Volgend jaar wil ik informatica gaan studeren aan de UU, de UvA leek mij ook een goede optie maar dat is ongeveer dertig minuten langer reizen en de kans dat ik daar aan een kamer kom is aanzienlijk klein. Ik moet sowieso wel op kamers aangezien ik van het platteland kom en de reistijd naar de universiteit zo'n 1.5 uur bedraagt (enkeltje). Het is wel zo dat ik dan moet gaan lenen, ik denk zo'n €400 per maand, ervan uitgaand dat mijn totale maandelijkse kosten circa zullen €900 bedragen. Het ding is dat ik dit jaar al aan een andere WO studie begonnen ben (aan de WU) en dat ik nu ook al zo'n €3k kwijt ben. Ervan uitgaand dat ik 5 jaar lang (BSc + MSc) €400 per maand leen, dan zit ik aan het einde van de rit toch wel met een studieschuld van 3000 + 60 * 400 + 5 * 2000 (collegegeld) = €37k (!!!). Dit verontrust mij wel enorm, aangezien dit een gigantisch bedrag is. Mijn vraag is nu dus eigenlijk of mijn onrust terecht is. Kan ik beter gewoon thuis blijven wonen en het zo lang mogelijk uit zien te houden (zal wel lastig gaan met 1.5 uur reistijd) om de studieschuld te beperken? Of moet ik die €37k aan studieschuld gewoon accepteren en lekker op kamers gaan en de tijd van mijn leven hebben? Zo'n bedrag aan schuld zal volgens mij wel problemen gaan opleveren met het kopen van een huis, aangezien ik er lang over zal gaan doen om het terug te betalen (lijkt me). Beetje off-topic, maar hebben jullie enig idee wat de startsalarissen zijn voor pas afgestudeerden met een MSc computer science?
Ik heb verder nog twee off-topic vragen, hopelijk zijn er hier ook mensen die mij hiermee kunnen helpen. Wat is precies de meerwaarde van een WO studie informatica tegenover een HBO studie informatica? Zitten er grote verschillen tussen baankansen en salarissen? Tweede vraag, kunnen jullie nog een paar leuke verenigingen in Utrecht aanbevelen voor als ik op kamers ga?
Dank voor jullie hulp!
Ik heb verder nog twee off-topic vragen, hopelijk zijn er hier ook mensen die mij hiermee kunnen helpen. Wat is precies de meerwaarde van een WO studie informatica tegenover een HBO studie informatica? Zitten er grote verschillen tussen baankansen en salarissen? Tweede vraag, kunnen jullie nog een paar leuke verenigingen in Utrecht aanbevelen voor als ik op kamers ga?
Dank voor jullie hulp!