Windows 10: Waar is mijn schijfruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 21:22
Ik heb een aantal weken geleden een clean install van Windows 10 gedaan. Ik heb dit op een 128 GB SSD geinstalleerd. Daarnaast nog wat software: Lightroom en FL Studio. Voor de rest heb ik niks op deze schijf geinstalleerd.

Nu valt het mij op dat ik elke keer minder schijfruimte beschikbaar heb, ik kan mijn vinger er niet op leggen. Ook is het raar dat Windows aangeeft dat ik nog maar 32 GB beschikbaar heb terwijl (als ik zelf alle mappen op grootte check) ik zelf uitkom op dat ik nog 54 GB beschikbaar moet hebben. Waar is die overige 22 GB gebleven? Hierbij een overzichtje:
C:\
Windows 2,89 GB
Program Files (x86) 42,2 GB
Program Files 2,96 GB
Program data 1,95 GB
Gebruikers 14 GB

Capaciteit 118 GB
Beschikbaar als ik zelf tel 54 GB
Beschikbaar volgens windows 32,3 GB

Kwijt 21,7 GB

Kan iemand mij vertellen waar dit aan zou kunnen liggen?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:50
Windows zelf zet ook onderandere zijn pagefile op de c schijf, en die moet je ook nog even mee tellen. Die is alleen standaard verborgen.

Probeer anders het programma "winstatdir", daar vindt je zo "verloren" schijfruimte mee terug ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Op je C disk staan ook zaken als pagefile.sys en hyberfil.sys Hoe groot zijn die? Kijk ook eens met een stukje software als windirstat of een variant.

Verder wat geeft de disk Cleanup met systemfiles aan wat hij kan opruimen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Windows is no way 2.89GB maar als je die telling doet zonder "administrative permissions" wordt bijna de hele Windows-directory niet meegenomen voor je.

Afhankelijk hoe oud je installatie is en hoeveel shared DLL's je gebruikt; Windows is minstens 15GB en kan rustig richting de 30GB lopen.

/edit: download even https://www.jam-software.com/treesize_free/ , installeer, voer uit als administrator (wordt waarschijnlijk vanzelf om gevraagd) en scan je hele C-schijf.

[ Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 04-03-2019 20:36 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:00

MsG

Forumzwerver

En als je recent nog een grote update hebt geïnstalleerd (de Oktober-update werd hier bij mij net pas gepusht) heb je ruimte-technisch een tweede Windows 10-installatie er naast qua grootte. Met schijfopruiming kan je die ruimte ook weer claimen.

128GB is anno 2019 ook wel echt de ondergrens van werkbaar als je 't mij vraagt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 21:22
Windirstat geeft inderdaad een wat duidelijker beeld. Windows neemt inderdaad 18 GB in beslag ipv 2.89 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MsG schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:40:
En als je recent nog een grote update hebt geïnstalleerd (de Oktober-update werd hier bij mij net pas gepusht) heb je ruimte-technisch een tweede Windows 10-installatie er naast qua grootte. Met schijfopruiming kan je die ruimte ook weer claimen.
code:
1
dism /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

Dit helpt ook wel maar dan moet je wel realiseren dat je Windows "volledig" plat slaat. Je kan dan niet meer terug naar een vorige update deinstalleren. Alle updates die zijn binnengekomen tussen Windows installeren en uitvoeren commando, worden helemaal samengevoegd, uit elkaar getrokken, etc.
128GB is anno 2019 ook wel echt de ondergrens van werkbaar als je 't mij vraagt.
offtopic:
Mijn posts zijn vast terug te vinden; ik heb minder dan 50GB SSD in gebruik op een installatie sinds day 1 van Windows 10 retail met 0 herinstallaties

Nogal wiedes is 128GB weinig als je als user minstens 40GB in %programfiles% mikt en ook nog eens 20GB in je userprofiles. :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:00

MsG

Forumzwerver

Ik heb ook een hobbybob-laptop met 64GB, en daar installeer ik verder niks op. Dan werkt het opzich nog wel En heb Zo'n transformer ding gehad met 32GB, die laatste was echt irritant krap. Tuurlijk kan het wel als je er een sport van maakt. Maar voor normaal gebruik zonder gedoe en mèt functionaliteit als hibernation (systeemimage op de hardeschijf, dus laptop ècht uit) wordt het al gauw krap.

Het wordt tijd dat Windows zich eens officiëel inricht op een kleine systeembasis (de SSD) met de data op een andere locatie. Nu moet je handmatig al die Userfolders nog verplaatsen, en blijft je gebruikersprofiel op het hoofdniveau wel gewoon op C:\. Heb ooit eens een installatie gedraaid die met registertweaks volledig op een extern userprofile draaide. Maar dan heb je alsnog weer van die hobbybob-programmatuur die dan hardcoded naar C:\Users\ schrijft in plaats van de officiële systeemvariabelen aanspreekt :F

Op m'n hoofdPC de boel gewoon maar eens definitief opgelost enkele jaren geleden met een 500GB SSD, waardoor ik er weinig omkijken meer naar heb (alle Muziek/Documenten/Films/etc. submappen wel op officiële wijze verplaats naar een HDD, maar profiel zelf gewoon op C).

[ Voor 12% gewijzigd door MsG op 04-03-2019 20:50 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:39

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

128 GB is echt gruwelijk weinig. Mijn moeder heeft pas een laptop (HP Pavallion) gekocht, maar voor haar doeleinden om te surfen, text verwerken en mails binnenhalen is het voldoende. Momenteel is er nog iets van 50 of 60 GB beschikbaar. Maar ik vrees dat ik regelmatig wel even opruiming moet houden.

Op mijn eigen pc staat de riedel met userfiles op mijn 3TB HDD. En mijn software op mijn 256 GB SSD. :)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Pagina: 1