• sabdulamir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-09-2023
tweakervrienden! :) Onlangs heb ik twee onderdelen voor een gamesysteem voor een zacht prijsje kunnen regelen, nl. een Intel Core i9-9900K en een Nvidia GeForce GTX 1070. Voor de overige computeronderdelen ben ik bereid +- € 600 neer te leggen (kan hier in principe overheen, als ik het maar kan rechtvaardigen). Ik ben op zoek naar een moederbord, intern geheugen, processorkoeling, voeding, harde schijf en/of SSD, behuizing en, indien nodig, ventilator en dergelijke. Ik kan jullie hulp hier heel erg bij gebruiken!

Ik heb geleerd dat een soepel gamesysteem een videokaart heeft die maximaal wordt belast en een processor met voldoende ruimte over. De combinatie van een i9-9900K en GTX 1070 voldoet mijns inziens aan deze omschrijving. Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is?

Ik heb geprobeerd mijn research te doen (BBG november 2018/januari 2019, Mainstreamgamesysteem maart 2019, verscheidene topics in dit subforum), maar ik blijf een rookie als het gaat om dit onderwerp. De kleinste tips zijn welkom en worden zeer gewaardeerd!

Speciaal bedankje aan medetweaker sdk1985 voor de nodige hulp en tip! Dank alvast voor het meedenken _/-\o_

Edit: Hierbij de standaardvragen die ik ben vergeten toe te voegen :F
Ik zoek een?
Computeronderdelen voor een desktop die ik binnenkort wil bouwen.

Wat is je budget?
Ik kan een Intel Core i9-9900K processor en Nvidia GeForce GTX 1070 (gebruikt) voor een zacht prijsje ophalen. Voor de andere onderdelen ben ik bereid +- € 600 neer te leggen. Ik kan hier evt. overheen, maar niet zonder dat ik het voor mijzelf kan rechtvaardigen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Gamen op hoge settings zonder frame drops/haperingen, streamen in 1080p, videobewerkingsprogramma's, en multitasking in de trend van browsen, voice-chatten en gamen.

Wat heb je zelf al gevonden?
De reactie van -The_Mask- op [BBG] Mainstreamgamesysteem - maart 2019 bevalt mij wel, maar ik wil met een gerust hart kunnen zeggen dat de computeronderdelen die ik aanschaf het beste complementeren met mijn processor en videokaart. Ik ben nog geen build tegengekomen met deze twee onderdelen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Is de combinatie i9-9900K en GTX 1070 geschikt voor high-setting gaming en gebruik van videobewerkingsprogramma's? Kan ik een internetkabel aansluiten bij de behuizing? Tips voor peripherals/randapparatuur (buiten het budget om) zijn tevens welkom, maar mijn prioriteit ligt bij de hardware! :) Hoe lang kan ik met deze build door als ik de laatste games soepel wil laten draaien? Most importantly, welke onderdelen kan ik het beste aanschaffen die het beste complementeren met de voorgenoemde processor en videokaart met mijn budget?

[ Voor 42% gewijzigd door sabdulamir op 28-02-2019 14:45 . Reden: Standaardvragen ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:47

Tribits

Onkruid vergaat niet

sabdulamir schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:11:
Ik heb geleerd dat een soepel gamesysteem een videokaart heeft die maximaal wordt belast en een processor met voldoende ruimte over. De combinatie van een i9-9900K en GTX 1070 voldoet mijns inziens aan deze omschrijving. Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is?
Theoretisch gezien heeft het de voorkeur als de componenten in balans zijn, maar aangezien games over het algemeen de GPU zwaarder belasten dan de CPU zal de CPU doorgaans sowieso wat capaciteit over hebben. Daarmee voorkom je in ieder geval dat de CPU de GPU beperkt, maar het biedt daarnaast ook voldoende ruimte om de videokaart te vervangen door een sneller exemplaar zonder dat je de CPU moet vervangen. Blijft wel dat het voor een high res gaming systeem niet zoveel zin heeft een high end CPU te kiezen omdat je daarmee alleen de reserve capaciteit van de CPU verhoogt terwijl er (normaal gesproken) een forse meerprijs aan hangt. De BBG van januari gaat daar wat verder op in bij de keuze voor het high-end systeem.

Wat betreft die GTX1070: dat is een kaart die in de vorige generatie tot het hogere midden bereik hoorde en nu vergelijkbaar is met een kaart als de RTX2060 die meer het lage midden bereik vertegenwoordigt.Voldoet nog steeds prima voor de meeste games, haalt natuurlijk alleen niet de prestaties van de duurdere kaarten. Dat zal echter voornamelijk een probleem zijn als je op 4K speelt of als je 144Hz op QHD wilt halen.
Ik heb geprobeerd mijn research te doen (BBG november 2018/januari 2019, Mainstreamgamesysteem maart 2019, verscheidene topics in dit subforum), maar ik blijf een rookie als het gaat om dit onderwerp. De kleinste tips zijn welkom en worden zeer gewaardeerd!
Ik denk dat je als je het high-end-gamesysteem - optie 1 uit de BBG van januari neemt en daar de CPU en GPU uit verwijdert dat je al een heel eind komt met een eerste voorstel. Blijft wel de vraag wat je plannen met die 9900K zijn. Het is een CPU die behoorlijk wat energie verbruikt (meer dan de TDP volgens spec) en als je gaat overklokken gaat dat nog eens een keer omhoog. Dat vereist een moederbord dat in staat is een dergelijk vermogen te leveren. Ik zie op Reddit onder andere de pricewatch: ASRock Z390 Taichi en de pricewatch: Asus ROG Maximus XI Hero geadviseerd worden, maar dat is duidelijk wel een andere prijsklasse dan het bord uit de BBG.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

Tribits schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:33:
[...]

Ik denk dat je als je het high-end-gamesysteem - optie 1 uit de BBG van januari neemt en daar de CPU en GPU uit verwijdert dat je al een heel eind komt met een eerste voorstel. Blijft wel de vraag wat je plannen met die 9900K zijn. Het is een CPU die behoorlijk wat energie verbruikt (meer dan de TDP volgens spec) en als je gaat overklokken gaat dat nog eens een keer omhoog. Dat vereist een moederbord dat in staat is een dergelijk vermogen te leveren. Ik zie op Reddit onder andere de pricewatch: ASRock Z390 Taichi en de pricewatch: Asus ROG Maximus XI Hero geadviseerd worden, maar dat is duidelijk wel een andere prijsklasse dan het bord uit de BBG.
De Asus ROG Maximus XI Hero is een enthusiast moederbord - met veel opties, maar de vraag is of @sabdulamir dit allemaal gaat gebruiken.

Eventuele opties zijn ook nog een Asus ROG Strix Gaming Z390E. Uiteraard zijn er nog andere opties zoals duurdere moederborden van Gigabyte (i.e. pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Elite) danwel van MSI. :+

Hierbij een aangevuld overzicht van de mogelijke componenten (voeding, ram, moederbord, SSD, HDD, kast en CPU koeler).
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG Strix Z390-E Gaming€ 244,-€ 244,-
1Seagate ST2000DM008, 2TB€ 58,90€ 58,90
1Fractal Design Meshify C€ 74,90€ 74,90
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 126,85€ 126,85
1Corsair RM550x (2018) Zwart€ 88,-€ 88,-
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 137,17€ 137,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 779.81

De sweetspot voor een systeem zal dan ook ergens tussen de EUR 700 - EUR 800 zitten voor een mooi systeem rondom een Intel Core i9 9900k :P Het belangrijkste in deze is de keuze voor het moederbord, deze is voornamelijk persoonlijk (welke audiochip, welke opties, overklokken of niet, welke RGB opties, etc.).

Btw, van welk merk is de GTX 1070 en welk model - dit in verband met het eventueel syncen van je RGB.

De gekozen kast is een dichte kast, maar er is ook een versie met een tempered glass side panel, dan kan je wel weer zien wat in je pc zit: pricewatch: Fractal Design Meshify C - TG (is een paar euro duurder). :9

[ Voor 13% gewijzigd door Vidra op 28-02-2019 17:19 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Vidra schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:23:
[...]

De Asus ROG Maximus XI Hero is een enthusiast moederbord - met veel opties, maar de vraag is of @sabdulamir dit allemaal gaat gebruiken.
Zoals aangegeven was de keuze voor die moederborden puur op basis van de kwaliteit van de stroomvoorziening zoals besproken in dit topic op Reddit. Het zullen ongetwijfeld niet de enige high-end moederborden met een goede stroomvoorziening zijn, maar dat betekent niet dat een high-end bord gegarandeerd een goede stroomvoorziening heeft. Overclock.net heeft er een topic over, maar helaas is de site op dit moment down geloof ik. Hier wel een linkje naar een wat oudere tabel van overclock.net die een beetje aangeeft wat je van de stroomvoorziening van verschillende Z390 borden kan verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

Tribits schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 17:10:
[...]

Zoals aangegeven was de keuze voor die moederborden puur op basis van de kwaliteit van de stroomvoorziening zoals besproken in dit topic op Reddit. Het zullen ongetwijfeld niet de enige high-end moederborden met een goede stroomvoorziening zijn, maar dat betekent niet dat een high-end bord gegarandeerd een goede stroomvoorziening heeft. Overclock.net heeft er een topic over, maar helaas is de site op dit moment down geloof ik. Hier wel een linkje naar een wat oudere tabel van overclock.net die een beetje aangeeft wat je van de stroomvoorziening van verschillende Z390 borden kan verwachten.
Dat klopt. Doorgaans wordt er genoemd dat budget boards zou eventueel last kunnen krijgen van zogenoemd VRM throttling en op die basis is het verstandiger om een duurder moederbord aan te schaffen welke hier minder last van hebben. Uiteraard zijn er genoeg tests te vinden over de verschillende moederborden. De beste budget opties zijn de Gigabyte Z390 UD (mits je niet gaat overklokken) of de MSI Z390 Pro-A; maar doorgaans worden moederborden zoals:
  • MSI MEG Z390 Godlike
  • Asus ROG Maximus XI Hero (Wifi)
  • Gigabyte Z390 Aorus Ultra
  • Asus ROG Strix Gaming Z390-E

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sabdulamir
Bedankt beide heren! :w Het moge duidelijk zijn dat ik druk op zoek ben gegaan naar het juiste moederbord voor mijn build. De Asus ROG Maximus XI Hero is fantastisch, maar de Gigabyte Z390 Aorus Ultra heeft alles dat de Maximus XI Hero heeft, en is daarbij flink goedkoper (€ 230 versus € 295). Dit artikel https://appuals.com/5-bes...-for-intel-core-i9-9900k/ (1 dag geleden) zegt in principe hetzelfde. Deze tabel heeft ook zeker geholpen bij het maken van deze keuze!
Vidra schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:23:
Btw, van welk merk is de GTX 1070 en welk model - dit in verband met het eventueel syncen van je RGB.
Gigabyte GTX 1070 (GV-N1070AORUS-8GD REV2.0) :)

Ik snap dat een goed moederbord nodig is om het maximale uit de i9-9900K te halen, maar hoe zit het met de andere componenten (met name de processorkoeling, de voeding en het intern geheugen)? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de aanbevolen componenten geen/nauwelijks een obstakel vormen. Lijkt mij wel mooi, scheelt weer in de kosten! (Ik merk bij mezelf al dat ik onwetend overkom lol) Thank you!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:38
Pak de pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Pro goede stroomvoorziening en perfect capable om een 9900k te draaien.

Voor de rest is de build van @Vidra keurig. Geheugen is 3200mhz en snel zet, sneller kan altijd meer levert weinig op tegen gruwelijke kosten.. de mugen is een prima koeler, koelt de 9900k erg goed.

Alleen je voeding zou ik vervangen voor 650W. Als je in de toekomst nog Een keer een andere GPU erin wil zetten zit je met de 650 aan de veiligere kant en scheelt een paar euro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

sabdulamir schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 02:11:
Bedankt beide heren! :w Het moge duidelijk zijn dat ik druk op zoek ben gegaan naar het juiste moederbord voor mijn build. De Asus ROG Maximus XI Hero is fantastisch, maar de Gigabyte Z390 Aorus Ultra heeft alles dat de Maximus XI Hero heeft, en is daarbij flink goedkoper (€ 230 versus € 295). Dit artikel https://appuals.com/5-bes...-for-intel-core-i9-9900k/ (1 dag geleden) zegt in principe hetzelfde. Deze tabel heeft ook zeker geholpen bij het maken van deze keuze!

[...]

Gigabyte GTX 1070 (GV-N1070AORUS-8GD REV2.0) :)

Ik snap dat een goed moederbord nodig is om het maximale uit de i9-9900K te halen, maar hoe zit het met de andere componenten (met name de processorkoeling, de voeding en het intern geheugen)? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de aanbevolen componenten geen/nauwelijks een obstakel vormen. Lijkt mij wel mooi, scheelt weer in de kosten! (Ik merk bij mezelf al dat ik onwetend overkom lol) Thank you!
Prima keuze. Voor de rest kan je kiezen voor de componenten die ik heb aangegeven in de build, eventueel een iets sterkere voeding pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart. Maar dat hangt er vanaf of je ooit een RTX 2080 TI (achtige) in je systeem wilt hangen, dan is de extra wattage wel nodig. Voor de verdere uitleg omtrent de compontenten kan je kijken in de post van @ExiZTeNcE 8)

Als je duurder geheugen wilt gebruiken dan zou je kunnen kijken naar 3200 C15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@sabdulamir Wil je de 9900k gaan overclocken ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabdulamir
ExiZTeNcE schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:38:
Pak de pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Pro goede stroomvoorziening en perfect capable om een 9900k te draaien.
Bedankt voor de tip! Ik twijfel nu wel tussen de Aorus Pro, Aorus Pro Wifi en Aorus Ultra (Zie https://www.gigabyte.com/...ult/2?pids=6638,6639,6640). Wat heeft de Aorus Ultra dat de Aorus Pro Wifi niet heeft buiten Debug LED? Hoe dan ook, het verschil is minimaal, maar zo'n mierenneuker ben ik wel 8)7
[b]ExiZTeNcE schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:38:
Alleen je voeding zou ik vervangen voor 650W. Als je in de toekomst nog Een keer een andere GPU erin wil zetten zit je met de 650 aan de veiligere kant en scheelt een paar euro
Vidra schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:57:
Prima keuze. Voor de rest kan je kiezen voor de componenten die ik heb aangegeven in de build, eventueel een iets sterkere voeding pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart. Maar dat hangt er vanaf of je ooit een RTX 2080 TI (achtige) in je systeem wilt hangen, dan is de extra wattage wel nodig. Voor de verdere uitleg omtrent de compontenten kan je kijken in de post van @ExiZTeNcE 8)
Ik ga voor de Corsair RM650x. Ik hoop binnen twee jaar een nieuwe videokaart erin te stoppen. Eventueel naast de 1070 GTX, want ik lees dat de bovengenoemde moederborden twee videokaarten kunnen laten samenwerken (Link Interface). Kan iemand dit bevestigen?
[b]Vidra schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:57:
Als je duurder geheugen wilt gebruiken dan zou je kunnen kijken naar 3200 C15
Ik krijg meerdere resultaten als ik google naar 3200 C15. Heb je een linkje voor mij? ExiZTeNcE zegt wel dat een duurder geheugen overbodig is.
Hackus schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 12:07:
@sabdulamir Wil je de 9900k gaan overclocken ?
Ik heb er wat over gelezen en wat video's bekeken, maar het word mij niet helemaal duidelijk. Ik wil in ieder geval de optie hebben om het maximale uit mijn processor halen. Dus in principe, "ja". Heeft dit invloed op mijn keuze voor de componenten? Dank :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@sabdulamir Jazeker, en in de praktijk heb je er vaak niets aan. 9900k kan op turbo boost al 5Ghz halen.
(single-core) in OC haal je eens 4.8GHz op alle 8 cores, maar waar heb je dat voor nodig. Dan heb je ook meer aan goede waterkoeler, dan aan lucht. en je hebt een duurder(beter geschikt) moederbord nodig. OC ga je zo richting de 200w.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabdulamir
Hackus schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 15:36:
@sabdulamir Jazeker, en in de praktijk heb je er vaak niets aan. 9900k kan op turbo boost al 5Ghz halen.
(single-core) in OC haal je eens 4.8GHz op alle 8 cores, maar waar heb je dat voor nodig. Dan heb je ook meer aan goede waterkoeler, dan aan lucht. en je hebt een duurder(beter geschikt) moederbord nodig. OC ga je zo richting de 200w.
Volgens het tabel van overclock.net die hiervoor werd gelinkt, zou de Aorus Pro(Wifi) alsook de Aorus Ultra tot 250W aan moeten kunnen. In dit artikel lees ik wel dat de Asus ROG Maximus XI Hero zeer geschikt is voor overclocken, en staat er niks over overclocken bij de Aorus Ultra.

Is de Corsair Hydro H115i RGB Platinum zo'n waterkoeler? En is een goed moederbord (Maximus XI Hero) en waterkoeler alles wat ik nodig zou moeten hebben voor OC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@sabdulamir Gigabyte Aorus Pro of Elite is prima. heb je WiFi intern nodig ?
(ik ben zelf meer gecharmeerd van NZXT X62) of moet het ook RGB zijn ?
qua voeding zou ik voor één met meer 12V RAILS kijken als pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabdulamir
Hackus schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:17:
@sabdulamir Gigabyte Aorus Pro of Elite is prima. heb je WiFi intern nodig ?
(ik ben zelf meer gecharmeerd van NZXT X62) of moet het ook RGB zijn ?
qua voeding zou ik voor één met meer 12V RAILS kijken als pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W
Ik durf geen nee te zeggen... Ik weet niet of mijn internetkabel lang genoeg is. In dat geval zou ik sterker wifi willen (Ultra of Pro Wifi i.p.v. Pro).

RGB is voor mij geen must, wel leuk. Just to be sure: deze waterkoeler en voeding heb ik alleen nodig als ik wil gaan overclocken met mijn i9-9900K, correct?

Zijn Tribits, Vidra en ExiZTeNcE er nog om de andere vragen te beantwoorden? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

sabdulamir schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 21:33:
[...]

Ik durf geen nee te zeggen... Ik weet niet of mijn internetkabel lang genoeg is. In dat geval zou ik sterker wifi willen (Ultra of Pro Wifi i.p.v. Pro).

RGB is voor mij geen must, wel leuk. Just to be sure: deze waterkoeler en voeding heb ik alleen nodig als ik wil gaan overclocken met mijn i9-9900K, correct?

Zijn Tribits, Vidra en ExiZTeNcE er nog om de andere vragen te beantwoorden? _/-\o_
Persoonlijk vind ik watercooling esthetisch mooier (geen grote air cooler in je kast); maar doorgaans kiezen mensen een watercooling AIO om te kunnen overclocken (en de temperatuur van de cpu laag te houden). Dit kan overigens ook wel met een air cooler (om die discussie te voorkomen ;))

[ Voor 4% gewijzigd door Vidra op 01-03-2019 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Zijn er nog om de andere vragen te beantwoorden? _/-\o_
dat heeft niets te maken met ultra pro qua wifi.

Ja, als het niet voor de show is, kun je gewoon lucht gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

[...]

Ik lees nog wel mee, maar ik geloof dat de meeste vragen op dit moment wel beantwoord zijn. Zoals hierboven min of meer al aangegeven is overklokken inderdaad iets dat je voornamelijk moet doen omdat je het leuk of interessant vindt om eens een keer te proberen, de prestatiewinst staat tegenwoordig eigenlijk niet meer in verhouding tot de extra investering die je er voor moet doen. Het is natuurlijk een optie om er helemaal vanaf te zien, maar het leek mij het overwegen wel waard met een dergelijke processor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
[...]

Dan zou ik persoonlijk lekker de pro WiFi pakken (wel ff goed kijken dat je de atx pakt en niet per ongeluk de itx versie) en een paar tientjes ergens anders aan besteden.

Als RGB of looks geen must is zou ik het geld besparen van een aio waterkoeling. Tuurlijk het koelt iets beter, maar mijn Scythe mugen 5 hield mijn 9700k prima koel, en een dark rock 4 doet dat ook, dat lukt ook op een stock of licht overklockte 9900k. Een koeler als de x62 is snel 100 euro duurder.

Vwb geheugen, blijf lekker bij 3200mhz c16. 3200 c15 is nauwelijks te vinden en c14 wordt gauw 2x zo duur voor relatief weinig prestatie winst, evenals hoger geclockt geheugen. 3200Mhz is echt meer dan prima.

Je voeding, de rm550x heeft maar 1 peg kabel. Als je ooit je 1070 wil vervangen door een zwaardere kaart (ik roep een 2080 bijvoorbeeld) wil je eigenlijk 2 kabels. De rm650x heeft datl wel, evenals de be queit van @Hackus (de 550w van be quiet ook al). Qua vermogen heb je aan 550W meer dan voldoende, voor de toekomst zou ik 650w nemen. Heb je meteen een doel voor je tientjes die je bespaart hebt op je mobo ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sabdulamir
Dank jullie wel! Ik heb dan eindelijk genoeg moed opgebouwd om de build te tonen en eerlijke feedback te ontvangen (graag zelfs) 8)7. Het budget is omhoog geschroefd zodat ik binnen nu en 3 jaar in principe alleen een nieuwe videokaart hoef te nemen om blijvend het maximale eruit te kunnen halen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-9900K Tray€ 530,50€ 530,50
1Gigabyte Z390 Aorus Ultra€ 232,-€ 232,-
1Gigabyte Aorus GeForce GTX 1070 8G (rev. 2.0)€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Meshify C - Dark TG€ 81,-€ 81,-
1be quiet! Dark Rock 4€ 59,45€ 59,45
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 126,35€ 126,35
1be quiet! Straight Power 11 650W€ 107,50€ 107,50
1Samsung 970 Evo Plus 1TB€ 225,-€ 225,-
1Samsung 970 Evo Plus 250GB€ 81,-€ 81,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.442,80

Hierbij context en uitleg: ik heb pricewatch: Intel Core i9-9900K Tray en Gigabyte AORUS GeForce GTX 1070 (REV2.0) voor € 400 kunnen oppikken, een echte steal wat mij betreft. Ik heb mijn build daarom om deze onderdelen heen willen bouwen. Over een jaar of twee ben ik denk ik toe aan een nieuwe of extra videokaart. Houd a.u.b. bij het geven van de feedback rekening met de context. Ik realiseer zelf dus ook dat de combinatie van deze twee componenten anders niet de meest kostenefficiënte investering zou zijn. :P

Het moederbord, pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Ultra, zou de i9-9900K uitstekend moeten draaien als ik de reacties op dit forum en websites als overclock.net lees (een wat oudere tabel van overclock.net, dank Tribits). Ik heb geen ambities om hard te gaan op OC, en dus is pricewatch: Asus ROG Maximus XI Hero bijvoorbeeld overbodig. Een lichte overclock op zijn tijd is voldoende en kan prima met dit moederbord (en de build als geheel, mag ik hopen). [Voor meer inzicht in mijn keuze]

De processorkoeling, pricewatch: be quiet! Dark Rock 4, zou de i9-9900K goed moeten koelen volgens de reacties in dit topic. Ik heb getwijfeld tussen pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition en pricewatch: be quiet! Dark Rock 4, maar heb uiteindelijk toch voor de Dark Rock 4 gekozen om esthetische redenen. :+

De voeding, pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W, zou met 650W (meer dan) voldoende moeten zijn voor mijn build, en is tevens future-proof als ik een nieuwe videokaart in de kast gooi.

Ik zie vooralsnog geen aanleiding om pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 te vervangen. C16 3200MHz zou volgens de reacties hier snel zat zijn. Is Corsair overigens wel de beste optie voor deze build?

De keuze om de HDD+SATA SDD te vervangen voor twee M.2 NVMe SSD's is een bewuste. Samsung is daarbij de beste keuze als ik Tweakers en andere review-sites mag geloven. Duurder, maar ik kan er mee leven. Ik wil pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 250GB gebruiken om Windows 10 op te installeren, en pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 1TB voor games en dergelijke. De 2TB die ik hierbij opoffer is voor mij ook geen probleem, aan 1TB heb ik ruim genoeg. De reden dat ik de 970 EVO Plus verkies boven de 970 EVO is gebaseerd op de snelheid die ik erbij krijg voor maar een tientje meer per SSD.

Uitendelijk betaal ik dus +-€ 1315 (inc. verzendkosten, zullen waarschijnlijk goedkoper uitvallen) in plaats van +-€ 1770.

Thanks tweakervrienden! Feedback is nogmaals zeer welkom. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:34
Ik heb een vergelijkbare build waar ik zelf uitermate tevreden over ben

I7 9700k gekoeld door dark rock 4 op een z390 aorus pro wifi, 16 gb 3200mhz corsair rgb vengeance, 1070ti corsair rm650x, fractal design meshify c dark tg, samsung 970 evo 1tb nvme en een 860 evo 1tb ssd.

Ik ga zelf in de zomer een update doen naar een rtx 2080. Het enige wat ik niet snap is je keuze van twee nvme ssd. Dat drijft de prijs enorm op zonder echt merkbare snelheidswinst. Ik heb de 970 evo ( de plus was in december nog niet uit toen ik ging bouwen ) 1 tb als installatir voor windows en games die ik het meest gebruik of die baat hebben met veel laadtijden. En dan dan 860 evo voor opslag en overige spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabdulamir
Skybullet schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:53:
Ik heb een vergelijkbare build waar ik zelf uitermate tevreden over ben

I7 9700k gekoeld door dark rock 4 op een z390 aorus pro wifi, 16 gb 3200mhz corsair rgb vengeance, 1070ti corsair rm650x, fractal design meshify c dark tg, samsung 970 evo 1tb nvme en een 860 evo 1tb ssd.
Leuke build!
Skybullet schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:53:
Ik ga zelf in de zomer een update doen naar een rtx 2080. Het enige wat ik niet snap is je keuze van twee nvme ssd. Dat drijft de prijs enorm op zonder echt merkbare snelheidswinst. Ik heb de 970 evo ( de plus was in december nog niet uit toen ik ging bouwen ) 1 tb als installatir voor windows en games die ik het meest gebruik of die baat hebben met veel laadtijden. En dan dan 860 evo voor opslag en overige spellen.
Eens. Ik ben verder gaan onderzoeken en ben er inderdaad achtergekomen dat NVMe voor opslag en games zwaar overbodig is. Ik zit nu te denken aan pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 500GB voor Windows 10 en everyday-programma's, en pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB voor opslag/cache, games en overige software (tenzij iemand hier een beter alternatief voor heeft).

Updated build
#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Meshify C - Dark TG€ 81,-€ 81,-
1be quiet! Dark Rock 4€ 59,45€ 59,45
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 126,35€ 126,35
1Crucial MX500 m.2 1TB€ 137,-€ 137,-
1Samsung 970 Evo Plus 500GB€ 119,90€ 119,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.393,70

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
De Intel 660P is goedkoper en alsnog NVME (al dan niet een hele snelle, alsnog sneller dan de MX500).
pricewatch: Intel 660p 1TB

Ik zou persoonlijk toch een nog betere koeler nemen, just in case.
https://tweakers.net/pric...53;1129527;764141;247735/

[ Voor 35% gewijzigd door mitsumark op 03-03-2019 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Weinig tijd maar men vroeg te reageren dus bij deze even de korte punten:

1) De 660p heeft inderdaad een leuke prijs prestatie.

Meerdere NVME in je pc heeft echter helaas nog consequenties. Uit de handleiding van de hierboven geplaatste Aorus:
Installation Notices for the PCIEX4, M.2 and SATA Connectors: Due to the limited number of lanes provided by the Chipset, the availability of the SATA connectors may be affected by the type of device installed in the M2. sockets. The M2M connector shares bandwidth with the SATA3 4, 5 connectors. The M2A connector shares bandwidth with the SATA3 1; the M2P connector shares bandwidth with the PCIEX4 connector. Refer to the following tables for details

* The M2P connector supports only PCIe SSDs.
ConnectorType of M.2 SSD
(Note) The PCIEX4 slot shares bandwidth with the M2P connector. The PCIEX4 slot operates at up to x2 mode when a PCIe SSD is installed in the M2P connector.
Hoeft niet erg te zijn, wel rekening mee houden... Met andere woorden accepteer de limitaties of zoek een SATA ssd.

2) Ik vind 232 veel voor een moederbord en in mijn ervaring voelt dat weinig toe. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar MSI en Asrock. Die laatste heeft redelijke Nederlandse support.

3) Voeding lijkt me wat krap. Met een Vega VII en OC op een 8086K 5 GHz zag ik recent dat men op 680W system load kwam bij gamernexus. Dus met een 9900K en het oog op de toekomst is een wat ruimere voeding helemaal geen heel gek idee. Hoeft niet veel te kosten, dit weekend was er weer een 1000W voeding (overkill) voor 96 euro: https://www.megekko.nl/pr...-HX1000-V2-PSU-PC-voeding In de basis zit je met 750W al een stuk veiliger.

[ Voor 30% gewijzigd door sdk1985 op 04-03-2019 17:59 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabdulamir
Voorlopige build
#ProductPrijsSubtotaal
1NZXT H500i Zwart€ 103,95€ 103,95
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 72,49€ 72,49
1Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 146,-€ 146,-
1Intel 660p 1TB€ 118,-€ 118,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.430,34

Ik heb een aantal onderdelen vervangen, nl. de behuizing (modernere uitstraling en led-strips), processorkoeling (Pro-versie om veilig te zitten), intern geheugen (een recentere versie met RGB-opties) en SSD (goedkoper en betere prestaties). Geen significante veranderingen, wel wat duurder geworden. Ik betaal nu in totaal € 1330. Ik hoop de onderdelen vanavond te bestellen.

@sdk1985 Ik zie net dat je toevoegingen aan je reactie hebt gemaakt.
sdk1985 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:50:
Hoeft niet erg te zijn, wel rekening mee houden... Met andere woorden accepteer de limitaties of zoek een SATA ssd.
Wat houden de limitaties in de praktijk in? Is het voor een doorsnee-gamer beter om voor een duurdere SATA-SDD te gaan? Ik word niet veel wijzer van de handleiding... |:(
sdk1985 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:50:
3) Voeding lijkt me wat krap. Met een Vega VII en OC op een 8086K 5 GHz zag ik recent dat men op 680W system load kwam bij gamernexus. Dus met een 9900K en het oog op de toekomst is een wat ruimere voeding helemaal geen heel gek idee. Hoeft niet veel te kosten, dit weekend was er weer een 1000W voeding (overkill) voor 96 euro: https://www.megekko.nl/pr...-HX1000-V2-PSU-PC-voeding In de basis zit je met 750W al een stuk veiliger.
Ik dacht dat ik met de upgrade van 550W naar 650W voorlopig wel veilig zat. Even verder kijken dan.

Edit 2: Wow, pricewatch: Corsair HX1000 V2 (€ 96) is echt een koopje nu. Heb 'm er direct in gegooid. _/-\o_

#ProductPrijsSubtotaal
1NZXT H500i Zwart€ 103,95€ 103,95
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 72,49€ 72,49
1Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 146,-€ 146,-
1Corsair HX1000 V2€ 96,-€ 96,-
1Intel 660p 1TB€ 118,-€ 118,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.418,84

[ Voor 40% gewijzigd door sabdulamir op 04-03-2019 20:22 . Reden: Reactie sdk1985 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabdulamir
Shameless bump |:(

De build hierboven is 'm geworden. Ik wil alle componenten vandaag gaan bestellen. Heeft iemand nog toevoegingen, aanvullingen, tips e.d.? Bedankt voor alle hulp Tweakers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:22
Hoeveel betaal je voor die GTX 1070? Want tenzij dat ding echt niks kost, ben je volgens mij veel sneller uit, in ieder geval qua gamen, als je voor bijvoorbeeld een i5 9600K samen met een RTX2070 zou gaan.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
Samen met de 9900k 400 euro als ik het goed begrijp, dat betekent dus de 1070 zo goed als gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabdulamir
I.c.m. de i9-9900K zo goed als gratis inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:22
Ah, ik dacht dat je de 9900K nog wel nieuw kocht, ook omdat die met de volle prijs in je lijstje staat. Maar €400 voor processor met videokaart samen is geen slechte deal ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

Lijkt mij een prima build zo - veel plezier met je nieuwe systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
Prima build, bestellen en veel plezier! :-)
Pagina: 1