen kan, er zijn vele gratis en betaalde tools voor. Ik gebruik zelf Acronis, maar gratis Clonezilla is prima. Loop wat oude topics of Google hits langs als je wat opties wilt, vraag bij twijfel gerust naar concrete zaken.

Vanaf nul opnieuw installeren kan vaak ook een frisse wind zijn. Na natuurlijk backups gemaakt te hebben van alles dat nodig is. Ik maak zelf ook (!) altijd voor de zekerheid een volledig image. Met any tool dat dat goed kan. DVD van Windows hoeft niet, de installatie kan je van Microsoft downloaden en op USB stick zetten icm je bestaande key. (De key is zo nodig ook via een tool op te vragen, al bestaat de kans dat Windows de key al herkent "uit het BIOS". Zolang alleen de SSD wordt vervangen dan).

En 200MB is inderdaad onbruikbaar weinig.Wat @MAX3400 in dat andere topic zegt kan idd al helpen. Ook dan geldt: eerst backup, dan pas majeure wijzigingen doorvoeren ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:30

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Tweede SSD kopen, en naast je eerste SSD in je pc zetten. Grote programma's en games en andere grote zaken naar je tweede SSD verplaatsen, zodat je alleen Windows en wat kleinere zaken op je eerste SSD houdt. Klaar.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

SiriusMedia schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 08:53:
Ik heb nog 200 mb. Opruiming is al gedaan. Alle overtollige ballast staat al op een back up
Windows geeft met enige regelmaat aan dat je schijf liefde meer ruimte nodig heeft. Als je nu (bij 200MB vrije ruimte) pas actie onderneemt, dan heb je óf een vreselijk kleine schijf (want bovengenoemde waarschuwing komt op basis van een percentage) óf je bent wat aan de late kant met het ondernemen van je acties.

De vraag die je nog niet hebt beantwoord, is "wat is de grootte van je harde schijf?" Want als het een schijf is van 1TB, waar je ook al je muziek op hebt staan die je probeert te streamen, dan is er een andere oplossing aan te dragen, dan wanneer je probleem op een netbookje speelt waar een paar GB aan diskruimte in gesoldeerd zit zonder upgrade-mogelijkheden...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 23:12
Kan ook nog zijn dat je zeer grote log files hebt(bepaalde storingen maken de log files aan), google hier op waar die kunnen staan.

Software verwijderen die je niet meer gebruikt.

Grote temp files schoon maken.

Programma installeren die de grote mappen laat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Stokoud tooltje, maar daardoor lekker klein en werkt nog prima: Spacemonger
Hiermee krijg je inzicht in waar je schijfruimte nu aan op gaat.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:23
MadMarky schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:25:
Toevoeging hierop: Spacemonger dien je wel als Administrator uit te voeren, anders laat hij mogelijk niet alles zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
MadMarky schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:25:
Dat is inderdaad oud. Zou WinDirStat tegenwoordig geen beter alternatief zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-10 11:44

MsG

Forumzwerver

SiriusMedia schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 08:53:
Nog steeds geen antwoord op hoe groot je SSD is.

Schijfopruiming heeft wat onderdelen die wat dieper liggen.

Ga eens naar: Computer -> Rechtermuisknop op C:\ -> Eigenschappen -> Dan de knop Schijfopruiming op tabblad Algemeen -> Dan even wachten op de popup. Dan zie je onderaan Systeembestanden opschonen. Daar vind je vaak een stuk meer overtollige GB's.

En ga eens naar Computer en plak dan eens de locatie: %temp%

Soms zit daar ook veel data die weg kan maar zich heeft genesteld.

[ Voor 10% gewijzigd door MsG op 06-03-2019 11:55 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-10 17:04

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Er zijn 2 verschillende dingen.

1) Als je niet wil/kan opruimen, kun je een grotere SSD kopen. Die zet je erbij, en dan zijn er genoeg programma's die in windows zelf een 1-1 copie kunnen maken van je huidige SSD naar je nieuwe. --> ruimteprobleem opgelost

2) Er is best vaak toch nog veel meer rotzoo weg te gooien op een C: schijf. Spacesniffer / Spacemonger zijn daar ideale programma;'s voor.

Succes met kiezen wat je wil, maar je hoeft dus Windows echt niet opnieuw te installeren als je dat niet wilt.

EDIT: Het is wel handig als je wat meer informatie geeft, zoals meer mensen vragen. Hoe groot is bijvoorbeeld je huidige SSD / C: schijf?

[ Voor 12% gewijzigd door Sparhawk op 06-03-2019 12:02 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:40

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Nog twee dingen die vaak veel ruimte innemen: pagefile en hibernation file. Als je je computer nooit in standby zet maar gewoon netjes uitzet kan je hibernation uitzetten. Als je voldoende werkgeheugen hebt, kan je pagefile heel klein zijn of zelfs uitgezet worden (al kan je dan wat onverwachte effecten krijgen).

Een andere is de downloadmap van windows update (c:\windows\softwaredistribution\download). Via het opruimen van je C:-schijf via schijfopruiming - schoon systeembestanden op zou deze map geleegd moeten worden volgens mij, maar anders kan je die handmatig legen als je de windows update service tijdelijk stopt. Zie uitleg op Microsoft pagina

[ Voor 52% gewijzigd door gwystyl op 06-03-2019 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:33

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

MsG schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:54:
[...]

Nog steeds geen antwoord op hoe groot je SSD is.

Schijfopruiming heeft wat onderdelen die wat dieper liggen.

Ga eens naar: Computer -> Rechtermuisknop op C:\ -> Eigenschappen -> Dan de knop Schijfopruiming op tabblad Algemeen -> Dan even wachten op de popup. Dan zie je onderaan Systeembestanden opschonen. Daar vind je vaak een stuk meer overtollige GB's.

En ga eens naar Computer en plak dan eens de locatie: %temp%

Soms zit daar ook veel data die weg kan maar zich heeft genesteld.
Het kan zelfs zo zijn dat je daar een Vorige versie van Windows terugvindt, als je recent een update gehad hebt. Die neemt ook tientallen GB's in bezit. Maar anders verdwijnt die toch na een maand ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 09-03-2019 08:39 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
SiriusMedia schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 08:50:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geen idee.
Dat inspireert zelden tot hulp van anderen. :)

Maar goed, doe eens een paar voor de hand liggende dingen:

1) Wis je restore-points (als je het kleine risico aanvaardbaar vindt);

2) Doe eens een disk-cleanup (right-click -> Properties op je C schijf). En clean dan vooral 'Previous Windows installations' (ben de preciese term even vergeten); dat kan tientallen Gigabytes schelen!

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:54

Tomatoman

Fulltime prutser

@SiriusMedia:
De vraag is al meerdere keren gesteld: hoe groot is je C-schijf?

Als je bij de lijst geïnstalleere programma’s kijkt, kun je zien welke software de meeste ruimte inneemt. Wat zijn de grootste softwarepakketten die je gebruikt? En hoeveel ruimte nemen films, muziek, foto’s, gedownloade bestanden en andere documenten in je Windows user account in? Kijk eens naar de omvang deze mappen - grote kans dat je hier flink wat ruimte aan kwijt bent. Geen probleem, want ik las dat je een NAS hebt. Verreweg de meeste inhoud van deze mappen kun je daar probleemloos heen verplaatsen.

Wat een flinke hoeveelheid ruimte kan innemen, is als je met iTunes reservekopieën van een telefoon of iPad maakt op je eigen pc in plaats van in de iCoud - het kan zomaar om tientallen gigabytes gaan.

En tot slot nog een tip die met bekeefdheid te maken heeft :). Als je een topic opent om een vraag te stellen, is het wel zo netjes om met enige regelmaat terug te komen in het topic om te reageren. Als je een vraagt stelt waar 15+ reacties op komen, is het voor de mensen die met je meedenken niet erg motiverend als je dagenlang niet de eens moeite neemt om hun reacties te lezen.

[ Voor 19% gewijzigd door Tomatoman op 11-03-2019 08:28 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Pagina: 1