• erik.heijink
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:12
Ik had twee dode videokaarten. En omdat ik een arme student ben die van ijsklontjes moet leven moest ik op de een of andere manier toch eentje weten te repareren.
Het ging hier om een r9 280x van saphire, en om een hd7870 vsn xfx DD. Ik hakte de knoop door en besloot om ze te gaan bakken. Na wat googlen heb ik wat topics hier en daar gevonden, maar geen een gaf de ULTIEME wijze.
De methode die ik heb gebruikt:
- Videokaarten helemaal uit elkaar gehaald. alles wat er af kon er af gehaald ( ook de fanheader!)
- De video output aansluitingen bedekt met aluminium folie.
- De kaarten wel is waar om en om gebakken, zodat mocht er iets mis gaat, het er maar bij 1 kaart gebeurde.
- De kaarten van de onderkant van de oven gehouden door ze op 4 keramiek-blokjes te leggen.
- De oven ingesteld op 200 graden C. ( een zeer goede oven van een laboratorium) dus de 200 graden is heel accuraat.
- 10 minuten. daarna oven uitgezet, klep open, en laten afkoelen. (niet aanraken want dan kunnen de net gemaakte verbindingen alsnog weer los gaan)

- kaarten weer in elkaar gemonteerd, en ze deden het beide weer!

ik had niet verwacht dat het zou werken, al hoopte ik het stiekem met heel mijn hart :D

Heeft er iemand veel ervaring mee, nog tips voor de volgende keer? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:09

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een dode kaart kan natuurlijk van alles zijn.. met bakken kan je ze ook erger stuk maken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-07 22:34
Enkele jaren geleden werd door gedaan met nvidia kaarten dacht ik. Er zitten slechte soldeer verbindingen in die met het heet maken weer iets beter worden, alleen de andere componenten zoals condensatoren zullen hier niet blij mee zijn... Het is eerder levensduur verlengend dan een reparatie.

Maar zeker leuk als het je het weer werkend krijgt!! 😃 🎉

• erik.heijink
DukeBox schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:43:
Een dode kaart kan natuurlijk van alles zijn.. met bakken kan je ze ook erger stuk maken.
Maar als ze toch al defect zijn? dan kan je het net zo goed proberen, ja toch. niet gebakken is altijd peer. :+

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Er wordt heel veel loodvrij soldeer gebruikt (want milieu bewust) echter heeft deze soldeer een hoger smeltpunt, en wordt bij temperatuurwisselingen sneller broos. Dat is het probleem met huidige GPU's. Fijn dat reflowen geeft geholpen, maar weet dat dit voor enkele maanden goed kan gaan. Veel gereflowde 8800gt's gingen na verloop van tijd weer stuk. Maar hey, je kan het gerust nog een keer doen als het zover is.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• erik.heijink
millman schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:15:
Er wordt heel veel loodvrij soldeer gebruikt (want milieu bewust) echter heeft deze soldeer een hoger smeltpunt, en wordt bij temperatuurwisselingen sneller broos. Dat is het probleem met huidige GPU's. Fijn dat reflowen geeft geholpen, maar weet dat dit voor enkele maanden goed kan gaan. Veel gereflowde 8800gt's gingen na verloop van tijd weer stuk. Maar hey, je kan het gerust nog een keer doen als het zover is.
Ja inderdaad, het is meer een soort uitstellen van de dood natuurlijk. maar we zien wel hoelang ze het vol houden. gebruik deze maar 2 dagen per week ( zit door de weeks op kamers, andere pc)

Maar een hoger smeltpunt, dus eigenlijk stel je voor nog meer te verwarmen dan 200 graden?

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Nee dat stel ik niet voor, nog hogere temps en er vallen spontaan onderdelen van je kaart af omdat die losgesoldeerd zijn ;) Ik leg alleen uit waar het probleem m inzit tegenwoordig. Voor nu heb je t goed gedaan, de kaart werkt weer.

[ Voor 12% gewijzigd door millman op 15-09-2018 18:22 ]

• erik.heijink
millman schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:21:
Nee dat stel ik niet voor, nog hogere temps en er vallen spontaan onderdelen van je kaart af omdat die losgesoldeerd zijn ;) Ik leg alleen uit waar het probleem m inzit tegenwoordig. Voor nu heb je t goed gedaan, de kaart werkt weer.
Aah sorry, ik snap nu wat je bedoelde inderdaad. Ja het herhaaldelijk opwarmen dus uitzetten en weer afkoelen dus inkrimpen is de oorzaak uiteindelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

millman schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:21:
Loodvrije soldeer smelt pas bij 225 graden.
Dus dit is geen reflowen geweest.

Sowieso is reflowen in de oven pretty much een fabeltje als het op videokaarten aan komt. Het ligt niet aan het soldeerwerk.
Het probleem zit hem in de GPU zelf. Als de koeler er af haalt zie je een plakje silicium op een substraat zitten. Tussen die twee dingen gaat het mis.

Even kortgezegd gaat het substraat rimpelen door temperatuurwisselingen. Het plakje silicium maakt geen goed contact meer, en voila, dooie GPU.
Je kan dat weer even een beetje smoothen door de chip warm te stoken. Dat hoeft ook echt geen 200 graden te zijn, 100-120 graden is ruim voldoende.
Maja, hoe groter de temperatuurwisselingen zijn die je introduceert, hoe erger het probleem uiteindelijk wordt, tot je met geen mogelijkheid die videokaart meer aan het werk krijgt.

Probeer het maar eens met een heatgun of een hetelucht soldeerbout op een goeie 100 graden, gericht op de GPU.

Edit:
Trouwens, het kán wel aan het soldeer liggen want er is een periode geweest toen men net overstapte op loodvrij en de ideale additiven mix was nog niet gevonden. Dat was het spul wat in computer toepassingen broos kon worden en waar je inderdaad een reflow voor nodig had.
Maargoed, een beetje moderne kaart (als in, na 2005) heeft al goede loodvrije soldeer.

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 15-09-2018 18:30 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Dat substraat onder het silicium is ook van loodvrij soldeer? Een Ball Grid Array (BGA) is een substraat van hele kleine balletjes soldeer ;) Maar ik zie graag bronnen voor je bewering, info? @McKaamos

[ Voor 18% gewijzigd door millman op 15-09-2018 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Doet me inderdaad denken aan de oude 8800 gtx kaarten van vroeger die rond de 24 maanden, meestal net buiten garantie, massaal door solderingen die slecht werden stopten met werken of allerlei storingen kregen. Even strippen, bakken in de oven en veel schietgebedjes dat deze nog een paar maanden tot een half jaar door konden gaan zodat je weer genoeg gespaard had voor een nieuwe kaart ;)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

millman schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:30:
Dat substraat onder het silicium is ook van loodvrij soldeer? Een Ball Grid Array (BGA) is een substraat van hele kleine balletjes soldeer ;) Maar ik zie graag bronnen voor je bewering, info? @McKaamos
Nee, dat is mechanisch bevestigd met een UV hardende lijm.
Het substraat bevat hele kleine puntjes die tegen het silicium geperst zijn.

Onderbouwing:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Reballing flip chip GPUs is BULLSHIT - the truth about dead laptop GPUs & repairing them.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 15-09-2018 18:35 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

McKaamos schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:34:
[...]

Ik ga eens onderzoek doen, ben een feitjes man en neem niets zomaar aan.Ik kom hier dit weekend vast nog op terug ;)

• erik.heijink
McKaamos schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:34:
[...]

Onderbouwing:
[YouTube: Reballing flip chip GPUs is BULLSHIT - the truth about dead laptop GPUs & repairing them.]
Als dit dan inderdaad zo is dan zou het veel beter zijn voor de kaart om het tot die 100 graden te verwarmen zodat je verder niks beschadigd. Dat wist ik niet, bedankt. Toch raar dat je dit dan minder hoort/leest.

Hoewel ik er niks van weet, lijkt me dat de gebruikte lood vrije soldeer uit meerdere metalen bestaat en dus geen smeltpunt maar een smelt traject heeft. en daardoor toch zou kunnen reflowen ook al is het eigenlijk net te laag?
Of het werkt meer zo als dat water ook al behoorlijk verdampt bij 80 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@McKaamos Louis weet waarover hij praat en de logica snap ik helemaal. Ik denk dat je gelijk hebt en het verklaard een hoop. Dank voor je bron, ik duik er nog even verder in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Misschien vat ik het te serieus op :)
Maar alle tijd, energie en geld (plus, tijd is geld) wat het kost om een oude kaart tijdelijk tot leven te wekken, zou ik besteden aan een goede nieuwe of eventueel tweedehands vervanging. Je hebt wel een dure oven zo te horen, dus ik dacht meteen... verkoop die oven en koop een budget-combi en nieuwe videokaart voor dat geld terug :P

Ik ben niet zo fan van hardware die op het eind loopt. Echter wel stoer dat het gelukt is om zelfs twee videokaarten werkend te krijgen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Als je van ijsklontjes moet leven is het hoe dan ook fijn dat er 2 kaarten te gebruiken zijn de komende maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erik.heijink
Playa del C. schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:53:
Misschien vat ik het te serieus op :)
Maar alle tijd, energie en geld (plus, tijd is geld) wat het kost om een oude kaart tijdelijk tot leven te wekken, zou ik besteden aan een goede nieuwe of eventueel tweedehands vervanging. Je hebt wel een dure oven zo te horen, dus ik dacht meteen... verkoop die oven en koop een budget-combi en nieuwe videokaart voor dat geld terug :P

Ik ben niet zo fan van hardware die op het eind loopt. Echter wel stoer dat het gelukt is om zelfs twee videokaarten werkend te krijgen d:)b
Ja het is echter niet mijn oven, maar die van het bedrijf waar mijn moeder werkt. Het heeft naast wat tijd dus geen geld gekost om de kaarten weer tot leven te wekken.
En het is natuurlijk wel een leuk projectje haha. maar zal uiteindelijk wel nieuwe kaart moeten kopen ja.
Pagina: 1