Ik heb het 6 jaar lang gedaan + 16 uur per week werken. Ja, dat was zwaar, maar op een gegeven moment went het ook wel. Heb niet echt 'genoten' van mijn studententijd wellicht, maar wel heel veel gedaan
75% daarvan dik gespaard, in de hoop na mijn studie gelijk een huisje te kunnen kopen

icm een bovenmodaal inkomen door mijn werkervaring dacht ik dat dat wel genoeg was.
Boy I was wrong

Uiteindelijk betaal ik nu ook een vermogen aan een klein huurhokje. Aan die afgeloste studieschuld heb ik eigenlijk geen hol.
Achteraf had ik ook gewoon op kamers moeten gaan. Had me een halve burn-out gescheeld en was ik waarschijnlijk een jaar eerder afgestudeerd.
Verwijderd schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:30:
Mijn vraag is nu dus eigenlijk of mijn onrust terecht is. Kan ik beter gewoon thuis blijven wonen en het zo lang mogelijk uit zien te houden (zal wel lastig gaan met 1.5 uur reistijd) om de studieschuld te beperken? Of moet ik die €37k aan studieschuld gewoon accepteren en lekker op kamers gaan en de tijd van mijn leven hebben?
1,5 uur is echt wel te doen. Het is wennen, maar het kan wel...
Het probleem zit hem in overstappen en vertragingen. Dat is veruit het meest vervelend.
Ik zou zeggen: probeer het een jaar, terwijl je thuis woont. Daarmee spaar je al een jaar kosten uit. Op kamers kan later ook nog. Als je goed bent ga je vanzelf stages volgen, en wellicht kan je bij een bedrijf blijven plakken en lekker bijverdienen. Ja, wellicht moet je dan nog steeds lenen, maar fors minder.
Anyhow: vergeet ook niet van de tijd te genieten. Ik had het zelf achteraf anders gedaan.
Zo'n bedrag aan schuld zal volgens mij wel problemen gaan opleveren met het kopen van een huis, aangezien ik er lang over zal gaan doen om het terug te betalen (lijkt me). Beetje off-topic, maar hebben jullie enig idee wat de startsalarissen zijn voor pas afgestudeerden met een MSc computer science?
Ja en nee.
Ja: het levert je problemen op bij het kopen van een huis. Er wordt gekeken naar je aflossing per maand en dat houden ze in op wat je per maand kan betalen aan aflossing van je woning. Zo'n schuld kost je dus ook tienduizenden euro's leenruimte.
Nee: in de huidige woningmarkt kan je alleen toch geen woning kopen, no matter what. Nee, ook niet met een goede opleiding of een goede baan. Nee, ook niet zonder studieschuld. Dus eigenlijk hoef je je nergens druk om te maken
En dan is informatica nog een zeer goede studierichting, moet je je eens voorstellen hoe je leeftijdsgenoten het gaan hebben na hun opleiding verpleegkunde of de pabo, of een andere sector waar gigantische tekorten zijn maar de salarissen niet bijkomen.
Met een leuke master pak je een keertje 3.000 per maand, bruto? Dan leen je 180k, dan is je keuze (in ieder geval in het westen) extreem beperkt. Met een dergelijke studieschuld is het een keer 150k, dan is er geen keuze meer. Laat staan in de buurt van je werk.
Terugbetalen van zo'n lening mag je enorm lang over doen. Als je eenmaal een hoger inkomen hebt omdat je stijgt in loon naar verloop van tijd, of een partner waarmee je samen een huis kan kopen, dan zit die lening helemaal niet meer zo in de weg.
Wat is precies de meerwaarde van een WO studie informatica tegenover een HBO studie informatica?
Zitten er grote verschillen tussen baankansen en salarissen?
Niet echt. Ik hoor juist soms dat een HBO'er wat meer praktische kennis op doet betreft bijvoorbeeld het bouwen van apps of websites, als je de software engineering kant op wil. WO is wat wetenschappelijker en theoretischer. Daar zijn ook meer dan genoeg baankansen in en je kan wellicht wat verder doorgroeien, maar aan de andere kant is het verschil denk ik niet bijzonder groot.
Ik ben bewust gestopt na mijn HBO

Maar het ligt er ook aan wat je wil doen. Wil jij je enorm verdiepen in artificial intelligence of een pro worden met big data? Dan ga je meer plezier beleven aan een WO-opleiding, denk ik.
Hey, topidee! Nu nog een politieke partij die voorstander is voor die dingen. Oh wacht, geen enkele partij wil daadwerkelijk huizen bijbouwen en geen enkele partij wil de studiefinanciering terug
[
Voor 11% gewijzigd door
Richh op 03-03-2019 22:14
]