Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazymm
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-06 16:17
Goedemorgen allemaal,

Ik heb wat materiaal, idee maar nog geen besluit 8)7
Ik heb een virtualisatie machine en een nas nodig. Liefst Xpenology DSM 918+ 1.04b

Hardware tot beschikking:
Laptop met i5 4310U
2 x 2 TB USB HDD

Complicaties bij verschillende setups:
1. Proxmox + vm Xpenology + raid 1 -> ZFS Spool
- Te veel geknutsel Proxmox als je het naar wens wilt hebben.
- Defecte hdd moeilijk te vervangen, te veel poes pas.
- Bij elke start, moet ik herstel van mijn disken uitvoeren via DSM. (Duurt een paar seconden)

2. Esxi 6.7U1 + vm Xpenology + raid 1 (vmdk)
- Defecte hdd vervangen, geen idee hoe nog.

3. Xpenology (BareMetal) + USB raid 1
- Shutdown via DSM werkt niet
- Shutdown + Shutdown button via DSM werkt niet

Algemene complicaties:
- Losse USB disks hangen er los bij...
- Voor alleen Xpenology op de laptop is het niet echt zuinig. Tot nu volle load 28/29 Watt.
- Elke opstart, handmatig de laptop op "Unobtrusive mode" zetten, om de scherm uit te krijgen. Scheelt een hele Watt.
- Hoe te controleren of de zuinige modes aan staat?

Ow wie heeft raad met dit geknutsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 18:53

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Qua hardware heb je het jezelf wel moeilijk gemaakt. Een desktop is een stuk eenvoudiger:
Pak iets als een i3 8100 en verlaag de clocks/voltage, boot/datastore NVMe, Intel controller in passthrough met SATA disks en het geeft een veel beter eindresultaat.

1) USB disks is gewoon geen goede oplossing.
2) VMDK is niet ideaal (geen standby, etc).
3) Een laptop is gewoon geen goed formaat voor een NAS.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazymm
Bedankt voor de response:
Hardware: USB is zo omgetoverd tot sata disks

Zelf dacht ik aan een Intel j5005 cpu mobo of Odroid HC2 twee stuks?

Puur voor file sharing, dus dan zou ik onboard video liefst willen uitschakelen. Alleen hoe, zodat de TDP niet omhoog gaat voor de video gedeelte?

Stel onboard video Hardware decoding: zou leuk zijn mits eenvoudig setup dat ik elke media via een media player software bijv. kodi of iets anders kan afspelen.

Wat is de beste aanpak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
We hebben daar een heel mooi topic voor: Het grote zuinige server topic - deel 2. Zou zelf niet voor een Odroid of Pi gaan. Dat kan wel, maar gaat niet lekker werken op lange termijn.
Zeker als je kodi oid nog wil gaan gebruiken. Maar dan zou ik eerder de client side er voor zorgen dat die kan decoden waar nodig of het gewoon af kan spelen.

Er zijn qua hardware genoeg opties. Je kunt voor vrij weinig geld gewoon iets kiezen en je hoeft ook geen high-end CPU te hebben en veel geheugen.

Ik zou ook afstappen van de USB schijven.
Daarnaast is het de vraag hoe groot je het gebeuren zou willen hebben. Ikzelf ben voor een itx systeem gegaan omdat hij in de meterkast komt. Dan heb ik 8GB gekozen, een M.2 SSD en een mobo met 6xSATA en een i5-8400 omdat het kan en ik 4k transcoding als optie wil hebben. Daarnaast qua verbruik maakte het niet veel meer uit.

Voor jou zou ik zeggen, beslis hoeveel SATA aansluitingen je nodig gaat hebben, daarnaast welk formaat. Dus mITX, uATX of ATX. Qua OS kun je ook prima een ÜSB stick gebruiken, maar het is maar wat je zelf wilt. Daarnaast verwacht ik dat je met 1 DIMM van 4GB ook meer dan genoeg hebt voor filesharing.

In dat topic staan wat builds welke mensen in gebruik hebben. Dus daar is genoeg qua opties te vinden.

Even zelf wat uitgezocht.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 71,-€ 71,-
1MSI H310I Pro€ 77,50€ 77,50
1Crucial CT4G4DFS824A€ 24,41€ 24,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 172,91

De j5005 is ook een oplossing, maar verwacht dat bovenstaande niet perse onzuiniger/duurder is dan dat.

[ Voor 79% gewijzigd door Arunia op 06-03-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

De performance is gewoon erg laag van een j5005 en een niet Atom CPU is gewoon ook erg zuinig idle.
7zip j5005:420s, idle 10,8Watt (volledig systeem met alleen een SSD)
7zip 8100:175s, idle: 1Watt (alleen CPU).

Het enige bord wat ik kan vinden met de j5005 is vrij prijzig, zeker in vergelijking met een Pentium G + bord, ook zit er een Realtek NIC op, niet ideaal.

Transcoding is een optie, maar waarom neem je dan niet gewoon een player die alles kan afspelen, zoals een NVIDIA Shield TV? Baremetal kun je het zo gebruiken, maar onder ESXi heb je een tweede videokaart nodig.
ARM based HC2 is erg beperk qua wat je er mee kunt, virtualisatie van x86 kun je wel vergeten.

Alles wat je uit geeft aan wat geen goede oplossing geeft is ook geld over de balk.

[ Voor 41% gewijzigd door |sWORDs| op 06-03-2019 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazymm
Het is meer de combinatie van software met hardware:

Goede punten allemaal, die topic bevat niet of bewust niet arm devices?

Hardware Decoden: Kan ik inderdaad aan een media player overlaten, vanwege alle videoformaten die wel eens veranderen.

Virtualisation: Kan ik aan mijn huidige laptop overlaten, met ESXI.

Wat ik wil is een goede NAS oplossing:
- Snelste mogelijk data overdracht NFS of wat er beter is? Thuis heb ik alles op CAT6 GB kabels en apparatuur.
- Raid 1, monkeyproof hdd swappen wanneer er 1 defect is.
- OS: Makkelijk te backuppen is, bijvoorbeeld alleen de "gebruikte" sectors.
- OS: Xpenology zou ideaal, zijn voor het gemak van alle toeters en bellen.
- VPN via GUI gemakkelijk in te stellen.

Wat ik dus nodig heb is:
- Een nieuwe build, iets met 2 netwerk poorten (balanceren van de netwerk data)
- Uiteraard een case: - Gemakkelijk weg te zetten is bij de modem in de meterkast. (El Cheapo).
- Met hot swappele bays of losse bays kopen. Maar welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

crazymm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:37:
- Snelste mogelijk data overdracht NFS of wat er beter is? Thuis heb ik alles op CAT6 GB kabels en apparatuur.
Maakt weinig uit, SMB is waarschijnlijk de gemakkelijkste optie, tenzij je het ook met ESXi wil gebruiken (niet aanbevolen).
- Raid 1, monkeyproof hdd swappen wanneer er 1 defect is.
Software RAID 1 is het makkelijkst.
- OS: Makkelijk te backuppen is, bijvoorbeeld alleen de "gebruikte" sectors.
- OS: Xpenology zou ideaal, zijn voor het gemak van alle toeters en bellen.
- VPN via GUI gemakkelijk in te stellen.
Kan allemaal met XPenology.
iets met 2 netwerk poorten (balanceren van de netwerk data)
Dat heeft heel weinig nut, hoe vaak gebruiken twee apparaten meer dan 1Gbit?
Met hot swappele bays of losse bays kopen.
Die ene keer in de x jaar dat er een disk stuk gaat is een paar schroefjes ook meestal geen probleem. Ik zou zeggen hotswap is nice to have.

De vraag die ik blijf hebben, waarom niet alles in 1? Dan hebben je VMs 10Gbit toegang tot de NAS en heb je niet twee sluimer devices.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 126,95€ 126,95
1ASRock H310M-ITX/ac€ 90,45€ 90,45
1NZXT H200 Zwart/Blauw€ 81,90€ 81,90
1G.Skill Aegis F4-2400C15D-16GIS€ 84,90€ 84,90
1be quiet! System Power 9 400W€ 40,99€ 40,99
1Samsung PM981 256GB€ 60,83€ 60,83
Totaal€ 486,02

[ Voor 54% gewijzigd door |sWORDs| op 06-03-2019 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazymm
Synology hebbers, geven aan dat twee lan poorten de belasting voor de multiple data verkeer kan verdelen, vandaar.

Esxi / Virtualisatie, laat ik aan de lappie over, laten we deze even vergeten.

De nas:
Hardware icm Xpenology of "Bob"-proof

Eisen:
- (Onboard) video disabled.
- CPU krachtig / zuinig voor de beste file transfer
- Minimaal 2 sata poorten.
- Liefst een El Cheapo case. Die NZXT is mooi, maar in de meterkast ziet alleen de bedrading/gasketel etc de kast. Wel een mooie trouwens. Daarnaast kan er maar 1 3,5 inch disk kan er in.

@mux Heb jij ook nog enige simpele ideeen? Liefst koop ik hardware en zou ik het laten hardware modden voor optimale efficientie door jouw of iemand die er ook kaas heeft van gegeten. Software zal ik maar zelf moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfje666
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-04 15:50

Wolfje666

Shooter fanatic

crazymm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:39:
Synology hebbers, geven aan dat twee lan poorten de belasting voor de multiple data verkeer kan verdelen, vandaar.
Geen ervaring met zelfbouw NAS, heb een 412+ van Synology en zeer tevreden over.
Alles gewoon over 1 gigabit netwerkpoort, draait als een zonnetje terwijl er naar meerdere pc's gestreamd wordt.
Overigens heb ik wel alles in raid 5 staan, geen raid 1 (4x4tb).

De Mazda 323F Club Holland
vanVlietDesign - Fotografie en Webdesign

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik heb zelf een i5-8400, 8GB ram, 256 GB m.2 ssd, asrock h370m/itx (2xnic en 6xsata). Daarnaast een lian Li behuizing met Hot swap a 5x voor 3,5 inch.
Voor zuinigheid raden ze 2,5 inch schijven aan.
De rest is onderzoeken en instellen in bios en os.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazymm
Wolfje666 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:57:
[...]

Geen ervaring met zelfbouw NAS, heb een 412+ van Synology en zeer tevreden over.
Alles gewoon over 1 gigabit netwerkpoort, draait als een zonnetje terwijl er naar meerdere pc's gestreamd wordt.
Overigens heb ik wel alles in raid 5 staan, geen raid 1 (4x4tb).
Leuk om een andere Synology gebruiker dit te horen zeggen. Bedoel je streamen, data overdracht of decoderend data overdracht. Want file transfers naar meerdere apparatuur vind ik wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

crazymm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:39:

Esxi / Virtualisatie, laat ik aan de lappie over, laten we deze even vergeten.

De nas:
Hardware icm Xpenology of "Bob"-proof

Eisen:
- (Onboard) video disabled.
- CPU krachtig / zuinig voor de beste file transfer
- Minimaal 2 sata poorten.
- Liefst een El Cheapo case. Die NZXT is mooi, maar in de meterkast ziet alleen de bedrading/gasketel etc de kast. Wel een mooie trouwens. Daarnaast kan er maar 1 3,5 inch disk kan er in.

@mux Heb jij ook nog enige simpele ideeen? Liefst koop ik hardware en zou ik het laten hardware modden voor optimale efficientie door jouw of iemand die er ook kaas heeft van gegeten. Software zal ik maar zelf moeten doen.
Als je alleen maar file sharing wil doen doen zou je prima met een Atom based CPU uit de voeten kunnen.
Uitschakelen van de IGP gaat je denk ik niet veel opleveren met XPenology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazymm
Dat ouderwetse wil ik graag, met niet al te veel poespas voornamelijk voor het backuppen van de OS van de gebruikte sectoren.
Liefst met Raid 1 setup en monkey proof disk swappen indien 1 defect.
Ik weet qua hardware en combinatie van een OS niet, die geoptimaliseerd is voor efficiënte stroom/prestatie verbruik.
Liefst toekomstgericht 10GB proof, maar voor nu 1GB Data verkeer zou ideaal zijn.
De Atoms zijn niet echt prijsvriendelijk als ik op de pricewatch kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfje666
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-04 15:50

Wolfje666

Shooter fanatic

crazymm schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:02:
[...]

Leuk om een andere Synology gebruiker dit te horen zeggen. Bedoel je streamen, data overdracht of decoderend data overdracht. Want file transfers naar meerdere apparatuur vind ik wel belangrijk.
Zelfs met VPN aan geen gebrek aan bandbreedte.
Ik zit regelmatig met iPhone en IPad via VPN en dan op iPad 4K films te kijken.
Tot nu toe werkt het perfect.
Misschien op termijn toch met 2e gigabit verbinding testen om te kijken of het echt performance winst heeft.

De Mazda 323F Club Holland
vanVlietDesign - Fotografie en Webdesign

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazymm
Uiteindelijk een arm boardje gekocht

Specs:
SD Connector
1 Gigabit ethernet controller
1 Sata 3 connector
1 usb 2.0 connector

Wat ik zou willen:
Software: Rnsnapshot of Rsync, VPN
Hardware: tijdelijk data alles op een SSD willen zetten

De vragen zijn:
- Ik zou de OS niet op de SD kaart willen zetten, omdat de performance denk ik niet denderend zou zijn.
- Een ssd op de sata connector zetten, met daarop de OS en Data?
- Nu wil ik hier ook alles veilig stellen, hoe stel ik uiteindelijk deze gegevens weer veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:46
Ik heb meerdere kleine Atom PC'tjes (thin client en nettop) omgetoverd tot NAS. De performance is perfect, verbruikt nauwelijks stroom en is stil. 2 GB RAM, klein 32 GB SSD'tje voor het OS en natuurlijk de schijven. Gelijkwaardig aan een Synology qua hardware dus. Ik gebruik OpenMediaVault 4.Met duplicati bijvoorbeeld kun je je data naar de cloud syncen of handmatig via USB backuppen. Zijn allemaal plugins binnen OMV 4.

Afbeeldingslocatie: https://www.parkytowers.me.uk/thin/dell/fx160/imgs/fx160.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.pocket-lint.com/r/s/970x/assets/images/71084-laptops-review-medion-akoya-e2005-d-desktop-pc-image1-jpW0wK7dLy.jpg

In de tweede passen nog twee 3.5" schijven, wil je meer dan zou ik eens kijken naar een mATX torentje en een Atom board met passieve koeling erin ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door AvWijk op 13-03-2019 23:59 ]

Pagina: 1