GTX960 gebakken maar nog steeds foutmeldingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludonondeju
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-05-2021
Ik heb een kapotte gpu (no signal melding).
Ik heb alles gestript wat kon daarna alles bedekt met aluminium folie behalve de chip, met een professionele heatgun en tempratuurmeter de chip verhit tot 130 gemiddeld 5 minuten lang. Daarna helemaal laten afkoelen en weer helemaal in elkaar gezet waarna ik hem op asus p5q3 moederbord heb getest. Eerst nog een oudere ati radeon hd erin gezet (nu zaten beide erin) om de drivers te downloaden, herkenningsprogramma gaf aan dat java moest downloaden 2 maal geprobeerd steeds zelfde melding. Ik had het toen maar handmatig gedownload, toen kreeg ik de foutmelding: "dit grafisch stuurprogramma kon geen compatibele grafische hardware vinden". Als ik hem er los in doe doet hij nog steeds niks. Zal ik nu de oven proberen of de tempratuur van de heatgun verhogen naar ~200 en wat langer? De videokaart is een palit gtx 960 oc 2gb

Als je iets niet snapt zou het kunnen komen doordat ik had gereageert op GPU bakken maar deze reactie wis is verwijdert en apart gezet

[ Voor 12% gewijzigd door ludonondeju op 04-03-2019 07:41 . Reden: die klerelijers hebben deze vraag verplaatst en nu klopt er geen kloot meer. Klootzakken ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
of je er bij neerleggen dat hij gewoon echt kapot is.
het kan soms werken maar werkt niet altijd. en ook niet lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:07
Ik zou zeggen, ga ervoor. Je hebt immers toch niks te verliezen en kunt alleen maar winnen, en als je wint kan het wel zomaar van korte duur zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludonondeju
waarvoor? @JappieR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 16:58
Voor het proberen met een hogere temperatuur (zoals je zelf voorstelt).
Ik zou persoonlijk voor de heatgun gaan tenzei je een oven hebt die je alleen hiervoor gebruikt. Mocht er namelijk iets verbranden of smelten in je oven blijf je dat een hele lange tijd ruiken\proeven.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

130 is ook niet genoeg om de BGA te hervloeien. Het beste wat je daarmee doet is de boel flexen zodat de breuk weer enigszins contact maakt. Je moet minstens 220c halen wil je hervloeien.

Daarbij is ook nog eens niet gezegd dat de GPU daadwerkelijk de schuldige is.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludonondeju
I denk wel dat het aan de gpu ligt want de rest werkt wel ook met een oude gpu. Ik heb wel filmpjes gezien waarin ze de stroom meten maar dan wordt niet vertelt welke dingen je naar moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

ludonondeju schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:36:
I denk wel dat het aan de gpu ligt want de rest werkt wel ook met een oude gpu. Ik heb wel filmpjes gezien waarin ze de stroom meten maar dan wordt niet vertelt welke dingen je naar moet kijken.
Ik bedoel te zeggen dat het net zo goed een vmem chip kan zijn op je videokaart die problemen geeft. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludonondeju
hoe kom je daar dan achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Op goed geluk die chips meebakken met de GPU op een temperatuur die hoog genoeg is.

Als dat geen soelaas biedt kan je de kaart net zo goed wegflikstralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Blaat schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:49:
[...]
Op goed geluk die chips meebakken met de GPU op een temperatuur die hoog genoeg is.

Als dat geen soelaas biedt kan je de kaart net zo goed wegflikstralen.
Flikker dan die kaart maar van te voren weg.

Ga niet op goed geluk maar wat chips onder een heatgun gooien...
Of je gaat van je board een tekening zoeken en dan met een multimeter oid de boel nameten zodat je de foute chip kan pinpointen of blijf er gewoon lekker vanaf.

Gewoon maar at random de boel verhitten sloopt meer dan het zal opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Gomez12 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:55:
[...]

Flikker dan die kaart maar van te voren weg.

Ga niet op goed geluk maar wat chips onder een heatgun gooien...
Of je gaat van je board een tekening zoeken en dan met een multimeter oid de boel nameten zodat je de foute chip kan pinpointen of blijf er gewoon lekker vanaf.

Gewoon maar at random de boel verhitten sloopt meer dan het zal opleveren.
Waarom? Hij heeft niks te verliezen. De kaart werkt nu ook niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludonondeju
ik kan zon tekening nergens vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:41

Theo

moederbord

Ik heb wel wat kennis over pcb productie, en wat minder over videokaarten. Maar als een printplaat wordt geassembleerd (een videokaart is niks meer dan een printplaat) dan worden de componenten in soldeerpasta op de PCB gezet en vervolgens verhit volgens een bepaald thermisch profiel naar >220 graden voor een paar minuten, om daarna weer af te koelen.

De gebruikte standaarden zijn IPC standaarden. Één van deze standaarden gaat ook over het rework van printplaten, inclusief opnieuw reflowen (afbakken) van deze. In het kort: een printplaat en alle componenten moeten er tegen kunnen om (minimaal) 1 keer extra gebakken te worden.

Wat je dus kan doen is een oven zoeken en je printplaat even in de oven leggen.
- leg eerst wat thermisch massa in de oven, bijv een pizzasteen, bakstenen oid
- Zet de oven op de gewenste temperatuur (meestal zo'n 230 graden)
- wacht minimaal 10 minuten
- Zet de oven op een programma zonder convectie

Mocht je een tweede oven hebben zet je print in de (koude) oven en verwarm deze naar 125 graden. Dit mag met convectie. Zodra de oven 150 graden bereikt hebt laat je'm nog eenminuut aan staan. Haal 'm er dan uit en ga gelijk verder met de volgende stap

Plaats je (evt voorverwarmde) print in de voorverwarmde oven op 230 graden. De deur moet zo kort mogelijk open staan. Let op dat de print waterpas ligt en dat er geen air flow is in de oven.

Na 2 minuten (4 minuten als je 'm niet hebt voorverwarmd) zet je de oven uit en open je langzaam de ovendeur (van dicht naar helemaal open in 10 secondes om luchtstroming in de oven te vermijden) Haal na 1 minuut de print voorzichtig uit de oven en laat 'm op het aanrecht afkoelen.

Zodra je de print weer gewoon beet kan pakken (dus voldoende afgekoeld) kun je weer alles erop monteren wat je er van te voren af hebt kunnen halen (fans, brackets, backplate enz)

Belangrijk is dat de zijde van de PCB met de videochip en geheugen boven ligt, en niet onder. Anders vallen ze van het bord af. De kleine componenten aan de onderzijde die vallen er niet van af omdat deze ook met speciale lijm zijn vastgeplakt aan het bord zodat ze er tijdens de reflow niet van af vallen. Als de print in de oven ligt mag deze niet op elektronica componenten steunen. Je zal dus ietms moeten verzinnen zodat de videokaart echt op de PCB steunt, en niet op bijv een connector of een piepklein smd componentje...

Zie voor een correct profiel onderstaande pagina
Wikipedia: Reflow soldering

[ Voor 11% gewijzigd door Theo op 04-03-2019 13:39 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Als je de kaart werkelijk op 220c 'bakt' vallen de onderdelen er vanzelf vanaf. Bakken is een tijdelijke oplossing, het helpt nagenoeg niets. Tja, leuk om kopers er mee op te zadelen, "kijk, hij werkt" ..

Een 960 kan je voor een appel en een ei kopen, al die moeite voor een matige kaart at best..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:46
@Theo De plastic PEG connector zal smelten. Die moet er eerst vanaf.\
@millman Je zult je verbazen hoe goed componenten blijven zitten met alleen de oppervlaktespanning van tin.

[ Voor 44% gewijzigd door jeroen3 op 04-03-2019 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Wat jij wil.. heb zat kaarten gebakken.. useless. 70 euro, heb je een vervanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:41

Theo

moederbord

millman schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:58:
Als je de kaart werkelijk op 220c 'bakt' vallen de onderdelen er vanzelf vanaf. Bakken is een tijdelijke oplossing, het helpt nagenoeg niets. Tja, leuk om kopers er mee op te zadelen, "kijk, hij werkt" ..

Een 960 kan je voor een appel en een ei kopen, al die moeite voor een matige kaart at best..
Componenten vallen echt niet zomaar van een bord af als je 'm bakt. Tijdens productie wordt eerst één kant van de print voorzien van soldeerpasta (ook wel 'in de pasta gezet'). Is de print dubbelzijdig bestukt zoals met een videokaart het geval is dan begint men door eerst de onderzijde te voorzien van pasta. Tussen de pasta plaatst men dan speciale lijm.
Hierna worden aan deze zijde de componenten machinaal geplaatst en gaat de print de oven in om 'm te bakken. Vervolgens wordt de onderkant in de pasta gezet en wordt de onderkant bestukt. De print gaat dan nogmaals, maar dan ondersteboven de oven in om nogmaals te bakken. De componenten op de onderzijde vallen dan niet van de print af vanwege de lijm eerder gebruikt in het process.

Ga je dus thuis de print weer opnieuw in de oven bakken dan vallen de componenten er niet zomaar af; immers zitten ze ook met speciale lijm vast. Let wel. dit is enkel aan één zijde van de print het geval..

@jeroen3 Goed punt; je zal idd alle THT componenten van het bord moeten verwijderen voordat je 'm kunt bakken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:14

br00ky

Moderator Harde Waren
die klerelijers hebben deze vraag verplaatst en nu klopt er geen kloot meer. Klootzakken
Geen dank ;). Volgende keer kan je er ook gewoon voor kiezen om je vraag niet in een random ander topic te plaatsen. Dat staan we niet toe. Ja dat topic ging ook over het bakken van een videokaart, maar dat zijn er zoveel. Daarom een eigen topic.

Ik zie dat ik geen bericht heb achtergelaten dat ik je vraag heb afgesplitst. Dat doe ik normaal wel. Bij deze met hierboven de reden waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Theo Waar het om gaat is dat een oven zelden een goede oplossing is, of er nu onderdelen vanaf vallen of niet (it actually happend, maargoed). Tuurlijk zou het mogelijk zijn dat de kaart weer werkt na een oven. Maar dat is voor een enkele maand, misschien 2, maar waarschijnlijk niet heel veel meer dan dat. Voor de juiste informatie:

YouTube: Reballing a dead horse: Q&A from my YT inbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 14:29
millman schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:15:
Wat jij wil.. heb zat kaarten gebakken.. useless. 70 euro, heb je een vervanger
Koop dan gewoon een 1060 van een chinese cryptofarm voor 110 euro stukken deftiger kaart die wellicht minder mishandeld is geweest (constant aan in een gekoelde serverruimte >> jarenlange dienst in een eventuele gaming pc .. hoewel dat risico met een 960 wellicht ook niet echt te hoog is.). Mijn eigen ontvangen kaart hadden de fans volgens mij nog nooit/amper gebruikt geweest, het ingeladen profiel liet ze dan ook maar pas werken vanaf 65 graden .. veel warmer dan je in zo'n farm ooit zal hebben (alle mss niet in een zomerse dag wanneer de airco van het gebouw het begeven heeft :+ )

Reflowen van een 9xx series kaart heeft inderdaad niet zo'n groot nut. Natuurlijk is het wel leuk voor de "fun" maar als je het daadwerkelijk wil doen om nog een poos (tot Navi?) plezier te hebben met je kaart zal je wellicht teleurgesteld worden.
En wat ik nog nergens gezien heb in dit topic: zorg voor voldoende verluchting ..

Specs

Pagina: 1