Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-08 15:53
Beste Tweakers,

Bedankt voor het toevoegen. Ik val graag meteen met een vraag in huis.;)

Ik ben nodig toe aan een nieuwe Android Smartphone. Doe het nu nog met de Samsung S4 maar die begint het toch wel zwaar te krijgen. Ik heb tot nu alleen Samsung gehad maar ik heb maar een klein budget (echt max 200 euro) en ben tot de conclusie gekomen dat ik daar niet de Samsung voor vind die ik zoek. Eis is 3/32 GB. De J6 of de A6 heb ik nog even over getwijfeld maar deze heeft geen led-notification en dat vind ik toch echt een gemis.

De keuzes die ik heb: https://www.mediamarkt.nl...=&view=PRODUCTLIST&page=1

Ik kwam vervolgens uit bij de Huawei P Smart 2018 al staat me het wennen aan iets anders wel wat tegen. Na wat onderzoek echter tot de conclusie gekomen dat dit voor mij misschien wel de beste keus zou zijn. Behalve de 3/32 GB is een beetje camera wel belangrijk. Een aanwezige led-notificatie ook en ik heb nog nergens terug kunnen vinden of de Huawei deze heeft. Verder ben ik niet veeleisend, ben geen gamer en gebruik de telefoon eigenlijk alleen voor een beetje surfen, online bestellen, whatsapp, facebook, twitter, youtube, kpnonline, internetbankieren, foto's, filmpjes en wat apps van de energieleverancier, ziektekostenverzekeraar etc.

Prijs, kwaliteit lijkt prima in orde te zijn bij dit toestel maar ik heb 2 vragen:

1) Heeft deze telefoon led-notificatie? Zo ja 1 of meerdere kleuren?

2) Ik heb gelezen dat Huawei slechts voor 3 jaar updates garandeert, aangezien dit toestel van januari 2018 is blijven er dus nog nog maar 1 jaar en 10 maanden over. Ik hecht niet veel waarde aan regelmatig een nieuw toestel aanschaffen en heb daar ook het budget niet voor. Ik vind maar 1 jaar en 10 maanden met het toestel kunnen doen dus erg kort. Iemand al ervaring met oudere toestellen van Huawei en enig idee of er inderdaad na die termijn niet meer geupdate wordt en dus niet meer veilig is of is er kans dat er bv nog een jaartje aan vast geplakt gaat worden?

Wie kan/wil me helpen?

Dankjewel alvast.

Groet Madelief

[ Voor 0% gewijzigd door Madeliefxxx op 04-03-2019 11:56 . Reden: spelling ]

Beste antwoord (via Madeliefxxx op 04-03-2019 18:30)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Madeliefxxx Gezien je nadruk op updates zijn er eigenlijk maar een aantal toestellen aan te raden, namelijk toestellen met Android One. Die krijgen gegarandeerd nieuwe Android versies, gedurende twee jaar en beveiligingsupdates gedurende 3 jaar.

De hierboven genoemde Xiaomi Mi A2 en Mi A2 Lite zijn wat mij betreft ook dé toestellen die je moet kopen voor een budget van +/- 200 euro. Voldoende opslag, goede processor, vrij aardige camera (zeker de Mi A2), geen bloatware, geen skin gewoon lekker clean en snel.

Je gaat daar echt geen spijt van hebben. Mocht je het toestel in een fysieke winkel willen bekijken / kopen, zou je eens kunnen kijken of de winkels van Coolblue of Belsimpel in de buurt liggen, daar worden die toestellen namelijk verkocht.

Daarnaast is het ook mogelijk het toestel te bestellen via een webshop en mocht het niet bevallen, kan je hem nog altijd binnen 14 dagen terugsturen onder het nom van WKOA.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 04-03-2019 15:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Waarom zou je dan niet naar de Xiaomi Mi A2 of de Mi A2 Lite kijken?
Veel meer waar voor je geld en waarschijnlijk een stuk langer updates...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Geen idee, nog nooit van het merk gehoord en ook niet verkrijgbaar in de buurt. Wil het eerst zien in de winkel en kan ook niet online bestellen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-08 12:05
Misschien kan je de Motorola G6 proberen. Dit merk richt zich specifiek op de budget-mid segment, dus waarschijnlijk heb je betere updates tov een merk wat zich breder richt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Dankjewel Hexxagon. Ik kan me prima redden met mijn smartphone maar echt veel verstand heb ik er niet van. Ik heb flink wat gegoogled en las dat Samsung en Huawei het beste zouden zijn. Ik ga deze Motorola ook even bekijken. Hoe lang geeft Motorola updates dan? Als ik het goed lees hier op Tweakers ook 3 jaar dus dan zit ik hetzelfde als met de Huawei. En voldoet deze wel aan mijn "eisen" verder?

[ Voor 13% gewijzigd door Madeliefxxx op 04-03-2019 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChinaGeek
Madeliefxxx schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:18:
Geen idee, nog nooit van het merk gehoord en ook niet verkrijgbaar in de buurt. Wil het eerst zien in de winkel en kan ook niet online bestellen. ;)
Nou ja, jouw keuze natuurlijk. Het levert je iig aanzienlijk meer telefoon voor je centen op.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

@Madeliefxxx Gezien je nadruk op updates zijn er eigenlijk maar een aantal toestellen aan te raden, namelijk toestellen met Android One. Die krijgen gegarandeerd nieuwe Android versies, gedurende twee jaar en beveiligingsupdates gedurende 3 jaar.

De hierboven genoemde Xiaomi Mi A2 en Mi A2 Lite zijn wat mij betreft ook dé toestellen die je moet kopen voor een budget van +/- 200 euro. Voldoende opslag, goede processor, vrij aardige camera (zeker de Mi A2), geen bloatware, geen skin gewoon lekker clean en snel.

Je gaat daar echt geen spijt van hebben. Mocht je het toestel in een fysieke winkel willen bekijken / kopen, zou je eens kunnen kijken of de winkels van Coolblue of Belsimpel in de buurt liggen, daar worden die toestellen namelijk verkocht.

Daarnaast is het ook mogelijk het toestel te bestellen via een webshop en mocht het niet bevallen, kan je hem nog altijd binnen 14 dagen terugsturen onder het nom van WKOA.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 04-03-2019 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
De nadruk op updates is enkel omdat ik een klein budget heb en liever niet over 1 jaar en 10 maanden weer een nieuw toestel moet aanschaffen. Daarbij heb ik ook helemaal geen behoefte aan het nieuwste van het nieuwste, als het maar werkt. Ik zit niet voor niets nog op mijn 2e hands samsung S4 die stamt uit 2013. Nu is dat ook wel heel erg oud maar na aanschaf wil ik er toch minimaal 2 volle jaren en liefst 3 jaar mee vooruit kunnen maar dat laatste zal dus moeilijk worden indien het een toestel uit 2018 is. Voor mij is die 200 euro echt veel geld.

"Geen bloatware, geen skin"..... uuuuh dit groentje gaat even googlen. 8)7 :P

De genoemde winkels liggen helaas absoluut niet in de buurt. Ik woon in een dorp in de uithoek van het land en ben niet zo heel mobiel vandaar dat ik graag naar de Mediamarkt zou gaan, dat is nog goed te doen, kan ik het bekijken en contant betalen. Helaas bleek daar de genoemde Motorola echter ook niet op voorraad te zijn.

Maar ik ga me er nog eens in verdiepen. Wellicht toch de moeite waard om online te bestellen al gaat daar dus niet de voorkeur naar uit. Ik ben gewoon ook een beetje bang na 3 Samsungs dat ik niet met iets anders overweg ga kunnen. En dan ook nog een merk waar ik nog nooit van heb gehoord. :S Maar ik vertrouw op jullie kundigheid dus ga me er nog eens in verdiepen.

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-09 13:49
Zoals ieder ander persoon hierboven zegt: Ga voor de Xiaomi Mi A2. Op Belsimpel is het 64GB model voor 215,- te koop! Iedereen is er ook zeer tevreden over. Er zijn wel kleine klachten m.b.t. installeren van updates, maar dit kan makkelijk opgelost worden lees ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Madeliefxxx schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:25:
De nadruk op updates is enkel omdat ik een klein budget heb en liever niet over 1 jaar en 10 maanden weer een nieuw toestel moet aanschaffen. Daarbij heb ik ook helemaal geen behoefte aan het nieuwste van het nieuwste, als het maar werkt. Ik zit niet voor niets nog op mijn 2e hands samsung S4 die stamt uit 2013. Nu is dat ook wel heel erg oud maar na aanschaf wil ik er toch minimaal 2 volle jaren en liefst 3 jaar mee vooruit kunnen maar dat laatste zal dus moeilijk worden indien het een toestel uit 2018 is. Voor mij is die 200 euro echt veel geld.
Wat mij betreft zit je dan met de Mi A2 gewoon goed. Ik kan mij voorstellen dat het merk niet helemaal bekend voorkomt, maar Xiaomi is inmiddels de 4e grootste smartphone fabrikant.
"Geen bloatware, geen skin"..... uuuuh dit groentje gaat even googlen. 8)7 :P
Even kort gezegd. Je hebt 'stock / clean' Android, gemaakt en ontworpen door Google. Dan heb je bijv. Samsung en Huawei die hun toestellen ook leveren met Android, maar die bouwen daar een hele skin (uiterlijk) omheen, tevens leveren ze heel veel apps mee die vaak niet zoveel functie hebben (= bloatware).

Dan heb je Android One, dat is een clean / stock Android versie, dus zonder skin en bloatware en is daarmee enorm snel.
Maar ik ga me er nog eens in verdiepen. Wellicht toch de moeite waard om online te bestellen al gaat daar dus niet de voorkeur naar uit. Ik ben gewoon ook een beetje bang na 3 Samsungs dat ik niet met iets anders overweg ga kunnen. En dan ook nog een merk waar ik nog nooit van heb gehoord. :S Maar ik vertrouw op jullie kundigheid dus ga me er nog eens in verdiepen.
In feite veranderd er tussen Android 'van' Samsung en Android One weinig in opties en manier van gebruiken, het enige wat voornamelijk wijzigt zijn de hoeveelheid opties en het uiterlijk. Maar goed Wet Koop op Afstand is er juist voor bedoeld dat je het toestel kan bekijken en uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Vanitas1996 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:28:
Zoals ieder ander persoon hierboven zegt: Ga voor de Xiaomi Mi A2. Op Belsimpel is het 64GB model voor 215,- te koop! Iedereen is er ook zeer tevreden over. Er zijn wel kleine klachten m.b.t. installeren van updates, maar dit kan makkelijk opgelost worden lees ik.
215 Via online gaat helaas echt niet lukken maar zie dat er ook een 32 GB is. In principe is dat ook genoeg voor mij, doe het nu met 16. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
rens-br schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:43:
[...]

Wat mij betreft zit je dan met de Mi A2 gewoon goed. Ik kan mij voorstellen dat het merk niet helemaal bekend voorkomt, maar Xiaomi is inmiddels de 4e grootste smartphone fabrikant.

[...]

Even kort gezegd. Je hebt 'stock / clean' Android, gemaakt en ontworpen door Google. Dan heb je bijv. Samsung en Huawei die hun toestellen ook leveren met Android, maar die bouwen daar een hele skin (uiterlijk) omheen, tevens leveren ze heel veel apps mee die vaak niet zoveel functie hebben (= bloatware).

Dan heb je Android One, dat is een clean / stock Android versie, dus zonder skin en bloatware en is daarmee enorm snel.

[...]

In feite veranderd er tussen Android 'van' Samsung en Android One weinig in opties en manier van gebruiken, het enige wat voornamelijk wijzigt zijn de hoeveelheid opties en het uiterlijk. Maar goed Wet Koop op Afstand is er juist voor bedoeld dat je het toestel kan bekijken en uitproberen.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik ga eens kijken naar de 32 GB. De 64 gaat helaas niet lukken financieel. Maar ik doe het nu met 2GB/16GB en daar red ik het net mee inclusief al die "skin en bloatware" ;) dus ik denk dat dat ook wel genoeg is.

Ik schrik nu overigens wel heel erg van het enorme formaat van deze telefoon. Voor mijn minihandjes echt véél te groot. ;(

Edit: Ze zijn allemaal zo groot blijkbaar. De Huawei is de kleinste en zelfs die is al 1,5 cm langer dan de S4. Mijn hemel zeg, zoiets past toch helemaal niet meer in je broekzak? :o

[ Voor 9% gewijzigd door Madeliefxxx op 04-03-2019 18:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChinaGeek
De Mi A2 Lite is wat kleiner. En ook wat fijner geprijsd. Ik zou me daarop focussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
ChinaGeek schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:24:
De Mi A2 Lite is wat kleiner. En ook wat fijner geprijsd. Ik zou me daarop focussen...
Laat ik dat dan maar doen, afgaande op jullie kennis. O-) Op hoop van zegen. ;)
Wil wel heel graag nog even weten of dit toestel een led notificatie heeft. Weten jullie dat ook nog toevallig? :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChinaGeek
Madeliefxxx schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 01:36:
[...]

Laat ik dat dan maar doen, afgaande op jullie kennis. O-) Op hoop van zegen. ;)
Wil wel heel graag nog even weten of dit toestel een led notificatie heeft. Weten jullie dat ook nog toevallig? :*)
Dat heeft ie. Wel alleen wit van kleur overigens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elvisdehamster
  • Laatst online: 02-08 09:18
Hallo, ik heb de p smart in gebruik.

De led geeft verschillende kleurtjes weer afhankelijk of het een e-mail, whatsapp andere app is die een melding maakt.
Op zich denk ik wel dat telefoon voldoet aan wat jij wil doen ermee. Ik vind hem zat snel.

De camera kan ik kort over zijn, die is ruk vind ik. Komende van een motorola moto g3 vond ik mijn vorig toestel stukken beter. Als je echt mooie kiekjes wil maken om ook op groot scherm te bekijken, tja dan zou ik deze niet kopen. Ik heb dan ook een compact camera mee op reis. die is stukken beter dan camera's uit telefoons.

De batterij is ook minder, die gaat net een dag mee.
De prijs is nu wel al erg gezakt in vele winkels.
Als de updates je storen, zou je altijd kunnen de p smart 2019 kopen, en je budget iets oprekken. Eventueel wachten op een actie in een winkel.

Je kan ook een nokia (3.2?)kopen in die prijsklasse, eentje die net uit is dan heb je ook 3 jaar ondersteuning.

Als je nog vragen hebt shoot.

[ Voor 6% gewijzigd door Elvisdehamster op 05-03-2019 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Elvisdehamster schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:50:
Hallo, ik heb de p smart in gebruik.

De led geeft verschillende kleurtjes weer afhankelijk of het een e-mail, whatsapp andere app is die een melding maakt.
Op zich denk ik wel dat telefoon voldoet aan wat jij wil doen ermee. Ik vind hem zat snel.

De camera kan ik kort over zijn, die is ruk vind ik. Komende van een motorola moto g3 vond ik mijn vorig toestel stukken beter. Als je echt mooie kiekjes wil maken om ook op groot scherm te bekijken, tja dan zou ik deze niet kopen. Ik heb dan ook een compact camera mee op reis. die is stukken beter dan camera's uit telefoons.

De batterij is ook minder, die gaat net een dag mee.
De prijs is nu wel al erg gezakt in vele winkels.
Als de updates je storen, zou je altijd kunnen de p smart 2019 kopen, en je budget iets oprekken. Eventueel wachten op een actie in een winkel.

Je kan ook een nokia (3.2?)kopen in die prijsklasse, eentje die net uit is dan heb je ook 3 jaar ondersteuning.

Als je nog vragen hebt shoot.
Hartelijk dank voor deze reactie. Ik denk dat ik toch maar voor de Xiaomi lite ga. Dat lijkt me voor nu toch de beste keuze. Jammer dat ik de verschillende kleuren notificatie niet kan meenemen naar deze telefoon (want die vond ik toch wel reuze handig en zal ik ook echt gaan missen) maar je kunt niet alles hebben voor een lage prijs. ;)

Iedereen bedankt voor het meedenken. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Edit: kan ik de titel van de topic nog aanpassen zodat mensen niet voor niets meer reageren?

[ Voor 3% gewijzigd door Madeliefxxx op 05-03-2019 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Heb nog 1 laatste vraag: Is er nog verschil in service bij Coolblue of Belsimpel? Heb met beide geen ervaring nl. Coolblue vraagt 175,99 en Belsimpel 169 euro maar ik hecht veel waarde aan goede service mocht er een probleem optreden dus bij wie ben ik dan het beste uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChinaGeek
Van beide zijn goede en slechte ervaringen te vinden, maar beide zijn gewoon prima webshops.
Daar zal verder weinig verschil in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
ChinaGeek schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:55:
Van beide zijn goede en slechte ervaringen te vinden, maar beide zijn gewoon prima webshops.
Daar zal verder weinig verschil in zitten.
Dankjewel. Dan maar de goedkoopste gekozen. Als het goed is kan ik 'm morgen bewonderen. *O* Nogmaals dank allemaal! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Gisteren de telefoon ontvangen. Vond de start in het Engels lastig. Jammer dat je de taal pas na de installatie kon aanpassen. Een beetje paniek was er dus wel en ik vond 'm daarbij toch wel erg verschillen met de Samsung. Maar het wennen gaat erg snel moet ik zeggen al ben ik nog wel een beetje zoekende soms. De grootte van dit apparaat is ook helemaal perfect voor mij. Kortom; blij dat ik jullie advies heb opgevolgd. Erg blij met deze telefoon. Nogmaals dank.

[ Voor 3% gewijzigd door Madeliefxxx op 07-03-2019 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Madeliefxxx schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:42:
Gisteren de telefoon ontvangen. Vond de start in het Engels lastig. Jammer dat je de taal pas na de installatie kon aanpassen.
Dan ben je ergens te vlug doorheen gegaan. Normaal gesproken is een van de eerste stappen bij het aanzetten van de telefoon namelijk het kiezen van de taal. Zie ook: https://www.androidpit.co...droid-smartphone#language (helaas wel in het Engels, bij gebrek aan beter alternatief)

Maar fijn dat het toestel bevalt!

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 07-03-2019 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Wat vreemd dat ik dat gemist heb. Nou ja, hopelijk geen verkeerde opties gekozen. Mag ik in dit topic ook vragen stellen over dingen waar ik niet uit kom of hoort dat ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Madeliefxxx schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:23:
Wat vreemd dat ik dat gemist heb. Nou ja, hopelijk geen verkeerde opties gekozen. Mag ik in dit topic ook vragen stellen over dingen waar ik niet uit kom of hoort dat ergens anders?
Dit topic is een aankoopadvies topic, dus het mag wel, maar ik denk dat je veel antwoorden al gaat vinden in: [Xiaomi Mi A2 Lite] Ervaringen & Discussie. En mochten ze daar niet in staan, dan is dat een betere plek om ze te stellen.
Pagina: 1