Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1187116

Topicstarter
Volgend jaar wil ik informatica gaan studeren aan de UU, de UvA leek mij ook een goede optie maar dat is ongeveer dertig minuten langer reizen en de kans dat ik daar aan een kamer kom is aanzienlijk klein. Ik moet sowieso wel op kamers aangezien ik van het platteland kom en de reistijd naar de universiteit zo'n 1.5 uur bedraagt (enkeltje). Het is wel zo dat ik dan moet gaan lenen, ik denk zo'n €400 per maand, ervan uitgaand dat mijn totale maandelijkse kosten circa zullen €900 bedragen. Het ding is dat ik dit jaar al aan een andere WO studie begonnen ben (aan de WU) en dat ik nu ook al zo'n €3k kwijt ben. Ervan uitgaand dat ik 5 jaar lang (BSc + MSc) €400 per maand leen, dan zit ik aan het einde van de rit toch wel met een studieschuld van 3000 + 60 * 400 + 5 * 2000 (collegegeld) = €37k (!!!). Dit verontrust mij wel enorm, aangezien dit een gigantisch bedrag is. Mijn vraag is nu dus eigenlijk of mijn onrust terecht is. Kan ik beter gewoon thuis blijven wonen en het zo lang mogelijk uit zien te houden (zal wel lastig gaan met 1.5 uur reistijd) om de studieschuld te beperken? Of moet ik die €37k aan studieschuld gewoon accepteren en lekker op kamers gaan en de tijd van mijn leven hebben? Zo'n bedrag aan schuld zal volgens mij wel problemen gaan opleveren met het kopen van een huis, aangezien ik er lang over zal gaan doen om het terug te betalen (lijkt me). Beetje off-topic, maar hebben jullie enig idee wat de startsalarissen zijn voor pas afgestudeerden met een MSc computer science?

Ik heb verder nog twee off-topic vragen, hopelijk zijn er hier ook mensen die mij hiermee kunnen helpen. Wat is precies de meerwaarde van een WO studie informatica tegenover een HBO studie informatica? Zitten er grote verschillen tussen baankansen en salarissen? Tweede vraag, kunnen jullie nog een paar leuke verenigingen in Utrecht aanbevelen voor als ik op kamers ga?

Dank voor jullie hulp!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat dacht je van werken tijdens je studie ?

Persoonlijk zou ik niet 3 uur per dag gaan reizen. Die tijd kan beter besteden aan bijvoorbeeld werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PilatuS schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:36:
Wat dacht je van werken tijdens je studie ?

Persoonlijk zou ik niet 3 uur per dag gaan reizen. Die tijd kan beter besteden aan bijvoorbeeld werken.
De berekening die ik heb gemaakt is inclusief het geld wat ik zal verdienen met werken. Ik werk nu momenteel naast mijn studie dus ik weet wel wat ik moet verwachten qua loon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

3 uur per dag reizen = 15 uur per week.

Ik heb mijn studie kunnen cashflowen met 16 uur loondienst per week. Met een ict achtergrond moet dat ook wel lukken.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Anoniem: 1187116 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:39:
[...]

De berekening die ik heb gemaakt is inclusief het geld wat ik zal verdienen met werken. Ik werk nu momenteel naast mijn studie dus ik weet wel wat ik moet verwachten qua loon.
Waar werk je, en waar zou je kunnen werken?

| live and give like no one else |

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:26

St@m

@ Your Service

Je kan ook studeren in de trein.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:05

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Oude lul hier.

Een studie is de beste investering in je toekomst.
Ik ben geeindigd met een vergelijkbaar bedrag qua studieschuld, en heb dat in 5 jaar daarna compleet kunnen wegpoetsen. Uiteraard huurde ik toen. Tuurlijk, het beperkt je als je een huis wil kopen, maar op de lange termijn is het zo'n verschrikkelijk goede investering in jezelf. Ik zeg: Altijd doen!

[ Voor 3% gewijzigd door Sparhawk op 02-03-2019 23:51 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anoniem: 1187116 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:39:
[...]

Tijd die je besteed aan reizen kan niet besteden aan andere dingen. Je kan natuurlijk wel wat voor je studie doen tijdens het reizen, maar ideaal is dat ook niet.

Persoonlijk vind ik 3 uur reizen per dag gewoon niet te doen. De eerste 2 weken is het nog wel ok, maar daarna wordt het toch heel snel iedere dag heel erg balen om weer zo lang onderweg te zijn. Denk ook aan hoe vroeg je op moet op sommige dagen en hoe laat het is wanneer je weer thuis bent, ook dat is niet goed voor je studie. Ik snap dat op kamers gaan een hoop geld gaat kosten, maar het ook weer goed voor je persoonlijke ontwikkeling. Ik zou zelf gewoon nooit 3 uur per dag gaan reizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
3x3 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:39:
[...]

Waar werk je, en waar zou je kunnen werken?
Werk in de horeca, verdien €8 p/u. Geen idee waar ik zou kunnen werken, ik kan wel goed programmeren in Java (ontwikkelde vroeger wat Android apps), Python ben ik ook aardig goed in. Enig idee of ik ergens als eerstejaars kan gaan programmeren?
St@m schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:49:
Gaat niet, moet te vaak overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

Onbekend

...

Ik heb vroeger ook gereisd met de trein i.p.v. op kamers te gaan zitten. Doordat ik mijn huiswerk in de trein kon maken, bespaarde ik daarmee tijd waardoor ik andere dingen kon doen. En ik had geen kosten om kamerhuur te betalen. :)
Als je niet in de trein kunt werken, raad ik zeker kamers aan zodat je beperkte tijd niet verloren gaat aan reizen.

Zoals eerder is gemeld is de studie de beste investering voor jouw toekomst, maar investeer voornamelijk alleen in nuttige zaken. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devilscomrade
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-02 13:53
Anoniem: 1187116 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:56:
[...]

Werk in de horeca, verdien €8 p/u. Geen idee waar ik zou kunnen werken, ik kan wel goed programmeren in Java (ontwikkelde vroeger wat Android apps), Python ben ik ook aardig goed in. Enig idee of ik ergens als eerstejaars kan gaan programmeren?

[...]

Bedrijven staan, in my experience, te springen voor HBO / WO studenten in deze markt. Vaak begin je met wat test werk maar in mijn situatie liep dit snel over tot vette shit programmeren èn er redelijk voor betaald krijgen.

Gewoon solliciteren als student bij bedrijven met vacatures, ook al zoeken ze fulltime seniors. Als het mij lukt in een vissersdorpje moet het in de stad geen probleem zijn.

Kijk alleen uit dat ze je niet uitbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
In welke provincie zit je?

Wat HBO/WO betreft: baankansen (afhankelijk van wat je wil natuurlijk) worden met WO niet beter dan puur HBO. Wel zal afhankelijk van je ervaring en CV je startloon hoger kunnen zijn als je ook nog WO hebt, maar dat maakt alleen de eerste paar jaar van je carrière uit, daarna is het eigenlijk niet meer relevant bij het meeste werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Nee, kan niet. Of je bent echt een concentratiemonster, EN hoeft niet over te stappen. Mij niet gezien. In een reis van 3 uur met 1 overstap kan ik al nauwelijks op 1 YouTube video concentreren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:37

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dit dus. Thuis wonen = het aantal uren werk van twee volle werkdagen missen. Hoe bedoel je thuiswonen is goedkoper? Zeker als je toch niet kunt studeren in de trein...

Verder: ja, een studieschuld heeft impact op je hypotheekmogelijkheden. En dan nemen banken ook nog eens de gehele originele leensom in aanmerking, niet alleen het deel dat je nog niet hebt afbetaald. Al zijn studieschulden niet bij elke hypotheekverstrekker een big issue. Dat zal bovendien steeds normaler worden, zeker als de eerste golf leenstelsel-studenten een huis gaat kopen. Je bent dus echt niet uniek.

Maar gezien je nog studeert: yolo! Zoek een leuke baan in je studiestad. Daarmee moet je meer dan 8 euro per uur kunnen verdienen, en beperk je de schade. Heb je trouwens wel eens gedacht aan anti-kraak? Heb ik mijn hele studie gedaan; kosten varieerden van "zorg zelf voor gas/water/licht" (80 euro/maand) tot "servicekosten" a 150 euro/maand.

En hypotheek? Lekker belangrijk, zie je over een jaar of acht wel :) Studeren gaat om meer dan kennis opdoen uit boeken!

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05 15:47
PilatuS schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:53:
Persoonlijk vind ik 3 uur reizen per dag gewoon niet te doen. De eerste 2 weken is het nog wel ok, maar daarna wordt het toch heel snel iedere dag heel erg balen om weer zo lang onderweg te zijn. Denk ook aan hoe vroeg je op moet op sommige dagen en hoe laat het is wanneer je weer thuis bent, ook dat is niet goed voor je studie. Ik snap dat op kamers gaan een hoop geld gaat kosten, maar het ook weer goed voor je persoonlijke ontwikkeling. Ik zou zelf gewoon nooit 3 uur per dag gaan reizen.
Ik zit 2,5 iedere dag, inclusief fiets naar 't station en lopen naar werk. Balen, maar doe je niet veel aan. Je wilt toch werken en met de auto zonder files zou ik een half uur onderweg zijn. Maarja, dan betaal je 4 euro per uur parkeerkosten.

Mijn studie was met de trein ook ca. 1:45 per dag... En daarvan vielen er 20 in een overstap. Ik heb in die tijd wat meters verslagen weggetikt. Muziek aan, laptop op schoot en gaan met die banaan. Auto was een stukje van nog geen 20 minuten. Maarja, je hebt je OV, dus kost allemaal niets. Hotel mamma is nog steeds best bang for buck. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:25
Al gekeken of je reistijdvoorrang kunt krijgen? Volgens mij is dat wanneer je 1,5 uur of langer enkele reis onderweg bent.
Totdat de trein vol zit, wat in de regio Amsterdam/Utrecht niet ongewoon is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 20:20
Anoniem: 1187116 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:30:
Volgend jaar wil ik informatica gaan studeren aan de UU, de UvA leek mij ook een goede optie maar dat is ongeveer dertig minuten langer reizen en de kans dat ik daar aan een kamer kom is aanzienlijk klein. Ik moet sowieso wel op kamers aangezien ik van het platteland kom en de reistijd naar de universiteit zo'n 1.5 uur bedraagt (enkeltje). Het is wel zo dat ik dan moet gaan lenen, ik denk zo'n €400 per maand, ervan uitgaand dat mijn totale maandelijkse kosten circa zullen €900 bedragen. Het ding is dat ik dit jaar al aan een andere WO studie begonnen ben (aan de WU) en dat ik nu ook al zo'n €3k kwijt ben. Ervan uitgaand dat ik 5 jaar lang (BSc + MSc) €400 per maand leen, dan zit ik aan het einde van de rit toch wel met een studieschuld van 3000 + 60 * 400 + 5 * 2000 (collegegeld) = €37k (!!!). Dit verontrust mij wel enorm, aangezien dit een gigantisch bedrag is. Mijn vraag is nu dus eigenlijk of mijn onrust terecht is. Kan ik beter gewoon thuis blijven wonen en het zo lang mogelijk uit zien te houden (zal wel lastig gaan met 1.5 uur reistijd) om de studieschuld te beperken? Of moet ik die €37k aan studieschuld gewoon accepteren en lekker op kamers gaan en de tijd van mijn leven hebben? Zo'n bedrag aan schuld zal volgens mij wel problemen gaan opleveren met het kopen van een huis, aangezien ik er lang over zal gaan doen om het terug te betalen (lijkt me). Beetje off-topic, maar hebben jullie enig idee wat de startsalarissen zijn voor pas afgestudeerden met een MSc computer science?

Ik heb verder nog twee off-topic vragen, hopelijk zijn er hier ook mensen die mij hiermee kunnen helpen. Wat is precies de meerwaarde van een WO studie informatica tegenover een HBO studie informatica? Zitten er grote verschillen tussen baankansen en salarissen? Tweede vraag, kunnen jullie nog een paar leuke verenigingen in Utrecht aanbevelen voor als ik op kamers ga?

Dank voor jullie hulp!
Algemeen WO en HBO scheelt in het begin wellicht weinig, ik denk 1 salaris schaal, dus WO is gemiddeld 35.000 - 41.000 Euro per jaar. En HBO zit je meer tegen de 29.000 - 35.000 Euro per jaar. Rough thumb sucking. Ook al begin je met ongeveer gelijk, ik denk met een WO en goede showcase of skills (hard en softskills) kan je wel harder groeien in salarisschaal en hierdoor meer verdienen.

En je moet vanuit gaan dat je 3-7 jaar studeert, maar werken dat doe je nog minstens 20-50 jaar lang. Is de schuld je papiertje waard? Yep, volledig waard.

Ik denk er zijn 2 opties. Je woont thuis en je nuttigt je tijd in trein goed: serie kijken of huiswerk maken. Of je gaat op kamers (niet in centrum, want dat is duur) maar wel vlakbij en je zoekt een bijbaantje. Als je als barman aan de slag gaat bij een 4-5 ster hotel, dan met de tips kan je veel verdienen. Ik zou iig voor dat laatste kiezen, omdat je een mooie studentenervaring kan opdoen en met je bijbaantje moet je investering/schulden redelijk behapbaar zijn.

Het 1,5 uur reizen is meer dan die 1,5 uur wat je verliest. Je moet denken aan dat je bijvoorbeeld veel nieuwe mensen gaat leren kennen, een avondje uit wordt heel lastig zonder ergens te overnachten. Ik zou echt kiezen voor in de buurt wonen, beetje werken en vooral veel studeren en lol hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:03
Ik snap je zorgen, en vind het goed dat je er zo serieus mee bezig bent.

Op kamers verstandig? In dat opzicht niet.

Op kamers leerzaam, goed voor je ontwikkeling en draagt bij aan een veel intensere studietijd? Zeker.

“verstandig” is misschien niet de lat van alle zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
johnkeates schreef op zondag 3 maart 2019 @ 00:29:
Wat HBO/WO betreft: baankansen (afhankelijk van wat je wil natuurlijk) worden met WO niet beter dan puur HBO. Wel zal afhankelijk van je ervaring en CV je startloon hoger kunnen zijn als je ook nog WO hebt, maar dat maakt alleen de eerste paar jaar van je carrière uit, daarna is het eigenlijk niet meer relevant bij het meeste werk.
Heb je hier een bron voor? Er zijn hele sectoren die met alleen HBO nauwelijks toegankelijk zijn en juist wel heel goed betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:14

ZieMaar!

Moderator General Chat
t_captain schreef op zondag 3 maart 2019 @ 06:48:
Ik snap je zorgen, en vind het goed dat je er zo serieus mee bezig bent.

Op kamers verstandig? In dat opzicht niet.

Op kamers leerzaam, goed voor je ontwikkeling en draagt bij aan een veel intensere studietijd? Zeker.

“verstandig” is misschien niet de lat van alle zaken.
Sowieso dit. Ik zou zelfs op kamers gaan als je nu 15 minuten fietsen van de uni woont...maar het is echt wel een toevoeging. Ik ken ook wat mensen hun hele studietijd thuis hebben gewoond, maar die mensen missen (vaak) toch wat.

Ik zou wel kijken hoe je je studieschuld kan dempen door wat meer te werken en bijvoorbeeld een baantje te zoeken dat goed betaald. Die barman in een hotel is wel een goede. Slapen kan altijd nog ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:48
Ik denk dat het stuk volwassenheid dat je krijgt door op jezelf te wonen en het diverse netwerk van andersgezinden waardevoller is dan het schijntje van 37k.

Dat werk je in no time weg zodra je een baan hebt. Evt schade beperken met werk zoals vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:37

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik moet sowieso wel op kamers aangezien ik van het platteland kom en de reistijd naar de universiteit zo'n 1.5 uur bedraagt (enkeltje).
Volgens mij heb je je keuze al gemaakt :) . Om een andere kant te laten horen (lezen). Ik heb ook deze afweging toen der tijd gemaakt en gekozen voor het reizen. 1.5 uur enkele reis exclusief het fietsen om überhaupt bij het OV terecht te komen. Dat betekende dat ik vaak de eerste OV optie moest pakken (erg vroeg onderweg dus), vooraan in de rij stond om toch nog dat plekje te hebben om te zitten. En onderweg slapen of studeren. Drie jaar lang gedaan (want 1 jaar in het buitenland gestudeerd) en geen spijt van gehad, want ik wilde die studieschuld niet en kon het geld wat ik verdiende sparen voor mijn jaar buitenland.

Kortom, gaat niet is wmb wat kort door de bocht. Dat je het niet ziet zitten en daarom een andere keuze maakt snap ik wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 08:49
Sparhawk schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:50:
Oude lul hier.

Een studie is de beste investering in je toekomst.
Ik ben geeindigd met een vergelijkbaar bedrag qua studieschuld, en heb dat in 5 jaar daarna compleet kunnen wegpoetsen. Uiteraard huurde ik toen. Tuurlijk, het beperkt je als je een huis wil kopen, maar op de lange termijn is het zo'n verschrikkelijk goede investering in jezelf. Ik zeg: Altijd doen!
Dit dus. Daarnaast is een belangrijk onderdeel van studeren wat mij betreft op kamers gaan, waardoor je leert zelfstandig en onafhankelijk te worden. Daarnaast ook heel goed voor je sociale contacten want als "trein student" krijg je echt minder contact met je mede studenten. Dus vooral voor je persoonlijke en sociale ontwikkeling raad ik je aan op kamers te gaan.

Utrecht is een leuke stad met mooie vrouwen, en die studieschuld daar lach je later om, terugkijkend naar de mooie ervaringen die je hebt gehad :)

On a personal note: Als ik ergens spijt van heb, dan is het dat ik niet meer geleend heb en tijdens mijn studententijd mooie reizen gemaakt heb. Als je eenmaal werkt ben je vrij beperkt qua vakantiedagen...

Edit: Mijn ouders woonden overigens maar 20 kilometer van mijn studiestad vandaan _O- dus qua reizen had het echt heel makkelijk gekund. Het was voor mij dus echt een bewuste keuze om op mezelf te gaan wonen en ook op die manier te ontwikkelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sanderrr op 03-03-2019 10:03 ]

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 14:38
Altijd een persoonlijke keuze maar ik adviseer altijd om op kamers te gaan. Je leeft maar 1 keer en het op je zelf (met huisgenoten) wonen verruimt.
Ja het kost wat maar het loont. Ik heb in het verleden veel sollicitanten op gesprek gehad, je haalt diegene die nog steeds thuis wonen (of gewoond hebben tijdens de studie) er binnen een paar minuten uit. (en voor mij vielen die mede daardoor meestal snel af)
Dus, doen! Beetje werken er bij, stappen, lol maken met je huisgenoten en je studie schuld in de jaren na je studie aflossen.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Met je Msc zal je later gewoon goed verdienen, die 37k lijkt nu heel veel maar valt op zich best mee als je het over lange tijd mag terugbetalen. Ik had zelf een studieschuld van 35k en heb die in 2 jaar afgelost. Gewoon even rustig aan doen met geld na je studie en je bent er zo van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:04

Theo

moederbord

Toen ik studeerde woonde ik een uur van mijn studie af, maar ik woonde wel thuis. Ik moest één keer overstappen waardoor ik best wat tijd had om de tijd nuttig te besteden. Met een kleine laptop heb ik 's middags naar huis altijd aan verslagen kunnen werken. 's Ochtends gebruikte ik om wakker te worden met een krantje en goede muziek.
Hiermee was de reistijd dus geen weggegooide tijd. In de 6 jaren dat ik studeerde vond ik een uur enkele reis ook geen enkel probleem.

Naast de basisbeurs (4k totaal) en m'n OV jaarkaart heb ik verder geen hup vanuit Groningen nodig gehad; ik werkte en haalde zo'n 500 euro per maand binnen waarmee ik rond kon komen.

Staar je trouwens niet bind op de anderhalf uur reizen enkele reis! Als je op kamers gaat heb je óók een reistijd waardoor de delta tussen de reistijd (thuis vs op kamers) minder dan anderhalf uur is.

Eventueel kun je ook een auto (of scooter of een 45km/h fiets) aanschaffen om de reistijd te reduceren. wellicht is dit veel goedkoper dan een kamer ergens..

Wat mij trouwens ook enorm opviel op de HTS is dat er eigenlijk bijna niemand op kamers woonde. Anderhalf uur reistijd was voor vele acceptabel..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:40
Hier iemand die beide heeft gedaan, tijd thuiswonend en een tijd een zelfstandige kamer. Terugkijkend zou ik eerder op kamers hebben gewild vanwege het stukje zelfstandigheid, maar wat tijd betreft maakte het nauwelijks uit (reistijd per dag thuiswonend ~ reistijd per dag uitwonend+huishoudelijke taken). Wat betreft contacten maakte het voor mij niets uit, ik zat niet bij een vereniging, had geen behoefte aan feestjes (en als ik dat wel zou hebben gehad, had ik de auto van mijn ouders kunnen lenen).

Wel zie ik dat je nu al een andere studie doet en dus gaat switchen, misschien een overweging om het eerste jaar thuiswonend te doen, kijken of de studie wel bevalt en dan pas op kamers? Wel alvast inschrijven om inschrijfduur op te bouwen, daar heb ik me op verkeken, waardoor ik veel minder keus had.

Daarnaast, je wilt bij een vereniging, maar zorg dat niet de enige reden dat je bij een vereniging wil is omdat je zo snel aan een kamer denkt te komen. Een lidmaatschap kost geld, en zeker als eerstejaars ook heel wat tijd door allerlei verplichtingen. Als de enige reden voor lidmaatschap vervolgens is om snel een kamer te kunnen bemachtigen, prikken ze daar allemaal zo doorheen en wordt je bij het hospiteren ook overgeslagen. Want ook bij verenigingen zal je moeten hospiteren om in een huis te komen.
Theo schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:36:
Staar je trouwens niet bind op de anderhalf uur reizen enkele reis! Als je op kamers gaat heb je óók een reistijd waardoor de delta tussen de reistijd (thuis vs op kamers) minder dan anderhalf uur is.
Niet alleen heb je nog steeds reistijd van kamer naar universiteit, maar doordat je nu ook je eigen huishouden moet doen, neemt de delta nog maar verder af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb mijn studie kunnen cashflowen met 16 uur loondienst per week. Met een ict achtergrond moet dat ook wel lukken.
Gaat natuurlijk niet helemaal op, want je reistijd reduceert nooit helemaal naar 0, dus dat vermindert van bijv. 1,5 uur naar 0,5 uur. Dan moet je ook naar je werk reizen, dus hou je netto 1 uur over om te werken, ergo, 5 uur per week. Niet heel veel tijdswinst dus, zeker niet als je dat afzet tegen de extra tijd die je kwijt bent aan het runnen van je eigen huishouden (boodschappen, koken, schoonmaken, wassen, etc.) itt moeders die 80-90% hiervan doet.

Anderhalf uur reistijd heb je ook regelmatig als je full-time aan het werk bent, en in de trein kun je als student prima nog wat doen, het hoeft echt geen volledig verloren tijd te zijn.

Overigens, ik ken iemand die gezien ons huidige studiestelsel eigenlijk enkel nog maar enkel fan is van in het buitenland studeren... en hoewel ik het doodeng zou vinden, ben ik het eigenlijk volledig met hem eens.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sethro schreef op zondag 3 maart 2019 @ 07:54:
[...]

Heb je hier een bron voor? Er zijn hele sectoren die met alleen HBO nauwelijks toegankelijk zijn en juist wel heel goed betalen.
Als alleen salaris een reden is om een studie te beginnen, kun je er in veel gevallen beter niet aan beginnen. Er zijn behoorlijk wat banen te vinden die geen HBO of WO aan opleiding vragen en zelfs beter betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:37
Ik ben zelf niet op kamers gegaan. Had dagelijks circa 2.5 uur reisafstand. Vanaf een regio van het land zonder treinverbinding, circa 90 minuten per dag dan ook in de bus. De rest metro. De tijd in de bus gebruikte ik altijd om te studeren. Hiermee was ik dan ook al vaak klaar op het moment dat ik thuis kwam. Plus de overige voordelen van thuiswonen.

Met als grootste voordeel, geen 37k studieschuld toen ik klaar was. Sterker nog, geen schuld. En dat is toch wel zo fijn. @Fable geeft bijvoorbeeld aan een studieschuld van 35k in 2 jaar afgelost te hebben. Maar dit zal echt sterk afhankelijk zijn van je startersalaris of dit uberhaupt mogelijk is.

Als ik kijk naar mijn eigen situatie, tsja, geneeskunde is nu eenmaal niet een opleiding om later rijk van te worden ondanks dat een groot deel van de Nederlandse bevolking hier anders over denkt. Een starterssalaris van circa 2100 netto in de maand destijds. Circa 700 euro huur voor een klein appartementje net boven de particuliere huurgrens. Zorgverzekering circa 100 in de maand. Gas/water/licht circa 100 in de maand. Eten/drinken circa 200 in de maand. Internet/mobiele telefonie circa 50 in de maand. Dan enkel aan deze wat grotere vaste lasten zit je al op circa 1150 in de maand. Dan zijn er nog wat kleinere zaken zoals gemeentelijke belastingen, verzekeringen, kosten van bankrekening, etc. Circa 150 Eur kom je toch al weer snel aan en zitten we al op 1300. Blijft er ongeveer 800 Eur over terwijl je op een redelijk minimum door komt. Daarmee zou het circa 4 jaar lang op een houtje bijten zijn om die studieschuld af te betalen. En dan maar hopen dat er geen wasmachine, droger, koelkast, tv of wat dan ook defect gaat, je een nieuwe laptop / desktop nodig hebt, etc. Om het over een eventuele auto nog maar niet eens te hebben.

En ja, men zegt nog wel eens dat het voor je persoonlijke ontwikkeling een meerwaarde is. Kamers als onderdeel van het studentenleven. Maar ik ben als thuiswoner ook enkele jaren actief geweest bij een vereniging. Na de zoveelste lichting sjaars op een gegeven wel een beetje op uitgekeken. Ook gewoon naar de faculteitsvereniging feesten geweest. Etcetera. Het enige dat ik dan ook niet gedaan heb is het samenwonen met één of meerdere willekeurige huisgenoten. Tsja, heb daarin nu niet echt het gevoel dat ik iets mis daarin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebakken peer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-05 07:18
Wees geen 'spoorknor'! :+

Zonder dollen, ik kom net van het HBO af en heb de 1u15 enkele reis 3 jaar lang dagelijks prima uitgehouden (jaartje totaal buitenland). Echter nu ik net met mijn master ben begonnen elders en op kamers zit heb ik nu al spijt dat ik dat niet eerder heb gedaan! Zoals hierboven ook wordt genoemd beleef je het zoveel intenser en leert ontzettend veel meer mensen kennen dan dat je na college + een enkel biertje huiswaarts zou keren (netwerk gaat nog uitbetalen!).

Mijn periode in het buitenland heb ik ook zuinig aan gedaan met mijn spaargeld maar nu ik een iets beter bijbaantje heb (zzper maar dan niet bij Deliveroo & co) heb ik al spijt dat ik niet meer gave dingen daar heb gedaan (lees meer uitgegeven heb). Als je eenmaal een fulltime baan hebt lach je al helemaal om die paar duizend meer tegenover wat je er allemaal voor hebt gekregen.

Leef!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Peatsmoke schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:26:
[...]

Als alleen salaris een reden is om een studie te beginnen, kun je er in veel gevallen beter niet aan beginnen. Er zijn behoorlijk wat banen te vinden die geen HBO of WO aan opleiding vragen en zelfs beter betalen.
Beetje zakelijk naar studiekeuze kijken lijkt me niets mis mee. Zeker als de afweging gemaakt wordt tussen een 4 jaar of 5-6 jaar durende studie in dezelfde richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:19

mwa

Zie het op kamers wonen als een stuk investering in jezelf: zelfstandigheid, sociaal netwerk opbouwen, voor jezelf zorgen etc.. Volgens mij heb ik zelf meer geleerd van het hele studentenleven (bijna 10 jaar 😅) dan de papiertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:28
Je kunt natuurlijk ook het eerste of eerste twee jaar nog thuis blijven wonen. Je hebt dan bijv. al een deel van de reistijd de mogelijkheid om te studeren, ook kijken of deze studie wel is wat je wilt en bij veel studies zit je ook niet 5 dagen per week in de les. Ik had weken dat ik maar 2-3 dagen les had. Een deel van de tijd ook nog stages?
Als je dan bijv je Bsc hebt kun je alsnog op kamers gaan. Met de extra it kennis kun je dan misschien ook een beter bijbaantje krijgen waardoor je wat meer inkomsten hebt en minder schulden maakt, daarnaast is het op kamers wonen toch ook wel een levenservaring die ik iedereen aanraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Volgend jaar wil ik informatica gaan studeren aan de UU, de UvA leek mij ook een goede optie maar dat is ongeveer dertig minuten langer reizen
Als je toch op kamers wilt, dan zou ik met klem aanraden om ook andere steden te overwegen. Groningen, Twente, Delft, Eindhoven, etc. Op gebied van Informatica zou ik Utrecht niet als eerste aanraden, en als je toch wilt verhuizen zou één van die andere uni's imho beter zijn.
Baankansen op zit moment zijn weinig verschillend, maar het hangt er ook heel erg vanaf wat voor soort werk je interessant vindt. Met een opleiding aan de uni krijg je doorgaans een ander soort baan dan een opleiding aan een hbo. Geen oordeel verder, maar je opties zijn gewoon verschillend.

Verder: Ga gewoon op kamers ipv minimaal 1.5h te reizen. Die reistijd gaat je niet alleen belemmeren tijdens de studie, maar ook op sociaal vlak. Als student is er meer dan studeren alleen, je zit ook in de periode dat je persoonlijk aan het ontwikkelen bent. Wel of niet op kamers maakt dan een wezenlijk verschil.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Als je in de zomer- en kerstvakantie bij je ouders gaat wonen, hoef je dan al weer wat minder te lenen. Daarnaast kun je in de zomer enkele weken fulltime werken, wat ook zorgt voor extra geld. Daarnaast zou ik proberen een baantje te vinden dat meer oplevert per uur. Eenvoudige Wordpress websites bouwen voor kennissen of kleine bedrijfjes kan best lucratief zijn bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kyumia
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-02 20:22
Ik studeer op moment ook aan de UU, Msc Informatica ;) richting GMT. Ik kom niet van het vwo en heb hier NIET mijn wo-bachelor gehaald (heb een hbo-bachelor), dus daar kan ik je niks over zeggen. Werken naast deze master is mij en vele studiegenoten te veel geworden en zijn dus gestopt (ga in de zomervakantie wel weer werken). Deze master gaat ontzettend veel tijd en energie in zitten. Als je een burn-out wil, is werken naast deze master een goede manier om eraan te komen. Zorg er dan ook voor dat je tijdens je bachelor een beetje geld verdient, zodat je een buffer hebt voor je master mocht jij je in hetzelfde vaarwater bevinden.

Ik woon nu ook op mijzelf in Utrecht en leen maximaal. Het is een investering in mijn toekomst. Zoals anderen het ook zeggen: met deze studie heb je je schulden zo weer afbetaald. Vergeet niet dat slechts een klein percentage de Bsc én Msc in 5 jaar tijd afronden. De meesten hebben een kleine vertraging van 1/2 a 1 jaar. Het is nou ook niet bepaald de makkelijkste opleiding ;).

Mensen die zeggen dat "studeren in de trein" een goede optie is gaan zeker nooit met de trein, vergeet het maar. Altijd gezanik en gezeur met treinen, vertragingen, storingen, volle treinen in de spits. Concentreren in een trein is gewoon vrijwel niet mogelijk. Daarnaast hou je geen tijd meer over voor andere zaken als je zo veel reist.

Als je "bij je ouders gaat wonen in de zomer en kerstvakantie" zoals hierboven wordt gesuggereerd dan ben je bijna 100% je woonplek kwijt. Een woonplek zoeken hier is echt een drama. Neem SSH als voorbeeld. Ik sta daar nu bijna een jaar ingeschreven en ik ben nu pas een kwart verder (dat wil zeggen dat ik op nummer 150 sta van de 200 aanmeldingen, NIET goed dus, meestal zijn er 6 a 700 aanmeldingen voor een studio). Schrijf je zo snel mogelijk in, wellicht dat je gedurende je master vooraan staat en goedkoop in zo'n complex kan verblijven!

Als je Informatica gaat doen is Sticky een leuke studievereniging. Deze studievereniging is voor heel informatica, zowel bachelor als masterstudenten. https://svsticky.nl/ . Voor bachelor studenten kost het volgens mij 7.50 per jaar en voor master studenten is het gratis. Kost je dus vrijwel niks en je hebt altijd gratis koffie (heel belangrijk ;)) in de ruimte van de studievereniging (BBL gebouw verdieping 2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
Kyumia schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:17:
Mensen die zeggen dat "studeren in de trein" een goede optie is gaan zeker nooit met de trein, vergeet het maar. Altijd gezanik en gezeur met treinen, vertragingen, storingen, volle treinen in de spits. Concentreren in een trein is gewoon vrijwel niet mogelijk. Daarnaast hou je geen tijd meer over voor andere zaken als je zo veel reist.
Ik heb het zelf wel deels in de trein gedaan, ook vaak genoeg vertragingen/volle treinen, het is zeker niet optimaal, maar je kan wel degelijk iets doen in de trein. Aantekeningen nog een keer doornemen, resultaten alvast verwerken, het is dus zeker niet onmogelijk om de reistijd enigszins nuttig te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyumia
Transportman schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:21:
[...]

Ik heb het zelf wel deels in de trein gedaan, ook vaak genoeg vertragingen/volle treinen, het is zeker niet optimaal, maar je kan wel degelijk iets doen in de trein. Aantekeningen nog een keer doornemen, resultaten alvast verwerken, het is dus zeker niet onmogelijk om de reistijd enigszins nuttig te besteden.
Maar jouw naam is dan ook Transportman ;).

Klopt, je kan je altijd nuttig maken, maar echt "leren" gaat best moeilijk in die omstandigheden.

[ Voor 9% gewijzigd door Kyumia op 03-03-2019 13:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 17:57

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

voor 1,5 uur reistijd zou ik gewoon thuis blijven wonen.

Die 1,5 uur verdien je terug door niet waar werk te hoeven gaan,
Je houd ook in de stad een reistijd naar je studie.
Schaf een e-reader aan zodat je rustig en snel dingen kan doorlezen zonder dat je een laptop of boeken uit de tas hoeft te pakken. dan kan zelfs 10 minuten nuttig zijn in de trein.
Die 37K verdien je echt niet zomaar terug, tenzij je daarna weer naar je ouders verhuist (dat doe je waarschijnlijk toch niet). dus ben je daarna ook nog geld kwijt aan huisvestig.
Afhankelijk van je ouders, bespaar je ook nog eens dagelijks tijd op het huishouden / boodschappen.

Op jezelf wonen is extreem duur, en daarna kom je moeilijk aan een koopwoning want met een studieschuld kan je die de komende jaren nog wel op je buik schrijven.

Blijf lekker thuiswonen en spendeer al je tijd aan je studie.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-05 21:34
Als ik naar mijn omgeving kijk betaalt de investering van op kamers gaan zich al binnen een paar jaar terug, omdat de extra vaardigheden, contacten en mentale volwassenheid die je opdoet zich doorgaans ook doorvertalen in een beter carrièrepad.

Los van het geld; vrijwel iedereen die halverwege z'n studie is gewisseld van thuis naar uit huis (ik inclusief) heeft er vaak spijt dat ze niet eerder op kamers zijn gegaan. Eén van de beste periodes van je leven, zonde om die over te slaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

bramm90 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:42:
Als ik naar mijn omgeving kijk betaalt de investering van op kamers gaan zich al binnen een paar jaar terug, omdat de extra vaardigheden, contacten en mentale volwassenheid die je opdoet zich doorgaans ook doorvertalen in een beter carrièrepad.

Los van het geld; vrijwel iedereen die halverwege z'n studie is gewisseld van thuis naar uit huis (ik inclusief) heeft er vaak spijt dat ze niet eerder op kamers zijn gegaan. Eén van de beste periodes van je leven, zonde om die over te slaan.
Ik heb wel spijt dat ik op kamers ben gegaan.
Het is duur en niet het geld waard
Je blijft met een studieschuld zitten. (nog 30K van over 7 jaar na de studie).
Het kost een hoop tijd.
En heb niet het gevoel dat ik dingen geleerd heb die ik anders zou missen.

Enige voordeel was dat ik niet meer in dezelfde woning zat als mijn ouders. maar dat is een persoonlijke kwestie.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 13:52
Ik ben een provinciaaltje en ik heb destijds de keuze gemaakt om relatief dichtbij huis te blijven en niet op kamers te gaan. Geen spijt van gehad. Het scheelt sowieso een bak met geld. Die besparing heb ik in de aanschaf van een koopwoning kunnen stoppen, waardoor ik dat met een significant lagere hypotheekschuld af kon. Niet iedereen zou die keuze gemaakt hebben, vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Ik maak nog altijd veelvuldig gebruik van het openbaar vervoer. En in de trein kan ik toch nog altijd werken. Laptopje erbij, tafeltje uitklappen, oordopjes in met een kalm spotify achtergrondje en afgezonderd werken maar tot je een klopje op de schouder voelt van de conducteur die een kaartje wilt zien. Met wat goede in-ear oordopjes ben je ook in de trein zo goed als volledig afgezonderd van de drukte om je heen.

Vertragingen en storingen. Tsja, eerlijkheidshalve een typisch Nederlands fenomeen het gezeur over een paar minuten vertraging. Ik moet zeggen, ik kan daar nou echt niet wakker van liggen.

En juist door dit soort werkzaamheden tijdens het reizen te doen, houd je tijd over. Dit is niet alleen iets tijdens de studietijd. Maar geldt zeker ook voor daarna. Juist door tijdens het reizen tijd te nemen voor de administratieve handelingen resulteert dit er voor mij in dat ik in zekere zin bij het instappen in het OV met mijn werk kan beginnen. En ook aan het einde van de werkdag op een gunstige tijd kan vertrekken, dit soort kleine administratieve afhandeling tijdens het reizen nog af te ronden en vervolgens een geruime hoeveelheid tijd ter beschikking te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:01
psychodude schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:12:
[...]

Ik maak nog altijd veelvuldig gebruik van het openbaar vervoer. En in de trein kan ik toch nog altijd werken. Laptopje erbij, tafeltje uitklappen, oordopjes in met een kalm spotify achtergrondje en afgezonderd werken maar tot je een klopje op de schouder voelt van de conducteur die een kaartje wilt zien. Met wat goede in-ear oordopjes ben je ook in de trein zo goed als volledig afgezonderd van de drukte om je heen.

Vertragingen en storingen. Tsja, eerlijkheidshalve een typisch Nederlands fenomeen het gezeur over een paar minuten vertraging. Ik moet zeggen, ik kan daar nou echt niet wakker van liggen.

En juist door dit soort werkzaamheden tijdens het reizen te doen, houd je tijd over. Dit is niet alleen iets tijdens de studietijd. Maar geldt zeker ook voor daarna. Juist door tijdens het reizen tijd te nemen voor de administratieve handelingen resulteert dit er voor mij in dat ik in zekere zin bij het instappen in het OV met mijn werk kan beginnen. En ook aan het einde van de werkdag op een gunstige tijd kan vertrekken, dit soort kleine administratieve afhandeling tijdens het reizen nog af te ronden en vervolgens een geruime hoeveelheid tijd ter beschikking te hebben.
Met wat goede Noice Cancelling headphones kun je aardig wat werk verzetten in de trein. Als je een zitplaats hebt kun je je laptop gebruiken, geen zitplek dan kun je altijd nog gaan lezen.
Vooral met wat oefenen kun je daar prima aan gewend raken en op een gegeven moment ben je denk ik vrij productief, ligt er vooral aan of je het ook wilt natuurlijk ;)

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als iemand die zelf op kamers heeft gezeten geloof ik heel weinig in al die contacten en vaardigheden die je zou hebben opgedaan op kamers versus thuis wonen. Als je in de buurt woont zou ik dus ook altijd gewoon aanraden om lekker thuis te blijven wonen.

Echter 3 uur reistijd per dag is wel heel erg veel. Dan zou ik toch aanraden om op kamers te gaan. En als je dat toch gaat zou ik ook overwegen of je niet ergens wil waar een kamer wat makkelijker te krijgen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Zoals de meesten hier aangeven valt kostentechnisch voor beide mogelijkheden wat te zeggen. Persoonlijk vind ik je maandelijkse lasten aan de hoge kant en zou ik daar naar kijken. Je kunt prima voor minder dan 6 euro per dag heel erg gezond en goed eten en drinken en daarvan zelfs nog stappen.

Zelf heb ik beide gedaan. HBO thuis en een groot deel van het WO zelfstandig. Als ik jou was zou ik jezelf twee vragen stellen:

1. Ben je er klaar voor om op jezelf te gaan wonen?
2. Hoe groot is het risico dat je afhaakt?
3. Waar ligt jouw toekomst?

Zoals aangegeven heeft bij je ouders wonen veel voordelen en haalt het veel stress - die velen, maar niet iedereen ervaren - weg. Je eigen huishouden draaiende houden vergt veel plannen en discipline. Het sociale aspect van op jezelf wonen komt overigens ook niet vanzelf aanwaaien. Uiteraard is dit alles ook afhankelijk van je huis, je ouderlijk huis, eventuele verenigingen, studiebegeleiding en vrienden.

Als op jezelf wonen of je studie niet lukt, dan heb je een aardige kostenpost en last. Denk aan huurcontract verder afbetalen (want min. termijn), verhuizen, investering in spullen en emotionele last. Een groot voordeel van wonen in een studentenstad is dat je een heel ander leven gaat leiden. Meer connecties, meer sociale contacten en mogelijk ook meer persoonlijke groei. Als jouw toekomst in die stad ligt kan dat erg waardevol zijn. Bij een universiteit met een campus, zoals die in Twente, is dit effect vaak sterker (+ kosten lager, want Twente).

Wat men hier mogelijk over het hoofd ziet is een derde optie:
Blijf bij je ouders wonen voor een halfjaar tot een jaar. Kijk of studeren je ligt, of je het kan en of je bij de specifieke studie past. Zo maak je de mogelijke schade beter beheersbaar en kun je 'veilig' uitproberen. Doe dan je stinkende best om naar zoveel mogelijk sociale dingen te gaan en krijgt vanzelf adresjes om te blijven logeren, waardoor je niks hoeft te missen. Valt het reizen je mee? Prima. Valt het tegen? Onderneem dan actie en pik na een halfjaar of anderhalfjaar de leuke woningen die vrij komen van stoppende studenten eruit.

Wat betreft je vraag is WO het waard: Als je op het HBO moet beginnen, kan dit verschillen. Ligt aan je voorkeur voor werk op meer theoretisch of toegepast niveau. Kun je aan de uni beginnen, dan zou ik het eigenlijk altijd overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderjk
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-05 02:04
Ik heb in de steentijd (1999-2006) ook in Utrecht gestudeerd.

Mijn eerste advies is:

Wat je nu ook kiest, je kan later altijd nog van gedachten veranderen. Schrijf je daarom in ieder geval in bij de SSHXL. Voor €25 heb je dan redelijk snel een kamer, als je de switch wil maken. De wachttijden fluctueren maar 1 jaar wachttijd geeft al een redelijke kans om te wonen in de minder geliefde complexen (Warande in Zeist, 3km fietsen naar de Uithof, is meestal de minste wachttijd). Neem de combo met Woningnet. Zie het als een verzekering voor als het in de toekomst een keer echt misgaat. Een heel goedkope verzekering voor €7 per jaar.

Je kan het altijd proberen vanaf thuis, ik heb het ook gedaan. Maar was het al heel snel zat. Ik ben geen ochtendmens, en van in het donker opstaan, fietsen naar de trein, een uur in het OV werd ik ongelukkig.
Spitstreinen zijn druk, en het OV naar de Uithof is ook zwaar overbelast. (En kost circa 30 minuten!) Die tram komt eraan, maar hoeveel dat echt gaat helpen moeten we maar zien.

Voor mij was mijn studententijd op kamers echt heel leuk. Maar het hangt heel erg af van de persoon.
Als je de kamer ziet als een slaap + studeerplek, is het niet zoveel waard. En er zijn genoeg mensen die in dat patroon vallen. Studeren, thuiskomen, eten en dan achter de PC. Deed ik ook de eerste 6 maanden, ik sprak nauwelijks iemand.
Maar samenwonen met mensen van je eigen leeftijd was voor mij in ieder geval een manier om langs sociale stroefheid te komen, en een aantal van die mensen zijn nu mijn beste vrienden.
Kies wel een studentenhuis dat bij je past. Als jij je irriteert aan de rommel van anderen moet dat echt een prioriteit zijn, want denk maar niet dat jij sloddervossen kan leren zich beter te gedragen. De verschillen in netheid zijn echt groot.

Een studio is veel lastiger te krijgen. Langere wachttijden, hogere prijzen (maar wel huurtoeslag... mits onder de sociale huurgrens).

Ik heb ook een paar maanden gewoond bij een hospita, maar dat vond ik echt heel ongemakkelijk.
Ik denk dat je aan die €900 redelijk goed zit. Als je huur laag is, is dat haalbaar, maar geen feest.

Werken als student is financieel voordelig omdat studiefinanciering niet meetelt voor belastingen. Hierdoor is bruto bijna hetzelfde als netto voor de eerste €4000 per jaar.
Er is veel werk voor studenten in Utrecht, maar ook veel competitie. Hoewel ik er nu verder van af sta, is mijn ervaring dat de meeste toch in het €10-€12 circuit terecht komen. Horeca, Callcenters, tegenwoordig ook veel etensbezorgers.
Of er plekken zijn voor ICT'ende studenten weet ik niet. Wellicht weet de studievereniging daar meer van.

De rente op de studieschuld is nu heel laag. Een disclaimer is dat dat niet per se zo blijft. Die rente wordt jaarlijks opnieuw berekent. In de nieuwe berekening gaat die uit van de rente die de Overheid op een 10jaarse staatsobligatie krijgt. (Dat is nu nog 5jaars)
Als het voor de Staat moeilijker is om te lenen, dan gaat jou rente dus omhoog. Dat gebeurd terwijl je het geld al hebt geleend.
Wel zijn de terugbetaal regels zeer soepel. Inkomensgebonden, over een zeer lange tijd, (Waardoor een groot deel door inflatie opgegeten wordt!). En ook boeteloos versneld af te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 07:41
Doe gewoon wat bij je past... volgens mij zijn de meeste argumenten pro & contra hier al genoemd en ze vallen allemaal in de categorie "persoonlijke mening"... Voor de een is sparen voor een buitenlandse reis belangrijk, voor de ander de beleving van op kamers gaan. Mijn persoonlijke mening is dat je niet snel genoeg kan leren om op eigen benen te staan en dat iedereen gewoon op kamers moet gaan. Is goed voor je ontwikkeling en ik vind het raar om bij je ouders te blijven wonen als je volwassen bent. Maar goed.. dat is dan weer mijn persoonlijke mening, die misschien weer niet op jou van toepassing is.

Succes met de keuze en laat je weten wat het geworden is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Chielemans schreef op zondag 3 maart 2019 @ 15:57:
Mijn persoonlijke mening is dat je niet snel genoeg kan leren om op eigen benen te staan en dat iedereen gewoon op kamers moet gaan. Is goed voor je ontwikkeling en ik vind het raar om bij je ouders te blijven wonen als je volwassen bent.
In de praktijk zie je ditch daarentegen steeds minder frequent gebeuren. Mensen blijven nu eenmaal langer in het ouderlijk huis wonen binnen Europa, ook in Nederland. De gemiddelde leeftijd van verlaten ouderlijk huis was in 2017 23.6 jaar in Nederland. Zelfstandig op eigen benen leren staan is leuk. Maar de financiele druk welk er tegenover staat is hoog.

Dit ook onder studenten. In 2015 al minder dan de helft van de studenten die op kamers ging (CBS), het aantal nieuwe jongeren die zich vestigd in de grote steden sindsdien is bovendien nog verder afgenomen. En als we kijken naar de ontwikkeling in landen om ons heen, dan zal hier voorlopig ook nog weinig verandering in komen zolang het zelfstandig gaan van jongeren financieel niet aantrekkelijk wordt.

Zou geld geen rol spelen, tsja, dan zou waarschijnlijk 90 - 95% van alle studenten inderdaad zonder twijfel op kamers gaan. Maar geld speelt hierin helaas wel een rol. En vind ik het dan ook helemaal niet raar dat mensen als volwassen personen bij hun ouders blijven wonen. Op eigen benen leren staan kun je ook prima als je op latere leeftijd het ouderlijk huis verlaat. Het is nou echt niet zo dat mensen die niet op kamers hebben gezeten hier plots grote problemen in ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:16
Ik ben zelf voor mijn studie op kamers gegaan. Ik keek aan tegen 2+ uur enkele reis als alles aan sloot.
En in de trein iets doen? Niet echt mogelijk voor HBO informatica toen. Gebrek aan internet (we praten over iets van 9 jaar geleden :)).
Geen stopcontacten in de trein dus de laptop was in een uur leeg wanneer de programmeertools aan stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik studeer op moment ook aan de UU, Msc Informatica ;) richting GMT. Ik kom niet van het vwo en heb hier NIET mijn wo-bachelor gehaald (heb een hbo-bachelor), dus daar kan ik je niks over zeggen. Werken naast deze master is mij en vele studiegenoten te veel geworden en zijn dus gestopt (ga in de zomervakantie wel weer werken). Deze master gaat ontzettend veel tijd en energie in zitten. Als je een burn-out wil, is werken naast deze master een goede manier om eraan te komen. Zorg er dan ook voor dat je tijdens je bachelor een beetje geld verdient, zodat je een buffer hebt voor je master mocht jij je in hetzelfde vaarwater bevinden.

Ik woon nu ook op mijzelf in Utrecht en leen maximaal. Het is een investering in mijn toekomst. Zoals anderen het ook zeggen: met deze studie heb je je schulden zo weer afbetaald. Vergeet niet dat slechts een klein percentage de Bsc én Msc in 5 jaar tijd afronden. De meesten hebben een kleine vertraging van 1/2 a 1 jaar. Het is nou ook niet bepaald de makkelijkste opleiding ;).

Als je "bij je ouders gaat wonen in de zomer en kerstvakantie" zoals hierboven wordt gesuggereerd dan ben je bijna 100% je woonplek kwijt. Een woonplek zoeken hier is echt een drama. Neem SSH als voorbeeld. Ik sta daar nu bijna een jaar ingeschreven en ik ben nu pas een kwart verder (dat wil zeggen dat ik op nummer 150 sta van de 200 aanmeldingen, NIET goed dus, meestal zijn er 6 a 700 aanmeldingen voor een studio). Schrijf je zo snel mogelijk in, wellicht dat je gedurende je master vooraan staat en goedkoop in zo'n complex kan verblijven!

Als je Informatica gaat doen is Sticky een leuke studievereniging. Deze studievereniging is voor heel informatica, zowel bachelor als masterstudenten. https://svsticky.nl/ . Voor bachelor studenten kost het volgens mij 7.50 per jaar en voor master studenten is het gratis. Kost je dus vrijwel niks en je hebt altijd gratis koffie (heel belangrijk ;)) in de ruimte van de studievereniging (BBL gebouw verdieping 2).
Wat aanvullingen:
- ik heb ook GMT gedaan en kon prima twee dagen per week werken naast de studie. Ik ben naar één dag per week werken gegaan toen ik stage ging lopen.
- je moet in de zomer/kerst natuurlijk niet je kamer opgeven, maar thuiswonen bespaart je dan kosten voor boodschappen en huishouden.
- in de trein studeren is inderdaad kut, maar als je op jezelf woont ben je ook veel uren kwijt aan boodschappen, huishouden, ergernis aan huisgenoten en (veel) uitgaan. Dat laatste doe je waarschijnlijk niet zo veel als je bij je ouders woont, wat veel tijd oplevert voor studie (niet de uitgaansuren, maar de niet-brakzijn-uren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
2-3 uur reistijd/studietijd per dag gedaan tijdens het HBO (technische informatica), laatste 2 maanden op kamers gegaan om lekker goedkoop te kunnen wonen in het eerste jaar werken. Studieschuld in de eerste twee maanden afgelost en direct begonnen met kapitaal op te bouwen. Een klein beetje zuinig doen tijdens je studietijd is een enorme berg geld 15-20 jaar later. Die reistijd hoeft ook geen belemmering te zijn voor je sociaal leven, je kan prima bij studiegenoten crashen als het een keer laat word. Zelf een huishouden runnen lijkt niet op een studentenkamer, aangezien je (afgezien van wat schoonmaken en magnetronmaaltijden opwarmen) veel onderhoud bij een koopwoning hebt wat een kamer niet heeft. Ondanks 2-3 uur reistijd kan je prima nog een halve tot anderhalve dag werken (in het weekend ja!) en in de (hele lange) zomervakantie even aanpoten. Je kan van die 9 weken zomervakantie prima 6 voluit werken en dan nog 3 weken luieren en op vakantie (met de ouders, lekker goedkoop en net zo ontspannend).

Als ik om me heen kijk hebben vrienden die wat meer uitbundig gestudeerd hebben nu niet zoveel "speelgeld". Energieneutraal huis met uitzicht op het bos/natuurgebied, volgende week word de Tesla geleverd, leuke collectie DSLR spul, Sonos overal in huis, Domotica, FPV drones racen en nog iedere maand geld kunnen investeren. Redelijk zorgeloos kunnen leven is het voor mij het echt wel waard geweest.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 25-05 18:00

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

€6,- per dag lijkt mij inderdaad ook erg fors om van te eten voor een student.

Dat je een studieschuld over houd is vervelend en het heeft logischerwijs invloed op een hypotheek, maar direct nadat je klaar bent met studeren een huis kopen lijkt me hoe dan ook niet zo'n goed idee.

Dus studeren, daarna huren, flink aflossen en na een paar jaar eens nadenken over het kopen van huis.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
Bedenk dat die 37K ook een investering is in je eigen welzijn: een lange reis is aantoonbaar slecht voor je mentale gesteldheid, en in dat opzicht al onwijs waardevol.

Tegelijkertijd ligt het ook aan wat voor reis het is. Moet je 2x overstappen en nog 45 minuten met de bus, of kun je naar het treinstation fietsen? Ik trein zelf 3-4x per week ook naar de uithof, ben zo'n 70 minuten onderweg, maar 45 daarvan zijn in dezelfde trein welke 15 minuten voor vertrek al aankomt zowel op Utrecht als mijn eindstation (dus ik kan op tijd weg en dan alvast in de trein gaan zitten). Hoewel ik natuurlijk liever de reis niet maak, is dit geen probleem. Maar toen ik nog op het platteland woonde moest ik altijd 50 minuten in de bus en daarna een overstap van 15 minuten op een kaal station. Daar wordt je echt niet blij van!
unezra schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:50:
€6,- per dag lijkt mij inderdaad ook erg fors om van te eten voor een student.
Ik vraag mij altijd af waarom mensen denken dat studenten minder geld kwijt zijn aan boodschappen? Eten ze minder? 6 euro per dag is echt niks, daar ga je makkelijk overheen. Je gaat niet 5 jaar lang het meest karige brood met boterhammenworst en rijst met ketchup eten, je moet ook een beetje kunnen leven.

[ Voor 23% gewijzigd door roger128 op 03-03-2019 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

roger128 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:00:
[...]
Ik vraag mij altijd af waarom mensen denken dat studenten minder geld kwijt zijn aan boodschappen? Eten ze minder? 6 euro per dag is echt niks, daar ga je makkelijk overheen. Je gaat niet 5 jaar lang het meest karige brood met boterhammenworst en rijst met ketchup eten, je moet ook een beetje kunnen leven.
Tuurlijk, maar ik vind het ook niet raar dat een student anders boodschappen doet dan een stel tweeverdieners met een bovenmodaal inkomen. Volgens mij is €6,- per persoon per dag grofweg wat wij (die tweeverdieners) gemiddeld uitgeven.

Zo spannend is het niet om 3 dagen achter elkaar macaroni met kaas te eten.

Dus ja, je kunt prima besparen op eten en het lijkt me logisch dat als je minder te besteden hebt, je dat doet. (En goedkoop brood eet je meer van. In mijn beleving is het juist het dure biologische brood dat het meest kostenefficiënt is.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ik ben op een gegeven moment met een uur reistijd op sommige dagen maar afgehaakt... Dan moest ik een uur reizen voor een uurtje college en daarna weer een uur terug reizen... Nu is dat wel 14 jaar geleden, dus geen mobiel of laptop/internet om wat op te doen.

Maar in algemeen denk ik dat ik de studie wel afgemaakt zou hebben als ik op kamers in de buurt zat!

Reistijd = niks voor mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik heb ze allemaal grondig doorgelezen! Ik ben er nog steeds heel erg tweeledig over. Aan de ene kant wil ik natuurlijk geen torenhoge studieschuld en zou ik met wat doorzettingsvermogen mijn tijd enigszins nuttig kunnen besteden in de trein. Aan de andere kant zou ik ook graag op kamers willen en bij een studentenvereniging, de reden dat ik dit jaar niet lid was geworden was omdat ik niet op kamers ging wonen.

Ik las hier een paar reacties dat €37k studieschuld wel (makkelijk) af te betalen is, enige nadere toelichtingen hierop? Komt dat omdat informatica een goed betaalde baan gaat opleveren (zo ja, aan hoeveel startsalaris moet ik denken) of omdat €37k studieschuld over het algemeen gewoon niet zo heel veel is?

Ik sta trouwens al sinds mei vorig jaar ingeschreven bij SSHXL, als ik in juli/augustus op zoek ga naar een kamer, heb ik dan een redelijke kans met een jaar wachttijd?
naitsoezn schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:50:
[...]

Als je toch op kamers wilt, dan zou ik met klem aanraden om ook andere steden te overwegen. Groningen, Twente, Delft, Eindhoven, etc. Op gebied van Informatica zou ik Utrecht niet als eerste aanraden, en als je toch wilt verhuizen zou één van die andere uni's imho beter zijn.
De TU's hebben helaas sinds dit jaar een numerus fixus, daar ben ik dus al te laat voor. Waarom zou je Utrecht niet aanraden op het gebied van informatica? Kijken werkgevers neer tegen afgestudeerden informatici van de UU?

Edit: o ja, ik las hier ook dat je met €6 per dag genoeg kan eten. Ik heb zelf nauwelijks verstand van eten en koken, dus wat moet ik hiervan verwachten? Kan je met €6 per dag voldoende gevarieerd en gezond eten, of moet ik denken aan een heel erg simpel ontbijt, middag- en avondeten?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1187116 op 03-03-2019 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:46
Anoniem: 1187116 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:41:

Edit: o ja, ik las hier ook dat je met €6 per dag genoeg kan eten. Ik heb zelf nauwelijks verstand van eten en koken, dus wat moet ik hiervan verwachten? Kan je met €6 per dag voldoende gevarieerd en gezond eten, of moet ik denken aan een heel erg simpel ontbijt, middag- en avondeten?
Bij ons in het studenthuis van 6 was het ongeveer rond 3 euro pp voor avond eten(al kan genoeg huizen die rond 2.5 zaten). Van die andere 3 euro red je de andere maaltijden wel als gewoon brood met beleg koop en wat fruit. (met studenthuis heb je nog al het voordeel dat je voor meer man kook en dus groot verpakking kan kopen, alleen red je het niet met 6 euro per dag)
Ik las hier een paar reacties dat €37k studieschuld wel (makkelijk) af te betalen is, enige nadere toelichtingen hierop? Komt dat omdat informatica een goed betaalde baan gaat opleveren (zo ja, aan hoeveel startsalaris moet ik denken) of omdat €37k studieschuld over het algemeen gewoon niet zo heel veel is?
Beide, bedenk even dat mensen ook een huis af kunnen betalen van 200K. Voor ICT kan je snel bruto start salaris krijgen in richting van 35K, en tegen de tijd dat je klaar bent ligt dat natuurlijk ook iets hoger door inflatie.

Tip: Probeer zolang mogelijk in je student kamer te blijven na afstuderen. Vrij sector is extreem duur vergelijk met dat.

Ik zal zelf mijn studenten tijd niet willen opgeven. Het is de mooist tijd die ik tot nu toe gehad heb. En die schuld ja hoort er helaas bij, maar is te overzien.

[ Voor 37% gewijzigd door marc1990 op 03-03-2019 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yemoke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2024
Ach beetje aanbiedingen pakken, zorgen dat je een vriesvakje hebt. Goed te doen man.

Verder is een studieschuld natuurlijk lastig, je kunt bijvoorbeeld niet direct een huis kopen. Maar wellicht ga je job hoppen en is dat nog heel niet aan de orde. Je hoeft inprincipe niet bang te zijn in de problemen te komen, je afbetaling loopt mee met je inkomen. Maarja een schuld heb je. Besef dat je ook prima leuk kunt wonen in een huurhuisje ;) Gewoon nu al inschrijven, tegen de tijd dat je het nodig hebt maak je een redelijke kans :)

[ Voor 79% gewijzigd door Yemoke op 03-03-2019 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Garanties krijg je nooit, maar ICT is wel een tak van sport waar de kans op een baan relatief groot is en met een HBO/WO studie is de kans dat je een redelijk salaris kunt verdienen zinvol aanwezig.

Startsalaris? Even gegoogled, voor een programmeur zeggen ze € 2300 - € 2850. Bruto per maand.
Wat versta je onder gevarieerd en gezond?

Ik denk dat wij met zijn 2en redelijk gevarieerd en gezond eten, maar we koken niet iedere avond, eten 1x per week patat dat we halen bij de patatzaak (boven de rivieren, dus geen friet), eten grofweg 60%-80% van de tijd vegetarisch en als we vlees eten, letten we er op dat het zo veel mogelijk "beter leven" sterren heeft. Laatste tijd zijn we erg verslingerd aan groentesoep. Pak kant en klare groenten de pan in, boullionblokje er bij, pureren, klaar.

Overdag eet ik brood als ontbijt en lunch, vaak met mayo en kaas, soms met vleesbeleg.

Volgens mij zitten we aardig in de buurt van de €6,- per persoon per dag, al is speciaalbier en af en toe eens een ontbijt/luch bij de supermarkt daar niet altijd onderdeel van. (Net even heel grof door de uitgaven van de afgelopen weken gebladerd. Lijkt wel ongeveeer te kloppen.) Wel eet ik uitsluitend biologisch brood. Loeizwaar, duur, maar het smaakt me beter dan het kauwgomballen brood van de supermarkt.

Wel doen we niet alleen boodschappen bij de AH doen en kopen lang niet altijd a-merken. Ik drink zelf ook heel weinig frisdrank. Veel bruiswater en thee. (Ook op kantoor.)

Als we d'r echt op zouden letten zou het allemaal nog wel wat goedkoper kunnen maar dat is niet nodig. (Zoals gezegd, we zijn met zijn 2en, dubbel inkomen enzo. We eten prima, maar letten er wel een beetje op. Aan de andere kant hobbel ik als ik wil ook naar de supermarkt om voor €25,- of meer speciaalbier te halen en daar een paar avonden goed van te genieten.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Iedereen die dat beweert leeft niet meer in deze tijd.
Huizen prijzen huur of koop zijn hoog, en zo hoog is je loon ook weer niet.
Als je eerst moet gaan huren, wordt het allemaal maar moeilijker omdat huurwoningen enorm duur zijn.
Je gaat geen gouden bergen verdienen. in elk geval niet de eerste 10 jaar.
zie ook: Salarissen; Doen we onszelf te kort?
37K is enorm veel geld. (al snel een heel jaar salaris wat je apart moet zetten.
Als je al 25% per jaar weet te sparen dan moet je alsnog 4 jaar sparen.
Die 37K zorgt erook voor dat je bijna geen huis kan kopen.

vergeet ook niet dan het 37K netto is, je moet ongeveer 70K bruto meer verdienen om het terug te kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
Smuggler schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:19:
[...]

Als je eerst moet gaan huren, wordt het allemaal maar moeilijker omdat huurwoningen enorm duur zijn.
37K is enorm veel geld. (al snel een heel jaar salaris wat je apart moet zetten.

vergeet ook niet dan het 37K netto is, je moet ongeveer 70K bruto meer verdienen om het terug te kunnen betalen.
Maar stel TS krijgt zijn studieschuld niet afbetaald in zijn looptijd, is er toch voor TS nog niks aan de hand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incaz
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik vind dat de studiefinanciering weer terug hoort te komen, de financiele afweging kan ik voor jou niet maken. Het is best een heftig bedrag, en ik zou willen dat jij (en alle andere studenten) dezelfde mogelijkheden zouden hebben als degenen die eerder hebben gestudeerd.

Maar op persoonlijk vlak kan ik het erg aanraden. Voor mij was op kamers gaan zonder meer het beste, zo fijn om uit te kunnen proberen met zelf leven. Ik vond het echt heerlijk en het maakte ook zeker uit voor het meedoen aan sociale activiteiten.

Nog een overweging: juist met informatica is de kans dat je ook een it-bijbaan kunt vinden die wat beter betaalt dan absoluut minimum, en daarvan zitten er wellicht een paar in de buurt van de steden, en misschien minder in waar je nu woont. Dat kan het verhuizen ook nuttiger maken.

De andere kant is dat het ook nuttig is om te kijken naar het studieprogramma: ik hoefde namelijk meestal maar 3 of 4 dagen op de uni te zijn, geen 5. Als dat ook nog uitmaakt in je beslissing, dan zeker achterhalen.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Yemoke schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:21:
[...]

Maar stel TS krijgt zijn studieschuld niet afbetaald in zijn looptijd, is er toch voor TS nog niks aan de hand?
volgens DUO gelden de volgende regels:

Er wordt standaard rekening gehouden met uw draagkracht.
Het inkomen van uw partner telt altijd mee bij de berekening van uw draagkracht.
Uw aflosfase is maximaal 35 jaar.
U hoeft nooit meer dan 4% van uw inkomen boven de draagkrachtvrije voet te betalen. Bent u alleenstaand zonder kinderen, dan is de draagkrachtvrije voet 100% van het minimumloon. In alle andere gevallen is het 143%.

[ Voor 44% gewijzigd door Smuggler op 03-03-2019 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
Smuggler schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:22:
[...]

Die looptijd is 30 jaar...
Oke wacht, is die verdubbelt? Ik dacht dat ik 15 jaar had :X

Oke duidelijk
vanaf 2018 is het tot 35 jaar
vanaf 2012 nog 15 jaar

Dat is behoorlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Yemoke op 03-03-2019 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
unezra schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:17:
[...]

Garanties krijg je nooit, maar ICT is wel een tak van sport waar de kans op een baan relatief groot is en met een HBO/WO studie is de kans dat je een redelijk salaris kunt verdienen zinvol aanwezig.

Startsalaris? Even gegoogled, voor een programmeur zeggen ze € 2300 - € 2850. Bruto per maand.

[...]

Wat versta je onder gevarieerd en gezond?

Ik denk dat wij met zijn 2en redelijk gevarieerd en gezond eten, maar we koken niet iedere avond, eten 1x per week patat dat we halen bij de patatzaak (boven de rivieren, dus geen friet), eten grofweg 60%-80% van de tijd vegetarisch en als we vlees eten, letten we er op dat het zo veel mogelijk "beter leven" sterren heeft. Laatste tijd zijn we erg verslingerd aan groentesoep. Pak kant en klare groenten de pan in, boullionblokje er bij, pureren, klaar.

Overdag eet ik brood als ontbijt en lunch, vaak met mayo en kaas, soms met vleesbeleg.

Volgens mij zitten we aardig in de buurt van de €6,- per persoon per dag, al is speciaalbier en af en toe eens een ontbijt/luch bij de supermarkt daar niet altijd onderdeel van. (Net even heel grof door de uitgaven van de afgelopen weken gebladerd. Lijkt wel ongeveeer te kloppen.) Wel eet ik uitsluitend biologisch brood. Loeizwaar, duur, maar het smaakt me beter dan het kauwgomballen brood van de supermarkt.

Wel doen we niet alleen boodschappen bij de AH doen en kopen lang niet altijd a-merken. Ik drink zelf ook heel weinig frisdrank. Veel bruiswater en thee. (Ook op kantoor.)

Als we d'r echt op zouden letten zou het allemaal nog wel wat goedkoper kunnen maar dat is niet nodig. (Zoals gezegd, we zijn met zijn 2en, dubbel inkomen enzo. We eten prima, maar letten er wel een beetje op. Aan de andere kant hobbel ik als ik wil ook naar de supermarkt om voor €25,- of meer speciaalbier te halen en daar een paar avonden goed van te genieten.)
Ah, ik eet wel echt graag veel vlees, kip en vlees, met €6 per dag gaat dat 'm niet worden maar dat is geen probleem, ik heb het er wel voor over. Heb trouwens net even gegoogled naar biologisch brood, nooit eerder geprobeerd, zal dat eens gaan doen!
[...]

Ik dacht altijd dat je met informatica best veel geld gaat verdien, maar dat valt dus blijkbaar reuze mee? De salarissen in NL zijn toch sowieso lager dan in het buitenland voor (hoogopgeleid) technisch / ICT personeel? In de VS verdienen software engineers bijvoorbeeld volgens mij wel vaak tegen de ton aan per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Yemoke schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:22:
[...]

Oke wacht, is die verdubbelt? Ik dacht dat ik 15 jaar had :X
foutje van mij, 35 jaar zelfs, (post hierboven is aangepast).
Als je zelf niet genoeg verdient maar je partner wel, dan betaal je alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
Smuggler schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:24:
[...]

foutje van mij, 35 jaar zelfs, (post hierboven is aangepast).
Als je zelf niet genoeg verdient maar je partner wel, dan betaal je alsnog.
Ja dat zeker, kan je het zelf goed voor elkaar hebben, als je iemand treft die dat niet heeft ben je nog nergens :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yemoke
Anoniem: 1187116 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:24:
[...]
Ik dacht altijd dat je met informatica best veel geld gaat verdien, maar dat valt dus blijkbaar reuze mee? De salarissen in NL zijn toch sowieso lager dan in het buitenland voor (hoogopgeleid) technisch / ICT personeel? In de VS verdienen software engineers bijvoorbeeld volgens mij wel vaak tegen de ton aan per jaar.
Nou dat hoef je hier niet te verwachten. Denk dat je als starter in je handjes mag knijpen met 2300-2600 per maand bruto? Wat natuurlijk een prachtig salaris is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Nee helaas, de gouden bergen binnen de nederlandse grens zijn moeilijk te vinden.
Wel heb je met informatica behoorlijke baanzekerheid, ik ken niemand binnen de branche die geen werk kan vinden. (misschien 1 maar dat was een apart specifiek verhaal).
ICT is namelijk makkelijk te outsourcen naar India, dus daar zit een hoop van je concurrentie.
Dan kan je denken, dan doe ik iets wat niet te outsourcen is, maar dat doet de rest van nederland ook al.

Neem anders het topic van "wat verdient een ICT'er' eens door. dan kan je wat inzichten geven, al zijn daar meer extremen te vinden dan op de werkvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobeshome
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-05 11:38
Ik zit nu in het eerste jaar van technische informatica aan de UT. Ik stond vorig jaar ook voor de zelfde beslissing om op kamers te gaan. Ik heb last minute toch nog besloten om te gaan en ik heb daar zeker geen spijt van gehad. Je bent veel vrijer en je kunt gewoon meer doen, dan wanneer je de laatste trein moet terug pakken. Ook vind ik het fijn om op eigen benen te staan. Werken naast je studie is zeker mogelijk, ik werk nu ook part time als software engineer. Over het algemeen hebben bedrijven liever tweedejaars, maar als je relevante ervaring hebt door bijvoorbeeld hobby dan heb je zeker kans. Succes met je keuze!

[...]

De TU's hebben helaas sinds dit jaar een numerus fixus, daar ben ik dus al te laat voor. Waarom zou je Utrecht niet aanraden op het gebied van informatica? Kijken werkgevers neer tegen afgestudeerden informatici van de UU?
Universiteit Twente heeft geen numerus fixus op technische informatica :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
Wat is het probleem?
Zeg TS is 26 wanneer 'ie klaar is met studeren, dan 4 jaar werken en *hops*, 37K afbetaald. Nul invloed.

(Los van dat, boeit die invloed van studieschuld niet zo veel. Realistisch is dat TS ook wel eerder dan dat die 37K volledig is afbetaald een huis kan kopen. Alleen telt het mee voor de maximale koopsom.)
Die moet je even uitleggen.
[...]
Ah, ik eet wel echt graag veel vlees, kip en vlees, met €6 per dag gaat dat 'm niet worden maar dat is geen probleem, ik heb het er wel voor over. Heb trouwens net even gegoogled naar biologisch brood, nooit eerder geprobeerd, zal dat eens gaan doen!
Vlees is duur en relatief milieubelastend. Er zijn meer redenen om vlees te minderen maar dat is een heel andere discussie. :) Hoe dan ook zou ik dáár wel echt op bezuinigen, juist ook vanwege het geld.

Biologisch brood, hier is een biologische supermarkt. Ik vind het zelf ook domweg het lekkerste brood.
[...]
Je moet de salarissen in de USA niet vergelijken met die in NL. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Buiten het geld om is er echt veel te zeggen voor op jezelf wonen. Je kan veel makkelijker je netwerk uitbreiden, je zegt zelf al lid te willen worden wat gewoon niet te doen is als je niet in de stad zelf woont, je leert hoe het is om voor jezelf te moeten zorgen, hoe je ervoor zorgt dat je niet teveel uitgeeft, noem maar op. Het is inderdaad nogal wat om straks met een schuld te zitten, al is het wel een schuld met de meest gunstige voorwaarden die je ooit gaat krijgen. Ik zit nu met een vergelijkbare schuld en moet nog een jaartje maar ik heb er geen moment spijt van. Ik heb zoveel kansen gehad die sowieso niet op mijn pad waren gekomen als ik thuis was blijven wonen en ook nog eens goed zijn voor mijn carrière (werken op de uni, bestuursjaar bij mijn studentenvereniging).

Je gezonde verstand gebruiken wat betreft lenen is altijd aan te raden, maar niet doen wat goed voelt om een studieschuld te voorkomen is waarschijnlijk ook niet het beste voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
Thomas schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:41:
Buiten het geld om is er echt veel te zeggen voor op jezelf wonen. Je kan veel makkelijker je netwerk uitbreiden, je zegt zelf al lid te willen worden wat gewoon niet te doen is als je niet in de stad zelf woont, je leert hoe het is om voor jezelf te moeten zorgen, hoe je ervoor zorgt dat je niet teveel uitgeeft, noem maar op. Het is inderdaad nogal wat om straks met een schuld te zitten, al is het wel een schuld met de meest gunstige voorwaarden die je ooit gaat krijgen. Ik zit nu met een vergelijkbare schuld en moet nog een jaartje maar ik heb er geen moment spijt van. Ik heb zoveel kansen gehad die sowieso niet op mijn pad waren gekomen als ik thuis was blijven wonen en ook nog eens goed zijn voor mijn carrière (werken op de uni, bestuursjaar bij mijn studentenvereniging).

Je gezonde verstand gebruiken wat betreft lenen is altijd aan te raden, maar niet doen wat goed voelt om een studieschuld te voorkomen is waarschijnlijk ook niet het beste voor jezelf.
_/-\o_

Daarnaast, proberen kan geen kwaad. Je kunt altijd weer gaan reizen :)
Leuk man, op je zelf wonen super mooi.

Ik ben zelf begonnen met reizen, tot dat ik een studio kon krijgen. Toen meteen gegaan. 650 euro mee, koelkast,magnetron en wasmachine laten bezorgen bij de mediamarkt :P Mooi man :P

En die zijn nog steeds in gebruik, dus dat scheelde weer :D

6 jaar gewoond, nu lekker in een rijtjes woning haha ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Yemoke op 03-03-2019 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik heb ze allemaal grondig doorgelezen! Ik ben er nog steeds heel erg tweeledig over. Aan de ene kant wil ik natuurlijk geen torenhoge studieschuld en zou ik met wat doorzettingsvermogen mijn tijd enigszins nuttig kunnen besteden in de trein. Aan de andere kant zou ik ook graag op kamers willen en bij een studentenvereniging, de reden dat ik dit jaar niet lid was geworden was omdat ik niet op kamers ging wonen.
Nu ben ik zelf nooit lid geweest van studentenvereniging, maar over het algemeen is dat ook volgens mij niet heel goed voor je studieschuld. Al was het maar vanwege hoeveelheid geld die je aan alcohol gaat uitgeven.

[...]

Er zijn een aantal mensen hier op het forum die vooral elk topic aangrijpen om te vertellen hoe armoedig IT'ers betaald worden. Nee je moet geen gouden bergen verwachten, maar laten we niet overdrijven.

Overigens is die €40k studieschuld wel echt erg significant. Iemand schreeft hier dat je €200k ook in 30 jaar terugbetaald met een hypotheek, maar dat betekend dus dat je 5 jaar aan het terugbetalen bent voor die studieschuld, en dat is naast je reguliere woonlasten.
Daar komt bovenop dat je veel langer moet huren, en dat is simpelweg duurder dan kopen, waardoor het effectief flink meer is dan €40k wat het je kost. Oftewel een €40k schuld is echt niet het einde van de wereld, maar het is wel een hele hoop geld.
Thomas schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:41:
Buiten het geld om is er echt veel te zeggen voor op jezelf wonen. Je kan veel makkelijker je netwerk uitbreiden, je zegt zelf al lid te willen worden wat gewoon niet te doen is als je niet in de stad zelf woont, je leert hoe het is om voor jezelf te moeten zorgen, hoe je ervoor zorgt dat je niet teveel uitgeeft, noem maar op.
En anders leer je voor jezelf zorgen 4 jaar later. Of nu direct al als je ouders je ook soms laten koken en boodschappen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyumia
HuHu schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:04:
[...]

Wat aanvullingen:
- ik heb ook GMT gedaan en kon prima twee dagen per week werken naast de studie. Ik ben naar één dag per week werken gegaan toen ik stage ging lopen.
- je moet in de zomer/kerst natuurlijk niet je kamer opgeven, maar thuiswonen bespaart je dan kosten voor boodschappen en huishouden.
- in de trein studeren is inderdaad kut, maar als je op jezelf woont ben je ook veel uren kwijt aan boodschappen, huishouden, ergernis aan huisgenoten en (veel) uitgaan. Dat laatste doe je waarschijnlijk niet zo veel als je bij je ouders woont, wat veel tijd oplevert voor studie (niet de uitgaansuren, maar de niet-brakzijn-uren).
Welk jaar ben je begonnen? Hoe heb je dat in godsnaam volgehouden? Wat was jouw situatie want ik heb het echt druk. Werken naast de studie heb ik tijdelijk gedaan maar ben uiteindelijk gekapt wegens "te veel aan mn hoofd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
Sissors schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:27:
[...]

Nu ben ik zelf nooit lid geweest van studentenvereniging, maar over het algemeen is dat ook volgens mij niet heel goed voor je studieschuld. Al was het maar vanwege hoeveelheid geld die je aan alcohol gaat uitgeven.

[...]

Er zijn een aantal mensen hier op het forum die vooral elk topic aangrijpen om te vertellen hoe armoedig IT'ers betaald worden. Nee je moet geen gouden bergen verwachten, maar laten we niet overdrijven.

Overigens is die €40k studieschuld wel echt erg significant. Iemand schreeft hier dat je €200k ook in 30 jaar terugbetaald met een hypotheek, maar dat betekend dus dat je 5 jaar aan het terugbetalen bent voor die studieschuld, en dat is naast je reguliere woonlasten.
Daar komt bovenop dat je veel langer moet huren, en dat is simpelweg duurder dan kopen, waardoor het effectief flink meer is dan €40k wat het je kost. Oftewel een €40k schuld is echt niet het einde van de wereld, maar het is wel een hele hoop geld.

[...]

En anders leer je voor jezelf zorgen 4 jaar later. Of nu direct al als je ouders je ook soms laten koken en boodschappen doen.
Klopt natuurlijk sowieso, het kost je een bak geld. Nu ben ik persoonlijk niet heel erg gericht op geld, en wat ik daar dan van zou moeten kopen. Ik denk dat dit ook wel meespeelt, hoe belangrijk vind je dat. Dit maakt het voor mij eenvoudiger. Ik ken ook wel mensen die hebben eerst gewerkt, deden toen studie, en tijdens de studie bouwden ze aan het huis waar ze gingen wonen. Die hadden gewoon kaveltje gekocht. Alles kan gewoon natuurlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Sissors schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:27:
Hangt er echt heel erg van af. Genoeg mogelijkheden zonder ook maar 1 druppel alcohol te hoeven drinken.
Hoeft echt niet heel duur te zijn en kan ontzettend leuk en waardevol zijn.
Jammer. Het is volgens mij namelijk heel waardevol om ook wat levenservaring op te doen, en die juist te hebben als je gaat werken. Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom we toe zouden werken naar een situatie waarin mensen alleen maar bezig zijn met hun schulden af te betalen (eerst voor je studie, dan voor je huis.) Leven is ook belangrijk! Leven is niet alleen maar werk, niet alleen maar studie, het is juist ook zoveel andere dingen. Kille wereld waarin we dat helemaal wegduwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Die 37k is een hoop geld en niet iedereen betaalt dat zomaar even terug. Zelf ben ik 3 jaar thuis blijven wonen, wat een hele bak geld heeft bespaard en de contacten en andere vaardigheden krijg je echt wel.

Dat hele investeren in de toekomst is leuk, maar thuis wonen is ook een investering en staat je later toe een huis te kopen. Dus linksom of rechtsom is het een investering.

Ik kon mijn zeer lage schuld in 1x aftikken toen ik een huis ging kopen. Zeer blij mee geweest
incaz schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:34:
[...]

Hangt er echt heel erg van af. Genoeg mogelijkheden zonder ook maar 1 druppel alcohol te hoeven drinken.
Hoeft echt niet heel duur te zijn en kan ontzettend leuk en waardevol zijn.

[...]

Jammer. Het is volgens mij namelijk heel waardevol om ook wat levenservaring op te doen, en die juist te hebben als je gaat werken. Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom we toe zouden werken naar een situatie waarin mensen alleen maar bezig zijn met hun schulden af te betalen (eerst voor je studie, dan voor je huis.) Leven is ook belangrijk! Leven is niet alleen maar werk, niet alleen maar studie, het is juist ook zoveel andere dingen. Kille wereld waarin we dat helemaal wegduwen.
Thuis wonen is ook te combineren met leven ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Hann1BaL op 03-03-2019 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
Hann1BaL schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:46:
Die 37k is een hoop geld en niet iedereen betaalt dat zomaar even terug. Zelf ben ik 3 jaar thuis blijven wonen, wat een hele bak geld heeft bespaard en de contacten en andere vaardigheden krijg je echt wel.

Dat hele investeren in de toekomst is leuk, maar thuis wonen is ook een investering en staat je later toe een huis te kopen. Dus linksom of rechtsom is het een investering.

Ik kon mijn zeer lage schuld in 1x aftikken toen ik een huis ging kopen. Zeer blij mee geweest

[...]

Thuis wonen is ook te combineren met leven ;)
Zeker wel, maar daarom is het ook zo lastig te zeggen. Al vind ik 35 jaar wel lang jeetje, dan kom ik goed weg. Ik zou het tot het minimum beperken en alleen verhuizen als ik een pareltje van een plek tegenkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
incaz schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:34:
[...]

Maar dan moet je toch juist zorgen dat je weinig schulden opbouwt als je dat niet wil? En voor je huis kan je altijd huren als je nooit hypotheek wil betalen, of het verstandig is, is een tweede.

En die levenservaring van op kamers wonen vind ik overdreven. Bijna geen MBO'ers gaan op kamers, en gaan gewoon op zichzelf wonen als ze werk hebben (of wat later). En toch kunnen die ook gewoon normaal leven. Dus nee, ik geloof niet in die levenservaring. Natuurlijk sommige zullen het leuk vinden om op kamers te wonen, andere blijven liever thuis. Maar dat is een persoonlijke voorkeur waarbij geen van beide 'foute' keuzes zijn.

Wat betreft die contacten, zelf heb ik absoluut nul contact meer met enig van mijn ex-huisgenoten ;). Ex-studiegenoten wel. En dat is vaak toch wat relevanter.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 03-03-2019 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Kyumia schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:23:
[...]

Maar jouw naam is dan ook Transportman ;).

Klopt, je kan je altijd nuttig maken, maar echt "leren" gaat best moeilijk in die omstandigheden.
Het hoeft niet eens echt "leren" te zijn, dat is best moeilijk in het OV, dat kan ik ook niet. Maar simpele werkzaamheden alvast doen of zelfs ontspanning kunnen nuttige bestedingen van de reistijd zijn. Zelf reis ik nu voor werk 2-3 uur per dag met het OV, een groot deel van die tijd kan ik "nuttig" besteden als ontspanning (beetje internetten, lezen, puzzelen). Als TS dat ook kan doen, dan is de noodzaak om direct op kamers te gaan al minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
Als het nog steeds zo is dat de rente op je studieschuld pas gaat lopen na je afstuderen: maximaal lenen en in een deposito stoppen die afloopt rond het einde van je studie. Direct het originele bedrag terugbetalen en de winst gebruiken om te starten met het creëren van passief inkomen. Als ik mijn jongere zelf een tip zou kunnen geven is het wel om zo vroeg mogelijk te beginnen met hamsteren om passief inkomen op te zetten. Ik heb met crypto wat mazzel gehad en dat heeft me een leuke start gegeven, maar als ik eerder begonnen was had ik nu al minder kunnen werken. Vrije tijd om leuke dingen te doen is het meest waardevol als je eenmaal 40 uur in de week werkt.

Levenservaring doe je maar beperkt op als je op kamers zit. Het eerste jaar van je loopbaan gaat dat veel harder en als je daarna tijd en geld hebt om te reizen is dat mijns inziens veel waardevoller.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yemoke
Sissors schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:03:
[...]

Maar dan moet je toch juist zorgen dat je weinig schulden opbouwt als je dat niet wil? En voor je huis kan je altijd huren als je nooit hypotheek wil betalen, of het verstandig is, is een tweede.

En die levenservaring van op kamers wonen vind ik overdreven. Bijna geen MBO'ers gaan op kamers, en gaan gewoon op zichzelf wonen als ze werk hebben (of wat later). En toch kunnen die ook gewoon normaal leven. Dus nee, ik geloof niet in die levenservaring. Natuurlijk sommige zullen het leuk vinden om op kamers te wonen, andere blijven liever thuis. Maar dat is een persoonlijke voorkeur waarbij geen van beide 'foute' keuzes zijn.

Wat betreft die contacten, zelf heb ik absoluut nul contact meer met enig van mijn ex-huisgenoten ;). Ex-studiegenoten wel. En dat is vaak toch wat relevanter.
Scherp.

Het is een stukje 'leven' wat je dus kan meemaken, wat zeker niet nodig is om een volledig leven te hebben. Maar moet wel zeggen, dat ik veel lol heb gehad in die jaren. Wanneer je het een of het ander hebt gedaan is het zo lastig te zeggen, ja dat had ik ook zo gedaan of niet. Ik wil best geloven dat iedereen die er voor koos een huis te kopen, daar heel blij mee is. Net zoals iedereen die er voor koos dat niet te doen, daar ook dik tevreden mee is :P Die keuze bepaalt gewoon de waardering voor de keuzes die je zult gaan krijgen :P ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
unezra schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:33:
[...]
Je moet de salarissen in de USA niet vergelijken met die in NL. :)
Nee inderdaad, is totaal niet te vergelijken.
In de VS kennen ze namelijk geen loonsbelasting van 52%, die ligt daar vele malen lager.
Dus bovenop een veel hoger bruto salaris, betaal je ook nog eens veel minder belasting.

Maar, je moet natuurlijk niet vergeten dat Nederland een zeer goed sociaal stelsel kent!

Zo kun je natuurlijk gratis studeren, er wordt goed geinvesteerd in de toekomst en kennis economie hier in Nederland , en zit je niet met een studieschuld van tien duizenden euros zoals in de VS.

Ook heb je in Nederland een zeer goede zorgverzekeringen, waar je voor een goede dekking in de VS al snel bijna 200$ kwijt bent via je werkgever, het is niet zo dat je als werkende hier al snel 140 euro per maand kwijt bent.

En er is uiteraard een zeer goed pensionstelsel hier in Nederland, maar blijf wel gerust doorwerken tot je 67e, tegen de tijd dat de nu net afgestudeerde dat bereikt hebben, zal dat stelsel nog steeds goed draaien!

Tja.... Ik wist het wel hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Sissors schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:03:
Ik vind dat de stufi weer terug moet. En enigzins betaalbare woningen. Nu stevenen we als maatschappij af naar een situatie waarin geen ruimte en geen lucht meer zit, ik vind dat echt zonde. En met schulden minimaliseren verander je dat niet, het is een maatschappelijk probleem, geen individueel probleem.
En die levenservaring van op kamers wonen vind ik overdreven. Bijna geen MBO'ers gaan op kamers, en gaan gewoon op zichzelf wonen als ze werk hebben (of wat later). En toch kunnen die ook gewoon normaal leven.
Natuurlijk kunnen ze normaal leven. Toch heb ik vaak het idee dat ze wat missen in het ontdekken van zichzelf en de wereld, wat ik jammer vind. Ik denk echt dat wij daar als maatschappij dingen door missen.
Ik heb ook geen contacten meer nu maar dat was ook niet mijn punt. Ik zag veel meer tijdens de studie zelf dat studenten op kamers vaker op actieve en verschillende manieren betrokken waren bij het studentenleven dan studenten die thuiswoonden. Ook bij bv studieverenigingen bv (en een goede studievereniging geeft zoveel extra's, maar dan moeten er wel mensen zijn die daar wat van willen maken.)
En dat hangt vervolgens ook weer samen met de kwaliteit van onderwijs, waar de studievereniging en de studieraad deel van uit maken.

Enne... wat mij betreft hoeven mensen echt niet verplicht te kiezen voor op kamers hoor. Maar dat er nu bijna geen keuze meer is voor veel mensen (wegens geen mogelijkheden en gigantisch hoge kosten) vind ik echt verkeerd. Verenigingsleven is waardevol (dit geldt trouwens niet alleen voor het studentenleven) en het wordt steeds schaarser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
incaz schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:29:
[...]

Ik vind dat de stufi weer terug moet. En enigzins betaalbare woningen. Nu stevenen we als maatschappij af naar een situatie waarin geen ruimte en geen lucht meer zit, ik vind dat echt zonde. En met schulden minimaliseren verander je dat niet, het is een maatschappelijk probleem, geen individueel probleem.
Natuurlijk is het wel een individueel probleem. TS kan er heel weinig mee dat jij vindt dat stufi weer terug moet, want dat gaat niet de komende jaren gebeuren (ik ben het niet met je oneens hoor, maar er is letterlijk zo goed als geen enkele partij voor).
Naast een individueel probleem is het ook een maatschappelijk iets, maar daar heeft TS niks aan. En natuurlijk verander je het wel door je schulden te minimalizeren.
[...]

Natuurlijk kunnen ze normaal leven. Toch heb ik vaak het idee dat ze wat missen in het ontdekken van zichzelf en de wereld, wat ik jammer vind. Ik denk echt dat wij daar als maatschappij dingen door missen.
Dus als ik het goed begrijp wil je ook MBO'ers pushen om maar vooral op kamers te gaan? En daarvoor ze een hoop extra stufi te geven? Nofi maar dit komt voor mij heel erg over als een eigen voorkeur pushen naar anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03
Het is allemaal niet zo absoluut. Het hangt sterk af van de omstandigheden en de persoon. En dan over diverse assen: geld, tijd, energie, geluk, ontwikkeling, kansen, etc. En wat men daarin belangrijk vindt is ook weer niet objectief, maar afhankelijk van de persoonlijke waarden.

Wat ik wel weet is dat objectief gezien de meeste studenten, inclusief die op kamers, helemaal niet zo actief een studentenleven 'leefden' wat hierboven wordt aangehaald. Uiteindelijk zijn studenten ook gewoon een dwarsdoorsnede qua persoonlijkheden.

[ Voor 31% gewijzigd door Rukapul op 03-03-2019 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:15
PilatuS schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:53:
Persoonlijk vind ik 3 uur reizen per dag gewoon niet te doen.
Ik heb het 6 jaar lang gedaan + 16 uur per week werken. Ja, dat was zwaar, maar op een gegeven moment went het ook wel. Heb niet echt 'genoten' van mijn studententijd wellicht, maar wel heel veel gedaan :)

75% daarvan dik gespaard, in de hoop na mijn studie gelijk een huisje te kunnen kopen :) icm een bovenmodaal inkomen door mijn werkervaring dacht ik dat dat wel genoeg was.
Boy I was wrong :+ Uiteindelijk betaal ik nu ook een vermogen aan een klein huurhokje. Aan die afgeloste studieschuld heb ik eigenlijk geen hol.

Achteraf had ik ook gewoon op kamers moeten gaan. Had me een halve burn-out gescheeld en was ik waarschijnlijk een jaar eerder afgestudeerd.
Mijn vraag is nu dus eigenlijk of mijn onrust terecht is. Kan ik beter gewoon thuis blijven wonen en het zo lang mogelijk uit zien te houden (zal wel lastig gaan met 1.5 uur reistijd) om de studieschuld te beperken? Of moet ik die €37k aan studieschuld gewoon accepteren en lekker op kamers gaan en de tijd van mijn leven hebben?
1,5 uur is echt wel te doen. Het is wennen, maar het kan wel...
Het probleem zit hem in overstappen en vertragingen. Dat is veruit het meest vervelend.

Ik zou zeggen: probeer het een jaar, terwijl je thuis woont. Daarmee spaar je al een jaar kosten uit. Op kamers kan later ook nog. Als je goed bent ga je vanzelf stages volgen, en wellicht kan je bij een bedrijf blijven plakken en lekker bijverdienen. Ja, wellicht moet je dan nog steeds lenen, maar fors minder.
Anyhow: vergeet ook niet van de tijd te genieten. Ik had het zelf achteraf anders gedaan.
Zo'n bedrag aan schuld zal volgens mij wel problemen gaan opleveren met het kopen van een huis, aangezien ik er lang over zal gaan doen om het terug te betalen (lijkt me). Beetje off-topic, maar hebben jullie enig idee wat de startsalarissen zijn voor pas afgestudeerden met een MSc computer science?
Ja en nee.
Ja: het levert je problemen op bij het kopen van een huis. Er wordt gekeken naar je aflossing per maand en dat houden ze in op wat je per maand kan betalen aan aflossing van je woning. Zo'n schuld kost je dus ook tienduizenden euro's leenruimte.
Nee: in de huidige woningmarkt kan je alleen toch geen woning kopen, no matter what. Nee, ook niet met een goede opleiding of een goede baan. Nee, ook niet zonder studieschuld. Dus eigenlijk hoef je je nergens druk om te maken ;) En dan is informatica nog een zeer goede studierichting, moet je je eens voorstellen hoe je leeftijdsgenoten het gaan hebben na hun opleiding verpleegkunde of de pabo, of een andere sector waar gigantische tekorten zijn maar de salarissen niet bijkomen.
Met een leuke master pak je een keertje 3.000 per maand, bruto? Dan leen je 180k, dan is je keuze (in ieder geval in het westen) extreem beperkt. Met een dergelijke studieschuld is het een keer 150k, dan is er geen keuze meer. Laat staan in de buurt van je werk.

Terugbetalen van zo'n lening mag je enorm lang over doen. Als je eenmaal een hoger inkomen hebt omdat je stijgt in loon naar verloop van tijd, of een partner waarmee je samen een huis kan kopen, dan zit die lening helemaal niet meer zo in de weg.
Wat is precies de meerwaarde van een WO studie informatica tegenover een HBO studie informatica?
Zitten er grote verschillen tussen baankansen en salarissen?
Niet echt. Ik hoor juist soms dat een HBO'er wat meer praktische kennis op doet betreft bijvoorbeeld het bouwen van apps of websites, als je de software engineering kant op wil. WO is wat wetenschappelijker en theoretischer. Daar zijn ook meer dan genoeg baankansen in en je kan wellicht wat verder doorgroeien, maar aan de andere kant is het verschil denk ik niet bijzonder groot.
Ik ben bewust gestopt na mijn HBO :P
Maar het ligt er ook aan wat je wil doen. Wil jij je enorm verdiepen in artificial intelligence of een pro worden met big data? Dan ga je meer plezier beleven aan een WO-opleiding, denk ik.
incaz schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:29:
Ik vind dat de stufi weer terug moet. En enigzins betaalbare woningen.
Hey, topidee! Nu nog een politieke partij die voorstander is voor die dingen. Oh wacht, geen enkele partij wil daadwerkelijk huizen bijbouwen en geen enkele partij wil de studiefinanciering terug :X

[ Voor 11% gewijzigd door Richh op 03-03-2019 22:14 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
Zou persoonlijk wel voor WO gaan. Mis dat persoonlijk wel, ondanks praktische kennis vind ik het altijd mooi om de theorie te horen erachter van iemand die dat dus wel heeft geleerd :P Maakt het soms zoveel logischer.

[ Voor 8% gewijzigd door Yemoke op 03-03-2019 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Thijsmans schreef op zondag 3 maart 2019 @ 00:49:
[...]

Dit dus. Thuis wonen = het aantal uren werk van twee volle werkdagen missen. Hoe bedoel je thuiswonen is goedkoper? Zeker als je toch niet kunt studeren in de trein...

Verder: ja, een studieschuld heeft impact op je hypotheekmogelijkheden. En dan nemen banken ook nog eens de gehele originele leensom in aanmerking, niet alleen het deel dat je nog niet hebt afbetaald. Al zijn studieschulden niet bij elke hypotheekverstrekker een big issue. Dat zal bovendien steeds normaler worden, zeker als de eerste golf leenstelsel-studenten een huis gaat kopen. Je bent dus echt niet uniek.

Maar gezien je nog studeert: yolo! Zoek een leuke baan in je studiestad. Daarmee moet je meer dan 8 euro per uur kunnen verdienen, en beperk je de schade. Heb je trouwens wel eens gedacht aan anti-kraak? Heb ik mijn hele studie gedaan; kosten varieerden van "zorg zelf voor gas/water/licht" (80 euro/maand) tot "servicekosten" a 150 euro/maand.

En hypotheek? Lekker belangrijk, zie je over een jaar of acht wel :) Studeren gaat om meer dan kennis opdoen uit boeken!
Laatste jaars student hier: ik moet vaak 1 uur en een kwartier-1.5 uur reizen. Vind dit zelf prima te doen. Meestal zet ik een podcast of muziek op en dat gaat prima.

Er word hier vergeten dat als je op kamers gaat je ook zelf je was moet doen, koken en alle andere huishoudelijke taken die veel jongeren thuis niet moeten doen. Ook word je nieuwe reistijd op 0 gezet wat ook niet reëel is.

Hou er ook rekening mee dat veel bedrijven vaak willen dat je een dag 9-5 naar ze toe komt (of een ander blok van meerdere uren). Je kan dus niet alle uitgespaarde reistijd als potentiële werkuren beschouwen. Ook moet je nog naar je werk reizen.

Of je op kamers wil zou je uiteindelijk zelf moeten kiezen, ik laat je even de andere kant zien. Lang reizen is niet altijd leuk maar het went wel en het bespaart je een hoop geld waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
Hoort er helemaal bij, heb zelfs ook half jaartje flink moeten reizen. 3 uur heen, 3 uur terug. half jaar nooit weer. Kapot gaan, echt wakker worden trein pakken, thuis komen eten slapen. repeat. lol hahaha

uurtje stilstaan op utrecht was geen uitzondering lol :+
kortom ellende heb je altijd wel is :P

[ Voor 18% gewijzigd door Yemoke op 03-03-2019 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:45
Anoniem: 1187116 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 23:56:
[...]

[...]

Als je gaat programmeren kan je ook wat wiskunde, plaats een advertentie voor bijles en je verdient per bijles zo 30 euro. Ik verdiende als student gemakkelijk 500euro per maand met wat uren bijles. Vaak krijg je nog een koekje ook, scheelt weer een maaltijd :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Tweede vraag, kunnen jullie nog een paar leuke verenigingen in Utrecht aanbevelen voor als ik op kamers ga?

Dank voor jullie hulp!
Helemaal over het hoofd gezien dit. Ga vooral overal langs in de UIT-week. Ik studeer zelf in Leiden en ben daar lid maar ik kom uit Utrecht dus ken de meeste verenigingen daar ook wel. De grote gezelligheidsverenigingen zijn het USC, Veritas en Unitas.

Het USC/UVSV is ongemengd (je zit dus met alleen mannen/vrouwen), is heel traditioneel en kent een zware ontgroening.

Veritas is gemengd en de grootste van Utrecht. Ook ontgroening, ook traditioneel, maar allemaal net wat minder.

Unitas is ook aardig groot en lijkt nogal op Veritas. Ik heb wel gehoord dat het allemaal net wat minder mooi is dan bij Veritas.

Verder kun je nog langs bij UMTC, schijnt leuk te zijn, enigszins traditioneel, en BITON, dat is juist een hele alternatieve vereniging. Ze zijn beiden niet erg groot

Verder zijn er nog twee grote christelijke verenigingen, SSR-NU en de Navigators Studentenvereniging. Ik weet hier niet heel veel van, als niet gelovige heb je hier waarschijnlijk weinig mee.

Dan heb je nog twee grote roeiverenigingen waar je roeit in een ploeg maar waar ook heel veel ruimte is voor gezelligheid, Triton (corporaal, verbonden aan USC) en Orca (niet corporaal).

Er zijn nog veel meer verenigingen die op sport of bijvoorbeeld cultuur zijn gefocust dus voor ieder wat wils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinR
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-05 17:01
Ik studeer nu 2 jaar informatica in Breda. Reizende vanuit een hoekje van rotterdam doe ik er ongeveer 1 uur en 20 min over. Geloof me, dat is echt peanuts. Merk je echt niks van. 9 vd 10 keer maak ik huiswerk in de trein (zeker met informatica gaat dat prima).

Op kamers gaan vind ik niks toevoegen. Als een reistijd van 1,5 uur het enige punt is waarvoor je op kamers wilt, wil ik je graag het volgende zeggen:

Ik heb toen voor mezelf uitgerekend dat ik, als ik zou werken naast het lenen, aan het einde van 4 jaar ook zo'n 40k kwijt zou zijn aan lening. voor 40.0000 euro heb je heel veel leuke auto's om het maar even in perspectief te zetten. Die 1,5 uur reistijd was mij geen 40 000 euro waard. Je moet die 1,5 uur reistijd gewoon zien als verplichte tijd die bij je studie hoort.

Een bijkomend nadeel is dat je bij lange na niet zoveel kan werken en zoveel kan verdienen als je op kamers woont vergeleken met als je thuis woont. Je hebt veeeel meer kosten, en bijzaken als koken, schoonmaken e.d.

Ik raad je echt aan eerst een half jaar aan te kijken hoe het bevalt met die reistijd, en daarna pas conclusies te trekken met op kamers gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Locatie, locatie, locatie zijn de belangrijkste elementen die bepalen hoeveel je gaat verdienen. In Zwitserland verdien je ook meer, maar daar zijn de kosten van levensonderhoud hoger. Hetzelfde geldt voor Amsterdam, Londen, New York en Silicon Valley. Probeer maar eens woonruimte te zoeken in die locaties. Dus reken jezelf niet rijk.

Er zijn grote verschillen in locaties in de VS. Het is vergelijkbaar met de EU in Europa. Er wordt maar op een beperkt aantal plaatsen goed betaald.

In Nederland kun je soms voordeel behalen door gebruik te maken van vastgestelde salarisschalen. Het verschil is vaak 1 of meer schalen tussen gebieden zoals Den Haag en Amsterdam en buiten de randstad voor overheidsschalen. Ga je bijvoorbeeld voor een organisatie naar een andere standplaats, dan kan je dat dus relatief voordeel opleveren.

Software engineer is niet de meest opleverende beroepskeuze als WO afstudeerder. In het algemeen mogen WO/HBO IT-ers in Nederland niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
RobinR schreef op maandag 4 maart 2019 @ 01:17:
Ik studeer nu 2 jaar informatica in Breda. Reizende vanuit een hoekje van rotterdam doe ik er ongeveer 1 uur en 20 min over. Geloof me, dat is echt peanuts. Merk je echt niks van. 9 vd 10 keer maak ik huiswerk in de trein (zeker met informatica gaat dat prima).

Op kamers gaan vind ik niks toevoegen. Als een reistijd van 1,5 uur het enige punt is waarvoor je op kamers wilt, wil ik je graag het volgende zeggen:

Ik heb toen voor mezelf uitgerekend dat ik, als ik zou werken naast het lenen, aan het einde van 4 jaar ook zo'n 40k kwijt zou zijn aan lening. voor 40.0000 euro heb je heel veel leuke auto's om het maar even in perspectief te zetten. Die 1,5 uur reistijd was mij geen 40 000 euro waard. Je moet die 1,5 uur reistijd gewoon zien als verplichte tijd die bij je studie hoort.

Een bijkomend nadeel is dat je bij lange na niet zoveel kan werken en zoveel kan verdienen als je op kamers woont vergeleken met als je thuis woont. Je hebt veeeel meer kosten, en bijzaken als koken, schoonmaken e.d.

Ik raad je echt aan eerst een half jaar aan te kijken hoe het bevalt met die reistijd, en daarna pas conclusies te trekken met op kamers gaan
Niet lenen om het in persepectief te zetten met een dikke auto van kunnen rijden... Had dan kindjes maken gezegd ofzo. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinR
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-05 17:01
Yemoke schreef op maandag 4 maart 2019 @ 04:15:
[...]

Niet lenen om het in persepectief te zetten met een dikke auto van kunnen rijden... Had dan kindjes maken gezegd ofzo. O-)
Je neemt toch veel liever een mooie auto dan kinderen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
RobinR schreef op maandag 4 maart 2019 @ 04:16:
[...]

Je neemt toch veel liever een mooie auto dan kinderen :p
lol oke :P haha :D
Pagina: 1 2 Laatste